Achternaam kind
zondag 8 november 2020 om 19:14
Voor mij wel ja
Ik kan mij echt niet voorstellen dat een man het niet erg vindt als zijn kind zijn achternaam niet krijgt.
Frankly my dear, I don"t give a damn

zondag 8 november 2020 om 19:23
Je moet ergens een keuze maken. Als je allebei graag je naam wilt doorgeven, kun je het lot later besluiten. En dat kan dan (in Nederland) inderdaad maar 1 keer.captain_hindsight schreef: ↑08-11-2020 14:19Dat weet ik, daarom vind ik het zo'n intrigerende post. Want het werkt alleen bij de eerste.

zondag 8 november 2020 om 19:23
Hier eigelijk hetzelfde als bij jullieWalkingLightly schreef: ↑07-11-2020 14:36Mijn naam (moeder). Ik ben wel samen met de vader en we hebben een geregistreerd partnerschap, waarbij we allebei onze eigen achternaam gehouden hebben. Uitgebreid over de keuze voor achternaam gehad tijdens de zwangerschap en uiteindelijk mijn naam gekozen omdat deze bijzonderder/mooier is. Uitzonderlijk als ik dit topic lees![]()
zondag 8 november 2020 om 19:27
En je vindt het wel normaal dat een vrouw het niet erg vindt als haar kind haar achternaam niet krijgt?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 8 november 2020 om 19:28
Mijn naam (moeder). Zijn naam is erg buitenlands en hij kreeg hem van zijn vader die geen vader was. Mijn naam is Nederlands en ik heb een goede band met mijn ouders. Dus zowel emotioneel als praktisch was dit de juiste keuze. Mijn man heeft helaas best last van vooroordelen met solliciteren en dergelijke.
zondag 8 november 2020 om 19:29
zondag 8 november 2020 om 19:36
Hier vonden we het dus geen van beiden echt een 'ding' dat onze eigen achternaam mogelijk niet werd gebruikt bij onze oudste.
En er zal dan toch een beslissing genomen moeten worden, dus ja, dan gaat de naam welke het mooiste klinkt met de voornamen, de naam welke het minst 'gedoe' geeft ( want echt, dagelijks ben ik mijn naam aan het spellen, opnieuw uitspreken, en in de regio waar ik woon worden klinkers nogal laaaaaang uitgesproken, wat al direct een grappig effect geeft aan mijn achternaam), voor. En in dit geval was dat de naam van man.
Welke achternaam gekozen wordt, zegt gelukkig lang niet alles over hoe vooruitstrevend iemand/een stel is.
En er zal dan toch een beslissing genomen moeten worden, dus ja, dan gaat de naam welke het mooiste klinkt met de voornamen, de naam welke het minst 'gedoe' geeft ( want echt, dagelijks ben ik mijn naam aan het spellen, opnieuw uitspreken, en in de regio waar ik woon worden klinkers nogal laaaaaang uitgesproken, wat al direct een grappig effect geeft aan mijn achternaam), voor. En in dit geval was dat de naam van man.
Welke achternaam gekozen wordt, zegt gelukkig lang niet alles over hoe vooruitstrevend iemand/een stel is.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 08-11-2020 20:51
26.86% gewijzigd
zondag 8 november 2020 om 20:03
Dit had ik helemaal geschreven kunnen hebben!Positivevibes schreef: ↑08-11-2020 13:34Hier ben ik het grotendeels mee eens. Dat mijn man de laatste met zijn achternaam is was dan ook de enige reden dat ik akkoord ben gegaan met het lot te laten bepalen.
Ik vind het wel soms nog steeds jammer dat zoon nu niet hetzelfde heet als ik.
(En voor mensen die nu aankomen met "Dan neem jij toch ook die naam". Dat kan helemaal niet in Nederland. Je houdt altijd je eigen naam. Veel vrouwen zijn daarover in de war en denken dat ze hun naam veranderd hebben maat dat klopt niet. Alleen de overheid schrijft je anders aan).

zondag 8 november 2020 om 20:52
Mijn man heeft ruzie met zijn hele familie, en kan wel goed opschieten met mijn familie.
Nóg een reden om voor mijn familienaam te kiezen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zondag 8 november 2020 om 20:59
Is mijn mening hècaptain_hindsight schreef: ↑08-11-2020 20:47Hallo, de jaren vijftig hebben gebeld, ze zijn u kwijt.
Wij zijn niet getrouwd en de jongens hebben zijn naam.
Is nooit in mij/ons opgekomen om ze mijn achternaam te geven.
Mochten wij ooit trouwen, dan ga ik ook zijn achternaam gebruiken.

zondag 8 november 2020 om 21:00
Ik vind het wel bijzonder dat je dat nog steeds volkomen normaal vind, maar goed, uiteraard ieder z'n mening.
zondag 8 november 2020 om 21:01
In dit geval kan ik me er nog iets bij voorstellen.Snoesje666 schreef: ↑08-11-2020 20:52Mijn man heeft ruzie met zijn hele familie, en kan wel goed opschieten met mijn familie.
Nóg een reden om voor mijn familienaam te kiezen.
Maar wat bedoelde je nu met 'mama maakt geen bastaards' ?

zondag 8 november 2020 om 21:03
Een kind dat uit de moeder wordt geboren, dat is (draagmoederschap uitgezonderd) het kind van de moeder. De vader weet je eigenlijk nooit zeker.
Zoiets is het toch?
zondag 8 november 2020 om 21:09
Na zeer lang wikken en wegen: de naam van vader. We zijn getrouwd en gebruiken ieder onze eigen naam, dus beide opties lagen open. Beide namen zijn even ‘lastig’ (je moet ze altijd spellen) en komen ongeveer even vaak voor.
Ik had mijn naam wel door willen geven, maar ik zag ineens beren op de weg: wat als we altijd moeten uitleggen dat het echt zijn kind is? Omdat het een keus is die minder vaak voorkomt? Toen werd het zijn achternaam en een tweede naam uit mijn familie.
Achteraf wijt ik die koudwatervrees aan het feit dat ik erg ziek was tijdens de zwangerschap, want als ik heel eerlijk ben heb ik nu een beetje spijt.
Ik had mijn naam wel door willen geven, maar ik zag ineens beren op de weg: wat als we altijd moeten uitleggen dat het echt zijn kind is? Omdat het een keus is die minder vaak voorkomt? Toen werd het zijn achternaam en een tweede naam uit mijn familie.
Achteraf wijt ik die koudwatervrees aan het feit dat ik erg ziek was tijdens de zwangerschap, want als ik heel eerlijk ben heb ik nu een beetje spijt.
Je moet niet alles geloven wat je denkt

maandag 9 november 2020 om 08:44
maandag 9 november 2020 om 15:17
Hier ook! Sterker nog, het was zijn idee. Hij heeft weinig met zijn naam en nog minder met zijn familie, dus het was voor hem een no-brainer dat ons kind mijn achternaam zou krijgen (en hij gebruikt zelf ook liever mijn achternaam).
Sunlight over me no matter what I do