Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-02-2021 16:18
Zoek naar jouw ‘uniform’. Hetgeen waar jij je prettig in voelt en wat je 9 van de 10 keer uit de kast grijpt. Als je dat zelf echt niet weet, maak eens een selfie in de passpiegel iedere ochtend voordat je vertrekt van je outfit. Dat zijn de outfits die voldoen aan de eisen die je stelt qua comfort, representativiteit en voor de ‘mooi’.

En als je dat ‘uniform’ hebt gevonden dan zie je al dat de helft (bij de grootshoppers dan) van de inhoud van je kast weg kan. Die sexy kokerrok die je toch nooit draagt want te sexy of je hebt nooit de goede kleur panty voor eronder, dat mooie bloesje dat je niet draagt want daar past alleen die ene bh onder en het mooie van de bloes valt weg onder een vest/blazer, die seventies revival jeans die je ooit kocht voor die boho look maar die zit voor geen meter, de acht basis vesten in 8 kleuren die je ooit kocht want ‘handig’ en ‘twee voor de prijs van één’, het net-niet truitje (x12), enz.

Ik weet nu van elk kledingstuk aan welke eisen het moet voldoen wil ik ‘wear for money’ eruit halen. Ik doe niet meer aan compromissen (‘Met die broek zou het wel gaan/als ik er een blouse onder draag dan is het oké) omdat iets in de aanbieding is of omdat ik het winkelen beu ben.
Dat zou ik graag ook zo graag weten, aan welke eisen een kledingstuk voor mij moet voldoen.
Van die selfies is een goede tip, want eigenlijk weet ik niet eens wat me goed staat. En sommige dingen pak ik uit de kast omdat dat het stuk dan al zo lang in de kast hangt te hangen en ik vind dat ik het maar eens aan moet doen.
Al typende besef ik dat laatste eigenlijk een belletje moet doen rinkelen.
En ik ben heel slecht in dingen weggooien die nog niet versleten zijn, maar die ik eigenlijk niet meer mooi vind of om een andere reden zelden draag.

Ik weet wel welke stijl ik leuk vind, namelijk een edgy, stoere stijl met enige chique en vrouwelijke accenten. Als iemand nog een goeie blog oid daarvan weet hoor ik het graag.
.
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar tips voor als je niet weet hoe vanuit kleur een capsule op te bouwen.

Het eenvoudigste is om een kledingstuk met een kleurenprint uit je eigen kast te pakken. Vereiste is dat het een kledingstuk is dat je graag draagt en dat je qua kleur echt ophaalt. Je kunt dan die kleuren als uitgangspunt nemen voor het opbouwen van de rest van je garderobe. De neutrale kleuren als basis, de opvallende en felle kleuren als accent.

Andere optie is om kleuren uit de natuur te gebruiken. Stel bijvoorbeeld dat klaproosrood je fantastisch staat. Googel dan eens op foto's van klaprozen in een veld en kijk welke kleuren er in die foto te zien zijn.
Afbeelding
Hier zie je bijvoorbeeld korenbloemblauw en als je goed kijkt ook crème, beige en verschillende tinten groen. Ook hier kun je als basis de neutrale kleuren nemen (crème, beige, een zachte tint groen) en als accent de heftige kleuren (klaproosrood, korenbloemblauw of appeltjesgroen).
mandylion schreef:
12-02-2021 10:49
De helft o_o.
Ik vind het ook zo suf van mezelf. Zou zo graag duurzamer zijn met kleding, maar toch blijf ik steeds dezelfde fout maken. Dank voor het delen.
Als ik eenmaal een goede basis zou hebben, denk ik wel dat het vol te houden is.

TO, ik ben er dus zelf ook nog niet zo goed in, maar als je meer kleuren toe wilt voegen, zou je dat ook met bv een tas, riem, sjaal of hoofdbandje ofzo kunnen doen misschien?
Het is niet persé suf hoor. Misschien ben je niet het type jarenlang dezelfde kwalitatief hoogwaardige dingen te dragen.

Ik ben nog erger, ik geef veel geld uit aan kledingstukken, maar koop en heb ook best veel. Ik heb sommige dingen ook al 20 jaar. Maar toch is het bij mij wel zo dat ik andere dingen soms gewoon zat ben.

Wat ik onmogelijk weg kan gooien zijn (winter)jassen en schoenen. Omdat ik zoveel heb, slijt alles nauwelijks en omdat ik dan ook nog weet dat ik er honderden euro’s aan uit heb gegeven wil ik het niet wegdoen.

Eigenlijk staat het principe van de capsule los van wat je aan kleding uitgeeft. Ook met dure kleding kun je teveel hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe aan capsules maar ik heb echt veel kleding hoor. Alleen hangt niet alles tegelijk aan mijn kledingrek. Dat kan ook niet, daar heb ik veel te veel voor. Schoenen kan ik ook niet weg doen en ik doe het ook niet meer. Ik heb vorig jaar een paar schoenen weg gedaan waar ik nu spijt van heb.

Behalve kleding heb ik ook niet idioot veel spullen. Alles wat niet in mijn capsule zit heb ik in mijn berging opgeslagen. En daar heb nog meer dan genoeg ruimte over.
Alle reacties Link kopieren
Mandylion, mijn ervaring is dat je op een foto beter ziet hoe iets staat dan in het echt in de spiegel. En het voordeel is dat je makkelijk verschillende outfits kunt vergelijken door ze letterlijk naast elkaar te zien. Dus foto's maken is een goed idee om erachter te komen wat goed staat.
What a nuanced anxiety
Maar je draagt dingen toch niet steeds in dezelfde combinaties? Je gaat toch niet elke keer dat je een outfit aantrekt een foto maken om te analyseren? Of doen mensen (geen ingluencers) dat?
Alle reacties Link kopieren
Een capsule wardrobe is mij tot op heden nog nooit gelukt. Alleen als ik reis ben voor mijn werk dan lukt het me een mini-capsule te maken. Ik vond een kleurenanalyse erg waardevol, vooral nu ik zelf iets meer weten over kenmerken van kleuren, doe ik geen miskopen meer qua kleur. Dat heeft me een hoop geld bespaard. Ik kwam laatst ook terecht op de website van liveyourtruth.com die hier eerder genoemd werd, maar dat vond ik ronduit raar. Daarin zou welke kleuren en stijl ik zou moeten dragen, afhangen van mijn karakter en dat hing dan ook nog samen met facial features... klopte ook voor geen meter.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
13-02-2021 12:21
Maar je draagt dingen toch niet steeds in dezelfde combinaties? Je gaat toch niet elke keer dat je een outfit aantrekt een foto maken om te analyseren? Of doen mensen (geen ingluencers) dat?
Ik heb dat gewoon tien dagen lang gedaan omdat mijn idee van ‘mijn stijl’ dus totaal niet overeen kwam met wat ik daadwerkelijk droeg. Zo zag ik mijn ‘uniform’ op de foto’s. En dat was enkel voor het soort kledingstuk en ook wel de kleuren. Het is niet dat ik een stijlboek zat te maken. Ik droeg 9 van de 10 keer skinny jeans, blouse-met-vest of pullover met v-hals. Nou, toen kon ik al tig coltruien wegdoen, al die tunieken met borduursel, blazers, rokken. Jurken, boot cut jeans en hoodies. Dat was al de helft die weg kon.

Die pistolboots, western enkellaarzen en brogues gingen vervolgens de deur uit want ik droeg eigenlijk alleen gympen en halfhoge veterlaarzen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dan ben je al een heel eind. Ik kan soms echt wel verliefd worden op een kledingstuk. Had ooit een mooie kimonojas/jurk gezien. Groen met bloemen, heel druk. Gelukkig niet gekocht want het is iets wat ik alleen in mijn dromen draag. In het echt grijp ik naar neutrale kleuren en zeker geen prints.
Lady_Day schreef:
15-02-2021 12:44
Dan ben je al een heel eind. Ik kan soms echt wel verliefd worden op een kledingstuk. Had ooit een mooie kimonojas/jurk gezien. Groen met bloemen, heel druk. Gelukkig niet gekocht want het is iets wat ik alleen in mijn dromen draag. In het echt grijp ik naar neutrale kleuren en zeker geen prints.

Ik had laatst een heel mooi, fluffy vest besteld in een kleur die ik prachtig vond (dacht ik), een ijsblauwe tint. Leuk, eens iets heel anders.
Nah......toen ik het vest aantrok leek ik wel net uit de dood herrezen. Retour gestuurd dus.
Weer een illusie armer :-D
Ik probeer juist bewust uit m’n comfort zone te blijven en dwing mezelf ook eens wat anders aan te doen. Vaak is het een kwestie van wennen bij mij. Ik vind dat juist leuk, maar ik begrijp ook heel goed dat mensen willen dragen wat werkt voor hen.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
15-02-2021 13:23
Ik probeer juist bewust uit m’n comfort zone te blijven en dwing mezelf ook eens wat anders aan te doen. Vaak is het een kwestie van wennen bij mij. Ik vind dat juist leuk, maar ik begrijp ook heel goed dat mensen willen dragen wat werkt voor hen.
Ik heb dit ook heel lang geprobeerd. Ik vind het 'idee' namelijk heel leuk, maar.... Op een gegeven moment had ik meer dan 600 kledingstukken waarvan ik misschien 10% daadwerkelijk droeg.

Een aantal jaar geleden had ik het idee om in een tiny house te gaan wonen dus heb ik de bezem er flink doorheen gehaald. Ik ben wel verhuisd maar niet naar een tiny house en ik heb inmiddels toch best wel weer veel kleding maar het meeste is draagbaar voor mij. Ik heb inmiddels wel mijn eigen stijl/uniform. Ik weet welke kleuren mij mooi staan en waar ik me prettig in voel. Ik heb een aantal merken/winkels waar ik zo'n 80% van mijn garderobe koop. Het klinkt misschien saai, vooral ook omdat ik echt heel erg van kleding houd maar ik word hier gewoon echt gelukkig van, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag juist graag veel verschillende stijlen, maar mijn man heeft echt een uniform. Kwam toevallig gisteren ter sprake omdat ik kleding voor hem had gekocht, best grappig want hij was zich daar niet van bewust.
Alle reacties Link kopieren
Eerste stap, 2 zakken vol kleding voor de kringloop.
Ik heb nu nog zo'n 70 stukken denk ik ongeveer (laatst ongeveer 60 stuks geteld, en er zit ook nog wat in de was uiteraard).
.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig mandy. En heb je nu het idee dat er bij de overgebleven dingen een bepaalde stijl of kleur domineert? Dat je vanzelf je eigen stijl hebt gevonden zeg maar?
Wat staan er nog een hoop adviezen bij. Straks eens rustig al die linkjes bekijken.
Mijn uniform weet ik wel. Skinny broek en trui/blouse/shirt. Heel saai :D

Ik had vooral problemen met de te kiezen kleuren, maar ik denk dat ik het bij basiskleuren en blauw en groen ga houden.
En in de zomer maakt het niks uit, dan draag ik gewoon mijn jurkjes in alle kleuren :D

Jij bent alvast goed bezig Mandylion!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niets 'saai' aan een uniform hoor. Ik heb 3 creme/ecru/zandkleurige kasjmier coltruien die ik de afgelopen paar maanden continu gedragen heb. Ze staan me goed en ze zijn heerlijk zacht en warm.

Het wordt dit weekend mooier weer en ik heb zin om weer een nieuwe capsule samen te stellen. Heb gisteren allemaal spul uit mijn berging gehaald en heb alles gewassen en zelfs mijn strijkijzer van stal gehaald om een zijden blouse te strijken (heb die blouse nooit aan want ik haat strijken). Ik kan daar uren mee bezig zijn, kleding sorteren en passen en dan van stapeltje naar stapeltje.... als een klein kind zo blij, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik word altijd zo blij van jouw verhalen over je kleren, lady day. Werkt aanstekelijk. :D

Ik ben zelf ook al druk bezig met het samenstellen van een zomergarderobe. Ik had al wat fijne kledingstukken liggen, maar die zijn na een paar zomers van intensief dragen al behoorlijk aan het slijten. Dus ik heb eerst gekeken welke kleuren ik wil. Conclusie: vergeet-mij-nietjesblauw, karamel, en lichte crème- en amandeltinten. En daarna heb ik een paar bestellingen geplaatst. Vandaag zou de eerste lichting binnen moeten komen. :applause: Ik ben zooo benieuwd. Heb één wijd uitstaande rok besteld om te kijken of ik zo'n model kan hebben. Ik heb al een heel tof spijkerblouseje binnengekregen dat erop zou moeten staan. En ik wil graag nog gaan uitbreiden met linnen blouses en broeken. Ik ben gek op linnen in de zomer.

Laat dat mooie weer maar komen. :sun:
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
19-02-2021 09:17
Wat staan er nog een hoop adviezen bij. Straks eens rustig al die linkjes bekijken.
Mijn uniform weet ik wel. Skinny broek en trui/blouse/shirt. Heel saai :D

Ik had vooral problemen met de te kiezen kleuren, maar ik denk dat ik het bij basiskleuren en blauw en groen ga houden.
En in de zomer maakt het niks uit, dan draag ik gewoon mijn jurkjes in alle kleuren :D

Jij bent alvast goed bezig Mandylion!
Goeie keuze, blauw en groen zijn heel makkelijk te combineren is mijn ervaring!
Daveotion schreef:
19-02-2021 10:45
Goeie keuze, blauw en groen zijn heel makkelijk te combineren is mijn ervaring!
Is dat zo? De kleuren die mij goed staan zijn heldere kleuren. Dat vind ik dan weer niet zo mooi samen, maar ik wilde mijn blauw en mijn groen combineren met zwart, grijs en wit. In de zomer als ik bruiner ben ook met beige/zandkleur.

Marineblauw met een bepaalde kleur groen waarvan ik de naam niet weet vind ik dan wel weer mooi.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-02-2021 09:35
Ik vind niets 'saai' aan een uniform hoor. Ik heb 3 creme/ecru/zandkleurige kasjmier coltruien die ik de afgelopen paar maanden continu gedragen heb. Ze staan me goed en ze zijn heerlijk zacht en warm.

Het wordt dit weekend mooier weer en ik heb zin om weer een nieuwe capsule samen te stellen. Heb gisteren allemaal spul uit mijn berging gehaald en heb alles gewassen en zelfs mijn strijkijzer van stal gehaald om een zijden blouse te strijken (heb die blouse nooit aan want ik haat strijken). Ik kan daar uren mee bezig zijn, kleding sorteren en passen en dan van stapeltje naar stapeltje.... als een klein kind zo blij, haha.
In mijn capsule moet alles zonder strijken te dragen zijn... Daar ben ik wel achter.

Absofabso, blauw en groen lijkt me een mooie basis.

Ik denk nu ; denim/spijker, leer, wol en katoen/viscose qua stoffen. En 2 travelbroeken die heerlijk zitten.
En qua kleuren, zwart, wit/crème, denimkleur en donkergroen. En in de zomer meer kleur in rokken en jurken.
.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
19-02-2021 10:44
Ik word altijd zo blij van jouw verhalen over je kleren, lady day. Werkt aanstekelijk. :D

Ik ben zelf ook al druk bezig met het samenstellen van een zomergarderobe. Ik had al wat fijne kledingstukken liggen, maar die zijn na een paar zomers van intensief dragen al behoorlijk aan het slijten. Dus ik heb eerst gekeken welke kleuren ik wil. Conclusie: vergeet-mij-nietjesblauw, karamel, en lichte crème- en amandeltinten. En daarna heb ik een paar bestellingen geplaatst. Vandaag zou de eerste lichting binnen moeten komen. :applause: Ik ben zooo benieuwd. Heb één wijd uitstaande rok besteld om te kijken of ik zo'n model kan hebben. Ik heb al een heel tof spijkerblouseje binnengekregen dat erop zou moeten staan. En ik wil graag nog gaan uitbreiden met linnen blouses en broeken. Ik ben gek op linnen in de zomer.

Laat dat mooie weer maar komen. :sun:
Ik word gewoon zo blij van kleding, zeker nu er verder niets te doen is buiten de deur. Het nadeel is wel dat ik behoorlijk gewinkeld heb. Ik droeg altijd veel zwart maar nu ik ouder word ga ik steeds meer lichtere kleuren dragen. Vergeet-mij-nietjesblauw, caramel, crème en amandeltinten... prachtig!

Momenteel zit ik zelf in een donkerblauwe fase. Ik droeg altijd heel veel zwart en ik vind het nog steeds mooi maar donkerblauw is zo chic... vooral verschillende soorten donkerblauw bij elkaar. Maar... dat is echt even zoeken. Niet elke donkerblauw gaat met een andere donkerblauw. Warme tinten staan me beter dan koele maar als je iet online koopt staat dat er niet bij. Ik heb net 4 tops en 4 broeken besteld in de hoop dat er wat geschikts tussen zit. En oh, ook een paar cremekleurige broeken besteld.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
19-02-2021 10:55
In mijn capsule moet alles zonder strijken te dragen zijn... Daar ben ik wel achter.

Absofabso, blauw en groen lijkt me een mooie basis.

Ik denk nu ; denim/spijker, leer, wol en katoen/viscose qua stoffen. En 2 travelbroeken die heerlijk zitten.
En qua kleuren, zwart, wit/crème, denimkleur en donkergroen. En in de zomer meer kleur in rokken en jurken.
Ik koop ook niets meer wat ik moet strijken. Die zijden blouse is nog 1 van de laatste dingen die ik heb die gestreken moet worden. In de praktijk draag ik em dan 1x en gaat ie vervolgens ongestreken de berging in. Ik draag heel veel travelstof.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleding is qua broeken vaak zwart/grijs/donkerblauw. Shirtjes/tops zijn of zwart met iets fel gekleurds er over heen (colbert of een tuniekblouse) of fel gekleurd met iets donkers er op. Bv een gekleurde top met een zwart/grijs colbert.

Mijn felle kleuren zijn trouwens pauw kleuren, dus paars, groen, blauw. Maar hard roze, rood staat ook prima. Pastel ook wel, alleen niet in de winter. Dan ben ik te bleek daarvoor.

De meeste kleuren staan wel, ik moet alleen niet in volledig zwart gaan, want dat is te massief.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-02-2021 12:44
Dan ben je al een heel eind. Ik kan soms echt wel verliefd worden op een kledingstuk. Had ooit een mooie kimonojas/jurk gezien. Groen met bloemen, heel druk. Gelukkig niet gekocht want het is iets wat ik alleen in mijn dromen draag. In het echt grijp ik naar neutrale kleuren en zeker geen prints.
Ja precies. Nu kan ik iets gewoon heel mooi vinden en lekker laten hangen, het scheelt echt enorm veel geld. En soms loop ik tegen iets aan dat geschikt is als kamerjas/ochtendjas. Zo heb ik een zijden kimono met geborduurde kraanvogels. Hysterisch, totaal niet mijn kleuren maar ik vind het een beauty en geen hond buiten mijn huis die het ziet.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven