Gamende partner

14-10-2020 20:25 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van de dames/heren heeft ook te maken met een gamende partner?

Beïnvloed het jullie relatie en hoe gaan jullie hiermee om?

Mijn partner gamed redelijk veel, om maar een voorbeeld te geven: hij gamed in de ochtend/middag, zorgt ondertussen wel voor de boodschappen /afwas/ koken (Als ik er niet aan toe kom). En gaat dan verder rond 20:00 en kan zo doorgaan tot 02:00 in de nacht. Ik doe dan mijn eigen ding, zoals tv kijken / boek lezen, maar toch heb ik hierdoor het gevoel dat wij langs elkaar heen leven. Ik heb dit vaker met hem besproken maar dit leidt alleen maar tot een ruzie.

Herkent iemand zich hierin, zo ja hoe ga je hiermee om?
DonutMetChocolade schreef:
16-10-2020 11:16
Mijn vriend gamed ook veel, in principe elke avond en het hele weekend. De ene week wat meer dan de andere. Ik had daar in het begin dat we gingen samenwonen wel moeite mee gehad ook al was ik me wel bewust van dat hij veel gamede. Ik ben op een gegeven moment ook wat spellen gaan proberen om in die zin mee te doen aan zijn hobby, wat hij helemaal geweldig vond. Ik ben totaal geen gamer maar kon er op een gegeven moment de lol wel van inzien. Nu vraagt hij vaak in het weekend of ik meedoe met zijn vrienden wat ik dan ook wel weer lief vind. Een beetje water bij de wijn in die zin. Maar we gaan zeker nog in het weekend even de stad in of lunchen ergens. Of we kijken een serie samen. Maar dat gamen zijn favoriete vrijetijdsbesteding is daar heb ik me ook wel bij moeten neerleggen.

Misschien moet ik dat ook maar eens proberen.. een game kopen die we beide kunnen spelen. Bedankt voor de tip! :)
Selina0102 schreef:
15-10-2020 21:16
Dat herken ik wel. Ik had ook een gamende partner en vooral dat continu praten met die mensen van het spel hele avonden en dat als ik dan iets tegen hem wilde zeggen of een gesprek dat ik dan continu een geïrriteerde/boze reactie kreeg. Heel irritant.
Terwijl ik zelf wel graag met mijn partner wilde praten na een lange werkdag maar dat spel zat er de hele tijd tussen.
Zelfs tijdens het eten op het laatst dan zat hij nog met z’n oordopjes in met anderen te praten.
Als we een avond weg gingen wilde hij soms ook gewoon vroeg naar huis zodat hij weer kon gamen.
Heb er veel gesprekken over proberen te hebben maar het had gewoon weinig zin omdat het niet veranderde en je kan mensen niet dwingen om iets te doen of laten.
Denk dat je er gewoon samen een balans in moet zien te vinden zodat je allebei tevreden bent.
Want je wilt ook weleens tegelijk naar bed gaan lijkt me anders kan je net zo goed niet samen wonen
Dit is geen hobby meer maar een verslaving. De omgeving lijdt er namelijk onder. Zelfs tijdens het eten gaat hij ermee verder, en hij wil eerder naar huis. Logisch dat hij niet veranderde, dat kunnen verslaafden niet zomaar.
Solange11 schreef:
16-10-2020 11:37
Misschien moet ik dat ook maar eens proberen.. een game kopen die we beide kunnen spelen. Bedankt voor de tip! :)
Maar vind jij gamen leuk? Mijn zoon heeft mij er ook een paar keer in proberen te betrekken maar tis gewoon mijn ding niet de PS4.

Wat ik wel leuk vind om met hem te doen is Xbox Kinect omdat je dan samenspeelt en het is actief, je bent zelf de controller. We bewegen op die manier ook.

Moet wel zeggen dat ik expres geen VR aanschaft want dan ben ik verkocht. Speelde vroeger wel Rollercoaster en Sims op de Pc maar sinds de komst van mijn zoon had ik geen tijd meer daarvoor en later vond ik het niet meer leuk omdat het ingehaald was door betere maar voor mij ingewikkelde versies.
Solange11 schreef:
16-10-2020 11:07
Wanneer gamed hij teveel in jouw ogen?
Tja moeilijk. Hij gamed zowieso heel veel, maar ik vind wel dat we elke dag even een moment samen moeten hebben buiten het eten om. Al is het even samen een kop koffie drinken op de bank.
Hier ook een gamende partner. toen ik hem leerde kennen was het al een gamer, toen is hij jarenlang gestopt met computergames, maar wel spelletjes op zijn telefoon. En sinds een aantal jaren weer computergames, met vaste avonden. Sochtends in het weekend wil hij er ook wel eens achter zitten. Ik doe mijn eigen ding. Het huishouden is verdeeld, al doe ik het meeste hier. We hebben wel eens discussies erover gehad, maar goed, ieder zijn hobby. En hij stopt altijd voor middernacht.
Voor iedereen een groene tuin
appelientjex schreef:
16-10-2020 11:46
Dit is geen hobby meer maar een verslaving. De omgeving lijdt er namelijk onder. Zelfs tijdens het eten gaat hij ermee verder, en hij wil eerder naar huis. Logisch dat hij niet veranderde, dat kunnen verslaafden niet zomaar.
Ik heb ook wel eens het gevoel dat het snel kan overslaan naar verslaving. Want wanneer ben je wel of niet verslaafd? Die games worden zo gemaakt dat je wel verslaafd moet worden, zoals WOW. Mijn partner is gewoon ook verslaafd aan games, dat zit in hem en gaat er niet uit. Al beweerd hij van niet..
Mijn vriend gamet ook graag. Dit is gewoon een hobby die hij in zijn vrije tijd graag beoefent. Wel werkt hij 40 uur per week en gamet hij alleen s'avonds en in het weekend. Ik zou het niet oké vinden als hij dit tijdens werktijd doet of als hij niet werkt en dit doet in plaats van iets nuttigs.

Ik vind het dus geen probleem dat hij gamet in zijn vrije tijd. Sommige games die ik ook leuk vind, spelen we samen. Zo hebben we ook onze 'quality time' ;)
GroenTuintje schreef:
16-10-2020 11:57
Ik heb ook wel eens het gevoel dat het snel kan overslaan naar verslaving. Want wanneer ben je wel of niet verslaafd? Die games worden zo gemaakt dat je wel verslaafd moet worden, zoals WOW. Mijn partner is gewoon ook verslaafd aan games, dat zit in hem en gaat er niet uit. Al beweerd hij van niet..
Google er maar eens op dan lees je de kenmerken.
Is denk ik ook heel verslavend, net als drugs.
Gamen is manier om je van de wereld af te sluiten. Mijn kind, vriend en ik gebruiken het om het hoofd uit te zetten. (Alledrie ADHD/ADD en/of ASS) Het is een makkelijke manier om even niet alle prikkels van buitenaf mee te krijgen, afgeleid te raken of wat dan ook.

En ja, dan verlies je heel snel de tijd uit het oog. Ik mag van mezelf ook niet gamen als ik nog dingen moet doen, want even een half uurtje is lastig zeker in een game als WOW.
appelientjex schreef:
16-10-2020 12:07
Google er maar eens op dan lees je de kenmerken.
Is denk ik ook heel verslavend, net als drugs.

Zeker kan gamen een verslaving zijn, net als drugs. Wanneer bijvoorbeeld de huishoudelijke taken of werk hieronder lijden, en je jezelf verslonst / niet meer verzorgd om continu maar te kunnen gamen, kun je wel spreken van een verslaving. Gelukkig is dat hier niet het geval.

Ik heb vroeger wel eens gegamed. Destijds vond ik het af en toe leuk, zoals jij benoemt: Sims, rollercoaster, maar ook bijvoorbeeld Zelda. tegenwoordig heb ik heel andere prioriteiten. Ik sta er wel voor open eens een spelletje uit te zoeken met mijn vriend. Ik ga het in ieder geval proberen en daarnaast natuurlijk nog afspraken te maken. Zo kunnen we elkaar tegemoet komen.
GroenTuintje schreef:
16-10-2020 11:57
Een verslaafde zal nooit erkennen verslaafd te zijn. Zolang hij het niet als een probleem ziet, is er ook geen probleem en kun je hem hier verder ook niet bij helpen.. helaas.
Plopper schreef:
16-10-2020 12:09
Gamen is manier om je van de wereld af te sluiten. Mijn kind, vriend en ik gebruiken het om het hoofd uit te zetten. (Alledrie ADHD/ADD en/of ASS) Het is een makkelijke manier om even niet alle prikkels van buitenaf mee te krijgen, afgeleid te raken of wat dan ook.

En ja, dan verlies je heel snel de tijd uit het oog. Ik mag van mezelf ook niet gamen als ik nog dingen moet doen, want even een half uurtje is lastig zeker in een game als WOW.
Niks mis mee, als jullie hier alle 3 gelukkig van worden en het helpt om even af te schakelen, why not?

Je ziet in dat je buiten het gamen om ook andere prioriteiten hebt die voorrang hebben.. wat een goeie instelling is. Niks mis mee dus
Solange11 schreef:
16-10-2020 12:50
Niks mis mee, als jullie hier alle 3 gelukkig van worden en het helpt om even af te schakelen, why not?

Je ziet in dat je buiten het gamen om ook andere prioriteiten hebt die voorrang hebben.. wat een goeie instelling is. Niks mis mee dus
Nou, ik bedoelde het niet als verdediging ofzo, maar meer als uitleg waarom je zo snel in het gamen wordt gezogen.
Solange11 schreef:
15-10-2020 16:21
Hier zou ik zelf ook geen probleem van maken! 2-3 uur op een dag is niks haha.
2 of 3 uur op een zaterdag of zondag vind ik persoonlijk best veel. Maar ik ken het ook totaal niet, gamen. Ook met mooi weer? Mijn man is dan juist in de tuin bezig bijv, of gaat bij zn ouders helpen klussen, heeft thuis klusjes te doen, doet een boodschap, speelt met de kinderen of we ondernemen iets met het gezin. 3 uur (Of meer dus bij jou) achter de pc op zaterdag vind ik echt wel veel. Als het regent en iedereen verveelt zich, ok, maar met mooi weer zou het mij wel beetje (een beetje veel) storen. Heb liever een wat actievere man.

Overigens zit man hier doordeweeks wel regelmatig achter de computer. Nog wat overwerken of klusjes doen voor de vereniging waar hij lid van is. Ik kijk dan tv of lees een boek. Helemaal prima. Hoef niet vanaf 20 uur samen op de bank te zitten elke avond. Maar zo rond 22 uur komt ie wel altijd bij me zitten en kijken we samen tv met een drankje erbij.
appelientjex schreef:
16-10-2020 08:30
Dat laatste duidt dus op een verslaving. Boos worden als je moet stoppen.

Dat is een van de tekenen, ja.

Maar ik doelde erop dat het huis te klein zou zijn als mijn man mij zou gaan betuttelen op dat vlak, omdat er geen aanleiding toe is. Ik werk 4 dagen per week en heb een gezin en heb helaas dus niet de ruimte voor een gameverslaving. Ik kan me wel goed voorstellen dat mensen gameverslaafd raken.
Yep, hier eentje.

De dag gaat letterlijk zo, en dan overdrijf ik absoluut niet. Dit is gewoon werkelijkheid:
- wordt wakker en staat op
- gaat naar de wc en douchen
- start game op
- gamet continu door, gaat soms tussendoor naar de winkel voor wat kleine dingetjes, gamet door, sluit game af om even 1 of 2 afleveringen van serie te kijken, gamet door, gaat slapen of kijkt nog 1 aflevering van een serie.

Met uitzondering van het weekend, dan werkt hij een paar uurtjes, dit is max 8 uur per week.

Heb er geen tips voor, kan er zelf niet echt mee omgaan dus alle tips helpen hier.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
T-Bag schreef:
16-10-2020 15:23
Yep, hier eentje.

De dag gaat letterlijk zo, en dan overdrijf ik absoluut niet. Dit is gewoon werkelijkheid:
- start game op
- gamet continu door, gaat soms tussendoor naar de winkel voor wat kleine dingetjes, gamet door, sluit game af om even 1 of 2 afleveringen van serie te kijken, gamet door, gaat slapen of kijkt nog 1 aflevering van een serie.

Met uitzondering van het weekend, dan werkt hij een paar uurtjes, dit is max 8 uur per week.

Heb er geen tips voor, kan er zelf niet echt mee omgaan dus alle tips helpen hier.
Waar leeft hij van dan? o_o
Solange11 schreef:
16-10-2020 12:43
Een verslaafde zal nooit erkennen verslaafd te zijn. Zolang hij het niet als een probleem ziet, is er ook geen probleem en kun je hem hier verder ook niet bij helpen.. helaas.
Klopt.
Dat klinkt verschrikkelijk, T-Bag. Gaat het om je partner of je kind?
Poppy_del_Rio schreef:
16-10-2020 15:26
Dat klinkt verschrikkelijk, T-Bag. Gaat het om je partner of je kind?
De andere vraag: leefgeld. Hij heeft een Wajong uitkering en werkt paar uur in de week mee bij mijn werk. Hij heeft ADHD/ADD.

En het gaat om m'n vriend, als ik een kindje zou hebben zou ik het graag anders opvoeden :)
T-Bag schreef:
16-10-2020 15:23
Yep, hier eentje.

- start game op

Heeft hij geen autisme? Obsessie/ preoccupatie vanuit ASS?
T-Bag schreef:
16-10-2020 15:31
De andere vraag: leefgeld. Hij heeft een Wajong uitkering en werkt paar uur in de week mee bij mijn werk. Hij heeft ADHD/ADD.

En het gaat om m'n vriend, als ik een kindje zou hebben zou ik het graag anders opvoeden :)
Wat is er leuk aan zo’n vriend?
T-Bag schreef:
16-10-2020 15:31

Dat laatste snap ik helemaal, maar in de puberleeftijd, of vlak daarna, heb je dat als ouders niet altijd meer 100% in handen.

Ziet hij dat dit problematisch gedrag is?
Of staat hij er in ieder geval voor open dat JIJ dit problematisch gedrag vindt?
Poppy_del_Rio schreef:
16-10-2020 14:20
Dat is een van de tekenen, ja.

Maar ik doelde erop dat het huis te klein zou zijn als mijn man mij zou gaan betuttelen op dat vlak, omdat er geen aanleiding toe is. Ik werk 4 dagen per week en heb een gezin en heb helaas dus niet de ruimte voor een gameverslaving. Ik kan me wel goed voorstellen dat mensen gameverslaafd raken.
Ah ja dat snap ik.
appelientjex schreef:
16-10-2020 15:56
Heeft hij geen autisme? Obsessie/ preoccupatie vanuit ASS?
Niet dat ik weet... Alleen ADHD/ADD.

Hij vind het overigens zelf niet problematisch. Ik wel want het stoort mij ook. Vooral omdat hij de HELE dag ook nog eens aan het bellen is met vrienden/(schoon)broer. Ook als ik online les heb of een zoom meeting met met stage. Hij doet dan wel zachter, maar alsnog.
Hij vind het gamen niet zo'n probleem en snapt niet waarom ik me er aan stoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven