Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
schaduwdier schreef:
14-10-2021 00:13
Een ongevraagde billenvoeler is voor mij persoonlijk minder erg dan iemand die in mijn huis naar al mijn kaartjes, dagboeken, agenda en weet ik al niet meer voor privé spullen gaat rondsnuffelen.
Owkee, daarmee ben ik het dan echt niet eens. Beide vind ik erg, en ik zou om beide boos kunnen worden. Maar iemand die ongevraagd mijn billen betast…die wil ik echt wat aandoen. Iemand die ongevraagd loopt te snuffelen door mijn spullen en kaartjes, en die dat, nadat ik diegene er op wees opnieuw zou doen, is niet meer welkom in mijn huis. Want mijn huis, mijn spullen. Als ik wil dat iemand iets leest, laat ik ze dat zelf wel lezen.
BeauCis schreef:
14-10-2021 00:20
Owkee, daarmee ben ik het dan echt niet eens. Beide vind ik erg, en ik zou om beide boos kunnen worden. Maar iemand die ongevraagd mijn billen betast…die wil ik echt wat aandoen. Iemand die ongevraagd loopt te snuffelen door mijn spullen en kaartjes, en die dat, nadat ik diegene er op wees opnieuw zou doen, is niet meer welkom in mijn huis. Want mijn huis, mijn spullen. Als ik wil dat iemand iets leest, laat ik ze dat zelf wel lezen.
Overigens dan wel een kleine nuance…als dat een billentik is na een sportwedstrijd door een teamgenoot is het anders, ook niet gewenst overigens. Maar als ik uitga, of op straat loop en een wildvreemde kerel grijpt me in de billen, dan krijgt hij klappen.
Niet alle reacties gelezen.
Ik vind het niet gek. Prima als mensen mijn kaartjes lezen en andersom lees ik ook gerust de kaartjes bij familie en vrienden thuis. Heb in de poll gestemd op de laatste (niet ophangen/neerzetten).

Het is gewoon leuk om kaartjes te bekijken en lezen. Meestal staat er ook niet zoveel spannends in als het om verjaardagen en geboortes etc. gaat dus ik zie het probleem niet.
Here am I in my little bubble
Zou je het ook geen probleem vinden als iemand je telefoon pakt en je appjes gaat lezen? Of je mail als je scherm open staat? Want ja, moet je je scherm maar dichtklappen.
Ik vind hier dingen van.
Die appjes hangen niet open en bloot in de kamer. Maar als ik er iemand een plezier mee kan doen, be my guest, hier is mn telefoon.

Spastisch gedoe met die kaarten, berg ze dan weg.
ik geef mn bek ook maar een douw
schaduwdier schreef:
13-10-2021 20:39
Het is niet perse dat het mijn schoonmoeder is, van mijn moeder of zus die zoiets zomaar doen zou ik ook nerveus worden. Die zouden, als ze het willen zien, ook gewoon vragen, wat ik ook weleens doe bij mijn ouders als ze het hebben over een kaart of eentje valt me erg op.

Ik verwacht het helemaal niet dat mensen dit doen. Zelf vind ik het zo duidelijk niet fatsoenlijk, dus ik hou er geen rekening mee dat anderen wel dit soort dingen doen

Ik had, tot ik dit topic zag, dan weer nooit stilgestaan bij het idee dat sommige mensen dit raar vinden. Het is voor mij zo normaal om wel te kijken (geldt ook voor mijn omgeving) dat ik daar nog nooit over na heb gedacht. Ik heb het dan wel over familie en vrienden. Bij mensen die verder weg staan zou ik dat denk ik niet doen, maar ik kom dan ook eigenlijk nooit thuis bij mensen die verder weg staan, haha.
Sabeltandcavia schreef:
14-10-2021 00:39
Zou je het ook geen probleem vinden als iemand je telefoon pakt en je appjes gaat lezen? Of je mail als je scherm open staat? Want ja, moet je je scherm maar dichtklappen.

Vind ik anders. Een telefoon bevat allerlei informatie en is onvoorspelbaar; er kunnen op elk moment berichten bij komen. Hetzelfde geldt voor de mail. Een kaart daarentegen is wat het is. En als het echt niet gelezen mag worden, dan neem ik aan dat je het niet neerzet op een plek waar Jan en alleman bij kan.
schaduwdier schreef:
14-10-2021 00:13
Een ongevraagde billenvoeler is voor mij persoonlijk minder erg dan iemand die in mijn huis naar al mijn kaartjes, dagboeken, agenda en weet ik al niet meer voor privé spullen gaat rondsnuffelen.

Zijn we nu al overgestapt naar ongevraagd dagboeken lezen? Ja dan heb ik ook liever dat iemand ongevraagd aan mijn billen komt, ik zou het heel erg vinden als iemand ongevraagd m'n dagboek zou lezen.
RainyDays schreef:
14-10-2021 00:50
Vind ik anders. Een telefoon bevat allerlei informatie en is onvoorspelbaar; er kunnen op elk moment berichten bij komen. Hetzelfde geldt voor de mail. Een kaart daarentegen is wat het is. En als het echt niet gelezen mag worden, dan neem ik aan dat je het niet neerzet op een plek waar Jan en alleman bij kan.
Dus stel dat je visite hebt en je loopt even naar de keuken om de koffie te halen. Er komt intussen een appje binnen op je telefoon. Als je de kamer weer binnen loopt heeft je visite de telefoon in handen en leest dat appje. "Je hebt een berichtje van Piet. Wie is dat?" Dat vind je dan niet raar? Want had je je telefoon maar moeten opbergen?
Ik vind hier dingen van.
RainyDays schreef:
14-10-2021 00:49
Ik had, tot ik dit topic zag, dan weer nooit stilgestaan bij het idee dat sommige mensen dit raar vinden. Het is voor mij zo normaal om wel te kijken (geldt ook voor mijn omgeving) dat ik daar nog nooit over na heb gedacht. Ik heb het dan wel over familie en vrienden. Bij mensen die verder weg staan zou ik dat denk ik niet doen, maar ik kom dan ook eigenlijk nooit thuis bij mensen die verder weg staan, haha.
Ik denk dat die verwarring ook ontstaat doordat het nogal een verschil is of iemand van je familie/beste vrienden dit doet of ‘gewoon’ visite zoals een collega, nieuwe buur of zo iemand. En het verschilt nogal wat normaal is binnen een familie, wat wordt gezien als onbeschoft/onbeschaafd.
Sabeltandcavia schreef:
14-10-2021 00:58
Dus stel dat je visite hebt en je loopt even naar de keuken om de koffie te halen. Er komt intussen een appje binnen op je telefoon. Als je de kamer weer binnen loopt heeft je visite de telefoon in handen en leest dat appje. "Je hebt een berichtje van Piet. Wie is dat?" Dat vind je dan niet raar? Want had je je telefoon maar moeten opbergen?

Ik zeg toch net dat ik een telefoon etc. wat anders vind dan een kaart. Dus ja, met een telefoon zou ik dat niet fijn vinden. Logischerwijs laat ik mijn telefoon bij voorbaat dus al nooit liggen, zodat ik ook niet in een situatie beland die ik niet fijn zou vinden. Vandaar ook mijn stem op nummer 4 in de poll.
lemoos2 schreef:
14-10-2021 01:03
Ik denk dat die verwarring ook ontstaat doordat het nogal een verschil is of iemand van je familie/beste vrienden dit doet of ‘gewoon’ visite zoals een collega, nieuwe buur of zo iemand. En het verschilt nogal wat normaal is binnen een familie, wat wordt gezien als onbeschoft/onbeschaafd.

Dat je het van vage kennissen niet fijn vindt snap ik, maar ik krijg intussen de indruk dat veel mensen het zelfs bij familie en vrienden raar vinden. En dat vind ik dan weer raar. Maar 't is ook maar net wat je omgeving doet inderdaad.
rainydays wijzigde dit bericht op 14-10-2021 01:36
Reden: Typo
0.08% gewijzigd
RainyDays schreef:
14-10-2021 01:06
Dat je het van vage kennissen niet fijn vind snap ik, maar ik krijg intussen de indruk dat veel mensen het zelfs bij familie en vrienden raar vinden. En dat vind ik dan weer raar. Maar 't is ook maar net wat je omgeving doet inderdaad.
Inderdaad. Ik zou het niet durven (gezien mijn opvoeding) om eerst mijn kind mee te geven aan mijn schoonmoeder voor een uitstapje en dan met diezelfde schoonmoeder een conflict te starten over het lezen van (felicitatie)kaartjes die ik voor de mooi/leuk/ter herinnering als decoratie heb staan. Tenzij schoonmoeder ze uit een la of lijstje gaat halen maar dat zou ze nooit doen.
Ze zou wel een kaartje omdraaien (ik heb zo’n lamp waaraan je dit soort toestanden aan knijpertjes kunt ophangen boven de eettafel) en dan zeggen: ‘Och wat leuk, Greet op vakantie naar Aruba… Sjee een kaartje van Piet, goh wanneer heb ik die nog voor het laatst gezien? Ook al eeuwen geleden, hoe gaat het met hem?’. Ook volkomen normaal dat een vriendin aan mijn eettafel zit met een glas rosé en dan een graai doet naar een kaart met de mededeling: ‘Zo eentje moet ik ook nog ergens uithalen voor Patty…waar is deze van? Hallmark…oh nee Greetz, dan straks daar eens op kijken’.

Het niet zo dat ik bankafschriften uitprint er er tussen hang ter decoratie. Of de definitieve aanslag van de belastingdienst.
Boarn schreef:
13-10-2021 23:39
Lezen jullie dan ook iemands agenda/familieplanner als die in de keuken aan de muur hangt??

Een vriendin van mij heeft daar wel een handje van "oh was je bij de huisarts vorige week?" / "wie is die Joost met wie je woensdag uit eten gaat".

Ik vind dat wel echt prive. En ja die hangt daar zo pontificaal op de koelkast omdat mijn partner en ik graag willen weten hoe we samen de week gaan plannen. Meestal probeer ik dus ook maar te voorkomen dat die vriendin m'n keuken in komt zodat ze niet op dat ding zit te loeren. Omdraaien als zij langs komt vind ik echt van de zotte.

Het is echt een verschil in waar je de verantwoordelijkheid neerlegt.

Ik heb thuis in de keuken wat persoonlijke informatie hangen die zeker niet voor iedereen bedoeld is om te zien.

Als ik weet dat ik bezoek krijg, dan haal ik dat weg. Want hoe kan ik verwachten van mijn bezoek dat ze weten dat ze het niet mogen lezen; het hangt immers open en bloot in de keuken? Hetzelfde geldt voor kaartjes.

Als ik iets niet prettig vind en niet wil, dan neem ik daar zelf verantwoordelijk voor en onderneem ik zelf actie. En dat scheelt tevens stress omdat ik niet krampachtig hoef te voorkomen dat mensen mijn keuken in gaan / kaartjes lezen die ze niet zouden mogen lezen.
rainydays wijzigde dit bericht op 14-10-2021 01:50
7.70% gewijzigd
Pinaco schreef:
13-10-2021 21:57
Aan de mensen die niet willen dat de kaarten gelezen worden door derden: Stallen jullie ze wel uit?
Tuurlijk. Ik ben in m'n eigen huis. Vooral kaarten van bepaalde mensen die ik heel graag zie of die iets moois of persoonlijks hebben geschreven stal ik uit. Zo denk ik vaker aan die persoon en de boodschap. Maakt me blij.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Pinaco schreef:
13-10-2021 22:02
Hm kaartjes die dicht hangen, da's wel weer een extra drempel toch? Vind ik gevoelsmatig misschien wel weer anders dan kaartjes die open en bloot voor het pakken staan in de kast.
En kaarten die dicht staan? Mijn vensterbank staat altijd vol. Ik zet ze dan neer en de volgende schuin ervoor etc. Niet echt open, niet echt dicht. Maar het is niet de bedoeling dat je ze leest.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Ik geef TO gelijk. Er is nog altijd zoiets als 'Briefgeheim', of je die klassieker kent of niet. Je neust niet in andermans post/mail/telefoon/kaarten. Punt. Tenzij het overduidelijk is dat je mag lezen. Dat is duidelijk niet het geval bij schoonmoeder die alle staande of hangende kaarten omdraait of openklapt.

Zo klassiek of raar is dat toch niet?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Bij mijn schoonfamilie zijn er wat ruzies in de familie, en wij hadden besloten om daar niet mee te bemoeien. Als resultaat kregen wij met de kerst een kaartje van dat familielid. Dus die hing gewoon tussen de andere kerstkaarten aan een lijntje. Geen probleem. Totdat ik plotseling vlak voor de kerstdagen in het ziekenhuis werd opgenomen. Stressvolle tijd voor manlief, aangezien de kinderen nog klein waren. Hij vroeg zijn ouders even op de kinderen te passen terwijl hij even bij mij op bezoek was.
Toen hij thuiskwam kreeg hij zijn ouders over zich heen. Hoe wij het lef hadden om nog contact te hebben met die en die?
Dat heeft nog een hele tijd geduurd. En sindsdien stoppen we die kaarten maar weg. En ergens vind ik dat dus belachelijk, dat ik in mijn eigen huis, post aan ons gericht weg moet stoppen om te voorkomen dat er ruzies ontstaan. Ik doe het voor de lieve vrede, maar heg klopt niet. En daarom vind ik het een heel raar idee om bij een ander de kaarten zonder toestemming te lezen. Dat kan soms dus gewoon wel kwaad. Bovendien als je het heel strikt gaat kijken, mag het van de wet ook niet.
Wet briefgeheim enzo.
DerryGirl schreef:
14-10-2021 01:50
En kaarten die dicht staan? Mijn vensterbank staat altijd vol. Ik zet ze dan neer en de volgende schuin ervoor etc. Niet echt open, niet echt dicht. Maar het is niet de bedoeling dat je ze leest.
Zoals ik al zei, ik lees zelf niet echt andermans kaartjes (want, niet interessant). Maar als ik dat wel zou doen, zou ik denk ik mijn vingers ook niet branden aan een zorgvuldig opgesteld "kaartenhuis". Dat lijkt me ook een soort van extra drempel.
Ik doe het zelf niet, maar kan er niet boos om worden wanneer iemand kaarten die hier staan bekijkt. Er staat doorgaans niets geks in. Zou dat wel zo zijn is het aan mij die kaart op te bergen wanneer ik bezoek verwacht dat wel gaat neuzen.
Ik zou er wel moeite mee hebben wanneer iemand in mijn kasten neust en in andere kamers dan waar ze horen te zijn. Maar spullen die openbaar liggen vind ik niet echt een probleem.

Kan me echter ook voorstellen dat mensen dat niet fijn vinden. Daarom doe ik het zelf niet.

Ik denk dat ik daarin dus een beetje een dubbele antenne heb of zo.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 14-10-2021 14:16
0.09% gewijzigd
hvm schreef:
14-10-2021 04:09
Bij mijn schoonfamilie zijn er wat ruzies in de familie, en wij hadden besloten om daar niet mee te bemoeien. Als resultaat kregen wij met de kerst een kaartje van dat familielid. Dus die hing gewoon tussen de andere kerstkaarten aan een lijntje. Geen probleem. Totdat ik plotseling vlak voor de kerstdagen in het ziekenhuis werd opgenomen. Stressvolle tijd voor manlief, aangezien de kinderen nog klein waren. Hij vroeg zijn ouders even op de kinderen te passen terwijl hij even bij mij op bezoek was.
Toen hij thuiskwam kreeg hij zijn ouders over zich heen. Hoe wij het lef hadden om nog contact te hebben met die en die?
Dat heeft nog een hele tijd geduurd. En sindsdien stoppen we die kaarten maar weg. En ergens vind ik dat dus belachelijk, dat ik in mijn eigen huis, post aan ons gericht weg moet stoppen om te voorkomen dat er ruzies ontstaan. Ik doe het voor de lieve vrede, maar heg klopt niet. En daarom vind ik het een heel raar idee om bij een ander de kaarten zonder toestemming te lezen. Dat kan soms dus gewoon wel kwaad. Bovendien als je het heel strikt gaat kijken, mag het van de wet ook niet.
Wet briefgeheim enzo.
Nou ja, jouw voorbeeld is er inderdaad een waarin duidelijk blijkt dat het niet hoort. Jij zou moeten kunnen laten en doen in jouw huis wat jij wil zonder over dat soort dingen na te moeten denken.

Overigens….van de pot gerukt dat jij/jullie geen contact zouden mogen hebben met een deel van de familie alleen omdat dat andere deel dat niet wil. Jullie zijn volwassen en een ander heeft dat niet voor jou te bepalen.

Het is niet zo dat bloedband bepaald dat je je levenslang enkel en alleen stelling mag nemen pro dat familielid. Je maakt je eigen keuzes.
RainyDays schreef:
14-10-2021 00:49

Ik had, tot ik dit topic zag, dan weer nooit stilgestaan bij het idee dat sommige mensen dit normaal vinden. Het is voor mij zo normaal om niet te kijken (geldt ook voor mijn omgeving) dat ik daar nog nooit over na heb gedacht. Ik heb het dan ook over familie en vrienden. Bij mensen die verder weg staan zou ik dat zeker ik niet doen, ik kom dan ook wel vaak thuis bij mensen die verder weg staan.

Ik hoop dat na het lezen van het topic mensen die het wel normaal vinden zich toch wat vaker terughoudend hierin zullen opstellen. Na het lezen van het topic heb ik nog steeds geen begrip voor mensen die het wel normaal vinden.
hvm schreef:
14-10-2021 04:09

Wet briefgeheim enzo.
Daarin staat niks over stukjes karton aan een waslijn door de keuken hoor.
Ik zou het niet doen en ken ook niemand die het doet (maar we krijgen nooit kaarten - maar een bepaald familielid zou ik er niet zo mee vertrouwen).

Overigens vind ik het nog wel verschil uitmaken tussen een dichte kaart openmaken (zoals met een magneet weggeplakt ergens op), of een wijd openstaande kaart waar je nog wel de afzender kunt lezen. Als je die laatste zou pakken om een heel verhaal te gaan ontcijferen valt het weer onder de eerste categorie van Nee., Onbeschoft. Voor mij gaat het dus ook over hoeveel moeite iemand moet doen om te lezen.
Ik zou het trouwens wel heel erg vinden als familie en/of vrienden zich zo vreselijk zouden voelen als ik een wenskaartje van ze lees...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven