Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
Onderhoudsgemak is voor mij ook leidend. Een vest van wol met katoen (mix) kan best in de wasmachine op 20 graden.
Viscose droogt lekker vanzelf kreukvrij op als het gelijk uithangt op een hangertje (of gelijk uit de droger opvouwen). Ook de 100% wollen pantalons van Reiss gooi ik gewoon op 20 graden in de wasmachine.

Stoffen die ik graag draag: dikker katoen (tricot en jeans) want droogt door het gewicht kreukvrij op, op een hangertje (of uit de droger zoals jeans). Viscose (snel droog, strijkvrij, vooral voor blouses). Wol (lekker warm). Zijde voor tops in de zomer (een hele blouse moet je dan weer strijken).

Enige uitzonderingen (handwas) voor spullen die niet na ieder gebruik gewassen hoeven te worden zoals een vest (mohair, kasjmier).

Synthetische stoffen zitten mij niet fijn en ik ben altijd bang dat ik dan naar zweet ga ruiken. En ik krijg daar echt statisch haar van/word een magneet voor katten- en hondenhaar.
Lady_Day schreef:
22-02-2021 14:39
Stomerijdingen blijven bij mij lang liggen. Ik ben er gewoon te lui voor denk ik.

Dat gezegd hebbende, ik had een hele stapel broeken besteld en die kwamen vanochtend binnen. Daar zat een prachtige 100% wollen broek bij. Ik had niet goed genoeg gekeken denk ik want anders zou ik em nooit besteld hebben. Crèmekleur ook nog. Ik vind em prachtig maar hij gaat wel terug. Als het een wolmix was geweest zou ik em in de wasmachine gewassen hebben.
Wol kan je prima in de wasmachine wassen. Is zelfs beter dan op de hand.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
22-02-2021 15:19
Wol kan je prima in de wasmachine wassen. Is zelfs beter dan op de hand.
Oh ja, ik was mijn wollen truien in de wasmachine maar een dure crème wollen broek met persplooi die naar de stomerij moet gooi ik echt niet in de wasmachine.
Lady_Day schreef:
22-02-2021 15:23
Oh ja, ik was mijn wollen truien in de wasmachine maar een dure crème wollen broek met persplooi die naar de stomerij moet gooi ik echt niet in de wasmachine.
Dat begrijp ik, maar de persplooi stond er niet bij ;) Is overigens ook zelf goed te doen.
LīlyRose schreef:
22-02-2021 15:25
Dat begrijp ik, maar de persplooi stond er niet bij ;) Is overigens ook zelf goed te doen.
Haha. Nou ja, ik durf daar zelf niet zo goed mee te experimenteren. Het was geen broek van de H&M zeg maar. Echt van dat dikke, bijna viltachtige wol. En dan crème... die moet om de paar keer dragen naar de stomerij of de was in. Nee, ga ik niet aan beginnen.
Gebreide wollen dingen wassen is een stuk makkelijker dan geweven wol. Mannen gooien hun pak ook niet in de machine, dat wordt er gewoon echt niet mooier van.

Persplooi, geen probleem, met linnen of katoen gaat dat prima. Maar een wollen pantalon moet gewoon naar de stomerij als je dat echt langdurig mooi wil houden.
Ja, geweven wol was het - zoals een mannenpak maar dan echt wel winters. Geen vilt (dat zou het worden als ik het in mijn wasmachine gooi).
Door dit topic geïnspireerd heb ik gisteren en vandaag alweer 2 blouses en blazers aan die al een hele tijd in de kast waren blijven hangen.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat de blazer snel wordt omgeruild voor een vest als ik terug ben van mijn (werk)afspraak buiten de deur en weer plaats neem in mijn home office. Zo ging dat gisteren ook.

Ook zijn er 2 jurken weg uit m’n kast, 1 was net te groot en de ander net te strak. Geen wonder dat ze het hele seizoen nog niet uit de kast waren geweest!
Morgen weer een stapeltje kritisch bekijken en uit de kast halen wat ik niet draag.
Hobbelt, maar dat is toch prima. Ik ga al heel lang niet meer naar kantoor maar toen ik dat nog wel deed had ik ook een aantal kledingstukken die ik specifiek op mijn werk aan had en nooit thuis.

Ik heb dit weekend een aantal wollen winterjurken opgeborgen. Ik heb ze deze winter nog geen enkele keer gedragen en ik zie het ook niet meer gebeuren. Ik heb helaas wel enorme kooplust. Ik ben op zoek naar een specifieke blauwe broek maar de kleur komt nauw want het moet wel bij mijn andere navy kleding passen. De kleur moet niet te paars, niet te petrol en niet te grijs zijn. Een neutrale navy. Ik heb al heel wat besteld maar elke keer is het het net niet. Normaal gesproken zou ik dan toch even een fysieke winkel in gaan. Van 1 merk weet ik dat de kleur goed is van hun donkerblauw maar ze hebben niet het model dat ik zoek.

Verder heb ik voor mijn voorjaarscapsule volgens mij niets meer nodig. Ik heb van de winter al wat mooie dingen gekocht die nu nog wat te fris zijn. Hopelijk wordt het geleidelijk wat warmer.
Oh, ik ben ook 2 kilo aangekomen. Ik merkte het opeens omdat ik een spijkerbroek aan wilde die ik al sinds voor de kerst niet meer gedragen heb. Zit echt oncomfortabel strak. Wellicht is het niet vinden van de juiste kleur broek een teken van het universum.
Lady_day, ik heb ook wat issues met mijn spijkerbroeken. Ze zitten gewoon net niet lekker meer. De weegschaap zegt dat er niets in bijgekomen, maar doordat ik niet meer zwem, is de boel wel uitgezakt. Vervangen door hardlopen/fietsen heeft dus niet genoeg effect.

Nu moet ik toch nieuwe en dat vind ik zo'n drama. Ik draag namelijk geen skinny broeken. Ik vind ze gewoon niet mooi en ook niet praktisch. En ik draag vaak hardloopschoenen en dan heb je echt megavoeten als je ook nog een skinny draagt. Buiten dat ik mij een worst voel in die dingen. :lol:
Ik geloof dat je nu weer iets vaker de optie hebt voor een niet skinny, maar ik wacht wel tot de winkels open gaan. Want ik moet toch echt passen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik draag geen skinny jeans. Alleen rechte modellen van dat dikke katoen zonder stretch. Als ze net uit de was komen zitten ze altijd wel wat strak maar vandaag was het geen doen.

Door het slechte weer van de laatste tijd ben ik ook minder actief geweest. Komt wel weer.
Ik zie hier heel veel tips voorbij komen, super! Ook een aantal dames worden genoemd voor inspiratie, heel fijn. Ik ben zelf alleen wel voller dan de dames die genoemd worden. Heeft iemand toevallig ook een tip voor meer curvy dames om te volgen op Instagram of ergens anders?
Dianaf, daarom vind ik jurken zoveel fijner dan jeans. Spijkerbroeken zijn stug en zitten niet lekker. Skinnys zitten soms nog wel lekker omdat ze meer elastisch zijn, maar volgens mij zijn er niet zoveel skinnys meer nu. Jurken zijn ook vergevingsgezinder bij gewichtsschommelingen van + of - 2 kilo.
Broeken kopen heb ik ook echt een hekel aan, ik heb een vrij ongewone verhouding van beendikte en taille, dus veel zit niet goed, maar dat merk ik pas als ik iets aanprobeer. Jurken en rokken vind ik leuk, maar op mijn werk moet ik nogal eens wat sjouwen met modderige dingen of zware items, dus dan is een rok niet handig. Ik ben sowieso nog een beetje zoekende voor de balans tussen praktische kleding en mooiste kleding.
Oeh ja broeken kopen (en dragen) is echt de hel. was het al toen ik nog kindloos en slank was, maar nu met postpartum lijf incl flinke buik waar ik ook nog eens niks meer aan kan verdragen dat ook maar een beetje strak zit, is het geen doen meer.
Ik beken dat ik sinds corona vrijwel alleen nog maar zwangerschaps yoga en jogging broeken draag. buitenshuis een legging of panty met jurkje. Soms een 'normale' broek, die thuis zoals gezegd direct uit gaat. Ik kan er totaal niet meer tegen. Ook onderbroeken is een ramp, koop tenten bij zeeman met een kanten rand die hoog zit. Vind het erg jammet dat mijn lijf geen normale kleding meer verdraagt.
Volgens mij zijn broeken voor bijna iedereen wel een ramp. Ik heb lange benen, dus ik ben sowieso aangewezen op broeken met een lengtemaat en extra lange merken. Ik pas nu gelukkig wel iets makkelijker in de confectiemaat, maar vroeger, toen ik helemaal een dun sprietje was, had ik vaak het probleem dat broeken te wijd zaten op de heupen of rond de billen. Zelfs de allerkleinste maat... Tegenwoordig is het probleem dat alles goed aansluit, behalve de taille, die zit nu geregeld te strak. :roll: Ik heb inmiddels gelukkig wel weer een merk gevonden met een pasvorm die goed bij mijn lichaam lijkt te passen.

Nog even een update over mijn zomergarderobe. De wijd uitstaande midirok heb ik teruggestuurd. Hij zat prima rond de taille en heupen, maar mijn benen veranderen in stokjes onder zo'n wijde rok. :sick: Dus toch geretourneerd en een paar aansluitende rokken besteld, paperbagmodel. Ik verwacht dat dat een stuk leuker gaat staan.
Ik laat gewoon dingen innemen of uitleggen bij de kleermaker als het niet zit hoe ik wil. Kost vaak maar een tientje.
Ik heb geen issues met broeken behalve dat ze soms wat te lang zijn. Gelukkig zijn er veel cropped modellen tegenwoordig en die vallen bij mij meestal goed.

Kleermaker is ook een goeie inderdaad. Ik doe het niet vaak want voor mij moet het gewoon meteen goed zitten maar ik heb wel eens een broek in laten nemen of korter laten maken en ik was er altijd blij mee en het kost bijna niets.
Korter maken doe ik zelf met eigen naaimachine, maar ik koop nooit hele dure kleding dat scheelt.

Lady-day, heb je inmiddels al dejuiste kleur navy gevonden?

Ik heb een bestelling gedaan bij H&M maar daar zat niks passends bij. Wat hebben die toch vaak rare dingen.
Nu komt er nog een bestelling van Shoeby en daar verwacht ik wel wat meer van. Kleuren, zwart, en Wit, want mijn basis zomer en voorjaar kleding bestaat voornamelijk uit die kleuren.
Binnenkort weer eens wat dunnere vestjes etc van de zolder af halen en de dikke truien weer opbergen :sun:
Ik heb hier thuis 4 navy broeken liggen, 2 tops en een lange blazer. Gaat allemaal weer terug. Allemaal navy. Nooit geweten dat navy met navy combineren zo lastig is. Bovendien zitten alle broeken te strak! Nog wel een navy wollen vest op Vinted gekocht. Niet 100% perfect maar de kleur is wel goed. Ik denk dat ik eigenlijk nu wel weer voldoende heb. Ik had in de winter al wat dingen voor het voorjaar gekocht dus dat kan ik straks ook aan.
Aaah jammer zeg en ook gewoon rot dat alle broeken te strak zitten. Dat voelt gewoon niet fijn.
Ik ben bijna (bíjna) zover dat ik alle jeans en anderszins niet prettig zittende broeken wegdoe. Dat betekent dat er alleen nog jogging en yoga pants over blijven en 1 ‘nette’ zwarte jeans tregging. En een aantal van die pull-on pantalon achtige broeken met elastieken tailleband. Ben er zoooooo klar mee, gisteren ook weer een jeans uit m’n kast aangetrokken en na een halfuur maar weer verruild voor de jogging.
Krijg gewoon hoofdpijn van de druk op m’n buik. Stomme buik en stomme keizersnede, want sindsdien kan ik geen broek meer aan.
Ik ben wat hormonaal ook en houd vocht vast. Over een paar dagen is het grootste gedeelte weer weg. Heb ook gezond gegeten deze week dus verwacht binnenkort weer prettig in mijn jeans te zitten.

Knellende kleding is vreselijk. Een paar jaar geleden kocht ik nog wel eens iets wat net te krap was met het idee dat ik in de zomer wel een paar kilo lichter ben. Dat was vaak ook wel zo maar soms kon ik er pas met hangen en wurgen in. Ik heb daar geen zin meer in. Mijn ideale gewicht is eigenlijk een paar kilo onder mijn natuurlijke gewicht. Ik moet daar zoveel moeite voor doen om dat te bereiken en te behouden. Ik wil dat niet meer. Als ik mijn natuurlijke gewicht heb ben ik nog steeds niet dik maar ga ik een stuk vrolijker door het leven.

Hobbelt, en wat als je nou broeken van travelstof draagt? Ik vind dat zelf echt heerlijk spul. Het zit als een joggingbroek maar het ziet er toch gekleed uit. Zoals deze bijvoorbeeld van Japan TKY

Afbeelding

Iets goedkoper zijn de broeken van Studio Anneloes. Ik heb er zelf eentje die ik iets van 6 of 7 jaar geleden gekocht heb en heb die nog steeds vaak als wat nettere joggingbroek in en om het huis aan. Ik zie ze ook regelmatig op Vinted.
Ja ik heb dat weleens overwogen hè dat travelstof.
Heb 1 jurk van LaDress van travelstof en ook eens een legging gehad van travelstof, merk weet ik even niet meer. Ik vond het zo koud aanvoelen. Dat vind ik bijv niet fijn aan die jurk van LaDress terwijl die wel heel mooi is.
Voelt de stof van die merken die jij noemt ook koud aan?
Het is trouwens echt te tailleband en het gedeelte waar je onder buik in moet waar normaal de gulp zit. Als dat te strak zit dan krijg ik pijn.
Ik vind de broeken van travelstof niet koud maar de jurken en blouses wel. Ik ben wel een koukleum. In de winter draag ik bijna alleen maar wollen coltruien. Of in ieder geval wol. Een katoenen trui vind ik niks. Heb ik het alleen maar koud. Ik heb een aantal dunnere wollen truitjes en die heb ik ook gewoon in de zomer aan. Boven de 25 graden wordt het pas echt een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven