Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

09-03-2021 23:19 631 berichten
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
11-03-2021 23:18
We hebben geen contact meer, ze woont nu met hem samen.

Het raakt me nu dubbel omdat ik hetzelfde opnieuw zie gebeuren bij een naaste. Weer iemand die in de relatie (met jonge kinderen!) kwam stoken, en nu die relatie stuk is er alles aan doet om een co-ouderschap (en zelfs het betalen van kinderalimentatie) te frustreren. Het maakt me boos dat er zulke mensen bestaan. Wat voor soort mens probeert nou een vader los te weken bij zijn gezin? :nooo:
ik vind een losweker een lul
maar ik heb nog minder mooie woorden voor een losgeweekte
lilalinda schreef:
12-03-2021 07:47
en meestal stopt alle intimiteit, als de seks stopt
want degene die geen seks wil, is bang dat intimiteit tot seks gaat leiden, en houdt dus alles maar af
Is allemaal waar, maar zowel jij als DS zijn weer om de kernvraag aan het heendraaien. De zorgbehoefte van babies wordt er zelfs bijgehaald om maar niet de kernvraag te hoeven beantwoorden:

Wat moet je doen als je relatie niet meer werkt voor jou?

Jouw reactie, zowel wat betreft seks als kinderwens, is samengevat:
"Als ik iets wil in een relatie dat voor mij cruciaal is en de ander wil dat niet, dan mag ik misbruik maken van de ander"

(Bedriegen met seks of zwangerschap).

Terwijl de enige logische conclusie natuurlijk is:
"Als ik iets wil in een relatie dat voor mij cruciaal is en de ander wil dat niet, dan moet ik die relatie beëindigen."

Iedereen weet dat als jij heel graag een speelgoedje wil, dat je er niet iemand om mag bedriegen. Ook niet als je het heel graag wil. Maar als het om volwassen, grote levenszaken als seks en voortplanting gaat, dan is dat opeens anders? Het is zo hypocriet.
Ceder schreef:
12-03-2021 08:07
Is allemaal waar, maar zowel jij als DS zijn weer om de kernvraag aan het heendraaien. De zorgbehoefte van babies wordt er zelfs bijgehaald om maar niet de kernvraag te hoeven beantwoorden:

"Als ik iets wil in een relatie dat voor mij cruciaal is en de ander wil dat niet, dan mag ik misbruik maken van de ander"

"Als ik iets wil in een relatie dat voor mij cruciaal is en de ander wil dat niet, dan moet ik die relatie beëindigen."

Iedereen weet dat als jij heel graag een speelgoedje wil, dat je er niet iemand om mag bedriegen. Ook niet als je het heel graag wil. Maar als het om volwassen, grote levenszaken als seks en voortplanting gaat, dan is dat opeens anders? Het is zo hypocriet.
jij hebt een hele nare manier van discussieren
je legt mensen woorden in de mond

Ik VIND (dat is mijn mening, niet wat jij denkt dat mijn mening is), dat als je in een slechte relatie zit. Waar je geen seks meer wil, of de ander niet meer gelukkig wil maken (al vind je zijn voeten stinken), dat je bij de ander weg moet gaan.

Maar daarbij SNAP ik (dat is dus niet mijn mening, maar mijn inlevingsvermogen) dat er mensen zijn, die liever niet bij de ander weggaan, maar er dan voor kiezen om de seks elders te zoeken
NacB schreef:
12-03-2021 07:49
Dreetje is nog een jochie, hij volgt de voetsporen van zijn pa.
Hij had ooit verteld in een interview dat hij nooit een vaderfiguur had gehad in zijn leven.
Dus geen stabiele basis vanuit zijn verleden.
Monique verdient een volwassen man geen jochie ;-)

Wel zielig voor het zoontje.
Ze verdient niks. Ze maakt haar eigen domme keuzes.
lilalinda schreef:
12-03-2021 08:13
Maar daarbij SNAP ik (dat is dus niet mijn mening, maar mijn inlevingsvermogen) dat er mensen zijn, die liever niet bij de ander weggaan, maar er dan voor kiezen om de seks elders te zoeken
Ja goed punt. Dat ontbreekt er een beetje bij mensen die elk hypothetisch vreemdgaanscenario bij voorbaat willen afdoen met een groot stempel SCHULDIG en het daarbij laten. Ik empathiseer met de pijn die eronder ligt maar vind het wel een hoog "9/11 is bad" gehalte hebben.
Hexopbezemsteel schreef:
12-03-2021 05:37
Maar die man is dan toch een gruwelijke zak hooi? En niet bepaald een willoos slachtoffer.

Absoluut, maar daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik.
Mumper schreef:
12-03-2021 08:17
Ja goed punt. Dat ontbreekt er een beetje bij mensen die elk hypothetisch vreemdgaanscenario bij voorbaat willen afdoen met een groot stempel SCHULDIG en het daarbij laten. Ik empathiseer met de pijn die eronder ligt maar vind het wel een hoog "9/11 is bad" gehalte hebben.
Helemaal mee eens. En wat heb je daar nou aan? Dan heb je het morele gelijk aan jouw kant, en dan? Wordt je verdriet minder als iedereen beaamt dat je ex partner en lul/rotwijf is? Of als hij/ zij diep door het stof gaat, en jij kan zeggen dat hij/ zij nog dieper door het stof moet?

Moreel gelijk brengt je weinig.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
12-03-2021 08:33
Helemaal mee eens. En wat heb je daar nou aan? Dan heb je het morele gelijk aan jouw kant, en dan? Wordt je verdriet minder als iedereen beaamt dat je ex partner en lul/rotwijf is? Of als hij/ zij diep door het stof gaat, en jij kan zeggen dat hij/ zij nog dieper door het stof moet?
toch denk ik wel, dat mensen zich graag wentelen in hun moreel gelijk.
Ik denk dat het het leven overzichtelijker maakt maar ondertussen blijft er volop vreemdgegaan worden in de wereld.
Met dingen als stelen heb je dat minder, omdat het minder persoonlijke pijn geeft en toch al strafbaar is.
lilalinda schreef:
12-03-2021 08:35
toch denk ik wel, dat mensen zich graag wentelen in hun moreel gelijk.
Uiteraard en dat is ook voor eventjes best lekker. Heel begrijpelijk ook. Been there done that. Maar op de lagere termijn brengt het zo weinig.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Vreemdgaan en schuld bestaat uit 3 of 4 partijen m.i.
Het stel dat niet communiceert en waar er geen oog is voor elkaars behoeften
De minnares die weet dat er thuis veel verdriet kan zijn als zij tevoorschijn komt is ook schuldig, zij draagt hoe dan ook bij aan spanning
RikM schreef:
11-03-2021 22:49
Jullie gaan ervan uit dat het vreemdgaan altijd opzet is van de partner, maar dat is niet altijd het geval. Mijn ex was helemaal niet op zoek naar een ander; het ging pas mis toen iemand in onze relatie kwam stoken.

Daarom ben ik er ook zo op tegen als mensen roepen dat degene met wie vreemdgegaan wordt niets te verwijten valt.
Maar misschien moet ik hier gewoon niet reageren. Gevoelig onderwerp.
RikM
Ben het wel met je eens dat het een verschil maakt of de derde partij een onbekende is die in het begin niks weet en dus ook voor gelogen word of dat het bv een collega of nog erger iemand uit de kennissen/vriendenkring en dat maakt de derde partij zeker ook wat te verwijten maar uiteindelijk in jou geval blijft jou ex de hoofdschuldige en is er toen wel in mee gegaan.....
In_Tenebris schreef:
12-03-2021 07:27
Misschien nog walgelijker, ik vind stoken in een relatie of op iemand azen die in een relatie zit zielig gedrag.
Je kan verliefd worden op elkaar, concluderen dat je beter bij elkaar past en dan is dat misschien vervelend voor de ander, maar die dingen gebeuren.

Ik vind dus de buitenstaander niet altijd fout.
Ceder schreef:
12-03-2021 08:07

Ik draai nergens omheen. Ik vind simpelweg ook dat als je lichamelijk niet meer intiem wenst te zijn met je partner je dan ook moet beseffen dat je dan dingen in gang zet.

Die keuze is net zo goed kwetsend voor de ander.
DS1971 schreef:
12-03-2021 09:13
Je kan verliefd worden op elkaar, concluderen dat je beter bij elkaar past en dan is dat misschien vervelend voor de ander, maar die dingen gebeuren.

Dat vind ik al wat anders dan er actief werk van maken. Denk ook dat dingen wel te vermijden zijn ook. Je kan afstand nemen als iemand al in een relatie zit in plaats van leuk samen dingen te gaan doen. Verliefd ben je meestal niet gelijk.
In_Tenebris schreef:
12-03-2021 09:17
Dat vind ik al wat anders dan er actief werk van maken. Denk ook dat dingen wel te vermijden zijn ook. Je kan afstand nemen als iemand al in een relatie zit in plaats van leuk samen dingen te gaan doen. Verliefd ben je meestal niet gelijk.
Ik praat het niet goed, ik geef alleen aan dat het niet zo zwart/wit is.

En mijn mening is dat je als er kinderen bij betrokken zijn je eigenlijk per definitie afstand moet houden, maar zo niet dan er dan best omstandigheden zijn waarvan ik denk: snap ik.

Andersom ook. Als mijn vriendin nu iemand tegenkomt waarvan ze denkt dat ze het daar leuker mee heeft is dat ook ok. Want ik wil ook geen tweede keus zijn waarbij gebleven wordt omdat dat lekker makkelijk is. Ik denk niet dat ik daar op langere termijn gelukkiger van wordt.

Kortom: andere levensinstelling.
DS1971 schreef:
12-03-2021 09:23
Ik praat het niet goed, ik geef alleen aan dat het niet zo zwart/wit is.

En mijn mening is dat je als er kinderen bij betrokken zijn je eigenlijk per definitie afstand moet houden, maar zo niet dan er dan best omstandigheden zijn waarvan ik denk: snap ik.

Andersom ook. Als mijn vriendin nu iemand tegenkomt waarvan ze denkt dat ze het daar leuker mee heeft is dat ook ok. Want ik wil ook geen tweede keus zijn waarbij gebleven wordt omdat dat lekker makkelijk is. Ik denk niet dat ik daar op langere termijn gelukkiger van wordt.

Kortom: andere levensinstelling.

Het gaat mij ook om de manier waarop. Dat je verliefd wordt en met iemand anders verder wil, prima. Dat kan gebeuren en is je goed recht. Maar heb dan het fatsoen om eerst alles netjes af te handelen met je huidige partner.

Vreemdgaan is zo'n zwaktebod en onnodig kwetsend. Dat zou je zelf toch ook niet leuk vinden, als iemand dat bij jou doet? Behandel mensen zoals je zelf ook behandeld wil worden. Zeker iemand waarvan je jarenlang geroepen hebt dat je er zoveel van gehouden hebt.
DS1971 schreef:
12-03-2021 09:13

Tuurlijk kan dat gebeuren maar dan nog zou je het fatsoen boven de emoties en aantrekkingskracht moeten plaatsen en eerst de ander de relatie netjes laten verbreken of dit eisen voordat je je metteen in een affaire of nieuwe relatie stort, zeker als er kinderen in het spel zijn, wat zijn nou een paar maanden tijd als je toch zeker weet dat je de ware hebt gevonden? Verliefd worden is geen liegen en bedriegen, kan me nog indenken dat je dan wellicht idd een keertje minstens seks hebt uit verleiding of om te kijken of de aantrekkingskracht er echt is of dat het matcht en er echt helemaal voor wil gaan maar daarna zou je idealiter als derde even afzijdig moeten blijven tot alles open en bloot besproken en geregeld is en niet blijven stoken, trekken, forceren, gevoelens kun je niet sturen, maar je kunt nadat je dit beseft wel proberen zo het voor de "bedrogen" partner minder erg/verdrietig en begrijpelijke te maken ipv van egoïstisch met z'n tweetjes in je verliefdheid op te gaan en mee te werken aan leugens, bedrog, kwetsend gedrag.
Ik heb dat trouwens nog aan mijn ex gevraagd, voordat ik het contact verbrak: hoe zou jij dat hebben gevonden als ik dat bij jou had gedaan? Kwam geen antwoord op.
RikM schreef:
12-03-2021 09:39
Het gaat mij ook om de manier waarop. Dat je verliefd wordt en met iemand anders verder wil, prima. Dat kan gebeuren en is je goed recht. Maar heb dan het fatsoen om eerst alles netjes af te handelen met je huidige partner.

Vreemdgaan is zo'n zwaktebod en onnodig kwetsend. Dat zou je zelf toch ook niet leuk vinden, als iemand dat bij jou doet? Behandel mensen zoals je zelf ook behandeld wil worden. Zeker iemand waarvan je jarenlang geroepen hebt dat je er zoveel van gehouden hebt.
DIT DUS!!! helemaal eens Rick!
RikM schreef:
12-03-2021 09:39

maar dat ook voor niet meer verliefd zijn op je partner. Geen aantrekkingskracht meer. Geen behoefte meer aan intimiteit
als je merkt, dat je je partner (lichamelijk) niet meer bij je duld, maak het dan uit. Wacht niet, tot de ander er genoeg van heeft

we hebben het hier over verschillende vormen van vreemdgaan. Jouw ex heeft je genaaid. je zat in een goede relatie en toch vond ze een ander. Ze had het prima eerst met je kunnen verbreken. Volgens mij (houdt me ten goede) ging het bij haar ook niet enkel om de seks

Maar er zijn ook mensen die een slechte relatie (blijven) zitten en redenen hebben om daar in te blijven zitten en dan de seks elders zoeken. Maar vooral wel graag bij die ene persoon blijven (zelfs als ze verliefd zouden worden)
lilalinda schreef:
12-03-2021 09:49

Maar er zijn ook mensen die een slechte relatie (blijven) zitten en redenen hebben om daar in te blijven zitten en dan de seks elders zoeken. Maar vooral wel graag bij die ene persoon blijven (zelfs als ze verliefd zouden worden)

Of in een verder goede relatie zitten, behalve wat seks betreft. Niet elke vreemdganger is uit op een andere relatie, verre van zelfs. Geldt overigens ook voor de 3e partij, ook zij hebben niet altijd de intentie een relatie op te breken.
lilalinda schreef:
12-03-2021 08:13
jij hebt een hele nare manier van discussieren
je legt mensen woorden in de mond

Ik VIND (dat is mijn mening, niet wat jij denkt dat mijn mening is), dat als je in een slechte relatie zit. Waar je geen seks meer wil, of de ander niet meer gelukkig wil maken (al vind je zijn voeten stinken), dat je bij de ander weg moet gaan.

Iemand woorden in de mond leggen is lelijk. Ik denk dat ik het zelf maar beperkt doe: ik zet jouw standpunten bij elkaar en trek daar de logische vervolgconclusie uit. Misschien op een wat prikkelende manier, maar mijn ervaring is dat als ik het dus met een open vraag doe dat jij (en anderen) de kern van de zaak gaat ontwijken.

Concreet: je bent verantwoordelijk voor je eigen daden.

Jij komt bijvoorbeeld weer aanzetten met "ik vind dat als je geen seks meer wil dat je de relatie moet beëindigen." Je ontwijkt weer je eigen verantwoordelijkheid. Want dan zou je namelijk gesteld hebben:

"Geen seks is voor mij een reden om een relatie te beëindigen"

En dat is iets heel anders.

Daarom is de (morele) schuldvraag wel degelijk relevant vind ik. Als je daar namelijk aan voorbij gaat, dan heb je sowieso geen respect voor de ander. Dan zou je zeggen "ik heb buur geneukt, dus dat zijn vanaf nu onze nieuwe afspraken". Je erkent niet dat je de ander zijn grenzen en jullie gezamenlijke afspraak niet nakomt. Juist iets wat je zelf aanhaalde: je moet je belofte/afspraken naar elkaar nakomen.
Ook hier, net zoals bij die zwangerschap: de schuldvraag is niet om te straffen. Het is geen honderd strafregels schrijven. Het is onderling erkennen hoe je tegenover elkaar staat. En verantwoordelijkheid voor jezelf erkennen.
loisnvt schreef:
12-03-2021 12:51
Of in een verder goede relatie zitten, behalve wat seks betreft. Niet elke vreemdganger is uit op een andere relatie, verre van zelfs. Geldt overigens ook voor de 3e partij, ook zij hebben niet altijd de intentie een relatie op te breken.
volgens mij zeggen wij precies hetzelfde :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven