Capsule wardrobe
dinsdag 9 februari 2021 om 12:23
Wie heeft er een capsule wardrobe?
Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.
Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?
Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.
Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?
Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
dinsdag 9 maart 2021 om 11:39
Goeie vragen! Ik werk al jaren zo, ben altijd veel verhuisd, heb veel gereisd en bijna altijd klein gewoond dus dan heb je minder tijd en zin om kastenvol met kleding te hebben. Het kan altijd minder natuurlijk, maar eigenlijk zou ik aan 5 winteroutfits, 5 zomeroutfits, 5 tussenin outfits, een groot vest, een pak en een stel flodderjurken genoeg hebben.C⨀urage schreef: ↑06-03-2021 14:05Door het lezen van dit topic is bij mij eindelijk het capsule-kwartje gevallen.
Ik heb wel een paar vragen an de mensen hier die al zo'n capsule hebben.Nee nooit! Ik vind het juist stijlvol als mensen hun bestaande kleding goed weten te combineren. Krijg zelf ook veel complimenten ondanks t feit dat ik weinig kleding heb.
- hebben jullie nooit de gedachte gehad; nu ziet die collega/kennis/whatever mij alweer in hetzelfde truitje?
Het is een glijdende schaal. Ik heb nette broeken (werk), erg leuke broeken (werk en vrije tijd) en jeans (vrije tijd, soms werk). Truitjes draag ik altijd, sjaals ook. Zijden blouse is bv wel echt voor werk. Jeansblouse kan altijd. Pumps werk of feestje. En echte zomerflodders zijn voor hitte.
- dragen jullie tijdens werk dan dezelfde kleding als in je vrije tijd? Of heb je stiekem een vrije tijd capsule ernaast?
Wollen truitje, goede onderkleding en een grote sjaal. Soms een jasje.
- hoe gaan jullie om met kou/warmte? Als ik op veel verschillende locaties ben dan moet ik met laagjes kunnen werken omdat ik het snel(ler) koud krijg
Ik wissel rondom de tijd dat ik het geen weer meer vindt voor donkere panties. Veel blouses, broeken etc blijven het hele jaar in de kast hangen. Echte wollen winterjurken, corduroy broeken en grove vesten wissel ik om voor lichte rokken, zomerjurken en dunne broeken.
- daarop voortbordurend; hoe vaak wisselen jullie een capsule? In de winter zou ik echt veel warme dingen nodig hebben (werk nu thuis en bewust verwarming laag), maar diezelfde trui/wat-dan-ook zou ik ook nodig hebben in het voorjaar en najaar
Op tropische dagen weet ik het nooit zo goed. Meestal een midi jurk met spaghettibandjes, met een vestje en pumps voor werk en met slippers (&zonder BH) voor thuis.
- en de zomercapsule; in Nederland is het weer onvoorspelbaar > dan zou je eigenlijk meer stukken moeten hebben? zowel voor de tropische dagen als de koelere dagen/avonden?
Ben benieuwd. Want nu het kwartje is gevallen, lijkt het me heerlijk om zo te gaan werken. Scheelt heel veel keuzestress denk ik. En kan ik ook eindelijk er voor gaan om eens mooie schoenen te gaan matchen bij mijn outfit.
dinsdag 9 maart 2021 om 11:43
dinsdag 9 maart 2021 om 11:46
Haha ja. Ik ben maar 1.67m en mouwen (en broekspijpen) zijn vaak te lang. Ik heb ooit een jas gehad met driekwart mouwen en daar moest je inderdaad lange handschoenen onder. Ik vond het heel gaaf staan. Het was niet zo praktisch, maar goed... dat hoeft ook niet altijd.MadameJean schreef: ↑09-03-2021 11:43Mensen met lange armen denken daar vaak anders overvreselijk als alles te kort is! Maar die handschoenen zijn heerlijk en bovendien stijlvol
![]()
dinsdag 9 maart 2021 om 11:51
Wollen truitjes koop ik bij Everlane; https://www.everlane.com/collections/womens-cashmere.
Ik draag nu een zwarte strakke coltrui op zwarte flared jeans. Verder heb ik
een Henley (zwart, draag ik vaak in een zwarte rok of op zwarte jeans (casual)
een ruime V hals trui (lichtgrijs, draag ik in verschillende rokken of op blauwe jeans),
twee Crewneck truitjes (navy, draag ik op blauwe en zwarte jeans of op creme zomerrok) en creme (bij vrijwel alle zomerrokken of dunne zomerjurken als het afkoelt)
een ruime V hals trui (lichtgrijs, draag ik in verschillende rokken of op blauwe jeans),
twee Crewneck truitjes (navy, draag ik op blauwe en zwarte jeans of op creme zomerrok) en creme (bij vrijwel alle zomerrokken of dunne zomerjurken als het afkoelt)
dinsdag 9 maart 2021 om 11:52
Ik heb dat ook! Heel stijlvol en niet eens zo onhandig eigenlijk! behalve als je zoals ik je handschoenen vaak niet kunt vinden.Lady_Day schreef: ↑09-03-2021 11:46Haha ja. Ik ben maar 1.67m en mouwen (en broekspijpen) zijn vaak te lang. Ik heb ooit een jas gehad met driekwart mouwen en daar moest je inderdaad lange handschoenen onder. Ik vond het heel gaaf staan. Het was niet zo praktisch, maar goed... dat hoeft ook niet altijd.
dinsdag 9 maart 2021 om 11:54
Everlane, heel leuk maar dat moet toch van buiten de EU komen? Alles wat er tegenwoordig van buiten de EU komt daar moet ik BTW en inklaringskosten over betalen. Duur grapje.MadameJean schreef: ↑09-03-2021 11:51Wollen truitjes koop ik bij Everlane; https://www.everlane.com/collections/womens-cashmere.
dinsdag 9 maart 2021 om 12:04
Nee alleen nog BTW en shipping doorgaans gratis. Duties zijn wel non refundable als je wilt ruilen maar ik weet wat me past.
dinsdag 9 maart 2021 om 12:11
dinsdag 9 maart 2021 om 12:25
Everlane berekent dat al als je op de NL / International site shopt en verklaart dat voor EU er geen inklaringskosten zijn. Ik bestelde ih verleden overigens vaak als ik op zakenreis ging; liet het aan het hotel bezorgen en deed eventuele returns ook gratis ter plaatse. Handig toen ik nog sletterige jurken kocht bij the ReformationLady_Day schreef: ↑09-03-2021 12:11Geen inklaringskosten? Ik ben er echt zo van over de zeik de laatste tijd. Had iets besteld van ongeveer 100 euro (niet van Everlane). Shipping was ook al iets van 20 euro en daar kwamen toen nog BTW en inklaringskosten van iets van 35 euro overheen. Dat werd dus een heel duur truitje.
dinsdag 9 maart 2021 om 12:30
Ah okay. Ik kocht het toen ik nog in de VS kwam. Everlane, niet ReformationMadameJean schreef: ↑09-03-2021 12:25Everlane berekent dat al als je op de NL / International site shopt en verklaart dat voor EU er geen inklaringskosten zijn. Ik bestelde ih verleden overigens vaak als ik op zakenreis ging; liet het aan het hotel bezorgen en deed eventuele returns ook gratis ter plaatse. Handig toen ik nog sletterige jurken kocht bij the Reformation![]()
donderdag 11 maart 2021 om 21:48
Oh, ben heel benieuwd hoe het je bevalt!Roodkapjeendewolf schreef: ↑11-03-2021 13:06@lady Nog bedankt voor je uitgebreide reactie! Dankzij jou heb ik een travelbroek besteld en een Marinowol truitje![]()
donderdag 11 maart 2021 om 22:09
Ik zie de fatale dress regelmatig op Vinted voorbij komen.StardustZiggy schreef: ↑11-03-2021 21:58@Lady, wat fijn dat je Agnes B jas zo goed is!
Voorlopig zit ik in een bezuinigingsperiode, al heb ik voor over een tijdje wel mijn oog laten vallen op de fatale dress van Wolford. Deze lijkt heel functioneel. Daar ga ik nog even op broeden.
donderdag 11 maart 2021 om 22:15
COS heeft ook altijd dunne wollen truitjes.Roodkapjeendewolf schreef: ↑09-03-2021 10:01@lady waar koop jij de dunne wollen truitjes? Waar let je op qua samenstelling wol. Ik zoek ze ook. Dunne , zachte, wollen truien die wel in de machine gewassen kunnen worden ( wolwas)
Dit soort bijvoorbeeld: https://www.cosstores.com/en_eur/women/ ... 59009.html Ze hebben meestal ook wel coltruitjes, zie ik nu even niet.
maandag 15 maart 2021 om 16:10
Met veel interesse lees ik dit topic. Tijdje geleden mijn kast opgeruimd en was daar heel tevreden over. Ben me nu een beetje aan het verdiepen in capsule wardrobe, en zag dat mijn kast toch wel veel verschillende kledingstukken bevat niet niet altijd goed combineren. Dus nog maar eens een opruim ronde doen, want het lijkt met zo heerlijk om 'blind' mijn kleding uit de kast te kunnen pakken en dat het dan gewoon mooi staat bij elkaar.
Hoe hebben jullie trouwens je kast ingedeeld? Of hebben jullie je kleding op een rekje hangen wat ik vaak tegenkom in you tube filmpjes.
Hoe hebben jullie trouwens je kast ingedeeld? Of hebben jullie je kleding op een rekje hangen wat ik vaak tegenkom in you tube filmpjes.
maandag 15 maart 2021 om 17:09
Gewoon een kast. Driedeurs. Achter deur 1: alle jurken (die 2 die ik heb), 2 rokken en mijn halflange vesten. Achter middelste deur: allemaal laden met ondergoed, sokken, riemen, t-shirts, longsleeves. Achter deur drie broeken, blouses en een enkel truitje dat moet uithangen en niet echt gedijt op opgevouwen in een lade liggen.LizzyM schreef: ↑15-03-2021 16:10Met veel interesse lees ik dit topic. Tijdje geleden mijn kast opgeruimd en was daar heel tevreden over. Ben me nu een beetje aan het verdiepen in capsule wardrobe, en zag dat mijn kast toch wel veel verschillende kledingstukken bevat niet niet altijd goed combineren. Dus nog maar eens een opruim ronde doen, want het lijkt met zo heerlijk om 'blind' mijn kleding uit de kast te kunnen pakken en dat het dan gewoon mooi staat bij elkaar.
maandag 15 maart 2021 om 19:37
Lizzy, ik heb een kledingrek. Dat vind ik niet helemaal ideaal want wollen truien zou ik liever opvouwen/rollen en in zo'n ladending opbergen maar goed, die heb ik niet. Ik heb ook geen kledingkasten trouwens. Ik vind die dingen zo lomp maar ze zijn wel handig natuurlijk. Ondergoed, sokken, joggingbroeken en yogaspul heb ik in een houten kast met vakken waar van die manden van Ikea in passen.
maandag 15 maart 2021 om 19:49
maandag 15 maart 2021 om 20:38
De kleding in mijn berghok gaat niet weg hoor. Het zit gewoon niet in mijn capsule. Ik ben geen minimalist. Ja, ik maak capsules maar ik heb nog steeds behoorlijk veel kleding. Ik maak capsules gewoon omdat ik het leuk vind. Niet omdat ik per se minder kleding wil hebben. Ik had een aantal jaren geleden echt heel veel en heb toen flink de bezem er door gehaald. Ook omdat ik toen een stuk kleiner wilde ga wonen. Nou ja, 4 jaar later woon ik groter en heb ik best wel veel nieuwe dingen gekocht. Ik ben dol op kleding. Maar door de capsules ben ik er wel achter gekomen wat ik nou echt graag draag en daardoor koop ik geen dingen meer voor 'fantasy me'. Voorbeeld: Ik houd helemaal niet van feestjes dus een grote collectie feestjurken slaat nergens op in mijn geval. Ik heb 1 galajurk en 1 paar pumps met hoge hakken en dat is voldoende.
Je hebt ook hangers die wat breder zijn - die maken geen punten in je truien. Opvouwen is nog wel steeds beter.
vrijdag 14 mei 2021 om 21:20
Nog eens even hier posten 
Een paar dagen vond ik een paar oorbellen terug van tien jaar geleden. Toen realiseerde ik me dat ik mijn eigen stijl een beetje kwijt ben geraakt. Onder invloed van mijn toenmalige vriend ben ik me anders gaan kleden. Vrouwelijker en netter. Maar dat past helemaal niet bij me.
Ik heb toen maar meteen alle kleding en sieraden die ik heb gekocht in die periode weg gedaan.
Verder heb ik flink wat corona kilo's en heb ik alle kleding die nog leuk is maar te klein apart gelegd. Inmiddels 2,5 kilo afgevallen. Als die kleding weer past, is het genoeg. En dan ga ik nieuwe kleding kopen. Gewoon weer lekker de kleding die ik leuk vond vóór ik iets met mijn ex kreeg.
Een paar dagen vond ik een paar oorbellen terug van tien jaar geleden. Toen realiseerde ik me dat ik mijn eigen stijl een beetje kwijt ben geraakt. Onder invloed van mijn toenmalige vriend ben ik me anders gaan kleden. Vrouwelijker en netter. Maar dat past helemaal niet bij me.
Ik heb toen maar meteen alle kleding en sieraden die ik heb gekocht in die periode weg gedaan.
Verder heb ik flink wat corona kilo's en heb ik alle kleding die nog leuk is maar te klein apart gelegd. Inmiddels 2,5 kilo afgevallen. Als die kleding weer past, is het genoeg. En dan ga ik nieuwe kleding kopen. Gewoon weer lekker de kleding die ik leuk vond vóór ik iets met mijn ex kreeg.