Achternaam kind
vrijdag 6 november 2020 om 19:16
Dat mijn zoon “stamhouder” is? Mijn schoonvader was een fantastische opa, ondanks een moeilijke familie. Hij was dol op al zijn kleinkinderen, zowel de meisjes als de jongens. Hem gunde ik wel dat ook onze kinderen zijn achternaam hebben.
vrijdag 6 november 2020 om 19:17
De reactie: wat leuk een stamhouder, kreeg ik ook toen mensen wisten dat ons tweede (toen nog ongeboren) kind een jongen was. Toen ik aangaf dat ikzelf de "stamhouder" ben en dat hij mijn naam krijgt, kreeg ik toch wat vreemde blikken toegeworpen.wolkewitje schreef: ↑06-11-2020 18:10Mijn zoon is de “stamhouder” van de familie. Voor mijn schoonvader was dat wel extra speciaal.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

vrijdag 6 november 2020 om 19:22
Vast een leuke man. Maar stamhouder vind ik zoiets bizars. Dan heeft iemand al 2 dochters of kleindochters en dan is de eerste zoon of kleinzoon opeens de stamhouder. Die dochters tellen niet mee. Het is een jongen, geen fokstier.wolkewitje schreef: ↑06-11-2020 19:16Dat mijn zoon “stamhouder” is? Mijn schoonvader was een fantastische opa, ondanks een moeilijke familie. Hij was dol op al zijn kleinkinderen, zowel de meisjes als de jongens. Hem gunde ik wel dat ook onze kinderen zijn achternaam hebben.
Wat als de stamhouder homo wordt/geen kind wil/de achternaam van z’n vrouw wil gebruiken voor z’n nageslacht?
100 jaar geleden belangrijk toen meisjes niet meetelden en standaard trouwden en een andere achternaam kregen daarna. Maar nu totaal niet relevant omdat we meer variaties hebben dan trouwen met iemand van het andere geslacht en voortplanten
vrijdag 6 november 2020 om 19:59
Schooltje met 80 kinderen. Waarvan die van mij in 3 verschillende combinatiegroepen zaten. Dus ik was aardig op de hoogte.Thordïs schreef: ↑06-11-2020 18:54Wat opmerkelijk, gezien het feit dat 1 op de 10 baby’s de naam van de moeder krijgt. Unieke school als het percentage daar meer dan 50% is, ipv de landelijke 10%.
En weet jij van iedereen wat de achternaam van de moeder is? Ook knap wel. School van mijn kinderen had 300 leerlingen en is niet groot te noemen, maar echt niet dat ik van alleen hun eigen klassen al wist wat alle achternamen waren. Laat staan van alle ouders en of ouders dezelfde achternaam hadden of elk hun eigen. En van de rest van de school al helemaal niet.
In Nederland krijgt nu minder dan 10 procent van de pasgeborenen de achternaam van de moeder, en pas sinds 1998 is dat überhaupt mogelijk (tot die tijd was het zo dat, zodra een vader zijn kind erkende, automatisch zijn achternaam werd toegewezen).8 aug. 2016
Maar bijzonder blijft het inderdaad
vrijdag 6 november 2020 om 20:02

Hier ook zo (al ben ik niet eens getrouwd, dus het zou niet eens anders kunnen, maar als dat wel zo was had ik ook mijn eigen naam gehouden)
Nothing happens for a reason
vrijdag 6 november 2020 om 22:08

vrijdag 6 november 2020 om 22:59
Thordïs schreef: ↑06-11-2020 19:22Vast een leuke man. Maar stamhouder vind ik zoiets bizars. Dan heeft iemand al 2 dochters of kleindochters en dan is de eerste zoon of kleinzoon opeens de stamhouder. Die dochters tellen niet mee. Het is een jongen, geen fokstier.
Wat als de stamhouder homo wordt/geen kind wil/de achternaam van z’n vrouw wil gebruiken voor z’n nageslacht?
100 jaar geleden belangrijk toen meisjes niet meetelden en standaard trouwden en een andere achternaam kregen daarna. Maar nu totaal niet relevant omdat we meer variaties hebben dan trouwen met iemand van het andere geslacht en voortplanten
Mijn verwekker (hij is de benaming vader onwaardig) heeft twee dochters gekregen. Mijn zus heeft drie kinderen, waaronder twee zoons. De oudste is een van die zoons, maar heeft - tot groot ongenoegen van zijn opa - de achternaam van vader gekregen. Via zus kwam onze achternaam dus te vervallen.
Ik heb 1 dochter. Met mijn achternaam want bewust alleenstaand moeder. Dochter is dus stamhouder, gaat de familienaam doorgeven en zorgt dat de familienaam sowieso niet uitsterft (mijn tante heeft ook twee meisjes gekregen die de naam van hun vader kregen).
Onze familienaam gaat eeuwenlang ver terug. En dochter geeft de naam als laatste door in onze lijn.
Maar. Volgens mijn verwekker is dat niet echt, want stamhouders moeten jongens zijn en had ze daarnaast nooit geboren mogen worden (vanwege dat bewust alleenstaande).
Ik heb - onnodig te zeggen - vrij weinig met dat hele stamhouderschap.
vrijdag 6 november 2020 om 23:10
Vader. Vooral mijn schoonvader vond dat heel belangrijk, mijn man is de laatste van de familie met die naam. Als onze dochter later haar kinderen haar naam zou (willen) geven blijft de familie nog even. Mijn naam is daarnaast tamelijk onhandig want niet uit deze regio.
Ik gebruik zelf beide namen.
Schoonmoeder was dolgelukkig toen we trouwden. Want toen zij trouwde en voor het eerst de telefoon aannam na het huwelijk, zei ze keurig "met mevrouw Z". Waarop haar schoonmoeder zei: "met mevrouw Z". Dat verwachtte ze van mij ook.
Helaas voor haar neem ik de telefoon altijd aan met mijn voornaam. Deed ik als kind al, omdat mijn achternaam dus niet de meest handige is. En nu we met z'n allen eerder een mobiel hebben dan een vaste lijn, is dat nooit meer veranderd.
Ik gebruik zelf beide namen.
Schoonmoeder was dolgelukkig toen we trouwden. Want toen zij trouwde en voor het eerst de telefoon aannam na het huwelijk, zei ze keurig "met mevrouw Z". Waarop haar schoonmoeder zei: "met mevrouw Z". Dat verwachtte ze van mij ook.
Helaas voor haar neem ik de telefoon altijd aan met mijn voornaam. Deed ik als kind al, omdat mijn achternaam dus niet de meest handige is. En nu we met z'n allen eerder een mobiel hebben dan een vaste lijn, is dat nooit meer veranderd.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

vrijdag 6 november 2020 om 23:15
Mijn kinderen hebben de naam van hun vader vanwege het contrast tussen voor- en achternaam. Dit lokt regelmatig een glimlach, lampje boven het hoofd of een opgetrokken wenkbrauw uit. Het is niet een pestgevoelige combinatie en er is al enige intelligentie nodig om het door te hebben.
Mijn achternaam is niet bijzonder en voegde niets toe.

vrijdag 6 november 2020 om 23:37
Daar word ik nieuwsgierig van! Ik hoop dat het overwegend positief is!Heiterundsanft schreef: ↑06-11-2020 23:15Mijn kinderen hebben de naam van hun vader vanwege het contrast tussen voor- en achternaam. Dit lokt regelmatig een glimlach, lampje boven het hoofd of een opgetrokken wenkbrauw uit. Het is niet een pestgevoelige combinatie en er is al enige intelligentie nodig om het door te hebben.

zaterdag 7 november 2020 om 07:48
De naam van hun vader. Mijn naam is mooier, maar mijn man is de laatste in de lijn en anders stopt het doorgeven van de achternaam in zijn tak van de familie. Ik ben ermee akkoord gegaan omdat het belangrijk voor hem is. Maar ergens vind ik het ook onzin omdat ik veel warmere familiebanden heb. Om die reden heb ik ook mijn eigen naam aangehouden bij ons huwelijk, wat ze aan de kant van m’n man weer heel vreemd vinden.
zaterdag 7 november 2020 om 10:11

zaterdag 7 november 2020 om 10:32
Zoon heeft de naam van zijn vader, ik heb mijn eigen naam gehouden. Mijn man maakte het niet zoveel uit, hij vond mijn naam zelfs praktischer (die hoef je bijna nooit te spellen itt een Italiaanse achternaam). Een combinatie van beide namen zou slaan als een tang op een varken.
Daarnaast was zoon de stamhouder en in Italiaanse families is dat een ding. Wil niet zeggen dat schoonpa zijn andere kleinkinderen minder interessant vindt. Aangezien het ons niet zoveel uitmaakte en ik de betekenis van die Italiaanse naam best mooi vind (vrij vertaald zoiets als ‘zondagskind’), kreeg zoon de naam van zijn (o)pa.
In het ouderlijk dorp duiden ze zoon aan met ‘de kleine van *mijn achternaam*’. Dat is een beetje streeekgebonden, kleinkinderen aanduiden met de familienaam van de moeder. Mijn pa werd daardoor sneller aan zoon gekoppeld dan schoonpa.
Daarnaast was zoon de stamhouder en in Italiaanse families is dat een ding. Wil niet zeggen dat schoonpa zijn andere kleinkinderen minder interessant vindt. Aangezien het ons niet zoveel uitmaakte en ik de betekenis van die Italiaanse naam best mooi vind (vrij vertaald zoiets als ‘zondagskind’), kreeg zoon de naam van zijn (o)pa.
In het ouderlijk dorp duiden ze zoon aan met ‘de kleine van *mijn achternaam*’. Dat is een beetje streeekgebonden, kleinkinderen aanduiden met de familienaam van de moeder. Mijn pa werd daardoor sneller aan zoon gekoppeld dan schoonpa.

zaterdag 7 november 2020 om 13:26
Grappig.Westerpaviljoen schreef: ↑07-11-2020 08:16Samenvattend:
In de viva populatie geeft bijna elk stel de naam van de vader aan de kinderen
Mannen blijken dit erg belangrijk te vinden
Veel viva dames vinden hun achternaam niet mooi in vergelijking met de naam van de man.
Ik zou al nooit een kind krijgen met een man die het belanrijk vindt dat zijn kinderen zijn naam dragen. Zo'n afknapper. Als je een zelfverzekerde, geëmancipeerde man bent dan vind je dit niet zo belangrijk. Sterker nog, dan gun je het je vrouw meer, omdat zij al het harde werk heeft gedaan. Uitzonderingen zou zijn als hij een van de laatsen is met zijn naam.
Verder is het is opvallend dat vooral vrouwen hun naam niet mooi vinden in vergelijking met hun man. En die dan ook maar meteen inruilen voor die van een ander. Zouden vrouwen toevallig lelijkere achternamen hebben? Wel gek dat mannen deze keuze nou (bijna) nooit maken.
zaterdag 7 november 2020 om 13:55
Mijn kinderen dragen mijn naam. En mijn man zou het zelfs leuk vinden als onze kinderen (een meisje en een jongen) deze naam ook weer doorgeven, mochten ze zelf kinderen krijgen.Lachattenoir schreef: ↑07-11-2020 13:16Wat een saai topic. Het is algemeen dat kinderen in bijna alle gevallen de achternaam van vader hebben.
zaterdag 7 november 2020 om 14:00
Op mijn naam kun je goed rijmen. Lelijk vind ik hem absoluut niet. Verder is hij zeer weinig voorkomend. Mijn man draagt een veel meer voorkomende naam waar ook nog eens een negatieve geschiedenis aan vastzit.Lachattenoir schreef: ↑07-11-2020 13:26Grappig.
Ik zou al nooit een kind krijgen met een man die het belanrijk vindt dat zijn kinderen zijn naam dragen. Zo'n afknapper. Als je een zelfverzekerde, geëmancipeerde man bent dan vind je dit niet zo belangrijk. Sterker nog, dan gun je het je vrouw meer, omdat zij al het harde werk heeft gedaan. Uitzonderingen zou zijn als hij een van de laatsen is met zijn naam.
Verder is het is opvallend dat vooral vrouwen hun naam niet mooi vinden in vergelijking met hun man. En die dan ook maar meteen inruilen voor die van een ander. Zouden vrouwen toevallig lelijkere achternamen hebben? Wel gek dat mannen deze keuze nou (bijna) nooit maken.
Mijn man heeft zelfs overwogen om mijn naam aan te nemen toen we een geregistreerd partnerschap aangingen. Maar uiteindelijk besloten om dit niet te doen.