Werk & Studie alle pijlers

Op de loonlijst als echtgenote directeur groot aandeelhouder

26-01-2021 10:38 113 berichten
Goedemiddag allemaal.

Mijn man heeft een eigen bedrijf wat goed loopt, ik ga daar vanaf mei 24 uur werken.

Nu wil ik graag officieel op de loonlijst ,omdat ik dan recht heb op pensioenregeling, uitkering bij eventueel ontslag/zwangerschap.

Nu is het zo dat de verzekeringsplicht werknemersverzekeringen echtgenoot dga niet te vergelijken is met een normale werknemer. Er moet namelijk sprake zijn van een privaatrechtelijke dienstbetrekking. Dus er moet worden voldaan aan de voorwaarden van gezag, arbeid en loon. Die moeten hetzelfde zijn als het overige personeel. Nu zouden we pas in juli een tweede werknemer erbij nemen die dezelfde taken krijgt, dus dat is moeilijk te vergelijken.

Wanneer is er geen sprake van privaatrechtelijke dienstbetrekking?
-Als je een andere beloning ontvangt dan gebruikelijk. (Nou hebben we afgesproken dat ik 2250 netto ga verdienen dus ik weet niet hoeveel iemand verdiend die ook administratief medewerker/personal assistent is 24 uur per week en wat het gebruikelijke cao daar voor is)
-Als je meedeelt in de winst (doe ik niet , zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd)
-Op andere dan gebruikelijke uren werkt (ik ga gewoon van 9-17 werken)
-Naast dga als enige zeggenschap heeft over de bedrijfsvoering (Heb ik niet maar ik zal wel mensen gaan inwerken)

Er zitten nogal wat haken en ogen aan. Om zekerheid van mijn verzekeringspositie te krijgen zou ik dit aan de belastingdienst/uwv moeten voorleggen.

Nu heb ik hier niet heel veel verstand van maar heb het even tegenover elkaar gezet.

Officieel in loondienst
Salaris : volgens CAO (hoeveel is dat?)
Ziekte: doorbetaald
Vakantiegeld: recht op
Uitkering: recht op
Pensioen: recht op

Niet officieel in loondienst
Salaris: €2250 netto per maand
Ziekte: niet doorbetaald maar kan op bijv zaterdag inhaken
Vakantiegeld: geen recht op
Uitkering: geen recht op (zelf sparen)
Pensioen: geen recht op (zelf regelen bij pensioen fonds)

Ik weet niet precies wat nou voordeliger is, zou iemand me hierbij kunnen helpen?

X
anoniem_63d4c6c68d462 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 11:13
0.66% gewijzigd
bia-pia schreef:
26-01-2021 10:41
Doe het niet. Ga gewoon ergens anders werken. Behoud je vrijheid en zorg dat je zelf iets opbouwt onafhankelijk van je partner.
Ik snap je punt , maar ergens anders ga ik nooit zoveel verdienen voor 24 uur als wat ik nu ga verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:30
Nee niet zwart. Ik krijg een bruto maandsalaris en ook een loonstrook. Ik ben dan in dienst van de BV. Maar geen recht op verzekeringsplicht.

Waarom heb jij het dan over netto, niet officieel in loondienst en geen afdracht van pensioen, geen doorbetaling bij ziekte en geen vakantiegeld e.d.? Dat rijmt niet met een loondienst-constructie.
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Ik snap je punt , maar ergens anders ga ik nooit zoveel verdienen voor 24 uur als wat ik nu ga verdienen, waardoor ik ook flink kan sparen. Ongeveer 1000 per maand.
ClumsyNinja schreef:
26-01-2021 10:57
Oh en als je in die functie een dergelijk bedrag gaat verdienen, denk ik dat je zeker foutloos moet kunnen typen en werkwoorden vervoegen en ook dit soort dingen uit moet kunnen zoeken...
Aardig antwoord.. ik ben op dit moment dus dingen aan het uitzoeken voordat ik de belastingdienst/uwv benader en nog een keer mijn boekhouder.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Ik snap je punt , maar ergens anders ga ik nooit zoveel verdienen voor 24 uur als wat ik nu ga verdienen.

Maar, je weet toch nog helemaal niet wat je gaat verdienen?
Hoe kan je van 2750,- in godesnaam 2250,- netto overhouden?

En voor 24 uur werken ben je dan een zwaar overbetaalde administratief medewerker. Riekt meer naar "gezamenlijk inkomen spekken". Dit is dus precies waarom er andere regels zijn voor meewerkende partners.
viva-amber schreef:
26-01-2021 11:09
In principe ben je een werknemer wanneer eraan 4 voorwaarden wordt voldaan:
1. er is sprake van een gezagsverhouding
2. je werkt en verdient daar loon voor
3. jij moet het werk persoonlijk verrichten
4. binnen een bepaald tijdsbestek.

Het probleem begint al bij 1 omdat er onder gehuwden in de regel geen gezagsverhouding kan bestaan.

Daarnaast, wanneer je niet officieel in dienst treedt, wat ben je dan? Een zwart werker zonder rechten?

Waarom maakt hij jou geen meewerkend partner?

www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/ ... ondernemer.
Ik ben in dienst vd BV maar dus geen recht op verzekeringsplicht. Krijg wel elke maand een loonstrook etc maar draag dus geen geld af voor pensioen en recht op uitkering etc.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:37
Ik ben in dienst vd BV maar dus geen recht op verzekeringsplicht. Krijg wel elke maand een loonstrook etc maar draag dus geen geld af voor pensioen en recht op uitkering etc.

Want? En ook vooral: hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
Als je al niet bij je accountant terecht kan voor dit soort vragen, waar dan wel???

Jij rekent jezelf de verkeerde kant rijk op met dat hoge netto bedrag. Je bouwt namelijk geen pensioen op (dat moet je er dus nog vanaf trekken. Als je met een CAO werkt die aangesloten is bij het ABP, kan dat zo maar oplopen tot 10-20% van je brutosalaris), je stapt heel makkelijk over het 'geen ziektegeld' heen (wat nou als je iets hebt wat langer duurt dan een paar dagen en je de werkdagen dus niet in kan halen?) en ik lees niks over afspraken over 'WW' in het geval dat jullie uit elkaar gaan en jij daar niet meer kan of wil werken.

Ik zou nog maar eens wat verder informeren als ik jou was, bij een expert. En zelf wat realistischer nadenken over wat je echt wilt/nodig vindt.
Parella schreef:
26-01-2021 11:35
Hoe kan je van 2750,- in godesnaam 2250,- netto overhouden?

En voor 24 uur werken ben je dan een zwaar overbetaalde administratief medewerker. Riekt meer naar "gezamenlijk inkomen spekken". Dit is dus precies waarom er andere regels zijn voor meewerkende partners.
Dat staat dus op mijn loonstrook. Waarschijnlijk omdat ik niets afdraag.

Ik ben wel meer dat een administratief medewerker, ik heb veel meer taken dan dat, vandaar dat ik Personal assistent erbij noemde, en zoals net iemand zei is Office manager misschien wel de juiste functie.

Gezamenlijk inkomen spekken?
Ik werk voor mijn eigen geld en er is niets gezamenlijks hier. Vandaar dat ik het goed geregeld wil hebben voor mezelf, zodat ik ook pensioen opbouw en recht heb op uitkering als mijn relatie over 10 jaar misschien klaar is.
Maduixa schreef:
26-01-2021 11:40
Als je al niet bij je accountant terecht kan voor dit soort vragen, waar dan wel???

Jij rekent jezelf de verkeerde kant rijk op met dat hoge netto bedrag. Je bouwt namelijk geen pensioen op (dat moet je er dus nog vanaf trekken. Als je met een CAO werkt die aangesloten is bij het ABP, kan dat zo maar oplopen tot 10-20% van je brutosalaris), je stapt heel makkelijk over het 'geen ziektegeld' heen (wat nou als je iets hebt wat langer duurt dan een paar dagen en je de werkdagen dus niet in kan halen?) en ik lees niks over afspraken over 'WW' in het geval dat jullie uit elkaar gaan en jij daar niet meer kan of wil werken.

Ik zou nog maar eens wat verder informeren als ik jou was, bij een expert. En zelf wat realistischer nadenken over wat je echt wilt/nodig vindt.
Dankjewel voor je antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:44
Dat staat dus op mijn loonstrook. Waarschijnlijk omdat ik niets afdraag.

Ik ben wel meer dat een administratief medewerker, ik heb veel meer taken dan dat, vandaar dat ik Personal assistent erbij noemde, en zoals net iemand zei is Office manager misschien wel de juiste functie.

Gezamenlijk inkomen spekken?
Ik werk voor mijn eigen geld en er is niets gezamenlijks hier. Vandaar dat ik het goed geregeld wil hebben voor mezelf, zodat ik ook pensioen opbouw en recht heb op uitkering als mijn relatie over 10 jaar misschien klaar is.

Maar je bent toch nog helemaal niet in dienst?! Hoe kan je nou al een loonstrook hebben? Houd je er rekening mee dat als je niks afdraagt dat je bepaalde heffingen via de belastingaangifte uiteindelijk wel weer afdraagt?

De constructie die je nu hebt, snap jij volgens helemaal nog niet helemaal qua bijkomende kosten. Er gaan bij mij in elk geval een heleboel alarm signalen af, waar een normale accountant je prima bij kan helpen. Begrijp ook niet waarom je het UWV zou moeten inschakelen. Of heb je nu (deels) een uitkering / WaJong o.i.d?
Alle reacties Link kopieren
Julie1991 schreef:
26-01-2021 10:38
Nu is het zo dat de verzekeringsplicht werknemersverzekeringen echtgenoot dga niet te vergelijken is met een normale werknemer. Er moet namelijk sprake zijn van een privaatrechtelijke dienstbetrekking. Dus er moet worden voldaan aan de voorwaarden van gezag, arbeid en loon. Die moeten hetzelfde zijn als het overige personeel. Nu zouden we pas in juli een tweede werknemer erbij nemen die dezelfde taken krijgt, dus dat is moeilijk te vergelijken.

En krijgt die dan ook zoveel salaris als jou?
Alle reacties Link kopieren
Is er al een collectieve pensioenregeling bij de bv? Dan zou ik dit vraagstuk voorleggen aan je pensioenadviseur. Als die regeling er nog niet is, zou ik een pensioenadviseur benaderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap werkelijk waar niet waarom je dat hier vraagt, inplaats van bij iemand die er zijn werk van heeft gemaakt om informatie over dit soort zaken te verstrekken.
Je weet toch helemaal niet met wie je op een forum te maken hebt en het gaat nu niet bepaald om de aankoop van een nieuwe bank of zoiets.
Je reactie op Maduixa is ook raar, ze stelt legitieme vragen maar die zijn je blijkbaar niet zo welgevallig.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek dit met de accountant en eventueel fiscalist.

Er zijn duizenden mensen die in loondienst zijn bij hun partner. Jij bent echt niet uniek.

Er zit fiscaal voordeel aan je partner in loondienst te hebben, vandaar dat de belastingdienst zeker wil zijn dat dit een normale arbeidsverhouding is, en geen manier om de winst van het bedrijf te drukken bijvoorbeeld.

Je man zal toch sowieso met zijn accountant bespreken of dat het een goed idee is om iemand in loondienst te nemen, en welke financiele ruimte hij heeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Is er een holding en een werkmaatschappij?
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Ik snap je punt , maar ergens anders ga ik nooit zoveel verdienen voor 24 uur als wat ik nu ga verdienen.

Dat snap ik. 4500 euro bruto (op fulltime basis) is heel erg veel voor de werkzaamheden die je gaat uitvoeren bij zo'n klein bedrijf.

Voor dit soort vragen moet je echt bij de accountant zijn. En een accountant die je doorverwijst naar de Belastingdienst of het UWV is een slechte accountant. De constructie die jullie willen is niet uniek, elke (goede) accountant weet wat voor jullie de beste constructie is.
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Bruto is het 2700 nog wat. Ik heb idd meer taken dan een administratief medewerker.
Dat zou op fulltime basis dan 4.500 zijn.
Dat is een hoog salaris, dat past niet bij je functie.
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:44
Dat staat dus op mijn loonstrook. Waarschijnlijk omdat ik niets afdraag.

Ik ben wel meer dat een administratief medewerker, ik heb veel meer taken dan dat, vandaar dat ik Personal assistent erbij noemde, en zoals net iemand zei is Office manager misschien wel de juiste functie.

Gezamenlijk inkomen spekken?
Ik werk voor mijn eigen geld en er is niets gezamenlijks hier. Vandaar dat ik het goed geregeld wil hebben voor mezelf, zodat ik ook pensioen opbouw en recht heb op uitkering als mijn relatie over 10 jaar misschien klaar is.
Je gaat in mei bij je man in het bedrijf werken, en je hebt in januari een loonstrook?
Dat kan helemaal niet :confused:
Lillybit schreef:
26-01-2021 11:06
Er zijn geen collega's.
Meneer is de directeur en mevrouw de assistente.
Wat seksistisch.

Dit soort opmerkingen kreeg mijn man nooit toen hij bij mij in dienst was.
DaSilva86 schreef:
26-01-2021 12:13
Wat seksistisch.

Dit soort opmerkingen kreeg mijn man nooit toen hij bij mij in dienst was.
Dat zijn TO's eigen woorden.
En ik reageerde op iemand die het had over het overige personeel en de sfeer.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
26-01-2021 12:08
Dat zou op fulltime basis dan 4.500 zijn.
Dat is een hoog salaris, dat past niet bij je functie.

In de CAO van mijn sector is dat schaal 11 of 12 (of startend 13). Dat is directie-niveau van een midden-grote instelling.

Even voor TO om aan te geven hóe hoog het is. Functie zoals beschreven door TO zou zitten in schaal 6 of 7. In 8 als je mazzel hebt en/of bij een grote instelling zit en extra taken er bij doet.
pergamon wijzigde dit bericht op 26-01-2021 12:24
20.29% gewijzigd
Julie1991 schreef:
26-01-2021 11:31
Bruto is het 2700 nog wat. Ik heb idd meer taken dan een administratief medewerker.
Bruto 2700 voor 24 uur, of fulltime?
Ik vind het een belachelijk hoog salaris.
Slushpup schreef:
26-01-2021 12:21
Bruto 2700 voor 24 uur, of fulltime?
Ik vind het een belachelijk hoog salaris.
Inderdaad. Staat totaal niet in verhouding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven