Kind in Sinterklaas laten geloven, ja of nee?
donderdag 12 november 2020 om 06:34
To
Als je ervoor kiest om je kind niet te laten geloven ga je haar dan ook vertellen dat andere kinderen wel geloven? En dat ze het geheim dus voor zich moet houden of vind je het ook oke dat je kind straks op de kleuterschool tegen andere kinderen roept dat hij niet bestaat en dat papa en mama die kadootjes kopen??
Als je ervoor kiest om je kind niet te laten geloven ga je haar dan ook vertellen dat andere kinderen wel geloven? En dat ze het geheim dus voor zich moet houden of vind je het ook oke dat je kind straks op de kleuterschool tegen andere kinderen roept dat hij niet bestaat en dat papa en mama die kadootjes kopen??

donderdag 12 november 2020 om 06:42
donderdag 12 november 2020 om 06:44
Wij zetten hier onze schoenen en doen de zak, maar ik heb voor mijn gevoel nooit gelogen. Ik heb ze altijd verteld dat ouders hulpsinterklazen zijn en zei met pakjesavond dus ook gewoon dat ze mijn slaapkamer niet in mochten omdat ik met een verrassing bezig was. Ik heb voor mijn gevoel nooit gelogen, maar heb ze ook niet meteen de volledige waarheid verteld. Ze doken namelijk vol overgave in die heerlijke magie. En dat liet ik lekker zo.
Inmiddels zijn ze tussen de 15 en 23 en doen we het nog bíj́na precies zo. We trekken inmiddels lootjes, maar ze willen nog steeds dat de cadeautjes per zak en met gebonk op de voordeur worden bezorgd. Benieuwd wie van hun dit jaar een sprintje rond het huis gaat trekken om 'onschuldig verrast' achterom weer binnen te komen
Ik vind dat je vooral niet te krampachtig moet doen over eerlijk zijn en de waarheid vertellen. Hou het in het midden en laat ze lekker dromen.
Inmiddels zijn ze tussen de 15 en 23 en doen we het nog bíj́na precies zo. We trekken inmiddels lootjes, maar ze willen nog steeds dat de cadeautjes per zak en met gebonk op de voordeur worden bezorgd. Benieuwd wie van hun dit jaar een sprintje rond het huis gaat trekken om 'onschuldig verrast' achterom weer binnen te komen

Ik vind dat je vooral niet te krampachtig moet doen over eerlijk zijn en de waarheid vertellen. Hou het in het midden en laat ze lekker dromen.

donderdag 12 november 2020 om 06:46
Ik vind dit wel een interessante kwestie. Heb je het idee dat het voor de angsten van je kind uitmaakte dat ze wist dat Sinterklaas een verklede man is?EHR schreef: ↑12-11-2020 06:42@subnautica: ik ben TO niet, maar heb hier wel een duidelijke mening over.
Je kan een kleuter op het hart drukken niks te zeggen. Maar niks garanderen.
Naar ik ga niet liegen tegen mijn kind (nog even los van haar angst: zie mijn eerdere post) omdat jij dat wel wilt doen.
Ik vroeg mij dit af omdat ik bijvoorbeeld clowns nog steeds heel naar vind, terwijl ik als volwassene echt wel weet dat het verklede mensen zijn.

donderdag 12 november 2020 om 06:48
Mijn kinderen geven tot nu toe weinig om de Sint. De enige reden dat het ze iets doet is omdat ze weten dat ze daarna jarig zijn. Ik kom uit een Sint familie, man uit een kerstgezin, dus we maken er één grote blob van. Het Sinterklaasjournaal heb ik de afgelopen dagen wel aan gezet, maar wordt niet bekeken en verder zie ik weinig van de spanning die ik bij neefjes en nichtjes wel zie. Ik stuur ze daar niet in, voor mij is dit prima, maar als ze er wel helemaal in op zouden gaan zou ik dat ook laten gebeuren.
Als er nu directe vragen zouden komen zou ik daar denk ik wel over liegen, want van een kleuter kun je geen geheimhouding verwachten en ik wil het niet verpesten voor kinderen die wel in die bubbel zitten
Als er nu directe vragen zouden komen zou ik daar denk ik wel over liegen, want van een kleuter kun je geen geheimhouding verwachten en ik wil het niet verpesten voor kinderen die wel in die bubbel zitten
donderdag 12 november 2020 om 06:53
donderdag 12 november 2020 om 07:17
Interessante discussie. Mijn peuter en kleuter geloven, denk ik, wel in Sinterklaas, maar ik heb nooit specifiek gezegd dat Sinterklaas wel echt is, in tegenstelling tot de paashaas en de kerstman etc. Heb wel van een paar dingen die ze graag willen hebben, gezegd dat we die maar met Sinterklaas moeten vragen. Maar anders zou ik met je verjaardag gezegd hebben, maar Sinterklaas is dus eerder.

donderdag 12 november 2020 om 07:27
Hier ook. Wat iemand eerder al zei, " wat denk jij?"Alecta schreef: ↑12-11-2020 06:23
Vragen over sinterklaas heb ik nooit zo beantwoord, er was bij mijn kinderen ook niet 1 moment waarop ze stopten met geloven. Dat ging eigenlijk heel geleidelijk. En soms, als ze niet meer geloofden, kwam het geloof in november weer spontaan terug, omdat het zo leuk was.
En dat waren toch echt ook heel intelligente kinderen, dus dat heeft er niets mee te maken. Of juist wel, want ze bedachten gewoon op hun eigen kritische vragen iets waardoor het wel echt moest zijn en zij nog cadeautjes zouden krijgen. In groep 5 hebben we het verteld en toen 'dachten ze het al wel'. Maar nu met 13 en 11 moeten we het nog steeds vieren.
Onze dochter van 3 heeft een hele grote fantasie en vindt Sinterklaas fantastisch. Mijn idee was gewoon mee te gaan in alles, bij kritische vragen te antwoorden met "wat denk je zelf" en als ze heel erg twijfelt de waarheid vertellen.
Van de zomer kwamen er al vragen over hoe ze dan binnen komen, hoe een paard op het dak kan etc etc daar heb ik een fantasierijk antwoord op gegeven omdat ze op de vraag "wat denk je zelf" steeds reageerde met "ik weet het niet, dat moet jij zeggen"
Haar buurjongen kijkt naar het Sinterklaasjournaal en wij mede daardoor dit jaar ook voor het eerst. Kind was helemaal over de flos en gister kwam het hoge woord er uit. Ze vindt het heel eng dat Sinterklaas en Piet zomaar hier binnen kunnen komen. Ik heb haar geknuffeld en heb zogenaamd een bericht gestuurd naar Sint dat hij alle cadeaus aan mij moet geven en dat hij niet bij ons binnen mag komen.
Toen ik dochter vertelde dat ik bericht terug had dat dat oké is vloog ze mij om de nek "dank je mama". Daar ging mijn plan om het op een beloop te laten en het bij kritische vragen zelf uit te laten zoeken.
Wij spelen trouwens sowieso met veel fantasie dat is ook de leeftijd nu. Volgens mij is de Sint op deze leeftijd net zo echt als dat de auto een bank is waarmee we naar de dierentuin rijden.
Ik weet nog niet hoe we er verder precies mee omgaan, het moet ook niet teveel spanning gaan geven...
Van de zomer kwamen er al vragen over hoe ze dan binnen komen, hoe een paard op het dak kan etc etc daar heb ik een fantasierijk antwoord op gegeven omdat ze op de vraag "wat denk je zelf" steeds reageerde met "ik weet het niet, dat moet jij zeggen"
Haar buurjongen kijkt naar het Sinterklaasjournaal en wij mede daardoor dit jaar ook voor het eerst. Kind was helemaal over de flos en gister kwam het hoge woord er uit. Ze vindt het heel eng dat Sinterklaas en Piet zomaar hier binnen kunnen komen. Ik heb haar geknuffeld en heb zogenaamd een bericht gestuurd naar Sint dat hij alle cadeaus aan mij moet geven en dat hij niet bij ons binnen mag komen.
Toen ik dochter vertelde dat ik bericht terug had dat dat oké is vloog ze mij om de nek "dank je mama". Daar ging mijn plan om het op een beloop te laten en het bij kritische vragen zelf uit te laten zoeken.
Wij spelen trouwens sowieso met veel fantasie dat is ook de leeftijd nu. Volgens mij is de Sint op deze leeftijd net zo echt als dat de auto een bank is waarmee we naar de dierentuin rijden.
Ik weet nog niet hoe we er verder precies mee omgaan, het moet ook niet teveel spanning gaan geven...

Dochter geloofde alles rondom Sinterklaas. Maar ik heb nooit hoeven liegen over of hij echt was. Dat was gewoon nooit de vraag, dochter zag hem op tv dus hij was echt. Ze heeft sowieso nooit vragen erover gesteld, gewoon meegegaan in het verhaal en als ik niks had gezegd had ze nu met ruim 8 nog steeds geloofd zonder dat we daar iets aan deden
we hebben het na kerst vorig jaar verteld. En dat ging eigenlijk een beetje tussen neus en lippen door terwijl ze in bad zat te spelen. Ze vond het helemaal niet erg en had toen ook echt niet het idee dat wij haar hadden voorgelogen al die jaren. Ze kijkt nu ook weer het Sinterklaasjournaal en zet haar schoen enz. Ze weet alleen nu wel dat wij de kadootjes kopen (vind ze alleen maar handig) en dat Sinterklaas een acteur (en Kees uit Flodder) is

donderdag 12 november 2020 om 07:32
Puur naar mijzelf kijkende vond ik het heel erg. Mijn ouders hadden best vaak ruzie en ik weet nog dat ik wel eens een brief geschreven heb aan de Sint dat ik geen cadeaus wilde maar alleen wilde dat mijn ouders stopten met ruzie maken. Toen ik er achter kwam dat die brieven niet naar de Sint maar naar mijn ouders waren gegaan voelde ik mij echt bedrogen.

donderdag 12 november 2020 om 07:32
Mijn kinderen geloofden wel in Sinterklaas, maar wij hebben er nooit om gelogen of ingewikkelde fratsen uitgehaald met aankloppende buurmannen en zo.
Dochter heb ik in de zomervakantie ingelicht toen ze van groep 4 naar groep 6 zou gaan, vanwege de surprises die vanaf groep 6 gebruikelijk waren. Haar reactie was zeer laconiek: 'dat wist ik al lang maar ik zei maar niks omdat ik anders misschien geen cadeautjes meer zou krijgen'
Met zoon wilde ik hetzelfde doen toen hij naar groep 6 ging, maar toen ving ik van zijn juf op dat zijn (veel) oudere klasgenoten hadden afgesproken het niet-bestaan van Sinterklaas speciaal voor hem geheim te houden
. Dat vond ik zo aandoenlijk dat ik het nog maar even zo heb gelaten, en het jaar erop had hij net als zijn zus zijn conclusies zelf al getrokken.
Dochter heb ik in de zomervakantie ingelicht toen ze van groep 4 naar groep 6 zou gaan, vanwege de surprises die vanaf groep 6 gebruikelijk waren. Haar reactie was zeer laconiek: 'dat wist ik al lang maar ik zei maar niks omdat ik anders misschien geen cadeautjes meer zou krijgen'

Met zoon wilde ik hetzelfde doen toen hij naar groep 6 ging, maar toen ving ik van zijn juf op dat zijn (veel) oudere klasgenoten hadden afgesproken het niet-bestaan van Sinterklaas speciaal voor hem geheim te houden

donderdag 12 november 2020 om 07:42
Bij onze kinderen een beetje in het midden gelaten. Niet echt vertelt van wel of niet. Als ze nog in de magische fase zitten, geloven ze uit zichzelf vaak wat ze zien, zo ook in Sinterklaas tijdens de intocht of een film. Nooit moeilijk gedaan over het spannende stuk van het Sinterklaasjournaal. Oudste, "Mama, de boot vaart weg met alle cadeautjes!!!" Dan antwoordde ik dat die van haar allang op zolder lagen b.v..
Jongste snapte uit zichzelf op haar 4e dat het een toneelstuk was. Die was zelf nogal van het verkleden en schminken en zag dat terug in het Sinterklaasgebeuren. Alleen op de ochtend van 5 december wilde ze weer even geloven, want dat hoorde zo op school...
Jongste snapte uit zichzelf op haar 4e dat het een toneelstuk was. Die was zelf nogal van het verkleden en schminken en zag dat terug in het Sinterklaasgebeuren. Alleen op de ochtend van 5 december wilde ze weer even geloven, want dat hoorde zo op school...
donderdag 12 november 2020 om 07:45
Aan de ene kant snap ik het wel. Dat niet willen liegen. Maar ik had het feest niet willen missen als kind. Ik hield zoveel van Sinterklaas. Het draaide bij mij vooral om de magie maar minder om kadootjes. Hele kunstwerken en brieven maakte ik voor hem. Bij de schoen water en wortels voor het paard en allemaal koekjes en limonade voor de pieten. En voor Sinterklaas had ik een route gemaakt van het huis zodat hij wist waar ik sliep enzo
Elke avond luisteren of ik iets op het dak hoorde. En dan ‘s morgens het moment dat je een kadootje in je schoen zag liggen en je wist dat hij gewoon echt in je huis was geweest, wauw wat gaaf was dat. Maar de dag dat ik erachter kwam dat mijn moeder gelogen had was wel een drama
Behang van de muur getrokken en een week lang niet tegen haar gepraat. Maar goed, als ik nu aan de meeste mensen vraag hoe dat moment ging voor hun viel dat bij andere reuze mee. Al met al zou ik wel meedoen aan het feest met kinderen, maar bij vragen zou ik niet echt liegen. Idd vragen beantwoorden met een vraag, een beetje in het midden laten.

donderdag 12 november 2020 om 07:47
Dit is echt zo'n onderwerp waarvan ik denk we zien het wel. Ze is net 6 en stelt wel kritische vragen, maar vraagt nog niet echt heel erg door. Wie weet is dit al het laatste jaar en vraagt ze volgend jaar zo veel door dat ik er niet meer met een klein leugentje of een wedervraag vanaf kom. Dan denk ik dat ik het gewoon zal vertellen. We zien het wel hoe het loopt. Hangt ook van haar vriendinnen af natuurlijk. Als die het allemaal al ontdekt hebben dan zal ik het zelf ook eerder vertellen en als ze de eerste is dan wellicht er wat langer overheen praten.

donderdag 12 november 2020 om 07:47
donderdag 12 november 2020 om 07:56

donderdag 12 november 2020 om 08:09
Helemaal eens met deze benadering. Plus kijk gewoon naar je kind. In onze familie is Sinterklaas echt een traditie, maar dat staat eigenlijk los van het geloven. Dat er kinderen bij zijn die geloven is een leuke extra bijkomstigheid maar geen vereiste. Mijn dochter heeft nooit kritische vragen gesteld, ik heb ook nooit hoeven 'liegen'. Ze heeft wel een keer een vraag over de tandenfee gesteld. Ik zei dat is een prachtige fee genaamd 'mama'yette schreef: ↑12-11-2020 06:44Wij zetten hier onze schoenen en doen de zak, maar ik heb voor mijn gevoel nooit gelogen. Ik heb ze altijd verteld dat ouders hulpsinterklazen zijn en zei met pakjesavond dus ook gewoon dat ze mijn slaapkamer niet in mochten omdat ik met een verrassing bezig was. Ik heb voor mijn gevoel nooit gelogen, maar heb ze ook niet meteen de volledige waarheid verteld. Ze doken namelijk vol overgave in die heerlijke magie. En dat liet ik lekker zo.
Inmiddels zijn ze tussen de 15 en 23 en doen we het nog bíj́na precies zo. We trekken inmiddels lootjes, maar ze willen nog steeds dat de cadeautjes per zak en met gebonk op de voordeur worden bezorgd. Benieuwd wie van hun dit jaar een sprintje rond het huis gaat trekken om 'onschuldig verrast' achterom weer binnen te komen![]()

donderdag 12 november 2020 om 08:20
Dat is natuurlijk net zo goed projectie.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑12-11-2020 00:56Tja ik vind t sneu voor jullie kinderen dat je ze het geloven in Sinterklaas ontneemt. Vooral omdat het onder zo’n hoogdravend motto gaat van ‘ik lieg niet tegen mn kinderen’.
Het zijn kinderen. Projecteer je eigen beschadigingen niet zo op ze, zou ik zeggen.
Sommige kinderen vinden het veel fijner om de waarheid te weten en dan ook het feest veel leuker. Iedereen is anders

donderdag 12 november 2020 om 08:23
Als kind begreep ik zo rond de zeven jaar dat Zwarte Piet zich lelijk zou branden en in de kachel terecht zou komen als hij via de schoorsteen naar beneden zou komen, maar omdat ik graag geloven wou vanwege het spannende, de sfeer, de cadeautjes leek deze gedachte los te staan van het feestje.
De combinatie werd pas gelegd toen er een zekere urgentie voor bestond, en dat gebeurde pas toen meerdere kinderen niet meer geloofden. Dat was het teken dat het voorbij was.
De combinatie werd pas gelegd toen er een zekere urgentie voor bestond, en dat gebeurde pas toen meerdere kinderen niet meer geloofden. Dat was het teken dat het voorbij was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 12 november 2020 om 08:23
Ik heb nooit verteld dat hij bestaat maar wel sinds zijn 3e alles gedaan wat bij Sinterklaas hoort. Mijn 5-jarige vroeg dinsdag of Sinterklaas echt bestaat, ik denk omdat hij iemand op school of BSO heeft horen zeggen dat hij niet bestaat. Ik heb geantwoord dat hij niet echt bestaat. Toen ging ie weer verder met spelen. Om vervolgens weer vol overgave in het Sinterklaasjournaal te duiken, gisteren heeft hij een tekening gemaakt voor Sinterklaas en naar de burgemeester gestuurd etc. Dus eigenlijk heb ik het idee dat mijn eerlijke antwoord weinig invloed heeft gehad.

donderdag 12 november 2020 om 08:26
Ik ga mijn beweegredenen geven hieronder. Ik wil daarmee geen discussie uitlokken. Mijn mening/gevoel staat namelijk vast hierover. En ik respecteer dat anderen er anders in kunnen staan. Ik hoop dus van harte dat ik niet (opnieuw) gecensureerd ga worden.
Ik vind Sinterklaas zelf geen leuk feest meer. Voor mij heeft ZP en de manier waarop de meerderheid ermee omging (met de jaren zijn wel steeds wat meer mensen gaan begrijpen en accepteren dat het echt niet meer kan, maar nog steeds een groot deel niet) er echt voor gezorgd dat alles wat ik er vroeger zo geweldig aan vond, eruit is geslagen. Ik kan het gewoon niet langer met een goed gevoel vieren.
Wel koop ik altijd cadeautjes voor mijn nichtje en neefje voor in hun schoentjes en voor pakjesavond. Want zij hebben altijd wel in Sinterklaas geloofd, neefje nu nog steeds, ondanks dat ze heel goed weten dat hun moeder en ik ZP heel erg verkeerd vinden. Mijn tweelingzus wilde haar kinderen niet ontnemen wat ze zelf als kind zo fantastisch vond.
Dus mijn tweelingzus schminkt de kids gewoon met felle kleurtjes als ze verkleed als Piet naar school of naar de intocht willen. En op de versiering en taart bij mijn zus thuis zie je roetveegpietjes. En het Sinterklaasjournaal zet mijn zus bewust nooit aan thuis. Het kán dus wel op een -in mijn ogen- leuke manier.
Toch twijfel ik sterk of ik het met mijn eigen kind wil gaan vieren. Omdat ik de “historie” van dit feest dus echt helemaal niks vind. En omdat ik kerst veel magischer vind (sok ophangen en een heleboel cadeautjes onder de boom) en het wel heel erg dubbelop vind om én Sinterklaas én kerst te vieren. Niets ten nadele van de mensen die dit wel doen trouwens. Mijn eigen moeder deed het ook. En ik vond het echt geweldig. Maar ik vind het wel heel erg veel allemaal. En ik twijfel ook sterk of ik wel over het bestaan van Sinterklaas (of de Kerstman) wil liegen. Maar ik zou ook niet willen dat mijn kind iets leuks mist. Of dat mijn kind andere kinderen vertelt dat het niet echt is.
Ik denk er gewoon nog even goed over na en ik lees rustig mee hoe anderen dit aanpakken.
Ik vind Sinterklaas zelf geen leuk feest meer. Voor mij heeft ZP en de manier waarop de meerderheid ermee omging (met de jaren zijn wel steeds wat meer mensen gaan begrijpen en accepteren dat het echt niet meer kan, maar nog steeds een groot deel niet) er echt voor gezorgd dat alles wat ik er vroeger zo geweldig aan vond, eruit is geslagen. Ik kan het gewoon niet langer met een goed gevoel vieren.
Wel koop ik altijd cadeautjes voor mijn nichtje en neefje voor in hun schoentjes en voor pakjesavond. Want zij hebben altijd wel in Sinterklaas geloofd, neefje nu nog steeds, ondanks dat ze heel goed weten dat hun moeder en ik ZP heel erg verkeerd vinden. Mijn tweelingzus wilde haar kinderen niet ontnemen wat ze zelf als kind zo fantastisch vond.
Dus mijn tweelingzus schminkt de kids gewoon met felle kleurtjes als ze verkleed als Piet naar school of naar de intocht willen. En op de versiering en taart bij mijn zus thuis zie je roetveegpietjes. En het Sinterklaasjournaal zet mijn zus bewust nooit aan thuis. Het kán dus wel op een -in mijn ogen- leuke manier.
Toch twijfel ik sterk of ik het met mijn eigen kind wil gaan vieren. Omdat ik de “historie” van dit feest dus echt helemaal niks vind. En omdat ik kerst veel magischer vind (sok ophangen en een heleboel cadeautjes onder de boom) en het wel heel erg dubbelop vind om én Sinterklaas én kerst te vieren. Niets ten nadele van de mensen die dit wel doen trouwens. Mijn eigen moeder deed het ook. En ik vond het echt geweldig. Maar ik vind het wel heel erg veel allemaal. En ik twijfel ook sterk of ik wel over het bestaan van Sinterklaas (of de Kerstman) wil liegen. Maar ik zou ook niet willen dat mijn kind iets leuks mist. Of dat mijn kind andere kinderen vertelt dat het niet echt is.
Ik denk er gewoon nog even goed over na en ik lees rustig mee hoe anderen dit aanpakken.

donderdag 12 november 2020 om 08:27
Grappig hoe dat werkt. Ik herinner me ook dat ik een keer zei dat ik sommige sinterklazen minder leuk vond. “Deze Sinterklaas stonk naar koffie.” En mijn neefje hoorde ik tegen een vriendje zeggen “ik geloof nog wel in Sinterklaas maar niet meer in het Sinterklaas journaal.”Bloembolletje schreef: ↑12-11-2020 08:23Ik heb nooit verteld dat hij bestaat maar wel sinds zijn 3e alles gedaan wat bij Sinterklaas hoort. Mijn 5-jarige vroeg dinsdag of Sinterklaas echt bestaat, ik denk omdat hij iemand op school of BSO heeft horen zeggen dat hij niet bestaat. Ik heb geantwoord dat hij niet echt bestaat. Toen ging ie weer verder met spelen. Om vervolgens weer vol overgave in het Sinterklaasjournaal te duiken, gisteren heeft hij een tekening gemaakt voor Sinterklaas en naar de burgemeester gestuurd etc. Dus eigenlijk heb ik het idee dat mijn eerlijke antwoord weinig invloed heeft gehad.
donderdag 12 november 2020 om 08:29
Laat ik voorop stellen dat iedereen lekker moet doen waar ie zichzelf goed bij voelt.
Maar.
Hou er dan wel rekening mee dat dit je (zeker op de basisschool) niet in dank afgenomen wordt als je kind tegen jan en allemaal gaat verkondigen dat die man een verkleed persoon is en niet echt is. Daar moet je het dus wel heel goed over hebben met je kind. En laat een kind van een jaar of 3/4/5 nu juist dat niet begrijpen....
Veroorzaakt een hoop onrust.
Nogmaals. Prima als je dit vertelt, maar weet dat er ook een hoop weerstand kan ontstaan. Ik zou het als ouder van een klasgenootje ECHT niet oké vinden. Maargoed, zo is iedereen anders.