Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?

zondag 25 oktober 2020 om 10:24
Ik heb dat niet meegekregen, TO, hoe was de verdeling toen je nog wel fulltime werkte?Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 10:22Ik vind dit ook wel een opmerkelijke plottwist, ja.
Zeker omdat ik hieruit begrijp dat TO nú al 90% van het huishouden doet en ook nog mantelzorgt. Ieder zijn ding, maar echt niet dat ik een dag werken + inkomen zou inleveren om onbetaald huishoudelijk werk te gaan doen voor mijn partner.

zondag 25 oktober 2020 om 10:27
Ja en dus presteren mannen op alle vlakken in de maatschappij beter dan vrouwen. Na een scheiding zijn zij financieel beter af. Ze pakken de promoties en de topfuncties. En de vrouwen zitten liever bij de kapper te klagen over hun werkweek van 3 dagen.Lachattenoir schreef: ↑25-10-2020 08:33Klopt. Daarom vind ik het ook zo opvallend dat met name mannen veel fulltime blijven werken. So much more to life.
Anyway, linksom of rechtsom zul je volledig moeten werken. Als je iets anders doet vindt men daar wat van en als men iets ergens van vindt is het altijd negatief. Netflixen en naar de kapper mag niet en een was draaien en stofzuigen mag ook niet.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 10:28
11.93% gewijzigd

Marana schreef: ↑25-10-2020 10:06En naast het rijtje dat ze noemde ook nog eens de dingen die niet wekelijks gedaan worden maar wel moeten gebeuren: rapporten schrijven (heel wat meer werk tegenwoordig dan onze 7tjes en 8tjes vroeger), tienminutengesprekken meerdere keren per jaar x 30 stel ouders, klas versieren in herfstkleuren, voor sinterklaas, voor kerst, in winterkleuren, voor pasen, voorjaar, zomer. Sinterklaas- en kerstviering voorbereiden. En vast nog veel meer dingen die ik als iemand zonder kinderen niet eens kan bedenken.
En al die versieringen moeten ook weer worden opgeruimd. En van te voren moet je het bedenken, regelen, verzamelen, kopen etc.
Ik heb drie weken geleden al van alles gekocht/verzameld voor de kerstknutsels. Denk je daar pas iets later aan dan is de Action misschien al bijna uitverkocht.
Ik heb dertig glazen potjes nodig in formaat pestopotje, nu alvast oproepje in de nieuwsbrief gedaan.
Verder elke paar jaar aan de slag met het hele team voor de missie en de visie van ons onderwijs. Kijken hoe we gezonde voeding, bevrijding, cultuur/theater kunnen verwerken in de lessen.

zondag 25 oktober 2020 om 10:28
Dat bekostigt haar vriend toch niet? TO schrijft dat ze het financieel prima kan doen dus dat staat volledig los van of ze überhaupt een vriend heeft.

zondag 25 oktober 2020 om 10:29
Mwah. Hij zou ook kunnen betalen voor alle huishoudelijke taken die zij doet; doet hij ook niet. Zoals ik het zie heeft hij vooral hier voordeel bij; volop salaris + volop pensioenopbouw + vrijwel 0/verwaarloosbare uren aan huishouden hoeven besteden + 0 hoeven te betalen voor het huishouden.

zondag 25 oktober 2020 om 10:29
Natuurlijk wel, vriend en zij hebben toch een bepaalde levensstijl. Die kunnen ze alleen maar aanhouden omdat vriend meer geld binnenhaalt dan TO.

zondag 25 oktober 2020 om 10:30
Een huishouden van twee volwassene stelt echt niks voor. Dus dat argument van het huishouden is lachwekkendTimetraveler schreef: ↑25-10-2020 10:29Mwah. Hij zou ook kunnen betalen voor alle huishoudelijke taken die zij doet; doet hij ook niet. Zoals ik het zie heeft hij vooral hier voordeel bij; volop salaris + volop pensioenopbouw + vrijwel 0/verwaarloosbare uren aan huishouden hoeven besteden + 0 hoeven te betalen voor het huishouden.

zondag 25 oktober 2020 om 10:30

zondag 25 oktober 2020 om 10:31
Ik weet niet of je alles teruggelezen hebt, maar ik heb drie jaar fulltime gewerkt en alles bekostigd hier in huis. Mijn vriend studeerde toen. We hebben aparte rekeningen en ik betaal alles wat ik graag wil kopen/doen zelf en ik betaal ook mee aan de hypotheek en ik spaar. Vind dit nogal veel aannames.
zondag 25 oktober 2020 om 10:31
Het stelt niks voor tot je geen schone kleren in je kast hebt, er geen eten in huis is, er geen eten gekookt wordt, etc. etc.
Juist met dat wegzetten als "het huishouden is geen werk" doen vrouwen elkaar (en veel mannen vrouwen) tekort. Het is wel werk, het wordt vaak alleen niet als zodanig gewaardeerd/gezien.

zondag 25 oktober 2020 om 10:32
Nee, wij hebben al eens in een situatie gezeten waarin hij weinig werkte en veel in het huishouden deed. Dat beviel ons allebei niet goed. Ik voelde mij een passant in mijn eigen huis en het kostwinnerschap vond ik best zwaar drukken, mijn man vloog tegen de muren op door het gebrek aan uitdaging en afwisseling.

zondag 25 oktober 2020 om 10:32
Precies, dat doen mannen toch echt wel slimmer. De kans dat je zonder partner komt te zitten is heel reëel. Dan heb je met € 1800 netto het behoorlijk krap. Een hypotheek kan je niet krijgen en huurwoningen zijn er niet.

zondag 25 oktober 2020 om 10:34
Het stelt echt niks voor. Die was is nog geen 5 minuten werk. Boodschappen doe je 1 keer per week of je laat ze bezorgen en koken kost je hooguit een half uur per dag. En ik weet zeker dat die fulltime werkende man ook zo zijn klusjes heeft. Vooral op het gebied van onderhoud. Vrouwen moeten niet zo piepen. Bijna in alle landen in Europa werken de vrouwen meer dan in Nederland.Timetraveler schreef: ↑25-10-2020 10:31Het stelt niks voor tot je geen schone kleren in je kast hebt, er geen eten in huis is, er geen eten gekookt wordt, etc. etc.
Juist met dat wegzetten als "het huishouden is geen werk" doen vrouwen elkaar (en veel mannen vrouwen) tekort. Het is wel werk, het wordt vaak alleen niet als zodanig gewaardeerd/gezien.

zondag 25 oktober 2020 om 10:34
Tenzij TO gewoon evenveel blijft betalen als ze nu doet. Ze schrijft zelf in de OP dat het financieel kan. Daarmee wordt neem ik aan niet bedoeld dat het inkomen van vriend relevant is. Vandaar dat ik ook schreef: doe met je inkomen gewoon wat je gedaan zou hebben als je helemaal geen relatie had.
Want dan is het opeens geen probleem als iemand een dag minder gaat werken en die besteedt aan kapper en Netflix. Hooguit is diegene dan niet ambitieus te noemen.

zondag 25 oktober 2020 om 10:36
CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 10:31Ik weet niet of je alles teruggelezen hebt, maar ik heb drie jaar fulltime gewerkt en alles bekostigd hier in huis. Mijn vriend studeerde toen. We hebben aparte rekeningen en ik betaal alles wat ik graag wil kopen/doen zelf en ik betaal ook mee aan de hypotheek en ik spaar. Vind dit nogal veel aannames.
Dus eerst onderhoud je hem zodat hij zich kan ontplooien en daarna doe je een stap terug in inkomen om het huishouden te doen voor hem. €1.800 is echt geen vetpot. Daar kun je niet zelfstandig van functioneren, mocht de relatie onverhoopt ten einde komen.

zondag 25 oktober 2020 om 10:36
of luiNYC schreef: ↑25-10-2020 10:34Tenzij TO gewoon evenveel blijft betalen als ze nu doet. Ze schrijft zelf in de OP dat het financieel kan. Daarmee wordt neem ik aan niet bedoeld dat het inkomen van vriend relevant is. Vandaar dat ik ook schreef: doe met je inkomen gewoon wat je gedaan zou hebben als je helemaal geen relatie had.
Want dan is het opeens geen probleem als iemand een dag minder gaat werken en die besteedt aan kapper en Netflix. Hooguit is diegene dan niet ambitieus te noemen.
of onverantwoordelijk
of een prinsesje

zondag 25 oktober 2020 om 10:37
Timetraveler schreef: ↑25-10-2020 10:31Het stelt niks voor tot je geen schone kleren in je kast hebt, er geen eten in huis is, er geen eten gekookt wordt, etc. etc.
Dit!
Ons huishouden met drie pubers hebben wij eens voor de lol (en voor een betere verdeling) op de klok gemeten. Dertig uur!
Inclusief alles, koken, boodschappen, administratie, tuin, klein onderhoud, was, strijk en alle miniklusjes zoals afruimen en thee zetten.

zondag 25 oktober 2020 om 10:37
Dus? Daar zijn zaken ook weer heel anders geregeld dan hier.S-Meds schreef: ↑25-10-2020 10:34Het stelt echt niks voor. Die was is nog geen 5 minuten werk. Boodschappen doe je 1 keer per week of je laat ze bezorgen en koken kost je hooguit een half uur per dag. En ik weet zeker dat die fulltime werkende man ook zo zijn klusjes heeft. Vooral op het gebied van onderhoud. Vrouwen moeten niet zo piepen. Bijna in alle landen in Europa werken de vrouwen meer dan in Nederland.
Mannen hebben over het algemeen veel beter geleerd precies datgene te doen waar ze blij van worden en aanzien door hebben in de vorm van een betaalde baan.
janiva wijzigde dit bericht op 25-10-2020 10:39
13.18% gewijzigd
zondag 25 oktober 2020 om 10:38
Meds, ik hou van je en ik snap je punt.
Maar hier moet ik toch echt even tegenin gaan.
Mannen presteren namelijk helemaal niet beter dan vrouwen. Mannen ontsporen zichtbaar en aantoonbaar meer dan vrouwen. Mannen zijn aggressiever, misdadiger enz. En misschien minder vaak ziek, maar als je bedenkt dat medicatie vooral op mannen (en níet op vrouwen) afgestemd is zijn ze ook op dat vlak dramatisch af.
Denken dat vrouwen -net als mannen- vaker fulltime moeten werken is in mijn ogen een enorme denkfout.
Ik denk dat mannen -net als vrouwen- vaker parttime moeten werken om andere zaken beter te ontwikkelen en uit te voeren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.