Youtube kleuter
maandag 16 november 2020 om 18:06
Onze zoon van ruim 4 wil het liefst alleen nog maar Youtube kijken ipv filmpjes met een verhaal op bv Netflix. Het liefst kijkt hij dan naar andere (grotere) kinderen die speelgoed uitpakken of Mario/ trein games spelen. Hij kijkt altijd bij ons in de buurt dus we kunnen goed mee kijken/ luisteren of er geen rare dingen gebeuren. Op dit moment wordt hij boos als we zeggen dat hij maar is een "echt" filmpje moet kijken. Hij wil gewoon YouTube..
Mijn man is geen fan en wil eigenlijk dat hij alleen nog filmpjes kijkt met een verhaal/moraal. Ik ben een beetje in dubio. Het is echt iets van deze generatie en kan het echt kwaad? Het taalgebruik is soms wel op het randje maar verder zie ik niet heel veel wat er mis mee is.
Wat vinden jullie?
Mijn man is geen fan en wil eigenlijk dat hij alleen nog filmpjes kijkt met een verhaal/moraal. Ik ben een beetje in dubio. Het is echt iets van deze generatie en kan het echt kwaad? Het taalgebruik is soms wel op het randje maar verder zie ik niet heel veel wat er mis mee is.
Wat vinden jullie?

maandag 16 november 2020 om 22:28
roxy89 schreef: ↑16-11-2020 22:16Volgens mij ben ik de enige die niet wil dat bijna kleuters op YouTube kijken? Het een periode gedaan tijdens het koken maar kreeg driftbuien als de tablet uit moest, was er toen snel klaar mee.
Controle heb je niet tenzij je er boven op zit.
Had tiktok een tijd terug niet een schattig poezen filmpje wat een vermomd zelfmoord filmpje was?
Nee hoor, zoals je kan lezen vinden meer mensen Youtube niet geschikt voor kleuters.
Onze kinderen (waaronder nog een kleuter) mogen wel een schermpje maar ze kunnen alleen maar kiezen uit een beperkte selectie van Netflix of een collectie van gedownloade filmpjes.
De kleuter krijgt alleen rustige filmpjes zonder spanningsopbouw. Kikker, TikTak en Buurman en Buurman enzo. Dan volgt er hier geen driftbui.

maandag 16 november 2020 om 22:38
Dat heb ik wel gelezen idd maar het lijkt ook alsof er sneller toegegeven wordt omdat het nu eenmaal in deze tijd hoort. Telefoons en tablets, elke kleuter weet hoe het werkt. Die van mij ook hoor maar ik hou het dus wel bewust van ze weg. Zit zelf ook niet overdag op de telefoon, meldingen van mail en wa staan standaard op stil.
Driftbuien waren er ook na rustige filmpjes als tiktak en juf roos, kikker ect. Soms stream ik naar tv, dan gaat het wel goed, hou dan ook de controle
Driftbuien waren er ook na rustige filmpjes als tiktak en juf roos, kikker ect. Soms stream ik naar tv, dan gaat het wel goed, hou dan ook de controle
dinsdag 17 november 2020 om 09:38
Mijn zoon vind het ook niet leuk als er geen tv mag worden gekeken, maar dat hoort volgens mij ook wel een beetje bij peuter-zijn. Bij ons helpt duidelijkheid. Als hij uit de opvang komt (17:30) mag hij op de bank een filmpje kijken terwijl papa kookt. Als wij iets eten dat hij niet lekker vindt, dan stoppen wij hem ook vast een handje snoepgroente en soms een boterham toe. 1,5-2 minuten voor het eten klaar is geven wij heel duidelijk aan dat dit het laatste filmpje is. We gaan nog even kijken hoe Sassa en Toto brandweer zijn En dan gaat de tv uit en gaan we eten.roxy89 schreef: ↑16-11-2020 22:38Dat heb ik wel gelezen idd maar het lijkt ook alsof er sneller toegegeven wordt omdat het nu eenmaal in deze tijd hoort. Telefoons en tablets, elke kleuter weet hoe het werkt. Die van mij ook hoor maar ik hou het dus wel bewust van ze weg. Zit zelf ook niet overdag op de telefoon, meldingen van mail en wa staan standaard op stil.
Soms wordt ie alsnog boos, maar dan leiden we hem af en gaan we samen de hond in de bench stoppen voor het eten en een koekje geven en dan handen wassen etc. Maar meestal gaat het goed. Bij ons zit de angel in de voorspelbaarheid.

dinsdag 17 november 2020 om 11:10
Kleuter mag hier trouwens alleen vanaf vijf uur tot eten klaar is (meestal kwart voor zes) op de tablet of tv kijken. Hij vindt Tom en Jerry trouwens echt heel grappig dus dat zetten we vaak op (op tv). Youtube kids meestal met tablet en koptelefoon op.
Ik merk geen verschil in driftbui tussen buurman en buurman en YT kids. Inmiddels weet hij heel goed dat als de timer gaat, de tv/tablet uit moet en doet hij dat niet dan pakken we het af.
Ik merk geen verschil in driftbui tussen buurman en buurman en YT kids. Inmiddels weet hij heel goed dat als de timer gaat, de tv/tablet uit moet en doet hij dat niet dan pakken we het af.
dinsdag 17 november 2020 om 11:37
Mijn zoon zocht toen hij kleuter was, uit zichzelf rustige filmpjes op. Op zijn zesde nog Nijntje kijken als hij de kans kreeg ... en Buurman en Buurman vindt hij nog steeds leuk
Nu ook wel drukkere filmpjes zoals Ninjago en Pokemon, maar als kleuter kreeg hij dat echt niet weg (Hij is nu 7)
Hij heeft een tijdje Bruder filmpjes gekeken, filmpjes met grote boeren machines, maar dan van plastic. Hij heeft ook wel speelgoed filmpjes gekeken, maar daar werd niet in gepraat, er stond dan een rustgevend muziekje op. Hij mocht gewoon op YT, maar we keken eigenlijk altijd samen. We hadden in die tijd een tv in de euken, man aan het koken, kind aan de bar autootjes kijken

Hij heeft een tijdje Bruder filmpjes gekeken, filmpjes met grote boeren machines, maar dan van plastic. Hij heeft ook wel speelgoed filmpjes gekeken, maar daar werd niet in gepraat, er stond dan een rustgevend muziekje op. Hij mocht gewoon op YT, maar we keken eigenlijk altijd samen. We hadden in die tijd een tv in de euken, man aan het koken, kind aan de bar autootjes kijken

dinsdag 17 november 2020 om 13:29
Onze dochter bepaalt zelf hoe lang ze op haar tablet zit. Soms is dat 10 minuten. Soms 2 uur. Het hangt af van het weer en waar ze zin in heeft. Als het mooi weer is dan wil ze niet op haar iPad. Als ze zin heeft om te knutselen doet ze dat. En als ze moe is dan zit ze er na school een hele tijd op.
Het voordeel hiervan is dat we nooit strijd hebben over dat ding.
Misschien heb ik daarin ook een makkelijk kind hoor. Maar ik merk dat als ze het zelf mag bepalen ze er minder op zit dan als ik het voor haar bepaal. Een soort verboden vrucht wordt het dan.
Ze is overigens pas 4. Dus dat zal nog wel anders worden ben ik bang.
Misschien heb ik daarin ook een makkelijk kind hoor. Maar ik merk dat als ze het zelf mag bepalen ze er minder op zit dan als ik het voor haar bepaal. Een soort verboden vrucht wordt het dan.
dinsdag 17 november 2020 om 13:38
Hier kijkt peuter ( 3 jaar) ook met enige regelmaat naar Play doh filmpjes of naar Magic Sand wat uitgepakt wordt en waar iets van gemaakt wordt. Ik zit er naast, zie dat ze niet iets anders aanklikt en vindt het prima dat ze dit soort filmpjes bekijkt. Wel via Youtube kids, standaard Youtube is alleen voor ons volwassenen en dat is de laatste tijd zo irritant met reclames, dat we dat nauwelijks gebruiken.
Soms zet ik Youtube aan op TV en kijken we met z'n allen naar de favoriete filmpjes ( want ook haar jongere zusje heeft zo haar voorkeuren) op dat moment.
Ik vond de Babyshark fase erger, waarin ik niet alleen Engels, maar ook Spaans, Russisch en Koreaans heb aangehoord.
Peppa was ook nog wel te pruimen en Cocomelon (waar dochter echt al behoorlijk van wat heeft opgestoken op het gebied van Engels) vind ik ook prima om naar te kijken/luisteren.
En nu zitten we in een Disneyfase en kan ik Elsa en Anna soms de nek wel omdraaien, idem Vaiana ( Viiiiiana volgens dochterlief) of Rapunzel ( met dat lange haar he mama). Maar, ik trek Disney prima en daarnaast ben ik niet anti-schermpjes bij kinderen. Het is een deel van het leven en ze zal over een jaar ook al met een tablet werken op de basisschool. Zolang wij zien wat ze doet, vind ik het prima. De rest van de tijd speelt ze lekker buiten of binnen, ze kan zich prima vermaken en tijdens haar normale dutjestijd tussen de de middag ( die ze dus niet meer doet) is dit even een moment van totale ontspanning. En als ze er klaar mee is, legt de de tablet weg en gaat spelen.
Soms zet ik Youtube aan op TV en kijken we met z'n allen naar de favoriete filmpjes ( want ook haar jongere zusje heeft zo haar voorkeuren) op dat moment.
Ik vond de Babyshark fase erger, waarin ik niet alleen Engels, maar ook Spaans, Russisch en Koreaans heb aangehoord.
Peppa was ook nog wel te pruimen en Cocomelon (waar dochter echt al behoorlijk van wat heeft opgestoken op het gebied van Engels) vind ik ook prima om naar te kijken/luisteren.
En nu zitten we in een Disneyfase en kan ik Elsa en Anna soms de nek wel omdraaien, idem Vaiana ( Viiiiiana volgens dochterlief) of Rapunzel ( met dat lange haar he mama). Maar, ik trek Disney prima en daarnaast ben ik niet anti-schermpjes bij kinderen. Het is een deel van het leven en ze zal over een jaar ook al met een tablet werken op de basisschool. Zolang wij zien wat ze doet, vind ik het prima. De rest van de tijd speelt ze lekker buiten of binnen, ze kan zich prima vermaken en tijdens haar normale dutjestijd tussen de de middag ( die ze dus niet meer doet) is dit even een moment van totale ontspanning. En als ze er klaar mee is, legt de de tablet weg en gaat spelen.

dinsdag 17 november 2020 om 16:22
Hecamel schreef: ↑17-11-2020 13:29Onze dochter bepaalt zelf hoe lang ze op haar tablet zit. Soms is dat 10 minuten. Soms 2 uur. Het hangt af van het weer en waar ze zin in heeft. Als het mooi weer is dan wil ze niet op haar iPad. Als ze zin heeft om te knutselen doet ze dat. En als ze moe is dan zit ze er na school een hele tijd op.
Dat is een achterhaalde gedachte. Gematigdheid leer je ook van je ouders en als je niet té strikt bent wordt het geen verboden vrucht.
Ik denk ook dat je dan een vrij makkelijk kind hebt. Mijn jongste zou dan zeker elke dag 2 uur kijken én daarna heel druk en onhandelbaar zijn.
2 uur op een ipad is voor een 4-jarige trouwens erg slecht voor de ogen, even los van of zoveel schermtijd verder goed is of niet.

dinsdag 17 november 2020 om 16:25
Mijn oudste houdt niet zo van "enge" filmpjes en lijkt een beetje op jouw kind. Maar de jongste kan het niet wild en spannend genoeg (maar die mag echt niet alles kijken).Ceester schreef: ↑17-11-2020 11:37Mijn zoon zocht toen hij kleuter was, uit zichzelf rustige filmpjes op. Op zijn zesde nog Nijntje kijken als hij de kans kreeg ... en Buurman en Buurman vindt hij nog steeds leukNu ook wel drukkere filmpjes zoals Ninjago en Pokemon, maar als kleuter kreeg hij dat echt niet weg (Hij is nu 7)
dinsdag 17 november 2020 om 16:26
Daarom mag zoon zijn schermtijd niet alleen opmaken met gamen, maar 'moet ' hij ook tv kijken (op het grote scherm gamen is ook goed)
Zoon heeft om de dag gamedag en mag dan best wel lang schermen. De andere dagen een half uurtje ALS zijn dagelijkse dictee en huiswerk af zijn.

dinsdag 17 november 2020 om 16:43
Gelukkig kan je ook lezen dat ze dat alleen doet als ze echt heel erg moe is. En vaak tussendoor nog andere dingen doet.Bellyflop schreef: ↑17-11-2020 16:22Dat is een achterhaalde gedachte. Gematigdheid leer je ook van je ouders en als je niet té strikt bent wordt het geen verboden vrucht.
Ik denk ook dat je dan een vrij makkelijk kind hebt. Mijn jongste zou dan zeker elke dag 2 uur kijken én daarna heel druk en onhandelbaar zijn.
2 uur op een ipad is voor een 4-jarige trouwens erg slecht voor de ogen, even los van of zoveel schermtijd verder goed is of niet.
Mijn ervaring is dat als iets niet mag ze het juist wil. En als ik niet overal nee op zeg ik haar eigenlijk nauwelijks hoor. En dat geldt niet alleen voor de iPad.
En dat is niet alleen de ervaring bij mij, maar bij heel veel kinderen en mijzelf toen ik nog kind was.
Kan zijn dat mijn kind dan van mij gematigdheid geleerd heeft (niet bewust iig) maar ze wil zelf niet de hele tijd op de iPad. En dat ze heel makkelijk is.
Volgens mij gaat het er vooral om dat er balans is. Als het niet iedere dag 2 uur kijken is, dan lijkt er mij weinig aan de hand.

woensdag 18 november 2020 om 08:06
Ceester schreef: ↑17-11-2020 16:26Daarom mag zoon zijn schermtijd niet alleen opmaken met gamen, maar 'moet ' hij ook tv kijken (op het grote scherm gamen is ook goed)
Zoon heeft om de dag gamedag en mag dan best wel lang schermen. De andere dagen een half uurtje ALS zijn dagelijkse dictee en huiswerk af zijn.
TV is nog te dichtbij, ze moeten dan echt even ver af kijken en veraf is naar buiten= verder dan de muren van je woonkamer.

woensdag 18 november 2020 om 08:35
Ik vind YouTube ook niet geschikt maar mijn kleuter van vier zit daar ook liever op dan op YouTube kids of filmpjes kijken op tv/Netflix. Vind ook dat je bij hele rare filmpjes uitkomt. Russische Pas Patrol en unboxing filmpjes zijn dab nog redelijk onschuldig. Mijn zoon zoekt op dit moment graag achtbaanfilmpjes en hoe anderen games spelen maar met met doorklikken kom je op rare filmpjes uit.
woensdag 18 november 2020 om 09:48
Eens.Zola123 schreef: ↑16-11-2020 19:19Ik snap eigenlijk het probleem niet van je man. Als kind het gewoon goed op school doet, sociaal is, prima zelf kan spelen, zich goed ontwikkeld etc. waarom moet het dan educatief zijn. Hij mag toch ook wel even ontspannen met zon filmpje waar ie blijkbaar interesse in heeft. Wij zijn opgegroeid met cartoon network, foxkids, Nickelodeon etc en deze generatie met youtube, Netflix etc. Tijden veranderen.
Ik snap dat je kind niet naar alles mag kijken en dat je het in de gaten houdt, gebruik maakt van YouTube Kids, et cetera, maar er zo bovenop zitten en alles wat je kind uitkiest afkeuren, lijkt me ook niet heel bevorderlijk. De eis dat alles wat hij in die beperkte schermtijd heeft ook nog per se iets moet zijn wat jouw mans goedkeuring volledig kan wegdragen, lijkt me echt heel overdreven en vervelend voor je kind.
Niet alles hoeft de hele tijd maar educatief en pedagogisch verantwoord te zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 18 november 2020 om 10:26
Susan schreef: ↑18-11-2020 09:48Eens.
Ik snap dat je kind niet naar alles mag kijken en dat je het in de gaten houdt, gebruik maakt van YouTube Kids, et cetera, maar er zo bovenop zitten en alles wat je kind uitkiest afkeuren, lijkt me ook niet heel bevorderlijk. De eis dat alles wat hij in die beperkte schermtijd heeft ook nog per se iets moet zijn wat jouw mans goedkeuring volledig kan wegdragen, lijkt me echt heel overdreven en vervelend voor je kind.
Niet alles hoeft de hele tijd maar educatief en pedagogisch verantwoord te zijn.
Ik denk dat jij nu een beetje overdrijft. Het is een spectrum, aan de ene kant unboxing filmpjes met een commercieel doel en lego stop-go filmpjes met risico op doorklikken naar gekke shit, en aan de andere kant van het spectrum zit educatief alleen maar TikTak of Freek mogen kijken.
Je kan ook samen met je kind een lijst maken van series/filmpjes die hij leuk vindt maar die geen goedkope clickbait zijn.
Paw Patrol, Autostad, Pieter Post, Tractor Tom, Timmy het schaap, Buurman en Buurman, Casper en Emma, Barbapapa. En zo is er nog veel en veel meer.
Allemaal leuk, onstpannends, niet persee educatief maar wel met enigszins zorg genaakt, met een kop en een staart en zonder geweld en zonder risico op volwassen gekkigheid ertussen. Ik snap niet waarom je als ouder je kind van 4-5 helemaal los zou laten in wat het kijkt. Dat wordt zijn referentiekader, zijn denkwereld. Daar mag je best iets kritischer op zijn.
woensdag 18 november 2020 om 10:40
Het gaat mij er vooral om dat hij alles op YouTube blijkbaar op voorhand al stom en ongeschikt vindt, dat vind ik veel te kort door de bocht.Bellyflop schreef: ↑18-11-2020 10:26Ik denk dat jij nu een beetje overdrijft. Het is een spectrum, aan de ene kant unboxing filmpjes met een commercieel doel en lego stop-go filmpjes met risico op doorklikken naar gekke shit, en aan de andere kant van het spectrum zit educatief alleen maar TikTak of Freek mogen kijken.
Je kan ook samen met je kind een lijst maken van series/filmpjes die hij leuk vindt maar die geen goedkope clickbait zijn.
Paw Patrol, Autostad, Pieter Post, Tractor Tom, Timmy het schaap, Buurman en Buurman, Casper en Emma, Barbapapa. En zo is er nog veel en veel meer.
Allemaal leuk, onstpannends, niet persee educatief maar wel met enigszins zorg genaakt, met een kop en een staart en zonder geweld en zonder risico op volwassen gekkigheid ertussen. Ik snap niet waarom je als ouder je kind van 4-5 helemaal los zou laten in wat het kijkt. Dat wordt zijn referentiekader, zijn denkwereld. Daar mag je best iets kritischer op zijn.
Ja, veel van die unboxing video's zijn stom, maar er zijn ook genoeg vlogs die wel leuk zijn. Ik kijk bijvoorbeeld iedere week met mijn dochter naar het vlog van Moriah Elizabeth, dat is een knutselvlog, dat vind ik heel leuk om naar te kijken en ook goed in elkaar zitten, zo kijkt ze ook een bakvlog waar ik even de naam niet van uit mijn hoofd weet, maar dat is ook heel leuk. Filmreviews van Alex Meyers vindt ze ook leuk, die zitten ook goed in elkaar. Ook toen ze kleiner was, waren er filmpjes op YouTube die wel leuk waren. Ik keek altijd wel waar ze naar keek. Overigens vond ik het niet heel erg als er wel eens een unboxing video tussen zat.
Don't waste your time on jealousy,