Het ADD topic
zaterdag 23 januari 2021 om 23:48
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.
Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
dinsdag 26 januari 2021 om 06:52
Ik doe het ook niet om te slapen. Maar ik bedoel ik ben zo rusteloos dat ik zo vroeg wakker word. Vanmorgen was het kwart voor 5.Boomklevertje schreef: ↑25-01-2021 16:34Ik deed het niet om te (kunnen) slapen maar puur om 's avonds een poosje te kunnen relaxen op de bank met de tv aan zonder de neiging constant op te staan om dingen te gaan doen en vooral ook om de constante stroom aan gedachten in mijn hoofd te stoppen.
Ik sta sowieso altijd vroeg op.
Ik slaap niet echt top maar ken gelukkig niet echt nachten waarin ik helemaal niet slaap.
dinsdag 26 januari 2021 om 07:08
Jup! Fanatiek zijn, alles of niets...Eviva1983 schreef: ↑25-01-2021 21:14Herkennen jullie dit ook:
Wat ik heel lastig vind is dat als ik iets nieuws of spannends heb (hoeft niet negatief te zijn) dat ik me er helemaal in vastbijt en dat ik het ook niet los kan laten in mijn gedachtes.
Ik ben met een nieuw project bezig op mijn werk en dat wil ik dan graag heel goed doen, maar dan ga ik er teveel in op, kan het dan niet loslaten in mijn hoofd en slaap dan vaak ook slecht.
Heel irritant.
Ik kan ook slecht tegen verandering, jullie?

Over een paar maanden ga ik verhuizen, het houd mij 24/7 bezig en ik slaap niet meer.
Als het aan mij lag had ik er al gezeten enerzijds, anderzijds ben ik blij dat ik nog wat tijd heb om alles te organiseren want het is nogal een projectje.

dinsdag 26 januari 2021 om 07:23
Echt weer zooooooo herkenbaar!!
Succes met de verhuizing

Als het leuke 'grote' veranderingen zijn, dus bijv. verhuizen naar een nieuwe plek waar je zin in hebt, heb ik veel minder moeite met alles organiseren. Wel met tig lijstjes natuurlijk

dinsdag 26 januari 2021 om 07:24
Ik moet voor mijn werk altijd vroeg opstaan dus voor mij is die tijd wel oké.
Voor avondmensen moet dat echt idd een ramp zijn.
Hier afeglopen nacht sowieso kut geslapen

dinsdag 26 januari 2021 om 07:56
Ik ben echt een avondmens. Maar moet er vandaag en morgen vroeg uit. Half 6. Ivm werk.
Dochter om half 7 bij gastouder afzetten.
7 uur op mn werkplek
en dan begin ik n uur later als mn collega's.
Blij als t donderdag is. Nog blijer als t zaterdag is. Dan heb ik overdag vrij en handen vrij om beetje op te ruimen en moet ik snachts werken.
7 uur op mn werkplek

Blij als t donderdag is. Nog blijer als t zaterdag is. Dan heb ik overdag vrij en handen vrij om beetje op te ruimen en moet ik snachts werken.
Been there, done that, got the T-shirt.

dinsdag 26 januari 2021 om 08:10
Wow, heftig hoor, een kind en van die wisselende diensten. Knap dat jij dat kan!Apatura schreef: ↑26-01-2021 07:56Ik ben echt een avondmens. Maar moet er vandaag en morgen vroeg uit. Half 6. Ivm werk.
7 uur op mn werkpleken dan begin ik n uur later als mn collega's.
Ik heb veel baat juist bij structuur, altijd een beetje rond dezelfde tijd opstaan en naar bed. Dat lukt me ook goed gelukkig.
dinsdag 26 januari 2021 om 08:45
Ik heb ik zo verre structuur dat mijn 'weken' 10 dagen tellen ipv 7. En dochter is 5 dagen (en 2 halve) bij mij.
Ik ben alleen van slag omdat ze nu niet naar school kan en ik geen tijd alleen heb overdag om te sporten of anderszins bij te tanken.
Ook kindvrije vrijedagen heb ik normaal al weinig en nu door corona helemaal niet.
Ik ben niet voor niets ingestort vorig voorjaar.
Toen zou ik een maand lang geen nachtdiensten draaien ivm nieuwe keuken (dus 4 dagen werken, 7 vrij)
Maar toen was ineens dochter ook thuis. Dus ik was koffiejuf, juf, speelkameraadje en klusjesvrouw in 1. Ipv koffie zetten en beetje genieten van mn uitzicht
Ik ben alleen van slag omdat ze nu niet naar school kan en ik geen tijd alleen heb overdag om te sporten of anderszins bij te tanken.
Ook kindvrije vrijedagen heb ik normaal al weinig en nu door corona helemaal niet.
Ik ben niet voor niets ingestort vorig voorjaar.
Toen zou ik een maand lang geen nachtdiensten draaien ivm nieuwe keuken (dus 4 dagen werken, 7 vrij)
Maar toen was ineens dochter ook thuis. Dus ik was koffiejuf, juf, speelkameraadje en klusjesvrouw in 1. Ipv koffie zetten en beetje genieten van mn uitzicht

dinsdag 26 januari 2021 om 10:40
https://luukskitchen.com/glutenvrije-broodjes/aardbeienslof schreef: ↑26-01-2021 06:42Ik heb wel een tijd desembrood gegeten maar dat elke dag Icm yoghurt en salade geeft me het gevoel dat ik op een heel streng dieet ben. Wij eten ca drie keer per week bij het avondeten ook al salade.
Heb jij tips voor lekker “nep brood”? Ik ben ook wel benieuwd welk recept jij gebruikt om brood te bakken.
Ik vervang trouwens wel de helft voor rijstwafels maar dat is gewoon niet vullend genoeg.
https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolh ... notenbrood
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/koo ... et-pitten/

dinsdag 26 januari 2021 om 11:00
Zelf geen ADD, maar dit is mijn 14 jarige zoon.verliefdopiemand schreef: ↑24-01-2021 00:50Plannen ( weet hoe het moet maar het ook echt doen is een 2e)
Op tijd komen
uitstelgedrag,
Hyperfocus
Weinig Energie
Overprikkeling
Vergeetachtigheid
Dingen kwijtraken.
Slaapproblemen
Wat is 'gewoon' school met alle verwachtingen die men daar van je heeft moeilijk voor hem...
Hij neemt dagelijks LTO3 pillen, dat scheelt enorm in helderheid en concentratie.
dinsdag 26 januari 2021 om 11:05
Ohja niet tegen veranderingen kunnen dat is ook erg herkenbaar. Waar ik ook ontzettend onrustig van wordt is het niet werken op vaste dagen. Ik had dat eerst wel maar ivm een verandering kunnen er geen vaste dagen meer gegeven worden. Nu weet ik twee a drie weken van te voren pas welke dagen ik moet werken. Iedere week is er weer onrust als ik dus afspraken moet inplannen. Dat afwachten op het nieuwe rooster vind ik echt verschrikkelijk. Helaas is het niet anders.
Met slapen heb ik geen problemen mee. Ik slaap juist teveel. En te laat komen is ook niet van toepassing. Ik ben altijd ergens op tijd of te vroeg.
Met slapen heb ik geen problemen mee. Ik slaap juist teveel. En te laat komen is ook niet van toepassing. Ik ben altijd ergens op tijd of te vroeg.

dinsdag 26 januari 2021 om 11:08
Oh dit lijkt mij ook echt verschrikkelijk. Wachten op een rooster brrrr.Sjiraf schreef: ↑26-01-2021 11:05Ohja niet tegen veranderingen kunnen dat is ook erg herkenbaar. Waar ik ook ontzettend onrustig van wordt is het niet werken op vaste dagen. Ik had dat eerst wel maar ivm een verandering kunnen er geen vaste dagen meer gegeven worden. Nu weet ik twee a drie weken van te voren pas welke dagen ik moet werken. Iedere week is er weer onrust als ik dus afspraken moet inplannen. Dat afwachten op het nieuwe rooster vind ik echt verschrikkelijk. Helaas is het niet anders.
Ik zit begin volgende week op een nieuwe plek met een parttime baan, zit al een poosje 2 dagen per week thuis en weet echt niet wat ik met mezelf aan moet.

dinsdag 26 januari 2021 om 11:13
Veel herkenning hier. Herkent iemand dit:
Afspraken: als ik een afspraak heb, bijvoorbeeld om 20.00 uur 's avonds (buiten Corona-tijd), dan ben ik daar eigenlijk de hele dag mee bezig. Vooral met het idee: 'hoe kom ik op tijd?'. Ik kan het gewoon niet loslaten. Dus ik ben dan in mijn hoofd de hele tijd aan het plannen welke stappen ik in welke volgorde moet nemen (gaat vrij 'pijnloos' want doe dit al mijn hele leven zo, maar kost wel energie). Maar als dan iemand appt om de tijd te wijzigen, dan geeft dat zoveel onrust omdat mijn 'planning' dan niet meer klopt.
Ook ben ik eigenlijk altijd te vroeg, omdat ik altijd bang ben dat ik te laat kom. Raar toch? Je zou zeggen dat je zulke simpele dingen wel een keer leert.
Afspraken: als ik een afspraak heb, bijvoorbeeld om 20.00 uur 's avonds (buiten Corona-tijd), dan ben ik daar eigenlijk de hele dag mee bezig. Vooral met het idee: 'hoe kom ik op tijd?'. Ik kan het gewoon niet loslaten. Dus ik ben dan in mijn hoofd de hele tijd aan het plannen welke stappen ik in welke volgorde moet nemen (gaat vrij 'pijnloos' want doe dit al mijn hele leven zo, maar kost wel energie). Maar als dan iemand appt om de tijd te wijzigen, dan geeft dat zoveel onrust omdat mijn 'planning' dan niet meer klopt.
Ook ben ik eigenlijk altijd te vroeg, omdat ik altijd bang ben dat ik te laat kom. Raar toch? Je zou zeggen dat je zulke simpele dingen wel een keer leert.
dinsdag 26 januari 2021 om 11:14
Nou echt hè. Soms zou ik ook wel een laid back leven willen hebben. Gewoon een simpel leven met niet teveel stof tot nadenken en leven met de dag. Ik zeg ook heel vaak dat ik wel eens een weekend naar een onbewoond eiland zou willen. Gewoon eens kijken hoe ik daar op zou reageren. Een weekend rust, geen internet/prikkels/mensen om me heen, genieten van de natuur en gewoon eens naar mezelf luisteren.

dinsdag 26 januari 2021 om 11:16
Blijkbaar was ik mosterd met mijn 'altijd te vroeg' verhaal. Excuses!
dinsdag 26 januari 2021 om 11:23
Deels herkenbaar ja!. Als ik bijvoorbeeld om 13.00 moet werken dan ben ik eigenlijk heel de ochtend al bezig met mijn werk. Of ik inderdaad wel op tijd vertrek, ik alles klaar moet leggen dat ik niks vergeet maar ook dat ik voor die tijd nog op tijd een pakketje moet wegbrengen en voor die tijd ook nog even wat rust pak enzo.JackyBee schreef: ↑26-01-2021 11:13Veel herkenning hier. Herkent iemand dit:
Wat ik helemaal niet trek zijn meerder bezigheden/afspraken op één dag. Bijvoorbeeld met kind 1 een afspraak om 10.00 bij de logopedie, tussen 12.00 en 13.00 boodschappen halen, 14.00 kinderen uit school halen en met kind 2 nog om 15.00 op en neer naar de zwemles. Ik zie dit dus als een mega drukke dag. Gewoon omdat ik daar de hele dag mee bezig ben in m’n hoofd. Dood vermoeiend...

dinsdag 26 januari 2021 om 11:31
Mijn grootste probleem is ook dat ik vergeet te eten of als ik dus de ik heb honger prikkel voel snel grijp naar een Liga oid omdat dat makkelijk is. Dus daar ligt mijn probleem ook en ik weet ook wel zeker dat dat met mijn vermoeidheid te maken heeft. Ik heb vandaag bijvoorbeeld nog maar één kopje koffie op. Mijn kinderen daarentegen hebben al ieder twee broodjes op, een stuk fruit, beker melk en wat sap. Ik ben gewoon te druk om zelf dan ook iets voor mezelf te maken en dat is dus al jaren zo. Ik krijg het er gewoon niet in. Pas aan het eind van de middag begin ik een beetje voor mezelf te zorgen. Maar ook weer met makkelijke (niet zo gezonde dingen). Dus ja ik weet het...Thordïs schreef: ↑25-01-2021 15:50Bij mij is voeding, sport en slaap hier het belangrijkst in. Als ik niet beweeg en ik eet suikers ben ik moe moe moe. Sport en beweeg ik, ga ik op tijd naar bed en eet ik vrijwel geen koolhydraten en zeker geen toegevoegde suikers dan heb ik energie over.
Of dat heel adhd gerelateerd is weet ik niet, maar veel groenten, vet, eiwit enz doet bij mij wonderen. Veel vis, visolie, veel groenten, zeker 400 gr per dag, geen pasta, brood, rijst, alcohol. Knap ik qua energie echt enorm van op.
dinsdag 26 januari 2021 om 11:33
Wat fijn een ADD topic, ik ben 20 jaar geleden gediagnosticeerd. Inmiddels best wat cursussen, coaching e.d. gehad, maar sommige dingen blijf ik tegen aan lopen.
Ik woon nu alleen, door corona weinig bezoek binnen, dus mijn huis is best rommelig. Ik werk al sinds begin maart 2020 thuis, dat vind ik verschrikkelijk, ik mis de structuur, afwisseling en contacten met collega's. Daarnaast kom ik slecht in de werkflow, en blijf sommige taken uitstellen.
Waar ik in het dagelijks leven het meest last van heb is: uitstelgedrag, te vaak over mijn eigen grenzen heen gaan, slecht plannen (meestal te optimistisch), te veel hooi op vork nemen en natuurlijk chaos in huis en hoofd, vergeetachtigheid. Thuiswerken en corona hebben ook wel voordelen, ik kan nu niet te veel hooi op mijn vork nemen en ben echt weer even aan het nadenken wat ik nu echt belangrijk en leuk voor mijzelf vindt, want dat weet ik soms niet meer. Ik hou ook teveel van nieuwe uitdagingen
.
Ik woon nu alleen, door corona weinig bezoek binnen, dus mijn huis is best rommelig. Ik werk al sinds begin maart 2020 thuis, dat vind ik verschrikkelijk, ik mis de structuur, afwisseling en contacten met collega's. Daarnaast kom ik slecht in de werkflow, en blijf sommige taken uitstellen.
Waar ik in het dagelijks leven het meest last van heb is: uitstelgedrag, te vaak over mijn eigen grenzen heen gaan, slecht plannen (meestal te optimistisch), te veel hooi op vork nemen en natuurlijk chaos in huis en hoofd, vergeetachtigheid. Thuiswerken en corona hebben ook wel voordelen, ik kan nu niet te veel hooi op mijn vork nemen en ben echt weer even aan het nadenken wat ik nu echt belangrijk en leuk voor mijzelf vindt, want dat weet ik soms niet meer. Ik hou ook teveel van nieuwe uitdagingen

dinsdag 26 januari 2021 om 11:34
Ja, dat herken ik deels ook wel. Ik heb ook dat ik soms denk dat ik ongelooflijk veel zin heb in een glas wijn, maar dat later blijkt dat ik eigenlijk honger heb. Of dat ik denk dat ik honger heb, maar dat ik eigenlijk koppijn van de dorst heb omdat ik ben vergeten te drinken.Sjiraf schreef: ↑26-01-2021 11:31Mijn grootste probleem is ook dat ik vergeet te eten of als ik dus de ik heb honger prikkel voel snel grijp naar een Liga oid omdat dat makkelijk is. Dus daar ligt mijn probleem ook en ik weet ook wel zeker dat dat met mijn vermoeidheid te maken heeft. Ik heb vandaag bijvoorbeeld nog maar één kopje koffie op. Mijn kinderen daarentegen hebben al ieder twee broodjes op, een stuk fruit, beker melk en wat sap. Ik ben gewoon te druk om zelf dan ook iets voor mezelf te maken en dat is dus al jaren zo. Ik krijg het er gewoon niet in. Pas aan het eind van de middag begin ik een beetje voor mezelf te zorgen. Maar ook weer met makkelijke (niet zo gezonde dingen). Dus ja ik weet het...
dinsdag 26 januari 2021 om 11:35

dinsdag 26 januari 2021 om 12:01
Ik ken zeer veel mensen bij wie ik welkom ben om aan te haken op feestjes e.d., maar dat lukt me lang niet altijd. Zodra er veel 'small talk' te verwachten is, vind ik het lastig. Dat lukt me simpelweg vaak niet. Concerten of feestjes met een d.j. of gewoon waar het om dansen draait, vind ik makkelijker omdat ik me dan als het ware kan verschuilen in de muziek. Dansen kan ik ook als geen ander (zeg maar). Een kroegje één op één, of een koffietje één op één kan ik ook goed en daar heb ik een paar vriendinnen voor en een vriend.Sjiraf schreef: ↑26-01-2021 11:35Hoe zit het eigenlijk met sociale contacten bij jullie? Heb je bijvoorbeeld veel vrienden waar je veel contact mee hebt en leuke dingen mee doet of ben je meer een huismus en heb je niet veel sociale contacten ook omdat je het lastig vind om überhaupt je open te stellen voor een vriendschap.
Ik kan makkelijker onder de mensen zijn in groepen als ik een rol heb als het ware, of als er een thema is. Bijvoorbeeld als ik aan het werk ben of als ik als ouder van kind ergens moet zijn, of bijvoorbeeld tijdens een cursus
Mijzelf echt openstellen vind ik heel erg lastig omdat ik ergens altijd het idee heb dat ik door de mand val als men mij beter leert kennen. Daarnaast heb ik altijd het idee dat ik erg moet opletten op wat ik zeg. Ik voel mij over het algemeen meer op mijn gemak bij buitenbeetjes en de wat 'bescheiden' mensen, dus niet bij wat je vroeger de 'populairen' zou noemen. Eigenlijk heb ik een enorm minderwaardigheidscomplex, en ben ik erg bezig met hoe ik dat zo goed mogelijk verborgen kan houden.

dinsdag 26 januari 2021 om 13:17
Dank je wel!
dinsdag 26 januari 2021 om 14:15
Ik ben sociaal heel onzeker.
Eigenlijk weet ik niet hoe 'het' moet.
En 14jr met ex die deed alsof ie t wist maar me ondertussen onzekerder maakte was ook niet handig. Al met al zit ik nu 180km van mn ouders af zonder sociaal netwerk. (Niet dat ik dat daar wel had)
Ik wou er wat aan gaan doen maar toen kwam corona.
Eigenlijk weet ik niet hoe 'het' moet.
En 14jr met ex die deed alsof ie t wist maar me ondertussen onzekerder maakte was ook niet handig. Al met al zit ik nu 180km van mn ouders af zonder sociaal netwerk. (Niet dat ik dat daar wel had)
Ik wou er wat aan gaan doen maar toen kwam corona.

dinsdag 26 januari 2021 om 15:04
Herkenbaar. Ik heb vaak wel een voorraad eiwitrepen liggen of dingen die ik makkelijk kan eten. Heb ik dat niet dan eet ik niet en als ik wel eet ongezond. Dus overal ligt wel een zakje noten of een eiwitreep, werktas, auto, enz. Stap ik zonder ontbijt de auto in dan heb ik altijd iets. Minder gezond dan een bakje yoghurt of een salade, maar gezonder dan niets of een saucijzenbroodje en een reep chocola.Sjiraf schreef: ↑26-01-2021 11:31Mijn grootste probleem is ook dat ik vergeet te eten of als ik dus de ik heb honger prikkel voel snel grijp naar een Liga oid omdat dat makkelijk is. Dus daar ligt mijn probleem ook en ik weet ook wel zeker dat dat met mijn vermoeidheid te maken heeft. Ik heb vandaag bijvoorbeeld nog maar één kopje koffie op. Mijn kinderen daarentegen hebben al ieder twee broodjes op, een stuk fruit, beker melk en wat sap. Ik ben gewoon te druk om zelf dan ook iets voor mezelf te maken en dat is dus al jaren zo. Ik krijg het er gewoon niet in. Pas aan het eind van de middag begin ik een beetje voor mezelf te zorgen. Maar ook weer met makkelijke (niet zo gezonde dingen). Dus ja ik weet het...
Mezelf verplichten te ontbijten doet wonderen. Wat er ook gebeurt: ik moet iets eten. Dat gammele moeie opgeblazen gevoel komt bij mij door niet-eten of teveel suikers eten.
In tijden van chaos lukt dat niet altijd allemaal hoor, maar wel beter dan 6 jaar teug bijvoorbeeld.