Kinderwens
dinsdag 7 december 2021 om 18:06
Hoi,
Ik ben ongeveer 7 maanden samen met mijn vriend en het loopt vlot. We zitten op dezelfde golflengte en we voelen ons goed bij elkaar.
Het enige is, ik ben al 37 en heb een kinderwens. Het is een thema dat we pas recent bespraken omdat ik dat zeker niet wilde opdringen. Hij staat er voor open maar vindt het te vroeg. Ik vind het ook zeker te vroeg maar langs de andere kant weet ik dat mijn leeftijd niet meezit. Ik voel dat ik er enorm gestresst onder loop.
Mensen met dezelfde ervaring? Hoe gingen jullie daarmee om?
Ik ben ongeveer 7 maanden samen met mijn vriend en het loopt vlot. We zitten op dezelfde golflengte en we voelen ons goed bij elkaar.
Het enige is, ik ben al 37 en heb een kinderwens. Het is een thema dat we pas recent bespraken omdat ik dat zeker niet wilde opdringen. Hij staat er voor open maar vindt het te vroeg. Ik vind het ook zeker te vroeg maar langs de andere kant weet ik dat mijn leeftijd niet meezit. Ik voel dat ik er enorm gestresst onder loop.
Mensen met dezelfde ervaring? Hoe gingen jullie daarmee om?
maandag 20 december 2021 om 19:01
Maar was jij 37 geweest, had je naast behoefte aan zekerheid ook meer haast gehad. Want het wordt wel moeilijker. Ik heb nu trouwens een achternichtje en die heeft haar eerste gekregen op haar 37e. En dat was gelijk een tweeling dus die is nu klaar. Want ze had eigenlijk al mazzel met deze.FunnyFace8 schreef: ↑20-12-2021 06:42Nee, ik was halverwege de dertig toen we ons eerste kind kregen (en begin dertig toen we elkaar leerden kennen). Dat schreef ik hierboven al. Maar dat neemt niet weg dat we wel gelijk dat gesprek gehad hebben toen we elkaar net kenden. Zoals je al zei is dat wel zo duidelijk, want dan weet je gelijk of je al dan niet in elkaar wil investeren.
Kan ze nu ook. Ze kan hem gebruiken voor bevruchting en als hij dan wil afhaken, dan moet hij dat maar doen. Ik vind dat je nu erg gemakkelijk praat. Want kennelijk had ze niet eerder een (geschikte) partner om kinderen mee te krijgen.
maandag 20 december 2021 om 19:06
Die heeft ze nu ook niet, want hij vind het te snel gaan. En serieus hem gebruiken voor bevruchting? Dan kan ze dus ook gewoon voor een donor gaan. En wie zegt trouwens dat hij een geschikte partner is om een kind mee te krijgen, ze kent hem net. Hij is dus nu vooral geschikt omdat zij een kind wil.iones schreef: ↑20-12-2021 19:01Maar was jij 37 geweest, had je naast behoefte aan zekerheid ook meer haast gehad. Want het wordt wel moeilijker. Ik heb nu trouwens een achternichtje en die heeft haar eerste gekregen op haar 37e. En dat was gelijk een tweeling dus die is nu klaar. Want ze had eigenlijk al mazzel met deze.
Kan ze nu ook. Ze kan hem gebruiken voor bevruchting en als hij dan wil afhaken, dan moet hij dat maar doen. Ik vind dat je nu erg gemakkelijk praat. Want kennelijk had ze niet eerder een (geschikte) partner om kinderen mee te krijgen.
maandag 20 december 2021 om 19:11
Ik denk dat als je een jaar of 20 bent, dat je veel van jezelf niet weet en dat dat nog in ontwikkeling is. Mensen die ouder zijn weten vaak beter wat ze willen. Kennelijk weet de TS wat ze wil, en dat ze voor deze man wil gaan als vader van haar kinderen.
Mijn man vroeg mij ten huwelijk na 6 maanden (ik was toen 41, hij 56) en ik zei ja, want ik wist dat ik bij hem zou blijven.
Mijn man vroeg mij ten huwelijk na 6 maanden (ik was toen 41, hij 56) en ik zei ja, want ik wist dat ik bij hem zou blijven.
maandag 20 december 2021 om 19:17
Tja als hij het te snel vind zou ze daar ook haar conclusies uit kunnen trekken. Maar ik denk eerder dat hij geen kinderen wil als hij al eind 30 is en het daarom een open antwoord laat.iones schreef: ↑20-12-2021 19:11Ik denk dat als je een jaar of 20 bent, dat je veel van jezelf niet weet en dat dat nog in ontwikkeling is. Mensen die ouder zijn weten vaak beter wat ze willen. Kennelijk weet de TS wat ze wil, en dat ze voor deze man wil gaan als vader van haar kinderen.
dinsdag 21 december 2021 om 08:16
Ja, mijn advies voor iemand van 37 met een kinderwens zou ook zijn om het niet bij één gesprek te laten zodat je weet of dit speelt. Ik zou duidelijk willen weten wat zijn overwegingen en twijfels zijn. Je moet hem niet pushen om ja te zeggen tegen kinderen terwijl hij dat eigenlijk niet wil, maar je kunt hem best pushen om zijn ideeën hierover duidelijk te maken.
dinsdag 21 december 2021 om 08:28
Ik zou dan vooral denken dat je een man zoekt om zo snel mogelijk kinderen mee te krijgen en zou afhaken.ZoeyMaar schreef: ↑21-12-2021 08:16Ja, mijn advies voor iemand van 37 met een kinderwens zou ook zijn om het niet bij één gesprek te laten zodat je weet of dit speelt. Ik zou duidelijk willen weten wat zijn overwegingen en twijfels zijn. Je moet hem niet pushen om ja te zeggen tegen kinderen terwijl hij dat eigenlijk niet wil, maar je kunt hem best pushen om zijn ideeën hierover duidelijk te maken.

dinsdag 21 december 2021 om 09:08
Maar dat is toch heel krampachtig? Als je per sé in de stad wil wonen je wéét dat je in het dorp niet gelukkig wordt, dan ga je toch ook even echt na of je partner inderdaad ook echt in de stad wil wonen? Dat zoek je geen man "om zo snel mogelijk een huis in de stad mee te kopen". Nee, dan check je of de man echt bij je toekomstwensen past. Zo is het met een kinderwens ook. Hierover moet je gewoon op één lijn zitten en zo niet, dan is eerder afkappen beter dan later. Zeker op 37. Dat heeft niks met jouw opmerking hierboven te maken, maar alles met checken of je dezelfde toekomst voor je ziet.
dinsdag 21 december 2021 om 09:32
Is ook wel een beetje zo toch? Ook precies waar veel 30'ers met kinderwens in hun datingleven tegen aan lopen. Je wil settelen, maar ook eerst hopeloos verliefd worden en die twee dingen gaan niet altijd samen. Als ik heel graag kinderen wilde zou ik liever hebben dat iemand afhaakt dan dat ik het niet bespreekbaar maak en maar hoop dat het vanzelf gebeurt.
dinsdag 21 december 2021 om 09:34
Precies, je zoekt niet zo maar iemand om zo snel mogelijk kinderen mee te krijgen, maar een partner die zo goed bij je past dat je dezelfde toekomstwensen hebt waaronder op relatief korte termijn kinderen.katkaatje schreef: ↑21-12-2021 09:08Maar dat is toch heel krampachtig? Als je per sé in de stad wil wonen je wéét dat je in het dorp niet gelukkig wordt, dan ga je toch ook even echt na of je partner inderdaad ook echt in de stad wil wonen? Dat zoek je geen man "om zo snel mogelijk een huis in de stad mee te kopen". Nee, dan check je of de man echt bij je toekomstwensen past. Zo is het met een kinderwens ook. Hierover moet je gewoon op één lijn zitten en zo niet, dan is eerder afkappen beter dan later. Zeker op 37. Dat heeft niks met jouw opmerking hierboven te maken, maar alles met checken of je dezelfde toekomst voor je ziet.
dinsdag 21 december 2021 om 11:25
Vriend van TO zegt toch dat ie kinderen wil? Alleen is het nu nog te vroeg... Punt.ZoeyMaar schreef: ↑21-12-2021 08:16Ja, mijn advies voor iemand van 37 met een kinderwens zou ook zijn om het niet bij één gesprek te laten zodat je weet of dit speelt. Ik zou duidelijk willen weten wat zijn overwegingen en twijfels zijn. Je moet hem niet pushen om ja te zeggen tegen kinderen terwijl hij dat eigenlijk niet wil, maar je kunt hem best pushen om zijn ideeën hierover duidelijk te maken.
Wat moet hij dan nog meer zeggen? Op welke datum hij wel wil? Dat weet hij toch niet want hij weet niet hoe de relatie verder vordert?
Ik vind het dan wel pushen om maar te blijven vragen naar Wanneer wel? Wanneer wel?. Dat zou ik juist een enorme afknapper vinden... Wil ze zsm een kind of wil ze een fijne relatie opbouwen waarbij er later wellicht kinderen komen.
dinsdag 21 december 2021 om 11:30
Hij zegt dat hij het wil alleen dat het nu nog te vroeg is. Dat is een normale reactie.
Als jij een sterke kinderwens hebt, begrijp ik wel dat het wat stressen is. Stel over 1,5 jaar gaat de relatie over en dan ben je 39 en wordt de tijd zo kort dat het wellicht niet meer gaat lukken.
Hopen dat deze relatie goed blijft gaan en dat het jullie lukt om uiteindelijke zwanger te worden.
Als jij een sterke kinderwens hebt, begrijp ik wel dat het wat stressen is. Stel over 1,5 jaar gaat de relatie over en dan ben je 39 en wordt de tijd zo kort dat het wellicht niet meer gaat lukken.
Hopen dat deze relatie goed blijft gaan en dat het jullie lukt om uiteindelijke zwanger te worden.
dinsdag 21 december 2021 om 11:33
Ja maar als je als vrouw al 37 bent moet je dus wel een termijn afspreken. Want wat zij met nog maar een paar jaar voor het te laat is korte termijn vind kan voor hem heel anders zijn.
dinsdag 21 december 2021 om 11:49
Tuurlijk, als hij zegt dat hij het wil maar nu nog niet dan hoef je niet door te vragen. Alleen 'ik sta ervoor open' zou ik niet duidelijk genoeg vinden, daar zou ik nog wel op doorvragen om te weten of dat betekent ja, als deze relatie zich goed blijft ontwikkelen of voor mij hoeft het niet maar ik sta ervoor open dat ik in de toekomst van mening kan veranderen.koekie1980 schreef: ↑21-12-2021 11:25Vriend van TO zegt toch dat ie kinderen wil? Alleen is het nu nog te vroeg... Punt.
Wat moet hij dan nog meer zeggen? Op welke datum hij wel wil? Dat weet hij toch niet want hij weet niet hoe de relatie verder vordert?
Ik vind het dan wel pushen om maar te blijven vragen naar Wanneer wel? Wanneer wel?. Dat zou ik juist een enorme afknapper vinden... Wil ze zsm een kind of wil ze een fijne relatie opbouwen waarbij er later wellicht kinderen komen.

dinsdag 21 december 2021 om 12:05
Nou, met kinderwens en eind 30 al is het misschien niet meer zo handig om dat allemaal van elkaar afhankelijk te maken. Relaties zijn niet perse voor altijd, dus “is hij een man die ik als vader van mijn kind zie” zou dan hopelijk losstaan van “blijven wij samen tot ons 80+”.
Als nu al zowat de meerderheid van de ouders niet in gezinsverband leeft tot hun kind meerderjarig is, waarom zou die stabiele relatie dan een voorwaarde moeten zijn om samen kinderen te krijgen? Als je maar respect hebt voor elkaar als co-ouder en elkaars waarden en normen kunt accepteren, dan is dát misschien een stabielere basis dan iets ongrijpbaars als een stabiele liefdesrelatie.

dinsdag 21 december 2021 om 12:06
koekie1980 schreef: ↑21-12-2021 11:25Vriend van TO zegt toch dat ie kinderen wil? Alleen is het nu nog te vroeg... Punt.
Nee hoor, dat zegt hij niet. Hij zegt ervoor open te staan. Dat is zo vaag als wat en op 37 niet genoeg. Ik sta ook wel eens open voor Libanees eten, maar vind Italiaans toch echt lekkerder. “Ik sta ervoor open” betekent echt niet “ik wil”.
dinsdag 21 december 2021 om 12:43
Hier ben ik het helemaal mee eens!!!puntillita schreef: ↑21-12-2021 12:05Nou, met kinderwens en eind 30 al is het misschien niet meer zo handig om dat allemaal van elkaar afhankelijk te maken. Relaties zijn niet perse voor altijd, dus “is hij een man die ik als vader van mijn kind zie” zou dan hopelijk losstaan van “blijven wij samen tot ons 80+”.
Als nu al zowat de meerderheid van de ouders niet in gezinsverband leeft tot hun kind meerderjarig is, waarom zou die stabiele relatie dan een voorwaarde moeten zijn om samen kinderen te krijgen? Als je maar respect hebt voor elkaar als co-ouder en elkaars waarden en normen kunt accepteren, dan is dát misschien een stabielere basis dan iets ongrijpbaars als een stabiele liefdesrelatie.
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
dinsdag 21 december 2021 om 14:56
Je hebt je over een mens hé.. een compleet nieuw persoon op de wereld zetten waar je op z'n minst tot zijn/haar 18e voor moet zorgen. Het is geen accessoire die je even koopt. Daarom hoop ik toch dat TO gaat voor eerst een stabiele relatie, en dan pas een kind krijgen.puntillita schreef: ↑21-12-2021 12:05Nou, met kinderwens en eind 30 al is het misschien niet meer zo handig om dat allemaal van elkaar afhankelijk te maken. Relaties zijn niet perse voor altijd, dus “is hij een man die ik als vader van mijn kind zie” zou dan hopelijk losstaan van “blijven wij samen tot ons 80+”.
Als je koste wat kost een kind wil, en t maakt je niet uit of die relatie pril is of niet zo best of dat je eigenlijk niet zeker bent van het "voor altijd" gevoel (want dat moet in mijn ogen toch wel t uitgangspunt zijn ook al weet je dat nooit) dan vind ik het nogal wat, wat je zo'n kind aandoet. Zo'n beetje bewust kiezen om een kind met gescheiden ouders op te zadelen...
dinsdag 21 december 2021 om 15:11
Als ik to was zou ik ook gewoon uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Het is veel belangrijker dat to stabiel is, een gedegen inkomen heeft en zelfstandig alle ballen hoog kan houden. De kans op een scheiding is tegenwoordig 1:3 dat betekent dat trouwen weinig meerwaarde heeft en geen zekerheden biedt. Heb je een vriend die zaaddonor wil zijn? Wellicht is een gaykoppel met kinderwens een optie? Zou ondertussen uitzoeken hoe je alsnog vorm kan geven aan jouw kinderwens. Voor alles geregeld is ben je ruim 1,5 jaar verder wat jou de tijd geeft om te kijken of deze relatie bevalt voor langere tijd en mocht blijken dat jullie niet samen een kind willen dan staan alle sterren al goed om via een zaaddonor een kindje te krijgen. Zou zelf niet al mijn geld op een paard inzetten.
dinsdag 21 december 2021 om 15:17
Hear hear!koekie1980 schreef: ↑21-12-2021 14:56Je hebt je over een mens hé.. een compleet nieuw persoon op de wereld zetten waar je op z'n minst tot zijn/haar 18e voor moet zorgen. Het is geen accessoire die je even koopt. Daarom hoop ik toch dat TO gaat voor eerst een stabiele relatie, en dan pas een kind krijgen.
Als je koste wat kost een kind wil, en t maakt je niet uit of die relatie pril is of niet zo best of dat je eigenlijk niet zeker bent van het "voor altijd" gevoel (want dat moet in mijn ogen toch wel t uitgangspunt zijn ook al weet je dat nooit) dan vind ik het nogal wat, wat je zo'n kind aandoet. Zo'n beetje bewust kiezen om een kind met gescheiden ouders op te zadelen...
En als je zo'n enorme alles overweldigende rammelende eierstokken hartenwens (brr) hebt is wachten tot je bijna over datum bent ook niet echt snugger. To had al een kind kunnen hebben mbv een donor bijvoorbeeld.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

dinsdag 21 december 2021 om 17:22
AeonOfWinter schreef: ↑21-12-2021 15:17Hear hear!
En als je zo'n enorme alles overweldigende rammelende eierstokken hartenwens (brr) hebt is wachten tot je bijna over datum bent ook niet echt snugger. To had al een kind kunnen hebben mbv een donor bijvoorbeeld.
Verschil is wel dat als je bewust als co-ouders een kind krijgt, zich dat gewenst weet door beide ouders.

dinsdag 21 december 2021 om 17:27
Lattemacciato44 schreef: ↑21-12-2021 15:11De kans op een scheiding is tegenwoordig 1:3 dat betekent dat trouwen weinig meerwaarde heeft en geen zekerheden biedt.
Die 1 op 3 is alleen bij gehuwden, bij samenwonenden / niet gehuwde ouders is het zelfs nog groter dat ze uit elkaar zijn voordat hun kind meerderjarig is. Gescheiden ouders is de nieuwe norm en niet perse een traumatische ervaring.
dinsdag 21 december 2021 om 18:05
Inderdaad. Nu moet iemand met wie ze net 7 maanden een relatie heeft binnen zeer korte tijd beslissen of hij kinderen wil en of hij die ook met haar wil omdat zij al bijna over de datum is.AeonOfWinter schreef: ↑21-12-2021 15:17Hear hear!
dinsdag 21 december 2021 om 18:18
Dat het heel veel voorkomt maakt het nog niet iets wat ik voor mijn kinderen wens of bewust voor zou kiezen.puntillita schreef: ↑21-12-2021 17:27Die 1 op 3 is alleen bij gehuwden, bij samenwonenden / niet gehuwde ouders is het zelfs nog groter dat ze uit elkaar zijn voordat hun kind meerderjarig is. Gescheiden ouders is de nieuwe norm en niet perse een traumatische ervaring.
Daarnaast is het vaak genoeg wel degelijk een traumatische ervaring.

dinsdag 21 december 2021 om 18:18
Tja, zo gaan die dingen nou eenmaal soms. Het is ook heel gebruikelijk om niet per de een kind te willen, maar wel een gezin. Dus dan is de ‘doe het maar alleen’ geen optie. Maar dan geldt nog steeds dat ze snel moet weten of haar partner dezelfde toekomstbeelden heeft.
En kom op hee, je mag van een man achterin de 30 toch wel verwachten dat hij weet of hij kinderen wil of niet? Als ie daar nú nog over na moet denken, is hij ook niet al te volwassen.
En kom op hee, je mag van een man achterin de 30 toch wel verwachten dat hij weet of hij kinderen wil of niet? Als ie daar nú nog over na moet denken, is hij ook niet al te volwassen.