De man van mijn vriendin
vrijdag 1 januari 2021 om 22:12
Ik heb een goede vriendin van de middelbare school. Wij zijn allebei getrouwd en hebben een gezin. Onze kinderen zijn van dezelfde leeftijd en onze mannen kunnen het goed met elkaar vinden. We gaan regelmatig samen wat leuks doen en ook samen op vakantie. Dat zijn altijd hele leuke uitstapjes waar wij allemaal enorm naar uitkijken.
Afgelopen zomer zijn we een weekend weg geweest met zn allen. Op een avond ging ik nog even met haar man een borrel drinken op een terras. We hadden het gezellig als altijd, maar nu merkte ik dat hij avances maakte. Toen ik terug wilde gaan naar het huisje, omhelsde hij mij en probeerde hij mij op mijn mond te zoenen. Ik heb toen aangegeven dat ik dat niet wilde, en hij maakte ook geen verdere aanstalten. Ik heb er toen verder mar geen aandacht aan besteed. Toen we thuis waren begon hij mij ineens te appen. Het waren eerst een paar onschuldige foto's van ons weekendje, maar later merkte ik dat hij toespelingen maakte. Ik heb hem toen gebeld en aangegeven dat het beter was dat we niet met elkaar zouden appen. We hadden een heel fijn gesprek met elkaar. Hij vertelde heel open dat hij gewoon hield van flirten en spanning, en ik kon me daar best wat bij voorstellen. Uit het gesprek merkte ik ook dat hij een andere kijk heeft op de huwelijkse trouw dan mijn vriendin. Hoewel hij het niet met zoveel woorden zei, weet ik nu wel zeker dat hij is vreemdgegaan en/of nog steeds vreemdgaat.
Mijn vriendin vertelde laatst dat haar man en zij in relatietherapie zijn. Ze vertelde ook dat ze dit een mooi moment vond om hem eens wat meer aan de tand te voelen over of hij wel trouw is. Ze zei daarbij dat als ik zou weten van ontrouw, dat zij dan verwacht dat ik dat aan haar zou vertellen. Dat ben ik als haar vriendin aan haar verplicht, vindt zij. Nu weet ik dus dat haar man vreemdgaat, al heb ik geen namen en rugnummers en concrete verhalen. Ik heb het haar nog niet verteld. Ik heb haar geadviseerd om vooral aan hem te vragen of hij vreemdgaat. Ook heb ik hem tijdens ons telefoongesprek geadviseerd om met haar in gesprek te gaan over zijn kijk op huwelijkse trouw.
Ik wil me niet met het huwelijk van mijn vriendin bemoeien, maar ik heb het gevoel dat ik hier nu toch ongewild deel van een conflict ben geworden. Moet ik haar vertellen dat haar man vreemdgaat, ondanks dat ik geen concrete verhalen heb? Moet ik haar vertellen van de avances, ook al is er niets gebeurd? Of zou ik dan mijn relatie met haar onnodig op spanning zetten?
Afgelopen zomer zijn we een weekend weg geweest met zn allen. Op een avond ging ik nog even met haar man een borrel drinken op een terras. We hadden het gezellig als altijd, maar nu merkte ik dat hij avances maakte. Toen ik terug wilde gaan naar het huisje, omhelsde hij mij en probeerde hij mij op mijn mond te zoenen. Ik heb toen aangegeven dat ik dat niet wilde, en hij maakte ook geen verdere aanstalten. Ik heb er toen verder mar geen aandacht aan besteed. Toen we thuis waren begon hij mij ineens te appen. Het waren eerst een paar onschuldige foto's van ons weekendje, maar later merkte ik dat hij toespelingen maakte. Ik heb hem toen gebeld en aangegeven dat het beter was dat we niet met elkaar zouden appen. We hadden een heel fijn gesprek met elkaar. Hij vertelde heel open dat hij gewoon hield van flirten en spanning, en ik kon me daar best wat bij voorstellen. Uit het gesprek merkte ik ook dat hij een andere kijk heeft op de huwelijkse trouw dan mijn vriendin. Hoewel hij het niet met zoveel woorden zei, weet ik nu wel zeker dat hij is vreemdgegaan en/of nog steeds vreemdgaat.
Mijn vriendin vertelde laatst dat haar man en zij in relatietherapie zijn. Ze vertelde ook dat ze dit een mooi moment vond om hem eens wat meer aan de tand te voelen over of hij wel trouw is. Ze zei daarbij dat als ik zou weten van ontrouw, dat zij dan verwacht dat ik dat aan haar zou vertellen. Dat ben ik als haar vriendin aan haar verplicht, vindt zij. Nu weet ik dus dat haar man vreemdgaat, al heb ik geen namen en rugnummers en concrete verhalen. Ik heb het haar nog niet verteld. Ik heb haar geadviseerd om vooral aan hem te vragen of hij vreemdgaat. Ook heb ik hem tijdens ons telefoongesprek geadviseerd om met haar in gesprek te gaan over zijn kijk op huwelijkse trouw.
Ik wil me niet met het huwelijk van mijn vriendin bemoeien, maar ik heb het gevoel dat ik hier nu toch ongewild deel van een conflict ben geworden. Moet ik haar vertellen dat haar man vreemdgaat, ondanks dat ik geen concrete verhalen heb? Moet ik haar vertellen van de avances, ook al is er niets gebeurd? Of zou ik dan mijn relatie met haar onnodig op spanning zetten?
zaterdag 2 januari 2021 om 11:11
Zou je vriendin het ook onbeduidend vinden?luiwammes schreef: ↑02-01-2021 10:58Ik merk dat de reacties van de mensen die zelf (al dan niet uit de eerste hand) zoiets hebben meegemaakt een stuk genuanceerder zijn dan die van mensen die reageren vanuit hun primaire gevoel. Mijn eerste gevoel was ook: meteen vertellen. Maar ik was ook bang dat ik van iets onbeduidends iets groots zou maken. Misschien had hij het niet zo bedoeld dat hij me probeerde te zoenen... dan zou hij het verhaal wel zo draaien dat ik niet wijs ben. Na het contact dat daarop volgde werd het wel concreter, maar het waren maar subtiele hints. Dat was het moment dat ik het aan mijn man heb verteld.
Mijn man reageerde heel nuchter. Dat anderen avances maken kan gebeuren, maar ik had het afgewimpeld en er is niks gebeurd. Hij is ook helemaal niet van het jaloerse type. In onze relatie zou een zoen met een ander ook geen dealbreaker zijn. Maar ja, daar denken andere mensen vaak anders over.
Wat je ook doet, er zit een risico aan dat de vriendschap over is. Omdat ze je niet gelooft/de schuld geeft, of omdat ze er later achter komt dat je dit verzwegen hebt.
Lijkt mij dat je dan maar beter kunt kiezen voor de actie die het meest eerlijk is en loyaal naar je vriendin.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zaterdag 2 januari 2021 om 11:12
Dat is precies waarom ik hem een tijdje geleden heb gebeld en gezegd dat hij mij niet moest appen. Ik wil nog met ze blijven omgaan, maar hij moet wel even kappen met mij in deze vervelende positie te zetten. Hij heeft zijn excuses aangeboden en is er ook mee opgehouden. De laatste keer dat we elkaar zagen, was met haar erbij en dat ging heel normaal en was niet ongemakkelijk
zaterdag 2 januari 2021 om 11:13
Ik zou het niet vertellen. Deze mensen zitten toch in relatietherapie? Dan lijkt dát me de uitgelezen plaats voor hen om het te hebben over hun relatieproblemen en eventueel vreemdgaan. Jij staat erbuiten - letterlijk. Een huwelijk is veel complexer dan een vriendschap; je kunt nooit inschatten wat er voor hen op het spel staat en hoe ver ze zullen gaan om hun 'geluk' te beschermen.
zaterdag 2 januari 2021 om 11:13
En iedereen wist ervan, behalve je vriendin.luiwammes schreef: ↑02-01-2021 11:12Dat is precies waarom ik hem een tijdje geleden heb gebeld en gezegd dat hij mij niet moest appen. Ik wil nog met ze blijven omgaan, maar hij moet wel even kappen met mij in deze vervelende positie te zetten. Hij heeft zijn excuses aangeboden en is er ook mee opgehouden. De laatste keer dat we elkaar zagen, was met haar erbij en dat ging heel normaal en was niet ongemakkelijk
Ik zou me er totaal niet fijn bij voelen.
zaterdag 2 januari 2021 om 11:15
Dit was precies mijn gedachte, maar daar ben ik aan gaan twijfelen. Ik zou het liefst willen dat ze samen hun relatie beter maken.samarinde schreef: ↑02-01-2021 11:13Ik zou het niet vertellen. Deze mensen zitten toch in relatietherapie? Dan lijkt dát me de uitgelezen plaats voor hen om het te hebben over hun relatieproblemen en eventueel vreemdgaan. Jij staat erbuiten - letterlijk. Een huwelijk is veel complexer dan een vriendschap; je kunt nooit inschatten wat er voor hen op het spel staat en hoe ver ze zullen gaan om hun 'geluk' te beschermen.
zaterdag 2 januari 2021 om 11:20
Ja dat is wiedes. Maar het resultaat is dus dat van de vier aanwezigen, drie mensen weten van een voorval dat ook de vierde aangaat.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zaterdag 2 januari 2021 om 11:29
Ik zou het denk ik toch vertellen met het risico dat ik de gebeten hond word. Want ik zou niet meer met dit stel op vakantie willen en dan moet je toch vertellen waarom niet. Is toch raar dat je ineens niet meer samen op vakantie wilt.
Maar ik snap dat het moeilijk is om te doen. Die man heeft jou in een rot situatie gebracht.
Maar ik snap dat het moeilijk is om te doen. Die man heeft jou in een rot situatie gebracht.
zaterdag 2 januari 2021 om 11:31
Ik zou hem bellen en hem een week de tijd geven om van zijn move richting jou te vertellen en wat hij zei over trouw zijn. Doet ie dat niet zou ik eenmalig tegen haar zeggen dat ie jou probeerde te zoenen, appen, niks gebeurd etc, en wat hij heeft gezegd over trouw zijn. Maar dat je verder niet weet of hij vreemd gaat en dat dat ook lekker bij hen blijft om dat uit te zoeken. Daarnaast zou ik aangeven dat je verder geen onderdeel van dit verhaal wil worden, maar omdat ze vroeg eerlijk te zijn je dit wel van je bordje af wilde hebben.
Als ze in relatietherapie zijn is het een mooi moment om schoon schip te maken en ik vind het ook raar dat 3 van de 4 wel van situatie weten eerstvolgende borrel. Ik zou me dan best bedonderd voelen als ik het niet wist.
Als ze in relatietherapie zijn is het een mooi moment om schoon schip te maken en ik vind het ook raar dat 3 van de 4 wel van situatie weten eerstvolgende borrel. Ik zou me dan best bedonderd voelen als ik het niet wist.
zaterdag 2 januari 2021 om 11:47
Lastig zeg.
Toch zou ik dit niet direct jouw probleem maken, ook al maakt die man het je wel moeilijk door jou er zo in te betrekken. Je zou hem kunnen zeggen dat je het een onprettige situatie vindt en dat het je in een loyaliteitsconflict brengt, en dat je het nooit en te nimmer meer mee wil maken.
Verder kan ik me voorstellen dat jij je niet meer prettig voelt in het contact met die man, en dus kan je dat contact op een laag pitje zetten. Dan is het concept van een 'bevriend stel' wel weg, maar ik denk dat jij en je partner de 'vriendschap' van die man nu wel kunnen missen.
Wat betreft het vertellen aan je vriendin: ik weet niet of dat de situatie verbetert. Jij hebt zijn avances afgehouden zoals het hoort, en er is verder niet zo heel veel gebeurt. Persoonlijk zou ik het niet willen weten als mijn partner - als ik een lange relatie zou hebben - in een aangeschoten bui een keer een vrouw heeft proberen te zoenen of heeft geflirt, dat zegt me nog niet zoveel eerlijk gezegd als het een lange relatie betreft. Bovendien is het voor hun al duidelijk dat de relatie niet helemaal goed zit, want ze gaan in relatietherapie.
Ik denk dat je het wel of niet vertellen aan die man over moet laten.
Wat betreft de 'opdracht' van jouw vriendin om het altijd te vertellen als je weet dat haar man vreemdgaat: A Je weet niet of hij vreemdgaat, B Vind ik dat niemand jou zo'n opdracht mag geven. Je bent niet haar boodschapper of zoiets. En daarnaast zijn jullie geen 16 meer, liggen de zaken als je volwassen bent vaak iets complexer en is het niet aan jou om hun huwelijk een positieve of een negatieve impuls te geven.
Sterkte!
Toch zou ik dit niet direct jouw probleem maken, ook al maakt die man het je wel moeilijk door jou er zo in te betrekken. Je zou hem kunnen zeggen dat je het een onprettige situatie vindt en dat het je in een loyaliteitsconflict brengt, en dat je het nooit en te nimmer meer mee wil maken.
Verder kan ik me voorstellen dat jij je niet meer prettig voelt in het contact met die man, en dus kan je dat contact op een laag pitje zetten. Dan is het concept van een 'bevriend stel' wel weg, maar ik denk dat jij en je partner de 'vriendschap' van die man nu wel kunnen missen.
Wat betreft het vertellen aan je vriendin: ik weet niet of dat de situatie verbetert. Jij hebt zijn avances afgehouden zoals het hoort, en er is verder niet zo heel veel gebeurt. Persoonlijk zou ik het niet willen weten als mijn partner - als ik een lange relatie zou hebben - in een aangeschoten bui een keer een vrouw heeft proberen te zoenen of heeft geflirt, dat zegt me nog niet zoveel eerlijk gezegd als het een lange relatie betreft. Bovendien is het voor hun al duidelijk dat de relatie niet helemaal goed zit, want ze gaan in relatietherapie.
Ik denk dat je het wel of niet vertellen aan die man over moet laten.
Wat betreft de 'opdracht' van jouw vriendin om het altijd te vertellen als je weet dat haar man vreemdgaat: A Je weet niet of hij vreemdgaat, B Vind ik dat niemand jou zo'n opdracht mag geven. Je bent niet haar boodschapper of zoiets. En daarnaast zijn jullie geen 16 meer, liggen de zaken als je volwassen bent vaak iets complexer en is het niet aan jou om hun huwelijk een positieve of een negatieve impuls te geven.
Sterkte!
zaterdag 2 januari 2021 om 11:53
Precies; je mag ervan uitgaan dat ze in relatietherapie zijn vanwege (onder meer) haar wantrouwen. Dat wordt daar vast wel besproken. In die setting zijn alle rollen eerlijk verdeeld: hij kan eerlijk zijn (of niet), zij kan zijn ontrouw accepteren (of niet), en de relatietherapeut wordt betaald om deze mensen inzicht te geven in henzelf en hun huwelijk. Dat is niet de rol van een vriendin.
zaterdag 2 januari 2021 om 12:31
Dit heeft betrekking op hun vriendschap, namelijk vanaf het moment dat die vent actie is gaan ondernemen naar TO. Je bent (mijn mening) echt een vriendin van niets als je er dan niets over zegt. Ik vind dat laf gedrag, en de beweegredenen om niets te zeggen (geen gedoe, geen boodschapper van slecht nieuws zijn en willen doorgaan met de afspraken) behoorlijk egoistisch. Dat heeft mi niets meer te maken met je niet willen bemoeien met de relatie van een ander.
zaterdag 2 januari 2021 om 13:00
Je kunt het ook omdraaien: de beweegreden om het wél te zeggen, kan net zo goed egoïstisch zijn. Als TO haar vriendin inlicht, is zij zelf van het schuldgevoel verlost en heeft ze 'het goede' gedaan. Het lijkt me duidelijk dat TO het een vervelende situatie vindt, en dat ze haar vriendin alle geluk van de wereld gunt. De vraag is alleen of TO degene is die haar dat geluk kan geven (bijvoorbeeld door eerlijk te zijn). Ik denk dat dit iets is tussen de vriendin en haar man. Als buitenstaander moet je niet de illusie hebben dat je ook maar enig idee hebt van hoe hun huwelijk in elkaar zit.Whateffa schreef: ↑02-01-2021 12:31Dit heeft betrekking op hun vriendschap, namelijk vanaf het moment dat die vent actie is gaan ondernemen naar TO. Je bent (mijn mening) echt een vriendin van niets als je er dan niets over zegt. Ik vind dat laf gedrag, en de beweegredenen om niets te zeggen (geen gedoe, geen boodschapper van slecht nieuws zijn en willen doorgaan met de afspraken) behoorlijk egoistisch. Dat heeft mi niets meer te maken met je niet willen bemoeien met de relatie van een ander.
Ik heb mijn eigen moeder ooit verteld - pas toen ze er expliciet naar vroeg - dat mijn vader een minnares had. Ik wilde het helemaal niet vertellen, al wist ik het al langer, maar omdat ze zo aandrong, voelde ik me verplicht om eerlijk te zijn. Nou, heel simpel: ze begon te lachen en ze geloofde me niet. Ook goed, maar sindsdien weet ik dat mensen sommige dingen niet willen weten, omdat ze de pijn niet onder ogen kunnen zien, of omdat ze er op dat moment nog niet aan toe zijn, of om welke reden dan ook. Dat mag ook gewoon - iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk (of ongeluk).
De vriendin van TO vraagt niet voor niks om informatie over eventueel vreemdgaan van haar man. Dat is best een rare vraag. Impertinent, als je het mij vraagt. Dat zijn toch niet de zaken van TO? Die vriendin moet dat zelf uitzoeken, het is namelijk háár huwelijk.
zaterdag 2 januari 2021 om 13:17
Ja? Als hij naar de hoeren gaat zet hij alleen zijn relatie op het spel. Als hij iets met een vriendin van jou probeert, zet hij niet alleen zijn relatie maar ook de vriendschap op het spel.
Wat betreft mijn verhaal vind ik het vooral vervelend dat die vent van mijn vriendin MIJ benadert en niet gewoon een vrouw buiten de eigen kring.
zaterdag 2 januari 2021 om 14:26
Als je het gaat vertellen, dan moet zowel jouw man als haar man daar bij zijn. Dan kan de vreemdganger meteen reageren terwijl jij en jouw man er bij zijn. Dus niet alleen met haar bespreken, want dan krijg je achteraf gepraat.
zaterdag 2 januari 2021 om 14:34
Ik denk dat zij het al lang weet of denkt te weten, maar van jou bevestiging wil
Of ze verdenkt er jou van dat je iets hebt(gehad) met haar man en vraagt ze zich af of het van jou kwam
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 2 januari 2021 om 15:19
Dit!
Arme vriendin, ze heeft een waardeloze vriendin en een waardeloze vent... Sorry, meer kan ik niet van maken of vinden.