Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
broodtrommel schreef:
22-10-2020 16:57

Je bent zelf ook goed bezig. En die wensenlijst snap ik wel. Het is in ieder geval een stuk bewuster als je uiteindelijk dan toch weer iets gaat kopen. Kijk je er naar uit?

Ik krijg sinds ik dat lijstje plaatste allemaal leuke schoenen te zien hier tussen de posts, dwars door mijn addblock heen :proud: maar ik heb nog geen gevoel van 'dat moet ik nu'. Wel zin om in het voorjaar weer fijn wat te shoppen.

Wat lekker Maylina, dat je zo geslaagd bent! Dat mag ook wel als alles je zoveel te ruim is.
Alle reacties Link kopieren
roze-roos schreef:
20-10-2020 18:16
Alles 1 voor 1 op internet verkopen zorgt ervoor dat ik weinig nieuwe kleding koop. Daardoor realiseer ik me dat dingen kopen zoveel makkelijker is dan dingen kwijt te raken. Ik koop hierdoor bewuster en alleen dingen die ik verslijt.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in! Zal dit weekend eens uitsplitsen wat nog verkoopbaar is. Dat zal me leren, haha.
Ik ben trouwens mijn hele huis aan het Marie Kondoën, dus het staat hier vol met stapels (kook)boeken, apparaten en huisfrutsels. Ik kan flink aan de slag met MP. Misschien dat ik er een klein fortuintje uit kan slepen.

Ik heb trouwens wel 'per ongeluk' een nieuwe trui gekocht. Ik mag sportkleding kopen, omdat ik tegenwoordig fanatiek sport, maar eerder nooit. Dus ik had een vestje en hardloopjack nodig en stuitte ook op een goede wandeltrui. Die zo leuk en fijn bleek te zijn dat ik hem nu gewoon draag. Wat ik natuurlijk eigenlijk wel had verwacht. Dus dat ie voor het wandelen zou zijn, was misschien een beetje een smoesje om hem te mogen kopen :$
Een multifunctionele trui. Nog beter ;-)
1 december, nog maar 1 maand te gaan! Still going strong hier. Ivm Black Friday wel online geshopt voor vriend, en voor mezelf alleen een paar bh's.
Sokken, panty's, sportkleding en ondergoed vielen buiten mijn challenge. Ik koop lang niet ieder jaar bh's (want ik koop er altijd meerdere tegelijk), maar blijkbaar vond ik het nu toch wel nodig. Geldt ook voor sokken, ik heb 7 paar gekocht en die liggen allemaal nog ongebruikt. Blijkbaar heb ik toch een shopdrang hiermee gesust. De in het voorjaar gekochte sportkleding is wel goed gebruikt, dat was echt nodig.
Marana schreef:
01-12-2020 10:14
1 december, nog maar 1 maand te gaan! Still going strong hier. Ivm Black Friday wel online geshopt voor vriend, en voor mezelf alleen een paar bh's.
Sokken, panty's, sportkleding en ondergoed vielen buiten mijn challenge. Ik koop lang niet ieder jaar bh's (want ik koop er altijd meerdere tegelijk), maar blijkbaar vond ik het nu toch wel nodig. Geldt ook voor sokken, ik heb 7 paar gekocht en die liggen allemaal nog ongebruikt. Blijkbaar heb ik toch een shopdrang hiermee gesust. De in het voorjaar gekochte sportkleding is wel goed gebruikt, dat was echt nodig.
Vind je ook dat het steeds makkelijker wordt? Ik heb een keer eerder een jaarchallenge gedaan, toen 'brak' ik na 11 maanden en bestelde ik een hele bulk ineens. Toen mocht ik ook geen ondergoed en panty's kopen en dat bleek echt ondoenlijk. Nu heb ik hier en daar wel een basic vervangen en dat werkt eigenlijk super. In het begin heb ik me afgereageerd op planten en spullen voor het huis kopen, maar ook die koopdrift is ondertussen wel geluwd. Ga je volgend jaar door denk je?
Ik heb er geen moeite mee gehad, maar dat komt ook omdat dit een gek jaar is. Ik hou niet zo van online shoppen en ik ben het hele jaar nog maar 2x een stad in geweest (1x in januari en 1x in de zomer). Ik moest er dit weekend niet aan denken om in de stad rond te lopen, met de beelden die ik in het nieuws zag.
Ik ga door tot het nieuwe seizoen, dus ergens in maart. In januari en februari koop ik sowieso bijna nooit wat. Ik red de winter wel met wat ik heb.
Ik heb eerder ook een jaar vrijwel niets gekocht, en ik ben daarna minder uitverkoopjes gaan scoren. Nu hoop ik vooral meer oog te hebben voor kwaliteitskleding. Geen kwantiteit maar kwaliteit zeg maar. Alles wat ik weg heb gedaan was kwalitatief gewoon niet zo geweldig.

Ik vind het moeilijk om meer dan 70 euro uit te geven aan 1 kledingstuk, maar ik zie inmiddels wel dat het t vaak wel waard is. Zeker een goeie jurk, waarbij je verder eigenlijk niets nodig hebt, mag wel wat kosten.
Ik kan nu, nu het jaar bijna om is, zeggen dat ik het niet gehaald heb. Ik heb wel degelijk kleding en make-up gekocht, twee grote zwaktes.
Maar toch zie ik het niet als verloren. Ik heb wel een beter, verstandiger koopgedrag aangeleerd, met een enkele uitspatting die niet had gehoeven.
Dus per saldo niet slecht, vind ik.
Maar het kan beter en ik wil dan ook doorgaan met bewust kopen. Dus geen no buy meer, maar wel bewuster kopen en goed nadenken over mijn beweegredenen. Minder impulsief en meer nadenken of iets wel écht voldoende toevoegt om de aankoop te rechtvaardigen.
Misschien ga ik met mezelf afspraken maken per maand. Dus bijvoorbeeld: in januari koop ik niets qua kleding en make-up. In februari geef ik mezelf een beperkt budget. In maart niets.
Zoiets. Is misschien voor mij beter behapbaar en overzichtelijker.
Hier inmiddels geen moeite meer mee om geen kleding te kopen. Maar dat komt ook wel omdat ik niet meer naar de stad ga wegens de omstandigheden denk ik.

Wil nog wel wat mooie kerstballen of een leuk ornament halen. Die van mij zijn niet goedkoop. O.a dit

http://katherinescollection.com/kissing-fish-ornaments

Merk dat ik daar wel een beetje behoefte aan heb met die grauwe saaie decembermaand zonder echte plannen

Voor volgend jaar staat er wel een mooie winter trenchcoat op de planning en die half hoge sneakers.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 02-12-2020 09:42
0.10% gewijzigd
Ik dacht tot en met de zomer dat mijn super low-buy wel zou lukken (helemaal niets kopen ga ik mezelf niet aandoen want kleding is een hobby) maar ik heb de afgelopen 3 maanden veel gekocht. Ik werk met capsules en ik heb iets van 12 nieuwe dingen toegevoegd/vervangen en ik draag ALLES. Behalve 1 paar laarzen die ik al een paar jaar graag wilde hebben maar altijd te duur vond. Eindelijk gekocht en ze zijn stug. Inmiddels wel redelijk ingelopen maar helaas niet het succes waar ik op gehoopt had.

Wat makeup betreft ging het dit jaar wel heel goed. In 2019 heb ik veel gekocht maar dit jaar bijna niets. Het enige wat ik gekocht heb was een mineral foundation, een gekleurde dagcreme en 2 mascara's. Dit was allemaal vervanging van spul wat op was of oud (mascara).

Jufjoke, misschien moeten we een 'low buy' topic beginnen :)
Dat is balen van die laarzen Lady. Soms denk je heel goed over iets na en is het toch een tegenvaller. Jammer.

Jufjoke, volgens mij is dat het doel van zo'n challenge toch? Je bewust worden van je normale koopgedrag, meer nadenken voor je iets koopt en zo verbeteringen doorvoeren. Wat voor uitspatting hoefde achteraf toch niet?
Marana schreef:
02-12-2020 08:01
Dat is balen van die laarzen Lady. Soms denk je heel goed over iets na en is het toch een tegenvaller. Jammer.

Jufjoke, volgens mij is dat het doel van zo'n challenge toch? Je bewust worden van je normale koopgedrag, meer nadenken voor je iets koopt en zo verbeteringen doorvoeren. Wat voor uitspatting hoefde achteraf toch niet?
Een voorbeeldje: ik heb week of zes geleden een foundation van Sisley gekocht. Duur, zelfs met korting. En helemaal niet nodig omdat ik nog meerdere foundations had staan. Hoewel het fijn spul is, was de uitgave echt eigenlijk zonde.
En ik heb een oogschaduw palet gekocht van Maybelline, geen idee waarom achteraf. Het was ook afgeprijsd, misschien daarom. Hoewel het maar een paar euro was, is het rotspul en ik heb het na één keer gebruiken weggegeven. Echt een beetje boos op mezelf geweest over waarom ik dat gedaan heb.
Aah de aanbiedingsvalkuil...
Jufjoke schreef:
03-12-2020 07:58
Een voorbeeldje: ik heb week of zes geleden een foundation van Sisley gekocht. Duur, zelfs met korting. En helemaal niet nodig omdat ik nog meerdere foundations had staan. Hoewel het fijn spul is, was de uitgave echt eigenlijk zonde.
En ik heb een oogschaduw palet gekocht van Maybelline, geen idee waarom achteraf. Het was ook afgeprijsd, misschien daarom. Hoewel het maar een paar euro was, is het rotspul en ik heb het na één keer gebruiken weggegeven. Echt een beetje boos op mezelf geweest over waarom ik dat gedaan heb.
Ah joh, beetje Marie Kondo: de functie van sommige spullen is om je te leren dat het niks voor je is. In deze valkuil stap je niet nog een keer. Denk ik. Hoop ik :P
Het jaar is bijna voorbij, de laatste paar dagen ga ik ook niks meer kopen, dus ik kan de balans opmaken. En ik ben geslaagd. Mede dankzij Corona. Ik ging voor een half jaar en het wordt ruim meer. Ik heb wel een tikje gecompenseerd door dingen te kopen die voor mij buiten de challenge vielen. Acht paar sokken bijvoorbeeld die ik nog niet gedragen heb. En wat lingerie en sportkleding, die ik wel gebruik. Ik ben wel zeer tevreden.

Ook ben ik mijn kast meerdere keren goed door gegaan. Dit had ik begin dit jaar:

Marana schreef:
20-02-2020 18:24
Even geteld:

7 jassen
13 broeken
18 truien
10 vesten
30 jurken
20 longsleeves
20 t-shirts
16 hemdjes
4 korte broeken
16 rokken
20 tops/tunieken
11 jasjes
Ongeveer 190 kledingstukken dus :@@:

3 paar laarzen
3 paar enkellaarsjes
3 paar hoge schoenen
6 paar sneakers
4 paar sandalen
10 paar pumps
5 paar slippers
Dus 34 paar schoenen

Dit is voor alle seizoenen, dus truien variëren van hele dikke wintertruien tot dunne zomertruien, etc.
Bh's, slips, sokken, panty's, leggings, sportkleding etc niet geteld.

Oefff wat een berg!

De stand nu:

7 jassen
7 broeken
17 truien
7 vesten
22 jurken
18 longsleeves
14 t-shirts
13 hemdjes
4 korte broeken
6 rokken
13 tops/tunieken
11 jasjes
Ongeveer 140 kledingstukken dus = -50

2 paar laarzen
2 paar enkellaarsjes
3 paar hoge schoenen
5 paar sneakers
4 paar sandalen
7 paar pumps
4 paar slippers
En 27 paar schoenen = -8

Er zit wel wat comfort-kleding bij die ik met goed fatsoen niet in het openbaar kan dragen (sowieso 2 jurken, 2 truien, een jeans en wat schoenen), maar die kan ik niet weggooien :proud:

Ik heb een korte verlanglijst. Een wollen mantel, maar die zocht ik eind 2019 ook al en kon ik toen niet naar mijn zin vinden. Een paar veterboots, die ik heb zijn echt niet meer op te knappen. En verder wat jurken en broeken, die zijn ook het meest uitgedund. Ik heb vooral te weinig keuze in broeken nu. Vier broeken zijn zwart, een jeans is voor thuis, en twee broeken zijn echt te zomers voor nu. Maar voorlopig kan ik geen stad in dus dat verlanglijstje blijft nog wel even.
Dag dames,
Het jaar is voorbij. Hoe is het gegaan?
Zelf had ik een budget per maand voor kleding waar ik bovenuit gekomen ben, helaas. Alhoewel mijn uitgaven drastisch lager waren dan het jaar ervoor, is mijn challenge niet gelukt.
Ik merk dat wat ik graag wil, nml duurzame fair trade kleding nauwelijks mogelijk is met mijn portemonnee. En 3 of 4 duurzame aankopen per jaar vind ik zelf echt niet genoeg. Dat zegt natuurlijk iets over mij: ik heb genoeg kleding om zelfs een jaar niets te hoeven kopen maar toch merk ik in de praktijk dat ik uitgekeken raak op kleding, het niet meer goed past of zelfs verslijt.
Ik heb de kast dan ook weer eens uitgemest en selectie gemaakt. Meer dan 20 items verkocht via marktplaats en vinted.
En ook tweedehands weer nieuwe items aangekocht. Zo kan ik voor mijn budget toch iets meer spelen met mijn kastinhoud.
Capsule wardrobe heb ik mij in verdiept maar ik heb nu in principe overzicht en dat is prima.
Hoe is het bij jullie gegaan en heb je nieuwe voornemens?
Zelf wil ik mijn kledingbudget aanhouden maar dan ipv e50 per maand, een budget van e75 hanteren. Dit is voor mij realistisch en haalbaar.
Bij mij is het eigenlijk gewoon slecht gegaan. De eerste maanden hield ik me er redelijk aan maar voor de zomer had ik gewoon niet genoeg draagbare kledng. Toch niet goed ingeschat. En vanaf toen heb ik dus gewoon als normaal kleding gekocht. Ook wilde ik er minder mee bezig zijn. Maar ook dat is nog niet gelukt.
De kleding die ik gekocht heb was over het algemeen wel een echte aanvulling maar van de zomer ook weer een paar impulsaankopen die ik niet draag. Toch jammer. Dat wil ik echt gaan voorkomen dit jaar. Denk dat een niet kopen challenge te hoog gegrepen is voor mij maar misschien ga ik mezelf een budget geven dit jaar. In het nieuwe jaar alvast een sale jurkje en 2ehands nieuw jurkje van mijn favoriete merken gekocht. Stom ja. Hierna moet het weer even over zijn. Het goede voornemen is er wel maar in de praktijk bezwijk ik toch vaak voor iets wat nog op mijn wishlist stond. Hoe voorkomen jullie dat?
Ik vind iets kopen wat op je wishlist staat geen probleem. Daar heb je over nagedacht, dat wil je graag, dat ontbreekt nog in je kast.
Ik wil geen impulsaankopen doen, en geen dingen kopen die bijv zo in de aanbieding zijn dat ik het niet kan laten liggen, of waar ik over twijfel. Want dat soort dingen draag ik dan in de praktijk toch amper.
Mijn goeie voornemen is dus alleen dingen kopen die ik echt mooi vind, die goed zitten, kwaliteit zijn en die ik ook kan dragen in de praktijk (dus geen schoenen meer met te hoge hakken of nog een feestjurk, kortom geen dingen die ik niet naar mijn werk aan kan).
Dat is ook wel een goede manier, Marana. Van de impuls aankopen wil ik af sowieso. De wishlist mag nog even blijven.
Ik zet het nog een paar maanden door. Genoeg voor de winter en de enige items dit jaar zijn die hoge sneakers en een nieuwe winterjas. Een trenchcoat, maar die kan ik ook tijdens de sale van 2022 kopen als het moet. En daar heb ik het al een jaar over dus goed over nagedacht. Rest van de kast is nog meer dan gevuld inclusief ondergoed en sokken.

Ik mezelf een budget gegeven van 25 euro per maand. Dit gaat in een potje en is door 300 euro. Genoeg voor een jas en een paar sneakers.
Hallo dames, doen jullie nog aan de challenge in welke vorm dan ook?

Ben nu bezig met de voorjaarsschoonmaak. Alle twijfelgevallen die in 2020 de Kondomethode nog hadden overleefd gaan nu ook weg. Het is tijd om te accepteren dat die niet meer worden gedragen dus adieu en weg ermee.

Ik heb dit weekend eindelijk mijn halftop sneakers besteld in een geweldige uitvoering (al zeg ik het zelf :)) dus als een malle weer wat twijfelgevallen op MP gezet en nu ook maar eens aan Vinted gewaagd.

Ben benieuwd hoe het met jullie gaat. Is gedrag veranderd of zijn mensen weer terug gevallen of?
Ik heb nog steeds niets gekocht. Al bijna anderhalf jaar nu dus. Niet als challenge, ik heb gewoon nog geen afspraak gemaakt in een winkel. Ik denk wel dat ik dat deze maand ga doen, het wordt nu toch wel aardig nijpend.
Deze challenge is voor mij een flop hoor. Ik heb het afgelopen jaar best veel gekocht. Wel heel bewust maar dat het een no-buy jaar was.... nee.
Ik heb ondanks mijn no buy voornemen een bijna compleet nieuwe garderobe aangeschaft omdat ik 12 kilo was afgevallen. Voor dit jaar wil ik alleen een paar t-shirtjes want ik heb er precies nul. Verder kan ik ook echt niks bedenken wat ik zou willen hebben of nodig heb. Al mijn sokken en ondergoed heb ik ook vervangen (sokken omdat ze gaten hadden, ondergoed omdat ik nieuwe boobs heb). Het is wel een feest voor het oog, mijn kledingkast!
Doet ie het of doet ie het niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven