Ik wil geen kind

04-01-2021 07:59 1837 berichten
Bericht van de Moderator!

Beste forummers,

Het is niet toegestaan om hier te gaan victim blamen. Ik wil jullie dan ook vragen om nu op te houden met de to de schuld geven van de situatie. Er zijn inmiddels bannen gevallen en dat is nergens voor nodig.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva
.

Hi

Ik weet niet zo goed waar te beginnen, ik ben een man van 34 en ik heb al 10 jaar een relatie.
Maar deze relatie wankelt nu want op 1e kerstdag kwam mijn vriendin bij wijze van verassing met een positieve zwangerschapstest aanzetten. En het was zeker een verassing want ik schrok me rot, ik wil helemaal geen kinderen.

Mijn eerste reactie was of ze het nog weg kon laten halen. Vriendin werd eerst boos en ging daarna huilen.
We kregen knallende ruzie en zij is alleen bij haar ouders gaan eten en daar blijven slapen.

Een dag na kerst hebben we gepraat en kwam het hele verhaal eruit hoe al haar vriendinnen een kindje hadden of zwanger waren en dat ze toen besloot om met de pil te stoppen op eigen houtje en dacht dat ik wel bij zou draaien als ze eenmaal zwanger was en het leuk zou vinden.

Maar ik wil helemaal geen kind en ik wil het liefst dat ze het weg laat halen maar dat wil ze niet.
Wat nu?

Groetjes
N.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2021 10:35
Reden: Bericht van Moderator toegevoegd
15.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
08-01-2021 14:31
Een afbreken van een zwangerschap kan in dit soort zaken wel degelijk een oplossing bieden.
dat begrijp ik, maar dat kan alleen als ma meewerkt
dat kun je niet inzetten als pa iets wil
VANTA schreef:
08-01-2021 14:50
Daar heb je verzekeringen voor.
Dat is echt niet genoeg.
Let’s go Brandon!
havermout1 schreef:
08-01-2021 14:22
Nee, maar als iemand jou aanrijdt en je er zwaar invalide van wordt is het wel fijn als je dan gewoon in een eigen huis kan blijven wonen. Niet in een flatje in een kansenwijk maar in een fijn appartement, met fijne inrichting en verzorging ipv centen moeten omdraaien in een somber appartement omdat iemand zonodig een appje moest sturen. Maw, schadevergoeding helpt écht wel. Het kan het ongeval niet ongedaan maken, maar het leven erna wel prettiger maken.
Iets met een kale kip.
Dit soort vergoedingen zijn geen smartengeld maar schadevergoedingen en worden door verzekeringen uitgekeerd.
Die verzekeringen hebben dan weer eisen en uitsluitingen.
En stel dat een verzekering 'eenzijdig ongewenst ouderschap' zou willen verzekeren, dan zou eis 1 zijn dat er aantoonbaar aan dubbele anticonceptie wordt gedaan.
AeonOfWinter schreef:
08-01-2021 14:49
Oh do tell.
Hoe jonger de leeftijd, hoe groter de kans op spijt.
VANTA schreef:
08-01-2021 14:47
Je doet net alsof jouw mening (of gedachtenkronkels) feitelijk juist zijn en de samenleving nog niet zo ver is om dat ook zo te zien en daar de wetgeving op aan te passen. Je zit er alleen echt naast.
Ik vind dat ik open sta voor tegenargumenten hoor!
Alleen die komen tot nu toe niet echt.
Ceder schreef:
08-01-2021 15:02
Misschien moet je eens terug lezen.
lilalinda schreef:
08-01-2021 14:53
ik verschuil me nergens achter
Jij haalt jouw mening en feiten door elkaar
Feit = dit is geen strafbaar feit, dus er is geen dader
Jij mag daar anders over denken, jij mag andere wetgeving voorstellen. Maar op dit moment is het niet strafbaar

En ik kan me ook geen manier bedenken, waarop het wel strafbaar zou zijn
Ah, ok: er zijn inderdaad twee dingen:
  • Hoe is het nu geregeld (wat is de wet)
  • Hoe is de morele situatie, oftewel: hoe zouden we het idealiter willen regelen? Dus niet wat is de wet, maar wat is rechtvaardig en zou de wet moeten zijn?
De eerste is inderdaad een feit, het tweede een mening.

Het is wel van belang om het over allebei te hebben.
Je buurman maakt een kras op je auto. Niemand heeft het gezien, juridisch geen poot om op te staan.
  • Wat is de wet? -> geen dader, geen schadevergoeding
  • Wat is rechtvaardig? -> dat buurman schade vergoed. Heel anders.
Wat maakt dat voor mij als autobezitter uit? Nou, als ik toch mijn recht wil halen zal ik eerst moeten weten wat ik er moreel van vind. En dan wat ik doe.
In dit geval: buurman aanspreken op zijn moraal, eisen dat hij de schade vergoedt.
Als ik jouw redenatie doortrek dan doe je niks tegen de buurman. Dat kan, maar jou kennende doe je dat helemaal niet.

In het geval van TO:
  • Er is geen juridische dader denk ik, tenzij de vriendin gewoon voor een rechter de waarheid vertelt.
  • Er is natuurlijk een heel duidelijke morele dader: de zwangere vriendin.
Daarom denk ik dat TO op dit moment, net als jij bij de buurman zou doen, het volste recht heeft om zijn vriendin aan te spreken om de zwangerschap af te breken.

Zitten we hiermee weer op 1 lijn, in ieder geval met wat ik bedoelde?
Ceder schreef:
08-01-2021 15:21
Ah, ok: er zijn inderdaad twee dingen:
  • Hoe is het nu geregeld (wat is de wet)
  • Hoe is de morele situatie, oftewel: hoe zouden we het idealiter willen regelen? Dus niet wat is de wet, maar wat is rechtvaardig en zou de wet moeten zijn?
De eerste is inderdaad een feit, het tweede een mening.

Het is wel van belang om het over allebei te hebben.
Je buurman maakt een kras op je auto. Niemand heeft het gezien, juridisch geen poot om op te staan.
  • Wat is de wet? -> geen dader, geen schadevergoeding
  • Wat is rechtvaardig? -> dat buurman schade vergoed. Heel anders.
t

Wat maakt dat voor mij als autobezitter uit? Nou, als ik toch mijn recht wil halen zal ik eerst moeten weten wat ik er moreel van vind. En dan wat ik doe.
In dit geval: buurman aanspreken op zijn moraal, eisen dat hij de schade vergoedt.
Als ik jouw redenatie doortrek dan doe je niks tegen de buurman. Dat kan, maar jou kennende doe je dat helemaal niet.

In het geval van TO:
  • Er is geen juridische dader denk ik, tenzij de vriendin gewoon voor een rechter de waarheid vertelt.
  • Er is natuurlijk een heel duidelijke morele dader: de zwangere vriendin.
Daarom denk ik dat TO op dit moment, net als jij bij de buurman zou doen, het volste recht heeft om zijn vriendin aan te spreken om de zwangerschap af te breken.

Zitten we hiermee weer op 1 lijn, in ieder geval met wat ik bedoelde?
Nou en dat heeft hij dus gedaan en zijn vriendin heeft dat geweigerd. En dat is dan weer haar goed recht.
CHL schreef:
08-01-2021 15:23
Nou en dat heeft hij dus gedaan en zijn vriendin heeft dat geweigerd. En dat is dan weer haar goed recht.
Precies.
En aangezien TO dus tekort wordt gedaan in zijn recht (moreel), vind ik dat hij recht zou moeten hebben op een schadevergoeding.
(En natuurlijk geen alimentatie-verplichting)
Ceder schreef:
08-01-2021 15:32
Precies.
En aangezien TO dus tekort wordt gedaan in zijn recht (moreel), vind ik dat hij recht zou moeten hebben op een schadevergoeding.
Maar als hij geen alimentatie-verplichting zou hebben, wordt het kind tekort gedaan in zijn recht. Wettelijk, niet alleen moreel.
Ik vind een kind verwekken moreel gezien dan weer niet te vergelijken met een kras op een auto maken.

De enige verkeerde reflex die ik in deze discussie zie is om maar te blijven focussen op dat er een dader is die het gedane volledig ongedaan of gecompenseerd zal moeten maken. Dat laatste is simpelweg niet het geval. Ja, er is een 'dader' van bedrog maar de situatie zal nooit meer worden zoals daarvoor en daar moet to iets mee. Jouw standpunt is dat hij vooral zoveel mogelijk bezig moet blijven met schadeloos gesteld worden, daar zijn velen het niet mee eens.

(Ik heb weer niet gequote maar het is wel duidelijk op wie ik reageer)
Ik heb geloof ik nog wat meer uitleg nodig over de overeenkomsten tussen de emotionele schade van TO en de financiële schade aan een auto ... @(
Ceder schreef:
08-01-2021 15:02
jawel hoor, maar jij leest niet
jij herhaalt slechts met andere woorden steeds hetzelfde
Ceder schreef:
08-01-2021 15:32
Precies.
Maar dan wordt het een rechtzaak
en dan wordt het zijn woord, tegen het hare. Hoe gaat een rechter uitspraak doen?
Hoe gaan we aantonen, dat TO heel duidelijk was, dat hij geen kind wilde??
Want dan komt er een gehaaide advocaat van de tegenpartij, die wel aan victim blaming mag doen
CHL schreef:
08-01-2021 15:33
Maar als hij geen alimentatie-verplichting zou hebben, wordt het kind tekort gedaan in zijn recht. Wettelijk, niet alleen moreel.
Daarom kan dat in NL ook niet
Maar kan me wel voorstellen, dat we daar (paper abortus oid)wetgeving voorkrijgen.
Ik zou prima zonder financiele hulp een kind kunnen opvoeden. En as de vader een hufter blijkt te zijn, is het heel fijn om nooit meer iets met hem te maken te hebben
lilalinda schreef:
08-01-2021 15:57
en dan wordt het zijn woord, tegen het hare. Hoe gaat een rechter uitspraak doen?
Want dan komt er een gehaaide advocaat van de tegenpartij, die wel aan victim blaming mag doen
Misschien zal hij zelfs wel suggereren dat de partner van TO maanden daarvoor 's avonds in bed heeft gefluisterd: schat, ik weet dat jij nog niet om bent qua kind, maar vanaf nu neem ik de pil niet meer en ik doe ook niet aan abortus, dus seks zonder anticonceptie van jouw kant is je eigen risico.
lilalinda schreef:
08-01-2021 15:57
Tsjonge, waar gaat dit heen???

Tegen de tijd dat TO weer thuis komt en met zijn vriendin verder kan praten, is ze al door wildvreemden veroordeeld tot gedwongen abortus en de betaling van smartengeld - terwijl hijzelf toch echt schreef dat hij haar niet kwijt wil!
yette schreef:
08-01-2021 16:10
Tsjonge, waar gaat dit heen???

Tegen de tijd dat TO weer thuis komt en met zijn vriendin verder kan praten, is ze al door wildvreemden veroordeeld tot gedwongen abortus en de betaling van smartengeld - terwijl hijzelf toch echt schreef dat hij haar niet kwijt wil!
trial by viva forum
CHL schreef:
08-01-2021 14:56
Hoe jonger de leeftijd, hoe groter de kans op spijt.
Ik wist dat je dat zou zeggen :)

Bij mannen is het vaak nog terug te draaien als hij op een bepaalde manier (ben ff kwijt welke) geholpen is, voor vrouwen is dat lastiger, maar niet onmogelijk dacht ik. Mannen kunnen zich vaak wel degelijk op vrij jonge leeftijd laten steriliseren.
Als vrouw die op haar 13e al wist nooit moeder te willen worden (nu halverwege 30) heb ik helaas voorlopig nog steeds gewoon pech.
Beetje jammer en daar vind ik wat van.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
lilalinda schreef:
08-01-2021 15:59
Daarom kan dat in NL ook niet
Maar kan me wel voorstellen, dat we daar (paper abortus oid)wetgeving voorkrijgen.
Ik zou prima zonder financiele hulp een kind kunnen opvoeden. En as de vader een hufter blijkt te zijn, is het heel fijn om nooit meer iets met hem te maken te hebben
Aan de ene kant is een papieren abortus goed.

Aan de andere kant krijg je dan heel veel weggewaaide dakramen die, ipv verantwoordelijkheid nemen gewoon een papieren abortus tekenen.

Dan waarschijnlijk ook nog een groepje mannen die denken dan zonder condoom rond te kunnen neuken want een papieren abortus is lekker makkelijk.
Let’s go Brandon!
lilalinda schreef:
08-01-2021 16:13
trial by viva forum
Ik hoop dat ze niet meeleest. De feiten waarmee ze te dealen heeft zijn al triest genoeg.
AeonOfWinter schreef:
08-01-2021 16:19
Ik wist dat je dat zou zeggen :)

Bij mannen is het vaak nog terug te draaien als hij op een bepaalde manier (ben ff kwijt welke) geholpen is, voor vrouwen is dat lastiger, maar niet onmogelijk dacht ik. Mannen kunnen zich vaak wel degelijk op vrij jonge leeftijd laten steriliseren.
Als vrouw die op haar 13e al wist nooit moeder te willen worden (nu halverwege 30) heb ik helaas voorlopig nog steeds gewoon pech.
Beetje jammer en daar vind ik wat van.
Bij mannen is het ook wel een eenvoudigere ingreep, bij ons doet de huisarts het zelf.

Het is ook wel echt lullig voor de mensen die er écht zeker van zijn. Maar kennelijk is er (zelfs met het ontmoedigingsbeleid voor jonge mensen) toch wel een groot aantal mensen wat er op terugkomt. Ik meen dat het om iets van 10% gaat. En je zult als arts maar aansprakelijk worden gesteld voor het lichtzinnig uitvoeren van een sterilisatie wanneer de hersteloperatie niet succesvol is.
havermout1 schreef:
08-01-2021 16:22

Aan de andere kant krijg je dan heel veel weggewaaide dakramen die, ipv verantwoordelijkheid nemen gewoon een papieren abortus tekenen.

Dan waarschijnlijk ook nog een groepje mannen die denken dan zonder condoom rond te kunnen neuken want een papieren abortus is lekker makkelijk.
oh zeker, het is ook geen oplossing voor alles
Meer een manier om in dit soort situaties iets meer gelijkheid te krijgen
Maar helemaal gelijk wordt het nooit, zolang maar 1 van beiden een baarmoeder heeft en daar de baas over is.

Ik ken een situatie waarbij binnen een langdurige relatie een ongeplande zwangerschap ontstond. Ongewenst door haar, maar hij vond het eigenlijk best leuk. Zag de bezwaren, maar vond abortus principieel best een moeilijk besluit.
Maar het was haar besluit, haar lichaam
En dat heeft brengt dan best wat gedonder mee hoor.
Ze begrepen elkaar, maar voelden zich ook beiden heel alleen. Niet alles is dicht te timmeren
havermout1 schreef:
08-01-2021 16:22

Heel veel meer dan mannen die er zo ingeluid worden denk ik zomaar.
CHL schreef:
08-01-2021 16:29
Bij mannen is het ook wel een eenvoudigere ingreep, bij ons doet de huisarts het zelf.

Het is ook wel echt lullig voor de mensen die er écht zeker van zijn. Maar kennelijk is er (zelfs met het ontmoedigingsbeleid voor jonge mensen) toch wel een groot aantal mensen wat er op terugkomt. Ik meen dat het om iets van 10% gaat. En je zult als arts maar aansprakelijk worden gesteld voor het lichtzinnig uitvoeren van een sterilisatie wanneer de hersteloperatie niet succesvol is.
Oh ik snap deels ook wel waarom het is hoe het is hoor. Maar lullig voelt het wel als je bij de 90% hoort die wél zeker is dat er geen kind (meer) komt. Wat mij betreft mogen artsen wel ietsje meer met de tijd meegaan wat dit aan gaat.

Mijn man gaat zich dus maar laten steriliseren binnenkort.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven