Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
AeonOfWinter schreef:
17-12-2021 00:42
Nou, aankomende week ben ik eindelijk aan de beurt voor een gerichtere behandeling na maanden wachtlijst. Ben benieuwd. Geloof dat er eerst een stuk psycho-educatie komt.

Ik heb een zorg achtergrond, ben bekend met de GGZ, heb een partner met (ook) ADD en een sibling met ADHD. Tijdens het traject van mijn man heb ik ook zijn syllabus en aanverwant materiaal al gelezen dus ik ben wel benieuwd wat psycho-educatie voor mij zou kunnen doen. Zou best kunnen dat we alles dubbel in de kast hebben staan binnenkort. Ach ja.
Had je al eerder een behandeling gehad? En wat gaan ze nu anders doen?
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Ik slok methilylfenaat... Ja dat helpt

Zeker last van koopgedrag: ik Heb een herl systeem om te zorgen dat het niet uit de hand loopt.... Budget en ik houd online las boekje bij... Laatste week is het geld, altijd op.
Hoe kijken jullie naar lockdown.... ? Ik Ben bang dat ik heel onrustig word....
feniks02 schreef:
19-12-2021 18:56
Ik slok methilylfenaat... Ja dat helpt

Zeker last van koopgedrag: ik Heb een herl systeem om te zorgen dat het niet uit de hand loopt.... Budget en ik houd online las boekje bij... Laatste week is het geld, altijd op.
Hoe kijken jullie naar lockdown.... ? Ik Ben bang dat ik heel onrustig word....
Gelukkig heb ik nog Koreano hier en komen Koreanoos met aanhang regelmatig langs maar ik merk wel dat als ik het rijk alleen heb en thuis werk, ik ga lopen lummelen en me vervelen, en dan maar klieren in de supermarkt en weer onzin inslaan. Ik vind de stilte ook ergens deprimerend. Op straat stil, in de supermarkten bomvol omdat iedereen er een uitje van maakt.

Wat mij vooral opviel van Methylfenidaat was dat die mist uit mijn hoofd optrok. Echt niet normaal. Dat ik rustiger zou worden en erna weer zou knallen, I'm not surprised, maar die mist was weg.... echt geweldig gevoel.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
19-12-2021 18:44
Had je al eerder een behandeling gehad? En wat gaan ze nu anders doen?
Nee, niet voor ADD, ik heb alleen de diagnose, en tijdelijk een hoge dosis Venlafaxine gehad (omdat ik dat voor depressies al slik) maar dat deed niks. Nu dus de therapie.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Teaus schreef:
19-12-2021 13:09
Fijn dat er in ieder geval echt schot in zit!
Dat wachten op .. iets .. is zo vervelend.
Ben wel benieuwd of het niet toch anders is wanneer het over jouzelf gaat, over jouw hobbels dan de theorie of bv. de ADHD van je partner.

In de psycho-educatie en de how-to bijeenkomsten moest je (ik iig ) vaak even de tijd nemen om een theoretisch voorbeeld om te zetten in een voor mij herkenbare casus/situatie vooral omdat je al een levenlang je eigen oplossingen en routines ontwikkeld.
Daar was voor mijn gevoel niks onlogisch, contraproductief of onwerkzaams aan :whistle: en de aangereikte methodes voelden gekunsteld en vooral heel goed voor anderen
Dat bleek uiteindelijk best mee te vallen :biggrin:
Thanks voor je ervaring. Ik ben iig zeer benieuwd!

Koreana: Mijn man slikt al een tijd Methyl, het helpt hem goed al heeft het wel wat bijwerkingen. Mijn sibling vond het echter vreselijk (qua bijwerkingen) dus die is er mee gestopt. Het verschild per persoon gok ik.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
koreana schreef:
19-12-2021 18:43
Ik heb vandaag de tweede test gedaan. Die had eigenlijk op dezelfde dag van de diagnose gemoeten, maar dat durfden ze niet aan vanwege mijn hoge bloeddruk. Ik deed hem dus thuis, digitaal.
Uitslag hoor ik van de week ergens.

Maar, ik moest daarvoor Methylfenidaat innemen, 4 x 5 mg.
En toen voelde ik wel wat: rust in mijn hoofd en lijf, alsof er een mist optrok.
Toen het uitgewerkt was, was ik weer aan het donderwolken omdat iets niet lukte.
Ik weet dat Methylfenidaat dat effect heeft, maar is dat voor jullie ook herkenbaar?

Ik had zelf ook het idee de test geconcentreerder te kunnen doen dan de vorige keer, zonder medicatie.
Bizar hè… ik deed die test met Dex. En had precies hetzelfde gevoel… wist niet wat me overkwam.
Kunnen jullie ook geen boeken lezen? Bij mij ligt het echt aan mijn ADD dat ik mij niet kan verdiepen in een boek. Ik ben echt jaloers op mijn moeder en vriendin die iedere week wel een boek uit lezen. Ik zou dat ook wel best willen maar na één pagina ben ik al afgeleid of dwaal ik met mijn gedachte af. Ook met Ritalin. Ik kan het gewoon niet. Een film kijken lukt dan weer wel.

Is dit herkenbaar voor iemand? Of juist niet?
Sjiraf schreef:
25-12-2021 20:29
Kunnen jullie ook geen boeken lezen? Bij mij ligt het echt aan mijn ADD dat ik mij niet kan verdiepen in een boek. Ik ben echt jaloers op mijn moeder en vriendin die iedere week wel een boek uit lezen. Ik zou dat ook wel best willen maar na één pagina ben ik al afgeleid of dwaal ik met mijn gedachte af. Ook met Ritalin. Ik kan het gewoon niet. Een film kijken lukt dan weer wel.

Het lukt mij wel maar niet als er afleidende zaken zijn als man of kinderen of aandachtvragende zaken.
Als ik die kan uitsluiten, of als die niet lopen te afleiden, dan kan ik een boek uitlezen.
Maar het helpt wel dat ik dol ben op lezen.
Sjiraf schreef:
25-12-2021 20:29

Ik kan alleen lezen in de zomer maanden. Buiten in het zonnetje. Met het risico dat ik dan snel in slaap val 😅
Lezen vind ik wel heel erg leuk dus daar ligt het niet aan.
Ik kan ook niet lezen..... Geen rust voor.... Opleidingsboeken lees ik in een dag of twee dagen uit, dat wel.

En Dan niemand die snapt dat je dat niet kan..... Ik Ben weleens gedacht... Luisterboeken.....
Met medicatie op (dex) ben ik nog minstens net zo druk.
Ook raak ik nog steeds van alles kwijt en mijn huishouden is ook nog steeds niet geordend.
Waar het bij mij wel heel goed voor werkt:

* Minder prikkelbaar/ langer lontje/ minder heftig qua emoties
* Beter kunnen relativeren
* Iets minder impulsief
* Stabieler
* Ik zit dan gewoon lekkerder in mijn vel

Maar het lost m'n ADHD problemen echt niet op. Toch voel ik me beter mét.

Happy newyear :jump:
Ik slik sinds kort ook de medicatie (methylfenidaat). Gevolg: ben rustiger, maar de duur van uitwerken is veel langer dan dat de arts en zelfs de bijsluiter aangeeft.
Wie herkent dit?
Avea schreef:
02-01-2022 08:55
Ook raak ik nog steeds van alles kwijt en mijn huishouden is ook nog steeds niet geordend.

* Iets minder impulsief
* Stabieler

Happy New Year :bigkiss:

In welk opzicht heb je het gevoel dat het niet werkt?
Is er hier toevallig iemand die dexamphetamine gebruikt!? Ik gebruik het nu een paar maanden. Ik voel me er prima onder, maar ik blijf zo’n enorm droge mond houden, vooral in de avond. Is er iemand die daar de gouden tip voor heeft? Steeds maar blijven drinken helpt, maar dan moet ik ‘s nachts zo vaak gaan plassen.

(Zou trouwens kunnen dat het ‘s avonds erger is omdat het dan uitwerkt of zo? Geen idee waarom het dan erger is)
moizer schreef:
05-01-2022 20:53
Is er hier toevallig iemand die dexamphetamine gebruikt!? Ik gebruik het nu een paar maanden. Ik voel me er prima onder, maar ik blijf zo’n enorm droge mond houden, vooral in de avond. Is er iemand die daar de gouden tip voor heeft? Steeds maar blijven drinken helpt, maar dan moet ik ‘s nachts zo vaak gaan plassen.

(Zou trouwens kunnen dat het ‘s avonds erger is omdat het dan uitwerkt of zo? Geen idee waarom het dan erger is)
Methyl heeft ook dat effect. Voor mij helpt het dat ik bijv. op mijn bureau, maar ook in de huiskamer, een flesje water heb staan. Dan kan ik af en toe een slokje nemen en hoef ik niet, als ik lekker een film of serie kijk, of lekker bezig ben, per se op te staan om koffie, thee of drinken in te schenken. Gevolg is wel dat er overal van die thermo en waterflessen staan, maar als dat het ergste is. Mij helpt dat dus.

Ook in de auto heb ik een paar flesjes water zwerven voor het geval dat en op werk staat ook een thermofles.
moizer schreef:
05-01-2022 20:53

Ja dat herken ik absoluut al werd dat, in mijn herinnering, mettertijd wel wat minder bij de kortwerkende dex.
Nu met Elvanse , een langwerkende, lijkt het niet erg te minderen óf ben ik me er meer van bewust
Het went ook wel een beetje maar in het begin vond ik het enorm storend

Dat het s avonds erger lijkt of voelt zou dat ook kunnen zijn dat je wat prikkelgevoeliger , voor elk soort prikkel, wordt omdát het uitwerkt? Dus dat het daardoor wat meer opvalt?

Wat vaker een slokje water, je hoeft niet gelijk eem halve liter weg te tikken.
Een kauwgompje of een klein mintje om speekselproductie wat te stimuleren, een (paar partjes)mandarijn of sinaasappel iig iets wat een beetje zurig is werkt ook.
Moizer en ook Teaus, mocht je er in de avond meer last van hebben dan kan het zijn dat je onbewust overdag te weinig drinkt. Koreano had op enig moment vaak in de avond hoofdpijn, omdat hij het zichzelf niet gunde om overdag meer te drinken. Koffie of thee (haalt hij uit een automaat) verdween vaak half opgedronken in de prullenbak want haast-haast-haast, of hij kreeg een vraag en hobbelde gelijk achter een collega aan, en liet zijn drinken op zijn bureau afkoelen wat hij dan weggooide.

Sinds hij standaard bij zijn ochtendkoffie nog een glas water drinkt, een waterfles bij zich heeft op werk en in de avond bij zijn eten (hoewel dat als 'fout' wordt bestempeld want je spoelt je eten weg) een glas water drinkt, is dat minder.

Het kan dus zijn dat je onbewust overdag minder drinkt en daardoor in de avond lijkt alsof je uitgedroogd bent. Gevolg: je gaat meer drinken en moet tig keer naar het toilet gedurende de nacht.
Maar het is wel iets dat even in je systeem moet slijten.
Avea schreef:
02-01-2022 08:55

* Iets minder impulsief
* Stabieler

Eigenlijk is dat toch heel heel veel winst ??! :cheer2:

Voor mij geld min of meer hetzelfde hoor .. het leven is niet ineens anders geworden maar voor veel dingen hoef je net iets minder 'kracht' te zetten maar dat wat moeilijk is verdwijnt niet vanzelf.
Mij helpt t (meds) dan wel weer om te aanvaarden dat het 'nou eenmaal zo is' , dat dat is hoe het is ... niet goed, niet fout .. Heel Zen/mindful/nuchter/best rustig

En een beetje meer rem op heftige emotionele reacties, 'gewooon' tot 10 (of 5 ;-D ) kunnen tellen vóórdat je je ̶o̶n̶g̶e̶z̶o̶u̶t̶e̶n̶ ̶m̶e̶n̶i̶n̶g̶ zorgvuldig
geformuleerde visie geeft of keihard van 0 naar 100 in actie knalt is maakt je leven toch ook een stuk relaxter?
Iets minder vaak brandjes blussen, anderen de tijd geven om te bedenken dat ze msschien wat kort door de bocht zijn ( want ook dat bestaat .. ) allemaal pure winst, ze maken het een stuk eenvoudiger

En voor dat geordende huishouden .. als je dat echt heel belangrijk vindt en het zit niet van nature in je dan is dat iets wat vréselijk veel discipline vergt, elke dag, de hele dag weer (Een zéér georganiseerde, opruimerige, gestructureerde partner helpt ws ook goed)
Ik zou, als het kan, een fijne hulp zoeken die bv 1x per week komt en ofwel schoonmaakt dan wel samen met jou opruimt, wegwerkt en poetst (bv de was, stapeltjes, een kast.. )
Zodat je niet altijd achter de feiten aan blijft lopen of diep in de nacht aan grote klussen begint omdat je nu eindelijk inspiratie hebt of dat de druk groot genoeg is geworden
koreana schreef:
06-01-2022 10:34
Moizer en ook Teaus, mocht je er in de avond meer last van hebben dan kan het zijn dat je onbewust overdag te weinig drinkt. Koreano had op enig moment vaak in de avond hoofdpijn, omdat hij het zichzelf niet gunde om overdag meer te drinken. Koffie of thee (haalt hij uit een automaat) verdween vaak half opgedronken in de prullenbak want haast-haast-haast, of hij kreeg een vraag en hobbelde gelijk achter een collega aan, en liet zijn drinken op zijn bureau afkoelen wat hij dan weggooide.

Sinds hij standaard bij zijn ochtendkoffie nog een glas water drinkt, een waterfles bij zich heeft op werk en in de avond bij zijn eten (hoewel dat als 'fout' wordt bestempeld want je spoelt je eten weg) een glas water drinkt, is dat minder.

Het kan dus zijn dat je onbewust overdag minder drinkt en daardoor in de avond lijkt alsof je uitgedroogd bent. Gevolg: je gaat meer drinken en moet tig keer naar het toilet gedurende de nacht.
Maar het is wel iets dat even in je systeem moet slijten.
No worries, ik drink voldoende , heb daar inderdaad wat vaste punten gedurende de dag voor.
(Het gevoel van) de droge mond komt echt door de medicatie , is een heel normale bijwerking
Teaus schreef:
06-01-2022 11:12
No worries, ik drink voldoende , heb daar inderdaad wat vaste punten gedurende de dag voor.
(Het gevoel van) de droge mond komt echt door de medicatie , is een heel normale bijwerking
Oh he bah dat drinken daar dus niet tegen helpt. Ik heb het ook, dus ik ga ook dat pepermuntje eens proberen.
O ja ik drink heel veel water… altijd een flesje water bij me.
Teaus schreef:
06-01-2022 11:12
Precies dit. Ik drink per dag zeker 4 grote bekers thee, 2 of 3 doppers water en een beker van het een of ander bij iedere maaltijd.
Maar dit voorkomt niet dat mijn tong ‘s avonds aanvoelt als schuurpapier. Mijn speeksel lijkt dan ook veel ‘droger’. Beetje slijmerig of schuimig. Weet niet zo goed hoe ik dit uit moet leggen.
Kauwgom helpt inderdaad, maar vind ik niet zo lekker voor de hele avond.
Ik heb methylfenidaat geslikt. Maar het ging steeds minder werken, en ik slikte dus steeds hogere dosis. Daardoor is mijn hart een paar keer gaan fibrilleren en omdat ik er uiteindelijk aan wende, waardoor het niet meer werkte, ben ik gestopt met het te slikken.

En viel ik weer terug in mijn oude zelve. Ik laat het nu maar zo. Ik ben chaotisch en ongeconcentreerd en door mijn eigen leefregels niet altijd even flexibel. Maar die leefregels heb ik nodig om te kunnen functioneren. Heb er mee leren leven.
iones schreef:
07-01-2022 19:33
Ik heb methylfenidaat geslikt. Maar het ging steeds minder werken, en ik slikte dus steeds hogere dosis. Daardoor is mijn hart een paar keer gaan fibrilleren en omdat ik er uiteindelijk aan wende, waardoor het niet meer werkte, ben ik gestopt met het te slikken.

En viel ik weer terug in mijn oude zelve. Ik laat het nu maar zo. Ik ben chaotisch en ongeconcentreerd en door mijn eigen leefregels niet altijd even flexibel. Maar die leefregels heb ik nodig om te kunnen functioneren. Heb er mee leren leven.
Wat jammer dat dit niet meer voor je werkt.
Ik lees over detaxfetamine, is dat een optie voor je?

Ik slik methyl nu sinds kort en merk enorm veel verbetering in mijn hoofd, minder chaotisch, minder moordlustig naar vervelende instanties, minder 10.000 dingen in/aan mijn hoofd.

Herkennen anderen dat, dat je dus een verzadiging, soort van immuun kan raken voor methylfenidaat?
Mag ik jullie een vraag stellen?

Ik ben nog vrij onbekend met AD(H)D.
Momenteel zijn wij bezig met een traject voor kind, basisschoolleeftijd, waarbij kenmerken zijn gediagnosticeerd uit het ADHDspectrum. Heel korte concentratieboog, hoge bewegingsdrang. Impulsief, loopt tegen eigen beperkingen op school aan.
Hoe jong waren jullie toen jullie wisten wat er aan de hand was en hoe gingen jullie en jullie omgeving hiermee om?
Wij staan nu op de wachtlijst voor begeleiding, hoe die begeleiding er uit gaat zien weten we nog niet. Er moet nog een intake plaatsvinden van waaruit een behandelplan/begeleidingsplan zal worden opgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven