Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?

zaterdag 24 oktober 2020 om 15:00
Ik denk dat daar de pijn zit, de meesten vinden dat geen optie om als vrouw in de bijstand te belanden. Dit hoeft in zoveel gevallen echt niet te gebeuren.Cecilie schreef: ↑24-10-2020 14:33Ik denk altijd: "Manmanman, wat doen ze hier allemaal moeilijk!"
Ik ben een paar jaar bijstandsmoeder geweest, we hadden het niet breed, geen leuke papa meer in beeld, geen alimentatie, ook niet voor de kinderen en ik heb ondanks dat drie leuke, creatieve, vrolijke kinderen.
Soms loopt iets gewoon anders dan je het voor jezelf droomt.
Inmiddels verdien ik alweer jaaaaren boven modaal en ik woon nog steeds in een huurwoning. Anders dan de meesten van jullie, maar we komen hier helemaal niets tekort.
Nederlanders zijn een verwend volkje hoor.

zaterdag 24 oktober 2020 om 15:11
Ik werk zelf ook maar 28 uur en vind het heerlijk om genoeg tijd over te houden in de week voor mezelf. Ik leef niet om te werken. Mensen zijn vaak jaloers en we leven in een maatschappij waarin je niet mag lanterfanten omdat je daar gewoon zin in hebt. Lekker van genieten TO, het is jullie keuze en jullie leven.

zaterdag 24 oktober 2020 om 17:17
Perlala_Gadeon schreef: ↑24-10-2020 12:49Maar daar ben je zelf bij, je hoeft dat niet in je eentje te doen omdat je een vrouw bent.
No way dat ik minder ga werken omdat mijn man zijn deel niet doet. Dat is toch heel raar?
Toch hebben niet alle mannen direct een goed beeld van wat er dan moet gebeuren in die derde shift.
Onze oudste werd geboren, ik had verlof dus ik deed consultatiebureau, huisarts indien nodig, na een half jaar ook de kapper, ik had kind met heel heel heel veel haar.
Kind kreeg tanden dus ook de tandarts. Mijn tandarts was bijna aan pensioen toe en bak hem nieuwe patiënten meer aan, zeker geen kinderen. Toen bedacht man dat ik wel met kind naar zíjn tandarts kon. Niet dus, dus wij waren de derde shift al aan het verdelen voordat ik wist dat er een woord voor was.

zaterdag 24 oktober 2020 om 17:33
Maar dat kan de vrouw toch regelen, door hem gewoon zijn deel te laten doen? Dan ondervindt hij het vanzelf wel. En het risico dat het dan in de soep loopt, of dat het niet gaat zoals je wilt, ja dat moet dan maar.Andersom schreef: ↑24-10-2020 17:17Toch hebben niet alle mannen direct een goed beeld van wat er dan moet gebeuren in die derde shift.
Onze oudste werd geboren, ik had verlof dus ik deed consultatiebureau, huisarts indien nodig, na een half jaar ook de kapper, ik had kind met heel heel heel veel haar.
Kind kreeg tanden dus ook de tandarts. Mijn tandarts was bijna aan pensioen toe en bak hem nieuwe patiënten meer aan, zeker geen kinderen. Toen bedacht man dat ik wel met kind naar zíjn tandarts kon. Niet dus, dus wij waren de derde shift al aan het verdelen voordat ik wist dat er een woord voor was.
Mijn vader heeft me op de dag dat hij verantwoordelijk voor me was (ik weiger het p-dag-woord te gebruiken) wel eens in kledingcreaties rond laten lopen die op zijn zachtst gezegd nogal out-of-the-box waren...

zaterdag 24 oktober 2020 om 17:41
Ik weet niet of het 100 procent jaloezie is. Dat wordt in mijn ogen wel snel gezegd. Sommige mensen oordelen nou eenmaal graag en vaak. Het blijft lastig voor bepaalde mensen om te bedenken dat een keuze van een ander niet per se de hunne zou zijn, maar toch die keuze te respecteren.juliadenders schreef: ↑24-10-2020 03:02Ik denk: 100procent jaloezie.
Want waarom zou je 40 uur mketen werken als je je rekeningen ook kan beralen bij minder uur werk.
Je hebt groot gelijk!
En al ga je netflixen en alles, als je er happy mee bent, je rekeningen betaalt en niemand tot last bent. Helemaal prima.
Je leeft maar een keer en mensen laten zich helemaal gek maken. Goed is goed.
Ik werk al parttine en zodra mn man de kams krijgt ( nog 5 jaar) gaat hij ook parttime werken. Dan zijn we nog geen 45.
Ons kennende ( we kunnen niet niets doen) komen er juist dan weer andere dingen op obs pad.
Je kan ook op andere manieren geld verdienen ipv 40 plus uur voor een baas werken..
Dus to, lekker laten praten, hier ga he geen spijt van krijgen.
Kijk maar naar die topic, dit onderwerp roept veel op bij mensen. TS zit ermee dat mensen allerlei meningen over haar keuze hebben en veel reageren op dat probleem door zelf hun mening te verkondigen. Is niet direct alleen maar jaloezie, denk ik.
zaterdag 24 oktober 2020 om 17:44
In gekke kledingcreaties rond laten lopen is nog wel het minst dat je in de soep kan laten lopen. Ik heb me daar nog nooit druk om gemaakt.vivautrecht85 schreef: ↑24-10-2020 17:33Maar dat kan de vrouw toch regelen, door hem gewoon zijn deel te laten doen? Dan ondervindt hij het vanzelf wel. En het risico dat het dan in de soep loopt, of dat het niet gaat zoals je wilt, ja dat moet dan maar.
Mijn vader heeft me op de dag dat hij verantwoordelijk voor me was (ik weiger het p-dag-woord te gebruiken) wel eens in kledingcreaties rond laten lopen die op zijn zachtst gezegd nogal out-of-the-box waren...

zaterdag 24 oktober 2020 om 17:51
vivautrecht85 schreef: ↑24-10-2020 17:33Maar dat kan de vrouw toch regelen, door hem gewoon zijn deel te laten doen? Dan ondervindt hij het vanzelf wel. En het risico dat het dan in de soep loopt, of dat het niet gaat zoals je wilt, ja dat moet dan maar.
Kleding vind ik dan weer geen derde shift dingetje. Maar inderdaad los laten die kleding voordat je als moeder gaat micromanagen.
Mijn man zou met dochter naar feest komen van mijn opa, terwijl ik gelijk uit een zou doorgaan. Komt hij met kind (4 maanden) in pyjama in plaats van de

zaterdag 24 oktober 2020 om 17:51
vivautrecht85 schreef: ↑24-10-2020 17:33Maar dat kan de vrouw toch regelen, door hem gewoon zijn deel te laten doen? Dan ondervindt hij het vanzelf wel. En het risico dat het dan in de soep loopt, of dat het niet gaat zoals je wilt, ja dat moet dan maar.
Kleding vind ik dan weer geen derde shift dingetje. Maar inderdaad los laten die kleding voordat je als moeder gaat micromanagen.
Mijn man zou met dochter naar feest komen van mijn opa, terwijl ik gelijk uit een zou doorgaan. Komt hij met kind (4 maanden) in pyjama in plaats van de
zaterdag 24 oktober 2020 om 18:06
Dat klopt. Ik denk heel diep in de kern dat het vaak wel komt door jaloezie, wat ze zelf niet eens altijd door hebben.vivautrecht85 schreef: ↑24-10-2020 17:41Ik weet niet of het 100 procent jaloezie is. Dat wordt in mijn ogen wel snel gezegd. Sommige mensen oordelen nou eenmaal graag en vaak. Het blijft lastig voor bepaalde mensen om te bedenken dat een keuze van een ander niet per se de hunne zou zijn, maar toch die keuze te respecteren.
Kijk maar naar die topic, dit onderwerp roept veel op bij mensen. TS zit ermee dat mensen allerlei meningen over haar keuze hebben en veel reageren op dat probleem door zelf hun mening te verkondigen. Is niet direct alleen maar jaloezie, denk ik.
Maar idd speelt inlevingsvermogen ook een grote rol. Gewoon niet kunnen voorstellen dat je je leven ook anders kunt indelen dan fulltime werken ( maar ook dan denk ik dat deep down ook jaloezie speelt). Het is natuurlijk een enorme luxe om de keus te hebben om minder te kunnen werken.

zaterdag 24 oktober 2020 om 20:25
Ik blijf me maar verbazen en ik begrijp het dus ECHT niet. Wat is erop tegen dat iemand ervoor kiest wat minder te werken dan fulltime? Ik moet er niet aan denken mijn hele werkzame leven fulltime te werken zeg, holy shit! Wat een leven, je mist bijna alles van wat er nog meer boeiend is !
Het is toch prachtig wanneer iemand zeg maar halftime werkt en voor de rest perfect tevreden is met het leven dat ze leidt? Ik werk 70%, maar zelfs als ik halftime zou werken....en dan zonder partner he....dan rooi ik het nog gemakkelijk.
Wat is daar mis mee, ik begrijp er serieus he-le-maal niets van. Ik heb nog geen zinnig argument kunnen vinden hier!
Enne...zelfs ik vind dat iedereen die dat kan z'n steentje bij moet dragen hoor, ik ken ook mensen rond de 50 die hun halve leven, al is het met reden, al in een uitkering zitten en dan denk ik ook weleens: "kom op nou zeg, doe dan in ieder geval iets!"
Maar werkende, zelfstandige mensen die het doen met het loon dat ze verdienen, wat doen die verkeerd??
En vrouwen of mannen die ervoor kiezen thuis te blijven voor de kinderen terwijl de andere partner geld verdient...so what??
Het is trouwens niet zo dat ik er trots op ben dat ik bijstandsmoeder geweest ben, maar het kon even echt niet anders omdat het ging om drie heel kleine kinderen en er was op dat moment niet meteen kinderopvang voorhanden.
Met wat ik de laatste 15 jaar verdien heb ik die uitkering dubbel en dwars weer terugbetaald en ik ben dolblij dat mijn belastingcenten nu naar mensen gaan die dat ook even nodig hebben.
Kweenie....ik vind die gij zult werken-mentaliteit zo hard, zo nietsontziend.
Waarom mag iemand niet kiezen voor een prettiger leven zonder continu met werk bezig te zijn?
Bovendien is niet iedere baan even arbeidsintensief en lang niet ieder mens in staat carriere te maken.
Het is toch prachtig wanneer iemand zeg maar halftime werkt en voor de rest perfect tevreden is met het leven dat ze leidt? Ik werk 70%, maar zelfs als ik halftime zou werken....en dan zonder partner he....dan rooi ik het nog gemakkelijk.
Wat is daar mis mee, ik begrijp er serieus he-le-maal niets van. Ik heb nog geen zinnig argument kunnen vinden hier!
Enne...zelfs ik vind dat iedereen die dat kan z'n steentje bij moet dragen hoor, ik ken ook mensen rond de 50 die hun halve leven, al is het met reden, al in een uitkering zitten en dan denk ik ook weleens: "kom op nou zeg, doe dan in ieder geval iets!"
Maar werkende, zelfstandige mensen die het doen met het loon dat ze verdienen, wat doen die verkeerd??
En vrouwen of mannen die ervoor kiezen thuis te blijven voor de kinderen terwijl de andere partner geld verdient...so what??
Het is trouwens niet zo dat ik er trots op ben dat ik bijstandsmoeder geweest ben, maar het kon even echt niet anders omdat het ging om drie heel kleine kinderen en er was op dat moment niet meteen kinderopvang voorhanden.
Met wat ik de laatste 15 jaar verdien heb ik die uitkering dubbel en dwars weer terugbetaald en ik ben dolblij dat mijn belastingcenten nu naar mensen gaan die dat ook even nodig hebben.
Kweenie....ik vind die gij zult werken-mentaliteit zo hard, zo nietsontziend.
Waarom mag iemand niet kiezen voor een prettiger leven zonder continu met werk bezig te zijn?
Bovendien is niet iedere baan even arbeidsintensief en lang niet ieder mens in staat carriere te maken.

zaterdag 24 oktober 2020 om 20:32
Nee, dat is waar. Je groeit er meestal wel langzaam in, dat scheelt. Vanaf ongeveer de basisschool krijgt je kind steeds meer een eigen agenda die gecombineerd moet worden met de agenda's van de ouders. Pas dan wordt het steeds drukker.
Bijna al hun dingetjes stonden in mijn agenda. Achteraf had het me handig geleken om een gedeelde agenda te hebben en niet overal mijn mailadres te geven maar een soort kinderen-andersomadres wat we dan samen hadden kunnen beheren.
Wij hadden de derde shift en beetje in domeinen verdeeld, maar dat werd dan niet automatisch overgedragen als er eens iemand uitviel.

zondag 25 oktober 2020 om 08:30
Eens hoor. Heerlijk om minder te kunnen werken en meer tijd voor jezelf te hebben. Gun ik iedereen.Cecilie schreef: ↑23-10-2020 20:23Ennuuuuhhh....waarom zou een mens soms niet gewoon lui mogen zijn? Daar is toch niks mis mee, daar zit je toch niemand mee in de weg?
Nou vind ik TO helemaal niet lui, maar gewoon lekker verstandig. Prima keuze, het is voor iedereen plezieriger. Het leven bestaat toch uit veel meer dan werken en perse continu nuttig moeten zijn voor jan en alleman?
Blíjft echter wel opvallend dat vooral vrouwen deze keuze maken. Vaak met de grootste vanzelfsprekendheid. Ik denk dat het omgekeerde veel minder geaccepteerd is. Dat veel vrouwen (ook wanneer zij zich geëmancipeerd noemen) wel degelijk zouden tegensputteren wanneer manlief parttime wil werken zodat hij meer rust en tijd heeft voor zichzelf. Zeker als man financieel bijdraagt aan de levensstandaard van vrouw (+kids). Maar daarnaast vinden veel vrouwen het gewoon een afknapper. Die man moet full time zijn handjes laten wapperen, anders is hij lui of zal er iets mis met hem zijn. Je ziet het al in First Dates. Omgekeerd is het bijna nooit een issue.
Prima dat je als vrouw minder wil (en kan) werken. Hoop wel dat je het je partner ook gunt wanneer hij minder wil werken.

zondag 25 oktober 2020 om 08:33
Klopt. Daarom vind ik het ook zo opvallend dat met name mannen veel fulltime blijven werken. So much more to life.Cecilie schreef: ↑24-10-2020 20:25Ik blijf me maar verbazen en ik begrijp het dus ECHT niet. Wat is erop tegen dat iemand ervoor kiest wat minder te werken dan fulltime? Ik moet er niet aan denken mijn hele werkzame leven fulltime te werken zeg, holy shit! Wat een leven, je mist bijna alles van wat er nog meer boeiend is !

zondag 25 oktober 2020 om 08:50
Lachattenoir schreef: ↑25-10-2020 08:30Eens hoor. Heerlijk om minder te kunnen werken en meer tijd voor jezelf te hebben. Gun ik iedereen.
Blíjft echter wel opvallend dat vooral vrouwen deze keuze maken. Vaak met de grootste vanzelfsprekendheid. Ik denk dat het omgekeerde veel minder geaccepteerd is. Dat veel vrouwen (ook wanneer zij zich geëmancipeerd noemen) wel degelijk zouden tegensputteren wanneer manlief parttime wil werken zodat hij meer rust en tijd heeft voor zichzelf. Zeker als man financieel bijdraagt aan de levensstandaard van vrouw (+kids). Maar daarnaast vinden veel vrouwen het gewoon een afknapper. Die man moet full time zijn handjes laten wapperen, anders is hij lui of zal er iets mis met hem zijn. Je ziet het al in First Dates. Omgekeerd is het bijna nooit een issue.
Prima dat je als vrouw minder wil (en kan) werken. Hoop wel dat je het je partner ook gunt wanneer hij minder wil werken.
Hier ben ik het volledig mee eens. Het is ook niet raar dat veel fulltime werkende mannen het alleen maar over hun werk kunnen hebben....ze hebben amper de kans iets anders te doen.
Eigenlijk vind ik het waardeloos wanneer vrouwen zich lekker laten meedrijven op de weelde die de man biedt en gaan sputteren wanneer hij minder wil gaan werken. Het gaat dan puur om de welvaart, om het geld. Minder dan om samen te genieten van andere dingen.

zondag 25 oktober 2020 om 08:51
Precies. Ik werk ook 32 uur om dezelfde redenen. Ik leef ook niet om te werken, werken is echt een middel en geen doel voor mij.ditte_ schreef: ↑24-10-2020 15:11Ik werk zelf ook maar 28 uur en vind het heerlijk om genoeg tijd over te houden in de week voor mezelf. Ik leef niet om te werken. Mensen zijn vaak jaloers en we leven in een maatschappij waarin je niet mag lanterfanten omdat je daar gewoon zin in hebt. Lekker van genieten TO, het is jullie keuze en jullie leven.
Zou als het niet nodig is nooit meer terug willen naar fulltime.

zondag 25 oktober 2020 om 08:58
Lachattenoir schreef: ↑25-10-2020 08:33Klopt. Daarom vind ik het ook zo opvallend dat met name mannen veel fulltime blijven werken. So much more to life.
En als de man dan minder gaat werken dat veel mensen dat dan nog vreemder vinden dan dat de vrouw dat doet.
Mijn man werkt 4x9 en zeer binnenkort gaat hij 2x9 + 2x8 werken. Hij gaat dus twee middagen, eerder thuis zijn om te koken zodat bij mij de druk wat van de ketel is op twee van mijn werkdagen.
Mijn zus begrijpt het maar matig want het lukt ons toch al drie jaar eigenlijk best goed?
Mijn moeder maakte zich zorgen of dat financieel wel uit kan. Dat we zeven jaar alleen van mans salaris konden leven en nu dus in feite 2 uur van hem inleveren tegen 24 uur van mij was een lastige rekensom.
En dan de eeuwige vraag of het zijn carrièrekansen niet in de weg staat. Dat we het doen om mijn carrièrekansen te vergroten is best lastig te begrijpen, want wat zou ik nog hogerop willen dan? Dat je carrière ook een breedte perspectief kan hebben is ook lastig te begrijpen. Dus heb ik gisteren gewoon maar eens verteld wat mijn 'baantje-voor-erbij' netto oplevert. Ouders verbaasd dat dat dus een serieus deel van ons gezinsinkomen is.
We zijn beiden 50+, de meeste carrièrestappen zijn al gezet. Nu zijn we bezig om op een zo leuk mogelijke manier naar ons pensioen toe te werken. Waar we eerst ieder onze parttimedag(en) inzetten voor opvang van de kinderen op drie verschillende dagen is het nu vooral de dag waarop we samen dingen ondernemen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 09:15
0.06% gewijzigd

zondag 25 oktober 2020 om 09:12
Dat is dan wel weer raar inderdaad.Lachattenoir schreef: ↑25-10-2020 08:30Eens hoor. Heerlijk om minder te kunnen werken en meer tijd voor jezelf te hebben. Gun ik iedereen.
TO, werk gewoon het aantal uur dat je zou doen als je geen partner zou hebben... Mensen lijken het altijd veel slechter te accepteren als je parttime/niet meer werkt wanneer je een relatie hebt terwijl bij iemand die deze keuze individueel maakt er niets aan de hand is.

zondag 25 oktober 2020 om 09:20
Ik heb een vraag over werken in het onderwijs. Een oprechte vraag, geen (verkapte/verborgen) veroordeling.
Hoe werkt het dan in het onderwijs dat je altijd feitelijk meer uren werkt dan op papier? Op onze school zijn ze acht tot kwart over 2 aanwezig (les van half 9 tot 2) dus dat is 6 uur per dag, dan hou je in mijn ogen nog 2 uren per dag aan lesvoorbereiding/nakijken/bijscholing over. Ik dacht dat dat te doen moest zijn, maar blijkbaar zit er veel meer werk bij achter de schermen. Waar bestaat dat dan uit?
Again: niet veroordelend bedoeld, gewoon oprechte nieuwsgierigheid waar het werk dan uit bestaat. Ik heb zelf weleens de pabo overwogen maar durf het niet aan vanwege de slechte verhalen op dit punt.
Hoe werkt het dan in het onderwijs dat je altijd feitelijk meer uren werkt dan op papier? Op onze school zijn ze acht tot kwart over 2 aanwezig (les van half 9 tot 2) dus dat is 6 uur per dag, dan hou je in mijn ogen nog 2 uren per dag aan lesvoorbereiding/nakijken/bijscholing over. Ik dacht dat dat te doen moest zijn, maar blijkbaar zit er veel meer werk bij achter de schermen. Waar bestaat dat dan uit?
Again: niet veroordelend bedoeld, gewoon oprechte nieuwsgierigheid waar het werk dan uit bestaat. Ik heb zelf weleens de pabo overwogen maar durf het niet aan vanwege de slechte verhalen op dit punt.
zondag 25 oktober 2020 om 09:25
Gaat jouw vraag specifiek over het basisonderwijs? Wat ik zie bij de juf van mijn dochter is dat haar werk elke dag is nagekeken. 30 kinderen x 2 minuten (lijkt me niet heel veel gerekend voor een dag werkjes) is een uur. En een uur voorbereiding voor een volledige lesdag lijkt me ook aan de krappe kant, maar dan zijn die 2 uur die overblijven al vol.Desayuno schreef: ↑25-10-2020 09:20Ik heb een vraag over werken in het onderwijs. Een oprechte vraag, geen (verkapte/verborgen) veroordeling.
Dan komt het binnenlopen van de kinderen erbij, een kwartier per dag, zeg 3 gesprekjes met ouders á 10 minuten per dag erbij, teamoverleg wekelijks? Overleg met de ib’er. Officiële bijscholing is op de studiedagen, maar vakliteratuur enzo gaat zo’n beetje tussendoor? Nou ja, zoiets?
Ik vind trouwens dat je je daar niet door moet laten leiden, maar ik werk in het vo en vind 80-90% aanstelling een prima optie als ik in mijn hoofd fulltime heb.
zondag 25 oktober 2020 om 09:33
Oh dat zou ik juist niet adviseren. Ik ben single, en ik werk toe naar een vast fulltime contract omdat ik heel graag ooit een hypotheek hoop te kunnen krijgen (wellicht dat ik daarna weer terugga naar 4 dagen als dat kan). Dat lijkt me juist één van de voordelen van een relatie/gezamenlijk een huishouden runnen; dat je in afstemming met elkaar vaak gemakkelijker de mogelijkheid hebt om wat minder te werken, er een studie bij op te pakken, etc.NYC schreef: ↑25-10-2020 09:12Dat is dan wel weer raar inderdaad.
TO, werk gewoon het aantal uur dat je zou doen als je geen partner zou hebben... Mensen lijken het altijd veel slechter te accepteren als je parttime/niet meer werkt wanneer je een relatie hebt terwijl bij iemand die deze keuze individueel maakt er niets aan de hand is.

zondag 25 oktober 2020 om 09:39
Ja, snap ik, maar wat ik bedoelde is: als je die mogelijkheid als single/alleenwonende hebt dan moet je het toch zéker ook binnen je relatie kunnen doen?Timetraveler schreef: ↑25-10-2020 09:33Oh dat zou ik juist niet adviseren. Ik ben single, en ik werk toe naar een vast fulltime contract omdat ik heel graag ooit een hypotheek hoop te kunnen krijgen (wellicht dat ik daarna weer terugga naar 4 dagen als dat kan). Dat lijkt me juist één van de voordelen van een relatie/gezamenlijk een huishouden runnen; dat je in afstemming met elkaar vaak gemakkelijker de mogelijkheid hebt om wat minder te werken, er een studie bij op te pakken, etc.

zondag 25 oktober 2020 om 09:47
Dat weet ik niet. Ik heb een paar single collega’s die een hypotheek hebben en die toch volledig zelf moeten bekostigen, dus blijven ze fulltime werken. Heb regelmatig van hen vernomen dat als het niet nodig was, ze het ook zeker niet zouden doen.

zondag 25 oktober 2020 om 09:48
Desayuno schreef: ↑25-10-2020 09:20Op onze school zijn ze acht tot kwart over 2 aanwezig (les van half 9 tot 2) dus dat is 6 uur per dag, dan hou je in mijn ogen nog 2 uren per dag aan lesvoorbereiding/nakijken/bijscholing over. Ik dacht dat dat te doen moest zijn, maar blijkbaar zit er veel meer werk bij achter de schermen. Waar bestaat dat dan uit?
Volgens mij ook heel veel gesprekken. Ik fietste (voor corona) vaak rond 18.00 langs de basisschool van mijn kinderen en het gebeurde regelmatig dat ik op dat moment nog leerkrachten naar buiten zag komen.

zondag 25 oktober 2020 om 09:49