Dochter met ADD?

25-10-2020 09:13 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
rosadebree wijzigde dit bericht op 02-03-2021 22:37
0.00% gewijzigd
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 16:12
Oh ja deadlines. No deadline, no work. Komt omdat er dan één of ander stofje (hormoon?) vrijkomt begreep ik.
Cortisol en adrenaline? Ik werk in elk geval het beste (maar niet het prettigste natuurlijk) onder hoge stress.... :@@:

Daarom vind ik het erg prettig om tussentijdse deadlines te stellen met kleinere milestones.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
ivanova_87 schreef:
25-10-2020 12:27
He wat vervelend, ik hoop dat jullie hulp zullen krijgen van school. ik heb ook gymnasium gedaan, achteraf was vwo een veel betere fit geweest aangezien ik latijn en grieks ontzettend vervelende vakken vond. Wilde jullie dochter dat echt graag of was het de sfeer op school die doorslag gaf?

Mijn ouders hebben mijn broertje ook naar dit zelfstandig gymnasium "gestuurd" met in hun achterhoofd dat hij dan moeilijker zou "afzakken". Hij had dezelfde problemen als jullie dochter, heeft met veel moeite en doubleren zijn diploma gehaald.

Ik denk dat hij een stuk gelukkiger was geweest in een havo/vwo klas en zou zelf als ouder nooit voor een gymnasium kiezen tenzij kind expliciet interesse heeft in extra werk, studeren en klassieke talen..
Het was vooral de sfeer. Die sprak ons alledrie aan. Rustige wat kleinere school, met minder van die streetwise kinderen die je hier (randstad) vaak ziet op scholengemeenschappen. Ze is ook heel goed gesetteld in de groep, dus wat dat betreft was het een goede keuze. Vandaag kwam er een vriendin huiswerk maken en toen viel het me wel op dat dat meisje beter kon vertellen wat er verwacht werd op een toets. Deel zit er ook wel in dat ze denk ik in de les niet alles mee krijgt.
1 van mijn zoons heeft adhd, onoplettend beeld (add vroeger, maar deze label wordt niet meer gegeven. Alles valt nu onder adhd).

Hij zit nu op de basisschool nog. Hoewel hij best intelligent is, zie ik hem niet op het vwo. Als hij vmbo-t behaald zou ik al heel blij voor hem zijn. De stof zal hij vast snel begrijpen, maar zijn adhd maakt dat hij toch bepaalde beperkingen heeft (moeite met concentreren, zeer korte spanningsboog, moeite met plannen en overzicht en vooral een wat trage verwerkingssnelheid). Daar tegenover staat dat hij enorm creatief is met een hyperconcentratie voor onderwerpen die hem interesseren. Het is dus de kunst om te zoeken naar methoden die bij hem passen en aansluiten.

Waar je met add op kunt inzetten is structuur en overzicht, meer toetstijd (ivm tragere verwerkingssnelheid) en stof in kleine beetjes vaker herhalen. Ook kun je denken aan een bepaalde plek in de klas (met zo min mogelijk afleiding, dus niet naast de deur of de prullenbak) en dicht bij de docent. Maar ik vraag me echt af of dit op een gymnasium haalbaar is indien er echt sprake is van add. Alles wordt ook elk jaar moeilijker natuurlijk.

Label ben ik geen tegenstander van als het gewoon overduidelijk zo is. Ik zou een gesprek met school aanvragen. Je kunt via de gemeente een onderzoek aanvragen, dit wordt vergoed met een verwijzing.

Er is verder weinig aan te doen. We gebruiken geen medicatie. Maar het kweekt wel begrip, waarom dingen zo gaan als ze gaan. Dat vind ik wel prettig en de communicatie met school is nu ook een stuk duidelijker met zijn diagnose.

Als ik het zo hoor zal jullie dochter een stuk beter passen bij maximaal havo niveau. Ze kan later in haar leven altijd opleidingen stapelen. Overstappen is nu zuur, maar een kind wat stelselmatig overvraagd wordt is veel schadelijker op langer termijn.
Docent/leerlingbegeleider VO hier:

Kan ook zijn dat je dochter op een andere manier leert. Hoe dan ook: ook al heeft ze ADD dan nog moet de aanpak op haar afgestemd worden.
Dus instructies op het bord of papier bijvoorbeeld. Docenten laten vragen of ze begrepen heeft wat de bedoeling is enz enz. (Ben aan het koken ondertussen 😬)

En kijk eens naar https://www.ikleeranders.nl/beelddenken/
Misschien zit hier wat herkenbaars in.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mijn dochter maakte (met haar begeleider) altijd een schema per week. Op school werd gewerkt met proefwerkweken dus tussendoor kreeg ze alleen SO’s en werkstukken. Ze is wel een echte deadlinewerker, maar door haar planning had ze daar toch meer rust bij. Afstromen vonden wij echt de minst favoriete optie, vanwege haar hoge intelligentie. De school heeft gelukkig altijd gezegd dat ze haar een echt vwo-kind vonden (wat dat ook moge zijn) met een goede werkhouding.
Het maakte 100% verschil toen ze eenmaal vakken kon laten vallen die ze niet leuk vond. Op de een of andere manier kunnen mensen met ADD en ASS zich minder goed zetten tot vervelende dingen.
Na jaar drie mag het profiel gekozen worden; Er blijven altijd vakken bij in het pakket waar harder gewerkt voor moet worden, of waar je minder aanleg voor hebt.

Voor jou TO ik schreef al eerder. Als je wilt weten of je dochter ADD heeft kun je haar laten testen, dan weet je of ze het heeft ja/nee en kun je er wellicht wat mee.

Wat ik verder veel zie, maar goed ik ben leek en slechts toeschouwer... ik zie best wat van de kinderen die op de lagere school veelal niets hoefde te doen, struikelen op de middelbare op de hogere niveaus... veel heb ik zien afstromen, geen idee hoe dat komt, ik vond het opvallend om te zien. Slechts bij één van die afstromens uit mijn omgeving is ADD geconstateerd, en is van vwo naar de mavo gegaan, hij was overigens ook erg aan het puberen en wilde geen huiswerk maken, dat speelde ook mee.

Verder zag ik dat bij de kinderen die niet veel op de basisschool hoefden te doen dat het tweede leerjaar nog lastiger ging dan het eerste. De enige uit mijn omging die uiteindelijk niet is afgestroomd is degene waarbij de ouders het kind op huiswerkbegeleiding gedaan hebben, de rest (en ik praat over een kind of 6 dus geen statistieken die relevant zijn maar slechts mijn omgeving) zijn afgestroomd naar de havo waar het nu heel gemakkelijk gaat. Vanuit hier kunnen ze altijd nog naar het vwo of via hbo naar de uni. (Áls de kinderen dát zouden willen! Oh en ik woon niet in een omgeving waarbij het allemaal móet, want die omgevingen heb je ook, daar zit ik niet middenin).

Ik begrijp dat jouw dochter op een gymnasium zit... dit jaar laat je haar uiteraard zitten waar ze zit, praat met school misschien kan ze via de leerkrachten en mentor wat xtra begeleiding krijgen, in het maken van planningen, hoe leren etc. En je hebt natuurlijk ook kans dat als ze de ’truck’ doorheeft dat ze als een speer gaat, sommige leerlingen doen er even langer over om aan de middelbare te wennen, niet voor niets dat er nu zoveel scholengemeenschappen twee brugjaren hebben.
Dank voor je antwoord Tessa. We hebben morgen een gesprek met de mentor, ik ben benieuwd wat hij zegt. Over testen denk ik ook na, ik moet haar vader alleen nog overtuigen van het nut :-)

Ik heb de laatste dagen ook veel zitten peinzen over de prestatiedruk op middelbare scholen, en dan vooral op het hoogste niveau. In mijn beleving was het 30 jaar geleden echt totaal anders. Er waren wel eens wat zittenblijvers/afstromers, maar dat waren meestal de 'vervelende jongens' die gewoon ontzettend aan het puberen waren en niks wilden doen. Niet de kinderen die hun best deden, die redden het allemaal wel. Ik haalde het gymnasium redelijk makkelijk en sportte ook nog 3 a 4 keer intensief in de week, speelde een instrument, had een zaterdagbaantje, etc. Mijn dochter is echt niet dommer dan ik was, maar dat ze naast deze werkdruk nog veel tijd aan hobbies kan besteden is echt uitgesloten.

Ik las ook ergens dat pubers tegenwoordig veel minder vaak bijbaantjes hebben, omdat ze er gewoon geen tijd voor hebben.

Ik ben eigenlijk best verbaasd en ook wel een beetje boos over wat er op deze school van kinderen gevraagd wordt (en misschien op alle middelbare scholen wel? Daar heb ik weinig inzicht in). Ze hebben 2 a 3 toetsen in de week, al vanaf het begin. De leraar Nederlands heeft net 25 van de 28 kinderen een diepe onvoldoende gegeven op een toets die 4x meetelt. Veel enen en tweeen (dochter ook). Ik vraag me echt af hoe dit de kinderen helpt en wat voor signaal ermee gegeven wordt. Wreed, vind ik het eigenlijk gewoon. Wat doen we kinderen aan?

Uiteraard gaan we het nog even bekijken maar als het zo blijft dan ga ik niet met bijlessen en andere kunstgrepen zorgen dat ze niet af hoeft te stromen.
Ik wil vooral dat ze happy is eerlijk gezegd, en ik wil ook dat ze zich breed kan ontwikkelen. Ze is nog maar 12, kan haar hele leven nog hard werken! En vanaf de Havo kan ze ook weer opstromen als ze dat op een gegeven moment wil.
Hoe ging het gesprek op school?
Lief dat je het vraagt! Het gesprek liep enigszins rommelig via videocall, de mentor had technische problemen. Dat is lastig aan deze tijd!

We hebben wel goed gesproken over bijles voor de vakken die ze lastig vindt en over extra les in studievaardigheden. Dat kunnen ze vanuit school regelen. Over ADD hebben we het niet specifiek gehad, wel over dat ze dromerig en traag is, maar de mentor haakte daar niet op in. Na de proefwerkweek in januari gaan we weer zitten en kijken of het dan goed genoeg is om te blijven of dat ze af moest stromen. De mentor zei wel dat we ons ‘een beetje zorgen moesten maken’ dus afstromen sluit hij niet uit.
Verder ga ik maandag bij de huisarts een verwijzing voor diagnostisch onderzoek vragen. Ik wil toch uitzoeken of het ADD is, vooral omdat ze soms toetsen niet af krijgt terwijl ze de stof wel beheerst (en dan is het dus weer onvoldoende..)
Zonde om dat langer uit te stellen als we haar met diagnose beter kunnen helpen. Ik wil niet over een jaar denken ‘had ik maar’...

Heeft iemand ervaring met wat scholen doen met een diagnose? Krijgen kinderen dan extra tijd voor toetsen bijvoorbeeld?
Fijn dat jullie even met school hebben gesproken. Ik zou eea nu inderdaad in gang gaan zetten want voor dat je het weet ben je een paar maanden verder met onderzoeken en testen. Overigens is hier in de regio sowieso al een wachtlijst van ruim 4 maanden...

Onze dochter krijgt inderdaad extra tijd voor haar toetsen. Krijgt 1 op 1 les voor een bepaald vak en mag altijd even in een aparte ruimte gaan zitten als de prikkels haar teveel worden (ook ADHD naast ADD) Ook mag ze in die ruimte pauze houden. Overigens zijn daar altijd medewerkers aanwezig die de kinderen begeleiden, een praatje maken als ze dat nodig hebben etc.

Deze school heeft wel een uitzonderlijk goede zorgstructuur. Er zijn veel scholen uit de rest van het land die daar gaan kijken omdat ze hier echt iets bijzonders hebben opgezet qua structuur voor zorgleerlingen.
Heeft je dochter ooit echt leren leren? Ik herken best wel wat dingen en bij mij was afstromen niet slim geweest. Het is soms ook een kwestie van leren hoe toetsvragen gesteld worden. Je kan kijken of de methodes die bij add/adhd gebruikt worden bij je dochter helpen zonder een label te krijgen.

Edit: ik zie net dat je via de huisarts een verwijzing gaat vragen. Dat kan natuurlijk ook! Het ligt echt aan het kind, maar soms gaat het niet eens om de kennis en stof zelf maar om alles eromheen. Ik vond trouwens ook dat ik echt veel te veel huiswerk kreeg, maar ik denk dat dat het schoolsysteem is.
ilysfm schreef:
30-10-2020 20:31
Onze dochter krijgt inderdaad extra tijd voor haar toetsen. Krijgt 1 op 1 les voor een bepaald vak en mag altijd even in een aparte ruimte gaan zitten als de prikkels haar teveel worden (ook ADHD naast ADD) Ook mag ze in die ruimte pauze houden. Overigens zijn daar altijd medewerkers aanwezig die de kinderen begeleiden, een praatje maken als ze dat nodig hebben etc.
Op de school van onze pubert dezelfde mogelijkheden als hierboven..
Nou ja.. dat dus..
Super dat de scholen van jullie kinderen al die mogelijkheden bieden. Onze dochter zit op een heel goed gymnasium maar of ze dat allemaal ook bieden is maar de vraag... ik vraag het me eerlijk gezegd af. Ze zoeken op deze school volgens mij toch gewoon het type heel slimme leerling dat overal doorheen fietst. Maar misschien heb ik het mis.

Eerst maar eens kijken of ik een onderzoek aan kan vragen en hoe lang de wachtlijsten zijn!

Bedankt voor jullie support dames, het heeft me geholpen deze week.
Mijn zoon van 10,5 kreeg vorig jaar de diagnose ADD. Na ons uitgebreid geïnformeerd te hebben over medicatie (we hadden heel wat weerstand), zijn we dat toch gaan proberen. Je kan er NL ook mee stoppen als het niet helpt, en dan is er niets onomkeerbaars gebeurd.

Ik ben blij dat we hem de kans hebben gegeven. Toen hij eenmaal op de juiste dosering zat, kon hij eindelijk laten zien wie hij was. We wisten dat hij pienter was, maar vaak kreeg hij zijn werk niet af, dus kreeg hij ook geen plusstof. Hij trok naar de pientere vriendjes toe, maar voelde zich soms dom omdat zij meer af kregen.

Hij hoeft nu vaak maar een deel van de oefeningen te maken omdat hij het dan al oppikt, en daarna kan hij verder met leuke opdrachten die hem uitdagen. Wij zijn helemaal niet gebrand op hoge resultaten; als hij gewoon maar evenwichtig kan ontwikkelen. Maar daarbij helpt de medicatie dus ook: als je al dagelijks al je energie moet steken in bij de les blijven bij hele gewone dingen (opstaan, aankleden, eten, op tijd komen), dan is er geen leercapaciteit meer over voor sociale interactie etc.

Verder zijn we nu ook begonnen met SI therapie omdat zoon geen goede prikkelverwerking heeft. Dat kan ook bijdragen om beter te focussen.
rosadebree schreef:
30-10-2020 21:46
Super dat de scholen van jullie kinderen al die mogelijkheden bieden. Onze dochter zit op een heel goed gymnasium maar of ze dat allemaal ook bieden is maar de vraag... ik vraag het me eerlijk gezegd af. Ze zoeken op deze school volgens mij toch gewoon het type heel slimme leerling dat overal doorheen fietst. Maar misschien heb ik het mis.

Eerst maar eens kijken of ik een onderzoek aan kan vragen en hoe lang de wachtlijsten zijn!

Bedankt voor jullie support dames, het heeft me geholpen deze week.
Op de school van mijn zoon krijgen de leerlingen met een kaart (en dat kan van alles zijn, niet alleen ADD) xtra tijd voor toetsen. Lijkt me dat de meeste middelbare scholen iets dergelijks hebben tegenwoordig.

Klinkt wel als een goed gesprek, goed om te laten testen, maar zie het niet als het walhalla. Fijn als je het weet, maar het verklaart dan alleen. (Mijn stiefzoon heeft behoorlijke ADD) Het weten maakt dat je erop kan anticiperen, maar uiteindelijk moet je dochter ermee leren leven. Ze is ook nog jong er ligt nog een heel leven voor haar, fijn dat ze op een goede school zit, maar een school die alleen voor de aller slimsten gaat lijkt me geen prettige omgeving voor iemand die wat langer nodig heeft om ‘er in’ te komen.

Mijn zoon (zonder ADD) zit op het vwo qua niveau is dat het zelfde als het gymnasium alleen geen klassieke talen. Uiteindelijk kies je een pakket en wordt je tweede taal een klassieke ipv bv Frans, Spaans of Duits. Wat wil jouw dochter? Wil ze arts worden? Dan kan ik me een gymnasium nl wel voorstellen, maar anders lijkt mij het vwo op een scholengemeenschap net zo goed, het voordeel van een scholengemeenschap is dat het schakelen naar een ander niveau gemakkelijker gaat. Daar heb je nu niets aan, maar voor komend schooljaar zou ik daar echt goed naar kijken of een switch beter is voor jouw dochter. Dan zou je er voor kunnen kiezen om te blijven zitten in de tweede op een nieuwe school, of naar de derde in een ander niveau.., maar dat is erg op de zaken vooruitlopen het schooljaar is nog maar net begonnen er is nog genoeg mogelijk om dit jaar wél te halen!

Voor wat betreft de hoeveelheid studie thuis... ik zie mijn zoon vrij weinig doen, hij zit in de vijfde, zo voor de proefwerkweek trekt hij aan en de rest van de tijd maakt hij bijna geen huiswerk. Hij zegt op school veel te doen. Het is geen hoogvlieger hoor, hij gaat voor de zesjes, ik heb hem altijd in de gaten gehouden voor als ik het gevoel heb dat hij op een te hoog niveau zou zitten, maar de verhalen van uren huiswerk; geen tijd voor sport; bijbaan; vrienden, etc... herken ik echt niet. En de hoeveelheid tijd die hij in gamen stopt (zeker nu weer met deze Corona shit), zie ik hem niet overwerkt zijn van school, ik hoor dit ook van ouders van andere kinderen (wel jongens dat is meestal anders dan hoe meisjes erin zitten)

Terugkijkend naar de eerdere jaren denk ik dat hij het meeste huiswerk had in de derde, met alle vakken. Qua uren op school zie ik wel dat hij veel uren op school maakt, in vergelijking tot bv mavo leerlingen.

Kijk het aan met je dochter, in overweging kun je tijdelijk bv aan huiswerk begeleiding denken. Zo houd je de sfeer thuis goed, en daar leert ze hoe om te gaan met de materie - leren leren en plannen. Misschien is een maand of twee drie al voldoende om haar de duw in de rug te geven die ze nodig heeft. Verder inderdaad testen om het te weten, en ook voor zo’n kaart voor xtra tijd tijdens het toetsen.
rosadebree schreef:
29-10-2020 11:31

Ik heb de laatste dagen ook veel zitten peinzen over de prestatiedruk op middelbare scholen, en dan vooral op het hoogste niveau. In mijn beleving was het 30 jaar geleden echt totaal anders. Er waren wel eens wat zittenblijvers/afstromers, maar dat waren meestal de 'vervelende jongens' die gewoon ontzettend aan het puberen waren en niks wilden doen. Niet de kinderen die hun best deden, die redden het allemaal wel. Ik haalde het gymnasium redelijk makkelijk en sportte ook nog 3 a 4 keer intensief in de week, speelde een instrument, had een zaterdagbaantje, etc. Mijn dochter is echt niet dommer dan ik was, maar dat ze naast deze werkdruk nog veel tijd aan hobbies kan besteden is echt uitgesloten.

Kan dat ook aan school liggen misschien?

Ik vind zelf niet dat mijn brugklasser overdreven veel hoeft te doen. Ze heeft tot nu toe een stuk of 8 s.o.’s gehad en nog geen proefwerken. De s.o.’s mochten nog allemaal herkanst. Huiswerk lijkt veel, maar de hoeveelheden stof zijn miniem (vind ik) en de mate waarin de leerlingen aan het handje worden genomen en betutteld lijkt oneindig veel groter dan in mijn tijd.

Ik zou inderdaad echt gaan testen, dan kom je veel beter beslagen ten ijs en ga je niet lopen sleutelen aan iets wat er misschien helemaal niet is.
rosadebree schreef:
30-10-2020 19:29
Verder ga ik maandag bij de huisarts een verwijzing voor diagnostisch onderzoek vragen. Ik wil toch uitzoeken of het ADD is, vooral omdat ze soms toetsen niet af krijgt terwijl ze de stof wel beheerst (en dan is het dus weer onvoldoende..)
Zonde om dat langer uit te stellen als we haar met diagnose beter kunnen helpen. Ik wil niet over een jaar denken ‘had ik maar’...

Heeft iemand ervaring met wat scholen doen met een diagnose? Krijgen kinderen dan extra tijd voor toetsen bijvoorbeeld?
.
Fijn! Ik wou dat ik die hulp destijds gehad had.
Los van wat school kan doen, kun je natuurlijk zelf ook een coach krijgen (via verwijzing vermoed ik). Als ze maar leert wat haar valkuilen zijn en hoe ze daarmee om kan gaan, dat scheelt al een hoop frustratie. Zelfs als het af en toe even niet lukt - want dan weet je in elk geval wel waar dat door komt.

Zolang je maar niet om deze reden zomaar niveaus gaat zakken. Want ten eerste lost dat het probleem waarschijnlijk niet op, en ten tweede is het zonde van haar capaciteiten.

Als ze zelf graag liever een praktische kant op wil, kan ze desnoods altijd na haar vwo nog voor hbo kiezen. Andersom (vanaf havo tóch wel naar de universiteit) zal het haar extra tijd kosten.

Tenzij natuurlijk straks blijkt dat ze het gewoon echt niet redt of niet gelukkig is. Maar niet te snel beslissen!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
ilysfm schreef:
30-10-2020 20:31
Fijn dat jullie even met school hebben gesproken. Ik zou eea nu inderdaad in gang gaan zetten want voor dat je het weet ben je een paar maanden verder met onderzoeken en testen. Overigens is hier in de regio sowieso al een wachtlijst van ruim 4 maanden...

Deze school heeft wel een uitzonderlijk goede zorgstructuur. Er zijn veel scholen uit de rest van het land die daar gaan kijken omdat ze hier echt iets bijzonders hebben opgezet qua structuur voor zorgleerlingen.
Dat is gewoon ADHD, het gecombineerde type. (Type 3)
Ook ADD bestaat eigenlijk niet meer in die naam maar is nu ADHD, het overwegend onoplettende type. (Type I)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Dank allen

@Tessa: Ze heeft geen speciale reden om gymnasium te doen. Dit leek ons gewoon een fijne, kleine, goede, makkelijk te bereiken school, en dat is de reden dat ze hier nu zit. Wellicht idd een verkeerde keuze nu ik zie hoe ze worstelt met de werkdruk en vooral de talen. Want hoe je het ook wendt of keert, een gymnasiast heeft in klas 2 en 3 gewoon 2 extra talen tov 'gewoon' vwo. We kijken het uiteraard nog aan, maar zoals ik het nu aanvoel denk ik dat gewoon vwo op een scholengemeenschap een beter idee was geweest. Voortschrijdend inzicht helaas, want ik kon niet inschatten hoe ze in talen zou zijn. Op de basisschool heeft ze nauwelijks Engels gehad...

@Perlala: ja, dat ligt vast voor een groot deel aan de school. Mijn dochter heeft al 14 (!) proefwerken gehad en 2 SO's, en mag niks herkansen. Het dubbele aantal van jouw brugklasser dus. Ook iets waar je als onervaren ouder dus niet bij stilstaat als je een school kiest, hoe groot het verschil in prestatiedruk/toetsdruk kan zijn.

Gisteravond nog even met dochter gesproken en ze wil liever geen bijles of naar huiswerkbegeleiding. Ze zegt dat ze het fijner vindt om het thuis te doen met haar vader of mij, want ze wil niet nog langere dagen op school maken dan ze al doet (vrijwel elke dag 7 uur) Hmmm... ik snap het wel, maar de druk op ons is zo wel hoog. Wat dat betreft is het wel fijn dat we co-ouders zijn, heb ik tenminste 50% van de tijd echt rust. Aan de andere kant ook 50% van de tijd in mijn eentje de volle verantwoordelijkheid.
rosadebree schreef:
31-10-2020 13:01
Dank allen

@Tessa: Ze heeft geen speciale reden om gymnasium te doen. Dit leek ons gewoon een fijne, kleine, goede, makkelijk te bereiken school, en dat is de reden dat ze hier nu zit. Wellicht idd een verkeerde keuze nu ik zie hoe ze worstelt met de werkdruk en vooral de talen. Want hoe je het ook wendt of keert, een gymnasiast heeft in klas 2 en 3 gewoon 2 extra talen tov 'gewoon' vwo. We kijken het uiteraard nog aan, maar zoals ik het nu aanvoel denk ik dat gewoon vwo op een scholengemeenschap een beter idee was geweest. Voortschrijdend inzicht helaas, want ik kon niet inschatten hoe ze in talen zou zijn. Op de basisschool heeft ze nauwelijks Engels gehad...

Gisteravond nog even met dochter gesproken en ze wil liever geen bijles of naar huiswerkbegeleiding. Ze zegt dat ze het fijner vindt om het thuis te doen met haar vader of mij, want ze wil niet nog langere dagen op school maken dan ze al doet (vrijwel elke dag 7 uur) Hmmm... ik snap het wel, maar de druk op ons is zo wel hoog. Wat dat betreft is het wel fijn dat we co-ouders zijn, heb ik tenminste 50% van de tijd echt rust. Aan de andere kant ook 50% van de tijd in mijn eentje de volle verantwoordelijkheid.
Voor nu toch prima huiswerkbegeleiding kan altijd nog.

Vraag school anders of het mogelijk is om de klassieke talen te laten vallen voor nu, als jullie overwegen om naar een andere school te gaan, als dat niet kan of mag, kun je ook met je dochter afspreken hier minder de focus op te leggen. Het lijkt me dat als alles voldoende is behalve de klassieke talen, dat je dochter toch mag doorstromen naar VWO 3.
rosadebree schreef:
31-10-2020 13:01
Dank allen

@Perlala: ja, dat ligt vast voor een groot deel aan de school. Mijn dochter heeft al 14 (!) proefwerken gehad en 2 SO's, en mag niks herkansen. Het dubbele aantal van jouw brugklasser dus. Ook iets waar je als onervaren ouder dus niet bij stilstaat als je een school kiest, hoe groot het verschil in prestatiedruk/toetsdruk kan zijn.

Aan de andere kant: met huiswerkbegeleiding op school ben je dan daarna wel klaar voor die dag.

Kan het ook zijn dat ze denkt in beelden? Kijk dan eens op ikleeranders.nl
Ik weet eerlijk gezegd niet of ze denkt in beelden... hoe kom je daar achter?

Voor nu gaat ze door met Latijn, maar de mentor gaf idd al aan dat bij overstap naar 2 VWO het cijfer voor Latijn sowieso geschrapt mag worden. Weet niet of ze die lessen dan nog moet volgen, maar er zal dan wel minder druk op liggen om een voldoende te halen. Het vak helemaal laten vallen zou een oplossing kunnen zijn voor later in het jaar, maar is ook gek, als enige uit de klas niet naar de les Latijn hoeven...
Voor nu wil ik er ook niet teveel nadruk op leggen dat ze misschien van school moet. Ze weet wel dat die kans erin zit, maar ze heeft hele leuke vriendinnen dus ze wil het liever niet.
Als moeder van 2 Kinderen met ADD en als docent zou ik een lager niveau niet aanraden. Mijn dochter liep op het VWO vast in de tweede en stroomde in de derde af naar de Havo. Het probleem was niet opgelost en werd door de pubertijd verergerd. Uiteindelijk is ze via een andere route op haar plek terechtgekomen.
rosadebree schreef:
31-10-2020 19:36
Ik weet eerlijk gezegd niet of ze denkt in beelden... hoe kom je daar achter?

Voor nu gaat ze door met Latijn, maar de mentor gaf idd al aan dat bij overstap naar 2 VWO het cijfer voor Latijn sowieso geschrapt mag worden. Weet niet of ze die lessen dan nog moet volgen, maar er zal dan wel minder druk op liggen om een voldoende te halen. Het vak helemaal laten vallen zou een oplossing kunnen zijn voor later in het jaar, maar is ook gek, als enige uit de klas niet naar de les Latijn hoeven...
Voor nu wil ik er ook niet teveel nadruk op leggen dat ze misschien van school moet. Ze weet wel dat die kans erin zit, maar ze heeft hele leuke vriendinnen dus ze wil het liever niet.
Op de één of andere manier dacht ik dat ze al in de tweede zit, na het opnieuw lezen van je OP zie ik dat ze pas in de eerste zit... sorry, staat nb in je eerste zin! 😬

Je dochter moet wennen... in het eerste jaar zijn er echt een heleboel die het zwaar hebben de overgang is zo groot, help haar met haar huiswerk en kijk aan tot en met januari als het dan nog steeds slecht gaat dan nadenken over vervolg stappen. Goed dat je met de mentor hebt gesproken school kan ook helpen, ook daar is een mentor voor!

Ondertussen kan het testen van evt ADD natuurlijk gewoon gedaan worden dan weet je het maar...
Bij ADD kan er door medicatie heel veel veranderen; daar schreef ik over. Dat wil je toch niet gemist hebben voor je haar zomaar naar een lager niveau doet?

Het is geen perfect wondermiddel, en er zijn bijwerkingen maar het kan wel heel veel verschil maken.

Tegenwoordig is er ook goed wetenschappelijk bewijs dat een serieus dieet ook verschil kan maken zonder medicatie. Maar voor die begeleiding zijn nu wel lange wachtlijsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven