Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
zondag 9 mei 2021 om 21:34
Wat fijn dat je weer thuis bent en dat het beter gaat. Rustig aan alles weer oplappen nu, de tuin en jezelfGreenLadyFern schreef: ↑08-05-2021 19:34Even een snelle update van mij, ik ben thuis, de schutting staat, en daar ben ik blij mee. Wel onnodig veel planten kapot en wat stormschade doordat er niks stond om de regen tegen te houden.
Verder ziet de schutting er mooi uit en heb ik nog heel wat dahlias gekocht om tijdelijk de gesneuvelde planten te vervangen, in het najaar gaan we een hele grote mix aan klimplanten aanleggen ( zo'n 16 meter plek).
Verder moesten veel tegels eruit die nu niet meer passen, dus heb ik nog een rand om te beplanten bij het terras
De bestrating achterin de schuur gaan we opnieuw laten leggen, stoeptegels gemixt met rode waaltjes, met meteen meer plek voor beplanting van het enige schaduwrijke plekje in de tuin. Daar moet nog iemand voor komen.
Moet nog veel opruimen, overal liggen bergen klei, grindtegels en stoeptegels, takken, uitgerukte bollen etc, en de insectenhuizen en hangmanden moeten opnieuw opgehangen worden.
Heb het een beetje gefatsoeneerd en vogelvoer aangevuld vandaag.
Verder voel ik me wel wat rustiger nu de schutting af is en ik een nieuw behandelplan heb, dus dat is fijn.
zondag 9 mei 2021 om 21:37
Mama-inge, het kan Japanse Duizendknoop zijn maar het kan ook een andere versie zijn. Ik ben even de naam kwijt, en de buuf waaraan ik het kan vragen is nu net op vakantie. Iig, ik heb zo'n versie ook in mijn tuin staan en schrok me ook de pleuris toen het omhoog kwam. Bleek het dus de andere versie te zijn, die zich ook via wortels uitloopt maar niet zo heftig als Japanse duizendknoop. Als hij te ver uitloopt trek ik de planten er gewoon uit.
Floras, ah jij was het! Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. Ik heb een japanse esdoorn handel gevonden in de buurt die hem heeft, morgen maar even pijlen wat ze ervoor vragen. Ik denk dat ik weet waar mijn vakantie geld dan heen gaat, haha.
Floras, ah jij was het! Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. Ik heb een japanse esdoorn handel gevonden in de buurt die hem heeft, morgen maar even pijlen wat ze ervoor vragen. Ik denk dat ik weet waar mijn vakantie geld dan heen gaat, haha.
zondag 9 mei 2021 om 21:41
Calamitycat schreef: ↑09-05-2021 21:33Hier ook Meerkat en één van de katten is nog buiten, niet leuk. Ik ben erg bang voor onweer, sinds hier ooit de bliksem is ingeslagen.
Oh jee ja dat kan ik me dan zeker voorstellen! Poezebeest redt zich vast wel, maar geeft toch onrust dan he?
zondag 9 mei 2021 om 21:43
zondag 9 mei 2021 om 21:44
Oh wat zonde dat de grond misschien vervuild is. Wat heeft er gezeten voor iets dat dat veroorzaakt heeft?Zoggellia schreef: ↑08-05-2021 22:59Oh dank!
Onder het zand zit klei. En misschien zelfs wel vervuild, er wordt geadviseerd alleen fruitbomen te plaatsen hier in de buurt als je je grond hebt laten testen.
En na een rondje googlelen op kleigrond kom ik inderdaad al meteen wat antwoorden tegen: "een rodondendron zal het een paar jaar doen op kleigrond, maar echt mooi zal hij niet worden".
Mooi, ik weet dus dat ik planten moet zoeken die van vochtige bodems houden en van kalk! Dat is al een prettige start.
Het zal nog wel een paar maanden (jaren?) duren voor de volledig betegelde tuin (erfenis van vorige bewonder) een groen paradijsje wordt, maar wie weet kan ik hier ooit nog eens echt actief meepraten.
Ik denk dat ik samen met een stel buren in de straat de grond zou laten testen. Op klei doen fruitbomen het prachtig, zou jammer zijn als je die niet 'kan' hierdoor.
Met een tuinplan begin je ook een beetje met de grote lijnen eerst (daar een grote boom, daar een border, daar terras, daar gras) dus of je wel of niet een mooie fruitboom gaat planten (of je plant 'm wel maar eet het fruit niet als het vervuild is) is dan wel handig om te weten.
En welkom!
Penne ook trouwens!
Sabeltandcavia schreef: ↑09-05-2021 20:53Heb je nou een dooie conifeer van je kinderen gekregen, Mama-inge?Die eerste foto.
Lijkt misschien zo
Hij is donkergroen aan de onderkant
En de bovenkant lichter
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Zeker. Maar ik ben ook echt een zachtgekookt ei waar het mijn katten betreft. De zwartwitte is buiten en het arme beest is al zo bang voor onweer, zit als hij binnen is altijd onder het bed als het tekeer gaat. Hoop maar dat hij een goede schuilplek heeft gevonden.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
zondag 9 mei 2021 om 21:46
zondag 9 mei 2021 om 21:47
Calamitycat schreef: ↑09-05-2021 21:44Zeker. Maar ik ben ook echt een zachtgekookt ei waar het mijn katten betreft. De zwartwitte is buiten en het arme beest is al zo bang voor onweer, zit als hij binnen is altijd onder het bed als het tekeer gaat. Hoop maar dat hij een goede schuilplek heeft gevonden.
Mijn grijze zit aan mijn been geplakt, die houdt er ook niet van.
zondag 9 mei 2021 om 21:54
Hier is 't nog steeds benauwd.. Sporten was echt ruk vanmorgen, was ineens wel heul warm...
Sterkte met het onweer
En heule mooie fotossss
Ik word er altijd zo blij van!
@mama inge, hier aan de overkant van de straat heb ik ook een vermoeden van Japanse duizendknoop.. Groeit buiten de schutting van die mensen, ik ga morgen kijken of ik het moet melden bij de gemeente.. Die krengen kunnen zelfs door asfalt heen..
Sterkte met het onweer
En heule mooie fotossss
@mama inge, hier aan de overkant van de straat heb ik ook een vermoeden van Japanse duizendknoop.. Groeit buiten de schutting van die mensen, ik ga morgen kijken of ik het moet melden bij de gemeente.. Die krengen kunnen zelfs door asfalt heen..
Make it one day
zondag 9 mei 2021 om 21:55
Thanks. Hoop ik ook.
Meerkat, lekker laten kleven
I'm sorry, I was thinking about cats again.
zondag 9 mei 2021 om 21:58
Ja echt absurdGuavepapaya schreef: ↑09-05-2021 21:54@mama inge, hier aan de overkant van de straat heb ik ook een vermoeden van Japanse duizendknoop.. Groeit buiten de schutting van die mensen, ik ga morgen kijken of ik het moet melden bij de gemeente.. Die krengen kunnen zelfs door asfalt heen..
Voor iedereen een groene tuin
zondag 9 mei 2021 om 22:07
Mijn kat was tijdens de bui ook buiten. Was behoorlijk heftig die bui! Maar hij kwam net bijna droog weer binnen, dus hij heeft wel een schuilplek ergens gevonden. Even snel eten en toen wilde hij meteen weer naar buiten. Ik vind het allemaal maar niks, maar als ex-zwervertje is hij niet binnen te houden. Ik ben er inmiddels al wat meer aan gewend. In het begin liep ik om de haverklap buiten te zoeken (en nooit vinden hè, terwijl als ik hem niet zoek springt ie vaak vanuit de bosjes zo voor mijn voeten).
zondag 9 mei 2021 om 22:09
Je kunt ook nog even op de site van esveld kijken, die hebben wat informatie over de verzorgIng van Acers: https://esveld.nl/planten-en-verzorging/Momo schreef: ↑09-05-2021 21:37Mama-inge, het kan Japanse Duizendknoop zijn maar het kan ook een andere versie zijn. Ik ben even de naam kwijt, en de buuf waaraan ik het kan vragen is nu net op vakantie. Iig, ik heb zo'n versie ook in mijn tuin staan en schrok me ook de pleuris toen het omhoog kwam. Bleek het dus de andere versie te zijn, die zich ook via wortels uitloopt maar niet zo heftig als Japanse duizendknoop. Als hij te ver uitloopt trek ik de planten er gewoon uit.
zondag 9 mei 2021 om 22:14
Het lukte nog nét om mijn haar droog te houden.
Ik vind hier dingen van.
zondag 9 mei 2021 om 22:43
Ik vraag me dan af hoe dat in Japan gaat of waar dat ding dan ook vandaan komt. Hebben ze er daar ook zoveel last van, of hebben ze daar wel een 'natuurlijke vijand' of iets dergelijks? Ze zullen toch wel ergens door tegengehouden worden?Guavepapaya schreef: ↑09-05-2021 21:54Hier is 't nog steeds benauwd.. Sporten was echt ruk vanmorgen, was ineens wel heul warm...
Sterkte met het onweer
En heule mooie fotossss
zondag 9 mei 2021 om 22:49
In Japan is er een natuurlijke vijand. Volgens mij wordt die natuurlijke vijand momenteel getest in Nederland, ik dacht in Leiden. Sommige mensen maken zich daar wel zorgen over omdat het introduceren van exoten ter bestrijding van een andere exoot soms ongewenste bij-effecten heeft.