Werk & Studie alle pijlers

omscholen lerares basisonderwijs?

08-05-2009 10:46 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit er over te denken om mij om te laten omscholen tot lerares basisonderwijs. Ik verlies mijn baan binnenkort en mijn sector wordt zwaar getroffen door de recessie. Het is dus niet zo dat de banen voor het oprapen liggen. Daarnaast heb ik nogal wat meegemaakt laatste tijd waardoor ik ben gaan nadenken of dit wel is wat ik wil. Heb t jaren lang heel leuk werk gevonden maar vind de sfeer niet altijd even aangenaam en de kant die de sector op gaat ook niet. Minder inhoud, meer op scoren gericht. Al vaker denk ik erover dat t me leuk lijkt met kinderen te werken. Het lijkt me ook zinvol werk, dat gevoel mis ik in mijn huidige baan vaak. En daarnaast lijkt 't me erg fijn om meer vakantiedagen te hebben. Heb er nu 25 p/j en werk me uit de naad. Merk dat ik 't weinig vind. Onderwijs verdient wel stuk minder denk ik. Ik heb al een HBO opleiding, maar totaal op iets anders gericht.

Goed mijn vragen:

- Wie heeft zich ook laten omscholen tot docent basisonderwijs?

- Wat voor traject is dat?

- Is er veel werkgelegenheid? (van middelbareschool weet ik dat er veel vraag is, maar dat trekt me niet)

-Hoeveel verdien je als je fulltime werkt?

- En alle andere ervaringen en info zijn welkom!
Werkgelegenheid is er volgens mij heel veel op het moment.. en de rest van de vragen weet ik niet precies. Wat ik wel weet is dat je bij de Hogeschool Utrecht en bij de Hogeschool Amsterdam een (versnelde)2jarige opleiding kan doen (deeltijd evt.) als je al een HBO diploma op zak hebt.

succes!
Veel mensen hemelen de vakanties van mensen in het onderwijs op. Denk er wel aan dat je nooit meer kan kiezen wanneer jij vakantie wil en dat je altijd in het hoogseizoen op vakantie zal moeten. Daarnaast heb je de eerste jaren de vakantie wel nodig om bij te komen en een negen tot vijf baan is het zeker niet. Denk aan oudergesprekken / avonden en andere schoolzaken die buiten schooltijd moeten gebeuren.

Als je in dit alles geen problemen ziet zou ik het zeker doen. In het basisonderwijs liggen de vaste banen niet voor het oprapen. In veel gemeenten zul je eerst moeten invallen om rechten te verwerven.

Verder is het natuurlijk een erg leuke baan als je het leuk lijkt om met kinderen te werken.
Qua opleiding: wat journalistje zegt.

Twee vriendinnen van mij zijn ook op deze manier lerares b.o. geworden. Wel hebben ze allebei na twee jaar nog steeds geen vaste klas maar doen invalwerk.
In het onderwijs werk je je ook uit de naad! Het salaris begint bij 2100 bruto voor een fulltime baan.....

Ik zou me eerst maar eens heeeel goed oriënteren als ik jou was, ik ben namelijk juist van plan om het onderwijs uit te gaan. Lees anders ook eens het topic: Wereld van docent zijn, dat gaat over voortgezet onderwijs, maar veel dingen lijken wel degelijk op het basisonderwijs.
Graappig dat je de vakantie zo ophemelt. Want het lijkt mooi, maar dat is het echt niet altijd hoor. Vaak werk ik ook in vakanties, gewoon omdat het werk toch wel doorgaat. Maandag verwachten er wel weer leerlingen dat ik het allemaal weer doe, niet dat ik een dagje op kan starten....

Onderwijs is ontzettend leuk, maar ook veel administratie. Vergis je daar niet in. Op sommige dagen (weken?) ben je meer tijd kwijt met de computer dan dat je met de leerlingen aan de slag bent. Helaas!

Plus ouderavonden, eindeloze vergaderingen enzovoorts.

Ik doe niets liever dan werken in het onderwijs maar vergis je er alsjeblieft niet in. Het is niet iets dat je zomaar doet, en zo voelt je posting wel.....
Wie heeft zich ook laten omscholen tot docent basisonderwijs?

Ik heb me niet laten omscholen, maar ik heb wel collega's die dat hebben laten doen. Je stapt dan inprincipe in op een hogere salarisschaal wanneer je nu een baan hebt met een hoger salaris, dus heel gunstig voor jou. (iets dat ik als ervaren docent, nogal flauw vind, want mensen zonder ervaring verdienen vaak meer)

- Wat voor traject is dat?

Het is maar net welk traject je kiest. Dat moet je even op een website van een pabo bekijken. Je loopt in ieder geval meestal al vanaf de eerste maand stage.

- Is er veel werkgelegenheid? (van middelbareschool weet ik dat er veel vraag is, maar dat trekt me niet)

Mwah... het is maar net in welk gebied je wilt werken en hoeveel eisen je stelt aan de school waar je wilt werken en of je het niet erg vindt om te beginnen met invalwerk (geen aanrader vind ik zelf, maar je moet ergens beginnen)

-Hoeveel verdien je als je fulltime werkt?

Ik verdien nu (10 jaar ervaring) rond de 1750 euro netto. Daar komt nog een einde jaars uitkering en (natuurlijk) vakantiegeld bij.

- En alle andere ervaringen en info zijn welkom!

Onderwijs is erg leuk. Hoe zwaar een baan is, is erg afhankelijk van de school waar je werkt en natuurlijk van jezelf. Die vele vakanties zijn natuurlijk fijn, maar mijn ervaring is dat je ze ook echt wel nodig hebt. Vaak kun je je vakantiedagen met gemak vullen met allerlei onderwijstaken die nog zijn blijven liggen. Maar dat hangt dus van jezelf af. (de valkuil van alle overspannen leerkrachten is namelijk dat het werk nooit ophoudt... er is altijd nog wel iets te doen om je onderwijs te verbeteren)
Ik ben ook een juf en vind mijn baan echt heel leuk. Het is een mooi vak en geen dag is hetzelfde. Maar...

Zoals het er in Nederland in het basisonderwijs aan toe gaat, vind ik een stuk minder. Er zijn bijna geen full-time banen te vinden, laat staan vaste contracten. En als je dat vaste contract hebt, is het nog niet zeker dat je mag blijven. Ook vind ik dat de leerkrachten die wat langer op een school rondlopen veel te veel inspraak hebben en te makkelijk 'achterover' kunnen leunen. Zij zijn toch wel zeker van hun baan. Ik heb dit de paar jaar dat ik in Nederland voor de klas stond als erg frustrerend ervaren. (Dit is mijn persoonlijke ervaring, het kan zijn dat dit er niet bij iedereen zo aan toe gaat. Ik wil niemand beledigen)

Gelukkig heb ik de kans gekregen om op een internationale school te gaan werken in het buitenland. Daar is het anders. Ze werken bijna alleen met jaarcontracten en dus moet altijd je stinkende best doen om je baan te behouden. Het resultaat: allemaal hardwerkende collega's die bijvoorbeeld ook in in het weekend vaak op school te vinden zijn. Niemand zeurt over de toch wel lange uren (ik werk gemiddeld zo'n 50-55 uur per week) en er zijn ook veel meer kansen om door te groeien naar beter betaalde functies. Je krijgt betaald naar functioneren en dus bepaal je eigenlijk zelf je salaris.

Ik dwaal wat af geloof ik, maar wat mij steeds weer opvalt is dat mensen schijnbaar een heel rooskleurig beeld hebben van het onderwijs. Ik wilde het wat nuanceren.

Ik vind het wel grappig dat een aantal mensen over je heen valt over het feit dat de vele vakanties je fijn lijken. Ik kan je vertellen: Die zijn ook fijn! Tuurlijk moet je af een toe wat dagen van je vakantie besteden aan werk, maar laten we wel wezen, je bent ook heel wat dagen van het jaar echt vrij. En door het feit dat je op zoek bent naar zinvoller werk en het je leuk lijkt om met kinderen te werken, denk ik dat het onderwijs best wel wat voor je zou kunnen zijn.

Ik zou zeggen, neem contact op met een PABO, informeer bij verschillende leerkrachten naar hun ervaringen (positief en negatief), weeg de voors en tegens tegen elkaar af en neem een wijze beslissing. Succes!
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Je hoort al een aantal verhalen, maar hierbij ook even mijn ervaring. Wel met het VO, maar misschien heb je er wat aan.Ik ben namelijk behoorlijk afgeknapt op het onderwijs. Inderdaad wel veel vakanties, maar wel werkweken van 50 en meer. Erg `mondige´ leerlingen, altijd te weinig geld.

Nou ja een beetje klaagverhaal, maar toch nog een tip. Vraag eens aan een basisschool of je een keer een dagje mag meelopen met een leraar-lerares. Misschien zelfs eentje die zij/introom heeft gedaan. Het is soms ook erg leuk hoor!
Ik werk in het primair onderwijs en verdien 2600 bruto op fulltime basis, ik werk echter 3 dagen en houd daarvan dus 1300 netto over.

Er komen alleen maar meer vacatures bij de komende tijd, maar houd er rekening mee dat je zonder opleiding nergens aangenomen zult worden, hoogstens op een (slecht)betaalde stageplaats.

Je hebt inderdaad veel vrij maar alleen in het hoogseizoen! Dure vakanties dus en je kan bijna niet tussendoor 'even' eruit.

Wat ik van andere omgeschoolde mensen hoor is dat ze het vreselijk leuk vinden maar wel vermoeiend.
Ik ben ook lerares Basisonderwijs (in ruste momenteel ). Ik vind het altijd 'grappig' dat mensen 'omgaan met kinderen' als motivatie noemen. Dat verwacht je namelijk wel, maar mijn ervaring was dat je toch vooral oudergesprekken had en overleg met collaga's danwel cursussen.

Natuurlijk heb je wel gewoon je klas, dus daar kan je alle aandacht aan de kinderen geven, maar het hele gebeuren er omheen ging me erg tegenstaan. Door de cursussen, bouwvergaderingen, ouderraad, MR, algemene vergaderingen, oudergesprekken en rapportbesprekingen kom je na schooltijd bijna niet aan extra tijd voor (zorg) kinderen toe. Of je moet echt in de avonduren gaan werken.

Ik vind het nog steeds een hele leuke baan hoor (maar ik heb het nu ook heel erg naar mijn zin thuis met mijn kinderen). Ik wil alleen aangeven dat het dus minstens zoveel omgaan met volwassenen is als omgaan met kinderen.

De vakanties vind ik wel een hele grote plus. Naast de 10 weken vakantie, heb je ook nog 2 weken adv (gebasseerd op een fulltime baan) dus kan je best een keer op vakantie buiten het hoogseizoen.

En als je zelf kinderen krijgt/hebt ben je qua vakantie toch aan de schoolvakanties gebonden. Wel zo fijn dat je dan vrij hebt.

Oh, nog een laatste noot: bij mij op school waren ze allerminst happig op zij instromers. Ze vonden die vaak -ondanks de opleiding- minder kennis hebben en het salaris is hoger dus dat kan scheve gezichten geven. Maar dit zal per school verschillen uiteraard.
Ik ben zelf in 2004 weer de schoolbanken ingegaan en heb in 2 jaar mijn bevoegdheid gehaald. Ik kwam uit het bedrijfsleven en heb inderdaad een flinke stap de verkeerde kant op genomen w.b.t. mijn salaris. Er werd geen rekening gehouden met wat ik eerst verdiende (en bij mijn medestudenten ook niet).

Het lesgeven op zich vind ik nog steeds erg leuk, maar al het werk dat er omheen komt kijken vind ik minder...

Ik heb de eerste drie jaar als invaller in allerlei klassen gewerkt (wel binnen 1 school), maar hier in het noorden zijn nog steeds teveel leerkrachten en te weinig vacatures.

De vakanties gebruik ik om lessen voor de komende hoofdstukken voor te bereiden, leuk materiaal te zoeken bij mijn lessen en ook om mijn administratie helemaal bij te werken. Daar gaat nog best wat tijd inzitten. Verder werk ik vaak van 8:00 tot 17:30. Ondanks mijn part-time baan heb ik wel de eindverantwoordelijkheid voor mijn klas (meeste uren voor de klas). Verder deel ik mijn klas met 2 andere collega's: niet een duo, maar een trio baan. Wel hele fijne collega's! Kijk inderdaad een keer mee met iemand die lesgeeft en vraag wat ze zoal doen.

Veel plezier met je keuze!
quote:amalia schreef op 08 mei 2009 @ 14:05:

Ik ben ook lerares Basisonderwijs (in ruste momenteel ). Ik vind het altijd 'grappig' dat mensen 'omgaan met kinderen' als motivatie noemen. Dat verwacht je namelijk wel, maar mijn ervaring was dat je toch vooral oudergesprekken had en overleg met collaga's danwel cursussen.

Natuurlijk heb je wel gewoon je klas, dus daar kan je alle aandacht aan de kinderen geven, maar het hele gebeuren er omheen ging me erg tegenstaan. Door de cursussen, bouwvergaderingen, ouderraad, MR, algemene vergaderingen, oudergesprekken en rapportbesprekingen kom je na schooltijd bijna niet aan extra tijd voor (zorg) kinderen toe. Of je moet echt in de avonduren gaan werken.

Ik vind het nog steeds een hele leuke baan hoor (maar ik heb het nu ook heel erg naar mijn zin thuis met mijn kinderen). Ik wil alleen aangeven dat het dus minstens zoveel omgaan met volwassenen is als omgaan met kinderen.

De vakanties vind ik wel een hele grote plus. Naast de 10 weken vakantie, heb je ook nog 2 weken adv (gebasseerd op een fulltime baan) dus kan je best een keer op vakantie buiten het hoogseizoen. En als je zelf kinderen krijgt/hebt ben je qua vakantie toch aan de schoolvakanties gebonden. Wel zo fijn dat je dan vrij hebt.

Oh, nog een laatste noot: bij mij op school waren ze allerminst happig op zij instromers. Ze vonden die vaak -ondanks de opleiding- minder kennis hebben en het salaris is hoger dus dat kan scheve gezichten geven. Maar dit zal per school verschillen uiteraard.

Adv bestaat niet meer. Al een jaar of 3, dacht ik. Veel besturen hebben een soort overgangsregeling gehanteerd. Maar helaas. Geen adv meer. Nu is er wel compensatieverlof, maar dat wordt berekend over te veel gemaakte lesgebonden uren. Heb je een aantal cursusdagen tijdens schooltijd. Dan blijft er misschien nog 1 of 2 dagen over.

En werkgelegenheid is er hier in de regio Rotterdam nauwelijks. Het openbare bestuur van Rotterdam neemt al een aantal jaar alleen invallers aan en ik ken mensen die al wel 2 jaar aan het invallen zijn. De omliggende gemeentes doen dit ook.

Ik heb na de middelbare school gelijk de PABO gedaan. Zou ik het over mogen doen, dan nooit meer.
Veel reacties van leraressen, waar ik het ook mee eens ben: onderwijs is niet een kwestie van alleen maar voor de klas staan. Hoge werkdruk, lange dagen door allerlei neventaken. Vakanties zijn er veel, maar besef ook dat je voor je overuren niks betaald krijgt, maar dat die ongeveer omgezet worden in vakantie dagen.

Verder is het een misvatting dat de banen er wel zijn. Vooral in het noorden is er weinig werk in het b.o., wel in het v.o.

Ik vind het een geweldige baan, maar soms denk ik: werkte ik maar op een kantoor, als je een bv slechte nacht hebt gehad kan je dan 's ochtends in alle rust even opstarten. Als leerkracht begint het werken om 8.20 (of 8.30) en gaat onverminderd door tot het einde van de dag.
Dankjullie wel voor de berichten. Zowel positief als negatief. Meer ervaringen blijven welkom!

50u p/w werken is veel. Maar dat doe ik nu ook geregeld. Verbaast mij ook dat mensen vallen over de vele vrije dagen. heb t aantal zo niet paraat maar zijn er écht 'n stuk meer dan ik heb (25). En dan werk ik ook nog geregeld met feestdagen.

Iemand schreef ook dat je wekenlang meer achter de pc zit dan voor de klas. Klinkt mij erg onwaarschijnlijk in de oren. Al snap ik best dat mensen het beeld een beetje willen nuanceren.

Vriend van m'n moeder werkt op een mbo school als docent en is bijna met pensioen. Hij is een erg enthousiaste leerkracht, maar vertelt me ook dat er veel door collega's geklaagd wordt. En dat docenten van vakantie naar vakantie leven en er alleen zitten vanwege de arbeidsvoorwaarden en verder negatief zijn. Zijn er mensen die dit beeld herkennen in het basisonderwijs? Ik ben zelf gevoelig voor sfeer. En een negatieve werkomgeving trek ik niet goed. Het lijkt me juist fijn om voor de klas te staan en met kinderen te werken omdat kinderen puur zijn en je iets kan bijdragen aan hun ontwikkeling. Maar je hebt uiteraard ook collegás (gelukkig maar ) en vind het wel belangrijk dat zij positief kijken naar hun vak en niet continu klagen. Waar ik nu werk wordt ook veel geklaagd en merk dat ik dat heel vervelend vind.
Ik woon in de randstad. Zijn er daar veel banen? Ik lees dat t lang duurt voor je eigen klas krijgt. Is invallen zo vervelend?
Ik heb ook alleen maar invalbanen gehad. Dit waren wel langdurige vervangingen. Van een maand tot 1 jaar. Helaas nooit een vaste baan gehad. Dus ik weet niet hoe lang dat dat zou duren. Ik vond invallen wel leuk, je kan bij verschillende scholen en klassen in de keuken kijken, al had ik na een tijdje wel behoefte aan een vaste baan. Helaas zat dat er niet in.
Dit was trouwens regio rotterdam en voortgezet onderwijs
Mensen zeggen dat t zo zwaar is dat je er moet zijn en dat je bij andere banen rustig kan op starten. Ik weet niet hoe t in t onderwijs is, maar jullie weten niet hoe t in andere sectoren is. Het is ongetwijfeld zo dat je banen hebt waar dat zo is, vooral bij de overheid denk ik, maar er zijn voldoende banen waar je ook geen overuren krijgt uitbetaald, waar je vroeg moet beginnen (ik ben geregeld om 7 u begonnen) en waar je in je eigen tijd nog met werk bezig bent. Het onderwijs heeft daar geen claim op.

Het lagere salaris zal me wel tegen vallen. Maar goed, de vrije dagen weer mee. Wel jammer dat sommigen hier dat niet als voordeel zien, want geloof me dat is t echt. Ik heb een tijd gefreelanced en kon toen langer/ vaker weg dan toen ik in loondienst zat (alleen kreeg ik dan niet doorbetaald). Maar die 25 dgn p/j zijn echt weinig, En ook ik heb een zware baan en behoefte aan opladen. En ja, je kan zelf bepalen wanneer je weg gaat, da's een voordeel. Maar ga nu ook (best goedkoop) in de zomer op vakantie. Ach alles heeft z'n voor en nadelen maar de vele vakanties lijken mij toch echt één vd voordeeltjes.

Ben nog wel benieuwd naar de sfeer op basisscholen onder de leraren. Is die positief of is er veel geklaag, over werkdruk/ vergaderingen laag loon etc. etc.? Ik merk namelijk ook hier wel wat geklaag en ook onmin over zij instromers. Ik houd van een positieve en enthousiaste werksfeer, en als die er niet is word ik mee gezogen in negativiteit. Wil niet zeggen dat er nooit eens geklaagd mag worden, dat doet iedereen, ook ik. En dat zal op elke werkplek zo zijn. Maar de algeme teneur, daar ben ik wel benieuwd naar. Hoor 't graag!!
En hoe kan t eigenlijk dat er vooral inval werk is? Met de vraag naar docenten valt 't dus erg mee? Vind ik wel een nadeel want ga me niet laten omscholen om vervolgens nauwelijks werk te hebben. Of komt de grote vraag nog als de babyboom met pensioen gaat?
Bij de scholen waar ik gewerkt had was er vaak een negatieve sfeer. Er werd ook veel bezuinigd en bij twee scholen werden zelfs docenten ontslagen. Er was dan ook vaak een negatieve sfeer. Maar het hoeft niet overal zo te zijn. Een vriend van mij heeft het erg naar zijn zin. Maar ik ben iig niet voor niets uit het onderwijs gegaan..
Een kleine kanttekening bij jouw beeld van het basisonderwijs. Kinderen zijn niet "puur". Hun persoonlijkheid is nog in ontwikkeling, ze weten weliswaar nog niet zo goed als volwassenen hoe naar de wereld kan zijn en maken nog niet zoveel nare dingen mee als volwassenen, maar kinderen kunnen ook een moeilijke/ vervelende persoonlijkheid hebben. En kinderen maken ook nare dingen mee. (Pesten, eenzaamheid, ziekte, verwaarlozing, scheidingen, huiselijk geweld, telkens wisselende partners van de ouders, ouders met werkloosheid, middelenmisbruik, geldgebrek, taalachterstanden, psychische problemen, crimineel gedrag, etc.) Daar zul je ook mee geconfronteerd worden als je voor de klas staat.

Bovendien werk je als leerkracht ook met ouders. Goede, geïnteresseerde ouders, maar ook ouders die hun kinderen niet aankunnen, altijd weg blijven bij ouderavonden, verbaal niet sterk zijn en daarom bij het minste geringste tegen je beginnen te schelden of een groot wantrouwen hebben tegen het instituut school. Of juist overbezorgd zijn en zich overal mee bemoeien, die altijd vinden dat hun kind tekort wordt gedaan door jou en overal een punt van maken.

En tenslotte werk je met collega's. Collega's die behulpzaam, competent en inspirerend zijn, maar ook collega's die zijn murw geslagen doordat ze teveel en te grote probleemklassen hebben gehad en teveel bezuinigingen en onderwijsvernieuwingen hebben meegemaakt.

Lijkt je die kant van het werk je ook leuk/uitdagend? Kun je ook tegen zo'n soort sfeer?
Tja, werkgelegenheid. Toen ik begon, inmiddels 12 jaar geleden, werd al gesproken over 'het grote aantal vacatures dat eraan zat te komen'. Nou, ik heb veel gezien, maar niet dat grote aantal vacatures! Overigens werk ik in het B.O.

Ik heb wél altijd werk gehad, maar dat is misschien ook omdat ik werk op scholen waar een ander liever niet zo snel werkt (islamitisch onderwijs, ZMOK-school).

Ik schreef idd over de administratieve kant van het werk. Vergis je daar niet in. Er zijn weken dat je niet aan het voorbereiden van lessen toekomt. Je moet werken aan rapportage, toetsen invoeren ed. en als er dan die week een vergadering is, is je tijd op.

Zelf ben ik ook niet altijd dol op zij-instromers. Ik vind het zo raar dat je in 2 jaar kunt doen waar ik 4 jaar over gedaan heb.

Ik vind het een devaluatie van mijn diploma.

Natuurlijk is het heerlijk werk, daar blijf ik bij. Maar het is niet het walhalla waar sommigen op terug denken te kunnen vallen als andere banen tegenvallen....
Mijn ervaring is, dat je van het salaris nauwelijks rond kunt komen, en dat is lijkt me toch niet de bedoeling??

Wat betreft de vakanties: die heb je eerlijk bij elkaar gesprokkeld, door de vele avonden en andere buitenschoolse bezigheden die je hebt. Zo moet je dat zien!

En wat heb je aan veel vrije dagen als je nog stapels achterstallig werk hebt liggen, of wanneer je niet eens geld hebt om eens lekker weg te gaan....een zonvakantie zit er v oor mij bijvoorbeeld dit jaar niet in, ik zou niet weten waar ik het van moet betalen...

Maar ik ga dus het onderwijs weer uit, na 5 zware jaren.
De sfeer op scholen is erg verschillend. Maar mijn ervaring is wel dat er op elke school wel iets aan de hand is. Maar in welk bedrijf niet.

Invallen bevalt mij eigenlijk erg goed. Dan heb je geen vergaderingen, cursussen enz., maar ook geen zekerheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven