Ondoordachte keuzes
vrijdag 20 november 2020 om 20:57
Een naaste is een grote financiele verplichting aangegaan in dezelfde periode dat zij een arbeidsconflict heeft. Uiteindelijk bleek ziekte toch aan de basis te liggen van het conflict en waarom het in de contacten met anderen niet wil lukken. Inmiddels ziek thuis, medicijnen bijgesteld, therapie net begonnen. De werkgever heeft een VSO aangeboden en mijn naaste wil deze accepteren om dan vanuit de WW met aan vaag plan verder naar zelfstandig werk te zoeken. Eerdere pogingen als zzp leidde niet tot succes.
Nu werk ik zelf in het sociaal domein en ik weet ik dat er 2 jaar ontslagbescherming geldt bij ziekte. Ik ken ook de regels van de WW en de ziektwet van het UWV. Indien men al besluit dat er geen sprake is van een uitsluitingsgrond dan worden alle uren die aan het eigen bedrijf worden besteed gekort op de WW, ook de uren die je aan acquisitie besteed, maar de kans is nog groter dat er geen uitkering wordt toegekend.
Daarnaast is mijn naaste een type van 12 banen 13 ongelukken waarbij het steeds mis gaat wanneer de werkgever feedback heeft over het verbeteren van het functioneren. Dit leidt steeds binnen 6 maanden tot een jaar tot conflicten en een vlucht naar weer iets nieuws waar hetzelfde patroon zich herhaald. Er is ook een ontwijkende persoonlijkheidstroonis vastgesteld en recent een depressie.
De huidige psycholoog stimuleert de vlucht in het VSO en weer iets nieuws. Sowieso is besloten om de depressie te behandelen en niet de stoornis, omdat dit in een korte tijd kan.
Ik heb de situatie al zo bijgestuurd dat het conflict bij de eigen werkgever van tafel is. Echter is mijn naaste in het licht van verder willen gestart met een stage en klus als zzp, terwijl zij van de werkgever nevenactiviteiten moet melden zeker daar zij volledig ziek thuis zit. Het delen van deze info doet zij echter niet op dit moment.
Ik heb het idee dat zij bezig is met in gooien van de eigen glazen en dat zij erg veel risico neemt met dit vermijdende gedrag. Mijn familie en ik hebben dit met haar besproken maar zij ontwijkt onze reacties en zegt dan alleen: ja ja, mmm, ik heb je wel gehoord hoor...om vervolgens boos het gesprek af te kappen.
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat een psycholoog dit gedrag, het ontslag en het risico op inkomensverlies stimuleert zonder dat zij inhoudelijk kennis hebben van de sociale zekerheid. Gezien de aaneen schakeling van arbeidsconflicten en juridische problemen over de jaren is er geen sprake meer van rechtsbijstand of een vakbondslidmaatschap. De laatste jurist heeft het opgegeven met de woorden dat de naaste beter is in brieven schrijven naar werkgevers dan hij zelf...
Tevens schopt ze nu naar familie die het goed met haar voor hebben om haar heen en speelt ze onderling tegen elkaar uit. Advies wordt opgevat als kritiek en leidt al snel tot ruzie. Uiteindelijk gaat het niet alleen om mijn naaste maar om een heel gezin.
Het goede doen roept het slechtste bij haar op, wat is wijsheid?
Nu werk ik zelf in het sociaal domein en ik weet ik dat er 2 jaar ontslagbescherming geldt bij ziekte. Ik ken ook de regels van de WW en de ziektwet van het UWV. Indien men al besluit dat er geen sprake is van een uitsluitingsgrond dan worden alle uren die aan het eigen bedrijf worden besteed gekort op de WW, ook de uren die je aan acquisitie besteed, maar de kans is nog groter dat er geen uitkering wordt toegekend.
Daarnaast is mijn naaste een type van 12 banen 13 ongelukken waarbij het steeds mis gaat wanneer de werkgever feedback heeft over het verbeteren van het functioneren. Dit leidt steeds binnen 6 maanden tot een jaar tot conflicten en een vlucht naar weer iets nieuws waar hetzelfde patroon zich herhaald. Er is ook een ontwijkende persoonlijkheidstroonis vastgesteld en recent een depressie.
De huidige psycholoog stimuleert de vlucht in het VSO en weer iets nieuws. Sowieso is besloten om de depressie te behandelen en niet de stoornis, omdat dit in een korte tijd kan.
Ik heb de situatie al zo bijgestuurd dat het conflict bij de eigen werkgever van tafel is. Echter is mijn naaste in het licht van verder willen gestart met een stage en klus als zzp, terwijl zij van de werkgever nevenactiviteiten moet melden zeker daar zij volledig ziek thuis zit. Het delen van deze info doet zij echter niet op dit moment.
Ik heb het idee dat zij bezig is met in gooien van de eigen glazen en dat zij erg veel risico neemt met dit vermijdende gedrag. Mijn familie en ik hebben dit met haar besproken maar zij ontwijkt onze reacties en zegt dan alleen: ja ja, mmm, ik heb je wel gehoord hoor...om vervolgens boos het gesprek af te kappen.
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat een psycholoog dit gedrag, het ontslag en het risico op inkomensverlies stimuleert zonder dat zij inhoudelijk kennis hebben van de sociale zekerheid. Gezien de aaneen schakeling van arbeidsconflicten en juridische problemen over de jaren is er geen sprake meer van rechtsbijstand of een vakbondslidmaatschap. De laatste jurist heeft het opgegeven met de woorden dat de naaste beter is in brieven schrijven naar werkgevers dan hij zelf...
Tevens schopt ze nu naar familie die het goed met haar voor hebben om haar heen en speelt ze onderling tegen elkaar uit. Advies wordt opgevat als kritiek en leidt al snel tot ruzie. Uiteindelijk gaat het niet alleen om mijn naaste maar om een heel gezin.
Het goede doen roept het slechtste bij haar op, wat is wijsheid?
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-11-2020 21:12
14.93% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 20 november 2020 om 21:07
Geen VSO aanvaarden, is inderdaad nooit in het ( lange termijn) voordeel van een echt ziek persoon.
Helaas kan je dat adviseren en meer niet, zij zal zelf moeten begrijpen waarom en als ze dat niet wil, kan je niks mee.
Heeft vast ook geen rechtbijstandverzekering zeker?
Helaas kan je dat adviseren en meer niet, zij zal zelf moeten begrijpen waarom en als ze dat niet wil, kan je niks mee.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 20-11-2020 21:09
54.37% gewijzigd
vrijdag 20 november 2020 om 21:08
vrijdag 20 november 2020 om 21:10
Die hebben haar losgelaten die patroon herhaalt zich al 20 jaar.Luci_Mster2 schreef: ↑20-11-2020 21:07Geen VSO aanvaarden, is inderdaad nooit in het ( lange termijn) voordeel van een echt ziek persoon.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 20 november 2020 om 21:11
Denk je echt dat zij kan veranderen? Dat zij een baan kan houden, zich kan conformeren aan de regels van het werk?
Ik zou eerder in gaan zetten op doelgroepenregister, wellicht ( maar een long shot) Wajong met terugwerkende kracht zodat het niet erg is om weer werkloos te raken. Een basis om op terug te vallen.
Maar dat kan alleen met haar medewerking. En ik denk dat je daar echt je tanden op stuk bijt.
Ik zou eerder in gaan zetten op doelgroepenregister, wellicht ( maar een long shot) Wajong met terugwerkende kracht zodat het niet erg is om weer werkloos te raken. Een basis om op terug te vallen.
Maar dat kan alleen met haar medewerking. En ik denk dat je daar echt je tanden op stuk bijt.
vrijdag 20 november 2020 om 21:12
Die? Wie is die?viva-amber schreef: ↑20-11-2020 21:10Die hebben haar losgelaten die patroon herhaalt zich al 20 jaar.
Haar verzekeraar?
vrijdag 20 november 2020 om 21:13
Ja, de rechtsbijstand
vrijdag 20 november 2020 om 21:14
Nee, ik was er niet bij. Ik weet dus niet 100% of het waar is. Ik heb wel het idee dat er weer wordt ingezet op elke korte cognitieve therapie.
vrijdag 20 november 2020 om 21:15
Ze is hoog opgeleid en een inkomen op basis van het minimumloon zal ze nooit accepteren. Daarbij is de WIA een voorliggende voorziening mocht ze de 2 jaar volmaken.Doreia* schreef: ↑20-11-2020 21:11Denk je echt dat zij kan veranderen? Dat zij een baan kan houden, zich kan conformeren aan de regels van het werk?
vrijdag 20 november 2020 om 21:19
viva-amber schreef: ↑20-11-2020 21:14Nee, ik was er niet bij. Ik weet dus niet 100% of het waar is. Ik heb wel het idee dat er weer wordt ingezet op elke korte cognitieve therapie.
Ze wijst toch alles af? Ook een psycholoog kan geen uitgebreide therapie afdwingen. Die ontwijkende ps heeft ze niet bij een pakje boter gekregen, die speelt natuurlijk in alle vlakken van haar leven mee, dus ook in de keuze voor c.q. weerstand tegen therapie. Net als in het al dan niet opvolgen van verstandig/deskundig advies op het gebied van werk en sociale zekerheid.
Het is makkelijk gezegd, dat snap ik heel goed, maar het best is m.i. dat je de drang om controle uit te oefenen of te redden heel snel loslaat. Adviseren en verder loslaten.
vrijdag 20 november 2020 om 21:21
viva-amber schreef: ↑20-11-2020 20:57Een naaste is een grote financiele verplichting aangegaan in dezelfde periode dat zij een arbeidsconflict heeft. Uiteindelijk bleek ziekte toch aan de basis te liggen van het conflict en waarom het in de contacten met anderen niet wil lukken.
Wat wil je hiermee? Ik denk hierbij aan een huis kopen met hoge hypotheek. Ben je bang dat ze de hypo niet meer kan betalen straks?
vrijdag 20 november 2020 om 21:24
Dan zal ze altijd zo door blijven modderen, helaas. Je krijgt haar niet ' in het gareel' hoe graag je zou willen. Je ziet de potentie, als ze nu toch alleen maar....viva-amber schreef: ↑20-11-2020 21:15Ze is hoog opgeleid en een inkomen op basis van het minimumloon zal ze nooit accepteren. Daarbij is de WIA een voorliggende voorziening mocht ze de 2 jaar volmaken.
vrijdag 20 november 2020 om 21:27
Of dat wij het opvangen om te voorkomen dat een heel gezin op straat staat.
Dan wel dat ze er achter komt dat ziekte een uitsluitingsgrond is voor de WW en ze vanuit een situatie waar ze niet aan toe aan is al het werk moet accepteren wat er is.
De afgelopen maand was ze hooguit 4-6 uur per dag op, verder lag ze ernstig vermoeid en depressief in bed, niet in staat tot activiteiten.
Ze heeft nog een grote privé klus te verzetten voor het einde van het jaar.
Er is nog geen contïuteit voor een eigen bedrijf.
vrijdag 20 november 2020 om 21:28
Ik zie de potentie niet, volgens mij is ze gewoon nog steeds volledig ziek en zou zij dat ook nog even moeten blijven. Dat vindt de bedrijfsarts ook.
Het probleem is eerder dat zij afstand doet van haar rechten als werknemer op een moment dat zij daar niet aan toe is.
Ze heeft zich ook ingeschreven voor vrijwilligerswerk en was al overvraagd voordat ze was gestart om vervolgens amper nee te kunnen zeggen. Ik zie nu even geen potentie....en zeker geen potentie om tijdens ziekte je baan op te zeggen.
vrijdag 20 november 2020 om 21:31
Geen idee...B1loemetje schreef: ↑20-11-2020 21:22Klinkt niet alleen als een vermijdende PS en depressie. Vertelt ze je wel het hele verhaal? Er lijkt veel te veel dynamiek/ conlict/ externaliseren in te zitten voor alleen cluster C- persoonlijkheidsproblematiek.
vrijdag 20 november 2020 om 21:47
viva-amber schreef: ↑20-11-2020 21:27Of dat wij het opvangen om te voorkomen dat een heel gezin op straat staat.
Dan wel dat ze er achter komt dat ziekte een uitsluitingsgrond is voor de WW en ze vanuit een situatie waar ze niet aan toe aan is al het werk moet accepteren wat er is.
De afgelopen maand was ze hooguit 4-6 uur per dag op, verder lag ze ernstig vermoeid en depressief in bed, niet in staat tot activiteiten.
Ze heeft nog een grote privé klus te verzetten voor het einde van het jaar.
Er is nog geen contïuteit voor een eigen bedrijf.
Maar dan is er dus ook nog een partner, of is ze alleenstaand? En tja, ze weet zelf natuurlijk ook dat ze zo vermoeid was en maakt haar eigen besluiten.
viva-amber schreef: ↑20-11-2020 21:28Ik zie de potentie niet, volgens mij is ze gewoon nog steeds volledig ziek en zou zij dat ook nog even moeten blijven. Dat vindt de bedrijfsarts ook.
Het probleem is eerder dat zij afstand doet van haar rechten als werknemer op een moment dat zij daar niet aan toe is.
Ze heeft zich ook ingeschreven voor vrijwilligerswerk en was al overvraagd voordat ze was gestart om vervolgens amper nee te kunnen zeggen. Ik zie nu even geen potentie....en zeker geen potentie om tijdens ziekte je baan op te zeggen.
Niet helemaal. Het/jouw probleem is dat zij niet doet wat jij wil. En dat is moeilijk als je ziet dat iemand die je zo na staat in jouw ogen domme keuzes maakt (met mogelijk financiële gevolgen voor jou omdat je dan ook weer wil helpen/redden).
vrijdag 20 november 2020 om 21:51
Daar ben ik inderdaad ook bang voor.UnexpextedMom schreef: ↑20-11-2020 21:50Vast niet wat je wil horen, maar ik zou mijn handen er vanaf trekken.
Dit is een dood paard. Misschien moet ze gewoon eens op haar bek gaan. Ook als dat verregaande consequenties heeft.
vrijdag 20 november 2020 om 21:55
Die kon de grote financiële uitgave ook niet tegenhouden? Als de partner al geen voet aan de grond krijgt, of er hetzelfde instaat als zij, dan krijg jij het helemaal niet.viva-amber schreef: ↑20-11-2020 21:50Er is een partner op wie zijn schouders alles grotendeels komt, maar alleen gaat hij het niet redden.
Je kunt niets doen. En dat kun je haar meedelen. En ook niet tijdens of nadien redden of helpen. Dat is mede waardoor zij ook niet verandert, vanwege een steunend, niet perse gezond, netwerk.
vrijdag 20 november 2020 om 21:59
Die uitgave is wel op haar intitiatief, op de huidige plek kunnen ze ook van alleen zijn inkomen leven. Alles is al rond. Terugtrekken gaat ook leiden tot exterme financiele gevolgen.
Toen ze alleen haar zelf er mee had, was dat het, maar het is nu een gezin.
Ze had dus ook kunnen kiezen om een tijdje niet te werken of heel weinig uren, maar nu zit dat er niet meer in. Ze verhuizen ook letterlijk uit hun netwerk.
Ik denk ook dat we niet anders kunnen dan er geen geld meer insteken, geen advies bij conflicten, geen hulp en alleen de kinderen opvangen, meer niet.
Toen ze alleen haar zelf er mee had, was dat het, maar het is nu een gezin.
Ze had dus ook kunnen kiezen om een tijdje niet te werken of heel weinig uren, maar nu zit dat er niet meer in. Ze verhuizen ook letterlijk uit hun netwerk.
Ik denk ook dat we niet anders kunnen dan er geen geld meer insteken, geen advies bij conflicten, geen hulp en alleen de kinderen opvangen, meer niet.
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-11-2020 22:05
51.85% gewijzigd