Man gaat over mijn grens
zondag 2 mei 2021 om 14:54
Beste vivavrouwen,
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
zaterdag 22 mei 2021 om 13:43
Nou, ach gut die arme man die er niks van snapt. Stel je verwachtingen van mensen in het algemeen en deze man in het bijzonder even naar boven bij alsjeblieft.kadanz schreef: ↑22-05-2021 13:11Precies, en dat wordt over het hoofd gezien hier. Hij zit nog ergens tussen ‘het zit wel goed’ en ‘ik heb er nog wat moeite mee’ terwijl TO in stilte in een wervelstorm zit. Dat weet hij dan weer niet.
Een paar weken later slaapt TO ineens met de deur op de knip en heeft hij nog geen idee wat er echt speelt. De discussie loopt éénzijdig via het forum. Begrijpelijk, maar ik weet niet precies wat men hier dan nog van die man verwacht.
Die vent is hopelijk niet debiel en zelfs mensen met een laag iq kunnen emoties prima opvangen en deze man heeft zo te lezen best door dat er iets aan de hand is.
Wat hij daar wel en niet mee doet, is een bewuste keuze. Bewust.

zaterdag 22 mei 2021 om 13:47
Wat moet hij doen dan?Mermedina schreef: ↑22-05-2021 13:43Nou, ach gut die arme man die er niks van snapt. Stel je verwachtingen van mensen in het algemeen en deze man in het bijzonder even naar boven bij alsjeblieft.
Die vent is hopelijk niet debiel en zelfs mensen met een laag iq kunnen emoties prima opvangen en deze man heeft zo te lezen best door dat er iets aan de hand is.

zaterdag 22 mei 2021 om 13:50
Om te beginnen niet gaan drinken als TO aangeeft dat ze het daar moeilijk mee heeft.
zaterdag 22 mei 2021 om 13:53
Maar dan heb je het geen vijf keer gezegd en is dat nog misschien alsnog onduidelijk.
Want mannen hebben geen mond en kunnen verbaal zelf niet even vragen of het toch goed is.
Nee=nee.
Als je er ja van wil maken, stop dan met doorgaan en vraag daarna of ze toch geen zin heeft en als daar geen ja opkomt, dan staat die nee nog gewoon.
Als hun baas ergens nee opzegt, doen ze datgene ook niet zonder ja om dan vervolgens te zeggen dat het niet duidelijk was omdat de baas geen tweede, derde of vijfde keer nee zei. Of omgekeerd, zo'n werknemer zouden ze ook niet willen. Bij werk gaat het meestal nog niet eens om lichamelijke integriteit.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 22-05-2021 13:54
0.32% gewijzigd

zaterdag 22 mei 2021 om 13:53
Voor zover wij kunnen oordelen ging dat gesprek over alcohol en dat ze liever niet heeft dat hij net zoals op die bewuste avond weer gaat drinken met die vriend. Een beetje symptoombestrijding dus, niet de echte discussie die noodzakelijk is.xynix schreef: ↑22-05-2021 13:39Nou, “ineens”. TO schrijft er dit over:
Ze heeft dus precies gezegd wat ze niet fijn vindt. Maar man vindt dat overdreven en wil geen slecht gevoel krijgen over zichzelf.
Want “men” hier van man verwacht is op het moment niet heel veel meer dan luisteren. Maar dat lukt hem niet zo goed, hij loopt weg.
Hij vraagt nota bene om toestemming! Hij snapt dus dat er iets scheef zit, maar niet hoe diep de pijn zit.

zaterdag 22 mei 2021 om 13:55
Dat hij maling heeft aan haar blijkt wel dat hij na dit voorval, na een slotje op de deur gewoon naar een vriend gaat. Hij heeft echt wel momenten gehad ook om dit zelf te bedenken. Hij laat haar aardig vallen op deze manier.
zaterdag 22 mei 2021 om 13:58
Nota bene nog toestemming. Nou, wat goed van hem na zoiets. Een beetje vent gaat dat gewoon niet doen nadat er zoiets gebeurd is en hoeft dan niet weer stress en discussie bij TO te leggen.kadanz schreef: ↑22-05-2021 13:53Voor zover wij kunnen oordelen ging dat gesprek over alcohol en dat ze liever niet heeft dat hij net zoals op die bewuste avond weer gaat drinken met die vriend. Een beetje symptoombestrijding dus, niet de echte discussie die noodzakelijk is.
Hij vraagt nota bene om toestemming! Hij snapt dus dat er iets scheef zit, maar niet hoe diep de pijn zit.
Om dan vervolgens zielig te gaan doen en toch te gaan. Niks toestemming vragen dus.
zaterdag 22 mei 2021 om 13:58
Hij vraagt toestemming, maar als ze nee zegt doet hij het toch.... komt dat toch even bekend voor....kadanz schreef: ↑22-05-2021 13:53Voor zover wij kunnen oordelen ging dat gesprek over alcohol en dat ze liever niet heeft dat hij net zoals op die bewuste avond weer gaat drinken met die vriend. Een beetje symptoombestrijding dus, niet de echte discussie die noodzakelijk is.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu

zaterdag 22 mei 2021 om 14:00
Is dit echt een serieuze vraag?

zaterdag 22 mei 2021 om 14:00
Ze waren bijna drie weken verder he. TO schrijft dat ze beiden na een paar moeilijke dagen doorgingen met hun leven. TO zelf voelde zich ook ‘vrij gewoon’. Het laat zich dan raden hoe die man zich voelt.Mermedina schreef: ↑22-05-2021 13:43Nou, ach gut die arme man die er niks van snapt. Stel je verwachtingen van mensen in het algemeen en deze man in het bijzonder even naar boven bij alsjeblieft.
Dat het toch door blijft sudderen bij TO is logisch, maar als ze daar niet over praat met hem, dan is het niet zo gek dat die man even niet weet wat er precies van hem verwacht wordt.

zaterdag 22 mei 2021 om 14:03
Ik geef hem geen compliment, ik geef aan dat hij zich blijkbaar ongemakkelijk voelt maar het verder niet snapt omdat er niet gesproken wordt.Paarsebloem schreef: ↑22-05-2021 13:58Nota bene nog toestemming. Nou, wat goed van hem na zoiets. Een beetje vent gaat dat gewoon niet doen nadat er zoiets gebeurd is en hoeft dan niet weer stress en discussie bij TO te leggen.
Om dan vervolgens zielig te gaan doen en toch te gaan. Niks toestemming vragen dus.
Of het is gewoon een aso. Dat kan ook, maar dan hoeft dit topic ook geen 43 pagina’s te duren.
TO was er gewoon vanochtend ook in de discussie, twijfelde of ze meer info moest delen.GreenLadyFern schreef: ↑22-05-2021 13:59Lieve TO, hopelijk ben je de nacht goed doorgekomen. Ik snap goed dat je je even afzijdig houdt met de discussie die gaande is, als je me een pb wil sturen om toch wat kwijt te kunnen mag dat he![]()
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 22-05-2021 14:05
23.91% gewijzigd

zaterdag 22 mei 2021 om 14:03
Dat ben ik niet met je eens. Het begint met die alcohol.
Ik kijk op dit moment een Netflixserie over moordenaars. Allemaal zeggen ze dat ze zich niks hadden voorgenomen, maar dat het “gewoon gebeurde”. Allemaal waren ze onder invloed van alcohol en/of drugs. Voor allemaal was het alcohol- en drugsgebruik heel gewoon. Geen een van hen kwam op het idee dat ze ook een keuze hadden gehad om geen alcohol of drugs te gebruiken.
Waarom ik dit aanhaal, is omdat veel mensen net doen alsof je domme pech hebt als je onder invloed van middelen iets stoms doet. Nee, dat is geen domme pech, dat is een risico wat je heel bewust neemt. Je neemt alcohol niet omdat je dan ineens zo goed kunt luisteren of ineens beter bent in de baby verschonen.
En in plaats van daarnaar te vragen, besluit hij eroverheen te stappen. Hij vindt dat hij eenzijdig mag beslissen dat haar gevoelens onbelangrijk zijn.Hij vraagt nota bene om toestemming! Hij snapt dus dat er iets scheef zit, maar niet hoe diep de pijn zit.
Ik snap niet wat daaraan te nuanceren valt.
zaterdag 22 mei 2021 om 14:04
Goed van jou, GLF, wat een lief aanbod.GreenLadyFern schreef: ↑22-05-2021 13:59Lieve TO, hopelijk ben je de nacht goed doorgekomen. Ik snap goed dat je je even afzijdig houdt met de discussie die gaande is, als je me een pb wil sturen om toch wat kwijt te kunnen mag dat he![]()
Ik stop maar even met reageren. Dit ontsporen helpt TO niet en ik merk dat ik kriegel word.
zaterdag 22 mei 2021 om 14:07
Mijn man is weer thuis. Ik had een rustige avond achter de rug die me wel goed deed, maar toen mijn man binnen kwam zag ik meteen dat hij het er stevig van genomen had. Hij ging met een duidelijke kater op de bank liggen en ineens knapte er iets in mij.
Ik heb hem gezegd dat ik echt niet wilde die nacht en dat ik niet begrijp wat er gebeurd is en hoe hij gewoon door kon gaan. Dat er nu iets tussen ons in staat en dat ik niet weet hoe ik het weg kan krijgen en dat ik het sowieso echt niet fijn meer vind als hij drinkt. Hij was eerst helemaal stil en daardoor ging ik alleen maar meer praten. Dat ik hem toch gezegd had dat ik er nog niet klaar voor was, dat hij weet dat hij onaangenaam kan worden als hij drinkt, dat ik me vies voel en schaam, ook naar ons kind toe. En zo maar door.
Het werd toen heel naar. Hij zei eerst dat hij zich die nacht ongewenst voelde. Dat hij blij was om me te zien en dat ik chagrijnig deed. Dat hij weet dat hij teveel heeft lopen pushen, dat hij met wat hij wilde bezig was en zich daar heel schuldig en slecht over voelt. Maar dat hij ook sorry heeft gezegd daarvoor en dat ik toen zei dat het goed was. Dat ik al de hele tijd afstandelijk doe en dat hij niet helemaal snapt wat ik nu precies nog van hem wil. Daarna werd hij steeds bozer en zei hij dat hij rekening met mij wil houden maar niet als hij mijn gevoelens heel onterecht vindt zoals eergisteren. Dat hij niet zomaar kan veranderen hoe hij over dingen denkt. Dat hij een fout heeft gemaakt en daar mee zit, maar dat ik nu doe alsof hij een walgelijk iemand is en dat hij niet weet wat hij daar mee moet.
Het was achteraf misschien niet zo slim om dit gesprek toch nog onvoorbereid te voeren terwijl hij een kater heeft... Hij zit nu boven.
Ik heb hem gezegd dat ik echt niet wilde die nacht en dat ik niet begrijp wat er gebeurd is en hoe hij gewoon door kon gaan. Dat er nu iets tussen ons in staat en dat ik niet weet hoe ik het weg kan krijgen en dat ik het sowieso echt niet fijn meer vind als hij drinkt. Hij was eerst helemaal stil en daardoor ging ik alleen maar meer praten. Dat ik hem toch gezegd had dat ik er nog niet klaar voor was, dat hij weet dat hij onaangenaam kan worden als hij drinkt, dat ik me vies voel en schaam, ook naar ons kind toe. En zo maar door.
Het werd toen heel naar. Hij zei eerst dat hij zich die nacht ongewenst voelde. Dat hij blij was om me te zien en dat ik chagrijnig deed. Dat hij weet dat hij teveel heeft lopen pushen, dat hij met wat hij wilde bezig was en zich daar heel schuldig en slecht over voelt. Maar dat hij ook sorry heeft gezegd daarvoor en dat ik toen zei dat het goed was. Dat ik al de hele tijd afstandelijk doe en dat hij niet helemaal snapt wat ik nu precies nog van hem wil. Daarna werd hij steeds bozer en zei hij dat hij rekening met mij wil houden maar niet als hij mijn gevoelens heel onterecht vindt zoals eergisteren. Dat hij niet zomaar kan veranderen hoe hij over dingen denkt. Dat hij een fout heeft gemaakt en daar mee zit, maar dat ik nu doe alsof hij een walgelijk iemand is en dat hij niet weet wat hij daar mee moet.
Het was achteraf misschien niet zo slim om dit gesprek toch nog onvoorbereid te voeren terwijl hij een kater heeft... Hij zit nu boven.
zaterdag 22 mei 2021 om 14:11
TO wilde niet dat hij ging drinken.kadanz schreef: ↑22-05-2021 14:00Ze waren bijna drie weken verder he. TO schrijft dat ze beiden na een paar moeilijke dagen doorgingen met hun leven. TO zelf voelde zich ook ‘vrij gewoon’. Het laat zich dan raden hoe die man zich voelt.
Dat het toch door blijft sudderen bij TO is logisch, maar als ze daar niet over praat met hem, dan is het niet zo gek dat die man even niet weet wat er precies van hem verwacht wordt.
Toen liep hij weg, ging zielig doen en ging toch.
Hij doet precies waar hij zelf zin in heeft. Dat is iets anders dan 'niet weten'.

zaterdag 22 mei 2021 om 14:16
Juist heel goed dat je het eruit hebt gegooid! Ik snap je man wel dat hij niet helemaal snapt wat je wil, maar het moet nu duidelijk voor hem zijn dat jij hier moeite mee hebt en houdt, en dat hij hier dus iets mee moet. Het is je volste recht om terug te komen op wat je zei dat het 'wel goed' was.
anoniem_64833f9ed6645 wijzigde dit bericht op 22-05-2021 14:22
0.70% gewijzigd

zaterdag 22 mei 2021 om 14:16
Hè, wat vervelend dat hij zo reageerde!
Alleen maar begrijpelijk dat je nu even knapte als hij zo duidelijk een kater heeft. Maar laten we even heel duidelijk zijn:
Dat hij zich ongewenst voelt geeft hem geen recht op seks
Dat jij volgens hem chagrijnig was geeft hem geen recht op seks.
en het allerbelangrijkste:
Hij bepaalt NIET hoe, wanneer, en óf, je hem gaat vergeven.
Hoe hij hierover denkt is niet belangrijk, dat hij denkt dat jij alles wat dit oproept naast je kan neerleggen omdat hij heeft toegegeven dat hij een fout heeft gemaakt en sorry heeft gezegd, is niet van toepassing.
Hij heeft jouw vertrouwen geschonden, hij heeft jouw grenzen overschreden, hij gaat niet bepalen wanneer jij dat zou moeten vergeven, en wat er al dan niet onterecht is.
Het is niet jouw schuld dat het gebeurd is. Het is je goed recht om hem niet 'zo makkelijk' te vergeven. Je mag hierover alles voelen wat je wilt, en het is aan jou op welke manier, en op welk tempo, je hierdoorheen wilt werken. Met, of zonder hem.
Alleen maar begrijpelijk dat je nu even knapte als hij zo duidelijk een kater heeft. Maar laten we even heel duidelijk zijn:
Dat hij zich ongewenst voelt geeft hem geen recht op seks
Dat jij volgens hem chagrijnig was geeft hem geen recht op seks.
en het allerbelangrijkste:
Hij bepaalt NIET hoe, wanneer, en óf, je hem gaat vergeven.
Hoe hij hierover denkt is niet belangrijk, dat hij denkt dat jij alles wat dit oproept naast je kan neerleggen omdat hij heeft toegegeven dat hij een fout heeft gemaakt en sorry heeft gezegd, is niet van toepassing.
Hij heeft jouw vertrouwen geschonden, hij heeft jouw grenzen overschreden, hij gaat niet bepalen wanneer jij dat zou moeten vergeven, en wat er al dan niet onterecht is.
Het is niet jouw schuld dat het gebeurd is. Het is je goed recht om hem niet 'zo makkelijk' te vergeven. Je mag hierover alles voelen wat je wilt, en het is aan jou op welke manier, en op welk tempo, je hierdoorheen wilt werken. Met, of zonder hem.
zaterdag 22 mei 2021 om 14:17
Je kan er niks aandoen dat hij met zo'n kater thuis kwam. Dat was zijn keuze.Zandblauwtjes schreef: ↑22-05-2021 14:07Mijn man is weer thuis. Ik had een rustige avond achter de rug die me wel goed deed, maar toen mijn man binnen kwam zag ik meteen dat hij het er stevig van genomen had. Hij ging met een duidelijke kater op de bank liggen en ineens knapte er iets in mij.
Wat betreft dat rekening houden met: bij de eerste keer dat je iets redelijks vraagt (niet drinken nadat er de vorige keer zoiets gebeurd is), gaat hij al stampvoeten en komt hij ook nog eens zo thuis. Het belangrijkste is daarbij is dat er een voorwaarde zit aan dat rekening houden. Enkel rekening houden als hij dat terecht vindt. Lijkt erop dat hij iets snel onterecht vindt als het zijn pleziertjes in de weg zit.
Waar heeft nu eigenlijk rekening met je gehouden?

zaterdag 22 mei 2021 om 14:18
Hij snapt iets niet wat wel meer mensen niet vanzelf snappen: het gaat bij gevoelens niet of je het ermee eens bent of niet en of je ze terecht vindt of niet. Het gaat erom dat je de gevoelens van de ander ziet en erkent. Ook als je ze niet terecht vindt. Hij hoeft niet te veranderen hoe hij erover denkt, maar hij moet wel erkennen en accepteren dat jij er anders in staat.Zandblauwtjes schreef: ↑22-05-2021 14:07Daarna werd hij steeds bozer en zei hij dat hij rekening met mij wil houden maar niet als hij mijn gevoelens heel onterecht vindt zoals eergisteren. Dat hij niet zomaar kan veranderen hoe hij over dingen denkt. Dat hij een fout heeft gemaakt en daar mee zit, maar dat ik nu doe alsof hij een walgelijk iemand is en dat hij niet weet wat hij daar mee moet.
Rot dat het zo gelopen is. Maar niet jezelf verwijten dat je had moeten wachten tot zijn kater over was. Hij had ook kunnen kiezen om helemaal geen kater te krijgen, door niet te gaan drinken.

zaterdag 22 mei 2021 om 14:21
Hij heeft geen besef wat zijn acties voor grote gevolgen hebben gehad. Voor jou fysiek en emotioneel.
Het komt over alsof jullie een gewoon meningsverschil hebben gehad en je met sorry je er overheen kan zetten.
Hij heeft een grens grof overschreden en denkt nu slachtoffer te zijn van jouw oneerlijkheid. Want waarom nog zo afstandelijk, terwijl hij sorry zei.
Het komt over alsof jullie een gewoon meningsverschil hebben gehad en je met sorry je er overheen kan zetten.
Hij heeft een grens grof overschreden en denkt nu slachtoffer te zijn van jouw oneerlijkheid. Want waarom nog zo afstandelijk, terwijl hij sorry zei.

zaterdag 22 mei 2021 om 14:23
Zandblauwtjes schreef: ↑22-05-2021 14:07
Dat komt niet uit de blauwe lucht vallen bij jou, het zit je dwars en je hebt daar geen gehoor voor gevonden bij hem. Dat jij dus dat allemaal in één keer hebt uitgesproken is misschien niet handig, maar wel een logisch gevolg van hoe het is gegaan. Dat hij nu ook weer de zaak omdraait vind ik geen goed teken, ook niet als je een kater hebt. Weten dat je niet prettig wordt van drank, daar versta ik meestal agressief onder of mans, en toch drinken is gebrek aan zelfinzicht. Dat hij dit na hetgeen wat allemaal gebeurt is toch doet en jou alleen laat na alle tekenen zoals je slotje op je deur.