zijn achternaam houden?

04-11-2020 13:21 318 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren gescheiden, geen kinderen , maar toch gebruik blijven maken van je ex zijn achternaam?

Leontien Borsato kreeg er commentaar op..

Als niets je nog verbind is de achternaam dan blijven gebruiken dan nog iets wat je zou doen?
lilalinda schreef:
04-11-2020 13:23
ik heb überhaupt zijn naam nooit aangenomen, dus neh, past zeker niet bij mij

Dit idd, ouderwets gedoe. Dus vind het ook zeker raar om de naam van je ex dan nog te gebruiken.
captain_hindsight schreef:
05-11-2020 09:23
Je weet toch dat je eigendomsbewijs na trouwen naar je man gaat? ;-D

Mijn man zegt altijd: nu ben je van mij. Kijk maar, in je paspoort staat e/v. Echtgenote van.

:hihi:
Daar mag je voor kiezen tegenwoordig.
Mevrouw75 schreef:
05-11-2020 09:26
Voor die e/v vermelding? Ongetwijfeld. Daar heb ik voor gekozen volgens mij.

Ik vond het zelf wel een leuk grapje.
05-11-2020 09:27

Ja, voor die vermelding, en beide kanten op. Dus hij kan er ook voor kiezen.
dianaf schreef:
05-11-2020 08:56
Een mooi alternatief zou ik vinden, dat zowel de moeder naam als de vader naam gebruikt wordt.
Maar als dat kind dan weer kinderen krijgt, en die ook weer: past niet meer op 1 regel van een envelop.

Een tijdje geleden was dit idee in het nieuws.
Dreamer schreef:
05-11-2020 09:21
Klinkt als een mooie en liefdevolle redenatie naar je vrouw én kind :love:
Ik vind het ook niet echt liefdevol om op voorhand de achternaam van de moeder te gebruiken zodat de de kinderen na een scheiding dezelfde naam als haar hebben, dan ben ik niks meer dan een zaaddonor voor mijn gevoel.
05-11-2020 09:27

dat hebben wij ook, staat in het paspoort eigenlijk vooral vanuit oogpunt, dat als we in een land zijn, waar er lastig gedaan wordt over ongehuwd een hotelkamer gebruiken
Sinned77 schreef:
05-11-2020 09:31
Ik vind het ook niet echt liefdevol om op voorhand de achternaam van de moeder te gebruiken zodat de de kinderen na een scheiding dezelfde naam als haar hebben, dan ben ik niks meer dan een zaaddonor voor mijn gevoel.
Ten eerste: bij mij was dat niet de overweging.
Ten tweede: ik heb mijn kinderen idd via een zaaddonor.
Ten derde: zo doorgeredeneerd is de vrouw dan dus alleen de broedmachine.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Ghost79 schreef:
Dit idd, ouderwets gedoe. Dus vind het ook zeker raar om de naam van je ex dan nog te gebruiken.
Hangt er van af, de moeder van mn kindjes moest haar achternaam 100 keer herhalen en vervolgens spellen, die vond mijn achternaam veel makkelijker en nederlandser. Vandaar dat ze hem nu nog gebruikt.
lilalinda schreef:
dat hebben wij ook, staat in het paspoort eigenlijk vooral vanuit oogpunt, dat als we in een land zijn, waar er lastig gedaan wordt over ongehuwd een hotelkamer gebruiken
Ja, voor dat soort gevallen hebben wij het ook. En als ik ergens bij de douane moet gaan aantonen dat mijn kind, door mijn ouderwetse keus dat kind best man’s achternaam mocht hebben, mijn kind is. Ook als ik ergens in een ver buitenland in het ziekenhuis bij mijn kind kan.
Solomio schreef:
05-11-2020 09:32
Ten eerste: bij mij was dat niet de overweging.
Ten tweede: ik heb mijn kinderen idd via een zaaddonor.
Ten derde: zo doorgeredeneerd is de vrouw dan dus alleen de broedmachine.
Dat maak jij ervan, ik heb geen baarmoeder dus ik kan geen baby uitbroeden.
Sinned77 schreef:
05-11-2020 09:35
Dat maak jij ervan, ik heb geen baarmoeder dus ik kan geen baby uitbroeden.
Nee, en een vrouw heeft geen zaad.

Maar dat doet er dan voor de achternaam weinig toe.
Sinned77 schreef:
maar als de kinderen jouw naam krijgen, is mama toch niet alleen nog maar een broedmachine?
Sinned77 schreef:
05-11-2020 09:33
Hangt er van af, de moeder van mn kindjes moest haar achternaam 100 keer herhalen en vervolgens spellen, die vond mijn achternaam veel makkelijker en nederlandser. Vandaar dat ze hem nu nog gebruikt.
Geheel OT, ben wel benieuwd hoe het met jullie gaat, jou & je gezin
Kun je weer eens reageren in je eigen topic??
Sinned77 schreef:
05-11-2020 09:33

Ik heb ook zo'n onmogelijke achternaam. Voor sommige vrouwen in mijn familie was dat inderdaad een overweging om voor de naam van hun man te kiezen. En toch hebben de mannen in mijn familie wel hun onmogelijke achternaam gehouden. Spelling was in die gevallen totaal geen probleem.
Sinned77 schreef:

Sja, of er wordt vanuit ouderwetse beredeneringen gekozen voor de achternaam van de man. Het 'eigendomsrecht' inderdaad. Of er wordt gekeken naar wie het kind baart. Uiteindelijk kan het kind maar 1 achternaam krijgen, dus na een scheiding is er altijd een ouder wiens achternaam het niet heeft. (of tijdens het huwelijk, als men niet dezelfde achternaam zou hebben)

En wat was de vrouw dan, wiens achternaam het kind niet heeft of had. Een fokzeug?

Ik ga er toch vanuit dat als je sámen kiest voor een kind en je sámen dat kind opvoedt, dat jij je achteraf niet als zaaddonor hoeft te voelen. Als dat alleen in de achternaam zit, heb je grotere problemen.
Later is nu
lilalinda schreef:
05-11-2020 09:38
maar als de kinderen jouw naam krijgen, is mama toch niet alleen nog maar een broedmachine?
Zij is de belangrijkste vrouw in mijn leven, ik heb niks gezegd over broedmachines ofzo. Dat was iemand anders.
lilalinda schreef:
05-11-2020 09:39
Geheel OT, ben wel benieuwd hoe het met jullie gaat, jou & je gezin
Kun je weer eens reageren in je eigen topic??
En tot de grond toe afgefikt te worden? Nee dankjewel
Sinned77 schreef:
05-11-2020 09:53
Zij is de belangrijkste vrouw in mijn leven, ik heb niks gezegd over broedmachines ofzo. Dat was iemand anders.
Ik probeer je duidelijk te maken wat er gebeurt als jouw vrouw dezelfde redenering volgt als jij, maar dan vanuit haar perspectief.
Perlala_Gadeon schreef:
04-11-2020 22:23
Dat kan ik heel goed begrijpen.

Maar houd je die naam ook aan, mochten jullie onverhoopt gaan scheiden?
Dat denk ik niet, of ik moet nog beroemd gaan worden met die naam....
Sinned77 schreef:
maar waarom zou jij dan wel alleen maar een zaaddonor zijn?
dat is toch hetzelfde?
Mevrouw75 schreef:
05-11-2020 09:29
Ja, voor die vermelding, en beide kanten op. Dus hij kan er ook voor kiezen.
Ik zie nu dat ik het grapje niet goed heb neergezet :facepalm: hij zegt dus "eigendom van" ipv wat het eigenlijk is (echtgenote van).

Maar het is idd meer uit praktische overwegingen voor vliegen met de kinderen en buitenlandreizen.
Sinned77 schreef:
Nee, maar als je kinderen niet jouw naam gehad hadden, zou jij je zaaddonor voelen. Zeg je wél zelf. Bijzonder dat je alleen een band kunt krijgen met je kinderen, als ze jouw naam dragen. Zo komt dat over. En zo kwamen we op broedmachine.

zo moeilijk was het niet hoor
Later is nu
Er zit niks anders op.

A (vrouw) trouwt met C en neemt diens achternaam aan.
A krijgt kind met B binnen huwelijk met C, dus die krijgt achternaam C.
A gaat scheiden van C en en houdt achternaam.
B trouwt met C en neemt achternaam aan.
B gaat scheiden en houdt achternaam.

Voila.
Mevrouw75 schreef:
Mijn man heeft precies daarom moeite met die formulering; volgens hem ben ik niet van hem. Hij heeft dat zelfs al als hij het over 'mijn vrouw' heeft. Ik vind dat juist wel schattig klinken. Om het enigzins gelijk te trekken, staat er op zijn rijbewijs nu wel dat hij mijn echtgenoot is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven