Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

09-03-2021 23:19 631 berichten
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
zurimat schreef:
11-03-2021 10:50
Mooi staaltje van zoveel mogelijk verantwoordelijkheid bij de bedrieger weghalen.

Het is niet ok maar ook weer geen moord: minimaliseren van het bedrog.

Sommige situaties getuigen van weinig compassie en (zijn) heel egoistisch: externaliseren van het bedrog, het is niet de bedrieger of zelfs maar zijn of haar keuze, het is de situatie!

Bedonderd worden doet pijn maar er is meestal meer aan de hand: de verantwoordelijkheid van het bedrog bij het slachtoffer leggen, als je niet wilde bedrogen worden had je maar meer moeten opletten wat er echt aan de hand is.

Het is niet sjiek dat je aan de haal gaat met een gebonden iemand: de vreemdganger kon er helemaal niets aan doen, er ging zomaar opeens iemand met hem aan de haal...

Ja, als je het zo stelt, kan ik begrijpen dat je niets kan met de term schuldig, dat blijkt wel. In heel je opsomming wordt de rol van de vreemdganger aardig vermeden.

Je interpreteert wat ik zeg verkeerd en verwijt mij vervolgens iets wat je zelf verzonnen hebt.
Maar hee zelfkennis is je niet volledig vreemd aan je nick te oordelen ;)

Ik vind bedriegen fout maar ik vind het niet het allerergste wat je in een relatie kunt doen.
Mishandeling, psychisch of fysiek, vind ik bijvoorbeeld veel erger.

Verantwoordelijk ben je altijd voor je eigen keuzes. En er staat werkelijk nergens dat ik iemand die bedrogen word de schuld geeft.

Doe es lief joh. Of doe boos tegen degene die jou zo chagrijnig heeft gemaakt. I aint the one :there:
Alle reacties Link kopieren
StardustZiggy schreef:
11-03-2021 20:02
Die ken ik ook helaas maar dat zijn nog altijd de uitzonderingen. Het merendeel van de gebonden mensen zoekt toch echt zelf contact met een ander om vreemd te gaan, heel bewust.
Ik denk dat het voor de bedrogen partner makkelijker te behapstukken is dat de ander hem/haar heeft afgepakt en daarbij net iets teveel het oog verliezen dat hun partner toch echt doelgericht te werk is gegaan om vreemd te gaan. Als het uitkomt, is het makkelijker om de derde wat slechter af te schilderen, tenminste dat vind ik opvallend in sommige topics.
Dit laatste is ook wel zo, ten minste uit mijn eigen ervaring is dat in het begin wat "makkelijker" je zit toch met een stuk ongeloof over je partner dat je niet onder ogen wil zien en eveneens een ontkenning van je eventuele eigen "aandeel" aan de toeloop naar het vreemdgaan. De derde wordt ook vaak door familieleden en naaste vrienden zo gezien, die ook moeite hebben met het feid dat zoon, vader, neef, of vriend de "kwade" uit het verhaal is dus het wordt je ook wel eens een beetje aangepraat of aangedikt van buitenaf laat maar zeggen, maar als je je kop eenmaal uit het zand steekt na een tijdje en door wilt (samen of alleen) moet je toch onder ogen zien dat het een bewuste actie was van de vreemdgaande partner en hier naar handelen.
StardustZiggy schreef:
11-03-2021 20:02
Die ken ik ook helaas maar dat zijn nog altijd de uitzonderingen. Het merendeel van de gebonden mensen zoekt toch echt zelf contact met een ander om vreemd te gaan, heel bewust.
Ik denk dat het voor de bedrogen partner makkelijker te behapstukken is dat de ander hem/haar heeft afgepakt en daarbij net iets teveel het oog verliezen dat hun partner toch echt doelgericht te werk is gegaan om vreemd te gaan. Als het uitkomt, is het makkelijker om de derde wat slechter af te schilderen, tenminste dat vind ik opvallend in sommige topics.

Dat had ik wel verwacht, dat deze zou komen. En zo ligt het dus toch weer aan degene die bedrogen wordt.
RikM schreef:
11-03-2021 22:25
Dat had ik wel verwacht, dat deze zou komen. En zo ligt het dus toch weer aan degene die bedrogen wordt.
Wat lees je eenzijdig.
kes49240 schreef:
11-03-2021 22:02
Dit laatste is ook wel zo, ten minste uit mijn eigen ervaring is dat in het begin wat "makkelijker" je zit toch met een stuk ongeloof over je partner dat je niet onder ogen wil zien en eveneens een ontkenning van je eventuele eigen "aandeel" aan de toeloop naar het vreemdgaan. De derde wordt ook vaak door familieleden en naaste vrienden zo gezien, die ook moeite hebben met het feid dat zoon, vader, neef, of vriend de "kwade" uit het verhaal is dus het wordt je ook wel eens een beetje aangepraat of aangedikt van buitenaf laat maar zeggen, maar als je je kop eenmaal uit het zand steekt na een tijdje en door wilt (samen of alleen) moet je toch onder ogen zien dat het een bewuste actie was van de vreemdgaande partner en hier naar handelen.
@Kes, dat kan ik me zo goed voorstellen. Eerlijk gezegd denk ik dat ik dat in eerste instantie namelijk ook zou doen. Ik zou dat berekende deel van mijn partner niet willen zien, gewoon niet. Dat is te confronterend, te pijnlijk. Niet het vreemdgaan an sich maar de leugens, het bedrog.
Jullie gaan ervan uit dat het vreemdgaan altijd opzet is van de partner, maar dat is niet altijd het geval. Mijn ex was helemaal niet op zoek naar een ander; het ging pas mis toen iemand in onze relatie kwam stoken.

Daarom ben ik er ook zo op tegen als mensen roepen dat degene met wie vreemdgegaan wordt niets te verwijten valt.
Maar misschien moet ik hier gewoon niet reageren. Gevoelig onderwerp.
@RikM, het is ook gevoelig. Ik kreeg later al een vermoeden dat het bij jou wat dichter bij zit. Naar om te lezen. Zijn jullie eruit gekomen of hebben jullie nog contact? Ik gaf een tegengeluid op dat van jou omdat beide situaties kunnen dus niet altijd opzet maar vaak ook wel. Met beiden ervaring.

Ik ken het eigen ervaring een eikel die in zowel mijn langdurige relatie als die van een andere vrouw met verloofde heeft geprobeerd te stoken, en niet zo’n klein beetje ook. En ik denk dat mijn ex denkt dat hij de aanstichter is waar onze relatie fout ging maar hij was de aanleiding van iets dat al een paar jaar niet lekker liep. Ik ben dus niet vreemd gegaan maar het koste me moeite want ik was zwaar verliefd met bijbehorende hormonen. Ik denk dat die andere vrouw met lange relatie wel met hem vreemd is gegaan, het ging in ieder geval wat verder.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen goed woord voor deze man (de derde in dit geval) die zo heeft zitten te stoken in meerdere relaties met een boel manipulaties. Achteraf voelde ik me heel dom en naïef en vooral opgelucht dat ik niet met deze man in bed ben gedoken. Alle respect voor mijn ex-partner hierin. Toch sta ik nog steeds achter mijn beslissing om alleen door te gaan, hoeveel lol en plezier we ook hadden. We willen andere dingen in het leven.
anoniem_372700 wijzigde dit bericht op 11-03-2021 23:20
24.12% gewijzigd
We hebben geen contact meer, ze woont nu met hem samen.

Het raakt me nu dubbel omdat ik hetzelfde opnieuw zie gebeuren bij een naaste. Weer iemand die in de relatie (met jonge kinderen!) kwam stoken, en nu die relatie stuk is er alles aan doet om een co-ouderschap (en zelfs het betalen van kinderalimentatie) te frustreren. Het maakt me boos dat er zulke mensen bestaan. Wat voor soort mens probeert nou een vader los te weken bij zijn gezin? :nooo:
Klote zeg. En dat je het nu weer ziet gebeuren, logisch dat dat je raakt. Nog naarder als er kinderen bij betrokken zijn.

Ik merk dat ik sowieso heel anders naar relaties kijk na eigen ervaringen en om me heen, alsof ik pakweg twintig jaar in een eigen bubbel heb geleefd waarin iedereen heel monogaam en eerlijk is. Sommige dingen zijn voor mezelf een vooruitgang maar wel wat illusies armer.
RikM schreef:
11-03-2021 22:49
Jullie gaan ervan uit dat het vreemdgaan altijd opzet is van de partner, maar dat is niet altijd het geval. Mijn ex was helemaal niet op zoek naar een ander; het ging pas mis toen iemand in onze relatie kwam stoken.

Daarom ben ik er ook zo op tegen als mensen roepen dat degene met wie vreemdgegaan wordt niets te verwijten valt.
Maar misschien moet ik hier gewoon niet reageren. Gevoelig onderwerp.
Dat is idd ook heel erg, ik begrijp je helemaal. hier een beetje van hetzelfde derde partij was/is collega (en ook nog eens ex-vrouw van een andere collega) en ik heb gehoord dat ze echt aan het "vissen" was en ook helaas duidelijk bewijs gekregen dat ze in een vrij lastige periode waarin ik veel voor een zieke vriendin hebt gezorgd en daardoor ook minder fysiek en geestelijk aanwezig was laat maar zeggen, een wig heeft kunnen drijven tussen ons door te stoken en zich gladjes en slinks in de openstaande groef heeft kunnen werken, heel pijnlijk zeker omdat ze wist dat hij getrouwd was met kinderen dus ik vind haar ook te verwijten maar zie nu wel in dat de hoofdschuldige toch mijn (ex) man blijft, hij heeft op een gegeven moment bewust gekozen zijn verliefde of lustgevoelens niet op tijd af te kappen en eerst zijn zaakjes te regelen, ik kan nu achteraf eigenlijk ook niet met 100% zekerheid zeggen of hij anders later toch niet met een andere vrijwillige dame weggegaan/vremdgegaan zou zijn, pijnlijk inzicht maar helpt wel om zelf verder te komen.
@Rik

Ik snap dat het gevoelig ligt, maar als iemand gelukkig is binnen zijn/haar relatie, dan kunnen er 10 anderen komen stoken en gebeurt er nog steeds niets. Want eigenlijk zeg je hiermee dus dat iedereen vreemd zou gaan, als er maar lang genoeg door een 3e persoon gestookt wordt?
RikM schreef:
11-03-2021 23:18

Het raakt me nu dubbel omdat ik hetzelfde opnieuw zie gebeuren bij een naaste. Weer iemand die in de relatie (met jonge kinderen!) kwam stoken, en nu die relatie stuk is er alles aan doet om een co-ouderschap (en zelfs het betalen van kinderalimentatie) te frustreren. Het maakt me boos dat er zulke mensen bestaan. Wat voor soort mens probeert nou een vader los te weken bij zijn gezin? :nooo:
Iemand die rot is vanbinnen
AgirlnamedSue schreef:
11-03-2021 21:43
Je interpreteert wat ik zeg verkeerd en verwijt mij vervolgens iets wat je zelf verzonnen hebt.
Maar hee zelfkennis is je niet volledig vreemd aan je nick te oordelen ;)

Ik vind bedriegen fout maar ik vind het niet het allerergste wat je in een relatie kunt doen.
Mishandeling, psychisch of fysiek, vind ik bijvoorbeeld veel erger.

Verantwoordelijk ben je altijd voor je eigen keuzes. En er staat werkelijk nergens dat ik iemand die bedrogen word de schuld geeft.

Doe es lief joh. Of doe boos tegen degene die jou zo chagrijnig heeft gemaakt. I aint the one :there:
Je neemt het precies persoonlijk op, ik ben niet boos op jou. Ik vond het gewoon een typisch voorbeeld hoe er rond de hete brij kan geschreven worden.

Maar dank je voor de aai over de bol.
Als partij 2 weet dat degene bezet is, dan zijn ze beide schuldig!
RikM schreef:

Maar die man is dan toch een gruwelijke zak hooi? En niet bepaald een willoos slachtoffer.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Ceder schreef:
11-03-2021 18:41
Ik ben het wel met je eens dat het bedrog begint als stilzwijgend afspraken niet nagekomen worden. Maar het zit er volgens mij diep in bij jou dat je als je een relatie hebt, dat je dan sowieso recht op seks hebt. En daar heb je een nogal kromme redering voor:
  • Je hebt elkaar beloofd gelukkig te maken (huh? Kun je elkaar beloven, maar is geen standaard natuurlijk)
  • Dus je moet de ander seks geven (in iedere relatie moet er gesekst worden? ook als de ander daar ongelukkiger van wordt, dus ten koste van zichzelf?)
  • Als de ander jou geen seks geeft, doet die dat met opzet. (Huh? Je zegt dit net niet expliciet, maar de toon is steeds zo)
  • Dus seksuele ontevredenheid rechtvaardigt ongeveer vreemdgaan.
Seks is geen universeel relatiecriterium. (@DS: Het is trouwens ook geen primaire levensbehoefte, er is nog nooit iemand doodgegaan van geen seks hebben).

Iedereen kan en mag natuurlijk met elkaar zijn relatie inrichten zoals hij wil en die ook weer beëindigen. Maar om het als onuitgesproken uitgangspunt/gedrag te hebben dat je recht hebt op seks van de ander vind ik eigenlijk best wel tribaal aandoen.
Ik schreef lichamelijke intimiteit, hetgeen wel een eerste levensbehoefte is en waarbij het gebrek daaraan tot de dood kan leiden. Uit onderzoek is gebleken dat veel baby’s die te weinig geknuffeld werden komen te overlijden binnen een jaar.

En seks hoort bij een relatie, want het is net datgene wat het verschil maakt met een gewone vriendschap. Uitzonderingen daargelaten.
RikM schreef:

Stoken in een relatie waar kinderen bij betrokken zijn is inderdaad walgelijk gedrag.
RikM schreef:
11-03-2021 22:49
Je ex was geen slachtoffer, hij had ook gewoon nee kunnen zeggen. Hij koos ervoor om dat niet te doen.
DS1971 schreef:
12-03-2021 06:20
Stoken in een relatie waar kinderen bij betrokken zijn is inderdaad walgelijk gedrag.

Misschien nog walgelijker, ik vind stoken in een relatie of op iemand azen die in een relatie zit zielig gedrag.
Dreetje is altijd schuldig
Je hebt altijd een keuze. Beide hebben schuld
DS1971 schreef:
12-03-2021 06:11
Ik schreef lichamelijke intimiteit, hetgeen wel een eerste levensbehoefte is en waarbij het gebrek daaraan tot de dood kan leiden. Uit onderzoek is gebleken dat veel baby’s die te weinig geknuffeld werden komen te overlijden binnen een jaar.

En seks hoort bij een relatie, want het is net datgene wat het verschil maakt met een gewone vriendschap. Uitzonderingen daargelaten.
en meestal stopt alle intimiteit, als de seks stopt
want degene die geen seks wil, is bang dat intimiteit tot seks gaat leiden, en houdt dus alles maar af
Beetje kort door de bocht. In minstens 15% van de gevallen is het Xander de Bisonjee
Westerpaviljoen schreef:
12-03-2021 07:45
Dreetje is altijd schuldig
Dreetje is nog een jochie, hij volgt de voetsporen van zijn pa.
Hij had ooit verteld in een interview dat hij nooit een vaderfiguur had gehad in zijn leven.
Dus geen stabiele basis vanuit zijn verleden.
Monique verdient een volwassen man geen jochie ;-)

Wel zielig voor het zoontje.
Ceder schreef:
11-03-2021 19:43

Wat bedoel je met "seks is niet iets waarvan je eenzijdig bepaalt, dat twee mensen het nooit meer mogen doen"? Wie is de "je" zeg maar?
persoon 1 wil geen seks, persoon 2 wil wel seks. Maar persoon 1 bepaalt, dat persoon 2 geen seks mag (want niet met persoon 1, maar ook met een ander)
dus persoon 1 verplicht persoon 2 tot een seksloos leven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven