Werk & Studie alle pijlers

Contract loopt begin feb af.. nog niks gehoord

08-01-2021 09:24 169 berichten
Ik had al 1 Jan moeten horen of mijn contract word verlengt of niet. Nu ben ik ziek thuis wegens een miskraam. Ik zou nu een vaste aanstelling krijgen alleen heeft mij werkgever mij nog niks laten weten. Zal ik hier zelf over mailen of is dat gek omdat ik ziek ben?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2021 16:08
het vervelende is, dat TO hier hooguit een maandje geld uitsleept
Dus investeren in een jurist etc, heeft niet zo heel veel zin
Als WG het gooit op: Sorry, maar we verlengen niet.
Dan zijn ze alleen te laat geweest met het aanzeggen

Ja, daar heb je ook weer een punt. Wat een onwijze naaistreek van de werkgever.
Oké maar kan ik me wel weer volledig ziek melden? Contract loopt volgend week donderdag af
lilalinda schreef:
25-01-2021 16:08
het vervelende is, dat TO hier hooguit een maandje geld uitsleept
Dus investeren in een jurist etc, heeft niet zo heel veel zin
Als WG het gooit op: Sorry, maar we verlengen niet.
Dan zijn ze alleen te laat geweest met het aanzeggen
Ja en hoe ze nu met mij omgaan wil ik daar ook nooit meer terug. Maar ik wil alleen niet deels beter gemeld uit dienst gaan. Dat gun ik ze niet. En voel me echt waardeloos nu..
doeline schreef:
25-01-2021 16:30
Ja en hoe ze nu met mij omgaan wil ik daar ook nooit meer terug. Maar ik wil alleen niet deels beter gemeld uit dienst gaan. Dat gun ik ze niet. En voel me echt waardeloos nu..
Je moet echt een externe gaan inschakelen want je zit er zelf - logisch - emotioneel in en dat werkt tegen je. Dingen als 'ik gun het ze niet om deels beter gemeld uit dienst te gaan' zijn onhandig als je ze onverhoopt hardop zegt.
doeline schreef:
25-01-2021 16:30
Overleg even met je arboarts
lilalinda schreef:
25-01-2021 17:07
Overleg even met je arboarts

Mijn arbo arts vond al dat ik te snel ging en mijn tijd echt moest nemen. Maar miss lijkt het nu dat ik me weer volledig ziek meld omdat mijn contract niet verlengd is
doeline schreef:
25-01-2021 17:11
Mijn arbo arts vond al dat ik te snel ging en mijn tijd echt moest nemen. Maar miss lijkt het nu dat ik me weer volledig ziek meld omdat mijn contract niet verlengd is
als je weet, dat je contract niet verlengd wordt
Dan maakt het ook echt niet meer uit, wat ze van jou denken toch?
Wat een waardeloze werkgever.
Wat een shitzooi zeg, echt ongelofelijk hoe ze dit hebben aangepakt bij je werkgever. Als je helemaal ziek uit dienst gaat, dan heb je uiteindelijk nog wat langer recht op ww omdat je eerst de ziektewet in gaat, je gaat dan reintegreren vanuit daar naar de ww. Dus ik zou me per morgenochtend opnieuw 100% ziek melden. (Disclaimer: misschien zijn er hier mensen die net iets meer weten van uwv-dingen, maar volgens mij klopt mijn info wel)

Let verder op je rechten: een maand extra betaald vanwege te laat aanzeggen en een transitievergoeding over je volledige dienstverband. Laat dit ook zwart op wit bevestigen per e-mail.
Dit is een ongezonde werkomgeving. Laat je thuis schrijven. Ziek is ziek. En neem een paar weken extra om te bekomen.
doeline schreef:
08-01-2021 10:46
Ja ze weten hier van. En heb ook inderdaad over mijn kinderwens gehad.. dit zou inderdaad wel een reden kunnen zijn. Je hoort het zoveel om je heen en vooral in deze tijd weet je het niet meer.
hele harde les!
(veel) Werkgevers houden niet van zwangere vrouwen
lilalinda schreef:
26-01-2021 08:19
hele harde les!
(veel) Werkgevers houden niet van zwangere vrouwen
En nog minder van zieke werknemers et tijdelijke contracten die ook nog graag kinderen willen in de nabije toekomst.
Ik denk dat de langtijdige(re) ziekmelding meer impact heeft dan een kinderwens, maar mocht het door je kinderwens komen dan zou ik blij zijn dat ik daar weg ben. Dat zal in de toekomst veel ellende besparen.

Neemt niet weg dat werkgever een lul is en zo niet met zijn personeel hoort om te gaan. Vergeet niet je maand extra salaris te claimen want ze zijn te laat met aanzeggen.
S-Groot schreef:
22-01-2021 16:10
Die link heeft hier niets mee te maken, je moet beter lezen: contract niet verlengen mag altijd, ook als je ziek bent, maar niet met als reden 'ziekte' (of zwangerschap bijv.).
Alleen als een contract eindigt van rechtswege, hoeft werkgever geen reden op te geven en maakt het dus ook niet meer uit wat ze er verder over zeggen.
doeline schreef:
25-01-2021 17:11
Ook als je aan het opbouwen bent en je bent nog niet volledig beter voordat je contract eindigt, ga je dus ziek uit dienst. Het UWV bekijkt dan o.a. of jij en je werkgever beide aan de inspanningsplicht voldaan hebben om zo snel en goed mogelijk te werken aan je herstel.

Dus overleg met de bedrijfsarts lijkt me heel slim.
Beth1985 schreef:
26-01-2021 09:04
Alleen als een contract eindigt van rechtswege, hoeft werkgever geen reden op te geven en maakt het dus ook niet meer uit wat ze er verder over zeggen.

Lees even verder dan je neus lang is, dan zie je dat werkgever op verzoek wel degelijk een reden op moet geven én dat het ook uitmaakt wat ze zeggen.
Ik heb mij vandaag weer helemaal ziek gemeld en contact opgenomen met juridisch loket of ik recht heb op een vergoeding. Ben benieuwd wat ze zullen zeggen.

Dankjewel iedereen voor jullie hulp en reacties!
S-Groot schreef:
26-01-2021 14:38
Lees even verder dan je neus lang is, dan zie je dat werkgever op verzoek wel degelijk een reden op moet geven én dat het ook uitmaakt wat ze zeggen.
Er geldt een opzegverbod bij opzegging in de proeftijd of daarbuiten wegens ziekte. Het niet verlengen van een tijdelijk contract is geen opzegging maar einde van rechtswege dus dit opzegverbod is hier helemaal niet relevant. Ziekte (of die nou wel of niet als reden wordt gegeven) heeft geen invloed op het van rechtswege eindigen van een contract (behalve natuurlijk voor het ziek uit dienst gaan en traject met uwv etc).

Heel rot voor je TO! Zeker in deze situatie. Kan me voorstellen dat je ook geen zin meer hebt om voor zo'n werkgever te werken. Sterke met alles!
doeline schreef:
26-01-2021 15:58
Ik heb mij vandaag weer helemaal ziek gemeld en contact opgenomen met juridisch loket of ik recht heb op een vergoeding. Ben benieuwd wat ze zullen zeggen.

Dankjewel iedereen voor jullie hulp en reacties!
Voor het UWV bestaat alleen ziek en/of niet ziek als je uit dienst gaat. Gedeeltelijk hersteld zijn is met name een verzekeringskwestie, een inkomensverzekeraar betaald een werkgever alleen het deel uit dat iemand ziek is. Dit is vaak vastgelegd in de polisvoorwaarden.

Je werkgever heeft een aanzegplicht, dat wil zeggen dat zij een maand voordat je dienstverband afloopt jou moeten laten weten wat er gaat gebeuren. Doen zij dat niet, of 10 dagen te laat dan heb je recht op een naar rato maandsalaris. Uitgesloten zijn contracten van 6mnd of korter en er kan in je arbeidsovereenkomst al iets staan over aanzeggen waardoor dit niet nodig is.

Teken géén documenten of vaststellingsovereenkomst de komende dagen waarin staat dat ze jou hersteld mogen melden, want dan krijg je geen ziektewet en maak je je WW op.

Misschien een schrale troost dat het je werkgever geld kost op moment dat een werknemer ziek uit dienst gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven