Tikkie van vriend

15-05-2021 08:53 221 berichten
Hallo allemaal, ik heb een vraag en ben benieuwd wat jullie mening is.
Ik heb ruim een jaar een relatie .En mijn vriend 'logeert' al ruim een half jaar(achter elkaar) bij mij .Ik vraag nooit geld aan hem voor eten /wassen /douchen etc.
Als we ergens heen gaan o.i.d betalen we altijd samen de helft en als hij mij een tikkie stuurt dan betaal ik altijd meteen.
Nu was daar gister ook weer een tikkie van 30 euro.
Ik had een drukke dag , s'middags had ik hem aan de telefoon en vroeg hij me of ik zijn tikkie wel had gehad , ik zei ja heb ik gezien doe ik als ik thuis ben.
Vervolgens ben ik thuis en vraagt hij het me na een half uur weer.Toen heb ik het gelijk overgemaakt maar het is bij wel in jet verkeerde keelgat geschoten dat hij mij om de fucking 30 euro zo aan het pushen is geweest.
Dus s'avonds in bed heb ik hem gezegd dat ik dat toch vervelend vind en waarom hij dat nu deed .Was hij moe en wilde hij het er niet over hebben.
Ik ben nu npg geirriteerd.
Vinden jullie dat ik me aanstel en het moet laten gaan of het nog een keer ter sprake moet brengen ?
Ik kan me niet voorstellen dat dat verhaal van bij zijn moeder wonen om haar uit de brand te helpen klopt.
Ten eerste: welke moeder en weduwe gijzelt de volwassen ontwikkeling van haar bloedeigen kind door zoiets te eisen of goed te vinden?
Ten tweede: er zijn uitkeringen e.d. voor mensen die onvoldoende inkomsten hebben om in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Als dat ontoereikend is voor moeder, dan moet zij haar levensstandaard aanpassen aan haar nieuwe situatie. Het ligt voor de hand dat moeder niet in aanmerking komt voor een uitkering omdat zij eerst vermogen moet opeten. Maar dat is een tamelijk slechte en egoïstische reden om van je kind te verwachten dat het tot zijn 35e? bij je blijft wonen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en idd, zoals hierboven genoemd; die constructie met zijn moeder klinkt ook nog eens shady. De meeste mensen gaan er idd op achteruit na de pensioengerechtigde leeftijd. Dus in hoeverre klopt dat verhaal überhaupt?
TO: je wilt mijn mening: je vriend gedraagt zich als een verwend nest, van mij zou hij dat tikkie in zn r*** mogen stoppen...

Je moet lekker zelf weten of je nog lang door wil gaan maar in balans lijkt jullie relatie niet te zijn. (Maar goed dat was je vraag niet dus daar wil ik mij niet mee bemoeien)
Dubbel
Champagne taste on a beer budget.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom woont deze man van middelbare leeftijd nog bij zijn moeder?

Financiële ondersteuning kan ook op afstand, zou ik denken (daar hoef je niet voor bij je moeder in te wonen).
Ik heb er ook zo eentje gehad (een vrouwelijke variant): die ziet wel hun eigen geld-huishouding, maar nul-komma-nul inlevingsvermogen van de geld-huishouding van een ander.

Ofwel een pittig gesprek (over de gehele geld-huishouding) ofwel tikkie-de-deur-uit.
Ctrl_alt_delete schreef:
15-05-2021 11:44
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom woont deze man van middelbare leeftijd nog bij zijn moeder?

Financiële ondersteuning kan ook op afstand, zou ik denken (daar hoef je niet voor bij je moeder in te wonen).

Eigenlijk woont hij al een half jaar ( achter elkaar volgens de OP) bij TO in.
Aangezien hij altijd thuis heeft gewoond zou ik hem uitleggen hoe een huishouden draait en wat het kost en dat als je samenwoont met iemand dat je niet gaat drammen over het betalen van een tikkie alsof je een wanbetaler bent die elk moment het land kan verlaten.

Hij is gewend om alleen rekening te houden met zichzelf en nog nooit samengewoond, dat hoeft geen probleem te zijn maar je kunt het wel gooien op onwetendheid. Alles kost nu eenmaal geld en zoals hij zijn 30 euro al na een half uurtje mist, zo mis jij enorm veel inkomsten al maanden doordat hij niet meebetaald aan de vaste lasten die wel met 25% verhoogd zijn door zijn aanwezigheid in huis. Maak daar eens een raming van en leg het hem voor, grote kans dat hij geen idee heeft. Als hij moeilijk doet dan zou ik er mee kappen, geld zorgt voor het meeste gedoe in een relatie en na een half jaar kan je ernog makkelijk mee kappen.
Luci_Mster2 schreef:
15-05-2021 12:08
Eigenlijk woont hij al een half jaar ( achter elkaar volgens de OP) bij TO in.
Ja, je hebt gelijk hoor, maar bedoelde daarvóór eigenlijk. Misschien ben ik bevooroordeeld, maar het eerste wat in mij opkomt is dat er "iets" met deze man aan de hand moet zijn.
essychan schreef:
15-05-2021 11:26
Ik zou in dat geval aangeven dat ik dat apparaat nodig heb en bij thuiskomst het direct overmaak. Het gaat er vaak om dat diegene niet weet waar die aan toe is. Duidelijk zijn helpt dan enorm. Ook al kunnen mensen zelf makkelijk iets missen, kan je er niet van uitgaan dat een ander dat ook kan. Dat heeft niets met gierigheid te maken maar juist met onduidelijkheid. Zelf zorg ik dat ik betaalverzoeken altijd direct overmaak, maar bij mij is dat ook in 1 minuut gedaan.

Verder vind ik ook dat TO duidelijk moet zijn naar vriend. Een hele tijd van alles goed vinden en uit het niks boos worden op een Tikkie is ook gek.
Ik zou werkelijk waar niet weten waarom mijn partner een tikkie gaat sturen als ik op mijn werk ben. Dat zou ik al zo bizar vinden. Ik ben aan het werk en dat weet hij.
Om dan als je net thuis bent na een dag werken er alweer over te beginnen, echt....
Dit kan echt wel wachten tot we samen na het eten nog even natafelen.
dweedledee schreef:
15-05-2021 11:29
Oh en idd, zoals hierboven genoemd; die constructie met zijn moeder klinkt ook nog eens shady. De meeste mensen gaan er idd op achteruit na de pensioengerechtigde leeftijd. Dus in hoeverre klopt dat verhaal überhaupt?
Als je werkt, meestal wel ja. Maar ik denk dat moeder niet werkt, dus na overlijden vader alleen een uitkering van zijn pensioen waarschijnlijk. Als zij AOW- leeftijd bereikt, gaat ze er dus op vooruit.

Maar wat iemand anders ook al zei, financieel ondersteunen kan ook op afstand. Maar waarschijnlijk ondersteunen ze elkaar, door samen te blijven wonen delen ze de kosten.

TO is minstens 45 lijkt me. Dus stel dat vriend dat ook is. En vader is rond zijn 30e overleden. Dan ga je als moeder toch niet van zoon verlangen dat hij zijn leven tot zijn 46e on hold zet? Of vader is een paar jaar geleden overleden. Maar dat betekent dat hij op zijn 40e sowieso nog thuis woonde. Hoe dan ook, onaantrekkelijk.

En on topic, gedram over een tikkie van 30 euro is ook onaantrekkelijk. Zeker bij je partner waar je praktisch mee samenwoont.
Kan zijn dat moeders te vroeg gestopt is met werken, waardoor ze te weinig pensioen heeft opgebouwd en een iets te laag bedrag krijgt voor haar vaste lasten. Met de aanvulling van aow kan het weer precies genoeg zijn.

Heeft schoonmoeder hier ook gedaan. Maar dat mocht ze zelf oplossen. Ze is weer aan het werk gegaan. En dat betekent niet dat je niet helpt Maar dat ligt dan meer in een keer boodschappen doen ofzo.

Ik vertrouw dit eigenlijk niet zo....als ik eerlijk ben. Door het gesprek aan te gaan zal je inzicht moeten krijgen in zijn en jouw uitgaven en inkomsten. Als hij geen openheid van zaken geeft dan weet je genoeg.
Waar je zin in hebt na 22 jaar een relatie gehad te hebben.
Andersom schreef:
15-05-2021 09:12
Dit vind ik een mooie manier een een goed moment om het gesprek aan te gaan.

Dit vind ik te passief/agressief, dat doe je niet in een relatie.
Dit vind ik ook.
Gewoon het gesprek aan gaan.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Het klinkt inderdaad alsof je ineens een derde kind in huis hebt. Je moet er maar zin in hebben...
Ik zou het wel weten (na een soortgelijke ervaring als waar jij nu in zit..) dumpen die krent!
Mileyy schreef:
15-05-2021 08:57
Snelle reactie :)
Ik ben juist helemaal niet moeilijk over geld, vind het bijzaak daarom irriteert dit me nu zo omdat ik het ook niet waard vind om ruzie over te krijgen maar als ik er niks van zeg doet hij het misschien weer
Hij is wel moeilijk over geld. Hij woont gratis bij je en je mag verder ook nog voor alles wat hij voor jou doet 50% mee betalen.
Het gaat niet om dat ene tikkie.

Jullie nemen samen niet verantwoordelijkheid om het over de verdeling van de vaste lasten te hebben.
viva-amber wijzigde dit bericht op 15-05-2021 13:24
0.27% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat klinkt dit onaantrekkelijk bah
essychan schreef:
15-05-2021 11:26
Ik zou in dat geval aangeven dat ik dat apparaat nodig heb en bij thuiskomst het direct overmaak. Het gaat er vaak om dat diegene niet weet waar die aan toe is. Duidelijk zijn helpt dan enorm. Ook al kunnen mensen zelf makkelijk iets missen, kan je er niet van uitgaan dat een ander dat ook kan. Dat heeft niets met gierigheid te maken maar juist met onduidelijkheid. Zelf zorg ik dat ik betaalverzoeken altijd direct overmaak, maar bij mij is dat ook in 1 minuut gedaan.

Verder vind ik ook dat TO duidelijk moet zijn naar vriend. Een hele tijd van alles goed vinden en uit het niks boos worden op een Tikkie is ook gek.

Ze wonen zo goed als samen. Zij heeft tot nu toe alle tikkies betaald. Dat gepush is ook zonder uitleg niet nodig, tenzij hij het geld héél dringend nodig heeft en dan kun je je nog af gaan vragen waarvoor dan. Zoveel geld besteedt hij niet aan vaste lasten, zo te lezen. Kostendelend met moeder, gratis bij TO en wel een inkomen? Daar zou je van moeten kunnen sparen, bij verder normale uitgaven. Waarom zit hij zo te springen om die 30 euro, dat hij TO op haar werk meerdere keren lastig valt? Een persoon, die tot dan toe altijd braaf de tikkies betaalde?
Later is nu
bia-pia schreef:
15-05-2021 11:28
Ik kan me niet voorstellen dat dat verhaal van bij zijn moeder wonen om haar uit de brand te helpen klopt.
Ten eerste: welke moeder en weduwe gijzelt de volwassen ontwikkeling van haar bloedeigen kind door zoiets te eisen of goed te vinden?
Ten tweede: er zijn uitkeringen e.d. voor mensen die onvoldoende inkomsten hebben om in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Als dat ontoereikend is voor moeder, dan moet zij haar levensstandaard aanpassen aan haar nieuwe situatie. Het ligt voor de hand dat moeder niet in aanmerking komt voor een uitkering omdat zij eerst vermogen moet opeten. Maar dat is een tamelijk slechte en egoïstische reden om van je kind te verwachten dat het tot zijn 35e? bij je blijft wonen.
Dit. Heel vreemd. Ik zou zeggen dat hij weer bij zijn moeder mag gaan wonen en het eens een tijdje aan ziet.
Aangezien hij niks betaald behalve af en toe wat lekkers in het weekend zou ik niet meer betalen voor de uitstapjes die jullie samen maken tenzij het echt een vakantie of weekend weg is. Daar betaal je namelijk al voor door hem niks te vragen voor kost en inwonen.
TO, laat je nog even weten hoe het gesprek was?
Ben erg benieuwd wat hij er van vindt :)
TsumTsum schreef:
15-05-2021 14:12
Aangezien hij niks betaald behalve af en toe wat lekkers in het weekend zou ik niet meer betalen voor de uitstapjes die jullie samen maken tenzij het echt een vakantie of weekend weg is. Daar betaal je namelijk al voor door hem niks te vragen voor kost en inwonen.
Met een krent als partner zou ik niet voor zo’n regeling gaan. Dan kan er straks niets meer als hij moet betalen.
Gewoon een gesprek over een eerlijke verdeling van de kosten en dit dan ook netjes regelen.
freekenkaat schreef:
15-05-2021 08:57
Ik zou tegen m zeggen dat het sturen van het tikkie je heeft doen beseffen dat het een goed idee is om het eens over de financiën te hebben nu hij langere tijd bij jou is. Vraag hoe hij een eerlijke verdeling in gedachten heeft.
Goed idee!
dweedledee schreef:
15-05-2021 11:29
Waarschijnlijk heeft ze een nabestaandenpensioen en komt om die reden niet in aanmerking voor een uitkering.
Vanaf AOW leeftijd komt er dan extra geld naast het nabestaandenpensioen.
Komt wel vaker voor hoor.
Mileyy schreef:
15-05-2021 09:24
Ik laat het jullie weten hoe het gesprek is gegaan ;)
ben benieuwd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven