Ex-man terminaal
maandag 6 september 2021 om 11:28
Korte situatieschets:
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.
Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.
Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.
Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.
En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.
Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.
Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.
Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.
Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.
En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.
Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
zondag 12 september 2021 om 08:46
Zonnebloempje, ik kan me er best iets bij voorstellen, bij gezamenlijk gaan zorgen met de vriendin. En zelfs bij in jouw huis. Dat zal ook het betrekken van de kinderen bij dit afscheid veel eenvoudiger maken omdat het gewoon “is”.
Denk vooral praktisch is mijn tip. Want dit zal waarschijnlijk geen jaren duren dus misschien is zijn voorstel best een goed idee. Vanuit een praktisch oogpunt voor de kinderen. Als zijn vriendin en jouw vriend ook betrokken worden.
Denk vooral praktisch is mijn tip. Want dit zal waarschijnlijk geen jaren duren dus misschien is zijn voorstel best een goed idee. Vanuit een praktisch oogpunt voor de kinderen. Als zijn vriendin en jouw vriend ook betrokken worden.
Chocolade, altijd goed!
zondag 12 september 2021 om 08:48
En die band mag best genoeg zijn om het toch te doen, voor hem te zorgen. Jij, de vriendin en jouw vriend.Zonnebloempje schreef: ↑08-09-2021 18:38Toen ik dit las, kon ik mijn tranen niet inhouden. Jij formuleert het precies zoals ik het voel!
Het wordt gewoon een heel zware tijd. Dat samen doen is gewoon een prima plan.
Chocolade, altijd goed!

zondag 12 september 2021 om 14:44
Hij gaat harstikke dood he. Hij heeft het dus helemaal niet goed voor elkaar. En hij ging in een appartement en zij bleef in het huis wonen. Misschien had zij het beter voor elkaat en ging hij spreekwoordelijk 3 hoog achter wonen. Weten we allemaal niet, doet er ook niet toe.MissMaran schreef: ↑12-09-2021 08:34Toch vind ik hem wel een handige Harry, jullie hebben nooit een regeling gehad voor de kinderen, met andere woorden hij liet jou alles doen en springt bij af en toe, en nu wil hij zijn vriendin aan de kant schuiven en jouw vriend voor een levenseinde regeling die hem het beste uitkomt.
Lief dat je zoveel voor hem voelt maar andersom zie ik dat niet zo.
Hij heeft het altijd wel goed voor elkaar, dat wel...
zondag 12 september 2021 om 15:48
“Ex” heeft een negatieve lading, hoe zeer dit ook niet van toepassing hoeft te zijn. Ik spreek ook liever van de vader van mijn kinderen dan van mijn ex-man. Mede doordat ik die negatieve lading -die er in ons geval niet was- wil voorkomen.
Zo condoleerde mijn manager mij met de volgende woorden: “Ja eh, toch gecondoleerd dan maar, met je ex-man”. Woorden die me tot op de dag van vandaag nog steken. Dit is overigens wel uitgesproken op een later moment, maar dat terzijde. Het illustreert hoe mensen er tegenaan kijken, een oordeel hebben en velen echt niet begrijpen dat he intens verdrietig ben. Voor het verlies van de vader van je kinderen, voor de andere ouder waar je een heel leven mee gedeeld hebt met enorme life-events (geboortes van deze kinderen), en voor het verlies van een dierbare vriend.
Het feit dat zoveel mensen ex-partners hun ex in huis nemen (oid) bii ziekte zegt alles. Dit was het kerngezin, die liefde zit diep en gaat ver.
Geloof niet alles wat je denkt.
zondag 12 september 2021 om 23:13
Het zijn emotioneel heel hevige, intense dagen geweest, maar ergens ook wel heel mooi.
Er waren verschillende gesprekken met mijn ex-man, die ik zoals La-Gamine ook al zei, gevoelsmatig liever "de vader van mijn kinderen" noem. Hij heeft deze week enorm gepiekerd over waar hij wil sterven en hij wil niet sterven in zijn eigen flat, zelfs niet als iedereen waarvan hij houdt bij hem zou zijn. Hoewel hij echt wel van zijn vriendin houdt, besefte hij dat, als hij moet kiezen, hij liever zou willen sterven bij ons, in ons oorspronkelijke gezamenlijke huis, waar ik dus nog steeds in woon. We hebben ook mooie gesprekken gehad over hoeveel we nog van elkaar houden, maar ook over de liefde voor onze nieuwe partners. Ik denk dat zijn gevoelens voor mij dezelfde zijn als die van mij voor hem. Zoals ik al eerder schreef, een zeer diepe liefde, maar een andere liefde dan die voor een partner, dan die voor ouders of die voor kinderen. En ik denk dat juist dat hem in de war gebracht heeft. Maar hij moet helemaal niet kiezen tussen mij en zijn vriendin!
De voorlopige besluiten zijn: hij gaat nu bij zijn vriendin wonen, maar blijft zijn flat bij ons in de buurt huren, om zolang hij lichamelijk nog in staat is, in zijn flat nog regelmatig tijd met de kinderen door te brengen. Ook gaan we wel regelmatig met ons vier, het oorspronkelijke kerngezin dus, nog proberen activiteiten te doen of eenvoudige dingen zoals samen eten, hier of in zijn flat. Ik heb hem gevraagd om te stoppen met piekeren over waar hij wil sterven. Dat hij daar pas over moet denken wanneer hij echt voortdurende zorgen nodig heeft, dus echt in de laatste fase. Als hij er dan nog steeds van overtuigd is dat hij liefst hier wil sterven, zal ik daar inderdaad voor zorgen en zullen de kinderen en ik bij hem zijn, maar zijn vriendin kan hier dan ook verblijven. Het is geen of-of situatie, maar en-en. Zijn vriendin en ik hebben een ander soort relatie met hem, dus hij moet niet kiezen.
Ik heb ondertussen ook heel mooie gesprekken gehad met mijn huidige vriend. Hij is een ontzettende steun. Hij stelde zelf voor dat ik nog moet proberen om zoveel mogelijk activiteiten te doen samen met de kinderen en hun vader! Hij zei ook uit zichzelf dat het heel normaal is dat ik nog steeds veel hou van de man waarmee ik zoveel jaren ben samen geweest en twee kinderen mee heb en dat hij begrijpt dat ik ook altijd van hem zal houden. Net zoals hij ook altijd van zijn overleden vriendin zal blijven houden, maar dat los staat van zijn gevoelens voor mij, iets wat ik ook begrijp.
Deze gesprekken met zowel de vader van mijn kinderen als met mijn huidige vriend hebben me mijn liefde voor hen alletwee alleen maar doen toenemen. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik weet dat de vader van mijn kinderen ook nog steeds heel veel van mij houdt, op dezelfde manier als ik van hem hou. En ik kan bijna niet begrijpen dat ik zoveel geluk heb dat ik mijn huidige vriend heb ontmoet. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mannen zijn die hun (relatief nieuwe) vriendin, zo steunen bij de ziekte van diens vorige partner. Het heeft mijn liefde voor hem alleen maar exponentieel doen toenemen.
De kinderen en ik hebben al begeleiding gekregen van een professional. Hoewel we slechts 1 gesprek hebben gehad, heeft het echt al veel geholpen. De vader van mijn kinderen krijgt vanaf dinsdag psychologische begeleiding. De kinderen hebben nu vooral veel vragen, die we ook eerlijk proberen te beantwoorden.
Bedankt allemaal voor jullie reacties en jullie steun. Jullie hebben me echt veel geholpen!
zonnebloempje wijzigde dit bericht op 13-09-2021 01:08
Reden: typo
Reden: typo
0.04% gewijzigd
maandag 13 september 2021 om 08:18
Hier ben ik t ook wel mee eens. Zowel die vriendin als ex hebben het zwaar genoeg nu. Ik zou ze laten.Susan schreef: ↑08-09-2021 10:56Ik vind dat je groot gelijk hebt dat jij dit niet aan zijn vriendin gaat vertellen. Het is niet aan jou, en wie zegt inderdaad dat hij het niet in een opwelling heeft gezegd vanuit een paniekgevoel en er nu alweer anders over denkt. Het geeft inderdaad alleen maar extra verdriet, voor alle partijen.
maandag 13 september 2021 om 09:51
Mooi Zonnebloempje. Heel fijn dat jullie zo’n open gesprek hebben gevoerd en de huidige partner erbij betrekken op deze manier. Dit is niet de tijd om mensen buiten te sluiten (nooit natuurlijk, maar helemaal niet nu), het is te groot om gesloten te zijn of het op z’n beloop te laten.
Mooi hoe jullie met elkaar tot een plan zijn gekomen waarin iedereen een bepaalde rol/aandeel krijgt.
Mooi hoe jullie met elkaar tot een plan zijn gekomen waarin iedereen een bepaalde rol/aandeel krijgt.
Geloof niet alles wat je denkt.

maandag 13 september 2021 om 10:37
maandag 13 september 2021 om 11:32
Heel binnenkort doen de kinderen en ikzelf mee aan een wandeling die georganiseerd wordt om geld te proberen ophalen om het onderzoek naar prostaatkanker te steunen en ik heb haar en haar dochter uitgenodigd om ook mee te wandelen, samen met ons.s-a-r-kast schreef: ↑13-09-2021 10:37Heb je al contact met zijn vriendin ook? Want dat lijkt me heel belangrijk.

vrijdag 17 september 2021 om 17:44
Ondanks de dramatische factor die deze hele situatie heeft veroorzaakt, wordt dit nog een mooi verhaal. Een verhaal dat natuurlijk slecht gaat eindigen, maar waarbij de achterblijvers met een warm gevoel aan het verleden kunnen terugdenken. En dat is goud waard, want het is al erg genoeg. Als je dan ook je hoofd nog moet breken over wie wat allemaal tegen wie heeft gezegd, wie wie een hak heeft gezet omdat er nog een rekening moest vereffend worden, dan is er geen plaats voor rouw.
Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte (want leuk gaat het natuurlijk niet worden) en dat iedereen het overlijden van de ex van Zonnebloem snel mag aanvaarden, eens het zover is.
Het ga jullie allemaal goed!
Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte (want leuk gaat het natuurlijk niet worden) en dat iedereen het overlijden van de ex van Zonnebloem snel mag aanvaarden, eens het zover is.
Het ga jullie allemaal goed!