Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
15-02-2021 21:30
Door de SVB werd dat uitgekeerd. En ja dat wordt weer vergoed is aan het begin van de lockdown gezegd! Erg fijn. Het is voor ons zeker €1000.
Ja SVB was dat inderdaad! En dat stukje dat het gezegd is heb ik gemist, maar ging er wel soort vanuit. Voor ons is het per maand geen mega bedrag, rond de €50,- maar ik ontvang het graag uiteraard!

Glad was het bij ons ook niet echt (midden land), mijn man kon prima met de auto naar het werk komen, stoepen waren wat glibberig, maar ja dat was vorige week na de sneeuw en aan vriezing ook behoorlijk!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het hier?

Ik krijg bijna salaris! Zojuist weer de balans opgemaakt van afgelopen maand.

We sparen een stuk minder dan normaal, o.a. doordat voorraden moesten aangevuld (koffie, dierenvoer, drogisterij) en door hoge noodzakelijke kosten (o.a. auto reparatie en vervanging deur). Maar we hebben naast de noodzakelijke dingen echt heel weinig uitgegeven dus vind het toch heel netjes en ben tevreden :yes:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook amper oké zeg maar gerust niet kunnen sparen deze maand, Truusje. Vergelijkbaar verhaal ook al bij jou, noodzakelijke dure reparatie kosten auto, flink aantal noodzakelijke aankopen voor in nieuwe huis, dure voorraden op (oa lenzen, koffie). Tsja dan gaat t hard en doe je niet eens iets geks.

Het minder geld uitgeven is hier helaas even geen optie... maar bewust blijven van uitgaven maakt wel dat je iig weet waar t blijft, en dat is fijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou het ging echt lekker. Totdat er ineens vorstschade aan het dak was, zoon een shutter per ongeluk sloopte en (bij mij komt alles altijd in drievoud) de vaatwasser de hik kreeg.

Alles gelukkig op tijd kunnen laten repareren voordat het echt stuk ging maar wel de meest royale voorrijkosten moeten betalen. Ik heb echt het gevoel gehad dat ik een dakdekker ‘kocht per opbod’. Maar ja, 150,- extra is niets in vergelijking met het vervangen van een hele dakgoot over tig strekkende meter. Daar sus ik mijzelf dan maar mee
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Aaaargh, dat zijn mindere dingen inderdaad Lemoos.
Is het nu wel opgelost? Hier is vandaag pas echt de dooi goed doorgezet.
Ik moet nog even de zolder checken of alles droog is maar dat is een puntdak van ongeveer 15 jr oud dus dat geloof ik wel, is in z’n geheel vernieuwd toen.
Platte dak van garage baarde mij meer zorgen maar daar heb ik geen natte plekken kunnen ontdekken gelukkig. Er lag echt mega veel op.

Als je meer wilt verdienen moet je je laten omscholen tot loodgieter of dakdekker inderdaad. Die kunnen echt de hoofdprijs vragen nu.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is allemaal opgelost gelukkig. Dak is 16 jaar oud maar een stukje van het zink in de dakgoot was gescheurd door de zwaarte van sneeuw, toen dooi en toen weer aanvriezen. Zag een complete waterval naast een van de dakgoten. Vond man normaal gezien het weer maar ben toch blij dat ik op tijd aan de bel heb getrokken.

Vaatwasser was een klein euvel en de shuttermeneer heeft alles weten te fixen. Was man of ik wat technischer geweest dan hadden we die laatste twee zelf kunnen doen. Maar ja, we zijn het nu eenmaal niet. De hoop is gevestigd op zoon :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
16-02-2021 21:46
Ja het is allemaal opgelost gelukkig. Dak is 16 jaar oud maar een stukje van het zink in de dakgoot was gescheurd door de zwaarte van sneeuw, toen dooi en toen weer aanvriezen. Zag een complete waterval naast een van de dakgoten. Vond man normaal gezien het weer maar ben toch blij dat ik op tijd aan de bel heb getrokken.

Vaatwasser was een klein euvel en de shuttermeneer heeft alles weten te fixen. Was man of ik wat technischer geweest dan hadden we die laatste twee zelf kunnen doen. Maar ja, we zijn het nu eenmaal niet. De hoop is gevestigd op zoon :-)
:proud:
Snode tip; Alvast goed gereedschap kado doen, dan is klussen leuker en leert ie het nog beter. Geldt enkel pas als hij oud genoeg is er verantwoord mee om te gaan, uiteraard ;-))

Ben het inmiddels gewend dat m’n man nogal handig is (ben ik ook) en ook lang (ik niet) en sterk (ik ook niet). We doen veel zelf, maar dingen als daken en loodgieteren, nee dat laten we ook over aan de professionals. Dat van die vaatwasser ook trouwens, je zal er net iets verkeerds mee doen zeg. Ben je nog verder van huis.

Overigens heb ik vanmorgen de wc bril vervangen en dan ben ik toch ook weer trots ondanks het uiteindelijk niks voorstelde :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Lemoos, hier komen dat soort dingen ook altijd in drievoud. En wij hebben beiden twee linkerhanden en een oud huis. Die prijzen vallen altijd tegen, heb vaak een bedrag in mijn hoofd maar uiteindelijk kost het 2x zoveel.

@hobbeltverder, hier heeft het best een poosje geduurd voordat die verhuiskosten ophielden. Even voor een doosje schroefjes, een paar plinten en lampje naar de bouwmarkt en huppa, weer een paar tientjes armer. En de tafel die in onze flat eigenlijk te groot was, was in het nieuwe huis te klein etc. Nog afgezien van leuke accessoires :mrgreen: (had altijd wel een excuus om iets te kopen) Maar vond dat wel een fijne periode, dat het steeds meer op een thuis begint te lijken.
Alle reacties Link kopieren
Gaat nog steeds goed. Nog 200 euro verwijderd van de 10k :hello:
Alle reacties Link kopieren
Truusjemier schreef:
16-02-2021 23:04

@hobbeltverder, hier heeft het best een poosje geduurd voordat die verhuiskosten ophielden. Even voor een doosje schroefjes, een paar plinten en lampje naar de bouwmarkt en huppa, weer een paar tientjes armer. En de tafel die in onze flat eigenlijk te groot was, was in het nieuwe huis te klein etc. Nog afgezien van leuke accessoires :mrgreen: (had altijd wel een excuus om iets te kopen) Maar vond dat wel een fijne periode, dat het steeds meer op een thuis begint te lijken.
Nou dat gaat hier ook nog zeker even door, maar vooral ook grote dingen nog. Afgelopen weken zijn ze bezig geweest met de tuin, daar moet laatste deel nog gedaan worden en laatste termijn nog betaald worden. We zijn bezig met offertes van airco en voor zonwering/rolluiken. Dat is ook nog wel kostenpost. Wel zijn dat de laatste grote dure dingen.

Eerst moeten we nu ander probleem fiksen.. we hebben van de week in 1 van onze ramen een thermische breuk gekregen. Onze leverancier van de raambekleding is al wezen kijken en heeft aangegeven dat ze de plisse's zo niet hadden mogen verkopen omdat deze op deze manier niet geschikt zijn voor onze ramen, fout van leverancier. Wel hebben ze gezegd dat raam sowieso vergoed zal worden via hun verzekering als onze aannemer het niet vergoed, maar wij vinden ook dat ze kosteloos de plisse's moeten vervangen en dat hebben ze niet voorgesteld.. dus daar we schriftelijk ook nog mail voor sturen. Al met al geeft het gedoe en hopelijk niet al te veel extra kosten..

Verder was deze maand heel netjes! Boodschappen prima, geen kleding of prullen, 1 keer Kruidvat (koop even opzet borstels voor je tandenborstel 😅) en verder vooral vaste lasten, huis uitgaven en brillen voor mij 😬, belangrijk maar wel grote uitgave.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
18-02-2021 19:25
Gaat nog steeds goed. Nog 200 euro verwijderd van de 10k :hello:

Ah goed bezig!! En dan wil je niet meer onder de 10k komen als je die grens eenmaal voorbij bent 😁
Alle reacties Link kopieren
@lemoos lekkages zijn niet fijn nee, en komen altijd ongelukkig uit qua tijd en geld.
Gelukkig snel weer opgelost!
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
28-02-2021 21:24
Eerst moeten we nu ander probleem fiksen.. we hebben van de week in 1 van onze ramen een thermische breuk gekregen. Onze leverancier van de raambekleding is al wezen kijken en heeft aangegeven dat ze de plisse's zo niet hadden mogen verkopen omdat deze op deze manier niet geschikt zijn voor onze ramen, fout van leverancier. Wel hebben ze gezegd dat raam sowieso vergoed zal worden via hun verzekering als onze aannemer het niet vergoed, maar wij vinden ook dat ze kosteloos de plisse's moeten vervangen en dat hebben ze niet voorgesteld.. dus daar we schriftelijk ook nog mail voor sturen. Al met al geeft het gedoe en hopelijk niet al te veel extra kosten
Oh balen dat soort dingen! Hier gaat er ook vaak wel iets mis. Meestal komt het wel goed, maar wat een gedoe daaraan vooraf kan gaan...

Hier deze maand veel huishoudelijke uitgaven, maar die moesten gewoon, had het al te lang uitgesteld. Wel al 2x sushi besteld en een keer langs de mcdrive geweest en dat binnen 1 week :$ boodschappen waren ook wat meer i.v.m. vakantie manlief, dan haal je toch meer drinken en lekkers in huis enz. Vanaf vandaag weer beter opletten. Probeer sinds gisteren ook spullen op marktplaats te verkopen, hopelijk levert het iets op (en het ruimt lekker op natuurlijk)

En verder aan het twijfelen. De bovenverdieping en zolder kunnen wel een lik verf gebruiken. Wilde het uitbesteden.Vorig jaar heeft de buitenschilder een offerte gemaakt maar ik schrok me rot. Overweeg nu om het toch maar zelf te doen, al heb ik er weinig zin in. Of wat meer offertes opvragen, al zat er toen met het buitenschilderwerk niet veel verschil in. Het was vooral een gedoe een goede te vinden die er tijd voor had.
Alle reacties Link kopieren
Hier moeten toch een aantal dingen gebeuren. Of, nou ja, moet, moet. Het dak heeft wel prioriteit. Het lekt (nog) niet, maar het is ieder jaar mazzel, zeg maar. Maar ja; dat wordt prijzig (ook al is het maar een kleine oppervlakte) omdat er 800 kilo grind moet worden afgevoerd... Dát is het duurste van de hele offerte. Overigens hadden we er drie aangevraagd, en het verschil duurste/goedkoopste was het dubbele! o_o Aangezien de goedkoopste een collega van m'n vader is (die hij al 50 jaar kent) vertrouwen we die het meeste.
Dan "moet" het keukenraam eigenlijk ook vervangen worden (is nog enkel glas), mag er ook wel een nieuw dakraam in de badkamer, en willen we eigenlijk rolluiken achter. Maar goed; echt haast heeft het ook niet. Het dak gaat wel gebeuren, en voor de ketel (die ook al 14 jaar oud is) staat sowieso ruimschoots geld apart, wat echt alleen daar voor is.
Wij zitten nu net over de 10k heen. Maar ik werk vanaf deze maand nog maar drie dagen, dus mijn inkomen zakt met 700 euro, dus heel hard sparen zit er voorlopig niet in..... Maar goed; eigen keus :)
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
28-02-2021 21:26
Ah goed bezig!! En dan wil je niet meer onder de 10k komen als je die grens eenmaal voorbij bent 😁
Zo waar :-)

Heb de schilder voor het buitenwerk al ‘besteld’. Om het nog deze zomer rond te krijgen heb ik de goede man een rolsteiger beloofd die hij niet zelf hoeft op te bouwen. Nu nog een rolsteiger huren :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een dag minder gaan werken. Afgelopen maand is dat ingegaan na een ruime week, dus ik heb nog geen 'nieuw' salaris gekregen. Het laatste salaris was nog deels oude uren, deels nieuwe uren. Ben wel benieuwd hoe het straks uitpakt!

Jammer zeg al die dingen die echt moeten of stuk gegaan zijn, zonde van het geld.

Ik (nouja wij) ben aan het sparen voor een nieuwe bijkeuken. We hebben nu een soort houten hokje aan ons huis. Als het hard waait of vriest sta je gevoelsmatig gewoon buiten. We stoken voor Jan met de korte achternaam daar, zo zonde. Nu staan alleen de wasmachines er en een schoenenkast etc, maar als het straks klaar is zit onze badkamer er ook in samen met een mooi washok. Ik kijk er zo naar uit, maar we zullen er diep voor in de buidel moeten. Hopelijk hebben we volgend jaar genoeg gespaard!
Alle reacties Link kopieren
Hier had één van de kinderen de stekker uit dr vriezer gelopen :facepalm: Alles ontdooid.
Dus vanavond eten we restjes (lees: alle snacks, patat en pizza die nog in de vriezer lag) en het brood moet deze week gewoon op.
Gelukkig had ik de vriezer nog niet niet stampvol aangevuld
Alle reacties Link kopieren
Dat is zo zuur. Zo had ik laatst ook per ongeluk op de knop gedrukt toen ik achter de vriezer en wasmachine losse sokken aan het vissen was. Volgende dag was ook alles ontdooit.

Gelukkig was het de extra vriezer en zat er alleen brood en spinazie in. Hij was net leeg.
Kon ik 'm meteen schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Balen Femke van de vriezer! Mja domme pech. Ben je trouwens niet gewoon verzekerd voor dit soort zaken? Wel toch?

Winterkoud dat is een flink domme fout van de leverancier ja! Hoop dat het gedekt wordt.


Hier zojuist het overzicht van afgelopen maand ingevuld, we hebben aan de boodschappen en tanken minder uitgegeven dan gemiddeld. Dit komt oa doordat februari een korte maand is en omdat ik vandaag grote boodschappen heb gedaan. Bedrag valt nu net in maart.
Verder ook 'even' veel uitgegeven aan oa tuingereedschap. Van die dingen die er ook nog even bijkomen als je besluit in een huis met een flinke tuin erbij te gaan wonen. Gelukkig zijn dat eenmalige aankopen waar je als het goed is jarenlang mee kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
@hobbeltverder: heb je generaties lang plezier van zo’n schoffel, steekschop, gewone schop, kruiwagen, hark en aanverwanten. Ik heb het gereedschap van het ouderlijk huis, wat weer afkomstig was uit pa’s ouderlijke huis :-)


Balen van die ontdooide diepvriezers zeg.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Op zich al redelijk bezig met sparen, maar sinds vorige maand aan het kijken wat nog “beter” zou kunnen.
Zit er nu aan te denken de auto weg te doen. Eigenlijk gebruik ik deze best veel, maar vooral voor dingen die ook prima op de elektrische fiets kunnen. Toch enige twijfel......:)
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
01-03-2021 16:59
Op zich al redelijk bezig met sparen, maar sinds vorige maand aan het kijken wat nog “beter” zou kunnen.
Zit er nu aan te denken de auto weg te doen. Eigenlijk gebruik ik deze best veel, maar vooral voor dingen die ook prima op de elektrische fiets kunnen. Toch enige twijfel......:)
Ik heb 28 jaar zonder auto geleefd. Het kan prima allemaal op de fiets (gezond ook :) ) maar je wordt heel erg afhankelijk van het weer. Ikzelf zat soms weken binnen omdat het stormde. Tuurlijk je kan naar buiten in regenpak, alleen de kans dat je dat daadwerkelijk vrijwillig gaat doen is klein, althans wel voor mij. Ik vind het zelf heel erg fijn dat ik nu ondanks rotweer toch de deur uit kan in mijn warmte droge auto.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog eerder m’n huis weg doen dan m’n auto. Echt waar :P Naja keuzes keuzes.

Lemoos, klopt, helaas voldoen de afdankertjes niet meer (schop steel gebroken, snoeischaar bot) dus nu zelf nieuw aanschaffen en met een mega heg is een eigen, goede accu heggenschaar ookeen must. Dit soort spul heb je toch meermaals per jaar nodig en om dan steeds maar te lenen voelt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe bevalt het minder werken jullie, Melon en Irish Wasser Woman? Is het het geld waard?
Momenteel (in de lockdown) ben ik liever aan het werk dan vrij, want ik zit mezelf thuis een beetje in de weg. Er komt niet erg veel meer uit mijn handen op mijn vrije dagen. Dat komt ook wel doordat ik even rustig aan moet doen door een knieblessure.
Alle reacties Link kopieren
Truusjemier schreef:
16-02-2021 23:04
Herkenbaar Lemoos, hier komen dat soort dingen ook altijd in drievoud. En wij hebben beiden twee linkerhanden en een oud huis. Die prijzen vallen altijd tegen, heb vaak een bedrag in mijn hoofd maar uiteindelijk kost het 2x zoveel.

@hobbeltverder, hier heeft het best een poosje geduurd voordat die verhuiskosten ophielden. Even voor een doosje schroefjes, een paar plinten en lampje naar de bouwmarkt en huppa, weer een paar tientjes armer. En de tafel die in onze flat eigenlijk te groot was, was in het nieuwe huis te klein etc. Nog afgezien van leuke accessoires :mrgreen: (had altijd wel een excuus om iets te kopen) Maar vond dat wel een fijne periode, dat het steeds meer op een thuis begint te lijken.
dubbel
tiumperfectum wijzigde dit bericht op 03-03-2021 11:05
0.51% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven