Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
BeauCis schreef:
13-10-2021 21:45
Had eens een kennis, die bij haar eerste bezoek aan mij zelf mijn koelkast in dook. Ze was twee tellen binnen, ik had niet eens de tijd haar wat te drinken aan te bieden…vind dat echt veel te vrijpostig. Heb je er wel eens wat van gezegd tegen je schoonzus?

Nee maar het is wel een grapje geworden tussen mij, man en mijn eigen zus. Dat is ook wat waard :biggrin:
Luchtig schreef:
13-10-2021 22:46
Nee maar het is wel een grapje geworden tussen mij, man en mijn eigen zus. Dat is ook wat waard :biggrin:
Och ja, dat kan ook prima…
kindrebel schreef:
13-10-2021 22:21
Ik weet niet, maar iets zegt me dat schoonmoeder het hier gewoon moet ontgelden. Even op Viva checken hoe hard je het haar mag kwalijk nemen. Grow up, is mijn advies.

Dit.
Volgens mij heeft TO een hekel aan haar schoonmoeder.
Leuke discussie; leuk om te zien dat de meningen zo uiteen lopen. Vooral bijzonder om te zien dat er vrouwen zijn (geen mannen) die gewoon staalhard zeggen "ja als je ze neerzet dan vraag je er zelf om!" Als er één geslacht is waarvan ik had verwacht dat ze iets weten over het respecteren van grenzen, dan zijn het vrouwen wel.
En het dan ook nog bagatelliseren: "Ach, het is toch maar een kaart?" Ik hoor het mijzelf al zeggen nadat ik een vrouw betast heb: "Ach, kan toch geen kwaad? Het zijn maar twee billen. We hebben toch allemaal billen? Dan had je maar niet zo'n strak broekje moeten aantrekken hoor, dan vraag je er zelf om. " :rofl: wat een waanzin.

Maar het klopt wel. Het kan ook echt geen kwaad! Maar dat is nog niet een reden om het maar te doen. Dat heet respect.

Er is geen objectieve maatstaf die bepaalt waar grenzen liggen; die zijn voor iedereen persoonlijk. Iemand anders kan het ook normaal vinden om een ander ergens aan te raken. Maar alleen omdat jij of een ander iets normaal vindt, betekent dat niet dat dat voor iedereen geldt.
Ik ben echt zwaar verbaasd dat mensen dit normaal vinden. Werpt wel ander licht op de persoon die ik twee keer bij ons in kaartjes heb zien lezen. Persoon staat op zich dicht bij ons, wachtte even op mijn man ofzo want ze zouden samen ergens heen, en toen zag ik haar een kaartje van de stapel post pakken en lezen. Ik stond echt paf, wist niet wat ik moest zeggen zo asociaal vond ik dat. Vroeg ze ook nog wie die persoon was die de kaart had gestuurd :-? . Sinds ik het nog een keer heb zien gebeuren dat ze rondslingerende post las leg ik dus persoonlijke dingen weg als zij komt en ben haar er echt met andere ogen door gaan bekijken. Maar nu begrijp ik hier dat veel mensen dit normaal vinden. Ik dus niet.

Voorkanten van kaarten bekijken vind ik, zoals iemand al schreef, vallen in de categorie van opgehangen foto's kijken, dat vind ik normaal. Maar de tekst lezen die er in of achterop staat, kaarten van een stapel post pakken, van een koelkast plukken of van hun lijntje afhalen vind ik echt heel raar.

Post van mijn man lees ik soms. Verjaardagskaarten geven we bijv meestal aan elkaar door. De jarige maakt open, leest en geeft 'm dan aan de ander om te lezen. Ook andere post openen we niet van elkaar, behalve dingen die overduidelijk van bepaalde organisaties zijn, zoals post van goede doelen die op naam van een van ons staat kan de ander net zo goed openmaken, en belastingdienstevenloppen maak ik altijd open omdat ik dat soort administratie doe hier in huis.
Ik geloof dat ik voortaan mijn kaarten toch maar wat minder vol schrijf, als ik dit zo lees.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Metallover schreef:
13-10-2021 22:49
Dit.
Volgens mij heeft TO een hekel aan haar schoonmoeder.
Dan is dat vrijpostige gedrag nog storender.
Ik vind de opmerking dan moet je ze niet neerzetten zo raar. Het is toch het huis van TO? Als je nu oontafe een brief van de belastingdienst hebt liggen mag visite die dan ook openvouwen en lezen?
En ja, wat is er mis met vragen? Als je kaartjes lezen zo leuk vind, waarom dan niet gewoon even vragen voor je dat gaat doen?
BeauCis schreef:
13-10-2021 20:09
Ik merk echt dat het me boos maakt te horen dat het voor mensen doodnormaal is. Zou me dat gebeuren zou ik er echt herrie om kunnen schoppen. Wat in mijn huis staat en hangt hangt en staat daar omdat ik dat leuk vind en niet om door iedereen opgepakt en gelezen te worden. Net als mensen niet zomaar je bankpapieren oppakken om erin te gaan lezen vind ik het lezen van andermans kaarten echt not done.
Doe niet zo raar zeg. Ik kom uit de tiid dat kaartjes de "clou' aan de binnenkant hadden, dat de afbeelding van buiten verder gaat binnen, of dat er een muziekje in zit als hij open gaat.
Dus geloof me, voor dat gezeik van tegenwoordig dacht niemand er over na.
Bobo schreef:
13-10-2021 22:58
Doe niet zo raar zeg. Ik kom uit de tiid dat kaartjes de "clou' aan de binnenkant hadden, dat de afbeelding van buiten verder gaat binnen, of dat er een muziekje in zit als hij open gaat.
Nee hoor, ik ben echt opgegroeid in een huis waar je niet ongevraagd aan andermans kaarten zat. Ook niet een muziekkaart uit de jaren ‘80.
Bobo schreef:
Is dat ouderwets dan? Ik ben blijkbaar ook uit die tijd, en ik wist niet dat die tijd al afgelopen was. Toch vind ik het heel vreemd andermans kaartjes te openen en lezen zonder te vragen.
Bobo schreef:
Iedereen is anders. Ik vind het niet netjes en doe het zelf niet. Ik zou het ook niet waarderen wanneer anderen dat bij mij doen. Mijn kaarten hangen trouwens op prikbord en deur. Dicht…alleen de voorkant kun je zien. En ik zou het dan idd heel gek vinden als iemand ze daar vanaf plukte om te gaan lezen. Het is anders wanneer mensen kaarten uitgestald hebben op een cadeautafel ofzo…zou ik ze nog niet oppakken en lezen, maar ik zou er dan minder moeite hebben dat mensen het doen. Maar de schoonmoeder haalt ze klaarblijkelijk gewoon van het prikbord af. Nou, dat vind ik not done en daar zou ik wel boos om worden. Hoewel ik waarschijnlijk in eerste instantie vol verbazing zou zeggen ‘wat doe jij nou?’
De reacties verbazen mij enorm. Ik zou het niet in m'n hoofd halen om zomaar post van een ander te lezen. Soms ben ik best nieuwsgierig en vraag (vriend, familielid) of ik een kaartje mag lezen. Dat past dan in een bepaalde situatie, gesprek, maar zomaar zonder toestemming? Voor mij kan dat echt niet.
Ik krijg altijd leuke kaartjes en vind het alleen maar leuk als bezoek mijn kaartjes leest. Als er een keer een kaartje is waarvan ik liever niet heb, dat iemand die leest, haal ik hem weg of zeg ik er op dat moment wat van.
Ik leg ook kaartjes weg bij bepaald bezoek, waarvan ik weet dat ze er zomaar in gaan zitten lezen. Nooit gedacht dat dat lezen misschien juist gebeurt uit interesse, ik heb het altijd lomp en onbeleefd gevonden.
Verder snap ik de reacties als "er staat toch niets persoonlijks/intiems/geheims in? Waarom mag ik het dan niet lezen?" niet zo goed. Als er toch niets bijzonders in staat behalve een naam en misschien een groet als "gefeliciteerd" of "fijne kerstdagen", waarom voel je dan de behoefte om het te lezen? Het voelt daarom voor mij heel erg als het controleren van namen (afzenders).

Ik snap dan ook oprecht niet waarom je de kaarten van een ander zou willen lezen. Wat doen de kaartenlezers dan met die informatie? Als je iemand niet kent, moet de ontvanger dan vertellen wie de zender is en waar je hem/haar van kent? Als je de zender wel kent, houd je dan bij of diegene jou ook wel een kaartje stuurt? Of controleer je of er iemand is die heeft vergeten degene waar je te gast bent een kaartje te sturen?

Misschien dat de mensen die het vervelend vinden, het beschouwen als een soort nieuwsgierigheid, terwijl de mensen die het normaal vinden het beschouwen als oprechte geïnteresseerdheid. Zoals iemand al eerder zei, dat ze het gewoon heel fijn vond om de warme berichten te lezen die de ontvanger kijgt.

Of misschien dat hier een deel van de discussie door ontstaat: Ik ga ervan uit dat iemand die mijn kaarten leest, bijna al die zenders niet kent, en zou het dus heel raar vinden als iemand zo in mijn privé-leven begint te spitten. Maar misschien dat de mensen die aangeven het normaal te vinden, ervan uitgaan dat ze alle zenders toch wel kennen (bijv. als je bij je ouders op visite bent; je kent uiteraard alle familie van je ouders en waarschijnlijk ook vrijwel al hun kennisen en vrienden). Dan kan je het leuk vinden om te zien wie wat voor type kaart heeft gestuurd: de saaie kaart van die ene tante, de kaart met het leuke grapje van opa, en de gezellige kaart van je zus. Vooral kerstkaarten kunnen heel erg uiteenlopen in stijl.

(zoals je ziet zit ik al schrijvend mijn gedachten te ontwikkelen haha).

Hoe dan ook, ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat de meningen erg uiteenlopen. Mensen die het normaal vinden kaartjes & kalenders etc. te lezen zullen voortaan misschien wat voorzichtiger zijn, en mensen die het onbeschoft vinden zullen voortaan misschien wat minder verontwaardigd worden als iemand haar/zijn kaartjes leest. :)
anoniem_405784 wijzigde dit bericht op 13-10-2021 23:12
0.26% gewijzigd
Pinaco schreef:
13-10-2021 21:57
Aan de mensen die niet willen dat de kaarten gelezen worden door derden: Stallen jullie ze wel uit?
Ja, natuurlijk. Als een fijne herinnering waar ik dan even aan denk als ik die kaart weer zie, of omdat ik de kaart/tekst op de voorkant heel mooi vind. Zo heb ik al jaren een kaart met een Loesje tekst op de vensterbank staan. Omdat die Loesje tekst zo ontzettend raak en waar is en me vaak weer even iets laat realiseren.

En die voorkant mag iedereen lezen. Maar ik zou het raar vinden als mensen de kaart van de vensterbank pakken en de achterkant gaan lezen.
Het is toch mijn huis? Daar mag ik toch neerleggen/neerzetten wat ik wil, zonder dat ik bang hoef te zijn dat anderen daar mee aan de haal gaan?
Aaaanne schreef:
13-10-2021 23:01
Is dat ouderwets dan? Ik ben blijkbaar ook uit die tijd, en ik wist niet dat die tijd al afgelopen was. Toch vind ik het heel vreemd andermans kaartjes te openen en lezen zonder te vragen.
Vaak staan ze kaartjes toch al geopend op iets? Of laat jij ze in enveloppe zitten? In dat geval zou ik het ook wel vreemd vinden als iemand het kaartje echt uit de enveloppe zou halen maar nog geen drama...
Moiren schreef:
13-10-2021 22:02
Dus met een kort rokje vraag je er ook zelf om?
Ik zie dat je blij bent met je nieuw gevonden vergelijking.

Een kaart is gemaakt om gelezen te worden, zoals een hamer gemaakt is om spijkers te slaan en pen bestaat zodat iemand er mee kan schrijven.
Een rokje is bedoeld om te bedekken.

Als je een kaart leest, doe je waar hij voor gemaakt is.
Als je onder een rokje kijkt doe je het tegenovergestelde van de bedoeling.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
13-10-2021 21:57
Je hangt ze op om aandacht te trekken; maar als ze aandacht krijgen ben je beledigd?
Make up your mind.
Om aandacht te trekken? Huh?

En als je die term dan al wilt gebruiken: ja, MIJN aandacht ja. En de voorkant van de kaart mag ook best de aandacht trekken van mijn bezoek. Mogen ze echt naar kijken. Maar de binnenkant/achterkant is privé.
13-10-2021 23:10

Een kaart is gemaakt om gelezen te worden
Door de geadresseerde ja.
13-10-2021 23:10

Een kaart is gemaakt om gelezen te worden, zoals een hamer gemaakt is om spijkers te slaan en pen bestaat zodat iemand er mee kan schrijven.
Een rokje is bedoeld om te bedekken.

Als je een kaart leest, doe je waar hij voor gemaakt is.
Als je onder een rokje kijkt doe je het tegenovergestelde van de bedoeling.
Eten is bedoeld om gegeten te worden.
Drinken is bedoeld om opgedronken te worden.
Post is bedoeld om gelezen te worden.

Ik neem even aan dat jij bij weinig mensen zelf de kasten opentrekt om iets te eten en te drinken te pakken? Laat staan de post te openen en te lezen?
vork-lepel schreef:
13-10-2021 22:50
Leuke discussie; leuk om te zien dat de meningen zo uiteen lopen. Vooral bijzonder om te zien dat er vrouwen zijn (geen mannen) die gewoon staalhard zeggen "ja als je ze neerzet dan vraag je er zelf om!" Als er één geslacht is waarvan ik had verwacht dat ze iets weten over het respecteren van grenzen, dan zijn het vrouwen wel.
En het dan ook nog bagatelliseren: "Ach, het is toch maar een kaart?" Ik hoor het mijzelf al zeggen nadat ik een vrouw betast heb: "Ach, kan toch geen kwaad? Het zijn maar twee billen. We hebben toch allemaal billen? Dan had je maar niet zo'n strak broekje moeten aantrekken hoor, dan vraag je er zelf om. " :rofl: wat een waanzin.

Maar het klopt wel. Het kan ook echt geen kwaad! Maar dat is nog niet een reden om het maar te doen. Dat heet respect.

Er is geen objectieve maatstaf die bepaalt waar grenzen liggen; die zijn voor iedereen persoonlijk. Iemand anders kan het ook normaal vinden om een ander ergens aan te raken. Maar alleen omdat jij of een ander iets normaal vindt, betekent dat niet dat dat voor iedereen geldt.
Huh, vergelijk je het ongevraagd lezen van een kaartje nu met iemand aanranden?

En dit is een vrouwenforum, dus niet zo vreemd dat er vooral vrouwen reageren die het wel vinden kunnen.
Zarah schreef:
13-10-2021 23:11
Door de geadresseerde ja.
+1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven