Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

dinsdag 9 maart 2021 om 23:19
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
vrijdag 12 maart 2021 om 12:54
je blijft mij woorden in de mond leggen en zegt nu zelfs wat ik zou moeten zeggenCeder schreef: ↑12-03-2021 12:53Iemand woorden in de mond leggen is lelijk. Ik denk dat ik het zelf maar beperkt doe: ik zet jouw standpunten bij elkaar en trek daar de logische vervolgconclusie uit. Misschien op een wat prikkelende manier, maar mijn ervaring is dat als ik het dus met een open vraag doe dat jij (en anderen) de kern van de zaak gaat ontwijken.
Concreet: je bent verantwoordelijk voor je eigen daden.
Jij komt bijvoorbeeld weer aanzetten met "ik vind dat als je geen seks meer wil dat je de relatie moet beëindigen." Je ontwijkt weer je eigen verantwoordelijkheid. Want dan zou je namelijk gesteld hebben:
"Geen seks is voor mij een reden om een relatie te beëindigen"
En dat is iets heel anders.
Daarom is de (morele) schuldvraag wel degelijk relevant vind ik. Als je daar namelijk aan voorbij gaat, dan heb je sowieso geen respect voor de ander. Dan zou je zeggen "ik heb buur geneukt, dus dat zijn vanaf nu onze nieuwe afspraken". Je erkent niet dat je de ander zijn grenzen en jullie gezamenlijke afspraak niet nakomt. Juist iets wat je zelf aanhaalde: je moet je belofte/afspraken naar elkaar nakomen.
Ook hier, net zoals bij die zwangerschap: de schuldvraag is niet om te straffen. Het is geen honderd strafregels schrijven. Het is onderling erkennen hoe je tegenover elkaar staat. En verantwoordelijkheid voor jezelf erkennen.
Ik ben klaar met jouw manier van discussiëren

vrijdag 12 maart 2021 om 13:15
Eens hoor, maar dan heb je het weer over de partner.RikM schreef: ↑12-03-2021 09:39Het gaat mij ook om de manier waarop. Dat je verliefd wordt en met iemand anders verder wil, prima. Dat kan gebeuren en is je goed recht. Maar heb dan het fatsoen om eerst alles netjes af te handelen met je huidige partner.
Vreemdgaan is zo'n zwaktebod en onnodig kwetsend. Dat zou je zelf toch ook niet leuk vinden, als iemand dat bij jou doet? Behandel mensen zoals je zelf ook behandeld wil worden. Zeker iemand waarvan je jarenlang geroepen hebt dat je er zoveel van gehouden hebt.

vrijdag 12 maart 2021 om 13:37
Wat ik doe is:
Als: A=B
En: A=C
Dan moet ook zo zijn: B=C
En die laatste stap wil jij niet aan.
En daarin vind ik jouw bijdragen bij allerlei andere topics/onderwerpen juist heel sterk, maar binnen dit onderwerp zit iets waar jij niet aan wil volgens mij. Dat kan, maar het zorgt ervoor dat sommige antwoorden op de OP onduidelijk blijven.
Mijn visie op de OP:
Er zijn allerlei mechanismen die wel of niet kunnen bijdragen aan je aangetrokken voelen tot iemand buiten je relatie. Je relatie is alleen een set afspraken, expliciet maar vaak ook impliciet. Daar commiteer je je aan als je die relatie aan gaat. Weet je dat je die afspraken waarschijnlijk niet na kunt komen? Ga dan ook geen relatie aan.
En ook met die afspraken kun je een fout in maken. Doe dan wat je graag wilt dat anderen doen als ze een fout naar jou maken. Meestal is dat: sowieso meteen melden en vervolgens zo ver mogelijk herstellen.
Wie is er fout: de bedrieger of de derde partij?
De bedrieger sowieso: die komt de afspraken niet na. Stel jezelf als bedrieger ook de kritische vraag: "Waarom heb ik niet gewoon mijn partner verteld dat ik aan het zoeken was naar een andere relatie? Waarom heb ik niet gebeld met 'ik ga nu aan iemand anders zitten' ?" Idem als bedrogene aan de bedrieger.
De derde partij heeft geen afspraken dus vind ik niet schuldig. Het is een pijnlijke denkfout voor de bedrogene: als de buitenstaander de slechterik is, dan heb je toch een soort gemeenschappelijke vijand samen met je partner en dat schept toch weer een band. Niet aan beginnen, wordt alles nog giftiger van.
Een relatie "overnemen" vind ik in het algemeen een slecht idee: de overstapper is vaak niet toe aan een nieuwe relatie.

vrijdag 12 maart 2021 om 13:42
Dat is de theorie. De praktijk is dat het vaak voorkomt dat iemand niet meteen kiest om de relatie te verbreken en even wil kijken hoe het loopt.kes49240 schreef: ↑12-03-2021 09:41Tuurlijk kan dat gebeuren maar dan nog zou je het fatsoen boven de emoties en aantrekkingskracht moeten plaatsen en eerst de ander de relatie netjes laten verbreken of dit eisen voordat je je metteen in een affaire of nieuwe relatie stort, zeker als er kinderen in het spel zijn, wat zijn nou een paar maanden tijd als je toch zeker weet dat je de ware hebt gevonden? Verliefd worden is geen liegen en bedriegen, kan me nog indenken dat je dan wellicht idd een keertje minstens seks hebt uit verleiding of om te kijken of de aantrekkingskracht er echt is of dat het matcht en er echt helemaal voor wil gaan maar daarna zou je idealiter als derde even afzijdig moeten blijven tot alles open en bloot besproken en geregeld is en niet blijven stoken, trekken, forceren, gevoelens kun je niet sturen, maar je kunt nadat je dit beseft wel proberen zo het voor de "bedrogen" partner minder erg/verdrietig en begrijpelijke te maken ipv van egoïstisch met z'n tweetjes in je verliefdheid op te gaan en mee te werken aan leugens, bedrog, kwetsend gedrag.
Ik snap dat iemand die verliefd is dan niet Roomser dan de Paus gaat zijn en gaat voor zijn of haar kans. Ik zou het alleen zelf nooit doen als er kinderen bij betrokken zijn, want die schade wil ik niet op mijn geweten hebben.

vrijdag 12 maart 2021 om 13:44
Dat is trouwens ook een hele nare manier. Het erop aansturen dat de ander maar vertrekt. Kun je ook nog lekker de slachtofferrol pakken.

vrijdag 12 maart 2021 om 14:34
ik geloof best dat er slechte mensen bestaanLucieanders schreef: ↑12-03-2021 14:27Kansloos.... gewoon niet willen toegeven dat er gewoon slechte mensen bestaan.
Maar ik denk niet dat iedere vreemdganger een slecht mens is, en iedere trouwblijver een goed mens

vrijdag 12 maart 2021 om 16:06
En ik denk dat wel, dat mag! Het leven bestaat uit het maken van keuzes en de keuzes definiëren een slecht of een goed mens.
vrijdag 12 maart 2021 om 16:18
Ik denk dat als je vreemd gaat, je een slecht mens bent. Er is geen enkele situatie denkbaar waarbij vreemdgaan het juiste is om te doen.
Als je in staat bent om je partner zo ongelooflijk veel pijn te doen, kan ik je met de beste wil van de wereld geen goed mens vinden, ongeacht de omstandigheden.

vrijdag 12 maart 2021 om 16:34
1 actie maakt je nog geen slecht mens. Sowieso denk ik dat de meeste vreemdgangers zichzelf wijsmaken dat ze het verborgen kunnen houden en dus niemand pijn gaan doen.julius schreef: ↑12-03-2021 16:18Ik denk dat als je vreemd gaat, je een slecht mens bent. Er is geen enkele situatie denkbaar waarbij vreemdgaan het juiste is om te doen.
Als je in staat bent om je partner zo ongelooflijk veel pijn te doen, kan ik je met de beste wil van de wereld geen goed mens vinden, ongeacht de omstandigheden.
vrijdag 12 maart 2021 om 16:39
julius schreef: ↑12-03-2021 16:18Ik denk dat als je vreemd gaat, je een slecht mens bent. Er is geen enkele situatie denkbaar waarbij vreemdgaan het juiste is om te doen.
en als je bedenkt dat een derde van de mensen vreemdgaat, zijn daar dus ook mensen bij, waar jij van houdt
Minstens je vader of je moeder of (later?) 1 van je kinderen?
vrijdag 12 maart 2021 om 16:40
ik denk dat mensen fouten kunnen makenLucieanders schreef: ↑12-03-2021 16:06En ik denk dat wel, dat mag! Het leven bestaat uit het maken van keuzes en de keuzes definiëren een slecht of een goed mens.
en als je leert van die fouten en ze recht zet, je geen slecht mens bent
Ken jij veel mensen die nooit fouten gemaakt hebben? domme fouten?

vrijdag 12 maart 2021 om 17:31
Dit heb ik dus meegemaakt van dichtbij, en dan mocht niemand van de familie nog met de "foute" partner omgaan daarna. Erg passief agressief hoor

vrijdag 12 maart 2021 om 17:36
Ook dit is geen zwart/wit vraag. Ik zie hier een aantal keer een situatie geschetst worden waarbij één van de twee partners geen seks meer wil. Dat zijn wel problemen waar je samen aan moet werken. Er kunnen altijd redenen zijn waarom er geen seks meer is, maar in bijna alle gevallen is vreemdgaan dan niet de oplossing. Het is vaak ook gemakkelijker om de ander maar de schuld te geven in plaats van naar je eigen gedrag te kijken. Vandaar dat de partner van degene die vreemd is gegaan nogal eens de schuld krijgt.

vrijdag 12 maart 2021 om 17:56
Ik tel onder die grote boze vrreemdgangers ook mensen die op een relatie van 5 jaar een keer een ander zoenen in de kroeg en het dan de volgende dag vertellen. Er wordt hier echt gedaan alsof het allemaal sluwe strategen zijn die eerst iemand moedwillig losweken van de partner en dan erop springen of zo.

vrijdag 12 maart 2021 om 17:57
Dat vind ik dus het rare punt hier bij een aantal mensen: de vraag is heel duidelijk, "wie is er schuldig?". Dan worden er allerlei mogelijke bijkomende omstandigheden bijgehaald (ja maar soms kan er dit aan de hand zijn, ja maar, ja maar, ja maar misschien moet je eigenlijk niet spreken van schuld, ja maar, ja maar).
Ok. Maar wat is nou je antwoord op de vraag?
Een soort bindingsangst die zo ver gaat dat je niet eens jouw grenzen en verantwoordelijkheden in een relatie durft te benoemen in een groep. Want dan moet je er ook naar handelen. Of moet je erkennen dat je zelf er hypocriet in bent, zelf onbetrouwbaar bent of dat je geen goede afspraken maakt in een relatie. Is dat het, waarom sommige mensen om de kern heen draaien?

vrijdag 12 maart 2021 om 18:09
Mijn vader was een vreemdganger. Of ik van hem hield of niet is niet bepalend voor de goedheid van zijn karakter. Ook mensen met een slecht karakter krijgen kinderen.

vrijdag 12 maart 2021 om 18:10
Dat zijn wat mij betreft inderdaad 2 typisch verschillende categorieën vreemdgangers, die allebei voorkomen.Mumper schreef: ↑12-03-2021 17:56Ik tel onder die grote boze vrreemdgangers ook mensen die op een relatie van 5 jaar een keer een ander zoenen in de kroeg en het dan de volgende dag vertellen. Er wordt hier echt gedaan alsof het allemaal sluwe strategen zijn die eerst iemand moedwillig losweken van de partner en dan erop springen of zo.
Als je een incidentele fout direct meldt en er zelf mee aan de slag gaat, dan maak je wel een zorgelijke fout maar ben je volwassen genoeg om daar mee om te gaan. Binnen de gemaakte fout behoud je het respect voor je partner.
Maar als je het niet eens meteen meldt... tja, hoe egocentrisch kun je zijn? Hoe wil je dat de wereld is wat betreft hoe mensen naar elkaar kijken en met elkaar omgaan?

vrijdag 12 maart 2021 om 18:25
Aan wie vraag je dit?
Ik lees nergens iemand die affaires promoot of goed praat, alleen mensen die zeggen dat het soms complexer is dan A is goed, B is slecht