Man gaat over mijn grens
zondag 2 mei 2021 om 14:54
Beste vivavrouwen,
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?

donderdag 20 mei 2021 om 19:14
Ze heeft een afspraak met haar psycholoog staan volgende weekviva-amber schreef: ↑20-05-2021 19:12To, je hoeft je echt niet te schamen. Je bent een vrouw met een baby. Je zit in een kwetsbare situatie en je man maakt daar misbruik van. Je omgeving weet niet waar je mee zit.
Maak morgenochten een afspraak met je huisarts. Stel iemand op de hoogte, vraag advies. Stop om het allemaal te verstoppen.
Je man stopt ook niet. Je kan het je niet meer permiteren om niets te doen.

donderdag 20 mei 2021 om 19:37
En jij dramt niet? Lees je bericht eens, drammert.katkaatje schreef: ↑20-05-2021 19:10Jemig, kunnen jullie ophouden TO te dwingen het een verkrachting te noemen? Dat is aan haar, en door het zo op te dringen ben je echt niet behulpzaam bezig. Wat een gepush....
Laat TO zelf uitvinden wat dit voor haar betekent, evt samen met haar psycholoog. Jullie hoeven niet zo te drammen dat ze het moet zien als jullie het zien of dat ze moet doen zoals jullie het zouden doen.
Als zij het een verkrachting vindt, is het zo. Als zij het niet zo voelt, is dat ook haar goed recht.
donderdag 20 mei 2021 om 19:42
Zij voelt zich nu niet veilig.GreenLadyFern schreef: ↑20-05-2021 19:14Ze heeft een afspraak met haar psycholoog staan volgende week
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-05-2021 19:46
0.00% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 20 mei 2021 om 19:45
Wat een kinderachtige reactie.
Ik ben het wel eens dat een paar mensen hier enorm zitten te pushen vanuit hun eigen perspectief en weinig ruimte laten voor het tempo van TO

donderdag 20 mei 2021 om 19:49
Dat weet ik, maar een afspraak bij de huisarts gaat daar echt niks aan veranderen, helaas.

donderdag 20 mei 2021 om 20:00
Ik lees exact hetzelfde als jullie lezen. Dat mensen adviezen geven is logisch. TO pikt uit die adviezen op waar ze zich nu goed bij voelt, voor zover daarvan sprake is.
Om dan tussen de tig berichten een bericht te schrijven waarin je alle andere forummers neerbuigend neersabelt en je standpunt maakt....vind ik weinig charmant én weinig opbouwend.
Maar ik ga deze discussie niet verder voeren, ik vind dat niet thuishoren hier.
donderdag 20 mei 2021 om 20:17
Die man houdt zich niet aan het tempo van TO.
In plaats van dat hij haar tijd geeft, gaat hij TO precies in dezelfde risicovolle situatie plaatsen door weer te gaan drinken met dezelfde vriend.
Het lijkt me daarom uiterst belangrijk dat TO veilig is morgen. De veiligste optie lijkt me bij iemand logeren. Dan hoeft ze niet alles te vertellen, maar kan ook zeggen: "het gaat even niet goed, is het okay het daar even bij te laten?".
Deur op slot lijkt me een minder goede oplossing, want denk dat er grote kans is dat TO toch open gaat doen als hij het lief vraagt of haar een schuldgevoel aanpraat en zegt dat hij okay is, en dan staat hij met zijn dronken kop weer binnen.
Het lijkt mij wel duidelijk dat TO's welzijn en veiligheid geen prio 1 zijn bij hem, zeker nu hij weer moedwillig dezelfde situatie aangaat.
donderdag 20 mei 2021 om 20:31
GreenLadyFern schreef: ↑20-05-2021 19:14Ze heeft een afspraak met haar psycholoog staan volgende week
Daar heeft ze alleen niets aan, morgen.
Zandblauwtjes, het is misschien een vreemde gedachte, maar zou het kunnen dat je man de confrontatie zoekt door morgen weer uit drinken te gaan naar die vriend, wetend waar dat drie weken terug toe leidde?
Ik kan me niet voorstellen dat hij niet aanvoelt wat er mis is, hij wil het alleen niet weten.
En hij voelt zich er blijkbaar rot over, alleen wil hij dat van zich af schuiven.
Heb je hem al op de man afgevraagd wat hij morgen gaat doen? Zeg duidelijk dat hij er niet inkomt als hij gedronken heeft. Dat omzichtige gedoe brengt je niets, integendeel.
nounou

donderdag 20 mei 2021 om 20:52
Gevoelens van schaamte zijn na zo’n gebeurtenis heel normaal. Niet terecht, totaal onnodig, maar normaal. Hetzelfde geldt voor zelfverwijt (voor van alles) en zelftwijfel. Hetzelfde geldt voor het niet in vertrouwen durven van iemand. Het is ook niet niks wat er gebeurt is, het is heftig en je moet het voor jezelf nog plaatsen. Wees een beetje lief voor jezelf en take it one breathe at the time.Zandblauwtjes schreef: ↑20-05-2021 18:58Daar heb je gelijk in hoor. Het verschil is dat die brand heel tastbaar is. Iedereen ziet en voelt hem. Als je zelf niet belt dan belt de buurman. Mijn 'brand' zie ik alleen (en jullie dan) en dat maakt het wel ingewikkeld. Het voelt echt vaak alsof ik die brand zelf verzin. Dat klinkt natuurlijk hardstikke raar maar toch is het zo.
Eerder werd het topic over mijn zus al door een paar mensen aangehaald. Het is mij wel duidelijk aan het worden dat ik zeker bepaalde dingen van thuis heb meegekregen die mij nu ook niet helpen. Niet communiceren. Niet aanstellen. Doen alsof dingen er niet zijn. Dingen op hun beloop laten. Ik dacht dat ik daar stappen in aan het zetten was, maar merk nu dat het erg diep zit.
Ik ben heel blij dat ik dit topic heb geopend en dat er nog altijd mensen zijn die reageren. Wie weet wat ik anders had gedaan. Wel is het ook heel confronterend. Ik kan het niet altijd bijbenen. (Jouw posts oa helpen mij dan GreenLadyFern, dank daarvoor.) Wat ook pijn doet en veel schaamte oproept is dat ik mij door jullie adviezen besef dat ik niemand uit mijn omgeving vertrouw met deze informatie. Nu ik er over nadenk is mijn omgeving behoorlijk op zichzelf gericht. Ik weet niet of er wel iemand zou komen als ik nu iemand te logeren zou vragen.
Ja, ik schaam mij echt. Dat het zo ver is gekomen![]()
Je komt hier door heen, op jouw tempo, op jouw voorwaarden. En dat betekent dat je nu voor jezelf mag kiezen of man het daar mee eens is of niet en of hij daar blij van wordt of niet. Jouw proces, jouw keuzes.
Dat hij uberhaupt overweegt nu weer te drinken is een klap in je gezicht. Doe de knip op de deur, boek een hotelkamer op zijn kosten. Doe wat je moet doen om je veilig te voelen.
Heel goed dat je met een psycholoog gaat praten; hij/zij kan je hierin begeleiden.
donderdag 20 mei 2021 om 20:56
Ik heb het hem vandaag nog een keer gevraagd ja. Hij zegt dat hij het even niet meer weet. Ik heb hem toen weer gezegd dat hij er sowieso niet inkomt als hij gedronken heeft. Toen liep hij weg. Waarom denk je dat hij bewust de confrontatie zou zoeken?
Ik laat hem er echt niet in mocht het zo ver komen daar hoeft niemand bang voor te zijn. Maar het is wel gekkenwerk om zo tegenover je eigen man te staan.
Ik laat hem er echt niet in mocht het zo ver komen daar hoeft niemand bang voor te zijn. Maar het is wel gekkenwerk om zo tegenover je eigen man te staan.
donderdag 20 mei 2021 om 21:05
donderdag 20 mei 2021 om 21:37
Goed zo! Hou je sterk!Zandblauwtjes schreef: ↑20-05-2021 20:56Ik heb het hem vandaag nog een keer gevraagd ja. Hij zegt dat hij het even niet meer weet. Ik heb hem toen weer gezegd dat hij er sowieso niet inkomt als hij gedronken heeft. Toen liep hij weg. Waarom denk je dat hij bewust de confrontatie zou zoeken?

donderdag 20 mei 2021 om 21:46
Heel sterk TO! En onthoud: hij doet dit, hij zorgt ervoor dat jullie tegenover elkaar staan. Als hij maar 1 werkende empatische vezel in zijn lijf had, had hij er 1) niet eens over nagedacht om nu nog eens te gaan drinken en 2) jouw wens gelijk gerespecteerd.Zandblauwtjes schreef: ↑20-05-2021 20:56Ik heb het hem vandaag nog een keer gevraagd ja. Hij zegt dat hij het even niet meer weet. Ik heb hem toen weer gezegd dat hij er sowieso niet inkomt als hij gedronken heeft. Toen liep hij weg. Waarom denk je dat hij bewust de confrontatie zou zoeken?
donderdag 20 mei 2021 om 22:48
donderdag 20 mei 2021 om 22:57
Zandblauwtjes schreef: ↑20-05-2021 20:56Ik heb het hem vandaag nog een keer gevraagd ja. Hij zegt dat hij het even niet meer weet. Ik heb hem toen weer gezegd dat hij er sowieso niet inkomt als hij gedronken heeft. Toen liep hij weg. Waarom denk je dat hij bewust de confrontatie zou zoeken?
Bewust, dat denk ik niet. Meer onbewust uit een verlangen naar een heftige situatie waarin hij zijn gevoelens kan uiten.
Door weg te lopen als jij je grens aangeeft gooit hij weer een mogelijkheid tot een gesprek weg.
Wat je nu schrijft klinkt zelfbewuster dan wat je eerder deze weken schreef!
En zeker is het gekkenwerk dat dit nodig is.
nounou

donderdag 20 mei 2021 om 22:58
Zo te horen weet hij ook niet hoe hij hier moet omgaan en twijfelt hij ook wie hij zelf is, die afspraak met die vriend is voor hem misschien een soort zelftest, als hij zich nu inhoudt dan is hij geen verkrachter. Je man kan weglopen voor een gesprek maar het zal toch een keer moeten willen jullie je relatie überhaupt kunnen redden. Misschien moet je dat ook eerlijk tegen hem zeggen, dat de hele situatie niet verdwijnt als hij het negeert en als hij nog iets wil redden dat relatietherapie de enige weg is.
Ik weet dat iedereen verkrachting hier schreeuwt en technisch gezien is dat misschien ook zo maar met een kind erbij is het goed om dit eens goed door te spreken, zelfs als je wel wil scheiden is het goed om te weten wat er nou in hem omging dat hij dit heeft gedaan, doe je dit niet dan zal je angstig voor hem blijven en geef je hem geen kans op uitleg.
Ik weet dat iedereen verkrachting hier schreeuwt en technisch gezien is dat misschien ook zo maar met een kind erbij is het goed om dit eens goed door te spreken, zelfs als je wel wil scheiden is het goed om te weten wat er nou in hem omging dat hij dit heeft gedaan, doe je dit niet dan zal je angstig voor hem blijven en geef je hem geen kans op uitleg.

vrijdag 21 mei 2021 om 01:22
En wat gaat die uitleg haar dan opleveren? Volgens mij alleen maar meer opties tot vergoeilijking door man van wat hij haar aangedaan heeft.
Ja ik had gewoon zin. 0 respect voor TO. Ja ik wist niet wat ik deed. 0 zelfbeheersing en dus een onveilige man voor TO.
Ja ik sliep half en kon niet horen dat je nee zei. Allemaal leugens en TO belachelijk maken.
Uitleg maakt de conclusie niet anders.
TO, pak maar je tijd om dit te verwerken en je vervolgstappen te definiëren, maar zorg alsjeblieft dat je morgen veilig bent. Laat iemand bij je slapen. En supergoed dat je je grens trekt met de deurklink.
Ja ik had gewoon zin. 0 respect voor TO. Ja ik wist niet wat ik deed. 0 zelfbeheersing en dus een onveilige man voor TO.
Ja ik sliep half en kon niet horen dat je nee zei. Allemaal leugens en TO belachelijk maken.
Uitleg maakt de conclusie niet anders.
TO, pak maar je tijd om dit te verwerken en je vervolgstappen te definiëren, maar zorg alsjeblieft dat je morgen veilig bent. Laat iemand bij je slapen. En supergoed dat je je grens trekt met de deurklink.
vrijdag 21 mei 2021 om 06:28
Geronimo dat soort gesprekken kunnen beter plaats vinden met een therapeut of psych erbij en niet nu. Het is veel te vers en hij is nog steeds bezig om de situatie onveilig te maken thuis. Het zou heel wat anders zijn wanneer we maanden verder waren, zij de psych had gesproken en zij samen in therapie waren en er afspraken worden gemaakt over een avond hijsen met een vriend.
Het probleem is dat er helemaal 0,0 in vriend blijkt om te gaan behalve: jij doet lastig richting zijn vrouw en daar voel ik mij naar bij. Het zou mij in het geheel niet verbazen wanneer zijn verklaring op lange termijn is dat hij geen idee meer heeft wat hij die nacht heeft gedaan. Dat de drank de herinnering heeft gewist.
Het probleem is dat er helemaal 0,0 in vriend blijkt om te gaan behalve: jij doet lastig richting zijn vrouw en daar voel ik mij naar bij. Het zou mij in het geheel niet verbazen wanneer zijn verklaring op lange termijn is dat hij geen idee meer heeft wat hij die nacht heeft gedaan. Dat de drank de herinnering heeft gewist.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

vrijdag 21 mei 2021 om 07:06
Zandblauwtjes, ik lees mee met je innerlijke strijd en de goede adviezen die je krijgt. Ik lees dat je zelfs aan je eigen beleving twijfelt maar je gevoel liegt niet. Wat je voelt als hij weer dronken in je buurt zou zijn, dat is belangrijk.
Jij bent hem anders gaan zien en dat doet pijn. Zoveel pijn dat je het niet wilt accepteren als realiteit. Dat gebeurt vaak als iets te heftig is om toe te laten, dat je dan de nieuwe realiteit niet binnen laat.
Je gevoel en ratio zitten niet op één lijn. Luister nu vooral naar je gevoel.
Net als vele anderen hier vind ik het opmerkelijk dat hij geen respect heeft voor jouw wensen. Hij gaat namelijk (1) hetzelfde weer doen en (2) als jij daarover wilt praten, loopt hij weg.
Dat zijn wat mij betreft twee grote struikelblokken die zeggen dat hij jullie relatie niet als gelijkwaardig ziet en geen respect heeft voor jouw wensen. Die zijn ondergeschikt aan de zijne.
Luister niet naar kwalificaties als je “zeurt, overdrijft, je stelt je aan”. Niet van jezelf, niet van hem en ook niet van dit forum, dat bagatelliseren vind ik een slechte zaak want het betekent dat je gevoel aan het wegredeneren bent.
Je gevoel klopt altijd.
Sterkte vandaag.
Jij bent hem anders gaan zien en dat doet pijn. Zoveel pijn dat je het niet wilt accepteren als realiteit. Dat gebeurt vaak als iets te heftig is om toe te laten, dat je dan de nieuwe realiteit niet binnen laat.
Je gevoel en ratio zitten niet op één lijn. Luister nu vooral naar je gevoel.
Net als vele anderen hier vind ik het opmerkelijk dat hij geen respect heeft voor jouw wensen. Hij gaat namelijk (1) hetzelfde weer doen en (2) als jij daarover wilt praten, loopt hij weg.
Dat zijn wat mij betreft twee grote struikelblokken die zeggen dat hij jullie relatie niet als gelijkwaardig ziet en geen respect heeft voor jouw wensen. Die zijn ondergeschikt aan de zijne.
Luister niet naar kwalificaties als je “zeurt, overdrijft, je stelt je aan”. Niet van jezelf, niet van hem en ook niet van dit forum, dat bagatelliseren vind ik een slechte zaak want het betekent dat je gevoel aan het wegredeneren bent.
Je gevoel klopt altijd.
Sterkte vandaag.
vrijdag 21 mei 2021 om 08:27
Goedemorgen
Mermedina voor mij wel een eyeopener wat je zegt over gevoel en het wegredeneren daarvan. Dat is zeker herkenbaar. Ik voelde eerst zelf ook weinig, maar nu met de alcohol voel ik zo'n sterke weerstand.
Ttroeteltje ik had geen goede nacht nee. Nu is dat natuurlijk heel normaal met een baby, maar ik val ook wel moeilijk in slaap ondanks dat ik moe ben.
Ik zou het heel rot vinden als mijn man straks zou zeggen dat hij zich niet meer kan herinneren wat hij heeft gedaan. Dat was helemaal nog niet bij me opgekomen. Toch ben ik ook weinig geïnteresseerd in zijn verklaring besef ik me. Ik wil heel graag weten waarom dit is gebeurd. Maar gaat hij me dat wel kunnen vertellen. Dat betwijfel ik. Ik weet niet waarom.
Ik ben nu heel onrustig.

Mermedina voor mij wel een eyeopener wat je zegt over gevoel en het wegredeneren daarvan. Dat is zeker herkenbaar. Ik voelde eerst zelf ook weinig, maar nu met de alcohol voel ik zo'n sterke weerstand.
Ttroeteltje ik had geen goede nacht nee. Nu is dat natuurlijk heel normaal met een baby, maar ik val ook wel moeilijk in slaap ondanks dat ik moe ben.
Ik zou het heel rot vinden als mijn man straks zou zeggen dat hij zich niet meer kan herinneren wat hij heeft gedaan. Dat was helemaal nog niet bij me opgekomen. Toch ben ik ook weinig geïnteresseerd in zijn verklaring besef ik me. Ik wil heel graag weten waarom dit is gebeurd. Maar gaat hij me dat wel kunnen vertellen. Dat betwijfel ik. Ik weet niet waarom.
Ik ben nu heel onrustig.

vrijdag 21 mei 2021 om 08:32
vrijdag 21 mei 2021 om 08:50
Ik wil graag nog iets zeggen over of je dit verkrachting noemt of niet, want die discussie vind ik nogal nutteloos.
Het woord verkrachting gaat om wat er fysiek is gebeurd. Niet over de emotionele impact en wat je ermee zou moeten doen. Het is inderdaad een beladen term, maar wel de juiste term voor 'ongewenst binnendringen'. En dat is wat er is gebeurd. Daar zijn we het allemaal over eens. De emotionele impact van onvrijwillige seks wordt niet bepaald door het al dan niet gebruiken van de term verkrachting, maar door hele andere factoren. Dus stop alsjeblieft met dat gehakketak over hoe je dit moet noemen. We hebben het allemaal over hetzelfde.
Het woord verkrachting gaat om wat er fysiek is gebeurd. Niet over de emotionele impact en wat je ermee zou moeten doen. Het is inderdaad een beladen term, maar wel de juiste term voor 'ongewenst binnendringen'. En dat is wat er is gebeurd. Daar zijn we het allemaal over eens. De emotionele impact van onvrijwillige seks wordt niet bepaald door het al dan niet gebruiken van de term verkrachting, maar door hele andere factoren. Dus stop alsjeblieft met dat gehakketak over hoe je dit moet noemen. We hebben het allemaal over hetzelfde.
vrijdag 21 mei 2021 om 08:56
Misschien eerst aangifte doen?Muurbloempje115 schreef: ↑02-05-2021 15:05Hij heeft je verkracht. Alcohol of niet, dit zou voor mij het einde zijn.