Teveel vruchtwater, te grote baby

woensdag 7 oktober 2020 om 20:05
Vandaag een groei echo gehad en ik ben er helemaal door van de kaart.
Ik ben 28+6 en de baby's hoofd meet 32+6, ook buik liep ver vooruit. Ze is dus 4 weken verder dan zou moeten.
Maar het engste is dat er veel te veel vruchtwater is. 25 cm. Normaal is het tussen 12-18 cm. Hierdoor heb je verhoogde kansen op heel veel dingen, ziektes, down, losrakende placenta, vroeggeboorte, doodgeboorte, ernstige afwijkingen in het lichaam van de baby enz enz enz. Het lijstje houdt niet op.
Mijn vriend is heel droog en lijkt het weinig te deren. Maar ik ben helemaal ingestort. Moet morgen testen op zwangerschapsdiabetes. En heb pas over 3 weken weer een groei echo.. ze wilde eerder maar er was geen plek... geen idee hoe ik die tijd ga doorkomen..
Ik voel mij heel slecht en zou graag willen weten of iemand wat soortgelijks heeft ervaren.
Ik ben 28+6 en de baby's hoofd meet 32+6, ook buik liep ver vooruit. Ze is dus 4 weken verder dan zou moeten.
Maar het engste is dat er veel te veel vruchtwater is. 25 cm. Normaal is het tussen 12-18 cm. Hierdoor heb je verhoogde kansen op heel veel dingen, ziektes, down, losrakende placenta, vroeggeboorte, doodgeboorte, ernstige afwijkingen in het lichaam van de baby enz enz enz. Het lijstje houdt niet op.
Mijn vriend is heel droog en lijkt het weinig te deren. Maar ik ben helemaal ingestort. Moet morgen testen op zwangerschapsdiabetes. En heb pas over 3 weken weer een groei echo.. ze wilde eerder maar er was geen plek... geen idee hoe ik die tijd ga doorkomen..
Ik voel mij heel slecht en zou graag willen weten of iemand wat soortgelijks heeft ervaren.

vrijdag 9 oktober 2020 om 17:25
En helemaal eens met jou!Lalameme schreef: ↑09-10-2020 10:27Eens met lux!
Bel je verloskundige en vraag haar alles en benoem je zorgen en stress. Dan kunnen ze je helpen. Uitleg geven, en aangeven waar bijvoorbeeld een grens ligt voor verdere onderzoeken. Als het echt per direct nu zorgelijk was of ze echt denken dat het verband hangt met een syndroom denk ik dat je, net als ik mijn geval destijds direct of binnen een paar dagen een guo gekregen had.
Spreek je zorgen uit, het is onnodig om je zorgen te maken als dat (hopelijk) helemaal niet nodig is.

vrijdag 9 oktober 2020 om 19:30
Nou word ik net ineens gebeld door de verloskundige van het ziekenhuis.
Ze wilden de afspraak verzetten omdat het beleid echt is om na 2 weken een vervolg echo te doen, en dat ze 3 weken niet vinden kunnen.
Dus daar ben ik heel blij mee, scheelt toch een aantal dagen extra wachten. Daarnaast hebben we nog even gebabbeld over de metingen wat ik wel fijn vond. Ze heeft het e.e.a. toegelicht en ze zei ook dat ik een guo krijg in Rotterdam als de volgende echo niet goed is. Ik hoop uiteraard deze niet nodig te hebben maar fijn dat de optie bestaat.
Ze wilden de afspraak verzetten omdat het beleid echt is om na 2 weken een vervolg echo te doen, en dat ze 3 weken niet vinden kunnen.
Dus daar ben ik heel blij mee, scheelt toch een aantal dagen extra wachten. Daarnaast hebben we nog even gebabbeld over de metingen wat ik wel fijn vond. Ze heeft het e.e.a. toegelicht en ze zei ook dat ik een guo krijg in Rotterdam als de volgende echo niet goed is. Ik hoop uiteraard deze niet nodig te hebben maar fijn dat de optie bestaat.
vrijdag 9 oktober 2020 om 20:47
Ah alelsz wat fijn! Hopelijk is het volgende echi wat bijgetrokken allemaal. Houd in je achterhoofd, als het nu acuut was hadden ze je echt direct doorgestuurd! Houd je ons op de hoogte? En schrijf vooral even de spanning van je af wanneer je het nodig hebt. Dat hielp mij destijds enorm.
ik hoop dat je over 2 weken goednieuws krijgt!
ik hoop dat je over 2 weken goednieuws krijgt!

vrijdag 9 oktober 2020 om 20:52
Dank je welLalameme schreef: ↑09-10-2020 20:47Ah alelsz wat fijn! Hopelijk is het volgende echi wat bijgetrokken allemaal. Houd in je achterhoofd, als het nu acuut was hadden ze je echt direct doorgestuurd! Houd je ons op de hoogte? En schrijf vooral even de spanning van je af wanneer je het nodig hebt. Dat hielp mij destijds enorm.
ik hoop dat je over 2 weken goednieuws krijgt!![]()

woensdag 14 oktober 2020 om 14:03
1 week voorbij. Nog 8 dagen te gaan.
Heb een slecht voorgevoel en mijn voorgevoel klopt bijna altijd. Mn buik is ook helemaal gezwollen aan de flanken wat vaak duidt op teveel vruchtwater. Dus daaruit verwacht ik dat het niet afneemt en mogelijk stijgt.
Morgen een afspraak bij de reguliere verloskundige. Niet dat ik daar veel wijzer van zal worden, krijg geen echo oid. Was heel fijn geweest maar pech. Bloeddruk is hele zwangerschap stabiel dus daar verwacht ik ook weinig problemen. Maar ja hartje luisteren is altijd welkom.
Ben moe, boos, angstig. Lichaam laat mij al de hele zwangerschap in de steek. Al zoveel ellende gehad. Onverklaarbare buikpijnen sinds het begin, bloedingen, extreem veel harde buiken, nierstuwing met een nier die dubbel zo groot was als dattie hoort te zijn, aan infuus gelegen omdat pijn niet meer draaglijk was, extreme bekkenpijn, en nou komt dit er nog bij. De angst en zorgen en ongemak van die buik. Ik slaap niet, want moet 8 keer per nacht plassen. Ik kan gewoon niet meer.
Heb een slecht voorgevoel en mijn voorgevoel klopt bijna altijd. Mn buik is ook helemaal gezwollen aan de flanken wat vaak duidt op teveel vruchtwater. Dus daaruit verwacht ik dat het niet afneemt en mogelijk stijgt.
Morgen een afspraak bij de reguliere verloskundige. Niet dat ik daar veel wijzer van zal worden, krijg geen echo oid. Was heel fijn geweest maar pech. Bloeddruk is hele zwangerschap stabiel dus daar verwacht ik ook weinig problemen. Maar ja hartje luisteren is altijd welkom.
Ben moe, boos, angstig. Lichaam laat mij al de hele zwangerschap in de steek. Al zoveel ellende gehad. Onverklaarbare buikpijnen sinds het begin, bloedingen, extreem veel harde buiken, nierstuwing met een nier die dubbel zo groot was als dattie hoort te zijn, aan infuus gelegen omdat pijn niet meer draaglijk was, extreme bekkenpijn, en nou komt dit er nog bij. De angst en zorgen en ongemak van die buik. Ik slaap niet, want moet 8 keer per nacht plassen. Ik kan gewoon niet meer.
woensdag 14 oktober 2020 om 19:09
Oh wat erg en zwaar allemaal. Heel veel sterkte. Waarom kun je geen echo krijgen morgen? Is toch zeker nodig momenteel.Alelszz schreef: ↑14-10-2020 14:031 week voorbij. Nog 8 dagen te gaan.

woensdag 14 oktober 2020 om 19:19
Bedankt. Doen ze niet omdat ik er al volgende week donderdag eentje krijg in het ziekenhuisDoorenvogels55 schreef: ↑14-10-2020 19:09Oh wat erg en zwaar allemaal. Heel veel sterkte. Waarom kun je geen echo krijgen morgen? Is toch zeker nodig momenteel.
Ik weet ook echt niet hoe ik die periode tot de echo moet overleven en wat ik moet doen als de uitslag slecht is. Ik voel mezelf helemaal wegglijden in een zwart moeras en wil mijn bed niet eens meer uit
woensdag 14 oktober 2020 om 20:16
Bel je huisarts en vraag om psychische ondersteuning. Dit is echt niet gezond.Alelszz schreef: ↑14-10-2020 19:19Bedankt. Doen ze niet omdat ik er al volgende week donderdag eentje krijg in het ziekenhuis
Ik weet ook echt niet hoe ik die periode tot de echo moet overleven en wat ik moet doen als de uitslag slecht is. Ik voel mezelf helemaal wegglijden in een zwart moeras en wil mijn bed niet eens meer uit
Bij het overgrote deel is er helemaal niks aan de hand. Waarom lijk je dat totaal niet te kunnen horen?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 14 oktober 2020 om 21:47
woensdag 14 oktober 2020 om 21:49
Ja, maar hoe ze met die zorgen omgaat is niet helemaal gezond.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

woensdag 14 oktober 2020 om 21:54
Maar zeg zelf...
Wegglijden in een zwart moeras...
Bed niet meer uit willen...
Niet weten hoe ze het moet volhouden tot aan de echo....
Doe even kalm. Als de artsen zich zeer ernstig zorgen maken had TO wel in het ziekenhuis gelegen. Zwelgen in zelfmedelijden is een sport en zelf diagnoses stellen ook. Kom op.
Dus zoek psychische hulp als je gedachten kennelijk zo donker zijn.
woensdag 14 oktober 2020 om 22:34

woensdag 14 oktober 2020 om 22:40
Hier precies hetzelfde gehad. Getest op diabetes, maar dat was het niet. Uiteindelijk is met 39 weken een gezonde zoon van 5,2 kilo geboren. En de baby erna precies zo groot. De gyn kon niet zeggen waardoor het kwam, kreeg wel extra controles en echo’s. En ze overwogen een inleiding bij 36 weken, maar wilde zelf graag natuurlijk bevallen en dat is gelukt. Wel 2 keer met ruggenprik.
Succes met afwachten, en probeer rustig te blijven
Succes met afwachten, en probeer rustig te blijven

woensdag 14 oktober 2020 om 22:41
PinkDress schreef: ↑14-10-2020 22:40Hier precies hetzelfde gehad. Getest op diabetes, maar dat was het niet. Uiteindelijk is met 39 weken een gezonde zoon van 5,2 kilo geboren. En de zoon erna precies zo groot. De gyn kon niet zeggen waardoor het kwam, kreeg wel extra controles en echo’s. En ze overwogen een inleiding bij 36 weken, maar wilde zelf graag natuurlijk bevallen en dat is gelukt. Wel 2 keer met ruggenprik.
Succes met afwachten, en probeer rustig te blijven![]()

woensdag 14 oktober 2020 om 22:43
Sorry, ik lees nu pas deze update. Dit klinkt toch wel zorgelijk en zou ik niet een week nog afwachten. Je kan ook naar de spoedpost bellen/gaan. Nogmaals een suikertest is sowieso verstandig.Alelszz schreef: ↑14-10-2020 14:031 week voorbij. Nog 8 dagen te gaan.

donderdag 15 oktober 2020 om 12:55
Bedankt voor jullie reacties en het delen van ervaring.PinkDress schreef: ↑14-10-2020 22:40Hier precies hetzelfde gehad. Getest op diabetes, maar dat was het niet. Uiteindelijk is met 39 weken een gezonde zoon van 5,2 kilo geboren. En de baby erna precies zo groot. De gyn kon niet zeggen waardoor het kwam, kreeg wel extra controles en echo’s. En ze overwogen een inleiding bij 36 weken, maar wilde zelf graag natuurlijk bevallen en dat is gelukt. Wel 2 keer met ruggenprik.
Succes met afwachten, en probeer rustig te blijven![]()
Hoe kwamen ze bij jou erachter dat je teveel vruchtwater had? Weet je ook toevallig nog of het mild/moderate/ernstig was

Ik kom juist van de verloskundige. Hartje en bloeddruk was goed. Mijn baarmoederhoogte zit op 29, terwijl ik nu 30 weken ben. Verloskundige vond het opmerkelijk omdat ik zoveel vruchtwater heb en de baby megagroot op p100 zit, dat je dit meestal wel kunt voelen/zien aan de buik. Bij mij dus niet. Geen idee waar het zich allemaal verstopt. Ook herken je teveel vruchtwater vaak omdat iemand snel veel aankomt. Ik ben al 5 weken niks aangekomen. Heb dit gezegd en verloskundige zei dat dit niet perse een probleem is zolang je genoeg eet en niet spuugt/diaree.
Voel mij vandaag wel ietsje beter. Ik probeer niet meer te googelen en nu nog even een weekje wachten.

donderdag 15 oktober 2020 om 14:28
Ze schrijft een aantal weken geleden al dat ze zich niet durft te binden aan de baby, en volgens mij al een hele reeks van dit soort topics geopend. Ik denk dat een doorwijzing naar een pop-poli een goed idee is, en vraag mij eigenlijk af of haar gynaecoloog/verloskundige haar dit niet al geadviseerd heeft...
Overigens, aan TO, dat betekent niet dat jouw lichamelijke klachten niet bestaan, of dat je zorgen geheel onterecht zijn! Maar misschien kan het je helpen om om te gaan met alle onzekerheden die bij een zwangerschap horen. Reken er in ieder geval niet al te hard op dat al je angsten spontaan verdwijnen na je bevalling, dan komen er gewoon weer nieuwe dingen om onzeker over te zijn voor in de plaats.
donderdag 15 oktober 2020 om 21:01
Mooi verwoord!DrieUur schreef: ↑15-10-2020 14:28Ze schrijft een aantal weken geleden al dat ze zich niet durft te binden aan de baby, en volgens mij al een hele reeks van dit soort topics geopend. Ik denk dat een doorwijzing naar een pop-poli een goed idee is, en vraag mij eigenlijk af of haar gynaecoloog/verloskundige haar dit niet al geadviseerd heeft...
Overigens, aan TO, dat betekent niet dat jouw lichamelijke klachten niet bestaan, of dat je zorgen geheel onterecht zijn! Maar misschien kan het je helpen om om te gaan met alle onzekerheden die bij een zwangerschap horen. Reken er in ieder geval niet al te hard op dat al je angsten spontaan verdwijnen na je bevalling, dan komen er gewoon weer nieuwe dingen om onzeker over te zijn voor in de plaats.
Hier kende de huisarts het niet.
Verloskundigenpraktijk gaf aan geen ervaring er mee te hebben....
En de verlosafdeling zat aan hun tax qua verwijzingen...
Echt TO het is een warm bad!
dinsdag 20 oktober 2020 om 08:47
Hoe is het met je, TO? Misschien heeft het zin om even naar zoiets te zoeken in je buurt (het is al meer voorgesteld), dat kan zó helpen: https://www.olvg.nl/pop-expertisecentrum
Go green, fuck a vegetarian
dinsdag 20 oktober 2020 om 14:13
Soms ligt de baby diep in de buik alellz! Dan blijft je buik niet enorm zichtbaar. Was bij mij zo. En dat is echt niets om je zorgen over te maken. Daarnaast kunnen metingen toch ook flink afwijken. Nog evenetjes en dan weten jullie eindelijk meer. Hopelijk kun je ons dan goed nieuws brengen.
Dat haalt niet weg dat het spannend en onzeker is en natuurlijk komen daar ook zorgen bij kijken.
Hoe je je nu voelt hoeft alleen niet, dat is niet goed voor jou en niet voor de baby. Zoek inderdaad iemand die je kan helpen en spreek je gevoelens uit. Al is het bij de verloskundige.
Dat haalt niet weg dat het spannend en onzeker is en natuurlijk komen daar ook zorgen bij kijken.
Hoe je je nu voelt hoeft alleen niet, dat is niet goed voor jou en niet voor de baby. Zoek inderdaad iemand die je kan helpen en spreek je gevoelens uit. Al is het bij de verloskundige.

donderdag 22 oktober 2020 om 14:46
Uitslag slecht zoals verwacht.
Vruchtwater is opgelopen tot 32 wat het nu "moderate" maakt en nieteens meer "mild". Vanaf 35 is het ernstig en is er bijna altijd een foetale afwijking.
Baby veel te groot, macrosoom, moet naar Rotterdam voor uitgebreide echo. In het ziekenhuis weten ze het niet. Ze geven ook geen reden wat het kan zijn. Niets. Kans op sterfte bij babies met moderate tot severe poly is 6 keer zo hoog. Kans op foetale afwijkingen 25 keer zo hoog als bij babies zonder teveel vruchtwater.
Vruchtwater is opgelopen tot 32 wat het nu "moderate" maakt en nieteens meer "mild". Vanaf 35 is het ernstig en is er bijna altijd een foetale afwijking.
Baby veel te groot, macrosoom, moet naar Rotterdam voor uitgebreide echo. In het ziekenhuis weten ze het niet. Ze geven ook geen reden wat het kan zijn. Niets. Kans op sterfte bij babies met moderate tot severe poly is 6 keer zo hoog. Kans op foetale afwijkingen 25 keer zo hoog als bij babies zonder teveel vruchtwater.
anoniem_66459eb69414a wijzigde dit bericht op 22-10-2020 14:52
18.87% gewijzigd