visa afgekeurd Colombia weet mezelf geen raad

zondag 22 augustus 2021 om 04:18
Hallo, ik weet niet zo goed wat ik op dit moment aanmoet met de situatie waarin ik mij bevind.
ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen en hopelijk kunnen jullie mij advies geven.
Ik ben 27 jaar en ben geboren en getogen in Nederland. In 2019 was ik 3 maanden op vakantie in Colombia (dat was voor de 4e keer dat ik dit land bezocht). Tegen het einde van mijn vakantie ben ik verliefd geworden op een Colombiaanse. Helaas kon ik toen niet langer blijven aangezien het toeristen visum maar 90 dagen is. Voor mijn vakantie had ik mijn spullen bewaard in een opslagbox en de sleutels ingeleverd van mijn toenmalige woning. ik was ook al wezen kijken voor mijn volgende appartement en ik had iets gevonden net over de grens, in Duitsland. Ik had het contract ondertekend en ik zou bij terugkomst er gelijk in kunnen. Toen ik eenmaal gevestigd was in Duitsland bleef ik elke dag contact houden met mijn vriendin. Het plan was om in april/mei weer op bezoek te komen, maar corona gooide roet in het plan. De president van Colombia besloot om de grenzen te sluiten voor een half jaar, vanaf 1 maart tot 1 september. Ondanks alles bleven wij allebei met het intense verlangen om met elkaar te zijn, ookal was de relatie heel pril toen we afscheid moesten nemen, we hebben echt een onbeschrijfelijke connectie met elkaar. Toen de grenzen eenmaal open gingen werd mijn vlucht alsnog een aantal keer uitgesteld. Uiteindelijk ben ik in december naar Colombia gegaan. En heb toen ook mijn appartement opgezegd aangezien het te duur zou worden om voor 6 maanden huur te blijven betalen. Het idee was om te kijken hoe het ons zou vergaan, want samenwonen is natuurlijk een grote stap.
Uiteindelijk ben ik super blij geweest met de keuze die ik heb gemaakt om naar Colombia te gaan, ik heb er geen moment spijt van gehad. Wij wonen nu samen en ik heb dus een visa aanvraag gedaan, met behulp van een advocaat want het was nogal ingewikkeld. We waren er bijna zeker van dat ze mijn visa aanvraag zouden goedkeuren aangezien we alles op een rijtje hebben. Nu heb ik te horen gekregen dat ze mijn aanvraag hebben afgekeurd. Ik heb 30 dagen de tijd gekregen om het land te verlaten. mijn advocaat zegt dat we geen bezwaar kunnen maken tegen de uitspraak maar dat ze de 30 dagen misschien wel kan verlengen naar 60 dagen. Ik ben compleet in shock, we hebben dit niet zien aankomen. Zelfs mijn advocaat zei dat dit de eerste keer is dat ze meemaakt dat met haar hulp is afgewezen. Hier heb ik mijn partner en ben in de afgelopen maanden heel hecht geworden met mijn schoonfamilie. In Nederland heb ik letterlijk niemand, geen familie en geen vrienden. Hier in colombia heb ik een vaste baan, maar ze hebben hier andere valuta en het minimum inkomen is ongeveer 250 euro per maand. Ik heb dus niet eens geld om een vliegticket te kopen, laat staan om een verblijf in Nederland te betalen. ik weet dat de woningnood verschrikkelijk is in Nederland en ik ben bang om te eindigen als een dakloze. Mijn advocaat gaat na het weekend wel wat dingen navragen aan de migratie dienst, maar aangezien je geen bezwaar kunt maken verwacht ik niet dat ik opeens toch mag blijven.
ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen en hopelijk kunnen jullie mij advies geven.
Ik ben 27 jaar en ben geboren en getogen in Nederland. In 2019 was ik 3 maanden op vakantie in Colombia (dat was voor de 4e keer dat ik dit land bezocht). Tegen het einde van mijn vakantie ben ik verliefd geworden op een Colombiaanse. Helaas kon ik toen niet langer blijven aangezien het toeristen visum maar 90 dagen is. Voor mijn vakantie had ik mijn spullen bewaard in een opslagbox en de sleutels ingeleverd van mijn toenmalige woning. ik was ook al wezen kijken voor mijn volgende appartement en ik had iets gevonden net over de grens, in Duitsland. Ik had het contract ondertekend en ik zou bij terugkomst er gelijk in kunnen. Toen ik eenmaal gevestigd was in Duitsland bleef ik elke dag contact houden met mijn vriendin. Het plan was om in april/mei weer op bezoek te komen, maar corona gooide roet in het plan. De president van Colombia besloot om de grenzen te sluiten voor een half jaar, vanaf 1 maart tot 1 september. Ondanks alles bleven wij allebei met het intense verlangen om met elkaar te zijn, ookal was de relatie heel pril toen we afscheid moesten nemen, we hebben echt een onbeschrijfelijke connectie met elkaar. Toen de grenzen eenmaal open gingen werd mijn vlucht alsnog een aantal keer uitgesteld. Uiteindelijk ben ik in december naar Colombia gegaan. En heb toen ook mijn appartement opgezegd aangezien het te duur zou worden om voor 6 maanden huur te blijven betalen. Het idee was om te kijken hoe het ons zou vergaan, want samenwonen is natuurlijk een grote stap.
Uiteindelijk ben ik super blij geweest met de keuze die ik heb gemaakt om naar Colombia te gaan, ik heb er geen moment spijt van gehad. Wij wonen nu samen en ik heb dus een visa aanvraag gedaan, met behulp van een advocaat want het was nogal ingewikkeld. We waren er bijna zeker van dat ze mijn visa aanvraag zouden goedkeuren aangezien we alles op een rijtje hebben. Nu heb ik te horen gekregen dat ze mijn aanvraag hebben afgekeurd. Ik heb 30 dagen de tijd gekregen om het land te verlaten. mijn advocaat zegt dat we geen bezwaar kunnen maken tegen de uitspraak maar dat ze de 30 dagen misschien wel kan verlengen naar 60 dagen. Ik ben compleet in shock, we hebben dit niet zien aankomen. Zelfs mijn advocaat zei dat dit de eerste keer is dat ze meemaakt dat met haar hulp is afgewezen. Hier heb ik mijn partner en ben in de afgelopen maanden heel hecht geworden met mijn schoonfamilie. In Nederland heb ik letterlijk niemand, geen familie en geen vrienden. Hier in colombia heb ik een vaste baan, maar ze hebben hier andere valuta en het minimum inkomen is ongeveer 250 euro per maand. Ik heb dus niet eens geld om een vliegticket te kopen, laat staan om een verblijf in Nederland te betalen. ik weet dat de woningnood verschrikkelijk is in Nederland en ik ben bang om te eindigen als een dakloze. Mijn advocaat gaat na het weekend wel wat dingen navragen aan de migratie dienst, maar aangezien je geen bezwaar kunt maken verwacht ik niet dat ik opeens toch mag blijven.
woensdag 25 augustus 2021 om 10:26
Wat een vervelende situatie voor je! Ik denk dat je beste optie dan Nederland is (of een buurland van Colombia zoals iemand al opperde)?
Ik denk dat een huurhuis vinden lastig gaat zijn, want om iets te kunnen huren moet je inderdaad loonstroken voorleggen en ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). En je kan je daar pas registreren als je een woonadres hebt dacht ik?
Wat ik zou doen: tijdelijk een kamer huren (check Facebook groepen of kamer websites), wellicht zijn er huizen waar je tijdelijk kan wonen. Of check marktplaats voor mensen die hun huis tijdelijk onderverhuren.
Anders kan je nog kijken voor anti-kraak woningen bij organisaties zoals Interveste, Villex en Adhoc Beheer, maar volgens mij zitten daar ook voorwaarden aan. Of een vakantiewoning op een vakantiepark huren.
Ik zou z.s.m. vanuit Colombia al gaan solliciteren op banen in Nederland, gezien het sollicitatieproces soms ook even kan duren. Voordeel is dat er krapte is op de arbeidsmarkt, dus de kans op een baan is vast goed.
Ik denk dat een huurhuis vinden lastig gaat zijn, want om iets te kunnen huren moet je inderdaad loonstroken voorleggen en ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). En je kan je daar pas registreren als je een woonadres hebt dacht ik?
Wat ik zou doen: tijdelijk een kamer huren (check Facebook groepen of kamer websites), wellicht zijn er huizen waar je tijdelijk kan wonen. Of check marktplaats voor mensen die hun huis tijdelijk onderverhuren.
Anders kan je nog kijken voor anti-kraak woningen bij organisaties zoals Interveste, Villex en Adhoc Beheer, maar volgens mij zitten daar ook voorwaarden aan. Of een vakantiewoning op een vakantiepark huren.
Ik zou z.s.m. vanuit Colombia al gaan solliciteren op banen in Nederland, gezien het sollicitatieproces soms ook even kan duren. Voordeel is dat er krapte is op de arbeidsmarkt, dus de kans op een baan is vast goed.
woensdag 25 augustus 2021 om 12:00
Ik zou ook er niet standaard vanuit gaan dat je vriendin naar Nederland kan komen. Die kans is niet super groot en als ik je situatie zo hoor, kan het nog wel eens jaren duren voor je vermogend genoeg bent. Zelfs dan is de kans zeer klein, zeker in een pandemie en met grove achterstand bij de IND. Jullie zaak heeft ook nul urgentie.
woensdag 25 augustus 2021 om 12:04
En je partner dan? Is dat ook iemand met een laag inkomen of heeft zij helemaal geen inkomen?wereldvanverschil schreef: ↑25-08-2021 00:58Ik weet dat illegaal werken niet de beste optie is maar het is beter dan niks verdienen. Nu komt er tenminste iets van inkomsten binnen. We hebben al bijna 2 jaar een relatie ookal was wel een jaar daarvan dus op afstand. We hadden wel echt elke dag contact.
In elk geval, wat ik zou doen: teruggaan naar NL, hier eerst alles op de rails krijgen qua wonen en inkomsten. En ja, ik snap dat dat tijd kost, misschien wel een jaar of zo maar dan regel je het wel voor eens en altijd goed. Jullie relatie is al eerder lange tijd op afstand geweest. Je kunt daar niet echt een toekomst opbouwen. Je kunt er niet legaal werken, je hebt er geen goed inkomen. Denk nou eens met je hoofd in plaats van met je gevoel; je bent al eerder veel te impulsief geweest en nu zie je wat daar voor ellende van komt. Illegaal werken, illegaal daar verblijven; het gaat je niks brengen. Wat als een van jullie ziek wordt oid? Jij hebt geen poot om op te staan. Wees realistisch en zet die roze bril af. Zoals het nu gaat zit er geen goede toekomst in.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
woensdag 25 augustus 2021 om 12:09
Inschrijven kost ook geld, ca. 50 euro per jaar per woningbouwvereniging staat mij bij. Voor jou nu veel geld. Heb je nog wel een Nederlandse rekening, want je moet het overmaken en aan overmaken via een buitenlandse rekening zitten ook weer kosten verbonden. Je moet ook vast gaan sparen voor zaken als de documenten die je straks nodig hebt. Hoeveel kun je eigenlijk sparen van die 250 als je aangeeft dat een vliegticket nu niet binnen bereik ligt.wereldvanverschil schreef: ↑25-08-2021 07:58Ik ben aan het nadenken en ik dacht misschien is het handig om mij in te schrijven bij zoveel mogelijk woning corporaties die sociale huurwoningen verloten, want als het om meettijd gaat kan ik laaaaaang wachten.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.

woensdag 25 augustus 2021 om 12:11
Sommige gemeentes accepteren ook een postadres. Anti-kraak lijkt mij een heel goed idee.DanceSleepRepeat schreef: ↑25-08-2021 10:26Wat een vervelende situatie voor je! Ik denk dat je beste optie dan Nederland is (of een buurland van Colombia zoals iemand al opperde)?

woensdag 25 augustus 2021 om 12:29
Volgens mij hoeft dat niet. Er zijn verschillende studenten visa.
Met die visa v kan je Spaans studeren. Dat is wat anders dan aan een universiteit. Universiteit is een visa m. Je moet je natuurlijk wel inschrijven, maar de toelatingseisen zijn dan anders.
woensdag 25 augustus 2021 om 12:36
Omdat zoiets alleen voor echte studenten is. Daarbij vervalt het visum als je stopt met studeren. To heeft geen geld om te studeren (laat staan 5 jaar). En vaak zijn er voor studenten ook wel vereisten (bijvoorbeeld leeftijd of alleen bepaalde studies etc).safrat schreef: ↑25-08-2021 09:28Ik weet niet veel van visa, maar ik zat me af te vragen waarom je niet voor een student visum bent gegaan. Het lijkt mij dat je dat makkelijker kunt verlengen. Na 5 jaar kan je dan een resident visa aanvragen of na 2 jaar de migrant visa.
Dus dan ga je van visa v naar visa m naar visa r.
Daarnaast kom je na 5 jaar studeren ook nog eens niet zomaar in aanmerking voor een permanente visum.
woensdag 25 augustus 2021 om 13:45
Ja ik zou ook niet terug naar NL gaan, veel moeilijker om hier wat te vinden. Voordeel van de EU is dat je kan wonen waar je wil.

woensdag 25 augustus 2021 om 13:52
Die kans is volgens mij nul, want je moet voor zover ik weet voldoende inkomen hebben om je partner te ondersteunen. Dat heeft to niet, sterker nog: die heeft niet eens een adres in Nederland.Perkele schreef: ↑25-08-2021 12:00Ik zou ook er niet standaard vanuit gaan dat je vriendin naar Nederland kan komen. Die kans is niet super groot en als ik je situatie zo hoor, kan het nog wel eens jaren duren voor je vermogend genoeg bent. Zelfs dan is de kans zeer klein, zeker in een pandemie en met grove achterstand bij de IND. Jullie zaak heeft ook nul urgentie.

woensdag 25 augustus 2021 om 14:49
Ik heb het niet over een echt student visum, want die valt in de categorie m. Als je 5 jaar onafgebroken studeert kan je overigens wel een R visum aanvragen:evelien2010 schreef: ↑25-08-2021 12:36Omdat zoiets alleen voor echte studenten is. Daarbij vervalt het visum als je stopt met studeren. To heeft geen geld om te studeren (laat staan 5 jaar). En vaak zijn er voor studenten ook wel vereisten (bijvoorbeeld leeftijd of alleen bepaalde studies etc).
Daarnaast kom je na 5 jaar studeren ook nog eens niet zomaar in aanmerking voor een permanente visum.
Has continuously and uninterruptedly held for five years a M visa in category 4 to 11, which includes retirement, work and student visas. Or continuously and uninterruptedly held a beneficiary visa of type R for five years.
Het visum v is voor kortere bezoeken, maar niet hetzelfde als een tourist visum. Er zijn 16 verschillende soorten visa v en 1 daarvan is:
Participate in an academic exchange program, advance training in art or trade, or undertake different studies in a primary, secondary or undergraduate higher education program. This activity includes taking Spanish classes and is one type of Colombia student visa.
Je kan met een visum v maximaal 2 jaar blijven en ze heeft die 2 jaar nodig om in aanmerking te komen voor het partner visum (visum m).
Ik weet niet hoe makkelijk het is om het visum v te verlengen of hoe zwaar een cursus is, maar het zal waarschijnlijk minder duur zijn dan een echte studie. Het gaat ook niet zozeer om een studie maar om het visum. Ze heeft nog 15 andere opties om een visum v te krijgen.
Ik vroeg me gewoon af of dat geen mogelijkheid was.
woensdag 25 augustus 2021 om 17:43
Ja maar dat geldt voor de hele wereld.
woensdag 25 augustus 2021 om 23:48
Iedere gemeente heeft regelingen voor mensen die dakloos en of adresloos zíjn . Je kunt je overal melden en dan kijken ze verder. Maar bij de laatste gemeente waar je hebt verbleven melden is het handigste.viva-amber schreef: ↑25-08-2021 20:10Ze heeft geen eigen gemeente. Zij is uitgeschreven en zonder adres krijg je geen bijstand.
donderdag 26 augustus 2021 om 10:00
Wat een nare situatie. Ik denk dat je het al goed aanpakt door nu te kijken hoe je terug kunt naar Nederland om daar te sparen. Je hebt gelijk dat werk wel redelijk makkelijk te vinden is op het moment, maar dat onderdak lastig gaat worden. Ik weet dat veel mensen tijdelijk in vakantieparken wonen, vaak arbeidsmigranten uit bijvoorbeeld Polen. Mogelijk kun je ook zoiets regelen?