Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

donderdag 24 juni 2021 om 12:08
Helemaal mee eens.
Je bent aan het mede opvoeden in dit geval. Ook wel eens ergens geweest met Kids van mensen zonder Kids. Lees wiebelige tafeltjes, oud papier bak, speeltjes van huisdier, hete thee van anderen, allemaal binnen handbereik. Ik was alleen maar aan het opletten op mijn Kids. Vervolgens ging er iets mis en kreeg kind een preek. Ik heb er wat van gezegd dat ik opvoed maar dat het in een dergelijke omgeving bijna niet te doen is. Waarop er boos werd gereageerd dat zij hun huis niet kunnen aanpassen aan Kids. Prima dan niet, maar dan kom ik dus niet meer want zoiets is gewoon niet te doen.

donderdag 24 juni 2021 om 12:10
Zeker. Als dat van die ander mag. Maar ik mag meestal wel spullen aanraken bij anderen thuis, jij?
Mijn dochter is voorzichtig en maakt nooit iets stuk. Als dat anders was, zou ik haar niet andermans spullen laten aanraken.
donderdag 24 juni 2021 om 12:10
Ik zou wel vragen of ze het niet leuk vond dat Tommie meekwam? Want ik had die indruk. Dan kan je het erover hebben. Iedereen ervaart zo'n kind op bezoek weer anders; de een vindt het bezoek het belangrijkste en de ander zijn spullen. Als ik een nieuw wit tapijt had liggen zou ik anders reageren dan met zeil op de vloer.Susan schreef: ↑24-06-2021 12:02In plaats van die app te sturen had moeder ook gewoon kunnen concluderen dat het idee om haar kind mee te nemen misschien leuk was maar dat het in de praktijk gewoon niet werkte, dus dat ze de volgende keer dit soort dingen beter niet kan afspreken als zoon geen school heeft. Ik vind het vrij zeurderig om er achteraf zo'n bericht over te gaan sturen.
Dan moet het maar zoals het kan
donderdag 24 juni 2021 om 12:11
Nouja ik heb het idee dat TO dus ook zo’n type is.MadameJean schreef: ↑24-06-2021 12:01Ik word supernerveus van dat soort mensen. Mijn man heeft zo'n tante.
Mijn oudste van zes mag er geen bakje yoghurt van aanrecht naar keuken dragen: 'dat is een heel oud bakje meisje, en ik wil geen vieze boel!'
Ze mogen ook niet in de tuin spelen, ja het mag wel, maar 'als je buiten bent, blijven jullie buiten, ik wil geen vieze boel'.
Van balorigheid gaan ze dan rondlopen en tegen de ruggen van de boeken in de kast aantikken. 'Boeken zijn er om te lezen, niet om aan te zitten!'.
Ze komen dan naar mij toe, 'mam, mogen we iets eten denk je?' waarop het klinkt 'nou kinderen die vragen worden overgeslagen!'
Lamlendig hangen ze vervolgens op schoot en krijgen ruzie (want er passen geen drie kinderen op): 'ze hangen wel erg aan hun. moeder he'.
Totaal andere belevingswereld, daar houd ik het maar op.
Ik nodig kinderloze mensen als mijn kind erbij moet zijn eigenlijk vrijwel altijd op een neutrale plek uit (kindvriendelijk café), of bij ons thuis.
Want ik vind er geen zak aan met mijn kind bij iemand anders thuis. De oudste is nieuwsgierig. We waren laatst nog bij een vriendin waar hij allemaal mooie reissouvernirs in de kast zag staan. Nou is zij echt een schat en hij mag alles van haar, maar dus niet van mij. Dus ik zit dan voortdurend ‘voorzichtig, niet doen, eerst vragen, enz.’
En mijn jongste (een baby) gooide een halve voeding eruit over haar vloer. Kan ik ook niks aan doen.
Maar bij mij thuis is het ‘ach, lapje erover’. Bij een ander voel ik me dan zo ongemakkelijk. Misschien vinden ze dat babyspuug heel vies, of was er net gedweild, etc.
Dus ik doe dat liever niet. Zelfs niet bij vriendinnen die heel makkelijk zijn ermee. Enige waar ik het ontspannen vind is bij vriendinnen met kinderen. Daar kun je de kids tenminste samen het halve huis overhoop laten halen en zelf nog eens erop proosten en zeggen: ‘ach, kinderen hè.’

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

donderdag 24 juni 2021 om 12:14
Om deze reden ging ik nooit bij kinderloze mensen op bezoek toen mijn kind kleiner was.
TO: ik snap dat je ingrijpt als kind iets stuk dreigt te maken. Maar waarom kind vragen z’n bordje op te ruimen? Dat is opvoeden en aan de moeder. Impliciet zeg je dan dat moeder kind niet goed opvoedt, vind ik. En zeg je er ook wat van als volwassen visite een bord laat staan? Of ben je dan wel beleefd en houd je je in ipv te corrigeren?
TO: ik snap dat je ingrijpt als kind iets stuk dreigt te maken. Maar waarom kind vragen z’n bordje op te ruimen? Dat is opvoeden en aan de moeder. Impliciet zeg je dan dat moeder kind niet goed opvoedt, vind ik. En zeg je er ook wat van als volwassen visite een bord laat staan? Of ben je dan wel beleefd en houd je je in ipv te corrigeren?
donderdag 24 juni 2021 om 12:15
Ik heb het ook wel eens meegemaakt met mijn kinderen, die waren toen nog heel klein en ik was bij een vriendin die toen nog geen kinderen had maar wel allerlei breekbare spullen in huis, zij was toen ook heel panisch dat er iets stuk zou gaan, dat de bank vies zou worden, et cetera. Het enige wat ik daarvan dacht is: dat gaan we voorlopig zo niet meer doen, als we afspreken met de kinderen erbij is het bij ons thuis en anders spreken we af met zijn tweeën. Het was een ongemakkelijk bezoek, maar het was niemands fout, het was gewoon geen handige inschatting geweest om op die manier af te spreken. Niks meer of minder.
susan wijzigde dit bericht op 24-06-2021 12:16
0.95% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Er was niet eens een bank, wat ze waren nog aan het klussen. Een klushuis, geen plek voor een 6 jarige.
En die moeder klinkt heel verbolgen. Ik zou er klaar mee zijn en terug appen: bedankt voor je hulp, we redden het verder wel. Echt, je mag tegenwoordig niks meer zeggen. Al die gevoelige sneeuwvlokjes, zowel kinderen als ouders. Je zal een keer nee horen.......

Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
Inderdaad.Melofkim schreef: ↑24-06-2021 12:14Om deze reden ging ik nooit bij kinderloze mensen op bezoek toen mijn kind kleiner was.
Dan moet het maar zoals het kan
donderdag 24 juni 2021 om 12:16
donderdag 24 juni 2021 om 12:17
Dat vind ik een heel lieve manier van corrigeren waar ik absoluut geen problemen mee zou hebben. Ik heb trouwens sowieso nooit zo’n moeite met andere mensen die mijn kinderen corrigeren.tv-icoon schreef: ↑24-06-2021 12:01Bij mij heeft een kind weleens een konijn uit zijn hok gehaald en hij liep er onhandig mee rond te sjouwen. Ik heb hem toen onderschept en het dier teruggebracht "want hij had zijn slaap nodig".
Ik denk dan wel: moeder houd je kind in de gaten anders moet ik dat doen.
Maar dan moet er in mijn ogen wel iets te corrigeren zijn.
Als ik met mijn kind in de tuin werk (vindt hij leuk) stampt hij vaak per ongeluk over de bloemetjes en plantjes heen. Ik leer hem dat dat niet mag. Maar hij mag naar hartelust een kuil in de modder naast het plantje graven. Dat gooi ik gewoon weer dicht op het eind.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

donderdag 24 juni 2021 om 12:17
Die moeder had zelf ook kunnen zeggen dat het kind zijn rommel op moest ruimen.Melofkim schreef: ↑24-06-2021 12:14Om deze reden ging ik nooit bij kinderloze mensen op bezoek toen mijn kind kleiner was.
donderdag 24 juni 2021 om 12:18
Echt? Je kunt toch ook zelf nadenken dat een kind meenemen naar een klushuis volstrekt niet slim is? Dan maar niet helpen of een andere keer.tv-icoon schreef: ↑24-06-2021 12:10Ik zou wel vragen of ze het niet leuk vond dat Tommie meekwam? Want ik had die indruk. Dan kan je het erover hebben. Iedereen ervaart zo'n kind op bezoek weer anders; de een vindt het bezoek het belangrijkste en de ander zijn spullen. Als ik een nieuw wit tapijt had liggen zou ik anders reageren dan met zeil op de vloer.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
donderdag 24 juni 2021 om 12:18
Ja, want het lijkt mij normaal als je niet bijvoorbeeld met zijn allen aan tafel hebt gegeten, je het bord niet zomaar ergens neer zet. Dan breng je het toch even naar de keuken. Of dat als je ergens aan het borrelen je glas zomaar neerzet?Melofkim schreef: ↑24-06-2021 12:14Om deze reden ging ik nooit bij kinderloze mensen op bezoek toen mijn kind kleiner was.
En het kan, maar ik vind zoiets raar, dus ik zou vragen of ze het of in de keuken willen zetten of op tafel, dan kan ik het makkelijker opruimen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 24 juni 2021 om 12:19
Waarom? Als ik op visite ga, ruim ik ook niet mijn glazen en borden op na afloop. Ik verwacht ook niet dat mijn bezoek dat doet. Waarom moeten kinderen het wel?Dragonslayer schreef: ↑24-06-2021 12:17Die moeder had zelf ook kunnen zeggen dat het kind zijn rommel op moest ruimen.

donderdag 24 juni 2021 om 12:20
Echt he. Straks hebben we een hele generatie special snowflakes die het woord nee niet willen horen en waar je altijd maar rekening mee moet houden.tanteslankie schreef: ↑24-06-2021 12:15Er was niet eens een bank, wat ze waren nog aan het klussen. Een klushuis, geen plek voor een 6 jarige.
En die moeder klinkt heel verbolgen. Ik zou er klaar mee zijn en terug appen: bedankt voor je hulp, we redden het verder wel. Echt, je mag tegenwoordig niks meer zeggen. Al die gevoelige sneeuwvlokjes, zowel kinderen als ouders. Je zal een keer nee horen.......![]()
Die opvoeding van de jaren 50 was zo gek nog niet.

Hoe weet je dat?
Echt? Oh ik ruim echt altijd op voor mijn gasten. Tot aan de asbak met vieze peuken in de tuin toe.dianaf schreef: ↑24-06-2021 12:18Ja, want het lijkt mij normaal als je niet bijvoorbeeld met zijn allen aan tafel hebt gegeten, je het bord niet zomaar ergens neer zet. Dan breng je het toch even naar de keuken. Of dat als je ergens aan het borrelen je glas zomaar neerzet?
En het kan, maar ik vind zoiets raar, dus ik zou vragen of ze het of in de keuken willen zetten of op tafel, dan kan ik het makkelijker opruimen.
donderdag 24 juni 2021 om 12:21

donderdag 24 juni 2021 om 12:21
Eh nee, daar viel zijn moeder juist over.tanteslankie schreef: ↑24-06-2021 12:21Echt? Vallen hier mensen over het feit dat to het kind vroeg om even zijn bordje weg te gooien?
Mijn god, over iets groot maken wat het totaal niet is zeg.
En daar gaat dit topic over.

donderdag 24 juni 2021 om 12:22

donderdag 24 juni 2021 om 12:22
Die moeder uit de OP viel daarover en TO vraagt wat wij daarvan vinden.tanteslankie schreef: ↑24-06-2021 12:21Echt? Vallen hier mensen over het feit dat to het kind vroeg om even zijn bordje weg te gooien?
Mijn god, over iets groot maken wat het totaal niet is zeg.

donderdag 24 juni 2021 om 12:23
Ik smijt niet met lades op een ander en ik schooi niet steeds om water. Meestal zit ik op de bank en praat ik met de gastheer/vrouw. Ik kom nooit zomaar ergens aan.
donderdag 24 juni 2021 om 12:24
Of je hebt gewoon een leuk gesprek en zit niet de hele tijd op dat kind te letten. Boeien dat er een bordje staat zou ik denken.Dragonslayer schreef: ↑24-06-2021 12:17Die moeder had zelf ook kunnen zeggen dat het kind zijn rommel op moest ruimen.