Op vakantie met vriendin ergernis

15-10-2021 09:42 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.

Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.

Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.

Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.

Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.

Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik snap wel dat ze elke dag een leuke plek wil uitzoeken om te eten. Maar misschien wil jij liever elke dag thuis eten? In die zin zijn jullie dan gewoon geen goede match.
Maar als zij graag ergens een taartje wil eten kan dat toch zonder dat jij mee-eet?
Goed opgelost!

Ik denk dat jullie beiden wel bovengemiddeld met eten bezig zijn, jij vanwege restricties en dagelijks groente willen eten en zij vanwege een mogelijke suiker- of eetverslaving. Dus wel echt twee uitersten lijkt het.

Ik was vroeger zelf suikerverslaafd en erg gericht op eten, moest ook continu eten om niet te crashen. En nu kan ik juist maar weinig eten waardoor mijn eetgedrag 180 graden omgeslagen is, en moet ik per se voedzame maaltijdeb eten. Je staat dan wel meteen ook compleet anders in het leven merk ik.

Overigens mag je haar best zeggen wat jij ziet aan haar eetgedrag. De kans is groot dat iemand zelf de ernst er niet van inziet. Ik bedoel ik ben ook universitair geschoold maar ik had geen enkel besef dat de fixatie op eten zo groot was.

Heb ook een vriendin gehad met een (andere) verslaving, voor haar was het ook volkomen normaal dat haar leven, keuzes en activiteiten, ook als we op vakantie gingen, daar grotendeels om draaiden. Als reisgenoot en toeschouwer valt het allemaal veel meer op.
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-10-2021 13:46
Toch denk ik dat jij meer focus hebt op eten dan zij.

En in wat voor saaie plek ben je eigenlijk, dat de bezienswaardigheden alleen maar eetgelegenheden zijn?
Bijzonder.

Dat staat er helemaal niet. :rofl:
Echt wtf?
Haar top 3 van de dingen die ze daar wil gezien hebben zijn eetgelegenheden? ?
En dat was niet duidelijk toen jullie voorpret hadden over de reis en besproken hebben wat jullie daar zouden doen?
Metallover schreef:
15-10-2021 11:47
Hahaha, nou ik denk dat wij samen ook niet op vakantie zouden kunnen!
Op een stedentrip wil ik de stad ontdekken, mooie architectuur zien, musea bezoeken etc etc. En natuurlijk ook de plaatselijke lekkernijen ontdekken, maar dat is voor mij toch ondergeschikt aan de culturele dingen.
Zo sta ik er ook in. Ik vind het heel leuk om te eten, maar ik vind eens per dag ergens heenreizen iets te eten uitproberen wel genoeg.
Daarnaast vind ik het echt bijzonder dat die vriendin je expres zaken aan probeert te smeren die je niet wil.
Ik heb een vriendin die graag gezond eet, prima, dan eet ik die trip dus in restaurants/thuis waar zij graag eet en ben blij als ik zin heb in een patat ofzo en het is daar.
Maar de gezonde keuze gaat voor vind ik, ik ben geen kleuter meer die niet zonder de 3 p's kan
En ik ga al helemaal geen vlucht missen of iets niet doen omdat er gegeten moet worden op een onhandige plek.
Rosalind* schreef:
15-10-2021 13:56
Ik snap wel dat ze elke dag een leuke plek wil uitzoeken om te eten. Maar misschien wil jij liever elke dag thuis eten? In die zin zijn jullie dan gewoon geen goede match.
Maar als zij graag ergens een taartje wil eten kan dat toch zonder dat jij mee-eet?

Ja, een leuke plek, en twee en drie echt prima! Nee, ik hoef echt niet persé thuis te eten. We wilden met eigen kookgelegenheid om gewoon bij slecht weer thuis te kunnen zijn en meer keus te hebben. Mijn punt is dat zij elk eetgelegenheid aanwijst en meerdere banketbakkerijen binnengaat als we al even naar de supermarkt gaan, daar ook allerlei snoep en koekjes neemt, en dat dus ook thuis eet.

Ik ben absoluut voor meer relaxed zijn met dingen op vakantie en dat je meer moet genieten. Maar als ik zou ingaan op wat zij voorstelt, mijn darmprobleem buiten beschouwing gelaten, zou ik al niet meer kunnen functioneren van al het suiker.
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 16:52
Ja, een leuke plek, en twee en drie echt prima! Nee, ik hoef echt niet persé thuis te eten. We wilden met eigen kookgelegenheid om gewoon bij slecht weer thuis te kunnen zijn en meer keus te hebben. Mijn punt is dat zij elk eetgelegenheid aanwijst en meerdere banketbakkerijen binnengaat als we al even naar de supermarkt gaan, daar ook allerlei snoep en koekjes neemt, en dat dus ook thuis eet.

Ik ben absoluut voor meer relaxed zijn met dingen op vakantie en dat je meer moet genieten. Maar als ik zou ingaan op wat zij voorstelt, mijn darmprobleem buiten beschouwing gelaten, zou ik al niet meer kunnen functioneren van al het suiker.
Oké, ik snap wel dat je geen zin hebt de halve dag bezig te zijn met eetgelegenheden zoeken en ook graag andere dingen doet dan eten.
Maar ik zou me niet bemoeien met het feit dat zij gebakjes, koekjes en snoep voor zichzelf koopt. Duidelijk zijn dat ze het alleen voor zichzelf koopt zou genoeg moeten zijn.
Avage schreef:
15-10-2021 14:23
Goed opgelost!

Ik denk dat jullie beiden wel bovengemiddeld met eten bezig zijn, jij vanwege restricties en dagelijks groente willen eten en zij vanwege een mogelijke suiker- of eetverslaving. Dus wel echt twee uitersten lijkt het.

Ik was vroeger zelf suikerverslaafd en erg gericht op eten, moest ook continu eten om niet te crashen. En nu kan ik juist maar weinig eten waardoor mijn eetgedrag 180 graden omgeslagen is, en moet ik per se voedzame maaltijdeb eten. Je staat dan wel meteen ook compleet anders in het leven merk ik.

Overigens mag je haar best zeggen wat jij ziet aan haar eetgedrag. De kans is groot dat iemand zelf de ernst er niet van inziet. Ik bedoel ik ben ook universitair geschoold maar ik had geen enkel besef dat de fixatie op eten zo groot was.

Heb ook een vriendin gehad met een (andere) verslaving, voor haar was het ook volkomen normaal dat haar leven, keuzes en activiteiten, ook als we op vakantie gingen, daar grotendeels om draaiden. Als reisgenoot en toeschouwer valt het allemaal veel meer op.

Wanneer ik op een dag de deur uit moet, en vooral moet functioneren, dan let ik goed op wat ik eet. Wanneer dat niet het geval is eet ik wat ik wil.

Klopt wat je zegt. Natuurlijk wist ik dat zij gek op eten is, maar niet dat dat bijna het enige is waar ze mee bezig is. Dat zie je inderdaad pas wanneer je op vakantie bent.

Ik probeer een soort balans te houden zodat we niet twee uitersten worden (daarom na de lunch een delicatesse geproefd samen). Niet elke maaltijd hoeft gezond te zijn. Misschien is zij bezig met een keerpunt want ze blijft zeggen dat ze zich niet lekker voelt en had aangegeven dat ze misschien te veel suiker heeft gegeten. Ik vind het lastig om hier een opmerking over te maken. Moet ik dit misschien weer aankaarten en haar motiveren om daar op te letten? Vind het anders al snel te groot voor op vakantie.
Rosalind* schreef:
15-10-2021 16:57
Oké, ik snap wel dat je geen zin hebt de halve dag bezig te zijn met eetgelegenheden zoeken en ook graag andere dingen doet dan eten.
Maar ik zou me niet bemoeien met het feit dat zij gebakjes, koekjes en snoep voor zichzelf koopt. Duidelijk zijn dat ze het alleen voor zichzelf koopt zou genoeg moeten zijn.

Nee, zeker niet. Dat is alleen om aan te geven dat het niet zo is dat ik degene ben die alleen maar thuis wil eten. Dat het niet daar om gaat, omdat zij ook dingen haalt om thuis op te eten.
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 17:01
Ik probeer een soort balans te houden zodat we niet twee uitersten worden (daarom na de lunch een delicatesse geproefd samen). Niet elke maaltijd hoeft gezond te zijn. Misschien is zij bezig met een keerpunt want ze blijft zeggen dat ze zich niet lekker voelt en had aangegeven dat ze misschien te veel suiker heeft gegeten. Ik vind het lastig om hier een opmerking over te maken. Moet ik dit misschien weer aankaarten en haar motiveren om daar op te letten? Vind het anders al snel te groot voor op vakantie.
Eerlijk gezegd zou ik er vooral niks over zeggen.
Er is al irritatie en de kans bestaat dat het verkeerd valt als je gaat bevestigen dat het wel eens daardoor kan komen.
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 17:01
Wanneer ik op een dag de deur uit moet, en vooral moet functioneren, dan let ik goed op wat ik eet. Wanneer dat niet het geval is eet ik wat ik wil.

Klopt wat je zegt. Natuurlijk wist ik dat zij gek op eten is, maar niet dat dat bijna het enige is waar ze mee bezig is. Dat zie je inderdaad pas wanneer je op vakantie bent.

Ik denk van niet.
Ze is toch al een volwassen vrouw neem ik aan? Die weet toch ook wel dat je misselijk word van veel te veel ongezond eten?
Ik zou gewoon de dagen verder inplannen inclusief waar te eten.

En mocht ze het nog eens zeggen, dan vraag je eerst of je haar advies mag geven. En pas als ze ja zegt, dan meld je dat jij denkt dat het komt omdat ze zoveel suiker opeet dat zij zich ziek voelt. Maar meer niet. Geen andere adviezen. En als ze het vraagt, vraag je weer, wil je daar antwoord op? Zo voorkom je dat je opeens in een ruzie terecht komt omdat je te bout je mening hebt gezegd.
Surebaby schreef:
15-10-2021 16:47
Zo sta ik er ook in. Ik vind het heel leuk om te eten, maar ik vind eens per dag ergens heenreizen iets te eten uitproberen wel genoeg.
Daarnaast vind ik het echt bijzonder dat die vriendin je expres zaken aan probeert te smeren die je niet wil.
Ik heb een vriendin die graag gezond eet, prima, dan eet ik die trip dus in restaurants/thuis waar zij graag eet en ben blij als ik zin heb in een patat ofzo en het is daar.
Maar de gezonde keuze gaat voor vind ik, ik ben geen kleuter meer die niet zonder de 3 p's kan
En ik ga al helemaal geen vlucht missen of iets niet doen omdat er gegeten moet worden op een onhandige plek.

Dat is wel een deel van de ergernis, dat aansmeren. Zij pakt een witte stokbrood en vraagt mij waarom ik die bruine pak. Misschien is zij ook teleurgesteld dat ik niet mee doe met haar en vindt ze het minder gezellig.

Vind gezond en voedzaam eten ook de basis en kan enorm genieten van de 3 p's, sushi en gebak.
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 17:09
Dat is wel een deel van de ergernis, dat aansmeren. Zij pakt een witte stokbrood en vraagt mij waarom ik die bruine pak. Misschien is zij ook teleurgesteld dat ik niet mee doe met haar en vindt ze het minder gezellig.

Vind gezond en voedzaam eten ook de basis en kan enorm genieten van de 3 p's, sushi en gebak.
Dan zeg je: omdat ik van wit brood verschrikkelijke buikpijn krijg en van bruin brood niet.

En dat herhaal je 58373626293 x bij elke vraag waarom jij daarvoor kiest.
Bedankt weer voor de reacties en tips. Ik zal eens afwachten wanneer ze er zelf weer over begint en kijken hoe open ze staat voor een reactie daar op.
Doreia* schreef:
15-10-2021 17:14
Dan zeg je: omdat ik van wit brood verschrikkelijke buikpijn krijg en van bruin brood niet.

:lol:

Word steeds beter in het negeren.
Dat zou een goede match zijn, de partner van de TO van topic 'voor vriend draait bijna alles om eten' met de vriendin van de TO van dit topic.
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 09:59
Wanneer we ergens langslopen met gebak probeert ze mij te overtuigen om ook wat te nemen. Ik geef dan aan dat zij kan nemen wat ze wil en dan wacht ik gewoon tot ze klaar is.
Als dit vaak zou gebeuren zou ik toch vragen of ze het goed vindt als jij vast doorloopt naar het museum/het parkje/de bezienswaardigheid. Voor mij is eten ook belangrijk, maar als je op vakantie bent wil je ook wel wat dingen zien/doen natuurlijk.
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 17:17
:lol:

Word steeds beter in het negeren.
Weet je zeker dat het echt een vráág is trouwens? Of een retorische gedachte die haar uit haar mond valt, om even in het thema te blijven.
Doreia* schreef:
15-10-2021 17:14

Dat herhalen is nergens voor nodig.
Vriendin is geen klein kind.
To eet gewoon bruin stokbrood vriendin wit
Het kan zo simpel zijn
Jullie hebben alle twee iets met eten waardoor vakantie niet goed gaat zo samen.
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 17:09

Wat is er gezelliger aan een wit brood dan een bruine? Oprechte vraag, ik snap ‘em niet..
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 15-10-2021 18:28
0.72% gewijzigd
Pcies jullie zij de hele tijd bezig met eten en elkaars keuzes. Je kan mij niet vertellen dat je in een restaurant dat zij kiest niets gezonds kan eten, tenzij steeds naar de snackbar wil. De meeste restaurants hebben op zijn minst soep, een salade of gaan in op een individueel verzoek. Het is een dwingeland wanneer je alleen mag eten wat zij ook eet. Je buigt te veel mee.

Ik heb een ouder die ook altijd bezig is met de volgende maaltijd en soms word ik misselijk over het vele gelul over eten (ik heb ook een maagaandoening). Ik zeg dan weleens, zullen we het even niet over eten hebben, laten we dit of dat gaan doen.

Verder denk ik dat jullie mbt vakantie niet bij elkaar passen. Voor de één is de vakantie dingen doen, voor de ander eten, drinken en liggen in de zon of in bed. Hooguit kun ja dan een dag of dagdeel voor jezelf plannen en iets gaan doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
To, ik zou dit ook lastig vinden! Je wilt haar graag aanspreken maar tegelijkertijd niet een stempel drukken op de vakantie en haar niet kwetsen. Waar het ook schuurt, is dat zij verwacht dat jij je steeds aanpast aan haar wensen (dagindeling en plekken om te eten) en ze hier zelf allesbehalve flexibel in is. Door haar fixatie op eten ziet ze waarschijnlijk zelf niet hoe dominant ze hierin is. Als ik het zo lees heb je het voor nu prima opgelost en weet je in de toekomst dat je niet nog eens haar als reismaatje uitkiest. Hopelijk kan je nog een beetje genieten!
sjottelsplakje schreef:
15-10-2021 17:16
Bedankt weer voor de reacties en tips. Ik zal eens afwachten wanneer ze er zelf weer over begint en kijken hoe open ze staat voor een reactie daar op.
Ik zou het echt niet doen. Het verziekt de sfeer en bovendien weet je niet eens of het de oorzak van haar problemen is. Genoeg mensen die zonder problemen bergen suiker eten.
Houd het bij jezelf. Ik kan dit niet eten want daar krijg ik buikpijjn van.
Rosalind* schreef:
15-10-2021 18:54
Ik zou het echt niet doen. Het verziekt de sfeer en bovendien weet je niet eens of het de oorzak van haar problemen is. Genoeg mensen die zonder problemen bergen suiker eten.
Houd het bij jezelf. Ik kan dit niet eten want daar krijg ik buikpijjn van.

Precies. Houd het gewoon gezellig en ga een volgende vakantie niet met haar,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven