Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
donderdag 13 mei 2021 om 17:20
Hier wel de tuin in geweest.
Had dinsdag avond bij de Intratuin wat planten gescoord (kardinaalsmuts/hoed, en een berg kleintjes van de kortingstafel). Man heeft sprinklers geïnstalleerd in deel 2 en 3 van de tuin en ik heb daar achteraan de boel weer gefatsoeneerd en gelijk een hoop onkruid weggegkiept.
Was wel grappig om te zien dat de grond onder de sedum matten een stuk voedzamer / gemêleerd er oogde dan die aan de overkant van de heuvel (waar maagdenpalm en phlox langzaam de bodem bedekken). Aan de overkant dus nog wat compost en bentoniet door de zanderige boel gemengd.
Wouw fries wat een geweldige clematis. Die van ons ook flink teruggesnoeid dus nu bloeit hij weer op een stukje wat ik kan zien, maar ik denk dat ik hem volgend jaar terugknip tot een meter hoog ofzo (hij groeit over de schutting).
Lavendel ga ik mogelijk ook nog even bijpunten. Met name de 2 "boompjes" kunnen nog wel wat aandacht gebruiken.
Had dinsdag avond bij de Intratuin wat planten gescoord (kardinaalsmuts/hoed, en een berg kleintjes van de kortingstafel). Man heeft sprinklers geïnstalleerd in deel 2 en 3 van de tuin en ik heb daar achteraan de boel weer gefatsoeneerd en gelijk een hoop onkruid weggegkiept.
Was wel grappig om te zien dat de grond onder de sedum matten een stuk voedzamer / gemêleerd er oogde dan die aan de overkant van de heuvel (waar maagdenpalm en phlox langzaam de bodem bedekken). Aan de overkant dus nog wat compost en bentoniet door de zanderige boel gemengd.
Wouw fries wat een geweldige clematis. Die van ons ook flink teruggesnoeid dus nu bloeit hij weer op een stukje wat ik kan zien, maar ik denk dat ik hem volgend jaar terugknip tot een meter hoog ofzo (hij groeit over de schutting).
Lavendel ga ik mogelijk ook nog even bijpunten. Met name de 2 "boompjes" kunnen nog wel wat aandacht gebruiken.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
donderdag 13 mei 2021 om 17:46
Waar groeit ie tegenaan?
donderdag 13 mei 2021 om 17:52
Hij groeit tegen de schutting over een kabel
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 13 mei 2021 om 18:52
Oh ik ben echt kapot, haha! Ik heb vijf uur vrijwel aan een stuk in de tuin gewerkt. Weer veel aardbei eruit. Maar ik had ook een oude dode saliestruik en lavendel waardoor heen wild gras groeide. Struiken eruit gespit en toen zittend stukje voor stukje met een klein schepje een stuk los gemaakt en de wortels eruit geprobeerd te halen. Wat een wortels! Ik had nog nieuwe planten staan, dus de kers op de taart was dat die erin mochten. Maar men...
Dat gras is nog een erfenis van de vorige eigenaren, ergens voor 2001... Dit spul, wat een hel:

Oh en de lavendel dus gesnoeid, nog een pot met vlijtig liesjes gevuld, clematis geplant (ik kreeg inspiratie van jullie!) en nog zo wat. Zeven propvolle vuilniszakken weer en een zere rug en blauwe knieën.
Dat gras is nog een erfenis van de vorige eigenaren, ergens voor 2001... Dit spul, wat een hel:

Oh en de lavendel dus gesnoeid, nog een pot met vlijtig liesjes gevuld, clematis geplant (ik kreeg inspiratie van jullie!) en nog zo wat. Zeven propvolle vuilniszakken weer en een zere rug en blauwe knieën.
donderdag 13 mei 2021 om 19:01
Wauw GT! Wat een plaatje, jouw clematis!
De zon schijnt nog volop in het westen. Vandaag heb ik met op marktplaats gratis gescoorde wilgentenen de wilgentenen schutting aangevuld waar nodig. Fijn dat dat weer gebeurd is. Straks ligt er heerlijk zongedroogd beddengoed op mijn bed. Wat zal ik lekker slapen.
Nu nog snel even maaien.
De zon schijnt nog volop in het westen. Vandaag heb ik met op marktplaats gratis gescoorde wilgentenen de wilgentenen schutting aangevuld waar nodig. Fijn dat dat weer gebeurd is. Straks ligt er heerlijk zongedroogd beddengoed op mijn bed. Wat zal ik lekker slapen.
Ik vind hier dingen van.
donderdag 13 mei 2021 om 19:02
Sabeltandcavia schreef: ↑13-05-2021 19:01Wauw GT! Wat een plaatje, jouw clematis!![]()
De zon schijnt nog volop in het westen. Vandaag heb ik met op marktplaats gratis gescoorde wilgentenen de wilgentenen schutting aangevuld waar nodig. Fijn dat dat weer gebeurd is. Straks ligt er heerlijk zongedroogd beddengoed op mijn bed. Wat zal ik lekker slapen.Nu nog snel even maaien.
Dan woon jij toch in een ander westen dan ik, Caaf! 070 hier en ik verdrink bijna, haha!
donderdag 13 mei 2021 om 19:04
Ojee. Ik zit een stuk noordelijker en de lucht is nog helemaal blauw. Maar er komt dus water aan, begrijp ik? Dan ga ik eerst mijn was maar binnen halen.
Ik vind hier dingen van.
donderdag 13 mei 2021 om 19:09
Sabeltandcavia schreef: ↑13-05-2021 19:02Respect Meerkat! Zeven vuilniszakken onkruid. Heb je nog wel een rug nu?![]()
Nou nee, zeker niet met dat gekke gras. Wat een hel is dat! Probeer alle wortels eruit te krijgen (het kruipt, doet gras dat altijd? Dikke witte wortels) en dat is echt cm voor cm. Dus dik tevreden!
donderdag 13 mei 2021 om 19:18
Meerkat, ik zie een gitzwarte lucht jouw kant op
Heb net mijn nieuwe plantjes besproeid, was vergeten op buienradar te kijken
Is dat kweekgras? Dat is echt de groots mogelijk bende die er bestaat. Hoop echt dat mijn nieuwe gazon daarvan verlost blijft.
Caaf, niets lekkerder dan buiten gedroogd beddengoed. Hier komt het er helaas nooit meer van, mede (on)mogelijk gemaakt door buurman en zijn bbq fetisj.
Momo, wat een schitterend en lief cadeau van je vriendin
Friez en GT, jullie clematisfoto kan zo in een tuintijdschrift. Wow wat mooi!
Hier ook heel hard gewerkt vandaag. Er lag een gigantische berg takken van de vlinderstruik en bamboe in de zitkuil, die heb ik allemaal in kleine stukken geknipt en nu zit de container vol. Maar kuil is weer leeg en ziet er weer uit om door een ringetje te halen.
Ben er wel zowat de hele dag mee bezig geweest onder 'genot' van de herrie van blaffende honden en vier krijsende en jankende kinderen in een zwembad. Another day in paradise hell dus. Ben blij dat ik morgen weer naar mijn werk kan
Is dat kweekgras? Dat is echt de groots mogelijk bende die er bestaat. Hoop echt dat mijn nieuwe gazon daarvan verlost blijft.
Caaf, niets lekkerder dan buiten gedroogd beddengoed. Hier komt het er helaas nooit meer van, mede (on)mogelijk gemaakt door buurman en zijn bbq fetisj.
Momo, wat een schitterend en lief cadeau van je vriendin
Friez en GT, jullie clematisfoto kan zo in een tuintijdschrift. Wow wat mooi!
Hier ook heel hard gewerkt vandaag. Er lag een gigantische berg takken van de vlinderstruik en bamboe in de zitkuil, die heb ik allemaal in kleine stukken geknipt en nu zit de container vol. Maar kuil is weer leeg en ziet er weer uit om door een ringetje te halen.
Ben er wel zowat de hele dag mee bezig geweest onder 'genot' van de herrie van blaffende honden en vier krijsende en jankende kinderen in een zwembad. Another day in paradise hell dus. Ben blij dat ik morgen weer naar mijn werk kan
calamitycat wijzigde dit bericht op 13-05-2021 20:02
0.88% gewijzigd
I'm sorry, I was thinking about cats again.
donderdag 13 mei 2021 om 19:24
Mijn clematis bloeit er ook op los en heel apart, de bloemen zijn donkerder gekleurd dan normaal, donkerroze, terwijl ze normaal roze, de kleur van Groentuintje zijn.
Overigens liggen er nieuwe tegels in mijn tuin, maar op de plaats van de oude en nu water-passerende tegels. En ook nog waterpas zodat ik recht zit zonder wiebelpoten.
Overigens liggen er nieuwe tegels in mijn tuin, maar op de plaats van de oude en nu water-passerende tegels. En ook nog waterpas zodat ik recht zit zonder wiebelpoten.
donderdag 13 mei 2021 om 19:45
Je tuin is echt fan-tas-tisch! En ja die lucht herken ik; het plenst hier nog steeds. En wil nog veel meer doen maar de weersvoorspelling is echt voor de hele komende de week bar slecht.Calamitycat schreef: ↑13-05-2021 19:35In het echt nog wat angstaanjagender dan ik op foto kon vastleggen maar dreigend donkere lucht richting het zuiden.
(stiekem wil ik ook gewoon even mijn keurige gazon showen)
![]()
donderdag 13 mei 2021 om 19:49
Dank
Het is groeizaam weer, fijn voor de tuin maar verder baal ik ook als een stekker. Morgen werken en dan za-zo-ma vrij en ik zie dat er veel regen is voorspeld. Wil zó graag even lekker doorpakken in de tuin, moet de hekjes aan het einde van de borderbakken nog afmaken, een border aan de rechterkant maken, pad leggen etc.
donderdag 13 mei 2021 om 19:51
Eíndelijk bijgelezen, ik liep een week achter en wat is er veel geschreven. CC, wat een prachtige tuin heb je toch! Wat gebruik jij om je gras te maaien? Wij hebben twee kleine stukken gras inclusief staptegels. Het groeit heel hard. We hebben nu een ouderwetse handmaaier, maar die trekt het gras meer stuk dan dat hij maait. Voor een snoeischaar is het weer net teveel.Calamitycat schreef: ↑13-05-2021 19:35In het echt nog wat angstaanjagender dan ik op foto kon vastleggen maar dreigend donkere lucht richting het zuiden.
(stiekem wil ik ook gewoon even mijn keurige gazon showen)
![]()
donderdag 13 mei 2021 om 19:57
Ik maaide eigenlijk altijd elektrisch Dorpstuin maar vond dat zo'n gedoe met het snoer. Dus heb kort geleden een Einhell handmaaier gekocht. Prima ding, best stil en maait als een zonnetje. Maar ja, nu zijn de messen nog scherp natuurlijk. En ik maai vaak, twee keer per week minimaal want de nieuwe zoden hebben er zin in en groeien keihard. Alle randjes knip ik bij met een grote schaar
Zou het kunnen dat de messen van jullie handmaaier bot zijn aangezien die het gras kapot trekt? Misschien dat die messen ook wel geslepen kunnen worden hoor, maar ik heb geen idee hoe en waar je zoiets doet.
De handmaaier die ik nu heb was niet zo ontzettend duur, rond de 60 euro.
Zou het kunnen dat de messen van jullie handmaaier bot zijn aangezien die het gras kapot trekt? Misschien dat die messen ook wel geslepen kunnen worden hoor, maar ik heb geen idee hoe en waar je zoiets doet.
De handmaaier die ik nu heb was niet zo ontzettend duur, rond de 60 euro.
donderdag 13 mei 2021 om 20:06
Ik heb ook twee stukjes gras vol bochtjes e.d., ik doe het met een grastrimmer, dat werkt supersnel.dorpstuin schreef: ↑13-05-2021 19:51Eíndelijk bijgelezen, ik liep een week achter en wat is er veel geschreven. CC, wat een prachtige tuin heb je toch! Wat gebruik jij om je gras te maaien? Wij hebben twee kleine stukken gras inclusief staptegels. Het groeit heel hard. We hebben nu een ouderwetse handmaaier, maar die trekt het gras meer stuk dan dat hij maait. Voor een snoeischaar is het weer net teveel.
Heel leuk zo je tuin CC!
Tjezus, wat vals
donderdag 13 mei 2021 om 20:10
Ja prachtige tuin CC
Hier viel het mee op zich, in het oosten. Wel regenbui gehad vanmiddag, daarna weer zonnig en op zich best lekker ( rond de 18 graden en in de zon voelde het wel als 25 graden)
Voor iedereen een groene tuin