36 weken en groeilijn buigt (sterk) af

28-01-2021 17:05 52 berichten
Vandaag een groeiecho gehad. Ben bijna 36 weken zwanger. De groei is erg afgebogen. Van P20 vijf weken geleden naar P4/5. De doorbloeding van de navelstreng leek goed en de baby beweegt ook heel goed. Hoeveelheid vruchtwater was ook goed. Maar de kans is nu wel heel groot dat ze de baby binnen twee weken gaan halen. Gewicht wordt geschat op 2100 gram. M’n bloeddruk is aan de lage kant. Het lijkt een leeftijdscomplicatie zei de arts (ik val in de ‘categorie 39+’).

Dit is geen leuk nieuws vind ik. En ik ben benieuwd naar ervaringen. Wie heeft dit ook meegemaakt, en hoe was de start van de baby? Couveuse, borstvoeding, lang in het ziekenhuis blijven? Kolven lukt bij mij helemaal niet, dus ik maak me best zorgen over de voeding na de geboorte. En ook over een ingeleide bevalling. En natuurlijk over het welzijn/gezondheid van de baby :cry:
Als je graag borstvoeding wilt geven, zou ik gedachtes als ‘kolven kan ik niet’ proberen los te laten. Een ziekenhuiskolf is sowieso anders dan de gewone huis-, tuin- en keukenkolf. Maar je kan bijvoorbeeld ook de keuze maken om alleen borstvoeding te geven als je kindje goed aan de borst kan drinken. Misschien kan een lactatiekundige je al van tevoren hierover adviseren.
anoniem_64005d5de9b03 wijzigde dit bericht op 03-02-2021 07:49
Reden: Persoonlijke ervaring weggehaald
52.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een tip over het kolven; ik heb altijd het fijnst gekolfd met zo'n supersimpele handkolf, zo'n knijpkolf van Medela.

Iedereen raadt je altijd elektrische kolven aan, maar daarmee had ik altijd een vrij slechte opbrengst terwijl ik met de handkolf met gemak een halve en later zelfs een hele fles per borst kolfde. Ik vind zelf met de hand kolven ook veel relaxter. Het duurt alleen veel langer. Maar het is nu toch nog Coronatijd dus waarschijnlijk zal je nergens heen gaan dus alle tijd om op je gemakje met de hand te kolven. Het proberen waard, denk ik.
Am Yisrael Chai!
Ik geloof dat ze in het ziekenhuis zelfs kolven met de hand (dus zonder kolf) suggereerden, maar dat lukte mij dan weer niet :).
Wat vervelend om te horen TO. Dat zijn niet echt ontspannen laatste loodjes.
Ik ben met 36.2 weken spontaan bevallen van mijn dochter, zij woog toen 2044 gram. Dit hadden ze ook ongeveer geschat adh groeiecho's, dus bij mij klopte het wel. Ze hoefde niet de couveuse in, maar kreeg wel extra dekens, kruiken en ze had 2 mutsjes op ;)

Drinken uit de borst kostte veel energie dus ik legde haar eerst aan en daarna kreeg ze nog een flesje (afgekolfde of kunst) melk. Na 5 weken ben ik overgegaan op kv, want ik hield het kolven niet vol.

Ze mochten na een dag of 5 naar huis en groeide als kool. Ze is nu helemaal gemiddeld qua lengte, gewicht en ontwikkeling.
Sterkte verder. Heb je al geïnformeerd of jij en je baby op dezelfde kamer (rooming in) kunnen blijven als de baby evt wel in de couveuse moet?
Ik heb heel erg veel ervaring met kolven en borstvoeding. Zeker drie of vier verschillende kolven gebruikt, zowel die handpomp van Medela als elektrische pompen enkel en dubbel. Ook nog andere toeters en bellen. Medicijnen er ook bij gebruikt. Bij de vorige twee baby’s is zeker -per baby- vier keer een lactatiekundige thuis geweest/ben ik bij het borstvoedingscentrum geweest. De laatste lactatiekundige zei dat ik alles geprobeerd had en dat ik het willen borstvoeden beter op kon geven. M’n man wilde ook dat ik stopte. Toch niet gedaan, en uiteindelijk is die baby heel lang aan de borst geweest.

En dat ging om baby’s van ruim 3 kilo en 41+-weken.

Dit even ter achtergrondinformatie :) Ik maak me dus best wel zorgen om start van de voeding bij een prematuur/dysmatuur.
navy-blue schreef:
28-01-2021 19:53
Wat vervelend om te horen TO. Dat zijn niet echt ontspannen laatste loodjes.
Ik ben met 36.2 weken spontaan bevallen van mijn dochter, zij woog toen 2044 gram. Dit hadden ze ook ongeveer geschat adh groeiecho's, dus bij mij klopte het wel. Ze hoefde niet de couveuse in, maar kreeg wel extra dekens, kruiken en ze had 2 mutsjes op ;)

Drinken uit de borst kostte veel energie dus ik legde haar eerst aan en daarna kreeg ze nog een flesje (afgekolfde of kunst) melk. Na 5 weken ben ik overgegaan op kv, want ik hield het kolven niet vol.

Ze mochten na een dag of 5 naar huis en groeide als kool. Ze is nu helemaal gemiddeld qua lengte, gewicht en ontwikkeling.
Sterkte verder. Heb je al geïnformeerd of jij en je baby op dezelfde kamer (rooming in) kunnen blijven als de baby evt wel in de couveuse moet?
Was er bij jouw baby ook sprake van een groeiachterstand? Dus een afbuigende groeilijn? Gelukkig dat het verder zo goed is gegaan!

Jullie positieve verhalen doen me wel goed. Ik ben echt een beetje ondersteboven ervan. De echoscopisten presenteerden het nieuws als veel ernstiger dan de arts uiteindelijk deed (zij zeiden ook dat de baby de vorige keer op de p50 zat, wat dus p20 bleek te zijn). Heb ook een te lage bloeddruk, waardoor ik me minder goed voel en misschien ook wat meer moeite heb om die nieuws te verwerken.
Heb je ook zo’n gehuurde kolf geprobeerd? Die zijn namelijk sterker en hebben ook andere ‘ritmes’ om de voeding op gang te brengen.

Je lijkt nu te denken dat je per se borstvoeding moet geven, en dat het sowieso niet gaat lukken. Dat kan natuurlijk niet allebei en levert superveel stress op. Misschien kan het helpen om te bedenken dat het de vorige keer uiteindelijk wel gelukt is. Of dat je, als het na de geboorte problematisch lijkt, gewoon ook aan flesvoeding begint. Of een combinatie van beide (ik heb weleens begrepen dat er weinig bewijs is voor die speen-tepelverwarring maar ik weet niet of dat klopt). Dan heb je in ieder geval niet ook stress of je kind wel genoeg binnenkrijgt.
Misschien helpt het je om net als een bevalplan een soort kraamplan op te stellen voor in het ziekenhuis, waar je bijvoorbeeld heel duidelijk in zet hoe je het aan wil pakken met de BV omdat je het graag wil laten slagen. En kan ook over andere zaken gaan natuurlijk.

Ik ben zelf ingeleid met 37 weken vanwege zwangerschapsvergiftiging maar ons kind kreeg best een optater tijdens de bevalling. Hij heeft een paar uurtjes in de couveuse gelegen, daarna was huid op huid bij ons voldoende. Daarna ging het toch niet goed want bilirubine veel te hoog, daardoor te zwak om goed te drinken en veel afvallen etc. Dus zijn nog wel even in het ziekenhuis gebleven. Bij mij werkte kolven wel om de BV te helpen op gang te brengen maar ze hebben 1 of 2 dagen KV bijgevoed. De kans op hyperbilirubinemie is echt een stuk groter als je inderdaad vroegtijdig wordt ingeleid (en BV wil geven).

Ik zou het als een voordeel zien dat je ondanks dat het je moeite kostte wel al ervaring hebt met BV en dus ook veel kennis vanwege al die lactatiekundigen. Je weet ook dat het je eerder wél is gelukt, ondanks alle obstakels, dus ik zou er proberen met vertrouwen in te gaan.
mybestfriend schreef:
28-01-2021 20:00
Was er bij jouw baby ook sprake van een groeiachterstand? Dus een afbuigende groeilijn? Gelukkig dat het verder zo goed is gegaan!
Bij de 20 weken echo was de groei nog goed. Maar bij week 31/32 vond de vk mijn buik/baarmoeder aan de kleine kant en vanaf toen dus groeiecho's gehad in het ziekenhuis. Mijn bloeddruk was wel te hoog en ik kreeg daar uiteindelijk ook medicijnen voor. Vervelend dat je je niet zo goed voelt. Ik schrok destijds ook hoor. Het is even schakelen dat het medisch wordt. Probeer wel te ontspannen de laatste weken.
Is het geschatte gewicht van 2100 g bij 38 weken of nu bij 36?
Ik heb juist het tegenover gestelde.
Mijn kindje woog met 35w al bijna 3.2kg

Ik ben nu 36w en 2dagen. Bij mij willen ze ook niet meer te lang wachten om haar te halen dus krijg ik as maandag een inleidingsdatum te horen.

Bij mijn zoontje ben ik ook ingeleid vanwege dezelfde reden. Ik kan je zeker garanderen dat je je geen zorgen hoeft te maken om een inleiding in ieder geval! Ik heb dit gewoon als prettig ervaren.
louchantez wijzigde dit bericht op 28-01-2021 20:18
4.88% gewijzigd
Het geschatte gewicht is nu, bij een kleine 36 weken. Bij 31 weken was de groei nog goed.
Och TO, wat een rotnieuws en wat een zorgen zeg! Ik herken het, het is zo naar en stressvol als er iets is met je kind. Je kraamperiode zal er met een dysmatuur kind toch anders uit gaan zien, alles kost net wat meer moeite dan bij een baby met een normaal gewicht. Hopelijk krijg je een goede kraamhulp voor de nodige ondersteuning.

Hier ook een dysmatuur kind, 2500 gram bij 37+6 (scheelde maar 50 gram met de groeiecho, die was dus erg accuraat).

Hij had een goede start, kreeg wel elke paar uur glucosecontroles en mocht na 24 uur al naar huis. Toch hadden we daar de nodige problemen gehad:
- Hij mocht de eerste dagen alleen door ons vastgehouden worden en niet door bezoek ivm prikkels.
- Hij is geboren op de warmste dag van het jaar, de hele kraamweek was het 35 graden buiten. Mijn zoon bleef met muts op en twee kruiken net aan warm genoeg (en wij maar zweten). Het was nogal opletten met de temperatuur.
- Voeding liep ook niet goed en kostte hem én ons veel energie.
- Hij werd kanariegeel, het scheelde maar weinig of hij moest opgenomen worden, maar het ging net goed (dankzij bijvoeden met KV).
mybestfriend schreef:
28-01-2021 19:53
Ik maak me dus best wel zorgen om start van de voeding bij een prematuur/dysmatuur.
Dat ging bij mij ook niet goed. We hebben uren, dagen geploeterd met cupjes, spuitjes en noem maar op. Hij was niet sterk genoeg om goed te kunnen drinken en de BV kwam niet goed op gang. Ik heb uren gekolfd maar heb uiteindelijk moeten stoppen van de lactactiekundige want ik ging eraan onderdoor.
Voeden moest de eerste dagen om de 3 uur, toen hij groter werd (> 3200 gram) zijn we over gegaan op voeden op verzoek want toen kon hij dat aan. Tot die tijd: heel vaak de wekker zetten.

Als ik jou was, zou ik het idee van direct vanaf het begin alleen BV loslaten. Je kindje heeft voeding nodig, en dus zou ik BV en KV combineren. Want alleen BV kost zo'n kleintje heel veel energie, en die energie is juist nodig om te groeien. De fles kost minder energie om uit te drinken dan uit de borst. Bij onvoldoende voeding is de kans op geelzucht ook groot, en zo heb je beter zicht op wat erin gaat. En als je het zelf aankunt, daarbij kolven om de productie op gang te brengen, en gekolfde melk via de fles bijgeven. Maar houd daarbij jezelf goed in de gaten. Als je kindje goed groeit, dan is hij/zij na een paar weken wel sterk genoeg om aan de borst te kunnen drinken.

Mijn zoon groeide binnen enkele weken/maanden naar normale afmetingen, het is nog steeds geen grote jongen maar hij zit keurig tussen de -2 en -1 lijn en dat is prima. Hij lijkt er voor zover nu te zien ook niks aan over te hebben gehouden en is een blije peuter met spekbillen.

Tip: bestel nog even wat rompers maar 44. In aansluitende, goed passende kleding blijven dysmature kinderen veel beter op temperatuur, in plaats van in een te grote romper maat 50 die slobbert. Want ook op temperatuur blijven kost energie die ten koste gaat van de groei.
Skippy85 schreef:
28-01-2021 20:29
(...)
Voeden moest de eerste dagen om de 3 uur, toen hij groter werd (> 3200 gram) zijn we over gegaan op voeden op verzoek want toen kon hij dat aan. Tot die tijd: heel vaak de wekker zetten.

Als ik jou was, zou ik het idee van direct vanaf het begin alleen BV loslaten. Je kindje heeft voeding nodig, en dus zou ik BV en KV combineren. Want alleen BV kost zo'n kleintje heel veel energie, en die energie is juist nodig om te groeien. De fles kost minder energie om uit te drinken dan uit de borst. Bij onvoldoende voeding is de kans op geelzucht ook groot, en zo heb je beter zicht op wat erin gaat. En als je het zelf aankunt, daarbij kolven om de productie op gang te brengen, en gekolfde melk via de fles bijgeven. Maar houd daarbij jezelf goed in de gaten. Als je kindje goed groeit, dan is hij/zij na een paar weken wel sterk genoeg om aan de borst te kunnen drinken.

(...)

Tip: bestel nog even wat rompers maar 44. In aansluitende, goed passende kleding blijven dysmature kinderen veel beter op temperatuur, in plaats van in een te grote romper maat 50 die slobbert. Want ook op temperatuur blijven kost energie die ten koste gaat van de groei.
ik deed als 'protocol' elke 2 uur aanleggen, dan nakolven. Als daar wat uit was gekomen kreeg hij dat nog (echt een treurnis met 3 druppels opzuigen met een spuitje enzo). En dan nog een beetje KV.

Super goede tip wat de rompers betreft, wilde nog toevoegen dat wol ook echt heel veel kan doen. Engel natur heeft een wolzijde romper voor prematuren en ook wolzijde strikmutsjes. Wol helpt de temperatuur te reguleren en zijde zou helpen prikkels te reguleren. (En eventueel nog een katoenen laken met daarover een wollen dekentje)
Lieve mybestfriend,

Wat rot zulk nieuws te krijgen. Ik snap je zorgen heel goed, maar tegelijkertijd weet je nog niet hoe het gaat aflopen. Groeiecho's kloppen vaak niet, misschien neemt de groei nog toe en hopelijk blijft ze nog even zitten en heeft ze zo nog de tijd om nog te groeien. En misschien gaat de borstvoeding wel gewoon goed, al snap ik gezien je ervaring je zorgen. Het rotte is gewoon dat je het allemaal niet zo in de hand hebt. In dit soort situaties geeft een plan mij altijd rust. Dus misschien al een keer praten met een lactatiekundige die een deel van je zorgen misschien weg kan nemen. En goed met het ziekenhuis praten wat zij denken van eerder inleiden, couveuse etc. Gewoon al je vragen stellen.

Ik ben verschillende keren ingeleid. De eerste keer met tabletten en daarna aan het infuus. Dat ging veel te hard met weeën stormen en alles. De tweede keer heb ik alleen tabletten gehad en konden we wachten tot mijn lichaam het zelf overnam. Dat was een veel fijnere bevalling. Als dat tot de mogelijkheden behoort zou ik dat zeker aanraden.

Sterkte, ik hoop dat je snel weer beter nieuws krijgt!
De ene verloskundige zei dat mijn baby een kleine meid zou zijn bij geboorte.
De andere verloskundige zei twee weken later: 'sow dat wordt een flinkerd.'

Ze was 3900 gram bij 51 cm.

Men kan zich nog wel eens vergissen.

Ik hoop voor je dat je meevalt!
Misschien heb je wat aan mijn ervaring, al blijft iedere ervaring natuurlijk anders.

Mijn kindje groeide in de zwangerschap gewoon gemiddeld, met 31 weken nog een groefecho gehad, toen was hij rond de p50 (werd geschat op 2000-2200 gram geloof ik). Rond 35 weken begon ik hem minder te voelen. Toen bleek dat hij in stuit was gedraaid, waardoor de bewegingen mogelijk anders aanvoelde. Ook bleek toen dat hij ineens sterk was afgebogen van zijn eigen groeicurve. Ze schatte dat hij gezakt was naar p15 ongeveer.
Heb toen extra controles gehad, ctg. Was allemaal normaal gelukkig. Al leek het vruchtwater in eerste instantie heel weinig te zijn, maar later bleek het toch voldoende. Baby is met 36+3 dmv een uitwendige versie gedraaid. Daarna nog metingen geweest voor de groei en toen leek hij gezakt te zijn naar p10. Ze schatte hem rond de 2750 g bij de geboorte. Placenta was aan het verkalken, dus besloten om met 38+1 in te leiden.

Inleiding was ik heel gespannen voor, maar dit verliep uiteindelijk zeer voorspoedig. Ballonetje gehad, gaf me al 4 cm (baarmoeder was wel al verweekt en had al 2cm, 2e kindje). Volgende ochtend vliezen gebroken aan de wee-opwekkers. Een uur na het breken van de vliezen begonnen rustig aan de weeën. Heerlijk in golfjes, met adempauzes tussendoor. Na weer een uur werden de weeën heftiger en 20 minuten later werd hij geboren na een beetje meeduwen op de persdrang. Dus positieve inleidingservaringen bestaan ook!

Bij de geboorte bleek hij 2500 gram te wegen (p3), er zat een knoop in de navelstreng, navelstreng was heel lang en zat 5 keer om zijn lichaam gewikkeld. Ook bleek er iets met de placenta te zijn. Die hebben ze opgestuurd voor onderzoek en er bleek sprake te zijn van placenta circumvallata. Mij is uitgelegd dat de placenta dan later in de zwangerschap een soort van dikke rand van bindweefsel krijgt, waardoor er onvoldoende voeding naar het kindje kan gaan.

Zoon was gelukkig gezond. We zijn nog vier dagen in het ziekenhuis geweest, omdat hij moeite had om op temperatuur te blijven, kreeg zijn suikers niet stabiel (heeft daarvoor 2 dagen een infusie gehad) en had te weinig energie om voeding binnen te krijgen, dus heeft daarvoor 3 dagen een sonde gehad.

Hij is na de geboorte meteen aangelegd aan de borst, maar lukte hem niet om te drinken. Ik ben toen meteen gestart met om de 3 uur kolven en zoon kreeg de eerste dagen mijn afgekolfde melk, aangevuld met kunstvoeding. Op de derde dag is de lactatiekundige in het ziekenhuis langsgekomen en zij heeft heel goed geholpen met het aanleggen van zoon en verschillende houdingen die hem stimuleerden.

Bij thuiskomst kon hij beetjes uit de borst drinken en de rest kolfde ik af en kreeg hij met de fles. Dit heeft ongeveer 2 weken geduurd en toen dronk hij volledig uit de borst. Uiteindelijk heb ik 7 maanden borstvoeding gegeven.

Zoon is nu 10 maanden uit. Zit qua gewicht nog iets onder het gemiddelde, maar doet het verder super!

Heel veel succes gewenst met de laatste loodjes en hopelijk valt het bij jou uiteindelijk ook allemaal mee! En als je nog vragen hebt, dan stel ze gerust!
Karavaan schreef:
29-01-2021 07:56
Misschien heb je wat aan mijn ervaring, al blijft iedere ervaring natuurlijk anders.

Mijn kindje groeide in de zwangerschap gewoon gemiddeld, met 31 weken nog een groefecho gehad, toen was hij rond de p50 (werd geschat op 2000-2200 gram geloof ik). Rond 35 weken begon ik hem minder te voelen. Toen bleek dat hij in stuit was gedraaid, waardoor de bewegingen mogelijk anders aanvoelde. Ook bleek toen dat hij ineens sterk was afgebogen van zijn eigen groeicurve. Ze schatte dat hij gezakt was naar p15 ongeveer.
Heb toen extra controles gehad, ctg. Was allemaal normaal gelukkig. Al leek het vruchtwater in eerste instantie heel weinig te zijn, maar later bleek het toch voldoende. Baby is met 36+3 dmv een uitwendige versie gedraaid. Daarna nog metingen geweest voor de groei en toen leek hij gezakt te zijn naar p10. Ze schatte hem rond de 2750 g bij de geboorte. Placenta was aan het verkalken, dus besloten om met 38+1 in te leiden.

Inleiding was ik heel gespannen voor, maar dit verliep uiteindelijk zeer voorspoedig. Ballonetje gehad, gaf me al 4 cm (baarmoeder was wel al verweekt en had al 2cm, 2e kindje). Volgende ochtend vliezen gebroken aan de wee-opwekkers. Een uur na het breken van de vliezen begonnen rustig aan de weeën. Heerlijk in golfjes, met adempauzes tussendoor. Na weer een uur werden de weeën heftiger en 20 minuten later werd hij geboren na een beetje meeduwen op de persdrang. Dus positieve inleidingservaringen bestaan ook!

Bij de geboorte bleek hij 2500 gram te wegen (p3), er zat een knoop in de navelstreng, navelstreng was heel lang en zat 5 keer om zijn lichaam gewikkeld. Ook bleek er iets met de placenta te zijn. Die hebben ze opgestuurd voor onderzoek en er bleek sprake te zijn van placenta circumvallata. Mij is uitgelegd dat de placenta dan later in de zwangerschap een soort van dikke rand van bindweefsel krijgt, waardoor er onvoldoende voeding naar het kindje kan gaan.

Zoon was gelukkig gezond. We zijn nog vier dagen in het ziekenhuis geweest, omdat hij moeite had om op temperatuur te blijven, kreeg zijn suikers niet stabiel (heeft daarvoor 2 dagen een infusie gehad) en had te weinig energie om voeding binnen te krijgen, dus heeft daarvoor 3 dagen een sonde gehad.

Hij is na de geboorte meteen aangelegd aan de borst, maar lukte hem niet om te drinken. Ik ben toen meteen gestart met om de 3 uur kolven en zoon kreeg de eerste dagen mijn afgekolfde melk, aangevuld met kunstvoeding. Op de derde dag is de lactatiekundige in het ziekenhuis langsgekomen en zij heeft heel goed geholpen met het aanleggen van zoon en verschillende houdingen die hem stimuleerden.

Bij thuiskomst kon hij beetjes uit de borst drinken en de rest kolfde ik af en kreeg hij met de fles. Dit heeft ongeveer 2 weken geduurd en toen dronk hij volledig uit de borst. Uiteindelijk heb ik 7 maanden borstvoeding gegeven.

Zoon is nu 10 maanden uit. Zit qua gewicht nog iets onder het gemiddelde, maar doet het verder super!

Heel veel succes gewenst met de laatste loodjes en hopelijk valt het bij jou uiteindelijk ook allemaal mee! En als je nog vragen hebt, dan stel ze gerust!
Fijn om zo’n positief verhaal over inleiding te lezen! En gelukkig dat het zo goed gaat met je zoon!
Omdat ik het zelf ook altijd leuk vind om te weten hoe een verhaal verder is gegaan: ze werd geschat op gewicht 2200-2300 gram, dus ingeleid. Ze bleek maar liefst een halve kilo zwaarder, met een heel mooie gezonde placenta.
Alles was goed, en we mochten na een paar uur al mee naar huis. Inderdaad zijn dus niet altijd alle metingen betrouwbaar. Ondanks dat er twee echoscopisten en een arts dezelfde mening deelden.
Gefeliciteerd met de kleine!
Gefeliciteerd met je dochter en inderdaad leuk dat je nog een update komt geven! Fijn dat alles goed bleek te zijn. Geniet van je kraamtijd en van je dochter natuurlijk.
Am Yisrael Chai!
mybestfriend schreef:
12-02-2021 18:52
Omdat ik het zelf ook altijd leuk vind om te weten hoe een verhaal verder is gegaan: ze werd geschat op gewicht 2200-2300 gram, dus ingeleid. Ze bleek maar liefst een halve kilo zwaarder, met een heel mooie gezonde placenta.
Alles was goed, en we mochten na een paar uur al mee naar huis. Inderdaad zijn dus niet altijd alle metingen betrouwbaar. Ondanks dat er twee echoscopisten en een arts dezelfde mening deelden.
Van harte gefeliciteerd met jullie dochter en ik hoop dat jullie een fijne kraamtijd hebben.
mybestfriend schreef:
12-02-2021 18:52
Wat leuk dat je nog de enorm goede afloop komt delen!
Ik wens je een heel fijne kraamperiode en veel geluk voor de toekomst.
Oh wat fijn! Gefeliciteerd!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Wat een bangmakerij zeg

Ik had op 30 weken ineens een groeistop alles was wel goed. kreeg extra controle en tot week 36 amper groei erbij. hebben ze het op week 37 willen inleiden want er was geen groei.
Heb het met nog eens extra controle gewoon tot 40 weken uitgelopen. bevalling kwam zich zelf aanmelden. een gezond meisje van 2280 gram en een lengte van 44 cm.... en is nu 8 jaar en kei gezond.

Pas later na onderzoek van de placenta had ik een baarmoeder die gewoon te klein was... en de natuur past zich daar op aan.

Maar mijn eerste was dit het zelfde alleen was zei te groot voor mijn baarmoeder en heeft de natuur een fout gemaakt. hierdoor kreeg ik 25 weken een bloeding en ferme krampen, pas toen de verloskundige zei dit zoals ik aan gaf buikgriep te hebben en niet kan poepen maar dit wel moet. op 28 weken en met weeënremmers besloten zij mijn kind te halen, had immers vruchtwater verlies en dus grote gevolgen. de dag dat er nogmaals werd gekeken was het lekken ook gestopt en hebben ze besloten toch nog tot week 30 te laten, en tot 32 en verder. ook zei is geboren op 40 weken met hulp en woog ze 2180 gram ook en was 51 cm. Hier heeft de natuur niet ingegrepen en noemen ze dit een te grote baby in een te kleine baarmoeder.

Met nu jouw 36 weken en mogelijk laten bevallen zou ik mijn geen zorgen maken, dan zit je op 37 weken en met een berekening van 40 weken zwangerschap waarvan jij 1 maand gratis erbij krijgt , kun je gewoon vaak starten als dat je op 40 weken bevalt hoor, wellicht een weekje coiffeuse als de baby zich niet goed kan warm houden.

Echt als het niet goed zit met de baby op afwijkingen of andere gezondheidsredenen hadden ze dit al gezien, ze zijn alert op de leeftijd groep die je hebt, maar ik denk dat het wel snor zit en je druk zit te maken om vrij weinig

Een gezonde zwangerschap verder
Wat fijn om te lezen zo'n positieve update. Fijne kraamtijd toegewenst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven