Bewust kindvrij sinds 2010, deel 26

dinsdag 3 november 2020 om 16:02
Ik lees en schrijf hier mee omdat ik het een interessant topic vind op de kinderenpijler.

dinsdag 3 november 2020 om 16:51
redbulletje schreef: ↑03-11-2020 09:13Ik vind dat voortplanters egoistischer zijn want alles moet wijken voor hun levenskeuze.
Bovendien, als meer dan 50% van de mensen kindvrij zou blijven, zou het klimaatprobleem zich vanzelf oplossen.
Mee eens. Wel een kind krijgen is m.i. veel egoïstischer dan geen kind krijgen. zeker als ik in mijn omgeving kijk: de moeders zijn veel minder gericht op het verbeteren van de wereld om zich heen dan de niet-moeders. Die laatste groep staan op barricades, regelen demonstraties, helpen mee in hun gemeenschap, nemen de mantelzorg van ouders op zich. Ik zeg niet dat altijd voor iedereen geldt hè, maar door de bank genomen is dat wel wat ik zie. Mensen met kinderen zijn gericht op hun eigen gezin, mensen zonder kinderen gericht op de wereld om zich heen.
Plus: al die bekerende veganisten en PvdD-stemmers die het zo goed voor hebben met de aarde, maar zich wel massaal voortplanten, kan ik ook niet echt serieus nemen. Er zit toch een klein hypocriet kantje aan: mijn vlees eten veroordelen, maar zelf wel een kind op de wereld zitten.
dinsdag 3 november 2020 om 17:21
Precies. Maar ook zouden de rijke(re) mensen dan niet hoeven consuminderen en mensen die nu arm zijn konden luxer leven. Win win situatie voor beiden.redbulletje schreef: ↑03-11-2020 09:13Ik vind dat voortplanters egoistischer zijn want alles moet wijken voor hun levenskeuze.
Bovendien, als meer dan 50% van de mensen kindvrij zou blijven, zou het klimaatprobleem zich vanzelf oplossen.
dinsdag 3 november 2020 om 17:44
Denk dat dit topic mij ook intrigeert door de vele vooroordelen, alsof mensen die kinderen krijgen ineens geen deel meer nemen aan deze wereld. De meeste bekende milieu activisten hebben kinderen.katkaatje schreef: ↑03-11-2020 16:51Mee eens. Wel een kind krijgen is m.i. veel egoïstischer dan geen kind krijgen. zeker als ik in mijn omgeving kijk: de moeders zijn veel minder gericht op het verbeteren van de wereld om zich heen dan de niet-moeders. Die laatste groep staan op barricades, regelen demonstraties, helpen mee in hun gemeenschap, nemen de mantelzorg van ouders op zich. Ik zeg niet dat altijd voor iedereen geldt hè, maar door de bank genomen is dat wel wat ik zie. Mensen met kinderen zijn gericht op hun eigen gezin, mensen zonder kinderen gericht op de wereld om zich heen.
Plus: al die bekerende veganisten en PvdD-stemmers die het zo goed voor hebben met de aarde, maar zich wel massaal voortplanten, kan ik ook niet echt serieus nemen. Er zit toch een klein hypocriet kantje aan: mijn vlees eten veroordelen, maar zelf wel een kind op de wereld zitten.
Dan ben ik ook nieuwsgierig wat jij doet om de wereld te verbeteren buiten het niet krijgen van een kind? En ook de andere kindvrije mensen die jouw mening delen.
dinsdag 3 november 2020 om 18:30
Ik heb geen kinderen (da's toch de belangrijkste denk ik)
Ik eet geen dieren
Ik gooi geen eten weg
Ik vlieg nog amper (ook voor corona)
Ik rij zelden auto
Ik koop geen goedkope wegwerpkleding
Ik beperk mijn plasticconsumptie (zoals tubes en flessen)
Ik douche heel kort
Ik heb geen kinderen
En jij?
Ik eet geen dieren
Ik gooi geen eten weg
Ik rij zelden auto
Ik douche heel kort
Ik heb geen kinderen
En jij?
Such fun!1
dinsdag 3 november 2020 om 18:34
Je hebt helemaal gelijk, maar het is zoals ik het zelf ervaar.koekie1980 schreef: ↑02-11-2020 23:46Ik denk dat egoïstisch betekent, dat je alleen aan jezelf denkt en daardoor ook een ander kwetst.
Kinderen kwetsen niemand bewust. Die hebben het vermogen niet om rekening te houden met anderen. Bijv. weten niet hoe iets tactvol gezegd kan worden. Die zijn gewoon alleen gericht op zichzelf, ik zou dat niet egoïstisch noemen.
Net zoals wij kindvrij mensen niet egoïstisch zijn, we doen er namelijk niemand kwaad mee om geen kinderen te krijgen (want tja.. kinderen nemen mag je natuurlijk niet zeggen)
dinsdag 3 november 2020 om 18:53
MarindaH schreef: ↑03-11-2020 18:30Ik heb geen kinderen (da's toch de belangrijkste denk ik)
Ik eet geen dieren
Ik gooi geen eten weg
Ik rij zelden auto
Ik douche heel kort
Ik heb geen kinderen
En jij?
Hier ook alles alleen het vliegen en vakanties doen we dan wel aardig veel. ja nu even niet en wellicht doen we dat nu ook minder als dit voorbij is maar ik heb echt het gevoel dat ik wat van de wereld wil zien in real life.

dinsdag 3 november 2020 om 18:58
Sjaantje37 schreef: ↑03-11-2020 17:44Denk dat dit topic mij ook intrigeert door de vele vooroordelen, alsof mensen die kinderen krijgen ineens geen deel meer nemen aan deze wereld. De meeste bekende milieu activisten hebben kinderen.
Dan ben ik ook nieuwsgierig wat jij doet om de wereld te verbeteren buiten het niet krijgen van een kind? En ook de andere kindvrije mensen die jouw mening delen.
Zoals ik in mijn post al zei: “Ik zeg niet dat altijd voor iedereen geldt hè, maar door de bank genomen is dat wel wat ik zie.”
Ik heb het dus niet over wat ik van iedereen met kinderen vind, maar wat ik om me heen zie. Net als dat ik hier ook wel uitzondering op zie, maar over de bank genomen is dit uit mijn ervaring mijn beeld.
dinsdag 3 november 2020 om 19:23
RickDalton schreef: ↑03-11-2020 18:53Hier ook alles alleen het vliegen en vakanties doen we dan wel aardig veel. ja nu even niet en wellicht doen we dat nu ook minder als dit voorbij is maar ik heb echt het gevoel dat ik wat van de wereld wil zien in real life.
Ik heb al best veel van de wereld gezien gelukkig... En ik wil niet in dezelfde mate doorgaan. Ik geloof echt dat dat slecht is voor onze aarde. En relatief dichtbij is ook veel moois te ontdekken!
Such fun!1

dinsdag 3 november 2020 om 19:57
Ik ben wel klaar met het reizen naar andere culturen, maar als ik geen financiele beperkingen had dan zou ik zeker jaarlijks naar Noord Amerika op reis gaan voor een mooie roadtrip. En binnen Europa af en toe 'n weekje naar de zon in de winter (dus eveneens vliegen en auto huren)
Zou zeker geen reisgelegenheid onbenut laten want je weet nooit hoe het leven verder gaat lopen.
dinsdag 3 november 2020 om 20:09
Hier zijn we ook onze strategie aan het overdenken hoor, toegegeven corona is wel een katalysator geweest in deze. en wat jij zegt: hier in de buurt is ook genoeg te zien.
Volgend jaar als het kan met de trein europa door
dinsdag 3 november 2020 om 20:12
Absoluut! laatste jaren ga ik veel met mijn vader op vakantie (even 14 dagen, vaak in februari) gewoon even wat kwaliteitstijd met het enige familielid wat ik nog heb. (de man is nu 71) puur genieten!redbulletje schreef: ↑03-11-2020 19:57Ik ben wel klaar met het reizen naar andere culturen, maar als ik geen financiele beperkingen had dan zou ik zeker jaarlijks naar Noord Amerika op reis gaan voor een mooie roadtrip. En binnen Europa af en toe 'n weekje naar de zon in de winter (dus eveneens vliegen en auto huren)
Zou zeker geen reisgelegenheid onbenut laten want je weet nooit hoe het leven verder gaat lopen.

dinsdag 3 november 2020 om 20:32
RickDalton schreef: ↑03-11-2020 20:12Absoluut! laatste jaren ga ik veel met mijn vader op vakantie (even 14 dagen, vaak in februari) gewoon even wat kwaliteitstijd met het enige familielid wat ik nog heb. (de man is nu 71) puur genieten!
Ik vind dat zo cool. Ben ik ook wel wat jaloers op. Mijn vader (of mijn moeder) en ik samen op vakantie is geen goede combinatie, maar als het wel klikt, lijkt me dat zo tof.
woensdag 4 november 2020 om 07:16
Zo wat ontzettend tof, waar ga je dan zoal naar toe met je vader?RickDalton schreef: ↑03-11-2020 20:12Absoluut! laatste jaren ga ik veel met mijn vader op vakantie (even 14 dagen, vaak in februari) gewoon even wat kwaliteitstijd met het enige familielid wat ik nog heb. (de man is nu 71) puur genieten!
woensdag 4 november 2020 om 07:39
Afgelopen februari zijn we naar Los Angeles geweest en daar alles bekeken, vervolgens met de auto door de nationale parken gereden, death valley aangedaan en in Las Vegas wat leuks gedaan. Grand Canyon aangedaan. mooiste is natuurlijk de uren in de auto die je verplicht moet doorbrengen als je in dat gebied ergens wilt komen, dan komen de beste gesprekken losSjaantje37 schreef: ↑04-11-2020 07:16Zo wat ontzettend tof, waar ga je dan zoal naar toe met je vader?
Jaar ervoor zijn we een weekje in Tokyo geweest toen de kersenbloesem in bloei stond (en dat staat ie maar een paar dagen per jaar daar!) ook erg mooi om mee te maken.
Volgend jaar wilden we naar Hawaii gaan en op de terugreis een stop maken in New York. maar met corona gaat het dat waarschijnlijk niet worden in februari. ach april of elke andere maand is ook goed ik kan vrij nemen wanneer ik wil als ZZP'er en hij is al met pensioen
woensdag 4 november 2020 om 08:05
Wauw! Wat een gave bestemmingen zeg. Dat moet je zeker koesteren. Ik zwijmel hier helemaal weg!RickDalton schreef: ↑04-11-2020 07:39Afgelopen februari zijn we naar Los Angeles geweest en daar alles bekeken, vervolgens met de auto door de nationale parken gereden, death valley aangedaan en in Las Vegas wat leuks gedaan. Grand Canyon aangedaan. mooiste is natuurlijk de uren in de auto die je verplicht moet doorbrengen als je in dat gebied ergens wilt komen, dan komen de beste gesprekken los
Jaar ervoor zijn we een weekje in Tokyo geweest toen de kersenbloesem in bloei stond (en dat staat ie maar een paar dagen per jaar daar!) ook erg mooi om mee te maken.
Volgend jaar wilden we naar Hawaii gaan en op de terugreis een stop maken in New York. maar met corona gaat het dat waarschijnlijk niet worden in februari. ach april of elke andere maand is ook goed ik kan vrij nemen wanneer ik wil als ZZP'er en hij is al met pensioen
Wil zo graag eens een roadtrip maken langs de West-kust van Amerika.

woensdag 4 november 2020 om 08:59
Mooi dat je die qualitytime neemt ondanks dat je een relatie hebt. Ik heb ook veel mooie verre reizen met mijn ouders samen gedaan tijdens mijn volwassen leven en sinds m'n vader is overleden doe ik korte trips met m'n moeder. Vorig jaar gelukkig 3 keer weggeweest samen, dus we konden daar dit jaar even op teren.RickDalton schreef: ↑03-11-2020 20:12Absoluut! laatste jaren ga ik veel met mijn vader op vakantie (even 14 dagen, vaak in februari) gewoon even wat kwaliteitstijd met het enige familielid wat ik nog heb. (de man is nu 71) puur genieten!

woensdag 4 november 2020 om 09:00
Wat gaaf!RickDalton schreef: ↑04-11-2020 07:39Afgelopen februari zijn we naar Los Angeles geweest en daar alles bekeken, vervolgens met de auto door de nationale parken gereden, death valley aangedaan en in Las Vegas wat leuks gedaan. Grand Canyon aangedaan. mooiste is natuurlijk de uren in de auto die je verplicht moet doorbrengen als je in dat gebied ergens wilt komen, dan komen de beste gesprekken los
woensdag 4 november 2020 om 09:31
Mijn vader heeft vroeger veel gereisd voor zijn werk, dus die heeft al veel van de wereld gezien. Hij heeft niet meer de behoefte om het 'nog een keer' te doen. Wij gaan daarom (ik en mijn vader, moeder is reeds overleden) naar makkelijke vakantiebestemmingen, zoals strandvakantie in griekenland of skivakantie in oostenrijk. En dat is ook een mooie quality time.

woensdag 4 november 2020 om 09:38
Voor je werk reizen vind ik niet echt vergelijkbaar met vakantie. Mijn vader heeft ook redelijk wat zakenreizen gemaakt, maar dan zie je vaak toch maar weinig van het land zelf. Al had hij ooit een trip naar Amerika waar ze tussen 2 beurzen en wat bedrijfsbezoeken in mee naar Disneyworld, Vegas en New York zijn genomen door de gastheer. Maar dan nog is dat anders dan lekker een paar weken roadtrippen door de natuurgebieden.
woensdag 4 november 2020 om 09:53
Hij heeft zeker altijd extra tijd gemaakt om wat meer van het land te zien. Zeker als ik zijn verhalen hoor en de fotos bekijk.redbulletje schreef: ↑04-11-2020 09:38Voor je werk reizen vind ik niet echt vergelijkbaar met vakantie. Mijn vader heeft ook redelijk wat zakenreizen gemaakt, maar dan zie je vaak toch maar weinig van het land zelf. Al had hij ooit een trip naar Amerika waar ze tussen 2 beurzen en wat bedrijfsbezoeken in mee naar Disneyworld, Vegas en New York zijn genomen door de gastheer. Maar dan nog is dat anders dan lekker een paar weken roadtrippen door de natuurgebieden.
En wie ben ik om hem te dwingen als hij gewoon niet meer zo ver wil reizen? Ik vind het niet meer dan normaal om zijn voorkeur te respecteren. Mij gaat het om quality time met mijn vader, niet om de wereld te zien.
Dat kan ik in mijn eigen tijd doen.
woensdag 4 november 2020 om 10:42
Dat mag toch? Sjaantje probeert voor zover ik weet niemand te overtuigen dat het moederschap het Valhalla is.Blijenvrij schreef: ↑03-11-2020 14:02Waarom heb jij de behoefte om juist in een kindvrij topic zo veel te reageren?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

woensdag 4 november 2020 om 10:54
Dat kan ook natuurlijk. M'n moeder hoeft ook niet meer zonodig ver weg nu m'n vader er niet meer is en zijzelf toch wat ouderdomskwaaltjes heeft. We zijn echter wel van 't sightseeen en vorig jaar heb ik toch een paar 1000 km gereden op Mallorca en op Tenerife. Dit voorjaar hadden we naar Sardinie gewild, maar dat plan is dus tot nader order uitgesteld.Pompoenschip schreef: ↑04-11-2020 09:53Hij heeft zeker altijd extra tijd gemaakt om wat meer van het land te zien. Zeker als ik zijn verhalen hoor en de fotos bekijk.
En wie ben ik om hem te dwingen als hij gewoon niet meer zo ver wil reizen? Ik vind het niet meer dan normaal om zijn voorkeur te respecteren. Mij gaat het om quality time met mijn vader, niet om de wereld te zien.
Dat kan ik in mijn eigen tijd doen.