Rugzak kleuter

10-11-2020 09:37 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleuter gaat binnenkort voor het eerst overblijven op school. Hij heeft nu een kleuterrugzak met daarin een reserve(onder)broek, een trommel met fruit (bijv grote appel gesneden en schijfjes komkommer) en een Mepal beker met drinken. Dit gaat ook allemaal op en zijn tas zit vol. Met overblijven zullen er 1 of 2 trommels extra meegaan (gemiddeld 4 sneetjes brood), nog een beker drinken en een bakje met een koekje/ cakeje oid. Dit past nooit in een kleuter rugtas. Hoe doen jullie dit? Ik heb wel een volwassen maat eastpak liggen, maar ik zie verder geen kleuters met giga rugzakken lopen ;).
Mijn bouwvakker kan wel 6 boterhammen op maar zou dat echt niet tof vinden. Want hij wil liever spelen dan eten. Dus ik hou het bij twee boterhammen.

Als hij thuis komt krijgt hij zo veel boterhammen als hij wil en zitten we eerst lekker aan tafel te keuvelen :)
Senna1985 schreef:
10-11-2020 09:53
4 (a 6) sneetjes brood raak ik denk ik niet kwijt in 1 trommel. Koekje mag op onze school. Hij heeft nu de kleine versie van Simply Colors als rugzak, toch maar kijken voor een grotere...
Ik vind dat je hem heel veel eten mee wilt geven. Misschien eet hij dat thuis wel, maar op school hebben ze meestal maar kort de tijd om te eten. In de tijd dat er op onze school nog een lange lunchpauze was aten ze meestal ook maar een kwartiertje en daarna buiten spelen (bij heel slecht weer binnen). Mijn oudste zit nu in groep 7 en neemt er meestal 3 mee. Bij de kleuters gaf ik er 1 of 2 mee.

https://www.hema.nl/koken-tafelen/meene ... lsrc=aw.ds
Wij hebben deze lunchbox van de hema en hier kun je wel 4 broodjes in kwijt.

Overigens zijn wij vanaf groep 3 sowieso overgestapt op grotere rugzakken. Toen moesten er ook gymkleren mee en dat is echt een geprop in die kleine rugzakken. Reservekleding hadden ze in de kleuterklassen sowieso ook op school.
watdachtjehiervan schreef:
10-11-2020 09:40
Waarom gaat er als hij overblijft een koekje of cake mee? Dat kan toch na schooltijd?
Hier nemen ze maar 1 beker mee en die vullen ze op school met water.
Dit. Vooral het eerste.
Mijn dochter (groep 2) heeft het volgende mee:

Lunchtrommel (met 2 plakken ontbijtkoek en 2 boterhammen)
Banaan in doos
Appel in stukjes in doosje of druiven
Drinkbeker met melk
Dopper met water
Zak met reservekleding

Past er allemaal net in, maar het formaat vind ik precies goed, anders sleept ze zich het ongans.
Hecamel schreef:
10-11-2020 10:07
En dit inderdaad.

Dochter hier eet 1,5 boterham (de andere helft eet ze thuis als ontbijt, als ze al ontbijt),

De eerste week 2 boterhammen meegegeven, maar die kwamen onopgegeten weer retour.

Hier moeten ze trouwens opeten wat ze meekrijgen. Dus ik geef liever net iets te weinig mee, dan te veel. Hier is het overigens continu rooster, dus om twee uur is ze thuis, als ze honger heeft kan ze dan nog wel een cracker eten of zo.
Hoe komt een school toch op zulke idiote regels?
Zou idd goed kunnen dat hij op school minder eet dan thuis. Hij is lang, smal en energiek en kan een grote eter zijn qua brood (niet altijd). Met een iets grotere tas zal het dan wel passen.
*Sally* schreef:
10-11-2020 10:17
Hoe komt een school toch op zulke idiote regels?
Ik heb werkelijk geen idee. Weet ook helemaal niet zeker of dat klopt, want een van de moeders vertelde mij dat. Maar tot nu toe eet dochter netjes haar boterhammen op. Bekers drinken komen nog wel eens halfvol terug, dus ik denk niet dat ze daar heel strikt in zijn.

Net als dat een moeder mij vertelde dat ze alleen maar "gezond" beleg op hun brood mochten. Hier krijgt ze gewoon boterhammen met pindakaas en hagelslag (ja samen op 1 boterham) mee, nog geen klachten gehoord.

Dus ter verdediging van de school, het zou ook kunnen dat het niet klopt.
Mijn jongens (inmiddels 11 jaar) eten thuis 4 boterhammen, maar op school maar 1 of max 1,5 want ze krijgen maar 15 minuten de tijd om te eten en ze irriteren zich ook aan smakkers of kinderen die met mond open eten en drukte in de klas. Dus vraag me af of jouw kleuter wel net zoveel gaat eten als thuis.

Mijn kinderen krijgen voor de ochtend 1 stuk fruit mee en beker met water. Voor de overblijf (continurooster) 1 Mepal broodtrommel met bentobakje erin met 1 boterham een stuk of 4/5 snacktomaatjes of druiven en een beker met melk. Dat past prima in een kleuterrugzak.
Vanaf groep 3 moeten ze bij ons gymtas vanuit huis mee dus toen pas maatje grotere rugzak.
Je kleuter gaat echt niet 6 boterhammen eten in de lunch pauze. Daar is niet eens tijd voor.
Mijn dochter heeft dat ook een tijdje gehad met overblijven, dat al het brood op moest. Soms had ze veel trek, maar soms ook niet. En dan móest toch alles op. Plus dat er niet op drinken werd gelet en ze teveel tijd kwijt was aan tegen heug en meug dat brood opeten, dat ze vanaf 10 uur ‘s ochtends niks meer gedronken had. Ik heb daar toen iets van gezegd en gelukkig luisterden ze daar wel naar.
Dochter heeft in haar kleine rugtas:
1 beker melk
1 beker sap of water
1 klein bakje met fruit of een losse banaan
1 mepal broodtrommel waar in het grote vak 2 boterhammen passen en dan nog 2 kleine vakjes voor wat anders en waar we mee variëren (extra fruit/nootjes/kaasblokje/ontbijtkoek/rijstwafel in stukjes/rauwkost)

Reserve kleding hadden ze hier gewoon op school een grote bak van, maar als je vaak een ongelukje verwacht zou ik een tasje standaard aan de kapstok hangen.
Bij ons op school was ook de regel dat je alles op moest eten omdat het anders voedselverspilling was. Ze kregen 2 boterhammen mee zodat ze nog tijd over hadden om te drinken. Vind drinken wel belangrijk, dan maar minder eten.
4-6 sneetjes brood? Deze kleuter eet meer sneetjes brood dan ik tussen de middag!

Edit: oh, dit was al genoemd.
Ik zou hem vier broodjes meegeven, niet meer. Op school eten ze toch vaak minder dan thuis. Bakje voor fruit en twee bekers passen meestal makkelijk naast elkaar in een kleutertas. Heeft ie elke dag reservekleding nodig?

Overigens zijn er vele maten tassen. Er zit nog wel wat tussen kleutertas en een eastpack 😬. Mijn kleuters hadden vaak een tas van zeeman. (Met zo’n populair figuur als Dora ofzo 🙈) vonden ze toch het leukste.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Hier is de regel dat wat je niet opeet mee naar huis moet. Dan zie je als ouder tenminste wat ze gegeten hebbenben kun je het aanpassen indien nodig.

Koek en snoep mag nooit bij lunch. Alleen woe eenvoudig koekje ipv fruit.

En laatst was juf jarig en trakteerde op........zakje chips. Elke nieuwsbrief staat er wel iets over gezond trakteren en dan doet juf dit. Ach ja vast druk en geen inspiratie en covid proof fabrieksverpakt.
Mijn kleuter heeft een rugzak van 33 x 23 x 12 cm. Passen 2 drinkflessen, een fruitbakje en een broodtrommel in. Schone onderbroek gaat in het voorvakje.
Hier zit in de rugzak een broodtrommel van mepal met inzetbakje (daar gaan 3 boterhammen, wat komkommer, stukje ontbijtkoek of iets dergelijks in), een fruitbakje, soms een bananen-doos, een waterfles van mepal en een beker van mepal met optimel of melk. Verder een reserveonderbroek en reservebroek. Past makkelijk en hij heeft echt geen enorme tas.
https://www.ekosport.nl/deuter-kids-tur ... 81899.html

Mijn zoon heeft de hele basisschooltijd (dus groep 1 t/m 8) de Deuter Kids gebruikt. 12 liter inhoud. Onverslijtbaar.

Over het stomme woordje Kids hadden we een grote badge genaaid.
:proud:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mijn kleuter heeft een gewone kleuterrugzak. Daar past een zakje reservekleding (legging en onderbroek), een beker water, een broodtrommel (2 boterhammen, maar er zouden er makkelijk 4 in kunnen, van de Hema) en een kliktrommel, tegen lekken, met fruit (1 appel in plakken, een kiwi en een pruim, alles in plakken vandaag). Op de BSO kregen ze drinken en daar stonden ook altijd bananen bij honger. Sowieso gingen ze daar vaak bakken of soms zelfs cake versieren dus ik had nooit het gevoel dat ze daar tekort kwam. Een banaan en twee boterhammen zou toch genoeg moeten zijn tussen lunch en avondeten?
Mijn kleuter heeft een broodtrommel van Action waar 6 boterhammen in zouden passen (en waar er drie inzitten). Op zijn school bleek trouwens de regel te zijn dat het drinken op moest. In het begin deed ik zijn halve liter fles met water voor bij het fruit helemaal vol, tot hij mij dat een keer tussen neus en lippen door vertelde :facepalm:
Huh in een broodtrommel passen toch altijd wel 4 boterhammen? Of heb je een kleinere dan de standaard maat gekocht? Klein bakje met fruit en een drinkbeker erbij en klaar. Die koek of andere snack kan eventueel in een zijvakje ofzo zodat het niet verkruimelt
Kind heeft de kleine Mepal bento box.
In het kleine bakje met deksel gaat fruit voor de pauze. En hij heeft een beker drinken voor de fruitpauze.
In de lunchbak gaan 2broodjes of krentenbollen oid. En in de kleine vakjes fruit, een keer een worstje of kaasje, oid. En nog een beker zuivel voor bij de lunch.
Past allemaal prima in zijn kleuter rugzak. Zelfs mét een reserve onderbroek.

Doe het je kind PLEASE niet aan om 6 boterhammen mee te geven.
Ik dacht dat ik mijn kleuter veel meegaf, maar als ik dit lees valt het best mee.
Gewoon een rugzak formaat kleuter, daar zit een mepal trommel in, met daarin 2 sneeën brood, een krentenbol, crackers, stukje fruit oid, drinkbeker met limonade en een pakje drinken, er blijft altijd wel wat over, maar ik geef hem liever teveel dan te weinig mee.

Koekje krijgt hij 1x in de week mee, op een korte dag wanneer hij de middag vrij is.
Van wat ik van zoon hoor krijgen zijn vriendjes elke dag koekjes mee, hij vind het prima verder dat hij dat niet dagelijks mee krijgt.
Ik heb geen tips, maar als ik dit zo lees ben ik wel blij dat mijn dochters nu twintigers zijn. Want wat wordt er toch overdreven gereageerd op een koekje/plakje cake meegeven. To geeft geen hele cake mee of zo. Neem aan dat jullie tussendoor zelf ook echt weleens een koekje nemen. Toen mijn kinderen klein waren, mocht er gewoon nog chips getrakteerd worden en met de overblijf werden er tosti’s gemaakt. En ze hebben nu allebei maar Xs/s. Dus ze hebben er niks van gekregen, maar wel altijd buiten gespeeld/gesport. De godganse dag achter tablet/tv doet echt meer kwaad dan 1 koekje. En zo is altijd geweest. Overal waar te voor staat is niet goed.
Zwartkopje schreef:
10-11-2020 11:54
Ik heb geen tips, maar als ik dit zo lees ben ik wel blij dat mijn dochters nu twintigers zijn. Want wat wordt er toch overdreven gereageerd op een koekje/plakje cake meegeven. To geeft geen hele cake mee of zo. Neem aan dat jullie tussendoor zelf ook echt weleens een koekje nemen. Toen mijn kinderen klein waren, mocht er gewoon nog chips getrakteerd worden en met de overblijf werden er tosti’s gemaakt. En ze hebben nu allebei maar Xs/s. Dus ze hebben er niks van gekregen, maar wel altijd buiten gespeeld/gesport. De godganse dag achter tablet/tv doet echt meer kwaad dan 1 koekje. En zo is altijd geweest. Overal waar te voor staat is niet goed.
Vroegah, toen de lucht nog schoon was en de seks nog vies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven