Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
Zarah schreef:
13-10-2021 23:11
Om aandacht te trekken? Huh?

En als je die term dan al wilt gebruiken: ja, MIJN aandacht ja. En de voorkant van de kaart mag ook best de aandacht trekken van mijn bezoek. Mogen ze echt naar kijken. Maar de binnenkant/achterkant is privé.
+1
Anna285 schreef:
13-10-2021 23:02
De reacties verbazen mij enorm. Ik zou het niet in m'n hoofd halen om zomaar post van een ander te lezen. Soms ben ik best nieuwsgierig en vraag (vriend, familielid) of ik een kaartje mag lezen. Dat past dan in een bepaalde situatie, gesprek, maar zomaar zonder toestemming? Voor mij kan dat echt niet.
Kaartjes staan meestal vol met liefdevolle mededelingen, leuke opmerkingen en vooral: Lichtvoetige oppervlakkigheid.
Bovendien staan ze (in dit voorbeeld) uitgestald als 'kijk naar mij !'

'Iemands post lezen' is van een andere orde. Een brief ligt nooit uitgestald om te lezen, die ligt hooguit per ongeluk op tafel, en daar heb je natuurlijk niets te zoeken.
Als je in kasten en laden op zoek gaat naar leuke kaarten ga je ook te ver.

Ten toon gestalde kaarten met luchthartige groeten zijn niet hetzelfde als persoonlijke post.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Snoesje83 schreef:
13-10-2021 23:16
Huh, vergelijk je het ongevraagd lezen van een kaartje nu met iemand aanranden?
Ja, en dat weet je ook wel. In beide gevallen gaat het namelijk om het niet respecteren van andermans grenzen, en in beide gevallen gaat het om iets dat feitelijk geen kwaad kan.
vork-lepel schreef:
13-10-2021 23:09
Verder snap ik de reacties als "er staat toch niets persoonlijks/intiems/geheims in? Waarom mag ik het dan niet lezen?" niet zo goed. Als er toch niets bijzonders in staat behalve een naam en misschien een groet als "gefeliciteerd" of "fijne kerstdagen", waarom voel je dan de behoefte om het te lezen? Het voelt daarom voor mij heel erg als het controleren van namen (afzenders).

Ik snap dan ook oprecht niet waarom je de kaarten van een ander zou willen lezen. Wat doen de kaartenlezers dan met die informatie? Als je iemand niet kent, moet de ontvanger dan vertellen wie de zender is en waar je hem/haar van kent? Als je de zender wel kent, houd je dan bij of diegene jou ook wel een kaartje stuurt? Of controleer je of er iemand is die heeft vergeten degene waar je te gast bent een kaartje te sturen?

Misschien dat de mensen die het vervelend vinden, het beschouwen als een soort nieuwsgierigheid, terwijl de mensen die het normaal vinden het beschouwen als oprechte geïnteresseerdheid. Zoals iemand al eerder zei, dat ze het gewoon heel fijn vond om de warme berichten te lezen die de ontvanger kijgt.

Of misschien dat hier een deel van de discussie door ontstaat: Ik ga ervan uit dat iemand die mijn kaarten leest, bijna al die zenders niet kent, en zou het dus heel raar vinden als iemand zo in mijn privé-leven begint te spitten. Maar misschien dat de mensen die aangeven het normaal te vinden, ervan uitgaan dat ze alle zenders toch wel kennen (bijv. als je bij je ouders op visite bent; je kent uiteraard alle familie van je ouders en waarschijnlijk ook vrijwel al hun kennisen en vrienden). Dan kan je het leuk vinden om te zien wie wat voor type kaart heeft gestuurd: de saaie kaart van die ene tante, de kaart met het leuke grapje van opa, en de gezellige kaart van je zus. Vooral kerstkaarten kunnen heel erg uiteenlopen in stijl.

(zoals je ziet zit ik al schrijvend mijn gedachten te ontwikkelen haha).

Als ik mij te gast voel bij iemand, zal ik zeker die kaartjes niet lezen. Maar als ik bij vrienden en familie ben, wel hoor. We kennen elkaar allemaal en is toch juist leuk om te lezen wat voor leuks er in staat.
Ik zou het zelf niet in mijn hoofd halen om kaarten te gaan lezen. Plaatjes bekijken aan de buitenkant prima, maar niet wat er opgeschreven staat door de afzender. Ik heb het zelf nooit meegemaakt dat iemand het hier doet. Ik ben zelf niet nieuwsgierig aangelegd. Ik pas nog weleens op de huisdieren van een van mijn kinderen, maar ik ga echt niet neuzen. Mijn moeder deed dat altijd wel en ik heb daar zo'n hekel, dus ik doe het zelf niet. Ik blijf af van andermans spullen. Als ik het al zou willen, zou ik het eerst netjes vragen en als iemand het niet prettig vindt, dan respecteer ik dat. Bij mij heeft dat echt met respecteren van grenzen te maken.
KooktMetKnoflook schreef:
13-10-2021 23:18
Kaartjes staan meestal vol met liefdevolle mededelingen, leuke opmerkingen en vooral: Lichtvoetige oppervlakkigheid.

'Iemands post lezen' is van een andere orde. Een brief ligt nooit uitgestald om te lezen, die ligt hooguit per ongeluk op tafel, en daar heb je natuurlijk niets te zoeken.

Ten toon gestalde kaarten met luchthartige groeten zijn niet hetzelfde als persoonlijke post.
Dat is jouw mening.

Maar je weet niet wat de mening is van de persoon waar je op bezoek bent, tenzij je het netjes vraagt.
Snoesje83 schreef:
13-10-2021 23:21
Als ik mij te gast voel bij iemand, zal ik zeker die kaartjes niet lezen. Maar als ik bij vrienden en familie ben, wel hoor. We kennen elkaar allemaal en is toch juist leuk om te lezen wat voor leuks er in staat.
Er vanuit gaande dat er wat leuks in staat. Ik ontvang en verstuur ook juist kaarten om mensen een hart onder de riem te steken en zet deze als ik ze krijg ook neer als "steun". Ik vind het dan erg ongepast dan mensen deze zomaar lezen als ze op bezoek komen en vind het te gek voor woorden dat ik ze weg moet halen voordat ik visite krijg.
nanouk wijzigde dit bericht op 13-10-2021 23:25
1.27% gewijzigd
vork-lepel schreef:
Ja, en dat weet je ook wel. In beide gevallen gaat het namelijk om het niet respecteren van andermans grenzen, en in beide gevallen gaat het om iets dat feitelijk geen kwaad kan.
Hier schrik ik dan weer enorm van. Wat erg dat dat zo voor je voelt als iemand een kaartje leest in jouw woning.

Ik ken het gevoel dat iemand ongevraagd aan mn billen zit en dat gevoel komt totaal niet in de buurt als iemand m'n kaartje ongevraagd leest. Ik vind het wel extreem dat je dat zo voelt eigenlijk maar goed een gevoel is een gevoel. Rot voor je.

Nogmaals ik doe het niet als ik mij te gast voel bij iemand. Alleen bij vrienden en familie. Maar als iemand dat bij mij zou doen, die geen vriend of familielid zou zijn, tsja geen idee. Ik heb bijna nooit mensen in mn huis die verder van mij af staan...

Sorry, maar nee. Als ik kaarten neerzet, doe ik dat nooit om te pronken. Ik doe dat omdat ik die kaarten, die aan mij gericht zijn waardeer. Wanneer het gelegenheidskaarten zijn hang ik ze allemaal op. Dicht. Alleen al omdat ik ook wel eens een nieuwsgierig Aagje over de vloer heb. Zou er verder niemand komen, zou ik ze soms ook gewoon open ophangen. Voor mijn plezier. Omdat ik er blij van word. Nooit en te nimmer uit pronkzucht. Er zijn kaarten die ik of vanwege de boodschap, of vanwege de voorzijde jaren bewaar, die zet ik permanent inde boekenkast, of ze hangen permanent op mijn prikbord. Dicht. En als iemand die zomaar zou lezen zouden ze mijn privacy net zo hard aantasten als wanneer ze mijn ongeopende bankpost zouden openen. En eigenlijk vind ik het totale onzin dat ik kaarten niet geopend neer zou kunnen zetten in mijn eigen huis.
Nanouk schreef:
13-10-2021 23:23
Er vanuit gaande dat er wat leuks in staat. Ik ontvang en verstuur ook juist kaarten om mensen een hart onder de riem te steken en zet deze als ik ze krijg ook neer als "steun". Ik vind het dan erg ongepast dan mensen deze zomaar lezen als ze op bezoek komen en vind het te gek voor woorden dat ik ze weg moet halen voordat ik visite krijg.
Als het niet leuk is, is dat ook niet erg he. Alleen maar mooi om samen te delen.

Eh....ik krijg blijkbaar andere kaarten dan jij. Ik krijg er niet veel (de oppervlakkige kaartjes zijn mensen gelukkig mee gestopt), maar die ik krijg (en koester) zijn juist NIET oppervlakkig. Dat is heel persoonlijke post.
En naar kijken en openen/omdraaien/losmaken zijn echt heel verschillende dingen.

Maar volgens mij zit jij hier gewoon bewust lekker te rellen.
Zarah schreef:
13-10-2021 23:26
Eh....ik krijg blijkbaar andere kaarten dan jij. Ik krijg er niet veel (de oppervlakkige kaartjes zijn mensen gelukkig mee gestopt), maar die ik krijg (en koester) zijn juist NIET oppervlakkig. Dat is heel persoonlijke post.
En naar kijken en openen/omdraaien/losmaken zijn echt heel verschillende dingen.

Maar volgens mij zit jij hier gewoon bewust lekker te rellen.
Rellen? Omdat ze een andere mening heeft?
Snoesje83 schreef:
13-10-2021 23:28
Nee hoor. Niet om de inhoud van de mening. Wel om hoe ze die neerzet en totaal niet reageert op argumenten die niet stroken met haar waarheid.
Joh, er is toch een levensgroot verschil tussen aan de ene kant bijvoorbeeld bij je moeder/zus/beste vriendin die de kaarten open op ooghoogte heeft staan met text naar voren en waarvan je vaak iets in handen gedrukt krijgt: ‘Kijk van tante Mieke uit Australië’.

Of als je de eerste keer op bezoek bent ergens en dan zomaar zelf een kaart achter een magneet vandaan trekt.

Dat tweede is heel onfatsoenlijk.

Het eerste doodnormaal. Tenminste in de relatie die ik met mijn moeder, zus en vriendinnen heb wel.
Snoesje83 schreef:
13-10-2021 23:28

Volgens mij blijkt uit jouw posten juist dat je totaal geen respect toont voor het feit dat een ander niet hetzelfde denkt als jij.

Quotes zoals:
Hier schrik ik dan weer enorm van. Wat erg dat dat zo voor je voelt als iemand een kaartje leest in jouw woning.
Ik vind het wel extreem dat je dat zo voelt eigenlijk maar goed een gevoel is een gevoel. Rot voor je.
Als het niet leuk is, is dat ook niet erg he. Alleen maar mooi om samen te delen.

...wat erg voor jou dat je je zo voelt .... (maar ik blijf het gewoon doen???)
...rot voor je.... (maar ja, JIJ moet er maar mee zien te leven omdat ik het anders zie???)
...niet erg hè alleen maar mooi om te delen..... (i.p.v. je afvragen OF die ander het met jou wilde delen???)
Lezen jullie dan ook iemands agenda/familieplanner als die in de keuken aan de muur hangt??

Een vriendin van mij heeft daar wel een handje van "oh was je bij de huisarts vorige week?" / "wie is die Joost met wie je woensdag uit eten gaat".

Ik vind dat wel echt prive. En ja die hangt daar zo pontificaal op de koelkast omdat mijn partner en ik graag willen weten hoe we samen de week gaan plannen. Meestal probeer ik dus ook maar te voorkomen dat die vriendin m'n keuken in komt zodat ze niet op dat ding zit te loeren. Omdraaien als zij langs komt vind ik echt van de zotte.
Snoesje83 schreef:
13-10-2021 23:24

Ik ken het gevoel dat iemand ongevraagd aan mn billen zit en dat gevoel komt totaal niet in de buurt als iemand m'n kaartje ongevraagd leest. Ik vind het wel extreem dat je dat zo voelt eigenlijk maar goed een gevoel is een gevoel. Rot voor je.

Nogmaals ik doe het niet als ik mij te gast voel bij iemand. Alleen bij vrienden en familie. Maar als iemand dat bij mij zou doen, die geen vriend of familielid zou zijn, tsja geen idee. Ik heb bijna nooit mensen in mn huis die verder van mij af staan...
Bedankt voor je begrip en medeleven, en sorry voor mijn felle reactie in mijn vorige berichtje (dat "weet je ook wel") (ik had al spijt direct na het verzenden; nog voordat ik dit medelevende berichtje las). Ik interpreteerde je vraag als niet-oprecht en reageerde daarom zo. Maar reacties als die van mij komen de sfeer op het forum niet ten goede.

In ieder geval fijn te lezen dat je het zelf niet zou doen als je je te gast voelt bij iemand; zoals je op basis van mijn reactie (en die van anderen) nu weet, kan het echt als een enorme inbreuk op je privacy en persoonlijke levenssfeer voelen, en heel respectloos, als anderen ongevraagd je kaarten gaan lezen.
Gebruna schreef:
13-10-2021 23:36
Volgens mij blijkt uit jouw posten juist dat je totaal geen respect toont voor het feit dat een ander niet hetzelfde denkt als jij.

Quotes zoals:
Ik vind het wel extreem dat je dat zo voelt eigenlijk maar goed een gevoel is een gevoel. Rot voor je.

...wat erg voor jou dat je je zo voelt .... (maar ik blijf het gewoon doen???)
...rot voor je.... (maar ja, JIJ moet er maar mee zien te leven omdat ik het anders zie???)
...niet erg hè alleen maar mooi om te delen..... (i.p.v. je afvragen OF die ander het met jou wilde delen???)
Toch beter lezen ipv verkeerd oordelen. Speciaal voor jou als ik mij ergens te gast voel, zal ik geen kaartjes lezen. Dit doe ik alleen bij mijn eigen familie en vrienden. Vinden wij leuk. Ben je altijd zo moeilijk dat je hier mee komt aanzetten, hoe bedenk je het.
schaduwdier schreef:
13-10-2021 20:02
Echt mijn mond klapt open, nooit gedacht dat dit normaal is voor mensen. Bij mijn ouders vraag ik het voordat ik er een oppak, ik lees de verjaardagskaarten van mijn man niet eens zonder toestemming
Dat vind ik dan weer heel apart. Verjaardagskaarten lees ik ook weleens, bij goede vrienden of familie. Als je samen in de keuken aan het kletsen bent en er staan er een paar ofzo. Nooit bij stilgestaan dat dat onbeleefd zou kunnen zijn.
vork-lepel schreef:
13-10-2021 23:40
Bedankt voor je begrip en medeleven, en sorry voor mijn felle reactie in mijn vorige berichtje (dat "weet je ook wel") (ik had al spijt direct na het verzenden; nog voordat ik dit medelevende berichtje las). Ik interpreteerde je vraag als niet-oprecht en reageerde daarom zo. Maar reacties als die van mij komen de sfeer op het forum niet ten goede.

In ieder geval fijn te lezen dat je het zelf niet zou doen als je je te gast voelt bij iemand; zoals je op basis van mijn reactie (en die van anderen) nu weet, kan het echt als een enorme inbreuk op je privacy en persoonlijke levenssfeer voelen, en heel respectloos, als anderen ongevraagd je kaarten gaan lezen.
Nee dat zou ik niet doen maar had ook geen idee dat dit zo zou kunnen voelen voor een ander. Dus mocht het nog een keer voorkomen dat ik ergens te gast ben zou ik hier nog wel even aan denken.

Oh en geeft niet, ik vatte het helemaal niet zo op dat je het fel bedoelde :) mijn vraag was wel oprecht maar in combinatie met mn andere opmerking over dat dit een vrouwen forum is, kan ik mij voorstellen dat het van mij misschien ook wat fel overkwam. So no hard feelings! :)
13-10-2021 23:10
Ik zie dat je blij bent met je nieuw gevonden vergelijking.

Een kaart is gemaakt om gelezen te worden, zoals een hamer gemaakt is om spijkers te slaan en pen bestaat zodat iemand er mee kan schrijven.
Een rokje is bedoeld om te bedekken.

Als je een kaart leest, doe je waar hij voor gemaakt is.
Als je onder een rokje kijkt doe je het tegenovergestelde van de bedoeling.
Een hamer van de ander vraag je of je hem mag lenen alvorens je hem pakt.
Een pen vraag je te leen voordat je hem uit de etui van een ander grist.
Gekozen voor anders niet neerzetten.

Alles wat open en bloot in mijn huis hangt of staat en zeker in het leef gedeelte mag gezien worden.
Zo niet dan leg ik het weg.
Nanouk schreef:
13-10-2021 23:23
Dat dus, deze kaarten heb ik ook onlangs ontvangen. Situatie is niet geheim voor mijn schoonmoeder, maar zou het wel kunnen zijn.

En het is mijn huis. Ik leef daarin en niet mijn visite. Sowieso hou ik niet van visite en heb ik die ook nauwelijks. En dat mensen die wel binnenkomen zo mijn vertrouwen beschamen..... het zal vast anders worden als mijn kinderen ouder zijn en ze kunnen lezen wat ik neerzet. Of wanneer zij vrienden meenemen naar huis.
Maar ik woon 20 jaar zelfstandig en mijn privespullen zoals post zijn gewoon van mij. Ik ben niet gewend die "met het oog op visite" uit het oog te zetten. Ik ben iemand die erg op haar privacy gesteld is.

En ik voelde me wel heel kwetsbaar doordat kaarten her en der gewoon gepakt werden en gelezen.
schaduwdier wijzigde dit bericht op 14-10-2021 00:08
8.95% gewijzigd
Team onbeleefd. Mijn post is van mij, ook als ik het uit de enveloppe heb gehaald en opgehangen. Mijn macaroni is van mij, ook als de macaroni decoratief zit te wezen in de glazen pot waar ik het in bewaar. Idem voor de koektrommel. Afblijven met je fikken.
Ik vind hier dingen van.
Snoesje83 schreef:
13-10-2021 23:24

Een ongevraagde billenvoeler is voor mij persoonlijk minder erg dan iemand die in mijn huis naar al mijn kaartjes, dagboeken, agenda en weet ik al niet meer voor privé spullen gaat rondsnuffelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven