Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
JenBarber schreef:
21-05-2021 13:58
Hoe komen jullie aan de medicatie? Ik heb gewoon een diagnose via PSYQ maar ben toentertijd niet aan de medicatie gegaan, nu wil ik het wel proberen maar mijn eigen huisarts wilt het pas voorschrijven als een psychiater het heeft ingesteld. Dus nu heb ik in september een afspraak bij adhdcentraal. Maar wil eigenlijk niet meer zo lang wachten, heeft iemand een idee waar ik eerder terecht zou kunnen?
De meeste huisartsen hebben een overleglijn met een psychiater, waar ze dus kunnen overleggen als ze vragen hebben. Maar dat kost ze geld, omdat ze moeten betalen aan die psychiater.
Ik zou toch eens vragen of zij niet zoiets hebben.
JenBarber schreef:
21-05-2021 13:58
Hoe komen jullie aan de medicatie? Ik heb gewoon een diagnose via PSYQ maar ben toentertijd niet aan de medicatie gegaan, nu wil ik het wel proberen maar mijn eigen huisarts wilt het pas voorschrijven als een psychiater het heeft ingesteld. Dus nu heb ik in september een afspraak bij adhdcentraal. Maar wil eigenlijk niet meer zo lang wachten, heeft iemand een idee waar ik eerder terecht zou kunnen?
Je zou het via de POH-GGZ kunnen proberen. Die is verbonden aan je huisarts en de GGZ. (Meestal) geen wachtlijsten. En eigenlijk de meest logische eerste optie. Ik kan altijd een afspraak maken via de assistent van de HA.
Hey
Er is weer leven in dit topic :jump: .
Ik moet helaas stoppen met mijn geliefde dexamfetamine van de magistrale bereider, want nu mag mijn apotheek het echt niet meer leveren.
Laatst ook dagje zonder gedaan, net als MEF en het was niet grappig, wat een verschil.
Ik was negatief en passief.
Volgende week ga ik langwerkend dexamfetamine van de regenboog apotheek proberen. Ben benieuwd!
Ik loop ook niet meer bij een psychiater/ psycholoog.
Maar mijn huisarts heeft idd een telefoonlijntje met een psychiater.
Mag ik vragen waarom je geen dexamfetamine meer krijgt, Eviva? Misschien heb je het eerder wel verteld.
Mijn dochter begint morgen met langwerkend dexamfetamine, na een tijd methyfenidaat gebruikt te hebben. Maar ze heeft er echt best heftige buien van: erg prikkelbaar, boos. Puber in het kwadraat zeg maar. Vooral tijdens de rebound.
Maar het helpt haar ook fantastisch met de ADD- klachten. Dus beetje balen dat ze er zo’n bijwerkingen van heeft.
Dus we gaan nu dit proberen.
helena2 schreef:
09-04-2021 22:47
ADHD is combineerde type.
Dus is óf ADD, óf het gemengde type.
Nope, ADD staat niet meer in het boek het is nu

ADHD voornamelijk onoplettend
ADHD voornamelijk hyperactief
En
ADHD gecombineerd type. .

Maar dat maakt uiteindelijk voor ons toch niet veel uit denk ik, als de psychologen er blij van worden :)
Ook ik heb AD(H)D, en de diagnose is een jaar geleden gesteld. Iets van 10 jaar geleden had ik al de diagnose ADD gekregen.
Ik heb een enorm slaapprobleem al vanaf kind af aan. Ook kan ik me moeilijk lang concentreren, tenzij iets me enorm boeit.
Mijn beste medicijn is.......diazepam, Valium. Ik kreeg het ooit vanwege iets met mijn knie (men wist niet wat het was, achteraf bleek het mijn meniscus te zijn), maar men dacht aan iets met mijn spierspanning en daarvoor kreeg ik valium. Ik nam het in voor het slapengaan en echt.....ik sliep als een roosje, heerlijk! Overdag was ik lekker chill en uitgerust en ik kon me veel beter concentreren zonder dat gebrek aan slaap.
Het was niet zo dat ik steeds meer nodig had, ik leefde jaren op 10 mg voor het slapen.

En opeens mocht dat niet meer, ik moest "afkicken". Dat was geen probleem, alleen ik sliep niet meer, het werd weer zo als voordat ik de diazepam kreeg.

Tot op heden heb ik nooit meer een prettiger en beter medicijn gekregen. Omdat diazepam een benzo is en dus verslavend krijg ik het niet meer. Ook al gebruikte ik jaren dezelfde dosis.
Nu heb ik ritalin, dat gebruik ik alleen wanneer ik veel examens moet nakijken. En quetiapine om wat te slapen. Een heel lage dosis, en het helpt me wel goed.
De diazepam was beter, tja, helaas.
-Rosings- schreef:
21-05-2021 22:35
Nope, ADD staat niet meer in het boek het is nu

ADHD voornamelijk onoplettend
ADHD voornamelijk hyperactief
En
ADHD gecombineerd type. .

Maar dat maakt uiteindelijk voor ons toch niet veel uit denk ik, als de psychologen er blij van worden :)
Ja, dat weet ik. Maar iemand zei dat ze add en gecombineerde type had. Dat kan niet.
Ik ben psycholoog :hihi:
Eviva1983 schreef:
21-05-2021 21:27
Hey
Er is weer leven in dit topic :jump: .
Ik moet helaas stoppen met mijn geliefde dexamfetamine van de magistrale bereider, want nu mag mijn apotheek het echt niet meer leveren.
Laatst ook dagje zonder gedaan, net als MEF en het was niet grappig, wat een verschil.
Ik was negatief en passief.
Volgende week ga ik langwerkend dexamfetamine van de regenboog apotheek proberen. Ben benieuwd!
Ik loop ook niet meer bij een psychiater/ psycholoog.
Maar mijn huisarts heeft idd een telefoonlijntje met een psychiater.

:hello:

Ben heel benieuwd hoe de langwerkende je bevalt.
Hier nog steeds de kortwerkende, inmiddels wel van Tentin en niet meer van de Ceban (en soms de magistrale).
Tentin voelt voor mij wel net zo 'zacht' als de Ceban

Ik wil de komende tijd toch s onderzoeken of er een verband is tussen hoofdpijn en de dex , heb ook nog een potje van de ceban staan dus zou dat ook nog s kunnen bekijken. Met methylfenidaat was het verband echt overduidelijk daar kon je de klok op gelijk zetten
Wat frustrerend cecelie!
helena2 schreef:
21-05-2021 22:27
Mag ik vragen waarom je geen dexamfetamine meer krijgt, Eviva? Misschien heb je het eerder wel verteld.
Mijn dochter begint morgen met langwerkend dexamfetamine, na een tijd methyfenidaat gebruikt te hebben. Maar ze heeft er echt best heftige buien van: erg prikkelbaar, boos. Puber in het kwadraat zeg maar. Vooral tijdens de rebound.
Maar het helpt haar ook fantastisch met de ADD- klachten. Dus beetje balen dat ze er zo’n bijwerkingen van heeft.
Ik gebruik met veel plezier Elvanse. De langwerkende Dexamfetamine (Lisdex). Ik heb hier meer baat bij omdat ik niet hoef na te denken tussen de momenten door of ik nog een pilletje moet nemen. Daarnaast werd de Dexamfetamine van de apotheek bij mij al vrij snel niet meer verstrekt en reageerde ik heel erg slecht op de vervangende amfexa. Toen kwam de lisdex. Ik slik hem om 8 uur en hij werkt tegen 16-17 uur uit. Dus dan is er idd een rebound. Dan is het adhd x 10 voor ongeveer 20-30 min en daarna weer rustig. Het is iig minder heftig dan dat ik tussendoor te laat was met een pilletje innemen en dan ook overdag middenin een rebound zat.

Vandaag weer na 3 dgn mijn medicatie genomen en voelde mij heerlijk “mijzelf”, het grijze wolkje waaide weg, ik kon lekker gestructureerd aan de slag en lolletjes maken. wel apart om mijzelf aan mijzelf te linken aan medicatie die ik pas sinds 2 jaar gebruik en hiervoor nooit medicatie heb geslikt.
Teaus schreef:
22-05-2021 05:31
:hello:

Ben heel benieuwd hoe de langwerkende je bevalt.
Hier nog steeds de kortwerkende, inmiddels wel van Tentin en niet meer van de Ceban (en soms de magistrale).
Tentin voelt voor mij wel net zo 'zacht' als de Ceban

Ik wil de komende tijd toch s onderzoeken of er een verband is tussen hoofdpijn en de dex , heb ook nog een potje van de ceban staan dus zou dat ook nog s kunnen bekijken. Met methylfenidaat was het verband echt overduidelijk daar kon je de klok op gelijk zetten
Hey Tee !

Hoe is het!
Ik moest ook over op tentin. Heb het nog niet aangedurfd ivm slechte berichten over Amfexa (oude naam) destijds..
Maar nu lees ik dat jij wel tevreden bent :) en Apatura ook dacht ik voorbij te zien komen ?
Ja magistrale voelt beetje 'hard' hè , kan niet goed omschrijven een beetje chemisch ofzo.
Ik heb het er wel een jaar goed op gedaan, al was het niet perfect.
De inwerking en uitwerking waren nogal duidelijk.
Ik heb nu voor een weekje van de regenboog in huis.
Keurig bezorgd igg, in een baxterrol met dagelijks de datum erop.
Handig voor een adhder ;).
Hoe vaak ik wel niet heb gedacht; " heb ik ze nou wel of niet ingenomen"?
En dan zei mijn man: " ja schat, dat deed je één minuut geleden "
helena2 schreef:
21-05-2021 22:27
Tuurlijk mag je dat vragen 😁.
Officieel mogen de 2,5 mg die magistraal bereid zijn (bij verschillende bereiders) al hele poos niet meer geleverd worden, tenminste voor volwassen dan igg.
Dit is een landelijk beleid.
Amfexa / tentin wel, maar er zijn heel veel klachten over bijwerkingen gekomen bij amfexa gebruikers.
Mijn apotheek heeft het nog een hele tijd (ik denk stiekem :p) wel geleverd / of voorraad opgemaakt.
Maar helaas kreeg ik vorige week bericht dat ze de magistraal bereide versies niet meer mogen leveren (wat voor veel mensen echt een fijne versie was) .
Er is één apotheek in Nederland die wel eigen merk (regenboog) mag leveren Ipv tentin/ amfexa.
Er zijn maar paar zorgverzekeraars die dit vergoeden.
Ik denk dat je dochter dan ook van de regenboog apotheek krijgt?
Want retard dexamfetamine is, naar mijn weten, alleen bij hun verkrijgbaar
Ik ben wel blij met Tentin. Breekt gelukkig erg makkelijk.
Geen andere dex gehad eerder wel ritalin en strattera.

Lisdex laatst ook geprobeerd maar laagste dosis (20mg) is te sterk voor me.
Been there, done that, got the T-shirt.
Oh ja lisdex (elvanse) inderdaad ook langwerkend. Ik kreeg er paniek van .
Mooi Apatura! Ja het is heel verschillend en persoonlijk natuurlijk wat voor de één wel of niet werkt .
Over Amfexa waren echt zoveel bijwerkingen gemeld , dat ik er niet eens zin in heb om te proberen.
Tentin is hetzelfde dacht ik, alleen andere naam. Maar wie weet hebben ze de samenstelling wel wat veranderd?
Eviva, ze krijgt Elvanse van de psychiater. Vandaag eerste tablet. Lijkt wel qua humeur en stemming al beter te gaan dan bij de methylfenidaat! Maar ze heeft maar 20 mg nog. Dus we’ll see.
Ik wist niet dat er geen andere langdurende opties zijn qua dexamfetamine. Alleen dus via de regenboogapotheek.
Ik heb ook een ADHD diagnose gekregen, op mijn 40e.
Ik twijfel al langer of die diagnose wel klopt, aangezien medicatie niet hielp voor mijn concentratie problemen (maakt mij wel rustiger). Nu mijn leven in een rustiger vaarwater is gekomen, zijn veel van mijn klachten amper aanwezig.
En toen las ik dit artikel, en mijn bek viel open. ZOOO herkenbaar, alles ging bij mij precies zo als in dit artikel....Ik was ook klant bij ADHD Centraal, heel veel wisselingen in personeel daar. https://www.trouw.nl/zorg/in-de-adhd-fa ... ~b1d36556/
Meer mensen die dit herkennen?
Aan adhd diagnoses/ behandelingen wordt geld verdiend. Maar de symptomen kunnen ook te maken hebben met bijv. hoogbegaafdheid of de overgang...
Hier methylfenidaat, op de dagen dat ik werk. Als ik het niet neem dan ben ik uitgeput aan het eind van de dag.

Ik blijf er helaas tegenaan lopen dat ik bij tegenslagen en moeilijke beslissingen niet goed weet welke keus ik moet maken, en dan schuif ik het voor me uit en blijf ik in de situatie hangen.. en kan ik er eindeloos over piekeren. Herkenbaar?
aardbeienslof schreef:
23-05-2021 08:36
Hier methylfenidaat, op de dagen dat ik werk. Als ik het niet neem dan ben ik uitgeput aan het eind van de dag.

Ik blijf er helaas tegenaan lopen dat ik bij tegenslagen en moeilijke beslissingen niet goed weet welke keus ik moet maken, en dan schuif ik het voor me uit en blijf ik in de situatie hangen.. en kan ik er eindeloos over piekeren. Herkenbaar?
100% herkenbaar die keuzestress, het in cirkels blijven draaien, het gevoel dat je niet alle opties overziet.

Inmiddels kan ik na een hoop oefenen en met hulp van dex, beter beslissen of iets persé 'nu!!' een antwoord/oplossing behoeft of later wanneer de betreffende situatie speelt. Dit scheelt een hoop eindeloos gemaal

Ik vind 'piekertijd' (met aandacht een bepaalde , strakomlijnde periode iets overdenken) vreselijk lastig al is het wel iets dat je kunt oefenen.
En het geeft wel rust, je hebt er zorgvuldig over gedacht, wat aantekeningen gemaakt en straks/morgen/volgende week is er weer een moment, tot die tijd hoef je niets steeds krampachtig vast te houden en uiteindelijk maar niks doet omdat je er niet meer uitkomt.

Maar t blijft iets waar je af en toe weer heel bewust mee aan de slag moet omdat de grote denkloop best hardnekkig is
En ... zonder meds vind ik het haast niet te doen lastige beslissingen tackelen dus dat doe ik dan ook heel bewust niet.
Eerst pillen erin en dan pas 'denken' of een lastig gesprek, planning maken etc
teaus wijzigde dit bericht op 23-05-2021 10:05
7.33% gewijzigd
Aardbeienslof
Waarom neem je eigenlijk alleen op werkdagen methtylfenidaat?

Vind je het niet prettig om ook op vrije dagen wat energie over te houden of wat soepeler doir de dingen heen te rollen?
Teaus schreef:
23-05-2021 10:00
Aardbeienslof
Waarom neem je eigenlijk alleen op werkdagen methtylfenidaat?

Vind je het niet prettig om ook op vrije dagen wat energie over te houden of wat soepeler doir de dingen heen te rollen?
Omdat ik op de vrije dagen meestal ga hardlopen en dat gaat minder als ik het dan neem.
Sowieso voel ik me op die dagen prettiger, ik rommel dan wat aan, doe dingen met man en kinderen, ga winkelen, in de tuin werken, het water op, spreek met een vriendin af, en dan voel ik me het fijnst.
Het gaat bij mij fout als ik echt moet focussen of veel dingen heb op een dag, of als ik het ergens moeilijk mee heb.
Ik slik het overigens nog niet zo lang hoor, dus ben nog een beetje zoekende.
Ik probeer “piekertijd” maar ergens blijf ik eraan denken en word soms echt met een rotgevoel wakker. En ik vind het lastig mijn kinderen te adviseren. Als ik ze adviseer om er nog eens rustig over na te denken dan zie ik dat vrienden/vriendinnen om hen heen al drie keer een beslissing hebben gemaakt en dan twijfel ik weer.
Dochter heeft ook add dus besluiteloosheid is hier wel een dingetje ..
anoniem_399866 wijzigde dit bericht op 23-05-2021 11:06
0.99% gewijzigd
Aarbeienslof,
Herkenbaar. Ik kan soms/vaak totaal geen keuzes maken en bij sommige situaties maak ik de keuze vrij snel en direct. Dus dat gaat bij mij 2 kanten op.
De medicatie is wel helpend tot het maken van keuzes. Ik pieker minder en kan dus ook besluiten even geen beslissing te nemen zonder er last van te hebben.

Maar zodra ik iets besluit, dan sta ik daar ook helemaal achter.
Als ik wat slechtere dagen heb, kan ik echt niks beslissen. Tegenwoordig zeg ik dan ook dat ik het even niet weet en er nog op terug kom. Dat is wel helpend. Weet de ander waar ze aan toe zijn.
MEFunny schreef:
23-05-2021 10:32
Aarbeienslof,
Herkenbaar. Ik kan soms/vaak totaal geen keuzes maken en bij sommige situaties maak ik de keuze vrij snel en direct. Dus dat gaat bij mij 2 kanten op.
De medicatie is wel helpend tot het maken van keuzes. Ik pieker minder en kan dus ook besluiten even geen beslissing te nemen zonder er last van te hebben.

Maar zodra ik iets besluit, dan sta ik daar ook helemaal achter.
Als ik wat slechtere dagen heb, kan ik echt niks beslissen. Tegenwoordig zeg ik dan ook dat ik het even niet weet en er nog op terug kom. Dat is wel helpend. Weet de ander waar ze aan toe zijn.
Jij zegt t iets compacter ;-D maar dit bedoel ik dus
Teaus schreef:
23-05-2021 10:47
Jij zegt t iets compacter ;-D maar dit bedoel ik dus
:high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven