Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
KooktMetKnoflook schreef:
13-10-2021 21:57
Je hangt ze op om aandacht te trekken; maar als ze aandacht krijgen ben je beledigd?
Make up your mind.
Ik hang iets op voor mezelf, niet voor anderen. Net als dat een kort rokje niet betekent dat iedereen er maar onder mag kijken.
Pinaco schreef:
Aan de mensen die niet willen dat de kaarten gelezen worden door derden: Stallen jullie ze wel uit?
Sommige kaarten hangen inderdaad op het prikbord ja. Nooit bij nagedacht dat iemand zo onbeschoft zou zijn om die er af te halen en te lezen.
Pinaco schreef:
Aan de mensen die niet willen dat de kaarten gelezen worden door derden: Stallen jullie ze wel uit?
Ze hangen op prikbord en prikdeur (dwz magneetdeur) en ze hangen dicht. Dus de teksten zijn slechts te lezen als iemand ze eraf trekt.
lemoos2 schreef:
13-10-2021 21:51
Mijn oma zaliger las ook alle wens- en felicitatiekaarten die in ons gezin waren ontvangen. Maar dan ter inspectie, wie van de familieleden (haar schoonzussen met name) niet attent genoeg waren geweest naar pa en ma. Die gingen op de zwarte lijst van oma en die ontvingen dus geen kerstgroet meer :rofl:

Was echt wel een ding voor oma’s generatie. Haar schoonzussen (en zussen trouwens) waren net zo. Dat leerden we dan bij de vele koffietafels later.
Dit dus. Is binnen onze familie normaal. En dan ‘oh leuk heeft die ook gestuurd enz enz. Vooral vroeger met kerstkaarten. Die zijn er alleen nog bij mijn oma.
Liptonicetea schreef:
13-10-2021 19:58
Oops ik doe dit ook altijd. Ik weet niet, ik word altijd blij om al die lieve teksten te lezen. Dat iemand zo geliefd kan zijn, vind ik fijn.
Dit!
Waarom zet je het zo open en bloot neer en wordt je vervolgens boos? Wat een onzin zeg
Rocking schreef:
13-10-2021 22:01
Dit!
Waarom zet je het zo open en bloot neer en wordt je vervolgens boos? Wat een onzin zeg
Dus met een kort rokje vraag je er ook zelf om?
Hm kaartjes die dicht hangen, da's wel weer een extra drempel toch? Vind ik gevoelsmatig misschien wel weer anders dan kaartjes die open en bloot voor het pakken staan in de kast.
Echt een magneet van de koelkast afhalen om dan een kaart gaan lezen zou ik niet snel doen. Maar als ik ergens ben en er staan/hangen felicitatiekaarten ofzo dan gebeurt het ook wel dat ik kijk wat erin staat. Ik kijk ook altijd bij mensen in hun boekenkast en andersom gebeurt dat ook. Geeft soms ook leuke gespreksonderwerpen.
Moiren schreef:
13-10-2021 22:02
Je kan een wenskaartje toch niet serieus vergelijken met een lichaam? Als je daar hetzelfde belang aan hecht ga je ook niet helemaal lekker hoor...
Pinaco schreef:
13-10-2021 22:03
Je kan een wenskaartje toch niet serieus vergelijken met een lichaam? Als je daar hetzelfde belang aan hecht ga je ook niet helemaal lekker hoor...
Het gaat om het principe: als je het niet wil moet je het maar niet in je eigen huis neerzetten. Zo wel, dan vraag je erom. Echt kolder.
Rocking schreef:
Dit!
Open en bloot? Moet je dan in je eigen huis dingen verzegelen?

Ik pak sowieso nooit dingen op in andermans huis.
Niet dat ik ze van de koelkast haal of uit een kast pak maar als ik een leuke zie op tafel of schouw dan pak ik die soms bij vrienden/familie ondat ik het zo'n leuk kaartje vind en die beter wil bekijken en weten waar die van is (Hallmark ofzo). De verhalen die erin staan ga ik niet lezen maar ik zie er geen kwaad in om te lezen "De beste wensen van Harry en Toos". Mocht ik zelf kaartjes hebben staan en een paar hebben een persoonlijke boodschap/verhaal dan haal ik die weg als bezoek komt.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 13-10-2021 22:07
0.10% gewijzigd
cleo schreef:
13-10-2021 22:04
Open en bloot? Moet je dan in je eigen huis dingen verzegelen?

Ik pak sowieso nooit dingen op in andermans huis.
Exact. Normaal beschaafd gedrag lijkt me. Al twijfel ik inmiddels of beschaafd als normaal wordt ervaren.
appeltje schreef:
13-10-2021 22:03
Echt een magneet van de koelkast afhalen om dan een kaart gaan lezen zou ik niet snel doen. Maar als ik ergens ben en er staan/hangen felicitatiekaarten ofzo dan gebeurt het ook wel dat ik kijk wat erin staat. Ik kijk ook altijd bij mensen in hun boekenkast en andersom gebeurt dat ook. Geeft soms ook leuke gespreksonderwerpen.
Mensen die in mijn boekenkast kijken vind ik geen enkel probleem…die boeken beschouw ik weliswaar als mijn bezit, maar niet als privé. Maar van mijn kaarten, waarvan ik er ook regelmatig een paar mooie voor wat boeken heb staan, altijd dicht, moeten ze gewoon afblijven.
korreltjezoutje schreef:
13-10-2021 22:00
Dit dus. Is binnen onze familie normaal. En dan ‘oh leuk heeft die ook gestuurd enz enz. Vooral vroeger met kerstkaarten. Die zijn er alleen nog bij mijn oma.
En als ik een tante een jaar na haar chemobehandeling een kaartje voor de leuk stuur (deed mij in ieder geval goed dat mensen nog eens aan mij dachten na de eerste hectische tijd bij mijn medische crisis) dan hoor ik dat van andere tantes en mijn moeder terug. Aangezien mijn moeder in NL woont kan ze dat alleen via via hebben gehoord van een zus die bij haar zus (betreffende tante) ofwel die kaart onder de neus kreeg geschoven of naar het dressoir heeft staan loeren met een side-eye.
Moiren schreef:
13-10-2021 22:04
Het gaat om het principe: als je het niet wil moet je het maar niet in je eigen huis neerzetten. Zo wel, dan vraag je erom. Echt kolder.
Moet je toch eens voorstellen dat er ongevraagd onder je korte rokje gevoeld is & dat je dan hier de vergelijking met een wenskaartje leest. Vind het niet echt een lekkere manier om je principes te verwoorden.
Nooit bij stilgestaan of het raar is of niet. Ik geloof niet dat ik het zelf zo direct bij een ander doe. Maar ik heb het mensen wel heel vaak zien doen, ook bij mij, en ik heb het nooit raar gevonden.
Voor mijn gevoel valt het een beetje in de categorie uitgestalde cadeautjes van de jarige bekijken. Het is tonen van belangstelling en ook gewone nieuwsgierigheid.

Eigenlijk vind ik het ook een beetje bot dat je je schoonmoeder er op die manier hebt aangesproken. Ze moet zich kapot geschrokken zijn, haha.
Rocking schreef:
Dit!
Ik kom graag je kaartjes lezen..
KooktMetKnoflook schreef:
Je hangt ze op om aandacht te trekken; maar als ze aandacht krijgen ben je beledigd?
Make up your mind.
Wat raar, je zet ze neer voor jezelf. Net als de rest van je interieur.
Ik weet niet, maar iets zegt me dat schoonmoeder het hier gewoon moet ontgelden. Even op Viva checken hoe hard je het haar mag kwalijk nemen. Grow up, is mijn advies.
Ik zou dit wel raar vinden maar ook niet echt een punt. Het zijn verjaardagskaarten, daar staat in het algemeen toch niet meer op dan "gefeliciteerd, fijne dag" en zo. Dat weet degene die het leest ook. Zou het anders vinden als het om kerst/nieuwjaarskaarten ging (daarin staan soms persoonlijkere dingen) of kaarten in de strekking van 'ik denk aan je'.
Maar kaarten (ongevraagd) echt van de koelkast afhalen om te lezen vind ik wel ver gaan.

Ligt ook wel aan de band. Als iemand zich compleet thuis voelt in mijn huis, dan snap ik wel dat iemand dat zonder na te denken doet.
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 13-10-2021 22:29
14.65% gewijzigd
Ik snap echt het probleem niet. Maar als dit voor to en anderen cruciaal is, dan mag je van anderen die je in je huis laat verwachten dat ze rekening met je houden en je grenzen respecteren. In mijn hoofd zou het niet opkomen om de kaarten die bestemd zijn voor een ander te lezen. Toch vind ik het geen enkel probleem als bezoek kaarten die aan mij zijn gericht leest.
Mensch durf te leven
Als ik bij mijn vriendin zit en ik zie de kerstkaarten hangen en ik spot er een die waarschijnlijk door mijn ouders is gestuurd dan check ik effe of ik goed heb geraden. Bij mijn ouders kijk ik ook wel wie de afzender is. Maar meer van “ wie stuurt er zo’n mooie / lelijke / dure kaart ? “
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Moiren schreef:
13-10-2021 22:02
Wauw :facepalm:
toffifee schreef:
13-10-2021 21:10
O persoonlijk vind ik dat van hele andere orde. Dat zou ik écht niet oke vinden, daar kunnen gevoelige dingen in staan.
Maar iemand die een kaartje leest waarin iemand gefeliciteerd schrijft vind ik echt prima. Iemand die mijn rekeningen van tafel plukt en leest vind ik niet oké. Maar gewone felicitatiekaarten? Geen probleem mee.

Ik open trouwens ook wel eens post van mijn man. En hij van mij. Zo spannend is de post die ik tegenwoordig ontvang niet.
Maar je weet toch niet van te voren of het 'gewoon een felicitatie' is? Soms staan er op felicitatiekaartjes ook persoonlijke dingen, inside grappen of tegelijk iets anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven