Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
donderdag 14 oktober 2021 om 15:14
Echt er gaat een wereld voor mij open.
Ik heb altijd veel kaarten staan en verstuur ze ook veel, vaak met een heel epistel en zo krijg ik ze vaak ook terug. Heb ik bezoek dat een mooie kaart ziet; dan zeggen ze dat het een mooie kaart is en vragen eventueel van wie hij is. Eventueel dat men vraagt, mag ik de binnenkant bekijken?
Nu ik er over nadenk heb ik wel eens gehad ik mijn partner een mooie kaart liet zien en hij hem wilde gaan lezen. Toen gelijk duidelijk gemaakt dat dát niet de bedoeling was. Maar dat was meer een verwarring omdat het mij om de voorkant ging en hij dacht om de hele kaart.
Bij anderen pak ik nooit zomaar een kaart, maar ik ga ook niet zomaar aan andere dingen. Kijken doe je met de ogen, niet met de handen.
En ik neem ook niet de vrijheid om zomaar een badkamerkastje te openen op zoek naar een tampon, dan roep ik liever of iemand even mijn tas wil geven of ik loop nog even naar de kamer en pak mijn tas. Dat doe ik ook niet met andere kastjes en dingen.
Wil ik iets van dichtbij bekijken, open maken of zo, dan vraag ik gewoon of het mag. En als die ander nee zegt, dan is het ook prima.
Het lijkt mij vreselijk om bijvoorbeeld al die kaarten om te moeten bergen omdat iemand denkt het recht te hebben om mijn berichten te lezen. Net zo onfatsoenlijk als het zomaar open trekken van kastjes of het proberen te lezen van berichtjes in mijn telefoon. Vreselijk dat soort nieuwsgierige aagjes.
Ik heb niets te verbergen, maar sommige dingen gaan een ander gewoon niet aan. En iemand die dat niet begrijpt, die hoef ik niet in huis te hebben.

Ik heb altijd veel kaarten staan en verstuur ze ook veel, vaak met een heel epistel en zo krijg ik ze vaak ook terug. Heb ik bezoek dat een mooie kaart ziet; dan zeggen ze dat het een mooie kaart is en vragen eventueel van wie hij is. Eventueel dat men vraagt, mag ik de binnenkant bekijken?
Nu ik er over nadenk heb ik wel eens gehad ik mijn partner een mooie kaart liet zien en hij hem wilde gaan lezen. Toen gelijk duidelijk gemaakt dat dát niet de bedoeling was. Maar dat was meer een verwarring omdat het mij om de voorkant ging en hij dacht om de hele kaart.
Bij anderen pak ik nooit zomaar een kaart, maar ik ga ook niet zomaar aan andere dingen. Kijken doe je met de ogen, niet met de handen.
En ik neem ook niet de vrijheid om zomaar een badkamerkastje te openen op zoek naar een tampon, dan roep ik liever of iemand even mijn tas wil geven of ik loop nog even naar de kamer en pak mijn tas. Dat doe ik ook niet met andere kastjes en dingen.
Wil ik iets van dichtbij bekijken, open maken of zo, dan vraag ik gewoon of het mag. En als die ander nee zegt, dan is het ook prima.
Het lijkt mij vreselijk om bijvoorbeeld al die kaarten om te moeten bergen omdat iemand denkt het recht te hebben om mijn berichten te lezen. Net zo onfatsoenlijk als het zomaar open trekken van kastjes of het proberen te lezen van berichtjes in mijn telefoon. Vreselijk dat soort nieuwsgierige aagjes.
Ik heb niets te verbergen, maar sommige dingen gaan een ander gewoon niet aan. En iemand die dat niet begrijpt, die hoef ik niet in huis te hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 14 oktober 2021 om 15:28
Die reacties heb ik niet gelezen maar ik ben hier ook van beschuldigd door een andere forummer. Terwijl dat er toch echt niet stond. Wel eens dat het asociaal is als je weet dat een ander het niet prettig vindt en het dan nog alsnog doet. Over dat mensen een mond hebben die ze open kunnen doen, ben ik t wel eens. Dat voorzichtige gedoe altijd, kom voor jezelf op denk ik dan.Zarah schreef: ↑14-10-2021 15:04Nee, hoor, dat kan gebeuren.
Maar wat ik hier in de discussie zie gebeuren: men was zich van geen kwaad bewust, worden er nu op gewezen dat andere mensen misschien wel een probleem hebben met dit gedrag, en vervolgens geven ze aan: maar ik blijf het lekker toch doen, als ze het vervelend vinden moeten ze er maar wat van zeggen/de kaarten opruimen.
Dat is gewoon asociaal gedrag.
donderdag 14 oktober 2021 om 15:31
Ja en de andere forummers weten nu dat er een flinke groep bestaat die hier niet bij stil staat en dit niet doet om gemeen te zijn. Fijn.
donderdag 14 oktober 2021 om 15:32
Omdat mensen verschillen van elkaar. Jij vindt dat een stukje missen in iemands opvoeding maar blijkbaar vindt een ander daar helemaal niets van. Zo ingewikkeld is dat niet te begrijpen hoor.
donderdag 14 oktober 2021 om 15:32
donderdag 14 oktober 2021 om 15:42
Ik vind het redelijk onbegrijpelijk dat er door sommige mensen nog nooit over nagedacht is dat mensen inderdaad van elkaar verschillen en dat het misschien niet gewaardeerd wordt dat zij hun nieuwsgierige neus overal insteken

Vooral dat je wel moet begrijpen dat er mensen die het wel doen, maar dat er andersom niet begrepen hoeft te worden dat het niet overal geaccepteerd wordt, want mensen verschillen.
Dat soort dingen vind ik fascinerend.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:02
Niet elke kaart is lullig. Misschien staat er wel een persoonlijk verhaal (van de afzender) in, misschien staat er iets in dat er persoonlijk is voor de ontvanger. Iets om iemand op te beuren, om mee te leven of whatever.
Ik verstuur best regelmatig kaarten naar mensen waarmee het even niet lekker gaat. Daar schrijf ik dan iets persoonlijk voor ze in, waardoor ze weten dat ik aan ze denk en met ze meeleef. Ik krijg altijd (niet nodig) hele lieve berichtjes terug over dat het ze echt goed heeft gedaan of ze er regelmatig nog even naar kijken.
En nee, ik schrijf geen geheimen of dingen die ik niet op de hoek van de straat zou durven roepen.
Maar ik heb ook wel eens dat soort kaartjes gekregen en die zijn mij vreselijk lief en dierbaar. Zoiets weg zetten als lullig, dan doe je zo'n kaartje echt te kort. Wat ik erger vind, is dat jij oordeelt dat de ander zoiets niet belangrijk mag vinden, want het is maar een lullig kaartje terwijl het voor die ander wél belangrijk kan zijn. Oók als er niet meer staat dan 'liefs Tante Annie'.
Dat zou mij het meeste storen, dat iemand anders zomaar mijn privacy schendt en beslist dat dingen die privé kunnen zijn, dat niet zijn en zich zomaar toegang geeft tot mijn persoonlijke zaken.
dianaf wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:04
7.07% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:02
Blijkbaar is ook niet duidelijk dat het als "niet beleefd" geldt om als gastvrouw iemand die bij jou op bezoek is te berispen op zijn gedrag.
Dus dat kan wel wat verwarring geven: de gastvrouw die uitbeleefdheid niets wil zeggen van gedrag dat voor haar "onopgevoed" gedrag is, maar die zich intussen wel op staat te vreten van ergernis.
Maar ja, helaas heb je dan een gast in huis die redeneert: jammer voor de gastvrouw dan "dan moet die maar voor zichzelf opkomen".
Beste oplossing lijkt dan toch: goed voor jezelf opkomen, dus al te vrijpostige mensen gewoon niet meer in je huis binnen laten?
Dus dat kan wel wat verwarring geven: de gastvrouw die uitbeleefdheid niets wil zeggen van gedrag dat voor haar "onopgevoed" gedrag is, maar die zich intussen wel op staat te vreten van ergernis.
Maar ja, helaas heb je dan een gast in huis die redeneert: jammer voor de gastvrouw dan "dan moet die maar voor zichzelf opkomen".
Beste oplossing lijkt dan toch: goed voor jezelf opkomen, dus al te vrijpostige mensen gewoon niet meer in je huis binnen laten?
donderdag 14 oktober 2021 om 16:03
Ik ook eerlijk gezegd… ik heb er zelfs nog nooit een seconde bij stilgestaan. De mensen bij wie ik kom en de mensen die bij mij komen, heb ik een dusdanige relatie mee dat ze altijd mijn kaartjes mogen lezen en ik die van hen. Dat je andermans post niet gaat doorspitten oké maar een kaartje, nee daar heb ik geen probleem mee. Ik hang ze ook vaak op op een rekje aan de muur waar ook foto’s hangen en iedereen vindt het altijd heel leuk om even naar die muur te kijken.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:04
maar doe je het, met de kennis van nu, nog steeds zonder te vragen?Hendrikje106 schreef: ↑14-10-2021 16:03Ik ook eerlijk gezegd… ik heb er zelfs nog nooit een seconde bij stilgestaan. De mensen bij wie ik kom en de mensen die bij mij komen, heb ik een dusdanige relatie mee dat ze altijd mijn kaartjes mogen lezen en ik die van hen. Dat je andermans post niet gaat doorspitten oké maar een kaartje, nee daar heb ik geen probleem mee. Ik hang ze ook vaak op op een rekje aan de muur waar ook foto’s hangen en iedereen vindt het altijd heel leuk om even naar die muur te kijken.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:06
Er is in mijn ogen een verschil tussen het plaatje bekijken of de inhoud bekijken. Maar je geeft aan dat je dit enkel doet bij mensen met wie je daar de relatie voor hebt. Dus mogelijk bij een ander soortige relatie zou je het dus niet doen?Hendrikje106 schreef: ↑14-10-2021 16:03Ik ook eerlijk gezegd… ik heb er zelfs nog nooit een seconde bij stilgestaan. De mensen bij wie ik kom en de mensen die bij mij komen, heb ik een dusdanige relatie mee dat ze altijd mijn kaartjes mogen lezen en ik die van hen. Dat je andermans post niet gaat doorspitten oké maar een kaartje, nee daar heb ik geen probleem mee. Ik hang ze ook vaak op op een rekje aan de muur waar ook foto’s hangen en iedereen vindt het altijd heel leuk om even naar die muur te kijken.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:11
Voor sommigen voelt het hier alsof hun dagboek wordt gelezen of dat ze worden aangerand. Als dit voor sommigen zo ernstig voelt, wat helemaal niet fijn is, dan hoop ik dat je snel leert dat je dan best voor jezelf mag opkomen en dat je dan geen asociaal persoon bent.
En mensen die hier geen begrip voor hebben, zijn zelf asociaal.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:11
Voor sommigen voelt het hier alsof hun dagboek wordt gelezen of dat ze worden aangerand. Als dit voor sommigen zo ernstig voelt, wat helemaal niet fijn is, dan hoop ik dat je snel leert dat je dan best voor jezelf mag opkomen en dat je dan geen asociaal persoon bent.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:12
het is geen wedstrijdje in wie het meest/minst asociaal is hoorSnoesje83 schreef: ↑14-10-2021 16:11Voor sommigen voelt het hier alsof hun dagboek wordt gelezen of dat ze worden aangerand. Als dit voor sommigen zo ernstig voelt, wat helemaal niet fijn is, dan hoop ik dat je snel leert dat je dan best voor jezelf mag opkomen en dat je dan geen asociaal persoon bent.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:16
Of nogmaals je hebt iemand in huis die zich van geen kwaad bewust is.Gebruna schreef: ↑14-10-2021 16:02Blijkbaar is ook niet duidelijk dat het als "niet beleefd" geldt om als gastvrouw iemand die bij jou op bezoek is te berispen op zijn gedrag.
En berispen klinkt wel streng hoor. Je kan toch aangeven dat je iets niet prettig vindt als een ander iets doet in jouw woning. Als je je dan druk maakt over dat je geen goede gastvrouw bent, vind ik best ingewikkeld. Maar goed ik val in herhaling..
donderdag 14 oktober 2021 om 16:17
Of ongevraagd in iemands tas kijken.Nogevendit schreef: ↑14-10-2021 15:54Ik ben er wel benieuwd naar of je ook schilderijen van de muur haalt om even op de achterkant te kijken.
donderdag 14 oktober 2021 om 16:21
Quincy2 schreef: ↑14-10-2021 15:42Ik vind het redelijk onbegrijpelijk dat er door sommige mensen nog nooit over nagedacht is dat mensen inderdaad van elkaar verschillen en dat het misschien niet gewaardeerd wordt dat zij hun nieuwsgierige neus overal insteken
Vooral dat je wel moet begrijpen dat er mensen die het wel doen, maar dat er andersom niet begrepen hoeft te worden dat het niet overal geaccepteerd wordt, want mensen verschillen.
andersom wordt dit wel begrepen,ik had er nooit bij stil gestaan. Maar ik zou ook nooit bij iemand waar ik mij te gast voel, zomaar kaartjes gaan lezen. Maar waarschijnlijk omdat het mij gewoon niet boeit omdat diegene niet close genoeg voelt voor mij. Dan moet ze uitleggen wie de afzender is ofzo en dat boeit mij gewoon niet. Gelukkig maar anders had ik dit misschien wel eens gedaan. En dan niet geweten dat het voor de ander zo'n inbreuk op haar privacy zou zijn. Vind het ook fascinerend hoe mensen sowieso dingen verschillend ervaren. Ik denk door open communicatie je elkaar beter leert kennen en te begrijpen.
Dat soort dingen vind ik fascinerend.

donderdag 14 oktober 2021 om 16:23
Nou, er wordt toch flink gezwaaid met onbeschoft, asociaal en onopgevoed. Dat er inmiddels diverse culturele achtergronden een rol hierin kunnen spelen ontgaat een aantal zo te lezen.
Zoals de vraag: ‘Zou je met wat je nu weet het nog steeds zonder te vragen doen’ terwijl de persoon aan wie het gevraagd wordt al aangeeft enkel kaartjes te kijken bij personen met wie zij (?) zo close is dat deze personen ook bij haar kaartjes bekijken. Alsof je dan na 30, 40 jaar ineens gaat vragen aan zus: ‘Joh vind je het wel oké als ik naar hetzelfde kaartje kijk dat ome Joop mij ook heeft gestuurd? Want ik heb recentelijk vernomen dat er 213 en een halve Vivaforummer er wel problemen mee zou kunnen hebben’.
Zoals de vraag: ‘Zou je met wat je nu weet het nog steeds zonder te vragen doen’ terwijl de persoon aan wie het gevraagd wordt al aangeeft enkel kaartjes te kijken bij personen met wie zij (?) zo close is dat deze personen ook bij haar kaartjes bekijken. Alsof je dan na 30, 40 jaar ineens gaat vragen aan zus: ‘Joh vind je het wel oké als ik naar hetzelfde kaartje kijk dat ome Joop mij ook heeft gestuurd? Want ik heb recentelijk vernomen dat er 213 en een halve Vivaforummer er wel problemen mee zou kunnen hebben’.