
omscholen lerares basisonderwijs?
vrijdag 8 mei 2009 om 10:46
Hallo,
Ik zit er over te denken om mij om te laten omscholen tot lerares basisonderwijs. Ik verlies mijn baan binnenkort en mijn sector wordt zwaar getroffen door de recessie. Het is dus niet zo dat de banen voor het oprapen liggen. Daarnaast heb ik nogal wat meegemaakt laatste tijd waardoor ik ben gaan nadenken of dit wel is wat ik wil. Heb t jaren lang heel leuk werk gevonden maar vind de sfeer niet altijd even aangenaam en de kant die de sector op gaat ook niet. Minder inhoud, meer op scoren gericht. Al vaker denk ik erover dat t me leuk lijkt met kinderen te werken. Het lijkt me ook zinvol werk, dat gevoel mis ik in mijn huidige baan vaak. En daarnaast lijkt 't me erg fijn om meer vakantiedagen te hebben. Heb er nu 25 p/j en werk me uit de naad. Merk dat ik 't weinig vind. Onderwijs verdient wel stuk minder denk ik. Ik heb al een HBO opleiding, maar totaal op iets anders gericht.
Goed mijn vragen:
- Wie heeft zich ook laten omscholen tot docent basisonderwijs?
- Wat voor traject is dat?
- Is er veel werkgelegenheid? (van middelbareschool weet ik dat er veel vraag is, maar dat trekt me niet)
-Hoeveel verdien je als je fulltime werkt?
- En alle andere ervaringen en info zijn welkom!
Ik zit er over te denken om mij om te laten omscholen tot lerares basisonderwijs. Ik verlies mijn baan binnenkort en mijn sector wordt zwaar getroffen door de recessie. Het is dus niet zo dat de banen voor het oprapen liggen. Daarnaast heb ik nogal wat meegemaakt laatste tijd waardoor ik ben gaan nadenken of dit wel is wat ik wil. Heb t jaren lang heel leuk werk gevonden maar vind de sfeer niet altijd even aangenaam en de kant die de sector op gaat ook niet. Minder inhoud, meer op scoren gericht. Al vaker denk ik erover dat t me leuk lijkt met kinderen te werken. Het lijkt me ook zinvol werk, dat gevoel mis ik in mijn huidige baan vaak. En daarnaast lijkt 't me erg fijn om meer vakantiedagen te hebben. Heb er nu 25 p/j en werk me uit de naad. Merk dat ik 't weinig vind. Onderwijs verdient wel stuk minder denk ik. Ik heb al een HBO opleiding, maar totaal op iets anders gericht.
Goed mijn vragen:
- Wie heeft zich ook laten omscholen tot docent basisonderwijs?
- Wat voor traject is dat?
- Is er veel werkgelegenheid? (van middelbareschool weet ik dat er veel vraag is, maar dat trekt me niet)
-Hoeveel verdien je als je fulltime werkt?
- En alle andere ervaringen en info zijn welkom!
zondag 17 mei 2009 om 17:28
Ik ben pas 3 jaar afgestudeerd en nu 2 jaar in het basisonderwijs aan het werk. Het is erg moeilijk om een baan te vinden heb ik gemerkt. 100 Reacties op een vacature zijn geen uitzondering. Houdt er rekening mee dat je moet invallen en dat er dus periodes zijn dat je geen werk hebt en misschien dus ook geen geld (dit hangt er vanaf of je vast in dienst bent bij het "invalbureau")
Ik heb trouwens heel veel geluk gehad, en heb nu een vast contract voor 1FTE, dus fulltime! Maar dit betekende wel dat ik naar de andere kant van het land moest verhuizen en dat had ook wat voeten in aarde.
Het is trouwens niet zo dat ADV is afgeschaft. Het heet nu idd Compensatieverlof, maar ik heb een stuk of 10 dagen tot mijn beschikking per schooljaar. Dit is een welkome aanvullig trouwens.
Ik moet zeggen dat ik me persoonlijk kan ergeren aan collega's die klagen dat ze terug moeten komen op hun vrije dag. Ik weet niet hoe dat in het VO is geregeld, maar in PO is dat opgenomen in je normjaartaak. Betekent wel dat je die goed moet controleren.
Ik heb trouwens heel veel geluk gehad, en heb nu een vast contract voor 1FTE, dus fulltime! Maar dit betekende wel dat ik naar de andere kant van het land moest verhuizen en dat had ook wat voeten in aarde.
Het is trouwens niet zo dat ADV is afgeschaft. Het heet nu idd Compensatieverlof, maar ik heb een stuk of 10 dagen tot mijn beschikking per schooljaar. Dit is een welkome aanvullig trouwens.
Ik moet zeggen dat ik me persoonlijk kan ergeren aan collega's die klagen dat ze terug moeten komen op hun vrije dag. Ik weet niet hoe dat in het VO is geregeld, maar in PO is dat opgenomen in je normjaartaak. Betekent wel dat je die goed moet controleren.
zondag 17 mei 2009 om 17:41
Ach, breek me de bek niet open Zamirah. Hij had er een handje van om bij de deur, kijkend op de klok, te wachten tot je op school aankwam. Om dan eens misprijzend te kijken en weg te lopen zonder de deur bijvoorbeeld maar even open te doen....
Maar ik hou erover op, anders ben ik weer boos, zo zonde van mijn energie
Maar ik hou erover op, anders ben ik weer boos, zo zonde van mijn energie
anoniem_49276 wijzigde dit bericht op 17-05-2009 17:42
Reden: ander woord was logischer :)
Reden: ander woord was logischer :)
% gewijzigd
zondag 17 mei 2009 om 17:41
quote:Zamirah schreef op 17 mei 2009 @ 17:32:
Gavia, ik werk op mijn vrije dag op een andere school.....dus ik kan helemaal niet terugkomen.
Fussie, ik ken ook zo'n school. Echt schandalig, sommige verhalen die ik hoor.
Oh sorry dat had ik niet begrepen. Ja dan wordt het natuurlijk lastig.
Bij ons op school is ook iemand die dit probleem heeft en daar hebben de twee scholen afspraken over gemaakt geloof ik.
Maar ik ook een collega die altijd als laatste komt en als eerste weg is en die elke keer weer klaagt dat ze op haar vrije dag terug moet komen, maar dit staat in haar normjaartaak en ze krijgt hier dus ook voor betaald! Daar erger ik me dan aan!
Ik onderken trouwens wel dat het allemaal wat vaag is in het onderwijs qua werkuren. De enige manier om dit op te lossen is elke minuut die je werkt vast te leggen en dat is een onmogelijke taak.
Gavia, ik werk op mijn vrije dag op een andere school.....dus ik kan helemaal niet terugkomen.
Fussie, ik ken ook zo'n school. Echt schandalig, sommige verhalen die ik hoor.
Oh sorry dat had ik niet begrepen. Ja dan wordt het natuurlijk lastig.
Bij ons op school is ook iemand die dit probleem heeft en daar hebben de twee scholen afspraken over gemaakt geloof ik.
Maar ik ook een collega die altijd als laatste komt en als eerste weg is en die elke keer weer klaagt dat ze op haar vrije dag terug moet komen, maar dit staat in haar normjaartaak en ze krijgt hier dus ook voor betaald! Daar erger ik me dan aan!
Ik onderken trouwens wel dat het allemaal wat vaag is in het onderwijs qua werkuren. De enige manier om dit op te lossen is elke minuut die je werkt vast te leggen en dat is een onmogelijke taak.
zondag 17 mei 2009 om 17:43
quote:Leraar schreef op 17 mei 2009 @ 16:48:
Trek je dat niet aan digijuf, dat is kortzichtig van die mensen. Je levert er immers salaris voor in! Ik ben dit jaar als fulltimer trouwens ook niet naar de musical geweest. Bij de niet-verplichte avondactiviteiten maak ik keuzes, je kunt niet overal bij zijn.
Ik trek trouwens wel een scheef gezicht naar mensen (fulltimers en parttimers) die eerder weggaan van vergaderingen en scholingsmiddagen omdat ze, bijvoorbeeld, de kinderen van school moeten halen. Alsof ik daar voor m'n lol zit! Soms zit je aan het eind van zo'n bespreking nog maar met een paar mensen, die geen cent meer betaald krijgen dan degenen die een uur eerder weg waren.
Ja, bij ons op school zijn dat dan de mensen die wél opmerkingen maken als je bijv. een musical overslaat, die dan juist als er vergadering is naar de tandarts/ huisarts/ huidarts/ oorarts etc. moeten...
Ik heb zelf wel geleerd om keuzes te maken (waar ik die heb dan, want studiedagen zijn bij ons gewoon verplicht) en me niet teveel aan te trekken van de 'klagers'. Maar die mentaliteit stoort me wel eens!
Trek je dat niet aan digijuf, dat is kortzichtig van die mensen. Je levert er immers salaris voor in! Ik ben dit jaar als fulltimer trouwens ook niet naar de musical geweest. Bij de niet-verplichte avondactiviteiten maak ik keuzes, je kunt niet overal bij zijn.
Ik trek trouwens wel een scheef gezicht naar mensen (fulltimers en parttimers) die eerder weggaan van vergaderingen en scholingsmiddagen omdat ze, bijvoorbeeld, de kinderen van school moeten halen. Alsof ik daar voor m'n lol zit! Soms zit je aan het eind van zo'n bespreking nog maar met een paar mensen, die geen cent meer betaald krijgen dan degenen die een uur eerder weg waren.
Ja, bij ons op school zijn dat dan de mensen die wél opmerkingen maken als je bijv. een musical overslaat, die dan juist als er vergadering is naar de tandarts/ huisarts/ huidarts/ oorarts etc. moeten...
Ik heb zelf wel geleerd om keuzes te maken (waar ik die heb dan, want studiedagen zijn bij ons gewoon verplicht) en me niet teveel aan te trekken van de 'klagers'. Maar die mentaliteit stoort me wel eens!
zondag 17 mei 2009 om 17:49
quote:south schreef op 15 mei 2009 @ 17:35:
Wat ik al zei Noa... ik ken dus niemand die fulltime werkt en het volhoudt.... 4 dagen werken is niet fulltime... ook al heb je en fulltime betrekking.
Er zullen natuurlijk wel uitzonderingen zijn, maar ik ken ze dus niet. En dan heb ik het trouwens over het basisonderwijs... want van het v.o. weet ik echt bijna niets af.
Oh en duivelijntje.... weet je al wat je wilt?Echt? Ik heb zelf 10 jaar fulltime gewerkt, en was dat blijven doen als ik geen kind had gekregen. Ik kies nu voor kindlief en even niet voor werk, (al is dat een andere discussie). Ik werk op een school waar veel van je verwacht wordt, trek dus echt niet om half 4 de deur achter me dicht. Naast mij waren en zijn er nog veel meer fulltime-werkende collega's. Dat jij ze niet kent, zegt dus niet zoveel!
Wat ik al zei Noa... ik ken dus niemand die fulltime werkt en het volhoudt.... 4 dagen werken is niet fulltime... ook al heb je en fulltime betrekking.
Er zullen natuurlijk wel uitzonderingen zijn, maar ik ken ze dus niet. En dan heb ik het trouwens over het basisonderwijs... want van het v.o. weet ik echt bijna niets af.
Oh en duivelijntje.... weet je al wat je wilt?Echt? Ik heb zelf 10 jaar fulltime gewerkt, en was dat blijven doen als ik geen kind had gekregen. Ik kies nu voor kindlief en even niet voor werk, (al is dat een andere discussie). Ik werk op een school waar veel van je verwacht wordt, trek dus echt niet om half 4 de deur achter me dicht. Naast mij waren en zijn er nog veel meer fulltime-werkende collega's. Dat jij ze niet kent, zegt dus niet zoveel!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
zondag 17 mei 2009 om 17:49
quote:Zamirah schreef op 17 mei 2009 @ 17:32:
Gavia, ik werk op mijn vrije dag op een andere school.....dus ik kan helemaal niet terugkomen.Da's bij ons ook de enige geldige reden om niet terug te hoeven komen: als je ander werk hebt. Ik vid dat best krom, want ik heb o.a. een part-timebaan omdat ik ook andere taken heb. Maar die tellen dan niet als ander werk. Ik heb een man die flexibel is in bijv. de kinderen opvangen als ik op een niet-werkdag moet werken. Maar bij hem merk ik ook wel eens ergernis, omdat die flexibiliteit er vanaf de andere kant eigenlijk nooit is.
Gavia, ik werk op mijn vrije dag op een andere school.....dus ik kan helemaal niet terugkomen.Da's bij ons ook de enige geldige reden om niet terug te hoeven komen: als je ander werk hebt. Ik vid dat best krom, want ik heb o.a. een part-timebaan omdat ik ook andere taken heb. Maar die tellen dan niet als ander werk. Ik heb een man die flexibel is in bijv. de kinderen opvangen als ik op een niet-werkdag moet werken. Maar bij hem merk ik ook wel eens ergernis, omdat die flexibiliteit er vanaf de andere kant eigenlijk nooit is.

zondag 17 mei 2009 om 18:06
Op mijn vorige school lette iedereen ook zo op elkaar.. om gek van te worden. Je moest om 8 uur in de teamkamer zijn, je moest om vijf over 12 gezamenlijk eten... en owee als je te laat was.. dat werd je niet in dank afgenomen.
Op mijn huidige school is dat wel anders. Ik kwam een keer wat laat op school aan en was in mijn klas bezig toen de directeur lang liep... wat doe je gestresst zei hij.. Ik ben een beetje laat vandaag.. had al eerder op school willen zijn. Hoezo, Je hebt toch nog 20 minuten?? Tja.. zo kun je het ook bekijken.
Ook pasten mijn schoonouders een keer op mijn kinderen. Maar zij zijn nogal strikt in tijden. De leerlingen zijn om 12 uur uit, dus kun je hier om half een zijn. Ik was natuurlijk nog lang niet klaar in de klas. Ik stond hier met de adjunct over de praten toen ze bij het afscheid zei... geniet van je middag.
Zo kan het dus ook. Het zijn nuance verschillen, maar ik ervaar het als dag en nacht.
Op mijn huidige school is dat wel anders. Ik kwam een keer wat laat op school aan en was in mijn klas bezig toen de directeur lang liep... wat doe je gestresst zei hij.. Ik ben een beetje laat vandaag.. had al eerder op school willen zijn. Hoezo, Je hebt toch nog 20 minuten?? Tja.. zo kun je het ook bekijken.
Ook pasten mijn schoonouders een keer op mijn kinderen. Maar zij zijn nogal strikt in tijden. De leerlingen zijn om 12 uur uit, dus kun je hier om half een zijn. Ik was natuurlijk nog lang niet klaar in de klas. Ik stond hier met de adjunct over de praten toen ze bij het afscheid zei... geniet van je middag.
Zo kan het dus ook. Het zijn nuance verschillen, maar ik ervaar het als dag en nacht.
zondag 17 mei 2009 om 18:08
De normjaartaak is een wassen neus. Die wordt er altijd maar bijgehaald: "het hoort bij je jaartaak", maar in diezelfde normjaartaak staat een opslagfactor per les waar je het gewoon niet mee redt. Zou ik me bijvoorbeeld aan de voorbereidings- en nakijktijd houden die de normjaartaak stelt, dan moest ik regelmatig een les laten vervallen wegens onvoldoende voorbereiding, en kregen leerlingen hun proefwerk pas na vier maanden terug .
zondag 17 mei 2009 om 18:09
Kortom: er wordt gewoon enorm veel van je geëist. En niet altijd ( vaak niet dus) terecht.
Ik wil graag hard werken, echt ( al lijkt het misschien niet op dit topic... maar daar moet wel tegenover staan dat de beloning goed is. En dan bedoel ik niet eens alleen het salaris( ja ook wel) maar ook de zorg voor het personeel, die kan vaak veel beter. Zie het verhaal van Fussie, en zo lus ik er ook nog wel een paar.
Op de link van Leraar is te lezen, dat docenten van nu plm 20% meer uren draaien dan waarvoor ze voor betaald worden. Dat is toch zot???
Ik wil graag hard werken, echt ( al lijkt het misschien niet op dit topic... maar daar moet wel tegenover staan dat de beloning goed is. En dan bedoel ik niet eens alleen het salaris( ja ook wel) maar ook de zorg voor het personeel, die kan vaak veel beter. Zie het verhaal van Fussie, en zo lus ik er ook nog wel een paar.
Op de link van Leraar is te lezen, dat docenten van nu plm 20% meer uren draaien dan waarvoor ze voor betaald worden. Dat is toch zot???
zondag 17 mei 2009 om 18:21
Zamirah, er is onlangs een nieuw onderzoek geweest waaruit bleek dat leraren niet meer uren maken dan de 1659 die ze per jaar zouden moeten maken. (Als je nieuwsgierig bent: het staat hier: http://www.regioplan.nl/p ... aren_voortgezet_onderwijs ) We werken dus officieel niet teveel.
Maar uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat veel leraren hun baan ervaren als zwaar. Zijn wij dan zulke zeikerds? Nee. Een uur lesgeven is gewoon veel intensiever dan een uur op kantoor.
Met uren tellen, waar ik zelf in mijn onnadenkendheid ook steeds voor pleit, komen we er dus niet. We werken niet teveel uren. We werken wel te zware uren. In vergelijking met andere landen geeft een Nederlandse leraar 20% meer les, aan 25% meer leerlingen. Ik pleit nog steeds voor de norm van 20 lesuren bij een fulltime baan. Dan komen we ook echt wel aan onze uren. We bereiden onze lessen alleen wat beter voor en kunnen wat meer aandacht besteden aan leerlingen met problemen. En reken maar dat het leraarsberoep dan een stuk aantrekkelijker wordt, want in principe is het natuurlijk een prachtige baan!
Maar uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat veel leraren hun baan ervaren als zwaar. Zijn wij dan zulke zeikerds? Nee. Een uur lesgeven is gewoon veel intensiever dan een uur op kantoor.
Met uren tellen, waar ik zelf in mijn onnadenkendheid ook steeds voor pleit, komen we er dus niet. We werken niet teveel uren. We werken wel te zware uren. In vergelijking met andere landen geeft een Nederlandse leraar 20% meer les, aan 25% meer leerlingen. Ik pleit nog steeds voor de norm van 20 lesuren bij een fulltime baan. Dan komen we ook echt wel aan onze uren. We bereiden onze lessen alleen wat beter voor en kunnen wat meer aandacht besteden aan leerlingen met problemen. En reken maar dat het leraarsberoep dan een stuk aantrekkelijker wordt, want in principe is het natuurlijk een prachtige baan!
zondag 17 mei 2009 om 18:37
Is ook zo, ik vind het werk eigenlijk hartstikke leuk!
Maar voor de klas staan is inderdaad wel eventjes iets anders dan achter een pc werken. Dat is nou juist de reden dat ik het dus niet goed beloond vind. Na een dag lesgeven van bijv 8 uur, ben ik soms helemaal kapot, zit ik gapend op de terugweg in mijn auto en is zelfs koken me nog teveel.
Maar voor de klas staan is inderdaad wel eventjes iets anders dan achter een pc werken. Dat is nou juist de reden dat ik het dus niet goed beloond vind. Na een dag lesgeven van bijv 8 uur, ben ik soms helemaal kapot, zit ik gapend op de terugweg in mijn auto en is zelfs koken me nog teveel.

zondag 17 mei 2009 om 23:05
Herkenbaar. En als je eens een keer een slechte dag hebt, kun je niet wegdromen achter je computer, maar heb je meteen kids die tegen het plafond aanstuiteren van de energie.
Ik ben dol op lesgeven en dol op de kinderen, maar ik ben bang dat ik straks na x aantal jaren het vak niet meer uitkom. Uiteindelijk ga ik wel weer lesgeven, alleen NU niet...
Ik ben dol op lesgeven en dol op de kinderen, maar ik ben bang dat ik straks na x aantal jaren het vak niet meer uitkom. Uiteindelijk ga ik wel weer lesgeven, alleen NU niet...

maandag 18 mei 2009 om 20:55
Nou om nog maar eens wat in de groep te gooien:
Ik ga dus rustig om vier uur weg om m'n kinderen op te halen als ik niets zinnigs heb of als de thuissituatie daar om vraagt. En daar voel ik me dus NIET schuldig over, want ik maak dat prima in orde qua uren die ik werk, en bovendien heb ik een partime contract wat ik ook wil, maar werk ik regelmatig vijf dagen in de week. Dat ik daarvoor nodig ben, moeten ze zelf weten maar ik ga dan echt niet tot vijf uur op school zitten hoor!
Ik ga dus rustig om vier uur weg om m'n kinderen op te halen als ik niets zinnigs heb of als de thuissituatie daar om vraagt. En daar voel ik me dus NIET schuldig over, want ik maak dat prima in orde qua uren die ik werk, en bovendien heb ik een partime contract wat ik ook wil, maar werk ik regelmatig vijf dagen in de week. Dat ik daarvoor nodig ben, moeten ze zelf weten maar ik ga dan echt niet tot vijf uur op school zitten hoor!
maandag 18 mei 2009 om 22:54
Maar als het een verplichte vergadering of scholing betreft, waar een ander OOK het nut niet van inziet, moet die ander (die OOK meer uren draait dan officieel nodig is) wel blijven, omdat ie geen kinderen heeft. Dat is wel krom.
Op een gewone schooldag als er niets speciaals gepland is eerder weggaan lijkt me volledig normaal, je mag toch zelf indelen of jij je proefwerken tussen drie en vijf wilt nakijken, of tussen tien en twaalf 's avonds? Als ik een doktersafspraak heb aan het eind van de middag, of ik moet even iets ophalen bij een winkel, ga ik ook eerder weg en dan werk ik 's avonds wat langer door.
Op een gewone schooldag als er niets speciaals gepland is eerder weggaan lijkt me volledig normaal, je mag toch zelf indelen of jij je proefwerken tussen drie en vijf wilt nakijken, of tussen tien en twaalf 's avonds? Als ik een doktersafspraak heb aan het eind van de middag, of ik moet even iets ophalen bij een winkel, ga ik ook eerder weg en dan werk ik 's avonds wat langer door.

woensdag 20 mei 2009 om 16:02
quote:fussie schreef op 08 mei 2009 @ 16:17:
Zelf ben ik ook niet altijd dol op zij-instromers. Ik vind het zo raar dat je in 2 jaar kunt doen waar ik 4 jaar over gedaan heb.
Ik vind het een devaluatie van mijn diploma.
Afgezien van de studieroute is men idd best kritisch op zijinstromers is ook mijn ervaring.... Niet dat ik persoonlijk denk dat alle zij-instromers over één kam geschoren mogen worden
Zelf ben ik ook niet altijd dol op zij-instromers. Ik vind het zo raar dat je in 2 jaar kunt doen waar ik 4 jaar over gedaan heb.
Ik vind het een devaluatie van mijn diploma.
Afgezien van de studieroute is men idd best kritisch op zijinstromers is ook mijn ervaring.... Niet dat ik persoonlijk denk dat alle zij-instromers over één kam geschoren mogen worden
woensdag 20 mei 2009 om 18:34
Ik ben juist voor zij-instromers, want degenen die wij hebben die het WEL volhouden (dat zijn er doorgaans niet zoveel) brengen uit het bedrijfsleven een prettige zakelijkheid mee, die wij in het onderwijs ook hard nodig hebben. We kunnen nog veel van ze leren!
Waar ik dan wel weer grote moeite mee heb is dat mensen (niet alleen zij-instromers, ook tweedegraders) van school tijd en geld krijgen om hun eerstegraads bevoegdheid te halen, terwijl ik die in mijn eigen tijd gehaald heb, er een vijfcijferige studieschuld aan over heb gehouden, en geen cent meer verdien. Mijn collega mocht vorig jaar vier dagen werken en ik vijf, voor hetzelfde geld, want hij had een dag per week studieverlof omdat ik zo stom ben geweest netjes mijn best te doen in mijn studententijd.
Ik gun het de beste man van harte, wil 'm graag houden als collega en snap dus dat een school in hem investeert, maar als je niet een bepaalde vorm van beloning of compensatie regelt voor mensen die hun diploma al hebben, komt er natuurlijk helemaal geen enkele hogeropgeleide meer het onderwijs in.
Waar ik dan wel weer grote moeite mee heb is dat mensen (niet alleen zij-instromers, ook tweedegraders) van school tijd en geld krijgen om hun eerstegraads bevoegdheid te halen, terwijl ik die in mijn eigen tijd gehaald heb, er een vijfcijferige studieschuld aan over heb gehouden, en geen cent meer verdien. Mijn collega mocht vorig jaar vier dagen werken en ik vijf, voor hetzelfde geld, want hij had een dag per week studieverlof omdat ik zo stom ben geweest netjes mijn best te doen in mijn studententijd.
Ik gun het de beste man van harte, wil 'm graag houden als collega en snap dus dat een school in hem investeert, maar als je niet een bepaalde vorm van beloning of compensatie regelt voor mensen die hun diploma al hebben, komt er natuurlijk helemaal geen enkele hogeropgeleide meer het onderwijs in.
maandag 25 mei 2009 om 16:41
Zo even bijgelezen. Fijn dat jullie nog zo actief op dit topic zijn geweest. Heb ook vandaag contact gehad met de onderwijsbv. Jullie misschien wel bekend?
Ik denk dat de kans dat ik het primaironderwijs in ga nihil is. Ik heb gekeken naar vacatures en die zijn er nauwelijks. Bovendien moet ik dan de studie zelf betalen, en ik heb al een fikse studieschuld, en ben binnenkort sowieso werkloos.
Ik weet dat er in het VO meer banen zijn, en Nederlands een vak is waar veel docenten voor nodig zijn. Dat is een vak waar ik me altijd voor geinteresseerd heb en ook verwant is met wat ik nu doe.
Maar goed. Ik vind het nogal een stap en ben er zeker nog niet uit. Het lezen hier doet me goed en ik ik blijf me orienteren. Wellicht een dag meelopen op een school zoals velen al gezegd hebben.
Ik heb ooit lesgegeven (NT2) als vrijwilliger. Vond het best leuk om te doen, maar vond de organisatie vreselijk (heel slecht georganiseerd/ gecoordineerd). En dat is waar ik mss ook een beetje bang voor ben in het onderwijs. Hoewel ik binnen mijn bedrijf ook genoeg kritiek heb op hoe de boel georganiseerd is en van veel mensen in verschillende sectoren hetzelfde hoor. Ben mss ook beetje bang voor negatieve klaagsfeer. Kan daar erg slecht tegen. VMBO heeft natuurlijk een heel slecht imago dus zou ook niet staan te springen om daar te gaan werken. Maar als iemand geweldige ervaringen heeft hoor ik 't graag!
Heb nog wel wat vragen aan jullie:
Wat verdien je als fulltime docent Nederlands (2egrd)? Ik verdien nu ruim 1900 netto. Ik vind iets minder niet erg, maar 1500 zou ik wel krap vinden, laat staan de 1400 van Zamira.
Ik ben HBO'er, kan je dan (met bijscholing) ook op een HBO instelling lesgeven? of moet je daarvoor een master behalen? of staat 1grd aan master?
Daarnaast ben ik vorig jaar in mijn eigen tijd een deeltijd master begonnen. Beetje veel om me én te laten omscholen en die master te blijven doen. Dan zou ik dus nadat ik mijn diploma als docent heb behaald het pas weer willen oppakken. Op zich vind ik dat geen probleem. Nu praten jullie over enorme werkdruk en te weinig tijd voor alles. Maar op een ander topic over UIT het onderwijs gaan lees ik wel over mensen die daarnaast nog een studie doen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee, of collega's die dat doen? 4 dgn werken (0,8) en een deeltijd studie? Die deeltijd studie doe ik overigens niet vanwege carrieremogelijkheden maar puur vanwege interesse en persoonlijke ontwikkeling, heeft dus geen haast.
Ik lees veel over dat het zwaar is als je bij verschillende scholen werkt (kan ik me goed voorstellen). Hoe zijn die perspectieven voor docenten Nederlands? Daar is immers veel vraag naar...
Wat Leraar zegt over zij instromers en 2graads die hun eerste kunnen halen in de tijd van school klinkt mij heel interessant in de oren. Ik snap best dat het zuur is als je zelf alles hebt moeten bekostigen, maar vergeet niet dat de zij-instromer ook al een studie achter de rug heeft (met de nodige schuld). Het zou alleen wel mooi zijn als je na je 1e graad ook nog andere doorgroei/ studie mogelijkheden hebt en dat dat niet 't eindstation is. Ik weet niet hoe dat nu in het onderwijs is?
Nog iets anders: ik ben in mijn zoektocht ook een site tegen gekomen (even de naam niet paraat) waar je als een soort interim kracht in het onderwijs werkt en dus door het hele land wordt uitgezonden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Iemand opperde dat ik naief over kom. Dat komt mss omdat ik geen enkel idee heb en daarom van alles maar vraag. Wil zoveel mogelijk informatie tot me nemen en zie dan wel wat dat met mijn beeld over het onderwijs en mijn enthousiasme doet.
Ik snap goed dat je moeilijk een off-day kan hebben. Aan de andere kant heeft iedereen dat wel eens, maakt niet uit wat voor werk je doet, en ook in mijn huidige baan kan dat heel slecht uitkomen. Soms is het zo crisis druk en moet er zoveel geproduceerd worden en heb ik zoveel contact met mensen dat ik echt wel weet wat 't is om keihard te werken en scherp te zijn. En ook dat dat je uitput en je daarna bij moet komen. Het fijne van mijn huidige werk is dat er bijna altijd wel iemand is die zin heeft om na afloop de kroeg in te gaan. De sfeer op een school lijkt me heel anders en heb niet t idee dat leraren onderling dat doen... Correct me if I'm wrong.
Moet heel eerlijk zeggen dat de recessie wel een rol speelt in mijn overwegingen 't onderwijs in te gaan. In mijn sector is het echt vreselijk moeilijk nu, heel veel ontslagen, weinig vacatures waar dan honderden reacties op komen. Ik wil niet werkloos thuis zitten, houd er van om me te ontwikkelen, wil graag iets zinvols doen, werk ook graag op m'n eigen niveau (liever dan dat ik achter de bar sta of als administratief mw of op een callcenter beland, heb ik nl al tijdens m'n studie gedaan en wil dat niet meer). Daarnaast vind ik een beetje zekerheid ook wel prettig. Ik zou in mijn eigen sector weer kunnen gaan freelancen maar ook dat is moeilijk (heb ik ook al een tijd gedaan, en trok de onzekerheid van wel/ geen werk en dus wel/ geen geld, slecht).
En dan nog lijken mij die lange vakanties echt heerlijk. Het is misschien niet bon-ton om te zeggen, en dat vind ik jammer. Ik snap heus dat 't werk zwaar is, en ook dat je werk mee naar huis neemt. Maar kom op meiden, geniet ook een beetje van de dingen die fijn zijn. 25 dgn p/j is echt weinig hoor (en ook ik neem werk mee naar huis en werk overuren en heb een stress volle baan). Begrijp echt wel dat t naief is om alleen vanwege die reden 't onderwijs in te gaan en dat zou ik nooit doen. Maar heerlijk lijkt 't me wel, als bijkomstigheid. Hoop dat degenen die 't hebben er ook van (leren) genieten. Count your blessings!
Ik denk dat de kans dat ik het primaironderwijs in ga nihil is. Ik heb gekeken naar vacatures en die zijn er nauwelijks. Bovendien moet ik dan de studie zelf betalen, en ik heb al een fikse studieschuld, en ben binnenkort sowieso werkloos.
Ik weet dat er in het VO meer banen zijn, en Nederlands een vak is waar veel docenten voor nodig zijn. Dat is een vak waar ik me altijd voor geinteresseerd heb en ook verwant is met wat ik nu doe.
Maar goed. Ik vind het nogal een stap en ben er zeker nog niet uit. Het lezen hier doet me goed en ik ik blijf me orienteren. Wellicht een dag meelopen op een school zoals velen al gezegd hebben.
Ik heb ooit lesgegeven (NT2) als vrijwilliger. Vond het best leuk om te doen, maar vond de organisatie vreselijk (heel slecht georganiseerd/ gecoordineerd). En dat is waar ik mss ook een beetje bang voor ben in het onderwijs. Hoewel ik binnen mijn bedrijf ook genoeg kritiek heb op hoe de boel georganiseerd is en van veel mensen in verschillende sectoren hetzelfde hoor. Ben mss ook beetje bang voor negatieve klaagsfeer. Kan daar erg slecht tegen. VMBO heeft natuurlijk een heel slecht imago dus zou ook niet staan te springen om daar te gaan werken. Maar als iemand geweldige ervaringen heeft hoor ik 't graag!
Heb nog wel wat vragen aan jullie:
Wat verdien je als fulltime docent Nederlands (2egrd)? Ik verdien nu ruim 1900 netto. Ik vind iets minder niet erg, maar 1500 zou ik wel krap vinden, laat staan de 1400 van Zamira.
Ik ben HBO'er, kan je dan (met bijscholing) ook op een HBO instelling lesgeven? of moet je daarvoor een master behalen? of staat 1grd aan master?
Daarnaast ben ik vorig jaar in mijn eigen tijd een deeltijd master begonnen. Beetje veel om me én te laten omscholen en die master te blijven doen. Dan zou ik dus nadat ik mijn diploma als docent heb behaald het pas weer willen oppakken. Op zich vind ik dat geen probleem. Nu praten jullie over enorme werkdruk en te weinig tijd voor alles. Maar op een ander topic over UIT het onderwijs gaan lees ik wel over mensen die daarnaast nog een studie doen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee, of collega's die dat doen? 4 dgn werken (0,8) en een deeltijd studie? Die deeltijd studie doe ik overigens niet vanwege carrieremogelijkheden maar puur vanwege interesse en persoonlijke ontwikkeling, heeft dus geen haast.
Ik lees veel over dat het zwaar is als je bij verschillende scholen werkt (kan ik me goed voorstellen). Hoe zijn die perspectieven voor docenten Nederlands? Daar is immers veel vraag naar...
Wat Leraar zegt over zij instromers en 2graads die hun eerste kunnen halen in de tijd van school klinkt mij heel interessant in de oren. Ik snap best dat het zuur is als je zelf alles hebt moeten bekostigen, maar vergeet niet dat de zij-instromer ook al een studie achter de rug heeft (met de nodige schuld). Het zou alleen wel mooi zijn als je na je 1e graad ook nog andere doorgroei/ studie mogelijkheden hebt en dat dat niet 't eindstation is. Ik weet niet hoe dat nu in het onderwijs is?
Nog iets anders: ik ben in mijn zoektocht ook een site tegen gekomen (even de naam niet paraat) waar je als een soort interim kracht in het onderwijs werkt en dus door het hele land wordt uitgezonden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Iemand opperde dat ik naief over kom. Dat komt mss omdat ik geen enkel idee heb en daarom van alles maar vraag. Wil zoveel mogelijk informatie tot me nemen en zie dan wel wat dat met mijn beeld over het onderwijs en mijn enthousiasme doet.
Ik snap goed dat je moeilijk een off-day kan hebben. Aan de andere kant heeft iedereen dat wel eens, maakt niet uit wat voor werk je doet, en ook in mijn huidige baan kan dat heel slecht uitkomen. Soms is het zo crisis druk en moet er zoveel geproduceerd worden en heb ik zoveel contact met mensen dat ik echt wel weet wat 't is om keihard te werken en scherp te zijn. En ook dat dat je uitput en je daarna bij moet komen. Het fijne van mijn huidige werk is dat er bijna altijd wel iemand is die zin heeft om na afloop de kroeg in te gaan. De sfeer op een school lijkt me heel anders en heb niet t idee dat leraren onderling dat doen... Correct me if I'm wrong.
Moet heel eerlijk zeggen dat de recessie wel een rol speelt in mijn overwegingen 't onderwijs in te gaan. In mijn sector is het echt vreselijk moeilijk nu, heel veel ontslagen, weinig vacatures waar dan honderden reacties op komen. Ik wil niet werkloos thuis zitten, houd er van om me te ontwikkelen, wil graag iets zinvols doen, werk ook graag op m'n eigen niveau (liever dan dat ik achter de bar sta of als administratief mw of op een callcenter beland, heb ik nl al tijdens m'n studie gedaan en wil dat niet meer). Daarnaast vind ik een beetje zekerheid ook wel prettig. Ik zou in mijn eigen sector weer kunnen gaan freelancen maar ook dat is moeilijk (heb ik ook al een tijd gedaan, en trok de onzekerheid van wel/ geen werk en dus wel/ geen geld, slecht).
En dan nog lijken mij die lange vakanties echt heerlijk. Het is misschien niet bon-ton om te zeggen, en dat vind ik jammer. Ik snap heus dat 't werk zwaar is, en ook dat je werk mee naar huis neemt. Maar kom op meiden, geniet ook een beetje van de dingen die fijn zijn. 25 dgn p/j is echt weinig hoor (en ook ik neem werk mee naar huis en werk overuren en heb een stress volle baan). Begrijp echt wel dat t naief is om alleen vanwege die reden 't onderwijs in te gaan en dat zou ik nooit doen. Maar heerlijk lijkt 't me wel, als bijkomstigheid. Hoop dat degenen die 't hebben er ook van (leren) genieten. Count your blessings!
maandag 25 mei 2009 om 20:47
Realiseer je wel, dat wanneer je 4 dagen werkt ( 0,8 FTE) en daarnaast studeert, je ook voor 4 dagen betaald wordt, voor een LB-er in periodiek 1 is dat zo rond de 1300 EUR netto.
Verder is het aantal vrije dagen dat wij hebben natuurlijk heel fijn. Ik verheug me nu al op 7 weken weken zomervakantie ( waarvan het ministerie er 1 af wil pakken).....
Verder is het aantal vrije dagen dat wij hebben natuurlijk heel fijn. Ik verheug me nu al op 7 weken weken zomervakantie ( waarvan het ministerie er 1 af wil pakken).....
maandag 25 mei 2009 om 21:00
Oef Zamirah, da's niet veel idd. Waar staat LB voor? Heb een brief gehad van de onderwijs bv en daar staat in dat het salaris ligt tussen LB4 (2625euro) en LB9 (2955euro). Ik vond dat best redelijk. Weet alleen niet of dat incl of excl. studiekosten is.
Sja dat heb ik meegekregen dat er mss 1 week vanaf gaat. Hoe ver staat het daar mee?
Sja dat heb ik meegekregen dat er mss 1 week vanaf gaat. Hoe ver staat het daar mee?

woensdag 27 mei 2009 om 00:36
Hoi Duivelijntje,
Wat goed dat je het allemaal nog gelezen hebt. Ik zal even ingaan op verschillende dingen die je schrijft.
quote:Duivelijntje schreef op 25 mei 2009 @ 16:41:
Ik denk dat de kans dat ik het primaironderwijs in ga nihil is. Ik heb gekeken naar vacatures en die zijn er nauwelijks. Bovendien moet ik dan de studie zelf betalen, en ik heb al een fikse studieschuld, en ben binnenkort sowieso werkloos.
lijkt me een verstandige keuze, zeker gezien de ervaringen van mensen hier
(...)
Ik heb ooit lesgegeven (NT2) als vrijwilliger. Vond het best leuk om te doen, maar vond de organisatie vreselijk (heel slecht georganiseerd/ gecoordineerd). En dat is waar ik mss ook een beetje bang voor ben in het onderwijs. Hoewel ik binnen mijn bedrijf ook genoeg kritiek heb op hoe de boel georganiseerd is en van veel mensen in verschillende sectoren hetzelfde hoor. Ben mss ook beetje bang voor negatieve klaagsfeer. Kan daar erg slecht tegen. VMBO heeft natuurlijk een heel slecht imago dus zou ook niet staan te springen om daar te gaan werken. Maar als iemand geweldige ervaringen heeft hoor ik 't graag!
Mijn vorige school was echt verschrikkelijk, enorme klaagcultuur en iedereen die elkaar, de school en de leerlingen continu in de pauzes aan het afzeiken waren. Het verschilt erg per school want ik heb erna op verschillende scholen gewerkt, maar ik ga nu het onderwijs dus uit (ondanks dat mijn huidige school echt heel leuk is!) Ik werk op een prive-school en krijg daardoor dus meer betaald en heb kleinere klassen, wat dat betreft zit ik lekker. Overigens is mijn eigen ervaring dat VMBO-afdelingen van scholen vaak veel positiever zijn ingesteld en dat het klagen daar een stuk minder is (moet denk ik ook wel, anders hou je het volgens mij niet vol)
Wat verdien je als fulltime docent Nederlands (2egrd)? Ik verdien nu ruim 1900 netto. Ik vind iets minder niet erg, maar 1500 zou ik wel krap vinden, laat staan de 1400 van Zamira.
Hangt heel erg van de school af. De een schaalt je in op LB1 en een ander op LB5. Dat moet je dus echt bij je sollicitatie eruit onderhandelen, maar gelukkig voor jou is er een chronisch tekort aan docenten Nederlands.
Ik ben HBO'er, kan je dan (met bijscholing) ook op een HBO instelling lesgeven? of moet je daarvoor een master behalen? of staat 1grd aan master?
Ehm, om heel eerlijk te zijn sta ik al jaren zonder bevoegdheid voor de klas, net als 1/3 van de docenten op het moment (en daarom ook geen haast om er eentje te halen.
Daarnaast ben ik vorig jaar in mijn eigen tijd een deeltijd master begonnen. Beetje veel om me én te laten omscholen en die master te blijven doen. Dan zou ik dus nadat ik mijn diploma als docent heb behaald het pas weer willen oppakken. Op zich vind ik dat geen probleem. Nu praten jullie over enorme werkdruk en te weinig tijd voor alles. Maar op een ander topic over UIT het onderwijs gaan lees ik wel over mensen die daarnaast nog een studie doen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee, of collega's die dat doen? 4 dgn werken (0,8) en een deeltijd studie? Die deeltijd studie doe ik overigens niet vanwege carrieremogelijkheden maar puur vanwege interesse en persoonlijke ontwikkeling, heeft dus geen haast.
Ik ga volgend jaar weer fulltime studeren, maar heb naast het lesgeven (0,75) ook gestudeerd. Het is te doen, maar je bent de eerste jaren echt gesloopt. Zeker als je Nederlands geeft. Ik vind dat de druk in het onderwijs onevenredig verdeeld is want zeker als docent Nederlands heb je zo verschrikkelijk veel nakijkwerk (brieven, leesverslagen, schrijfopdrachten, etc.) en je moet ook iedere taalfout corrigeren! Ik heb er collega's vaak genoeg over horen klagen dat het zo verschrikkelijk veel werk is, de kwaliteit is miserabel en het merendeel van de leesverslagen wordt van internet gehaald. Gelukkig hebben sommigen dat in iets heel positiefs om kunnen zetten, bijvoorbeeld dat leerlingen een boek moeten lezen en verschillende leesverslagen bij elkaar zoeken en dan een essay schrijven over welke het beste is. Of dat ze de film kijken en de verschillen tussen het boek en de film beschrijven. Maar vergis je niet, Nederlands is denk ik wel het zwaarste vak om te geven qua nakijkwerk en werkdruk. Als ik dan zeker in tijden van mondelingen docenten weer door de school zie sjouwen met negentig (!) leesdossiers, ben ik blij dat ik dat niet geef
Ik lees veel over dat het zwaar is als je bij verschillende scholen werkt (kan ik me goed voorstellen). Hoe zijn die perspectieven voor docenten Nederlands? Daar is immers veel vraag naar...
Kun je volgens mij altijd wel bij een school terecht. Het is immers een verplicht vak, dus er zijn zat uren (in tegenstelling tot bijvoorbeeld tekenen, muziek, etc., voor die vakken is het moeilijk een goeie betrekking te vinden)
Wat Leraar zegt over zij instromers en 2graads die hun eerste kunnen halen in de tijd van school klinkt mij heel interessant in de oren. Ik snap best dat het zuur is als je zelf alles hebt moeten bekostigen, maar vergeet niet dat de zij-instromer ook al een studie achter de rug heeft (met de nodige schuld). Het zou alleen wel mooi zijn als je na je 1e graad ook nog andere doorgroei/ studie mogelijkheden hebt en dat dat niet 't eindstation is. Ik weet niet hoe dat nu in het onderwijs is? Ik ga juist het onderwijs uit omdat ik mezelf niet meer kan ontwikkelen. Ik leer didactisch nog wel wat, maar ik beheers het vak wat ik geef. Ik vind het een geweldig beroep, maar ik wil dit niet nog veertig jaar gaan doen. Ik denk dat ik uiteindelijk wel weer terugkeer, maar voorlopig niet. Je kunt natuurlijk altijd nog zorgcoordinator worden, of afdelingsleider, taalcoach, leerlingenbegeleider, etc., maar ook die plekken zijn vaak schaars, of het lijkt me echt niks. Wat dat betreft is het zeker een eindstation.
(...)
Iemand opperde dat ik naief over kom. Dat komt mss omdat ik geen enkel idee heb en daarom van alles maar vraag. Wil zoveel mogelijk informatie tot me nemen en zie dan wel wat dat met mijn beeld over het onderwijs en mijn enthousiasme doet. ach ja, elke baan heeft voordelen en nadelen. maar het is soms wel lastig als mensen het beeld hebben dat docent-zijn heel makkelijk is, want dat valt heus wel tegen hoor . Zoals ik al schreef, het is meer dan alleen een beetje leuk met kinderen doen. Maar ik zie ook wel dat je vooral informatie probeert in te winnen...
Ik snap goed dat je moeilijk een off-day kan hebben. Aan de andere kant heeft iedereen dat wel eens, maakt niet uit wat voor werk je doet, en ook in mijn huidige baan kan dat heel slecht uitkomen. Soms is het zo crisis druk en moet er zoveel geproduceerd worden en heb ik zoveel contact met mensen dat ik echt wel weet wat 't is om keihard te werken en scherp te zijn. En ook dat dat je uitput en je daarna bij moet komen. Het fijne van mijn huidige werk is dat er bijna altijd wel iemand is die zin heeft om na afloop de kroeg in te gaan. De sfeer op een school lijkt me heel anders en heb niet t idee dat leraren onderling dat doen... Correct me if I'm wrong.Verschilt per school. Maar nogmaals, als je een off-day hebt dan kan je soms echt afgemaakt worden door de leerlingen omdat je niet alles door hebt. Vergeet niet, zeker in de puberteit zijn ze heel direct en genadeloos. Soms heeft een klas al de hele dag ruzie met andere docenten gehad, of is er een leerling die een moeilijke thuissituatie heeft, maar uiteindelijk krijg jij het wel voor je kiezen en dat is niet altijd even leuk. Gelukkig krijg je er ook een hoop voor terug. Ik sluit vaak met een glimlach mijn lokaal aan het einde van de dag, zeker als er hard gewerkt is en ook veel gelachen
Moet heel eerlijk zeggen dat de recessie wel een rol speelt in mijn overwegingen 't onderwijs in te gaan. In mijn sector is het echt vreselijk moeilijk nu, heel veel ontslagen, weinig vacatures waar dan honderden reacties op komen. Ik wil niet werkloos thuis zitten, houd er van om me te ontwikkelen, wil graag iets zinvols doen, werk ook graag op m'n eigen niveau (liever dan dat ik achter de bar sta of als administratief mw of op een callcenter beland, heb ik nl al tijdens m'n studie gedaan en wil dat niet meer). Daarnaast vind ik een beetje zekerheid ook wel prettig. Ik zou in mijn eigen sector weer kunnen gaan freelancen maar ook dat is moeilijk (heb ik ook al een tijd gedaan, en trok de onzekerheid van wel/ geen werk en dus wel/ geen geld, slecht).
Dat waren ook mijn overwegingen om in het onderwijs te blijven. Ik ga nu journalistiek (master) studeren en daar is helemaal geen geld in te verdienen (en honderden afgestudeerden per jaar van hbo en uni). Maar goed, ik ben blij dat ik het onderwijs altijd nog achter de hand kan houden
En dan nog lijken mij die lange vakanties echt heerlijk. Het is misschien niet bon-ton om te zeggen, en dat vind ik jammer. Ik snap heus dat 't werk zwaar is, en ook dat je werk mee naar huis neemt. Maar kom op meiden, geniet ook een beetje van de dingen die fijn zijn. 25 dgn p/j is echt weinig hoor (en ook ik neem werk mee naar huis en werk overuren en heb een stress volle baan). Begrijp echt wel dat t naief is om alleen vanwege die reden 't onderwijs in te gaan en dat zou ik nooit doen. Maar heerlijk lijkt 't me wel, als bijkomstigheid. Hoop dat degenen die 't hebben er ook van (leren) genieten. Count your blessings!O zeker, deze weken zijn heerlijk, vooral met Hemelvaart, Pasen, Pinksteren, Meivakantie en al gauw weer de zomervakantie. Het is zeker genieten, maar zoals eerder al mensen schreven: laat dat niet je hoofdreden zijn. En hoewel je kapot bent, is het zeker een leuke bijkomstigheid
Wat goed dat je het allemaal nog gelezen hebt. Ik zal even ingaan op verschillende dingen die je schrijft.
quote:Duivelijntje schreef op 25 mei 2009 @ 16:41:
Ik denk dat de kans dat ik het primaironderwijs in ga nihil is. Ik heb gekeken naar vacatures en die zijn er nauwelijks. Bovendien moet ik dan de studie zelf betalen, en ik heb al een fikse studieschuld, en ben binnenkort sowieso werkloos.
lijkt me een verstandige keuze, zeker gezien de ervaringen van mensen hier
(...)
Ik heb ooit lesgegeven (NT2) als vrijwilliger. Vond het best leuk om te doen, maar vond de organisatie vreselijk (heel slecht georganiseerd/ gecoordineerd). En dat is waar ik mss ook een beetje bang voor ben in het onderwijs. Hoewel ik binnen mijn bedrijf ook genoeg kritiek heb op hoe de boel georganiseerd is en van veel mensen in verschillende sectoren hetzelfde hoor. Ben mss ook beetje bang voor negatieve klaagsfeer. Kan daar erg slecht tegen. VMBO heeft natuurlijk een heel slecht imago dus zou ook niet staan te springen om daar te gaan werken. Maar als iemand geweldige ervaringen heeft hoor ik 't graag!
Mijn vorige school was echt verschrikkelijk, enorme klaagcultuur en iedereen die elkaar, de school en de leerlingen continu in de pauzes aan het afzeiken waren. Het verschilt erg per school want ik heb erna op verschillende scholen gewerkt, maar ik ga nu het onderwijs dus uit (ondanks dat mijn huidige school echt heel leuk is!) Ik werk op een prive-school en krijg daardoor dus meer betaald en heb kleinere klassen, wat dat betreft zit ik lekker. Overigens is mijn eigen ervaring dat VMBO-afdelingen van scholen vaak veel positiever zijn ingesteld en dat het klagen daar een stuk minder is (moet denk ik ook wel, anders hou je het volgens mij niet vol)
Wat verdien je als fulltime docent Nederlands (2egrd)? Ik verdien nu ruim 1900 netto. Ik vind iets minder niet erg, maar 1500 zou ik wel krap vinden, laat staan de 1400 van Zamira.
Hangt heel erg van de school af. De een schaalt je in op LB1 en een ander op LB5. Dat moet je dus echt bij je sollicitatie eruit onderhandelen, maar gelukkig voor jou is er een chronisch tekort aan docenten Nederlands.
Ik ben HBO'er, kan je dan (met bijscholing) ook op een HBO instelling lesgeven? of moet je daarvoor een master behalen? of staat 1grd aan master?
Ehm, om heel eerlijk te zijn sta ik al jaren zonder bevoegdheid voor de klas, net als 1/3 van de docenten op het moment (en daarom ook geen haast om er eentje te halen.
Daarnaast ben ik vorig jaar in mijn eigen tijd een deeltijd master begonnen. Beetje veel om me én te laten omscholen en die master te blijven doen. Dan zou ik dus nadat ik mijn diploma als docent heb behaald het pas weer willen oppakken. Op zich vind ik dat geen probleem. Nu praten jullie over enorme werkdruk en te weinig tijd voor alles. Maar op een ander topic over UIT het onderwijs gaan lees ik wel over mensen die daarnaast nog een studie doen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee, of collega's die dat doen? 4 dgn werken (0,8) en een deeltijd studie? Die deeltijd studie doe ik overigens niet vanwege carrieremogelijkheden maar puur vanwege interesse en persoonlijke ontwikkeling, heeft dus geen haast.
Ik ga volgend jaar weer fulltime studeren, maar heb naast het lesgeven (0,75) ook gestudeerd. Het is te doen, maar je bent de eerste jaren echt gesloopt. Zeker als je Nederlands geeft. Ik vind dat de druk in het onderwijs onevenredig verdeeld is want zeker als docent Nederlands heb je zo verschrikkelijk veel nakijkwerk (brieven, leesverslagen, schrijfopdrachten, etc.) en je moet ook iedere taalfout corrigeren! Ik heb er collega's vaak genoeg over horen klagen dat het zo verschrikkelijk veel werk is, de kwaliteit is miserabel en het merendeel van de leesverslagen wordt van internet gehaald. Gelukkig hebben sommigen dat in iets heel positiefs om kunnen zetten, bijvoorbeeld dat leerlingen een boek moeten lezen en verschillende leesverslagen bij elkaar zoeken en dan een essay schrijven over welke het beste is. Of dat ze de film kijken en de verschillen tussen het boek en de film beschrijven. Maar vergis je niet, Nederlands is denk ik wel het zwaarste vak om te geven qua nakijkwerk en werkdruk. Als ik dan zeker in tijden van mondelingen docenten weer door de school zie sjouwen met negentig (!) leesdossiers, ben ik blij dat ik dat niet geef
Ik lees veel over dat het zwaar is als je bij verschillende scholen werkt (kan ik me goed voorstellen). Hoe zijn die perspectieven voor docenten Nederlands? Daar is immers veel vraag naar...
Kun je volgens mij altijd wel bij een school terecht. Het is immers een verplicht vak, dus er zijn zat uren (in tegenstelling tot bijvoorbeeld tekenen, muziek, etc., voor die vakken is het moeilijk een goeie betrekking te vinden)
Wat Leraar zegt over zij instromers en 2graads die hun eerste kunnen halen in de tijd van school klinkt mij heel interessant in de oren. Ik snap best dat het zuur is als je zelf alles hebt moeten bekostigen, maar vergeet niet dat de zij-instromer ook al een studie achter de rug heeft (met de nodige schuld). Het zou alleen wel mooi zijn als je na je 1e graad ook nog andere doorgroei/ studie mogelijkheden hebt en dat dat niet 't eindstation is. Ik weet niet hoe dat nu in het onderwijs is? Ik ga juist het onderwijs uit omdat ik mezelf niet meer kan ontwikkelen. Ik leer didactisch nog wel wat, maar ik beheers het vak wat ik geef. Ik vind het een geweldig beroep, maar ik wil dit niet nog veertig jaar gaan doen. Ik denk dat ik uiteindelijk wel weer terugkeer, maar voorlopig niet. Je kunt natuurlijk altijd nog zorgcoordinator worden, of afdelingsleider, taalcoach, leerlingenbegeleider, etc., maar ook die plekken zijn vaak schaars, of het lijkt me echt niks. Wat dat betreft is het zeker een eindstation.
(...)
Iemand opperde dat ik naief over kom. Dat komt mss omdat ik geen enkel idee heb en daarom van alles maar vraag. Wil zoveel mogelijk informatie tot me nemen en zie dan wel wat dat met mijn beeld over het onderwijs en mijn enthousiasme doet. ach ja, elke baan heeft voordelen en nadelen. maar het is soms wel lastig als mensen het beeld hebben dat docent-zijn heel makkelijk is, want dat valt heus wel tegen hoor . Zoals ik al schreef, het is meer dan alleen een beetje leuk met kinderen doen. Maar ik zie ook wel dat je vooral informatie probeert in te winnen...
Ik snap goed dat je moeilijk een off-day kan hebben. Aan de andere kant heeft iedereen dat wel eens, maakt niet uit wat voor werk je doet, en ook in mijn huidige baan kan dat heel slecht uitkomen. Soms is het zo crisis druk en moet er zoveel geproduceerd worden en heb ik zoveel contact met mensen dat ik echt wel weet wat 't is om keihard te werken en scherp te zijn. En ook dat dat je uitput en je daarna bij moet komen. Het fijne van mijn huidige werk is dat er bijna altijd wel iemand is die zin heeft om na afloop de kroeg in te gaan. De sfeer op een school lijkt me heel anders en heb niet t idee dat leraren onderling dat doen... Correct me if I'm wrong.Verschilt per school. Maar nogmaals, als je een off-day hebt dan kan je soms echt afgemaakt worden door de leerlingen omdat je niet alles door hebt. Vergeet niet, zeker in de puberteit zijn ze heel direct en genadeloos. Soms heeft een klas al de hele dag ruzie met andere docenten gehad, of is er een leerling die een moeilijke thuissituatie heeft, maar uiteindelijk krijg jij het wel voor je kiezen en dat is niet altijd even leuk. Gelukkig krijg je er ook een hoop voor terug. Ik sluit vaak met een glimlach mijn lokaal aan het einde van de dag, zeker als er hard gewerkt is en ook veel gelachen
Moet heel eerlijk zeggen dat de recessie wel een rol speelt in mijn overwegingen 't onderwijs in te gaan. In mijn sector is het echt vreselijk moeilijk nu, heel veel ontslagen, weinig vacatures waar dan honderden reacties op komen. Ik wil niet werkloos thuis zitten, houd er van om me te ontwikkelen, wil graag iets zinvols doen, werk ook graag op m'n eigen niveau (liever dan dat ik achter de bar sta of als administratief mw of op een callcenter beland, heb ik nl al tijdens m'n studie gedaan en wil dat niet meer). Daarnaast vind ik een beetje zekerheid ook wel prettig. Ik zou in mijn eigen sector weer kunnen gaan freelancen maar ook dat is moeilijk (heb ik ook al een tijd gedaan, en trok de onzekerheid van wel/ geen werk en dus wel/ geen geld, slecht).
Dat waren ook mijn overwegingen om in het onderwijs te blijven. Ik ga nu journalistiek (master) studeren en daar is helemaal geen geld in te verdienen (en honderden afgestudeerden per jaar van hbo en uni). Maar goed, ik ben blij dat ik het onderwijs altijd nog achter de hand kan houden
En dan nog lijken mij die lange vakanties echt heerlijk. Het is misschien niet bon-ton om te zeggen, en dat vind ik jammer. Ik snap heus dat 't werk zwaar is, en ook dat je werk mee naar huis neemt. Maar kom op meiden, geniet ook een beetje van de dingen die fijn zijn. 25 dgn p/j is echt weinig hoor (en ook ik neem werk mee naar huis en werk overuren en heb een stress volle baan). Begrijp echt wel dat t naief is om alleen vanwege die reden 't onderwijs in te gaan en dat zou ik nooit doen. Maar heerlijk lijkt 't me wel, als bijkomstigheid. Hoop dat degenen die 't hebben er ook van (leren) genieten. Count your blessings!O zeker, deze weken zijn heerlijk, vooral met Hemelvaart, Pasen, Pinksteren, Meivakantie en al gauw weer de zomervakantie. Het is zeker genieten, maar zoals eerder al mensen schreven: laat dat niet je hoofdreden zijn. En hoewel je kapot bent, is het zeker een leuke bijkomstigheid
woensdag 27 mei 2009 om 09:53
Dankje voor je uitgebreide reactie Elenas. Dat het onderwijs meer dan een beetje leuk doen met kinderen is dat wist ik al. Maar wat ik allemaal op dit forum lees doet me ook schrikken en maakt me er bijna bang voor om die stap te zetten. Niet alleen op dit topic maar ook op andere waar mensen aangeven het onderwijs juist uit te willen. Ik ken helaas nauwelijks mensen die in t onderwijs zitten en heb soms ook wel 't idee dat op fora juist de negatieve kanten belicht worden, mss ook wel omdat leraren het gevoel hebben (door relatief mager salaris en negatief imago) dat er te makkelijk over hun vak gedacht wordt en dat ze willen laten weten dat dat niet zo is. Er is natuurlijk ook niet voor niets een tekort.
Ha jij stapt dus over naar de journalistiek, dat is nu mijn vakgebied. Heb alleen geen master, misschien dat dat t weer vergemakkelijkt voor je. Maar zoals je zelf al zegt gaat 't niet goed in die branche. Ik weet dat ik ongetwijfeld wel weer een baan vind, maar dat is dan ook niet de meest inspirerende baan, een gewone bureauredactiefunctie waarbij ik dus de hele dag a/d telefoon en achter de pc zit. Heb t met veel plezier gedaan en wie weet ga ik 't alsnog wel weer doen. Maar ben ook toe aan nieuwe ervaringen en mis de verdieping. In de journalistiek gaat t steeds meer om scoren ipv inhoud. Kijk/luister/oplage cijfers zeggen veel over de advertentie inkomsten en die laatste heb je als medium nodig en is een structureel tekort aan (zeker in deze tijd). Conclusie: te weinig geld en daardoor te weinig tijd om een goede journalist te zijn en je voldoet aan t stereotype beeld van de slecht voorbereide journalist. Ik ben vaak meer bezig met wat wij 'vakkenvullen' noemen dan fatsoenlijk je beroep uit oefenen. Ook bij ons heerst een erg negatieve werksfeer waar veel geklaagd en afgezeken wordt. Vandaar dat ik dát juist echt niet wil bij een overstap. Ik heb twee belangrijke wensen in mijn werk: 1. minder negativiteit 2. meer zinvol werk doen.
Neemt niet weg dat ook journalistiek een mooi vak is. Je spreekt veel interessante mensen, bedenkt leuke dingen, ziet/hoort/leest meteen wat je gemaakt hebt. Maar in deze vluchtige verschraalde mediacultuur komt de inhoud op een lager pitje te staan en wordt t steeds meer entertainment en platter. Ik stoor me daar aan. En ja als ik dan weer hoor dat er bij t AD 200 mensen uit moeten maar dat de hoofdredacteur zegt: "We kunnen dezelfde kwaliteit krant maken" word ik zo boos. Hoezo kan je met 200 mensen minder dezelfde kwaliteit leveren??? Alsof al die journalisten aan 't niksen waren. Ik ben met ideële vertuigingen de journalistiek ingegaan (onderste steen boven, misstanden a/d kaak stellen) maar die kant verschraalt enorm en daar liggen op dit moment echt niet mijn kansen. Verminderde vraag en dus veel concurentie.
De keuze voor mij voor 't onderwijs (als ik 't ga doen, maar kans is redelijk groot, moet alleen al heel snel beslissen) is absoluut geen keuze voor het leven. Het is een keuze voor NU. Iets wat me op dit moment ineens boeiend lijkt om te doen. Ineens, omdat ik mezelf dit een jaar geleden nog niet zag doen. Pas een half jaar geleden begon ik er een klein beetje over na te denken en pas sinds een maand wat concreter. Ik zie mezelf ook niet een levenlang voor de klas staan, net zoals jij zegt elenas, vanwege je ontwikkeling die op een gegeven moment stil staat. Maar in deze tijd hoef je toch ook niet meer voor iets te kiezen voor de rest van je leven? het is toch juist goed om in beweging te blijven. Nieuwe dingen uitproberen. Nieuwe studies/ opleidingen volgen. De samenleving verandert voortdurend. Het is juist goed als je flexibel bent, ondernemend bent en overstappen durft te maken. Die trend is nu al ingezet maar zal in de toekomst alleen maar meer worden en ik vind dat een leuke en goede ontwikkeling.; Werk is zo veel meer dan alleen werk, het is ook een beleving. Haal je er niet meer genoeg uit, dan ga je wat anders doen. Ik probeer het zo te zien. Ik heb al zoveel beroepen uitgeoefend en ik ben nog redelijk jong.
Dus ook voor al die mensen die over t onderwijs klagen en er uit willen. Het is toch prima dat je dat een aantal jaar gedaan hebt (en t hopelijk óók leuk hebt gehad en van hebt geleerd) en dan op een gegeven moment weer voor iets anders kiest? Je kan wel tig keer in je leven een carriereswitch maken. Ik kan zo nog een aantal beroepen opnoemen die ik graag zou willen doen (en wie weet in de toekomst ook nog ga doen). En ervaring die je hebt is ook nooit weggegooid. Juist als je veel verschillende dingen hebt gedaan ben je breed inzetbaar en vanwege je felxibiliteit pas je je weer makkelijk aan.
Maar goed, ik moet dus snel beslissen want 't traject moet dan nu in gang worden gezet zodat ik in t nieuwe schooljaar voor de klas kan. En ik vind 't ook dood-eng. Kan ik wel orde houden? Ik weet dat ik kinderen heel leuk vind, maar straks heb ik alleen maar criminele pubers tegenover me. Vind ik 't vak Nederlands leuk? Lees op dit forum dat t een zwaar vak is om te geven. En t zou ook niet mijn eerste voorkeur zijn (liever godsdienst/ maatschappijleer/ geschiedenis). Maar goed, daar is dan weer minder werk in, en krijg ik geen opleiding aangeboden.
Ach, schrijven/ lezen en praten erover helpt me. Ik voel vast wel op een gegeven moment of dit de juiste keuze is voor nu. En ondanks de vele negatieve verhalen neig ik steeds meer naar een JA.
Ha jij stapt dus over naar de journalistiek, dat is nu mijn vakgebied. Heb alleen geen master, misschien dat dat t weer vergemakkelijkt voor je. Maar zoals je zelf al zegt gaat 't niet goed in die branche. Ik weet dat ik ongetwijfeld wel weer een baan vind, maar dat is dan ook niet de meest inspirerende baan, een gewone bureauredactiefunctie waarbij ik dus de hele dag a/d telefoon en achter de pc zit. Heb t met veel plezier gedaan en wie weet ga ik 't alsnog wel weer doen. Maar ben ook toe aan nieuwe ervaringen en mis de verdieping. In de journalistiek gaat t steeds meer om scoren ipv inhoud. Kijk/luister/oplage cijfers zeggen veel over de advertentie inkomsten en die laatste heb je als medium nodig en is een structureel tekort aan (zeker in deze tijd). Conclusie: te weinig geld en daardoor te weinig tijd om een goede journalist te zijn en je voldoet aan t stereotype beeld van de slecht voorbereide journalist. Ik ben vaak meer bezig met wat wij 'vakkenvullen' noemen dan fatsoenlijk je beroep uit oefenen. Ook bij ons heerst een erg negatieve werksfeer waar veel geklaagd en afgezeken wordt. Vandaar dat ik dát juist echt niet wil bij een overstap. Ik heb twee belangrijke wensen in mijn werk: 1. minder negativiteit 2. meer zinvol werk doen.
Neemt niet weg dat ook journalistiek een mooi vak is. Je spreekt veel interessante mensen, bedenkt leuke dingen, ziet/hoort/leest meteen wat je gemaakt hebt. Maar in deze vluchtige verschraalde mediacultuur komt de inhoud op een lager pitje te staan en wordt t steeds meer entertainment en platter. Ik stoor me daar aan. En ja als ik dan weer hoor dat er bij t AD 200 mensen uit moeten maar dat de hoofdredacteur zegt: "We kunnen dezelfde kwaliteit krant maken" word ik zo boos. Hoezo kan je met 200 mensen minder dezelfde kwaliteit leveren??? Alsof al die journalisten aan 't niksen waren. Ik ben met ideële vertuigingen de journalistiek ingegaan (onderste steen boven, misstanden a/d kaak stellen) maar die kant verschraalt enorm en daar liggen op dit moment echt niet mijn kansen. Verminderde vraag en dus veel concurentie.
De keuze voor mij voor 't onderwijs (als ik 't ga doen, maar kans is redelijk groot, moet alleen al heel snel beslissen) is absoluut geen keuze voor het leven. Het is een keuze voor NU. Iets wat me op dit moment ineens boeiend lijkt om te doen. Ineens, omdat ik mezelf dit een jaar geleden nog niet zag doen. Pas een half jaar geleden begon ik er een klein beetje over na te denken en pas sinds een maand wat concreter. Ik zie mezelf ook niet een levenlang voor de klas staan, net zoals jij zegt elenas, vanwege je ontwikkeling die op een gegeven moment stil staat. Maar in deze tijd hoef je toch ook niet meer voor iets te kiezen voor de rest van je leven? het is toch juist goed om in beweging te blijven. Nieuwe dingen uitproberen. Nieuwe studies/ opleidingen volgen. De samenleving verandert voortdurend. Het is juist goed als je flexibel bent, ondernemend bent en overstappen durft te maken. Die trend is nu al ingezet maar zal in de toekomst alleen maar meer worden en ik vind dat een leuke en goede ontwikkeling.; Werk is zo veel meer dan alleen werk, het is ook een beleving. Haal je er niet meer genoeg uit, dan ga je wat anders doen. Ik probeer het zo te zien. Ik heb al zoveel beroepen uitgeoefend en ik ben nog redelijk jong.
Dus ook voor al die mensen die over t onderwijs klagen en er uit willen. Het is toch prima dat je dat een aantal jaar gedaan hebt (en t hopelijk óók leuk hebt gehad en van hebt geleerd) en dan op een gegeven moment weer voor iets anders kiest? Je kan wel tig keer in je leven een carriereswitch maken. Ik kan zo nog een aantal beroepen opnoemen die ik graag zou willen doen (en wie weet in de toekomst ook nog ga doen). En ervaring die je hebt is ook nooit weggegooid. Juist als je veel verschillende dingen hebt gedaan ben je breed inzetbaar en vanwege je felxibiliteit pas je je weer makkelijk aan.
Maar goed, ik moet dus snel beslissen want 't traject moet dan nu in gang worden gezet zodat ik in t nieuwe schooljaar voor de klas kan. En ik vind 't ook dood-eng. Kan ik wel orde houden? Ik weet dat ik kinderen heel leuk vind, maar straks heb ik alleen maar criminele pubers tegenover me. Vind ik 't vak Nederlands leuk? Lees op dit forum dat t een zwaar vak is om te geven. En t zou ook niet mijn eerste voorkeur zijn (liever godsdienst/ maatschappijleer/ geschiedenis). Maar goed, daar is dan weer minder werk in, en krijg ik geen opleiding aangeboden.
Ach, schrijven/ lezen en praten erover helpt me. Ik voel vast wel op een gegeven moment of dit de juiste keuze is voor nu. En ondanks de vele negatieve verhalen neig ik steeds meer naar een JA.

woensdag 27 mei 2009 om 12:20
Hoi Duivelijntje,
Ik denk dat "orde houden" misschien makkelijker gaat als je wat ouder bent. Ik ben zelf 25, maar word op een werkweek steevast door personeel van musea voor zestienjarige aangezien. De eerste maanden heeft het echt moeite gekost serieus genomen te worden door de leerlingen. Niet dat ze zich crimineel gedroegen, maar ik wilde graag aardig gevonden worden en daardoor ging het contact veel te amicaal en joviaal. Ik denk dat als je maar consequent genoeg bent en op een goede school gaat werken met een sterke schoolleiding, het echt wel moet lukken. En over die criminele pubers, uiteindelijk wil ieder kind gewoon aandacht. Ik heb zelf gemerkt dat kinderen soms van maandag tot en met vrijdag naar school gaan en niemand ooit aan ze vraagt hoe het met ze gaat of echt interesse in ze toont. Een complimentje doet meer dan twintig uur strafwerk en uiteindelijk is geen enkel kind haatdragend. Wat ook erg helpt is zelf je fouten toegeven, als in: "sorry, dat had ik niet tegen je moeten zeggen" (toen ik een keer zei: "hou nou gewoon eens je bek dicht, joh!"). Zoals ik al schreef, ik heb zelf geen papiertje en dus altijd alles op gevoel gedaan en dat is me eigenlijk goed bevallen.
Misschien kan je mijn baan dan overnemen, maar die is wel in de hoofdstad . Het is een betrekking van 0,6 , maar die kan uitgebreid worden door extra taken erbij te nemen naar 0,8 (alleen daar had ik zelf geen zin in en qua salaris hoefde het ook niet want ik kom nu makkelijk rond ).
Tja, ik heb tijdens mijn studie vier jaar bij de televisie gewerkt, dus ik weet wel een beetje hoe het eraan toegaat in de journalistiek.... Dat ik nu het onderwijs uitga, heeft ook te maken met dat ik mezelf wil blijven ontwikkelen en niet dat het niet leuk is. Punt is dat je, als afgestudeerde in het onderwijs werkend, na tien jaar onmogelijk nog een carriere-switch kan maken. Dat hoor ik van veel verbitterde collega's die klagen over dat ze het vak niet uitkomen. Ik heb nu nog geld, tijd en vrijheid om iets anders te gaan doen en als dat niet leuk is dan kan ik altijd terug het onderwijs weer in , want het is echt wel een mooi vak.
Ik denk dat "orde houden" misschien makkelijker gaat als je wat ouder bent. Ik ben zelf 25, maar word op een werkweek steevast door personeel van musea voor zestienjarige aangezien. De eerste maanden heeft het echt moeite gekost serieus genomen te worden door de leerlingen. Niet dat ze zich crimineel gedroegen, maar ik wilde graag aardig gevonden worden en daardoor ging het contact veel te amicaal en joviaal. Ik denk dat als je maar consequent genoeg bent en op een goede school gaat werken met een sterke schoolleiding, het echt wel moet lukken. En over die criminele pubers, uiteindelijk wil ieder kind gewoon aandacht. Ik heb zelf gemerkt dat kinderen soms van maandag tot en met vrijdag naar school gaan en niemand ooit aan ze vraagt hoe het met ze gaat of echt interesse in ze toont. Een complimentje doet meer dan twintig uur strafwerk en uiteindelijk is geen enkel kind haatdragend. Wat ook erg helpt is zelf je fouten toegeven, als in: "sorry, dat had ik niet tegen je moeten zeggen" (toen ik een keer zei: "hou nou gewoon eens je bek dicht, joh!"). Zoals ik al schreef, ik heb zelf geen papiertje en dus altijd alles op gevoel gedaan en dat is me eigenlijk goed bevallen.
Misschien kan je mijn baan dan overnemen, maar die is wel in de hoofdstad . Het is een betrekking van 0,6 , maar die kan uitgebreid worden door extra taken erbij te nemen naar 0,8 (alleen daar had ik zelf geen zin in en qua salaris hoefde het ook niet want ik kom nu makkelijk rond ).
Tja, ik heb tijdens mijn studie vier jaar bij de televisie gewerkt, dus ik weet wel een beetje hoe het eraan toegaat in de journalistiek.... Dat ik nu het onderwijs uitga, heeft ook te maken met dat ik mezelf wil blijven ontwikkelen en niet dat het niet leuk is. Punt is dat je, als afgestudeerde in het onderwijs werkend, na tien jaar onmogelijk nog een carriere-switch kan maken. Dat hoor ik van veel verbitterde collega's die klagen over dat ze het vak niet uitkomen. Ik heb nu nog geld, tijd en vrijheid om iets anders te gaan doen en als dat niet leuk is dan kan ik altijd terug het onderwijs weer in , want het is echt wel een mooi vak.