Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?
dinsdag 29 december 2020 om 11:29
Hoi allemaal,
Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?
Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.
Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .
Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.
Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....
Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?
Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.
Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .
Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.
Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....
Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd

maandag 4 januari 2021 om 18:19
https://nos.nl/teletekst#116
Dit was erg lastig maar niet de schuld van de scholen. Beetje jammer dit.
Dit was erg lastig maar niet de schuld van de scholen. Beetje jammer dit.

maandag 4 januari 2021 om 20:11
Prima verlopen. Jongste heeft zelf een planning gemaakt en daar zich aan gehouden. Was 11.15 uur klaar en kon toen lekker gaan spelen met de buurjongen (die zijn werk gelukkig ook al af had). Ik moet er wel echt bijzitten, anders is hij continu afgeleid en heeft hij alle instellingen op mijn laptop veranderd.

maandag 4 januari 2021 om 20:22
Vooral zoveel mogelijk ingaan tegen de juf. Ik denk dat ze daar van opknapt.Handbal schreef: ↑04-01-2021 06:49Wij hadden ook verschillende filmpjes per dag en dan 1 of 2 per week een half uur online samen met de klas.
Wij hebben vorige lockdown ook nog een preek van de directeur gekregen dat alleen de rekenen en taal opdrachten werden gedaan en niet de taken zoals met het kind bakken. Dat je kind hier iets van leert snap ik maar daar moet wel ruimte voor zijn in het schema.
Dat is bij veel ouders in het verkeerde keelgat geschoten toen. Zeker ook omdat er ook al een preek was geweest dat ouders het werk te laat inleverde want moest voor 14:00 binnen zijn zodat leerkrachten het in werktijd konden nakijken.
Over die 14:00 begonnen nu ook weer. Ik heb toen gelijk een mail naar de leerkracht gedaan dat ik daar geen rekening mee ging houden en dan de oudste zijn werk gaat maken, maar dat ik niet wist wanneer. Ik kreeg een bericht terug dat het niet erg was als het een keer niet ging lukken maar dat ze het dan niet dezelfde dag na kijk. Vorige lockdown hebben heel erg ons best gedaan om aan alle regels te voldoen. Dit keer gaan wij er voor zorgen dat de kinderen hun werk doen maar wel in ons ritme. Heb heel erg de neiging om alles op vrijdag middag past te sturen. Nakijken hoeft ze toch niet want dat doe ik samen met de kinderen.

maandag 4 januari 2021 om 20:23
Alecta schreef: ↑04-01-2021 20:11Prima verlopen. Jongste heeft zelf een planning gemaakt en daar zich aan gehouden. Was 11.15 uur klaar en kon toen lekker gaan spelen met de buurjongen (die zijn werk gelukkig ook al af had). Ik moet er wel echt bijzitten, anders is hij continu afgeleid en heeft hij alle instellingen op mijn laptop veranderd.
Die afleiding was vandaag op school ook mijn grootste probleem.
Zeven kinderen in de opvang met thuiswerktaken en vier kleuters. Vooral groep drie en vier hadden veel moeite om hun rooster te lezen en ernaar te handelen.
Alle eerste online-lessen waren drama omdat de servers van de programma's plat lagen.
Eén kind had haar werk niet meegenomen want ouders wisten niet dat dat wél de bedoeling was.
Eén kind zonder brood en tussendoortje want niet aan gedacht.
Kijk al uit naar morgen want zelfde kinderen dus kan niet meer mis gaan.
maandag 4 januari 2021 om 20:40
Ging goed hier. Groep 3-er was/is gemotiveerd en deed keurig zijn taken. Elk half uur moest ik ff zeggen wat hij moest gaan doen en dan deed hij het zelfstndig. Ook geen problemen met de systemen ofzo.
Groep 2-er ging net als in t voorjaar moeizaam. ff snel een leuk taakje uitgevoerd voor de foto maar verder had ie nergens zin in en nam hij de benen. Hij bleef stil en gedeisd boven zitten, in de hoop dat ik m zou vergeten denk ik, dus ook prima.
Zolang hij geen stoorzender is maakt t me niet uit of hij schoolwerk doet of niet.
Groep 2-er ging net als in t voorjaar moeizaam. ff snel een leuk taakje uitgevoerd voor de foto maar verder had ie nergens zin in en nam hij de benen. Hij bleef stil en gedeisd boven zitten, in de hoop dat ik m zou vergeten denk ik, dus ook prima.

dinsdag 5 januari 2021 om 03:07
dinsdag 5 januari 2021 om 04:03
Hier ben ik zo 4-5 uur bezig geweest met de kinderen. De oudste van groep 3 had ook voor zoveel tijd(staat letterlijk bij de opdracht zo tijd dit zoveel tijd dat) werk mee gekregen. Waarvan 80% taal/lezen is er daar moet ik naast zitten als hij dit doet ivm zijn TOS. Hij moest 3 programma’s doen die niet goed samen gaan met onze laptop. Op school werkt het programma goed als hij is sleept met zijn vinger en thuis niet. Als alles dan op tijd gaat werkt het niet. Na een les was kind heel boos want het programma had van alles fout gerekend wat hij wel goed had gezien alleen lukt het niet het woord naar het vakje te krijgen. Via de mousepad lukt het wel alleen die handigheid heeft hij ook niet. Een werkende muis was niet te vinden in ons huis. Nu een besteld maar geen idee wanneer die komt. Daarnaast ook nog 3 opdrachten waarbij hard opgelezen moet worden waarbij wij het moeten controleren. Gelukkig is het rekenwerk hier zo af en geen probleem.
Met de jongste heb ik niet veel gedaan. Ik heb letters geflitst om te zien welke letters hij nog niet kende, want ze gaan een nieuwe letter leren maar die kende hij al. De juf had gezegd kies voor hem maar een andere letter uit. Welke wist ze niet. Hij blijkt op de X en q na 1 letter niet te kennen dus dat is makkelijk. Alleen het programma rondom het leren van de letter kost ook best wat begeleiding want moet oa de letter kleien, woorden mee maken en alles stempelen. Daarnaast hebben nog gekeken naar het waterfietsen(leesmethode die ze gebruiken) wat ook tijd kost van mij. Voor de rest had hij geen zin en heb het ook zo gelaten.
Morgen gaan ze beide naar school waar ze beide les krijgen van hun eigen leerkracht.
Met de jongste heb ik niet veel gedaan. Ik heb letters geflitst om te zien welke letters hij nog niet kende, want ze gaan een nieuwe letter leren maar die kende hij al. De juf had gezegd kies voor hem maar een andere letter uit. Welke wist ze niet. Hij blijkt op de X en q na 1 letter niet te kennen dus dat is makkelijk. Alleen het programma rondom het leren van de letter kost ook best wat begeleiding want moet oa de letter kleien, woorden mee maken en alles stempelen. Daarnaast hebben nog gekeken naar het waterfietsen(leesmethode die ze gebruiken) wat ook tijd kost van mij. Voor de rest had hij geen zin en heb het ook zo gelaten.
Morgen gaan ze beide naar school waar ze beide les krijgen van hun eigen leerkracht.
dinsdag 5 januari 2021 om 09:36
Nou hier is het dag 1.
ze hadden eerst een google meet.
en dat was puur weer om te kletsen met elkaar
dus om 09:10 waren ze daar klaar mee
Om 08:45 hebben we een lijst met werk gekregen wat ze moeten doen.
Dochter wil gaan beginnen maar heeft een eigen leerlijn voor rekenen dus kan niet met de klas mee doen en is ook nog niet gebeld door de juf
Toen gingen we spelling opstarten, eerst een dictee via youtube.
En daarna de stof verwerken online, maar daar konden we nog niet in, die staat geblokkeerd.
Nu al 09:35 en nog geen zak kunnen doen.
Kind wordt boos want die wil gewoon werken en geduld raakt al op bij haar
ze hadden eerst een google meet.
en dat was puur weer om te kletsen met elkaar
dus om 09:10 waren ze daar klaar mee
Om 08:45 hebben we een lijst met werk gekregen wat ze moeten doen.
Dochter wil gaan beginnen maar heeft een eigen leerlijn voor rekenen dus kan niet met de klas mee doen en is ook nog niet gebeld door de juf
Toen gingen we spelling opstarten, eerst een dictee via youtube.
En daarna de stof verwerken online, maar daar konden we nog niet in, die staat geblokkeerd.
Nu al 09:35 en nog geen zak kunnen doen.
Kind wordt boos want die wil gewoon werken en geduld raakt al op bij haar

dinsdag 5 januari 2021 om 09:45
Bij ons valt het mee. 's ochtends hebben ze standaard een dagopening van een half uur. In een online omgeving staan opdrachten klaar. Mijn oudste is daar een uurtje zoet mee en dan is het weer klaar.
Dus dat is anderhalf uur in de ochtend en dan 's middags gaan we nog een uur aan de gang. Dan bedenken we zelf iets educatiefs (hoeft niet van school, maar dat vinden we leuk).
De jongste hoeft nog niet veel. Af en toe een knutselwerkje, of opdrachtje maken en daar maken we een leuke foto van. Vaak zijn we daar maar 10 minuten mee bezig
Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt?
Dus dat is anderhalf uur in de ochtend en dan 's middags gaan we nog een uur aan de gang. Dan bedenken we zelf iets educatiefs (hoeft niet van school, maar dat vinden we leuk).
De jongste hoeft nog niet veel. Af en toe een knutselwerkje, of opdrachtje maken en daar maken we een leuke foto van. Vaak zijn we daar maar 10 minuten mee bezig

dinsdag 5 januari 2021 om 09:47
Nou heb jij even geluk zeg !! Welk leerjaar zit je oudste?HawaZon schreef: ↑05-01-2021 09:45Bij ons valt het mee. 's ochtends hebben ze standaard een dagopening van een half uur. In een online omgeving staan opdrachten klaar. Mijn oudste is daar een uurtje zoet mee en dan is het weer klaar.
De jongste hoeft nog niet veel. Af en toe een knutselwerkje, of opdrachtje maken en daar maken we een leuke foto van. Vaak zijn we daar maar 10 minuten mee bezig![]()
Ik kan je zeggen dat groep 7 echt aanpoten is hoor, we hebben een schema gehad van heb ik jou daar.

dinsdag 5 januari 2021 om 10:15
Groep 1 en groep 4.
En geluk? Zo kun je het noemen, maar ook bij ons de app groep zijn er moeders (altijd moeders), die zich vreselijk druk maken om die paar opdrachtjes. Het is voor een groot deel je eigen instelling en dat draag je uit naar je kinderen.
dinsdag 5 januari 2021 om 10:19
Ik denk om het feit dat mensen zelf ook moeten werken? Met oudere kinderen die lekker buiten spelen of gamen als het regent is dat prima te doen. Maar met baby/peuter/kleuter gaat dat echt niet.
Mijn kleuter heeft gisteren een werkboekje opgehaald, 2 blz. per dag mag ze doen. Gisteren moest ze dingen omcirkelen die met de winter te maken hebben (1 minuut en nog een paar minuten omdat ze de plaatjes wilde inkleuren). Ende andere blz. moest ze gelijke plaatjes bij elkaar zoeken (ook 1 minuut + paar minuten voor het kleuren). Ze wil wel graag wat doen dus ik ga zelf maar werkboekjes zoeken en printen.

dinsdag 5 januari 2021 om 10:25
Wij moeten ook gewoon werken. Ik bedoel dat ouders (en vooral moeders valt mij op) zich zo ongelooflijk druk maken om iets kleins als een opdrachtje/knutselwerkje.Wintertime16 schreef: ↑05-01-2021 10:19Ik denk om het feit dat mensen zelf ook moeten werken? Met oudere kinderen die lekker buiten spelen of gamen als het regent is dat prima te doen. Maar met baby/peuter/kleuter gaat dat echt niet.
Mijn kleuter heeft gisteren een werkboekje opgehaald, 2 blz. per dag mag ze doen. Gisteren moest ze dingen omcirkelen die met de winter te maken hebben (1 minuut en nog een paar minuten omdat ze de plaatjes wilde inkleuren). Ende andere blz. moest ze gelijke plaatjes bij elkaar zoeken (ook 1 minuut + paar minuten voor het kleuren). Ze wil wel graag wat doen dus ik ga zelf maar werkboekjes zoeken en printen.
Ik zie zelf in de galerij knutselwerkjes die onmogelijk door een 4 jarige gemaakt kunnen zijn. Ouders zijn zo bang het verkeerd te doen, of dat hun kind lelijk werk levert, terwijl die juf echt wel weet hoe jouw kind knutselt.
Ik begrijp echt de commotie niet. Ook niet in groep 4. Sommige kinderen zitten vier uur aan de opdrachten die mijn oudste in een uur maakt en de moeders zitten er heel de tijd naast? Hoe dan?

dinsdag 5 januari 2021 om 10:44
Gelukkig is iedereen hetzelfde.HawaZon schreef: ↑05-01-2021 10:25Wij moeten ook gewoon werken. Ik bedoel dat ouders (en vooral moeders valt mij op) zich zo ongelooflijk druk maken om iets kleins als een opdrachtje/knutselwerkje.
Ik zie zelf in de galerij knutselwerkjes die onmogelijk door een 4 jarige gemaakt kunnen zijn. Ouders zijn zo bang het verkeerd te doen, of dat hun kind lelijk werk levert, terwijl die juf echt wel weet hoe jouw kind knutselt.
Ik begrijp echt de commotie niet. Ook niet in groep 4. Sommige kinderen zitten vier uur aan de opdrachten die mijn oudste in een uur maakt en de moeders zitten er heel de tijd naast? Hoe dan?![]()

dinsdag 5 januari 2021 om 10:48
Jouw kinderen zijn natuurlijk hoogintelligent en de rest maar domme schapen die er de halve dag over doen. Daar komt het door denk ik.
dinsdag 5 januari 2021 om 10:58
Omdat de jouwe imaginaire kinderen zijn?HawaZon schreef: ↑05-01-2021 10:25Wij moeten ook gewoon werken. Ik bedoel dat ouders (en vooral moeders valt mij op) zich zo ongelooflijk druk maken om iets kleins als een opdrachtje/knutselwerkje.
Ik zie zelf in de galerij knutselwerkjes die onmogelijk door een 4 jarige gemaakt kunnen zijn. Ouders zijn zo bang het verkeerd te doen, of dat hun kiwnd lelijk werk levert, terwijl die juf echt wel weet hoe jouw kind knutselt.
Ik begrijp echt de commotie niet. Ook niet in groep 4. Sommige kinderen zitten vier uur aan de opdrachten die mijn oudste in een uur maakt en de moeders zitten er heel de tijd naast? Hoe dan?![]()
dinsdag 5 januari 2021 om 10:59
Dat zal het inderdaad zijn.captain_hindsight schreef: ↑05-01-2021 10:48Jouw kinderen zijn natuurlijk hoogintelligent en de rest maar domme schapen die er de halve dag over doen. Daar komt het door denk ik.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 5 januari 2021 om 11:00
Misschien omdat niet elk kind hetzelfde is.HawaZon schreef: ↑05-01-2021 10:25Wij moeten ook gewoon werken. Ik bedoel dat ouders (en vooral moeders valt mij op) zich zo ongelooflijk druk maken om iets kleins als een opdrachtje/knutselwerkje.
In groep 7 ben je met rekenen alleen al 45 minuten bezig. (zo is het online programma opgebouwd)
En dat is maar 1 van de 6 onderdelen die ze moeten doen.
Wees blij dat je niet mee hoeft te doen aan de commotie en dat jouw kinderen blijkbaar heel slim zijn en alles goed kunnen.
En geen extra hulp nodig hebben. Scheelt je een hoop tijd en gezeur

dinsdag 5 januari 2021 om 11:34
Baby/peuter/kleuter is natuurlijk nog een stuk intensiever dan iets grotere kinderen, maar mijn kinderen gaan niet voor niets normaal naar de bso. Werken terwijl ze thuis zijn, schiet niet echt op. Ik kan ze de hele dag laten gamen, maar na een tijdje worden ze daarvan zo gaar dat ze elkaar alsnog de hersens inslaan.Wintertime16 schreef: ↑05-01-2021 10:19Ik denk om het feit dat mensen zelf ook moeten werken? Met oudere kinderen die lekker buiten spelen of gamen als het regent is dat prima te doen. Maar met baby/peuter/kleuter gaat dat echt niet.
dinsdag 5 januari 2021 om 11:53
Nou mijne zitten in dezelfde groepen. Groep 1 is 10 minuten werk (max), paar werkblaadjes en een filmpje kijken en soms een knutsel (doet dochter lekker zelf). Als dochter echter klaar is wil ze vooral veel aandacht en kan niet goed zelf spelen.
Kind in groep 4 heeft op een dag: 30 minuten lezen leesboek, 2 bladzijden werkboek rekenen, 2 bladzijden werkboek taal, 2 bladzijden werkboek spelling, 2 paginas begrijpend lezen op werkbladen, 1 pagina technisch lezen in werkboek (exclusief de tekst, dit zijn de opdrachten), redactiesommen, een les rekenen in MOO, een rekentaak in gynzy, een les taal actief in MOO, een les spelling oefenen online en woorden flitsen online. Oh en daarnaast elke dag nog een extra (klokkijken, tafels, nieuwsbegrip etc). Plus drie instructiefilmpjes (totaal ongeveer 20 minuten) en inbellen (nogmaals 20 minuten).
Dochter is ongeveer 3-4 uur bezig omdat het een best snelle lezer is (leest op avi m7). Heb al bij meerdere klasgenoten gehoord dat ze 5-6 uur bezig zijn. En nee je hoeft als ouder niet alles te helpen, maar wel steeds al die programmas starten, helpen als de programmas vastlopen, helpen als er op een verkeerde toets is gedrukt en alles nakijken (doet de juf niet).
Dus nee niet ieder kind in groep 4 is met een uurtje klaar. Alleen leesboek, inbellen en instructiefilmpjes samen zijn al meer dan een uur. Het werk ook zeker. Ze hoeven blijkbaar bij jou weinig. BIj ons moet er bijv. voor een schrijfopdracht een brief worden geschreven, of een uitnodiging worden gemaakt etc. En sommige kinderen hebben nog extra werk ivm dyslectie etc.
dinsdag 5 januari 2021 om 12:07
Ik had gisteren ook zo’n dag.... 20 kinderen in de opvang, waarvan 4 kleuters (2 net op school en totaal niet zelfstandig, vonden het ook eng om in een ander lokaal te zitten, met oudere kinderen erbij...). Een kind dat wel was aangemeld kwam niet opdagen, zonder af te melden.Andersom schreef: ↑04-01-2021 20:23Die afleiding was vandaag op school ook mijn grootste probleem.
Zeven kinderen in de opvang met thuiswerktaken en vier kleuters. Vooral groep drie en vier hadden veel moeite om hun rooster te lezen en ernaar te handelen.
Alle eerste online-lessen waren drama omdat de servers van de programma's plat lagen.
Eén kind had haar werk niet meegenomen want ouders wisten niet dat dat wél de bedoeling was.
Eén kind zonder brood en tussendoortje want niet aan gedacht.
Kijk al uit naar morgen want zelfde kinderen dus kan niet meer mis gaan.
Bij ons ook inlogproblemen en inbellen met de leerkracht voor digitale instructie lukte niet, omdat de wachtwoorden niet werkten. Probleem was pas aan het einde van de schooldag verholpen.
1 kind had geen werk meegenomen, 2 hadden de IPad die ze in bruikleen hadden thuis gelaten, 1 had ‘m wel bij zich, maar was leeg (oeps, lader lag nog thuis...). Een kind had in de vakantie al alle lessen vooruit gemaakt, want zijn ouders wilden in deze periode mss nog op vakantie....
Ben blij dat ik maar 1 dag ben ingeroosterd voor de noodopvang! Rest van de week thuisonderwijs. Maar geef mij toch maar liever mijn groep met 31 kleuters. Vind ik minder intensief dan noodopvang!

dinsdag 5 januari 2021 om 12:13
Wat ontzettend veel voor een kind in groep 4. Heb zelf jaren groep 4 gedaan, en heb nu zelf een groep 4 kind. Als ik dit zo zie dan lijkt het mij dat alle dingen in MOO, Gynzy, online spelling en het flitsen misschien wel optioneel zijn? Of bedoelt om kinderen bezig te houden zodat ouders kunnen werken? Dit maakt ze op school toch ook niet dagelijks. Ik zou nog eens navragen wat echt moet en wat mag.sprietgras schreef: ↑05-01-2021 11:53Nou mijne zitten in dezelfde groepen. Groep 1 is 10 minuten werk (max), paar werkblaadjes en een filmpje kijken en soms een knutsel (doet dochter lekker zelf). Als dochter echter klaar is wil ze vooral veel aandacht en kan niet goed zelf spelen.
Kind in groep 4 heeft op een dag: 30 minuten lezen leesboek, 2 bladzijden werkboek rekenen, 2 bladzijden werkboek taal, 2 bladzijden werkboek spelling, 2 paginas begrijpend lezen op werkbladen, 1 pagina technisch lezen in werkboek (exclusief de tekst, dit zijn de opdrachten), redactiesommen, een les rekenen in MOO, een rekentaak in gynzy, een les taal actief in MOO, een les spelling oefenen online en woorden flitsen online. Oh en daarnaast elke dag nog een extra (klokkijken, tafels, nieuwsbegrip etc). Plus drie instructiefilmpjes (totaal ongeveer 20 minuten) en inbellen (nogmaals 20 minuten).
Dochter is ongeveer 3-4 uur bezig omdat het een best snelle lezer is (leest op avi m7). Heb al bij meerdere klasgenoten gehoord dat ze 5-6 uur bezig zijn. En nee je hoeft als ouder niet alles te helpen, maar wel steeds al die programmas starten, helpen als de programmas vastlopen, helpen als er op een verkeerde toets is gedrukt en alles nakijken (doet de juf niet).
Dus nee niet ieder kind in groep 4 is met een uurtje klaar. Alleen leesboek, inbellen en instructiefilmpjes samen zijn al meer dan een uur. Het werk ook zeker. Ze hoeven blijkbaar bij jou weinig. BIj ons moet er bijv. voor een schrijfopdracht een brief worden geschreven, of een uitnodiging worden gemaakt etc. En sommige kinderen hebben nog extra werk ivm dyslectie etc.