zijn achternaam houden?
donderdag 5 november 2020 om 09:26
Daar mag je voor kiezen tegenwoordig.captain_hindsight schreef: ↑05-11-2020 09:23Je weet toch dat je eigendomsbewijs na trouwen naar je man gaat?
Mijn man zegt altijd: nu ben je van mij. Kijk maar, in je paspoort staat e/v. Echtgenote van.
![]()
donderdag 5 november 2020 om 09:29
Ja, voor die vermelding, en beide kanten op. Dus hij kan er ook voor kiezen.captain_hindsight schreef: ↑05-11-2020 09:27Voor die e/v vermelding? Ongetwijfeld. Daar heb ik voor gekozen volgens mij.
Ik vond het zelf wel een leuk grapje.
donderdag 5 november 2020 om 09:30
donderdag 5 november 2020 om 09:31
Ik vind het ook niet echt liefdevol om op voorhand de achternaam van de moeder te gebruiken zodat de de kinderen na een scheiding dezelfde naam als haar hebben, dan ben ik niks meer dan een zaaddonor voor mijn gevoel.
donderdag 5 november 2020 om 09:31
dat hebben wij ook, staat in het paspoort eigenlijk vooral vanuit oogpunt, dat als we in een land zijn, waar er lastig gedaan wordt over ongehuwd een hotelkamer gebruikencaptain_hindsight schreef: ↑05-11-2020 09:27Voor die e/v vermelding? Ongetwijfeld. Daar heb ik voor gekozen volgens mij.
Ik vond het zelf wel een leuk grapje.
donderdag 5 november 2020 om 09:32
Ten eerste: bij mij was dat niet de overweging.
Ten tweede: ik heb mijn kinderen idd via een zaaddonor.
Ten derde: zo doorgeredeneerd is de vrouw dan dus alleen de broedmachine.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 5 november 2020 om 09:33
Hangt er van af, de moeder van mn kindjes moest haar achternaam 100 keer herhalen en vervolgens spellen, die vond mijn achternaam veel makkelijker en nederlandser. Vandaar dat ze hem nu nog gebruikt.
donderdag 5 november 2020 om 09:34
Ja, voor dat soort gevallen hebben wij het ook. En als ik ergens bij de douane moet gaan aantonen dat mijn kind, door mijn ouderwetse keus dat kind best man’s achternaam mocht hebben, mijn kind is. Ook als ik ergens in een ver buitenland in het ziekenhuis bij mijn kind kan.
donderdag 5 november 2020 om 09:35
donderdag 5 november 2020 om 09:37
Nee, en een vrouw heeft geen zaad.
Maar dat doet er dan voor de achternaam weinig toe.
donderdag 5 november 2020 om 09:38
maar als de kinderen jouw naam krijgen, is mama toch niet alleen nog maar een broedmachine?
donderdag 5 november 2020 om 09:39
Geheel OT, ben wel benieuwd hoe het met jullie gaat, jou & je gezin
Kun je weer eens reageren in je eigen topic??
donderdag 5 november 2020 om 09:45
Ik heb ook zo'n onmogelijke achternaam. Voor sommige vrouwen in mijn familie was dat inderdaad een overweging om voor de naam van hun man te kiezen. En toch hebben de mannen in mijn familie wel hun onmogelijke achternaam gehouden. Spelling was in die gevallen totaal geen probleem.
donderdag 5 november 2020 om 09:47
Sja, of er wordt vanuit ouderwetse beredeneringen gekozen voor de achternaam van de man. Het 'eigendomsrecht' inderdaad. Of er wordt gekeken naar wie het kind baart. Uiteindelijk kan het kind maar 1 achternaam krijgen, dus na een scheiding is er altijd een ouder wiens achternaam het niet heeft. (of tijdens het huwelijk, als men niet dezelfde achternaam zou hebben)
En wat was de vrouw dan, wiens achternaam het kind niet heeft of had. Een fokzeug?
Ik ga er toch vanuit dat als je sámen kiest voor een kind en je sámen dat kind opvoedt, dat jij je achteraf niet als zaaddonor hoeft te voelen. Als dat alleen in de achternaam zit, heb je grotere problemen.
Later is nu
donderdag 5 november 2020 om 09:54
Ik probeer je duidelijk te maken wat er gebeurt als jouw vrouw dezelfde redenering volgt als jij, maar dan vanuit haar perspectief.
donderdag 5 november 2020 om 09:56
Dat denk ik niet, of ik moet nog beroemd gaan worden met die naam....Perlala_Gadeon schreef: ↑04-11-2020 22:23Dat kan ik heel goed begrijpen.
Maar houd je die naam ook aan, mochten jullie onverhoopt gaan scheiden?
donderdag 5 november 2020 om 10:07
Ik zie nu dat ik het grapje niet goed heb neergezet
Maar het is idd meer uit praktische overwegingen voor vliegen met de kinderen en buitenlandreizen.
donderdag 5 november 2020 om 10:08
Nee, maar als je kinderen niet jouw naam gehad hadden, zou jij je zaaddonor voelen. Zeg je wél zelf. Bijzonder dat je alleen een band kunt krijgen met je kinderen, als ze jouw naam dragen. Zo komt dat over. En zo kwamen we op broedmachine.
zo moeilijk was het niet hoor
Later is nu
donderdag 5 november 2020 om 10:13
donderdag 5 november 2020 om 10:13
Mijn man heeft precies daarom moeite met die formulering; volgens hem ben ik niet van hem. Hij heeft dat zelfs al als hij het over 'mijn vrouw' heeft. Ik vind dat juist wel schattig klinken. Om het enigzins gelijk te trekken, staat er op zijn rijbewijs nu wel dat hij mijn echtgenoot is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin