Ramadan liever niet

14-04-2021 10:43 370 berichten
Mijn kind wil meedoen met de Ramadan en ik vind dit verschrikkelijk.
Wij doen thuis niet aan religie, al ben ik van huis uit thuis katholiek opgevoed.
Na heel veel verschrikkelijke ervaringen met religie heb ik me daar helemaal tegen afgezet en wil ik niets met religie te maken hebben. Met welke dan ook.

Naast alle persoonlijke ervaringen, denk ik ook dat religie bijna altijd de oorzaak is van volkerenmoorden en oorlogen. Tel daarbij de aanslagen op.

[...]

Dat mijn zoon nu mee wil doen met de Ramadan vind ik raar en totaal onnodig en daarnaast heel onhandig.
Ik heb net een nieuwe baan sinds deze week en slaap erg licht en wilde op tijd naar bed . Ik werd gisterenavond wakker van het feit dat kind moest eten en vanmorgen veel te vroeg wakker gemaakt omdat hij weer moet eten voor zonsopgang.

Ik voel me een beetje verscheurd in gedachten. Kinderen moet je natuurlijk ook hun eigen identiteit laten ontwikkelen en ervaringen laten opdoen.
Maar eerlijk gezegd vind ik dit lastig.
Ik vind dat ik hem dit niet mag verbieden, maar in mijn hart wil ik dit wel. Mijn huis mijn regels, maar het is ook hun huis en ik kan niemand dwingen om ergens wel of niet in te geloven.

Het is een tiener dus ik hoop dat het een fase is die overgaat, maar eerlijk gezegd is dit niet het eerste jaar dat hij hierover begint. Misschien als ik hem dreig direct te laten besnijden dat ik hem kan afschrikken 🤪

Wat zouden jullie doen ?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-04-2021 19:15
Reden: geloof bashen
5.37% gewijzigd
Chienandalou schreef:
14-04-2021 13:32
Maar wat is een duidelijke reden? En waarom is dat zo belangrijk? Het kan maar zo zijn dat ‘uit solidairiteit’ voor TO juist onder vage redenen valt.
Voor mij zou ‘omdat ik dat eens wil proberen’ evengoed een valide reden zijn.

Weet ik niet vind ik ook een acceptabel antwoord. Een antwoord eisen klinkt best eh... radicaal :proud:
Alle reacties Link kopieren
Een kind van die leeftijd hoeft trouwens geen reden aan te geven waarom hij zoiets zou willen uitproberen. Op die leeftijd bestaat het leven uit uitproberen en experimenteren wat het beste bij je past...

Ik zou me alleen persoonlijk een beetje zorgen maken over het feit dat hij zo’n dag niks binnenkrijgt. Dit ook met oog op schoolresultaten enzo. Ik zou hem dat wel zeggen en hem ook vertellen dat hij niet ‘faalt’ ofzo, als hij tussendoor toch wat eet.
Gewoon in contact blijven met hem is het belangrijkste, lijkt mij.
Kroonprinses schreef:
14-04-2021 13:38
Precies. Verschillen in betekenis van wie welke rol speelt. Jezus als zoon van God zien is horror voor de gemiddelde moslim. In de islam heeft God geen kinderen. Voor de Christen is het godslastering om Jezus niet als de zoon te erkennen.

Maar ze hebben dan wel weer alle drie "de tien geboden" bijvoorbeeld (weliswaar iets anders geformuleerd - strekking is redelijk hetzelfde)
Pergamon schreef:
14-04-2021 13:16
En dat er krankzinnig veel overeenkomsten zijn. De reden dat orthodox Joodse vrouwen een pruik dragen, gereformeerde dames een hoed in de kerk en moslim dames een hoofddoek komt allemaal uit één en dezelfde tekst. Het eerste boek (in het Christendom oude testament) is immer het boek voor de Joden en is ook een boek in de koran. De Koran heeft na het 'nieuwe testament' alleen nóg een boek. Maar veel dingen zijn dus gewoon gebaseerd op hetzelfde.
Gereformeerde dames met hoed refereren aan iets wat Paulus in het Nieuwe Testament heeft geschreven: 1 Korinthe 11, de eerste 10 verzen.

Dus het voorbeeld wat je geeft is niet correct. De strekking van je post onderschrijf ik wel. Er zitten veel overeenkomsten in de 3 monotheïstische godsdiensten, vaak overlappen ze elkaar. Ook al zijn er met name op cultureel gebied grote verschillen.
hanke321 wijzigde dit bericht op 14-04-2021 13:45
0.27% gewijzigd
Kroonprinses schreef:
14-04-2021 13:38
Precies. Verschillen in betekenis van wie welke rol speelt. Jezus als zoon van God zien is horror voor de gemiddelde moslim. In de islam heeft God geen kinderen. Voor de Christen is het godslastering om Jezus niet als de zoon te erkennen.
Ook in het Jodendom bestaat er geen Jezus als zijnde kind van God.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Heel sec gezegd slaat Ramadan natuurlijk ook nergens op. Het is in het beginsel al een hypocriet iets. Helemaal als je niet gelovig bent.

Waarom:

Een moment van bezinning - Dus de rest van het jaar denk je daar niet meer over na?

Weten armoede en hoger is - slaat nergens op want er is een groot verschil tussen honger lijden en weten dat je later kan eten, en honger lijden en niet zeker weten wanneer je weer eten krijgt.

Omdat god het wil - Tja... Als men gelooft in een sprookje dat is hun keuze maar dat is niet in zijn geval (hoop ik voor je)

Het is gezond - Daar zijn we nog niet helemaal over uit.

Maar het is lastig als je kind het niet kan onderbouwen want dat kan je ook niets met argumenten. Persoonlijk zou ik zeggen, hij regelt zijn eigen eten maar.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Chienandalou schreef:
14-04-2021 13:45
Ook in het Jodendom bestaat er geen Jezus als zijnde kind van God.

Ja klopt. Ik gaf het alleen als voorbeeld.
hanke321 schreef:
14-04-2021 13:44
Gereformeerde dames met hoed refereren aan iets wat Paulus in het Nieuwe Testament heeft geschreven: 1 Korinthe 11, de eerste 10 verzen.

Dus het voorbeeld wat je geeft is niet correct. De strekking van je post onderschrijf ik wel. Er zitten veel overeenkomsten in de 3 monotheïstische godsdiensten, vaak overlappen ze elkaar. Ook al zijn er met name op cultureel gebied grote verschillen.
Oh echt!! Ik meende ooit gelezen te hebben dat die tekst in alle drie de boeken staat / om dezelfde tekst ging! Dat is dat nu mis heb! Toch me weer eens wat beter gaan verdiepen blijkt wel weer! :)
Ik zou hier ook niet blij van worden. Juist in een tijd waarin we eigenlijk gewoon van alle geloven zouden af moeten. Want geloven welke dan ook zijn simpelweg niet te verenigen met onze maatschappij ( gelijkheid, homo seksualiteit). Dus nee ik zou mijn kind dit uit het hoofd praten. Met feiten. Stad, kind heeft 27 leerlingen in de klas waarvan er nu 20 de ramadan doen. Het is van de zotte kan niet anders zeggen.
RoamingZombie schreef:
14-04-2021 13:49
Heel sec gezegd slaat Ramadan natuurlijk ook nergens op. Het is in het beginsel al een hypocriet iets. Helemaal als je niet gelovig bent.

Waarom:

Een moment van bezinning - Dus de rest van het jaar denk je daar niet meer over na?

Weten armoede en hoger is - slaat nergens op want er is een groot verschil tussen honger lijden en weten dat je later kan eten, en honger lijden en niet zeker weten wanneer je weer eten krijgt.

Omdat god het wil - Tja... Als men gelooft in een sprookje dat is hun keuze maar dat is niet in zijn geval (hoop ik voor je)

Maar het is lastig als je kind het niet kan onderbouwen want dat kan je ook niets met argumenten. Persoonlijk zou ik zeggen, hij regelt zijn eigen eten maar.

Dit zijn de standaard antwoorden inderdaad.
Waaruit voor mij vaak blijkt dat de verdieping ontbreekt en religie vaak onderdeel is van een opvoeding/cultuur en er weinig zijn die hier ook echt voor kiezen.

De verdieping is er overigens wel, maar dat kan ieder voor zich die dat wil weten ontdekken.
Kroonprinses schreef:
14-04-2021 13:52
Ja klopt. Ik gaf het alleen als voorbeeld.
I know, ik borduurde er een beetje op voort.
Maar zo zijn er bij de deze 3 geloven vele overeenkomsten en verschillen al dan niet in interpretatie. Ik vind het wel interessant.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Mij ontgaat even wat ieders kennis van de wereldgodsdiensten te maken heeft met TO's probleem.
Kroonprinses schreef:
14-04-2021 13:54
Dit zijn de standaard antwoorden inderdaad.
Waaruit voor mij vaak blijkt dat de verdieping ontbreekt en religie vaak onderdeel is van een opvoeding/cultuur en er weinig zijn die hier ook echt voor kiezen.

De verdieping is er overigens wel, maar dat kan ieder voor zich die dat wil weten ontdekken.

Maar dat is hele punt, voor verdieping heb je 0 religie nodig in je leven . Alleen een goed verstand. Sterker nog, een religie beperkt je mogelijkheden tot verdieping omdat het heel veel uitsluit.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
yette schreef:
14-04-2021 14:02
Mij ontgaat even wat ieders kennis van de wereldgodsdiensten te maken heeft met TO's probleem.
Aan de andere kant... is het verhaal van TO niet echt een probleem toch?
yette schreef:
14-04-2021 14:02
Dat is net of evenmin zo relevant als jouw eerdere stelling:

‘TO staat zelf met twee benen op de grond, haar bijna volwassen kind wenst zijn leven te laten bepalen door een lulverhaal.’
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
14-04-2021 13:57
I know, ik borduurde er een beetje op voort.
Maar zo zijn er bij de deze 3 geloven vele overeenkomsten en verschillen al dan niet in interpretatie. Ik vind het wel interessant.

Het is zeker interessant. Toen ik een poging waagde er wijs uit te worden, zag ik door de bomen het bos niet meer. Veel tegenstrijdigheid ook. je mag in de islam bijvoorbeeld niet klakkeloos alles aannemen en moet vooral jezelf onderwijzen, maar twijfelen aan het woord van God is verboden.
Pinaco schreef:
14-04-2021 14:08
Aan de andere kant... is het verhaal van TO niet echt een probleem toch?
Voor mij niet, voor TO blijkbaar wel.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
14-04-2021 13:32
Maar wat is een duidelijke reden? En waarom is dat zo belangrijk? Het kan maar zo zijn dat ‘uit solidairiteit’ voor TO juist onder vage redenen valt.
Voor mij zou ‘omdat ik dat eens wil proberen’ evengoed een valide reden zijn.
Omdat TO dan wel wat inzicht krijgt in het waarom. Zeker gezien haar aversie tegen geloven.
En we weten niet wat de vage antwoorden waren, dus wat voor jou valide is hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Bovendien is kind minderjarig en moeder ervoor verantwoordelijk.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Chienandalou schreef:
14-04-2021 14:09
Voor mij niet, voor TO blijkbaar wel.
Ach, die went er vanzelf aan dat haar kinderen hun eigen keuzes maken. Aan haar om daar dan heel gefrustreerd over te gaan doen, of niet.
RoamingZombie schreef:
14-04-2021 13:49

Waarom:

Dit zou to tegen haar zoon moeten zeggen!
MissMaran schreef:
14-04-2021 14:13
Ja, want strijd en onderdrukking is hoe ze een wederkerige, duurzame en respectvolle relatie met haar zoon opbouwt!

:facepalm:
Chienandalou schreef:
14-04-2021 14:08
Dat is net of evenmin zo relevant als jouw eerdere stelling:

‘TO staat zelf met twee benen op de grond, haar bijna volwassen kind wenst zijn leven te laten bepalen door een lulverhaal.’
Hoezo? TO legt uit waarom zij het er moeilijk mee heeft dat haar zoon aan de ramadan mee wil doen. Dáár gaat haar topic over. Ik vatte haar verhaal even in mijn eigen woorden samen om aan te geven waar haar zorg ligt. Lijkt me hartstikke on topic.
yette schreef:
14-04-2021 14:15
Hoezo? TO legt uit waarom zij het er moeilijk mee heeft dat haar zoon aan de ramadan mee wil doen. Dáár gaat haar topic over. Ik vatte haar verhaal even in mijn eigen woorden samen om aan te geven waar haar zorg ligt. Lijkt me hartstikke on topic.
Och, staf er ajb lekker op los, als de off-topic berichten je zo ontzettend storen.
Ik vind het overigens niet echt off-topic.
Een bepaalde visie op het leven analyseren of onderzoeken, kan namelijk maken dat je er minder bang voor wordt. En wellicht is dat helpend voor TO ;-)
yette schreef:
14-04-2021 14:15
Waar lees je dar haar zoon zijn leven wil laten bepalen door een lulverhaal? En wie bepaalt wat een lulverhaal is?

M.a.w. We speculeren en filosoferen er allemaal op los vanuit ons eigen referentiekader. Dan komen er weleens vooroordelen en/of meningen voorbij over religie en dat wordt dan breder getrokken.
Wanna grow up to be
Be a debaser
MissMaran schreef:
14-04-2021 14:13
Als je enig verstand hebt van kinderen, doe je dat natuurlijk niet.
Jou staat nog heel wat te wachten, als jouw dochter andere dingen gaat kiezen in het leven, dan wat jou goeddunkt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven