Groep 3 achterstand
donderdag 28 januari 2021 om 07:35
Situatie:
Zoontje is een hele vroege leerling. Toch overgegaan naar groep 3 na observatie iber omdat hij er sociaal emotioneel wel klaar voor was.
Nu in groep 3 heeft hij toch wel erg veel moeite om mee te komen. Er zijn dit jaar al een aantal gesprekken geweest over zijn voortgang en daarin werd al besproken dat hij achter begon te lopen. Dit was voor ons nogal abstract waarin dit zich uitte. Nu met de lockdown is dit voor ons heel duidelijk geworden. Hij mist nog echt de basis zeker op rekengebied.
Ik heb dit aangekaart met school dat hij niet mee kan komen tijdens de instructie en zij begrepen mijn zorgen. We moeten terug in stof en daar wordt nu een plan voor gemaakt. Dit betekent wel automatisch dat hij een jaar over moet doen want hij loopt dus verder uit in vergelijking met de rest.
Ik heb hier geen probleem mee want hij is toch ook nog wat jong in gedrag. Ook vind ik het belangrijk dat hij de basis goed heeft, lekker in zijn vel zit en succeservaringen krijgt Ipv altijd maar op zijn tenen moet lopen.
Nu is de vraag wel wat ik mag verwachten van school nu in de lockdown en daarna. Ik wil wel dat hij een groei blijft houden in zijn ontwikkeling en niet dat het nu beetje pappen en nat houden is omdat hij toch blijft zitten.
Ik ben nu heel druk met hem om wat alternatieve dingen te doen want bijvoorbeeld de reguliere reken instructie doet hij al niet mee omdat hij dat niet meer kan volgen omdat het niveau te hoog is. (leren in spelvorm) maar ik heb ook nog een kleuter en een baan en ik ben ook geen juf.
Dit alles vraagt dus heel veel van ons. Hij heeft dus eigenlijk veel individuele aandacht nodig en kan dus nog niet zefstandig werken.
Hoe zien jullie dit? Wat is redelijk om van school te verwachten ten aanzien van het plan van aanpak? Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand.
Binnenkort hebben we gesprek hoe nu verder maar ik ben ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en ervaringen van anderen die dit wellicht hebben meegemaakt.
Zoontje is een hele vroege leerling. Toch overgegaan naar groep 3 na observatie iber omdat hij er sociaal emotioneel wel klaar voor was.
Nu in groep 3 heeft hij toch wel erg veel moeite om mee te komen. Er zijn dit jaar al een aantal gesprekken geweest over zijn voortgang en daarin werd al besproken dat hij achter begon te lopen. Dit was voor ons nogal abstract waarin dit zich uitte. Nu met de lockdown is dit voor ons heel duidelijk geworden. Hij mist nog echt de basis zeker op rekengebied.
Ik heb dit aangekaart met school dat hij niet mee kan komen tijdens de instructie en zij begrepen mijn zorgen. We moeten terug in stof en daar wordt nu een plan voor gemaakt. Dit betekent wel automatisch dat hij een jaar over moet doen want hij loopt dus verder uit in vergelijking met de rest.
Ik heb hier geen probleem mee want hij is toch ook nog wat jong in gedrag. Ook vind ik het belangrijk dat hij de basis goed heeft, lekker in zijn vel zit en succeservaringen krijgt Ipv altijd maar op zijn tenen moet lopen.
Nu is de vraag wel wat ik mag verwachten van school nu in de lockdown en daarna. Ik wil wel dat hij een groei blijft houden in zijn ontwikkeling en niet dat het nu beetje pappen en nat houden is omdat hij toch blijft zitten.
Ik ben nu heel druk met hem om wat alternatieve dingen te doen want bijvoorbeeld de reguliere reken instructie doet hij al niet mee omdat hij dat niet meer kan volgen omdat het niveau te hoog is. (leren in spelvorm) maar ik heb ook nog een kleuter en een baan en ik ben ook geen juf.
Dit alles vraagt dus heel veel van ons. Hij heeft dus eigenlijk veel individuele aandacht nodig en kan dus nog niet zefstandig werken.
Hoe zien jullie dit? Wat is redelijk om van school te verwachten ten aanzien van het plan van aanpak? Feitelijk is het een kwetsbaar kind met een leerachterstand.
Binnenkort hebben we gesprek hoe nu verder maar ik ben ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en ervaringen van anderen die dit wellicht hebben meegemaakt.

zondag 31 januari 2021 om 12:10
Als ze echt naar de ontwikkeling kijken vind ik het goed. Ik denk dat ze op veel scholen kinderen langer laten gewoon omdat ze van de laatste maanden zijn. Dan kunnen veel roepen dat dit beter is voor de kinderen maar dat geloof ik niet. De slimste kinderen zijn soms de jongste.NYC schreef: ↑31-01-2021 11:50In Nederland kijken ze naar de ontwikkeling van het kind. Dus dan kan het zo zijn dat de één al zeven is terwijl de ander nog maar 5,5 is aan het begin van het schooljaar (eerste leerjaar, groep 3). Globaal komt het ook neer op het kalenderjaar. In de huidige groep 3 is het bijvoorbeeld zo dat de meeste kinderen van 2014 zijn en nog enkele kinderen van de tweede helft van 2013 en een enkele leerling van januari 2015.
Redenatie van sommige ouders/leerkrachten van januari-kinderen om die met 5.5 naar groep 3 te laten gaan is dat zij precies evenveel onderwijsuren in de kleutergroep hebben gehad als de december-kinderen. Beiden zijn gestart ná de kerstvakantie. En precies zo redeneren ouders/leerkrachten van decemberkinderen (als besloten is die in de kleuterklas te laten nog een jaar): Waarom geldt mijn kind als "zittenblijver" en als ze enkele dagen later was geboren niet?
Ik vind er eerlijk gezegd best wat voor te zeggen.
Versnellen in België mag niet. Misschien beter. Hier zo geen discussies van die paar dagen verschil.
zondag 31 januari 2021 om 12:20
Hier mag je niet voor 2,5 jaar naar school. Kinderen van januari starten dus steeds 1 september. Kinderen geboren in september - december het jaar ervoor starten dus het schooljaar ervoor van april tot en met juni.NYC schreef: ↑31-01-2021 11:50In Nederland kijken ze naar de ontwikkeling van het kind. Dus dan kan het zo zijn dat de één al zeven is terwijl de ander nog maar 5,5 is aan het begin van het schooljaar (eerste leerjaar, groep 3). Globaal komt het ook neer op het kalenderjaar. In de huidige groep 3 is het bijvoorbeeld zo dat de meeste kinderen van 2014 zijn en nog enkele kinderen van de tweede helft van 2013 en een enkele leerling van januari 2015.
Redenatie van sommige ouders/leerkrachten van januari-kinderen om die met 5.5 naar groep 3 te laten gaan is dat zij precies evenveel onderwijsuren in de kleutergroep hebben gehad als de december-kinderen. Beiden zijn gestart ná de kerstvakantie. En precies zo redeneren ouders/leerkrachten van decemberkinderen (als besloten is die in de kleuterklas te laten nog een jaar): Waarom geldt mijn kind als "zittenblijver" en als ze enkele dagen later was geboren niet?
Ik vind er eerlijk gezegd best wat voor te zeggen.

zondag 31 januari 2021 om 12:37
Bij mijn kinderen op school legden ze de grens in november. Versnellen deden ze niet aan.poezewoefje schreef: ↑31-01-2021 12:10Als ze echt naar de ontwikkeling kijken vind ik het goed. Ik denk dat ze op veel scholen kinderen langer laten gewoon omdat ze van de laatste maanden zijn. Dan kunnen veel roepen dat dit beter is voor de kinderen maar dat geloof ik niet. De slimste kinderen zijn soms de jongste.
Versnellen in België mag niet. Misschien beter. Hier zo geen discussies van die paar dagen verschil.
Zowel mijn kind van even na de grens als mijn kind van even voor de grens kregen hetzelfde advies voor de middelbare school. Ik vraag me alleen af of de jongste zijn boekentas volgend schoooljaar wel kan optillen....
zondag 31 januari 2021 om 12:39
Maar het gaat natuurlijk niet alleen, of zelfs maar nauwelijks, over die onderwijsuren. Juist een kleuter leert heel veel buiten school. De hersenen rijpen, de concentratie neemt toe, de kinderen leren spelenderwijs thuis vanalles. Dat verloopt niet bij elk kind in hetzelfde tempo en daarom is het goed om naar het kind zelf te kijken. Je puur blindstaren op onderwijsuren is veel te kortzichtig. Op de school van mijn kinderen hebben de kleuters minder lesuren (op vrijdag altijd vrij) en vanaf groep 3 juist meer. Maar ze komen niet met een lager niveau groep 3 binnen. Mijn kleuter leert volgens mij thuis meer dan op school (in ieder geval op cognitief gebied).
Dan blijft natuurlijk wel dat een kind van 1 januari maar 1 dag jonger is dan een kind van 31 december, ook qua rijping en wat het buiten school geleerd heeft. Maar ja, dat houd je altijd. Het kind van februari is maar iets jonger dan dat van januari, het kind van maart iets jonger dan dat van februari, etc. Die grens kun je blijven oprekken. Juist daarom moet je naar het individuele kind kijken en niet zeggen "Jantje is maar 3 dagen jonger dan Pietje dus als Pietje naar groep 3 gaat dan mag/moet Jantje ook."
nicole123 wijzigde dit bericht op 31-01-2021 12:48
0.23% gewijzigd
zondag 31 januari 2021 om 12:46
Ja, dat was hier ook.
Er is ook wel wat voor te zeggen om het hele leren lezen gewoon thuis op te pikken als je in groep 1 of 2 zit en dan in groep 3 na een paar weken (leerkracht moet het zelf even zien natuurlijk), moeilijker werk te krijgen, in plaats van wel sneller te gaan maar niet siginifcant voor te lopen.

zondag 31 januari 2021 om 12:56
Ik zou het je niet zo aantrekken wat andere ouders wel niet denken en gewoon doen wat jullie goed lijkt. Mensen die roepen dat een januarikind blijft zitten als het niet met 5 doorgaat naar groep 3 die kletsen domweg uit hun nek. En ik snap ook niet waar ze zich mee bemoeien. Wij hebben over onze dochter een paar keer met de juf overlegd en verder had niemand er ook maar iets mee te maken. Met een enkele ouder heb ik het erover gehad, omdat het er toevallig op kwam. Maar die luisterden gewoon en stelden normale geïnteresseerde vragen. Een andere ouder die vindt dat ik zus of zo voor mijn kind moet beslissen die moet vooral zijn grote bemoeienis eens voor zich houden en zich op zijn eigen kind richten. Of is het meer zo dat je bang bent wat anderen ervan zullen vinden, terwijl in feite andere ouders helemaal niet zo bezig zijn met jouw kind als jij denkt?NYC schreef: ↑31-01-2021 12:49Dat van die onderwijsuren gaf ik als voorbeeld, omdat er afgelopen jaren steeds daarmee beredeneerd werd: als ze 2 weken eerder was geboren (in december) was ze sowieso naar groep 3 gegaan.
Ik voel me op dit moment dus "die overbeschermende, voorzichtige ouder" die het haar kind niet gunt om ook "gewoon" naar groep 3 te gaan. Terwijl zoals jij ook al zegt, er toch op veel méér gebieden iets te leren valt dan alleen hoe je het cognitief op een testje doet.

zondag 31 januari 2021 om 13:59
Ik denk dat we hier als volwassenen veel te moeilijk over doen. Als je tegen kinderen zegt dat je blijft zitten, dan ervaren ze het ook zo.
Het gaat er toch om, om je eigen kind te volgen, wat het beste voor hem is. Hierbij merk ik gelukkig, dat de school van mijn kinderen alle leerlingen heel goed in beeld heeft en goed kan meedenken met ouders in wat passend zou kunnen zijn of juist niet passend is.
Een kind in groep 3 die het lastig heeft, dat doet denk ik veel meer met een kind, dan succeservaringen opdoen bij de kleuters. Juffen kunnen heel goed uitdaging aanbieden in de kleuters, op wat voor vlak dan ook.
Ieder kind is anders, en daar mogen we heel blij om zijn, denk ik. De ene is er aan toe na 1,5 jaar kleuteren, een ander kind niet.
Ik ben hierin juist heel blij met hoe NL het doet.
Ik werk veel op VO scholen, SMW, daar merk ik bij veel vroege leerlingen dat ze het lastig vinden op het VO, soms erg jong zijn. Ze moeite hebben in de eerste 2 jaren, om alles te overzien. Sommige doubleren dan een jaar (voor zover scholen dit nog willen). En komen hier echt sterker uit, maar vaak hebben deze leerlingen op hun tenen gelopen in groep 7 en 8. Soms niet cognitief en met de lesstof, maar wel qua plannen en organiseren, overzicht houden ed.
To ga ajb in gesprek met leerkracht en IB er om met elkaar in gesprek te gaan, over hoe nu verder. Jouw kind heeft perspectief nodig, hij moet weten waar hij aan toe is. Maak met elkaar een keuze, waar jullie allemaal achterstaan.
Het gaat er toch om, om je eigen kind te volgen, wat het beste voor hem is. Hierbij merk ik gelukkig, dat de school van mijn kinderen alle leerlingen heel goed in beeld heeft en goed kan meedenken met ouders in wat passend zou kunnen zijn of juist niet passend is.
Een kind in groep 3 die het lastig heeft, dat doet denk ik veel meer met een kind, dan succeservaringen opdoen bij de kleuters. Juffen kunnen heel goed uitdaging aanbieden in de kleuters, op wat voor vlak dan ook.
Ieder kind is anders, en daar mogen we heel blij om zijn, denk ik. De ene is er aan toe na 1,5 jaar kleuteren, een ander kind niet.
Ik ben hierin juist heel blij met hoe NL het doet.
Ik werk veel op VO scholen, SMW, daar merk ik bij veel vroege leerlingen dat ze het lastig vinden op het VO, soms erg jong zijn. Ze moeite hebben in de eerste 2 jaren, om alles te overzien. Sommige doubleren dan een jaar (voor zover scholen dit nog willen). En komen hier echt sterker uit, maar vaak hebben deze leerlingen op hun tenen gelopen in groep 7 en 8. Soms niet cognitief en met de lesstof, maar wel qua plannen en organiseren, overzicht houden ed.
To ga ajb in gesprek met leerkracht en IB er om met elkaar in gesprek te gaan, over hoe nu verder. Jouw kind heeft perspectief nodig, hij moet weten waar hij aan toe is. Maak met elkaar een keuze, waar jullie allemaal achterstaan.
zondag 31 januari 2021 om 14:39
Maar dat is toch ook gewoon zo, wat je schoonmoeder zegt, dat je zoon nog een jaar kleutert? Ik zie dat gewoon als een objectieve opmerking, misschien met enige verbazing uitgesproken als je zoon zelf steeds heeft verkondigd dat hij in groep 2 zit. Ben je niet zelf door je onzekerheid het aan het opblazen door er termen als 'uitzonderlijk' en 'overbeschermend' aan te gaan hangen? Volgens mij vindt niemand je overbeschermend, maar ben alleen jij bang dat je overbeschermend bent. En een januarikind dat 2,5 jaar kleutert is geen uitzondering, maar gewoon de normale situatie. Dat je hiermee bezig bent en het een lastige keuze vindt dat snap ik hoor, been there done that. Maar probeer wel het juiste perspectief te houden. Januarikinderen die versneld doorstromen zijn een uitzondering, geen regel. En voor TO, voor herfstkinderen is zowel doorstromen als in groep 2 blijven normaal en ligt het maar net aan het kind en wat het beste is.NYC schreef: ↑31-01-2021 13:14Oh, ik heb geen idee wat andere ouders ervan vinden. Schoonmoeder zei alleen over zoon (toen we zeiden dat hij volgend jaar in groep 2 zit): "Oh, dus hij moet nog een jaar kleuteren" en dat komt op mij over alsof het iets zwaar uitzonderlijks is. En toen moest ik denken aan alle januarikinderen die de afgelopen jaren wel als vroege leerling zijn doorgestroomd met de argumenten die ik hierboven schreef.

zondag 31 januari 2021 om 15:09
Dat hoeft helemaal niet. Zo lang zitten ze nou ook weer niet op school per dag en de meeste tijd wordt daar toch gewoon gespeeld? Je draait het anders gewoon om: op school spelen en thuis wat schoolser bezig zijn.
Natuurlijk stellen ook de moeilijkere werkbladen in groep 2 niets voor, maar de gewone werkbladen in groep 3 ook niet.
zondag 31 januari 2021 om 16:16
Dit idd. Mijn oudste liep/loopt ook altijd voor en school is vooral voor t sociale aspect, echte uitdaging zoekt hij thuis. Vooral in groep 2 was dat heel duidelijk, hij speelde nooit thuis en was juist altijd 'met zn hoofd' bezig. Sinds groep 3 gaat hij thuis juist meer spelen/bouwen.Quincy2 schreef: ↑31-01-2021 15:09Dat hoeft helemaal niet. Zo lang zitten ze nou ook weer niet op school per dag en de meeste tijd wordt daar toch gewoon gespeeld? Je draait het anders gewoon om: op school spelen en thuis wat schoolser bezig zijn.
Natuurlijk stellen ook de moeilijkere werkbladen in groep 2 niets voor, maar de gewone werkbladen in groep 3 ook niet.