Hoe kom ik van haar af?

29-05-2009 14:18 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de middelbare school zat er een meisje bij ons in de klas die erg gepest werd. Ik vond dat zielig en gaf haar aandacht. Gevolg: ze bleef maar achter me aanlopen! Uit medelijden ging ik af en toe met haar om, maar niet omdat ik haar nu zo leuk vond. Dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Ik zoek haar nooit op, zij mij wel. Eigenlijk heel sneu! Ik ben nu bijna 30 en ze loopt me nog steeds achterna! Ik kom er gewoon niet vanaf en het begint gewoon op stalking te lijken! Heb haar al meerdere keren (per email, in een gesprek, aan de telefoon, via hyves) laten weten dat ik haar niet als vriendin zie. We zijn te verschillend, ze past niet bij me, ze praat heel veel over onderwerpen die me echt niet boeien, etc. Toch blijft ze proberen. Heb haar van hyves gegooid en toon zelf nooit initiatief. Als ze jarig is feliciteer ik haar niet eens. Zij zal echter geen verjaardag van mij overslaan... Ze komt vaak onverwacht langs en dan zeg ik haar dat ik echt geen behoefte heb aan contact. Dan gaat ze weer. Maar daarna stuurt ze bijv weer een mail met de vraag of ik het echt niet wil proberen, want ze mist me en ik ben zo'n goede vriendin. Ik neem eigenlijk de telefoon niet op als ze belt (nummermelder), maar vandaag belde ze me met een nieuw nummer. Dus daar was ze weer! Ik word er gek van! Hoe bot moet ik zijn?!?!
Ja Minny, daar heb je ook gelijk in! Thanks! Erg fijn trouwens om dit hier op het forum kwijt te kunnen.
Coffee, ik denk ook dat je haar teveel ruimte geeft. Als jij argumenten inbrengt, dan heeft zij tegenargumenten. Op z'n moment moet je zeggen: "STOP! Voor mij voelt dit contact niet goed en ik wil het niet meer." Als jij haar een vinger geeft dan pakt ze je hand. Als je haar niet teveel wilt kwetsen dan zou ik een duidelijke mail sturen met daarin dat je het gevoel hebt dat zij niet begrijpt dat je het niet prettig (meer) vindt om contact met haar te hebben. Dat je dat al een tijdje op verschillende manieren probeert duidelijk te maken maar dat het lijkt alsof ze het niet hoort. Dat je het vervelend vindt dat het nu dan via deze weg moet, maar dat het blijkbaar anders niet overkomt. Je zou eventueel nog kunnen zeggen dat jullie leuke tijden gehad hebben maar dat jullie nu wat jou betreft uit elkaar gegroeid zijn en dat dat oke is voor jou want zo gaat het in het leven. Wens haar het allerbeste en doei..

Per mail is in dit geval ook makkelijker omdat je zelf ook aangeeft dat je mondeling te lief bent (of je toon). Dit soort dingen zijn nooit leuk om te doen, maar wat zij doet is nog veel minder leuk. Blijf in je boodschap bij jezelf, maak geen inhoudelijke verwijten verder (over stalking ofzo) En mocht ze daar weer op reageren: of niet reageren of de truc van de kapotte grammofoonplaat: herhalen herhalen herhalen en geen extra info.

(daarbij moet zij ook leren dat het geen zin heeft om achter iemand aan te lopen die jou niet ziet staan, ze doet zichzelf hier ook kwaad mee)
Is het mogelijk om haar met wat uitleg en advies de deur te sturen?

Zeggen dat je het vervelend vindt voor haar dat ze nauwelijks vrienden heeft en ze zich nu zo aan jou vastklampt. En dat je haar meer gunt. Namelijk een vriendschap die wél voor haar wilt gaan. Maar dat jij niet die vriendin (meer) wilt zijn omdat jullie te verschillend zijn en dat je hoopt voor haar dat ze op een andere manier leert om vrienden te maken met mensen die meer bij haar passen.

Misschien dat je haar kunt adviseren een cursus (assertiviteit of weet ik veel wat) te volgen, omdat je het idee hebt dat ze sociaal niet zo vaardig is. En dat dit haar kan helpen om vooruit te komen. En dat je haar dat gunt, maar dat jij dat niet wilt zijn voor haar (haar leerschool of vangnet of oefenvriendin) en dat ze nu oud genoeg is om dat zelf op te pakken.

Kortom, ik zou wel uitleggen, niet lullig doen, maar wel eerlijk met een fijn advies waar iemand misschien wat mee kan. Misschien kan ze er niet gelijk wat mee, maar op den duur wel. Misschien staat ze ooit over vijf jaar wel op je stoep met excuses omdat ze zich schaamt voor haar vroegere gedrag haha.

Bovenal, wees tergend duidelijk. Afgelopen! Niet meer! En het ga je goed!
-coffee, wat een vervelende situatie, ik krijg er rillingen van dat iemand zo ongevoelig is voor je mededelingen. Ze vernedert zichzelf en zuigt jou leeg. Ik hoop dat je de moed vindt er voor eens en altijd een einde aan te maken,want ik vrees dat die schone taak bij jou ligt.

De assertieve tips van Meli zijn goed. Probeer!

Je wilt haar niet kwetsen, maar wie wordt er nu in haar integriteit aangetast, jij toch? Wie beschermt jou?

Deel je plan van aanpak anders hier voor wat back up. Kom je als het gelukt is ook verslag doen op het topic "Succesvol assertief? ", dat loopt nog geen storm... *grin* and *wink*.
Hoi _Coffee,

Het is een moeilijke situatie. Ik begrijp dat je het zielig vind voor haar als ik je openingsverhaal lees dan vind ik het eigenlijk een heel zielige situatie. Zij het meisje dat gepest werd en jij die daar was om voor haar op te komen. Vanaf dat moment ben jij haar held geworden en zij adoreert je waarschijnlijk. Daarom kun je ook niets fout doen in je ogen. Ben je een keer bot, dan zal ze niet denken dat het met haar te maken heeft, maar het wijten aan het hebben van een slechte dag.

De enige oplossing die ik zie is een persoonlijk gesprek met haar aangaan, waarin je haar duidelijk maakt dat jij niet verder wilt gaan met de vriendschap. Het is dan belangrijk dat je duidelijk en oprecht bent, zodat ze eindelijk begrijpt dat het "over" is tussen jullie.

Je kunt haar eventueel ook een brief sturen, maar een gesprek lijkt me beter.

Mocht ze daarna nog doorgaan met contact opnemen of voor de deur staan, dan zou ik niet meer opnemen of opendoen. Hoe hard het ook klinkt.

Succes!
Voor tips en trucs om je relatie te beëindigen:

www.hoekomikvanhaaraf.nl

Ook kan je gebruik maken van het forum!

Succes!
De link naar dit topic aan haar mailen? Dan is ze vast zo van je 'vriendschap' genezen.
Ga in therapie!
Dood laten bloeden.

Niet zo bot zijn van; 'Ik wil niet dat je contact met me zoekt, want je aanwezigheid gaat me op de zenuwen.' Dat is gewoon te lomp en kwetsend,

Je neemt de telefoon niet op, en doet niet open als ze voor de deur staat? Hoe vaak zoekt ze je trouwens op?
pfff. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Al was er bij mij geen sprake van 15 jaar. Ik heb dit uitgesproken naar haar toe en zij zag de oplossing in ´meer tijd met elkaar doorbrengen.´

Ik heb aangegeven geen contact meer te willen omdat ik me er niet prettig meer bij voel. Er volgde een storm van mailtjes, telefoontjes, ´toevallig´ 3x per dag langsfietsen, zelfs bij de school van mijn zoontje wachten om te vragen of hij mee wou ijsje halen.. (HIJ IS 5 jaar!!!)

En dat laatste was voor mij de druppel. Ik was woest. Ik heb meerdere malen face to face aangegeven geen contact meer te willen, telefonisch en zelfs per mail. Dan ga je niet via mijn zoon mij terug te winnen. Ik heb mn zoon in de auto gezet en daarna heb ik haar heel duidelijk gezegd dat als ik haar nog 1x in de buurt van mijn zoon of ons huis zie, ik aangifte ging doen.

Overdreven?? Misschien wel.. Maar sindsdien niets meer van dr gehoord.. (AFKLOPPEN!!)
Een beetje offtopic. Ik ben vroeger in de eerste paar klassen middelbare school ook gepest. Ik ben er niet slechter uitgekomen en heb er ook nooit een trauma aan over gehouden want uiteindelijk ben ik vreselijk leuk opgedroogd ;)

Maar van die periode kan ik me nog heel goed herinneren dat ik niet wist wat ik erger vond, of dat ik niet wist aan welke mensen ik een grotere tyfushekel had. Aan zij die me pesten en dus redelijk duidelijk waren en er dus geen enkele illusie over lieten bestaan dat ze me gewoon stom vonden... of de mensen als de TO die net deden alsof ze je leuk vonden maar eigenlijk net zo als de pesters dachten en puur met je omgingn omdat je 'zielig was'...... De achterbakse figuren. Eenmaal volwassen en daarop terugkijkend weet ik heel goed wie ik de ergsten vond... juist.

Wat de TO moet doen is gewoon netjes opbiechten dat ze eigenlijk alleen maar met haar omging omdat ze haar zielig vond. Oftewel, de waarheid dus.
quote:Edwindevries schreef op 03 juli 2009 @ 15:20:

Voor tips en trucs om je relatie te beëindigen:

www.hoekomikvanhaaraf.nl

Ook kan je gebruik maken van het forum!

Succes!Dit riekt naar reclame zeker omdat dit je eerste post ooit is hier.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
quote:ikbenikhetisnietanders schreef op 03 juli 2009 @ 16:24:

[...]

Dit riekt naar reclame zeker omdat dit je eerste post ooit is hier.

Reclame? Reclame? Dit is pure promotie voor een te mooie site! Er staan wel echt tips en trucs op!

Grt!
quote:Edwindevries schreef op 03 juli 2009 @ 17:11:

[...]

Reclame? Reclame? Dit is pure promotie voor een te mooie site! Er staan wel echt tips en trucs op!

Grt!Promotie, reclame, jongen dat is toch hetzelfde?!
@TO: ga eerlijk zijn, ga de waarheid vertellen op een normale toon en stel dan je grens. Daarna moet ze dat aannemen en als dat niet zo is, dan reageer je niet. Geen halfslachtige acties maar duidelijk wezen en dan heb je recht van negeren.
quote:maansa schreef op 29 mei 2009 @ 14:54:

zo heey heb je haar 15 j aan het lijntje gehouden?

Ik vind dat ook nogal wat! Er wordt hier nogal negatief gereageerd over de 'vriendin' in kwestie, tot aan suggesties over stoornissen toe, maar zij is niet degene die vijftien jaar lang mixed signals heeft uitgezonden.

Kan me niet voorstellen dat de boodschap duidelijk en consequent is geweest. Dat iemand een paar maanden lang de boodschap niet doorkrijgt, alla, maar vijftien jaar? Nee, dan moet er een hoop toneelspel aan te pas gekomen zijn vrees ik.

Ik vind het jammer voor dit meisje dat er vijftien jaar lang onoprecht met haar is omgegaan, en erg jammer dat ze kennelijk zo weinig vrienden heeft dat ze zich aan deze halve vriendschap wil vastklampen. Ze kan beter krijgen dan dit, ze weet het alleen zelf nog niet. Het beste wat je voor haar kunt doen is haar aanraden andere contacten te zoeken en het zelf nu eens echt duidelijk af te kappen.
quote:Emmeke schreef op 03 juli 2009 @ 18:14:

[...]

Dat iemand een paar maanden lang de boodschap niet doorkrijgt, alla, maar vijftien jaar? Nee, dan moet er een hoop toneelspel aan te pas gekomen zijn vrees ik.

Ik vind het jammer voor dit meisje dat er vijftien jaar lang onoprecht met haar is omgegaanEven rechtzetten, hoor! Ik heb haar idd aan het lijntje gehouden. Maar... in het begin was de vriendschap wel oprecht. Ik wilde haar echt helpen, ik vond het echt vervelend voor haar dat ze zo weinig vrienden had, etc. En langzaamaan... Je leert andere mensen kennen die je veel leuker en interessanter vindt en toen werd deze 'vriendschap' minder.

Heb haar een mail gestuurd (ik was idd te schijterig om te bellen) en uitgelegd dat ik echt geen contact meer wil en dat ze zich beter op andere mensen kan richten die wel oprecht geïnteresseerd zijn. Heb ook geschreven dat ik niet wil dat ze nog contact met me opneemt. Maar vanochtend..... ging de telefoon! Ik heb een nummermelder en ja hoor.... zij was het weer! Ik merk dat ik er gewoon van in paniek raak. Heb niet opgenomen. Nu twijfel ik: terugbellen lijkt me het beste en dan haar voor eens en voor altijd duidelijk maken dat ze gewoon echt NIET welkom is in mijn leven. Maar ooooo, wat vind ik dat moeilijk! Ik durf niet! (en dat medelijden komt ook weer om de hoek kijken). Wat ben ik toch een watje!
quote:_coffee schreef op 08 juli 2009 @ 12:01:

[...]

Even rechtzetten, hoor! Ik heb haar idd aan het lijntje gehouden. Maar... in het begin was de vriendschap wel oprecht. Ik wilde haar echt helpen, ik vond het echt vervelend voor haar dat ze zo weinig vrienden had, etc. En langzaamaan... Je leert andere mensen kennen die je veel leuker en interessanter vindt en toen werd deze 'vriendschap' minder.

Heb haar een mail gestuurd (ik was idd te schijterig om te bellen) en uitgelegd dat ik echt geen contact meer wil en dat ze zich beter op andere mensen kan richten die wel oprecht geïnteresseerd zijn. Heb ook geschreven dat ik niet wil dat ze nog contact met me opneemt. Maar vanochtend..... ging de telefoon! Ik heb een nummermelder en ja hoor.... zij was het weer! Ik merk dat ik er gewoon van in paniek raak. Heb niet opgenomen. Nu twijfel ik: terugbellen lijkt me het beste en dan haar voor eens en voor altijd duidelijk maken dat ze gewoon echt NIET welkom is in mijn leven. Maar ooooo, wat vind ik dat moeilijk! Ik durf niet! (en dat medelijden komt ook weer om de hoek kijken). Wat ben ik toch een watje!

Per mail???? Ja dan ben je best wel een watje. En nu belt ze op. Niet omdat ze een plaat voor d'r kop heeft, maar wellicht gewoon om even verhaal te halen. En dat is ook best logisch natuurlijk. dat zou ik ook doen als ik zo'n 'mail' zou krijgen. Als je jaren met iemand omgaat en dan even 'afgedaan' wordt met een " emailtje"

Want je moet haar een ding nageven. Ze heeft iets wat jij niet hebt....

Lef
quote:Oriane schreef op 08 juli 2009 @ 12:08:

[...]

Per mail???? Als je even terugleest op dit topic kan je zien dat we het er hier over gehad hebben en dat er ook behoorlijk wat forummers zijn die een mailtje voldoende vinden Ja dan ben je best wel een watje. En nu belt ze op. Niet omdat ze een plaat voor d'r kop heeft, maar wellicht gewoon om even verhaal te halen. Dat denk ik ook, maar ik heb in mijn mail aangegeven dat ik dat niet wil. Net zoals ik dat al vaker heb aangegeven. Ik blijf het raar vinden dat je dat dan toch wil (doordrukt). En dat is ook best logisch natuurlijk. dat zou ik ook doen als ik zo'n 'mail' zou krijgen. Als je jaren met iemand omgaat en dan even 'afgedaan' wordt met een " emailtje" Ze wordt dus niet ineens afgedaan, want ik heb het al vaker gezegd/geschreven. Ze zou het moeten weten.

Want je moet haar een ding nageven. Ze heeft iets wat jij niet hebt....

Lef Tja, daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben.
Het zal ook wel met m'n opvoeding te maken hebben. Ik had het hier laatst met mijn vader over en hij zei: ik zou dat ook niet kunnen hoor. Ik zou haar gewoon op bezoek laten komen en dan denken: ach, dit uurtje zit ik nog wel met d'r uit! En als ze belt, zou ik d'r maar gewoon laten kletsen. Nou, dat wil ik dus echt niet. Want als je zo denkt dan zit je straks alleen nog maar met mensen die je niet mag opgescheept. Maar ik heb blijkbaar ook nooit geleerd hoe het anders moet.
jij kunt wel niet willen dat ze nog contact zoekt n.a.v. jouw mailtje, maar ik kan me voorstellen dat zij jou nog wat te zeggen heeft en ik vind dat je haar die kans nog moet geven
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
En zo heeft de vriendin een nog grotere onzekerheid erbij omdat haar beste vriendin (in haar ogen) haar niet eens meer wil spreken vanuit het niets (wederom in haar ogen)

Best sneu...

Das het linke met mensen helpen die het moeilijk hebben. Je helpt ze dan het trapje op, maar sodemietert haar weer keihard naar beneden. Hoewel jouw intenties niet zo waren is dat wel iets om over na te denken. Zij is al kwetsbaar.

Ik vertel het omdat ik hetzelfde heb gedaan als jij, met eigenlijk grotere gevolgen voor een ander. Als ik geen vriendschap kan opbrengen, doe ik het dan ook niet meer. En het is belangrijk om de kwetsbare mensen nooit over je grenzen heen te laten gaan omdat ze zgn zielig zijn. Ja, omgang mag, op normale wijze. Daar leert de ander dan ook van.
Ik vind het lullig om iemand te dumpen die verder niets heeft. Ik vind toch dat we allemaal een beetje verantwoordelijkheid hebben om de wereld mooier te maken. Als jij dit meisje met iets kleins als een avondje afspreken, een gelukkiger leven kan geven, vind ik het egoistisch om dit niet te doen.

Ik snap wel dat dat moeilijk is, zeker als ze erg opdringerig is, maar ik denk dat het ook belangrijk is om je in te leven in haar.

Ik heb een soortgelijke situatie en ik maak dudielijk afspraken. Zo van: ik bel jou, jij niet mij en dat doe ik één keer in de twee maanden. Dan maken we een afspraak, gaan we uit eten en dat is het dan weer.

Dat werkt voor haar heel goed. Zij heeft het idee dat ze één keer in de twee maandne even echt vriendinnen is en het is voor mij een kleine investering. Natuurlijk is het niet een hele gezonde vriendschap, maar even luisteren naar iemand, of iets samen doen, kan al zo'n verschil maken!!

En nu we eens in de twee maanden uit eten gaan, vind ik het zo langzamerhand nog best leuk ook!!
Daarbij vind ik het wel heel erg 'laatste woord hebben'.

IK bepaal dat je me niet meer mag contacteren dus doe je dat ook niet. Toon in ieder geval ballen en gun haar nog even dat weerwoord ipv het zo kinderachtig te doen en je te 'verstoppen'
Van sommige reacties krijg ik echt kromme tenen. Sommigen sugereren dat de boodschap haar rauw op het dak valt. Dat is dus niet zo, TO heeft het haar al vaker gezegd. En dat zij dan net doet of ze doof is, of er een draai aangeeft dat het toch leuk is en dat ze elkaar zo aan kunnen vullen, is haar probleem.

Een gewone vriendschap beëindigen is ook niet leuk, maar soms nodig. Je groeit uit elkaar. Ik heb met de helft van mijn vriendinnen van de middelbare al geen contact meer. Heb er wel een aantal voor terug gekregen. Iedereen ontwikkelt zich toch anders? Vraag me af wat de reacties zouden zijn geweest als er niet bij had gestaan dat ze gepest is en TO gewoon vraagt hoe je een normale vriendschap beëindigt.

En energie steken in iemand waar je niets (meer) mee hebt? Waarom zou je dat doen? Als mijn vriendinnen problemen hebben, ben ik er voor ze. Maar je bent er toch niet voor iedereen waar je een vage band mee hebt? Waar blijf je zelf dan?
quote:AnMarije schreef op 08 juli 2009 @ 13:13:

Dat werkt voor haar heel goed. Zij heeft het idee dat ze één keer in de twee maandne even echt vriendinnen is en het is voor mij een kleine investering. Natuurlijk is het niet een hele gezonde vriendschap, maar even luisteren naar iemand, of iets samen doen, kan al zo'n verschil maken!!

Nee, dit is oprecht. Je bent nu gewoon een hulpverlener. Daar zou ik dus als vriendin zijnde niet op zitten te wachten. Heb liever iemand die oprecht vriendin is met mij, dan dat ze het doet uit het feit dat ze zelf een goed gevoel wil hebben. Dan doe ik het wel zonder vriendinnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven